't Is mis met het kinderpartijtje PZC Eric Roller veelbelovend op Rleinkunst Festival Een heel muzikaal duo met exotische instrumenten zeeland MAANDAG 19 FEBRUARI 1996 week 8 M'n toekomst willen ze onder water zetten straatnaam Opvallende naam naar Zuidafrikaans park bijblijven) Kinderpartijtje kunst Etalage materiaal? van onze verslaggever Harmen van der Werf Hans Meyer heeft een boerderij bij Cadzand. Hij is 36 jaar. Zijn akker bouwbedrijf telt 75 hectare. „En daarvan moet een stuk ontpolderd worden, omdat de Westerschelde wordt verdiept voor de haven van Antwerpen. Maar... ik laat mijn toekomst niet onder water zetten." Zijn huisadres is aan de Strijdersdijk. Hans Meyer is van plan die naam eer aan te doen. de komende weken. Woensdag zal hij op de eer ste hoorzitting over het na- tuurherstel-plan Wester schelde te vinden zijn. in 't Meulengat te Sluiskil. De bijeenkomst staat onder lei ding van gedeputeerde Van Zwieten. ,,'t Is wel de hoorzitting voor de gemeente Terneuzen, maar ik ga er toch heen. Om te kijken uit welke hoek de wind waait. En de te ontpol- deren gebieden hangen aan elkaar vast. Wordt besloten één polder terug te geven, dan volgen er zeker meer. We staan voor een waterschei ding." Veel vertrouwen heeft de Cadzandse akkerbouwer niet in de inspraakronde. Hij spreekt van een 'rituele dans'. „We moeten wel mee dansen. Rijkswaterstaat heeft al een herenakkoord gesloten met de milieubewe ging: natuurverlies wordt voldoende gecompenseerd. Zo wekken ze op z'n minst de indruk gemene zaak te ma ken. Ik begrijp de milieube weging trouwens niet. Als de Westerschelde zo uniek is. waarom laat ze dan de ver dieping over haar kant gaan Voorkomen „Niets staat vast, wordt ge zegd. Het woord is aan de re gio. Keuze genoeg. Precies. Er ligt voor 1500 hectare aan natuurherstei-maatregelen. Vijf polders komen in aan merking voor ontpoldering. Straks komt er één uit de bus. En dan zegt iedereen: 'dat valt mee'. Dat moeten wij voorkomen." Hans Meyer haalt heel wat argumenten uit de kast. Voert hijzelf ook niet een ri tuele dans op13 Om de prijs van de grond op te drijven? „Het gaat niet om de grond prijs We willen onze grond houden. We worden overval len door natuurplan na na- tuurplan. Achter bij mij zijn wat lagere stukken aange wezen als reservaat. Straks zit ik helemaal klem." Wat er ook uit de hoorzittin gen mag komen. Hans Meyer beschouwt alles als het voor spel voor het echte werk. „Straks moeten de bestem mingsplannen van de ge meente worden aangepast. Dan komen we zeker terug." foto Peter Nicolai van onze verslaggeefster Caroline Moerland Vanderbij(parkstraat is niet direct een naam die een exotische herkomst doet ver moeden. Toch heeft het woord zijn oorsprong in het duizenden kilometers van Oudelande ver wijderde Transvaal. Het Bor- selse dorp heeft een speciale band met het Zuidafrikaanse Vanderbijlpark. De Hollandse Club in die stad schonk het door de watersnood getroffen Oude lande in 1953 tienduizend gul den. Het is onduidelijk waarom het geld nu precies hier terecht kwam. De Hollandse Club had het ingezameld 'ter leniging van de schade veroorzaakt door de watersnoodramp'. Via de Zuid afrikaanse ambassade en prins Bernhard. die destijds betrok ken was bij de hulpverlening, be reikte het geld Oudelande. „De prins zal wel met een pijltje op een namenlijst hebben ge gooid", grapt de Borselse ama teurhistoricus en publicist Jan de Ruiter. Dorpshuis De gemeente Oudelande telde destijds zo'n zevenhonderd in woners. Omgerekend zou^elke dorpeling dus nog geen vijftien gulden krijgen. De gemeente be sloot. met instemming van de Hollandse Club in Vanderbijl park. het bedrag te besteden aan de bouw van een dorpshuis. Ou delande koesterde al sinds de ja ren dertig de wens van een eigen verenigingsgebouw. Als dank voor de schenking vernoemde Oudelande een nieuwe straat naar Vanderbijlpark. Twee jaar na de ramp. op 17 fe bruari 1955. opende de toenma lige commissaris van de konin gin in Zeeland, Jhr mr A C. de Casembroot, het nieuwe dorps huis. De gemeente Oudelande had graag de ambassadeur van Zuid-Afrika deze taak gegeven, maar die was op vakantie. Ruim een jaar later had het dorp als nog een Zuidafrikaan te gast. Volksraadlid Carel de Wet deed tijdens een werkbezoek aan Ne derland ook Oudelande aan. Overigens was deze man klein zoon van de bekende generaal uit de Boerenoorlog Christiaan de Wet. Contacten Het dossier met de briefwisse ling tussen de Hollandse Club en de toenmalige gemeente Oude lande bestaat nog. Daaruit blijkt onder meer dat oud-burge meester C. A. Herbst van Van derbijlpark het Bevelandse dorp in 1956 heeft bezocht. Het laat ste contact tussen de stad in Transvaal en Oudelande dateert uit 1973. „Toen is nog eens ie mand van de Hollandse Club op bezoek geweest", weet Jan de Ruiter. Mogelijk wordt de band komen de zomer hersteld. Dan is de op knapbeurt voltooid die het dorpshuis momenteel onder gaat. De Ruiter en de dorpsraad van Oudelande ijveren ervoor de heropening te laten verrichten door de Zuidafrikaanse ambas sadeur in Nederland. De Van der Bijl parkstraat dankt haar naam aan een gift uit Zuid- Afrika. foto Willem Mieras Jaques Mayoud met de duimpiano (1) en Jean-Pierre Yvert met zijn selgflot. van onze verslaggeefster Nicole Kluijtmans Door hun uiteenlopende interesses vormen de twee uit Frankrijk afkom stige muzikanten Jean-Pierre Yvert en Jacques Mayoud een opmerkelijk duo. Yvert, van oorsprong een trekzakspeler, voelt zich aangetrokken tot' het koude Noorden. Zijn col lega, de violist Mayoud, heeft een voorliefde voor het war me Afrika. Ze vonden er bij zondere instrumenten waar mee ze sinds 1994 optreden onder de titel Nord-Sud. Za terdag 24 februari staan ze in Razzmatazz in Oost-Souburg. Tijdens hun toernee slepen ze zo'n dertig a veertig instru menten met zich mee. Flui ten. kleine percussie-instru menten. mondharpen en nog veel meer. Yvert's specialis me is de Scandinavische selg flot. een muziekinstrument dat hij in Zweden vond. Ter wijl hij uit deze fluit, die eigen lijk niet meer is dan een holle pijp met slechts een gat, de meest ingewikkelde melo dieën weet te halen, zorgt Mayoud voor de percussie op traditionele Afrikaanse in strumenten. Via Afrikaanse artiesten met wie hij in Frankrijk optrad leerde Mayoud instrumenten kennen als de mbira. kalimba en de likembe (ook bekend onder de verzamelnaam san za Dit muziekinstrument, dat voorkomt in heel Afrika met uitzondering van West- Afrika, bestaat uit kammetjes van ijzeren of houten lamellen die op een plankje of in een ka- lebasschaal zijn bevestigd. De speler tokkelt met beide dui men op de lamellen. Daarom wordt het instrument ook wel eens duimpiano genoemd. „Wat mij zo aanspreekt in de sanza is de intimiteit en de herhaling van het geluid. Het is overigens wel een moeilijk instrument om te leren spe len". aldus Mayoud. Hij be speelt al zo'n tien jaar de Afri kaanse percussie-instrumen ten. Toch is het optreden met de sanza van recentere da tum. Samen met Yvert brengt hijeen soort wereldmuziek met duidelijke invloeden uit Frankrijk. Scandinavië en na tuurlijk Afrika. Het is een heel ander repertoire dan dat waarmee hij zo'n vijftien jaar geleden doorbrak als muzi kant. In de jaren tachtig speelde Mayoud viool bij de bekende groep La Bamboche en ver volgens Melusine. Yvert maakte destijds furore bij de Franse folkgroep Le Grande Rouge. De twee muzikanten, beiden afkomstig uit de om geving van Lyon. leerden el kaar kennen tijdens optre dens. Het idee om als duo op te treden met hun bijzondere blaas- en snaarinstrumenten ontstond een paar jaar gele den. Wie denkt dat deze totaal verschillende muziekinstru menten, uit twee tegenover gestelde werelden, niet com bineren heeft het volgens Yvert mis. „Integendeel. Ze gaan heel goed samen. Beiden instru menten zijn sterk en vullen el kaar aan. Dat zou anders zijn als een van de instrumenten neutraal zou zijn waardoor het niet goed uit de verf zou komen", merkt de fluitist op. Zo laten ook de muzikale in vloeden uit het hoge noorden, waar de mensen gesloten zijn, en die uit het warme Afrika, waar de bevolking juist open is. zich goed combineren. Dit is te horen in de eigen num mers van het duo. Yvert heeft trouwens vaker met de selgflot op het podium gestaan. Hij heeft de afgelo pen jaren opgetreden met Zweedse muzikanten. De meeste van zijn blaasinstru menten heeft hij overigens zelf gemaakt zoals een grote fluit van drie meter. Als pro ducent van de fluiten heeft hij inmiddels een naam opge bouwd tot in Zweden Dankzij deze muzikant ontdekken steeds meer jazz- en folkmuzi- kanten in Frankrijk dit Scan dinavisch instrument. Nu de rest van de Europa. van onze verslaggever Wout Bareman Het kinderfeestje is onder hevig aan commercialise ring. Was je vroeger blij met een taart, een fëestmutsje en een clowneske pa, nü is dat te min. Dus laden we de kinderen in, rijden met wat bevriende moeders naar een overdekte speeltuin, een pannekoeken- huisje, een ijsbaan, een zwem bad of (natuurlijk) een McDo nalds. nemen zelf een kopje koffie of een sherry-tje en laten die verwende krengetjes onbe- voogd hun gang gaan. Die ene jankbobbel kan de pret niet drukken. Het is feest niet waar? En dus kan dat pestkop- je - dat altijd al tot de minder favoriete vriendjes hoorde - een pets voor z'n kop krijgen. Da's trouwens ook weer een extra attractie tijdens zo'n lijdzaam ondergaan kinder feestje... Het zal duidelijk zijn: er is iets helemaal mis met kinderpartij tjes. Ze zijn compleet uit de hand gelopen. Was je vroeger inderdaad al een gelukkig mens wanneer zich op je ver jaardag een handjevol vriend jes aandiende met een prullerig cadeautje - je had immers van je ouders net dat zilverblinken- de kojboj-pistool van de plaat selijke speelgoedhandelaar Baaima gekregen; jij was dus de held, jou kon niets gebeuren - nu is dat simpele geluk maar kinderspel bij wat de jarige wenst, nee eist. Aangezien wij mogelijk op ter mijn ook opa worden, dienden wij ons aan bij Modevakschool Jacolien in Terneuzen, tenein de een graantje mee te pikken van de cursus 'Kinderverjaar dag vieren'. Jacolien Schuren, zelf geenszins een feestnum mer maar begiftigd met het en thousiasme van een ex-buurt huiswerkster, legt tien moe ders variërend in leeftijd van pakweg twintig tot een tikje in de dertig uit hoe je het allemaal leuk en toch eenvoudig voor mekaar breit. „De cursus om vat alles wat met het vieren van een kinderveljaardag te maken heeft, zoals uitnodigin gen maken, versieringen, (spe ciale) taarten maken, wat te eten op een kinderverjaardag èn traktaties op school", viel in het foldertje te lezen. We hebben het hier over bloed- Cursusleidster Jacolien Schuren laat de Barbie-taart zien aan de deelnemers van de cursus kinderpartij tje vieren. foto Charles Strijd serieuze zaken. Neem nu het schreeuwende probleem van 'de verjaardag op nationale feestdagen'. Jacolien in haar inleiding: „Je zult als kind maar jarig zijn op 5 december of op bijvoorbeeld Koninginne dag. Om maar niet te spreken van een schrikkeljaar. In de zo mervakantie... ook een pro- maal vrij van school zijn. Zijn ze in de zomervakantie jarig, dan doe je er goed aan de ver jaardag vóór de vakantie te houden. Stel je het uit tot na de vakantie, dan zitten ze in een andere klas en hebben ze mis schien weer andere vriendjes." Het verdient - horen we - ook aanbeveling de verjaardag niet snel veel teveel van het goede. Jacolien: „Een kind is - laten we dat niet vergeten - jarig voor z'n plezier. En wat heb je dan aan grote huilpartijen." Modeshow Spelletjes? Wat te denken van een modeshow. Zet een mand met ouwe kleren in de kamer bleem. Zijn de kinderen nog klein, dan is het belangrijk dat ze inderdaad hun verjaardag vieren op de dag zelf. Maar het partijtje kun je dan best een paar dagen eerder of later ge ven. Op een woensdagmiddag bijvoorbeeld, als ze toch alle- te vieren op de eerste dag dat een kind naar school mag. Lo gisch. Dan zijn ze immers ver vuld van grootse ervaringen en keren voornamelijk moe huis waarts. Dan nog eens een hele middag en avond meedreinen in het feestgedruis thuis is al en laat ze hun goddelijke gang gaan. Toneelstukjes, ook een succesnummer. En laat de kin deren ze zelf maar bedenken. Verder treffen we in het cursus boekje zaken aan als 'het schimmenspel' (met de handen voor de lamp), het ouderwetse koekhappen, zaklopen en speurtochtje. Trouwens, ook een mooie poppenkastvoor stelling valt niet versmaden. Jacolien: „Maar maak dan niet de fout de tekst uit een boekje op te lezen. Als de kinderen na melijk reageren, ben je zo je tekst kwijt. Je moet juist uit gaan van de reactie van de kin deren. Maak eventueel een gaatje in de kast, zodat je kunt zien wat ze doen." Leuk is ook een thema-verjaardag. Alles wat te maken heeft met beren bijvoorbeeld, met clowns. En een Barbie-party is natuurlijk ook een aardig ideetje. „Kies je voor de clowns, dan kun je de kinderen - als ze bijvoorbeeld een spelletje winnen - belonen met een rode neus of een zonne tje op hun wang. Aan het eind van het feestje heb je op die speelse manier allemaal clown tjes rondlopen. De taart kun je ook in de vorm van een clown doen. Maar bij een beren-partij doe je natuurlijk een beer. En bij Barbie een Barbie-taart." Corrie van Ee is moeder van Es ther en Daniël, twee peuters. „Als ik aan m'n vroegere ver jaardagen denk, is dat jéén zwart gat", zegt ze. „Ik kan me er weinig van herinneren. Daarom volg ik deze cursus. Het is toch te gek. dat mensen met al die kinderen naar Gent rijden om ze daar in McDo nalds vol te proppen en dan weer terug te rijden. Zelf ben ik niet zo creatief, dus hoop ik hier wat ideetjes op te doen." Manuela Sturm heeft toevallig een man getroffen die heel leuk voor clown kan spelen. Hij is trouwens ook straatmuzikant, dus dat scheelt een boel. Ter wijl Courtney (15 maanden) wat over de grond kruipt, maakt ze driftig aantekenin gen in een schriftje. Ze heeft thuis nog twee koters, is zelf re delijk creatief en walgt van die soorsnee-feestjes van de laat ste tijd. „Kinderen worden steeds veeleisender", vindt ze. Corrie: „Het ligt vaak aan de ouders. Gemakzucht is het. Niet meer en niet minder. Ze vinden het al heel gemakkelijk als zo'n feestje zich buitenshuis afspeelt. Zijn ze lekker van de rommel af." Taarten De voorbeeld-taarten worden geserveerd. De Barbie-taart, de locomotiefjes-taart en de vlin dertaart worden aangesneden. Het boekje van Honig gaat van hand tot hand. '25 kinderpartij tjes' bevat een schat aan infor matie. Na de koffie en de taart is het knutseltijd. Want een goede verjaardag staat of valt met een goede voorbereiding. Dus maken we trekpoppen, vliegers, zonnekleppen. lam pions. slingers, maskers en toveren we washandjes om tot heuse poppenkastpopjes. Op de valreep nog even een tip. Chips als traktatie op school is helemaal uit Aardige sugges tie: een doosje rozijnen, ver kleed als toffee. Of een boompje van ontbijtkoek. En stop de kinderen op zo'n feestje niet vol met snoep, patat en li monade. Jacolien: „Want wat heb je eraan als het ontaardt in een overgeef-partijtje." Nee, geef ze gewoon het aloude zak je snoep mee naar huis. Kun nen ze daar lekker kotsen... nodig om zijn publiek aan het la chen te krijgen. Eric Koller bereikt dat met zijn mimiek. De manier waarop hij types kan uitbeelden, is bijzon der. Met zijn lange magere li chaam weet hij op een aandoen lijke wijze een oud mannetje achter een looprek neer te zet ten. Als hij wat zegt is het echter meteen raak, getuige de eerste volzin na bijna tien minuten voorstelling die een sterk ero tisch tintje heeft. Zo weet hij zijn publiek voortdurend te verras sen. Absurd Verrassend is ook N'mbusi. De groep die bestaat uit vijf jonge mannen, combineert cabaret en theater met popmuziek. N'mbu si brengt een absurdistische voorstelling, waarin alle elemen ten van kleinkunst worden be nut. Vooral de muziek is goed ge schreven. De nummers zitten vol humor - zoals de opening 'Geef je moeder een hand' - of zijn gevoelig. Grappig is het ge bruik van een tv die boodschap pen de zaal in slingert. „Heb jij de grootste tieten van het land? Stuur ze op naar Veronica, Hil versum." De voorstelling van N'mbusi mist echter snelheid. De sket ches zijn leuk - zoals de ruzie over wie van hen nu als eerste begonnen is met het lezen van een boek - maar er zit weinig- tempo in. Dat leidt er soms toe dat het geheel wat te gekunsteld overkomt. Vloeiender, spannender en dus leuker is Rick Lorênzo Drost. Hij gaf zaterdag een gastoptreden als vervanger van Het Blauwe Uur. Drost won in 1993 de pu blieksprijs en is nu naar eigen zeggen al drie jaar bezig met doorbreken. Bekend is hij in middels al wel van de strip Lo renzo in De Volkskrant. Diezelfde stripfiguur gebruikt Drost ook in zijn theaterpro gramma. Op een flïpover-bord tekent hij de onderdelen van zijn show aan elkaar. Het geeft de voorstelling iets extra's, maar ook zonder die tekeningen weet Dros het publiek te vermaken en soms te shockeren. Dementie Schuifelend over het toneel met een gigantische pijp in de hand verbeeldt hij op treffende wijze een man die lijdt aan dementie. Spraakmakend is zijn sketch met twee fluorescerende brillen- met-monden, voorstellend de dames Snip en Snap, die keuve len over een abortus. „Mijn man is zo bedrijvig met de breinaal den." De doorbraak van Rick Lorenzo Dros is slechts een kwestie van tijd. Koller en N'mbusi moeten zich eerst nog bewijzen voor de jury van de Wim Sonneveldprijs. De andere kanshebbers voor de hoofdprijs van het Postbank Kleinkunst Festival - Geert Hautekiet, Tom Sligting en het duo Ernst - staan komende don derdagavond in het Arsenaal- thetaer in Vlissingen. De groep N'mbusi tijdens het optreden in het Vlissingse Arsenaal theater. foto Lex de Meester »an onze verslaggever Maurits Sep )e zaal is donker. Een groenig schijnsel verlicht B gieters die in een rij op het pdium staan. Het publiek is toisstil, in afwachting van wat timen gaat. Dan stuitert er een appybal over het toneel. En een. Met een bezemsteel als (weer in de aanslag komt een un, gekleed in slechts onder red en een hoedje, het podium Hij kijkt zonder een woord 'zeggen behoedzaam om zich Ven. Bet eerste gelach klinkt op van- Me tribune. Maar tegelijkertijd togt de gedachte zich op: wat 'dit? Welnu, dit is kleinkunst i de artiest heet Eric Koller. kterdagavond stond hij in het 'rsenaaltheater in Vlissingen. ■"het kader van het Postbank tonkunst festival trekken zes Poepen en artiesten door Ne tland. Op 25 maart strijden in Msterdam drie finalisten om Wim Sonneveldprijs. toer won onlangs het Gronin- 5 Studentencabaret Festival. Mig, heet zijn programma, om- M dat het gevoel is als je voor volle zaal staat en geen ::ord kunt. uitbrengen. Hij fond zaterdag voor een bijna Me zaal. Hij bracht ook weinig Korden uit. maai- heeft die niet Advertentie "NKELINRIC'HTING ^ERIEURBOUW

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 21