Zwaan legt KLM geen windeieren Zuid-Afrika gaat slordig met natuur om PZC Proefschrift ziet in de moderne vader een ideale opvoeder achtergrond Vliegtuigmaatschappij verdient iedere reclamegulden dubbel en dwars terug SBfc Geoniemenboek leert dat Korinthe zijn naam aan krent gaf WOENSDAG 14 FEBRUARI 1996 door Gerard van Putten Zeker in het reclamevak laat succes zich van tevoren moeilijk meten. Wal dat betreft is het voor copywriters en art directors altijd afwachten of hun slogans in spots en advertenties wel de vereiste wervende zeggings kracht hebben om de markt aan te spreken. Groen en Greenwood ver moedden in de zwaan zeker geen com merciële flop. zo veel vertrouwen had den ze wel. „Maar de respons is al onze toch optimistische verwachtingen verre ontstegen". De zwaan loont, dat staat vast. Zowel materieel als immaterieel is de respons op vooral de tv-spots groot. KLM- woordvoerder Hans Leijte: „Geregeld worden wij opgebeld door mensen die de vraag stellen wanneer de commer cial weer wordt uitgezonden. Want. zo wordt erbij gezegd, dan kan de video worden ingesteld om de landende zwaan op te nemen". Maar vlak vooral ook de verleiding die blijkbaar uitgaat van de recente cam pagne van (ziwaanzinnige aanbiedin gen niet uit. Een zakelijk aardige vondst om de restcapaciteit in vliegtui gen op te vullen. Leijte nogmaals: „De nog lopende actie van de zes Super (Ziwaanzinnige aanbiedingen is een doorslaand succes. De telefoon op de af deling Reserveringen heeft eigenlijk niet meer stilgestaan, sinds de eerste publikatie van de advertentie. Inmid dels zijn er ruim 20.000 retourvluchten geboekt. En 80 procent van de verkoch te tickets betreft nieuw vervoer voor de KLM. Onder hen tal van mensen die niet eens van plan waren met vakantie te gaan". Collega's 'Zwaan kleef aan' dus. En dat effect uit zich ook anderszins. De door Marcel Groen en Eddie Greenwood bedachte KLM-campagne viel al diverse malen in de prijzen. Het laatst op 31 januari, na dat in reactie op een oproep van de STER het Nederlandse Mjkerspubliek in meerderheid de commercial de Gou den Loeki gunde. Maar eerder was de Bronzen Effie al in ontvangst genomen. En tot driemaal toe een Accent van de Stichting Adverteerders Nederland. Waarbij wel even moet worden bedacht dat de spot al in 1992 in het volle licht had gestaan van de Gouden Lamp. een onderscheiding van de Art Directors Club Nederland. Groen: „Daar voelden we ons enorm door gestreeld. Want wat is er mooier dan waardering voor je werk door collega's?" Groen en Greenwood, alleen al de na men harmonieerden zo met elkaar, dat het wel wat moest worden met dit team van creativo's. Namens reclamebureau PMSvW/Y&R mochten de heren in 1992 voor vaste opdrachtgever KLM een speelse campagne uitdenken, speciaal De Boeing 747 van de KLM is door de reclamecampagne een beetje zwaan geworden. Alweer een jaar of vier gevleugelde vrienden, de KLM en de zwaan. Een hoogst opmerkelijk span. dat zich bovendien uitstekend weet te verkopen en geregeld in de prijzen valt. Laatst bemachtigde de commerciële tweeëen- heid, uitgekookt aaneen gesmeed door Marcel Groen en Eddie Greenwood van het Amsterdamse reclamebureau PMSvWIY&R, nog de Gouden Loeki. Een publieksonderscheidinguitgeloofd door de STER. Te lzncaanzinnig voorwoorden eigenlijk: een reclamecampagne die de ver beelding zo veel macht geeft, dat van de realiteit niet eens een karikatuur wordt gemaakt. Zegt Marcel Groen over z'n geesteskind: „Noem het toegepaste creativiteit om twee grootheden die schijnbaar niets met elkaar te maken hebben tot één natuurlijk geheel te smeden". voor de vrije-tijdmarkt. De luchtvaart maatschappij placht zichzelf tot dan te verkopen in advertenties waarin vooral veel blauwe lucht te zien was. Uit recla- metechnisch oogpunt niets slechts aan. „Maar", zegt de 37-jarige Groen, „het deed nogal afstandelijk aan. zakelijk". Vogel Groen en de inmiddels bij PMSvW/Y& R vertrokken Greenwood staken de hoofden bij elkaar. Kwamen op ideeën en verwierpen die ook weer. Totdat de een het woord 'vogel' uitsprak en de an der prompt aan een zwaan dacht. Ja, dat leek de heren wel wat. Ten eerste, omdat de zwaan hen toch wel sterk deed denken aan een Boeing 747. Ten tweede, vanwege de royalty-uitstraling van het beest. En was het ook niet zo dat in sprookjes zwanen nogal eens in prinsen werden omgetoverd? Een ko ninklijk symbool voor de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij was gevon den. „En een met een hoog aaibaarheidsge- halte. Eddy en ik voelden van tevoren aan dat die combinatie wel móést werken. Dit beest liep zo één op éen met het gevoel voor de KLM, kon niet mis sen. Betrouwbaar, koninklijk, dat straalt van een zwaan af. En de stijgings- en landingsprocedure voltrekt zich vrijwel identiek aan die van een vlieg tuig". Vond Van Vliet, directeur van KLM Ne derland ook allemaal, toen hem het plan de campagne van Groen en Green wood werd voorgelegd. En hij besloot er ongeveer 25.000 gulden in te steken. Nu vier jaar later kan Groen, hij zegt het eerlijk, niet meer zonder gekromde te nen naar de eerste spot kijken. „De eer ste zwaan is gehaald uit een natuurfilm, zo'n shot kun je gewoon kopen. En daar hebben we het geluid van een vliegtuig motor en wat piepjes onder gezet". Hoe dan ook: de commercial onder scheidde zich destijds kennelijk zo in z'n eenvoud, dat de respons erop groot was. In elk geval zakelijk interessant genoeg voor de KLM om de zwaan als levende reclame-uiting meer allure te fotoarchief PZC. geven. „In dat kader mochten we gaan filmen in Zuid-Engeland. in swannery Abbotsbury, een kolonie waar duizen den zwanen bij elkaar leven. De moei lijkheid is dat dieren net als kinderen niet te regisseren zijn. Eddie Green wood heeft daar zes weken gezeten met een cameraman. En vorig jaar nog eens. nu met BBC-filmer Marc Payne-Gill en met Nigel Marvin, de producer van het programma Wildlife. In totaal is daar voor 20 uur aan filmmateriaal gescho ten. Landen, stijgen, maar ook baltsge drag". Boeing-gehalte Waar Groen en Greenwood in wezen met de eerste zwaan-commercial nog pronkten met andermans veren („Een lucky shot uit een natuurfilm"), daar konden de twee 'creatieven' naar harte lust kunstzinnig gaan knoeien met ei gen werk. Artistiek toch wel bevredi gender. ja. „Uiteindelijk hebben we er zeven commercials uit kunnen snij den". Om de tv-spots spannender en gelikter te maken, werden in de filmstudio de opgenomen zwanen 'bijgestuurd' door de vertragingsmachine; de vliegbewe gingen kregen zodoende een hoog Boeing-gehalte. Het geheel rondden Groen en Greenwood af met makkelijk in het gehoor liggende muziek. Beken de songs, want nieuwe composities le veren het. bezwaar op dat ze er bij het publiek eerst ingeramd moeten wor den, voordat de herkenning daar is. Zo ging spot twee de lucht in op de wel bekende klanken van Tom Jones' Green, green grass of home. Om het thuisgevoel dat de KLM volgens Groen onder de passagiers verbreidt, nog eens te accentueren. „Stap in het buitenland maar eens in een KLM-machine, er wordt meteen Nederlands tegen je ge sproken". Nog een voorbeeld van harmonie in beeld en geluid gaf spot drie. waarin de zwaan zich omhoog wiekte onder de be geleiding van het toepasselijke One day I fly away van Randy Crawford. Marcel Groen, thans onder meer ook stoeiend met commercials voor Amstel Gold, PTT Telecom en Energienet: „In eerste instantie was de zwaan een ikoon die louter diende voor image-building. La ter kwamen we tot de ontdekking dat het dier ook uitgevent kon worden. Door in print, in advertenties de emo tionele kanten van de zwaan te laten zien". Thunderbirds Twee zich volop in het minnespel uitle vende zwanen filmen is een, maar je moet het maar zien dat zich tussen hal zen en borstpartijen een hart kan vor men. Mooi voor een speciale 'Love is in the air'-aanbieding op Valentijnsdag. En wat te denken ook van een'aandoen lijke afbeelding van moeder en kind zwaan, de laatste met een cirkeltje bo ven de kop? „Een symbolische uiting van heiligverklaring van de passagier door de KLM", aldus Groen. Want overdrijven is in de reclame ook een vak. En enige mazzel daarbij is mee genomen. Neem die ene tv-commercial maar. waarin de zwanen acteerden als The Thunderbirds. Het filmpje was nog niet gereed, of de AVRO en BBC begon nen de belegen jeugdserie te herhalen. Zodat ook de herkenning onder jonge ren meteen daar was. Hoogtepunt „Maar in de toekomst willen we nog minder aan het toeval overlaten. Daar om is het zo mooi dat Nigel Marvin, de producer van Wildlife, twee jonge knob belzwanen heeft geadopteerd. Ze zien hem als hun vader. Volledig handtam zijn die beesten. Hun veren zijn nog niet helemaal wit, maar volgend jaar kun nen we met ze aan de gang. Ze filmen vanuit een speedboot, dan zitten we er helemaal bovenop". Groen zegt de zwaancampagne te be schouwen als een hoogtepunt, waarvan hij er in z'n verdere carrière nog graag een paar van zou willen hebben. Nee, de zwaan heeft hem niet boven water ge bracht, in de zin dat Groen nu finan cieel onafhankelijk is. ,Het treurige van reclamemakers is dat ze niet in het be zit zijn van het copyright. Het eigen domsrecht is door de bank genomen in handen van de opdrachtgever. Door de grote exposure van deze campagne heeft de KLM elke betaalde reclame gulden dubbel en dwars terugverdiend. En het publiek krijgt er maai' geen ge noeg van, vandaal- dat de KLM de zwaan voorlopig nog wel een paar jaar laat vliegen". - m,. Actievoerders bezetten een leegstaand huis aan de voet van de Tafelberg uit protest tegen de bouw- Het laatste stukje onaangetaste helling van de Tafelberg, de Twaalf Apostelen genaamd, wordt nu plannen voor dit nu nog fraaie gebied. foto Runa Hellinga/GPD ook bedreigd door woningbouw en een golfbaan. foto Runa Hellinga/GPD Alleen leeuwen en olifanten kunnen rekenen op adequate bescherming van onze correspondente Runa Hellinga Dezer dagen onderzoekt een Unesco-delegatie in Zuid- Afrika of Kaapstads Tafelberg en een aantal andere natuur gebieden tot Wereld Natuur Monument verklaard kunnen worden. Wat de Tafelberg be treft moeten ze snel zijn. Kaap stads beroemdste attractie dreigt in snel tempo te worden volgebouwd met hotels, golf banen en nog meer villa's 'met uitzicht op zee'. Ongeveer op hetzelfde moment dat de delegatie Kaapstad aan deed trad een kleine politie macht hardhandig op tegen ac tievoerders die zich hadden verschanst in een leegstaand landhuis aan de voet van het laatste stuk ongerepte berghel ling van de Tafelberg De negen kilometer lange kust weg onder de Twaalf Aposte len. zoals dat deel van de berg keten heet. behoort zonder enige twijfel tot de toeristische hoogtepunten van de stad. Aan de ene kant de blauwe zee, aan de andere de duizend meter omhoog rijzende berg met zijn unieke fijnbos-flora: ook de in woners van Kaapstad hadden niet gedacht dat iemand aan zoveel natuurschoon zou dur ven tornen. Maar de bouwplannen liggen klaar: op de plaats van de oude villa moet een luxe hotel van zeventig kamers met restau rant en ondergrondse parkeer garage komen. En alsof dat nog niet genoeg is werd gelijktijdig bekend dat er plannen zijn om het gebied eromheen te ont wikkelen. Onduidelijk is nog of er zo'n 200 woningen komen of de gplfbaan die een Taiwanese investeerder in zijn hoofd heeft. Dat die bouwplannen nu op ta fel komen is geen toeval. En kele weken geleden viel het be sluit dat de Tafelberg en de na tuurgebieden op het Kaapse schiereiland gezamenlijk on der beheer komen van de Na tionale Parkenraad. Ruim hon derd eigenaren van onbebouw de stukken Tafelberg zijn bang dat ze straks geen toestem ming meer krijgen voor winst gevende projecten. Dus wor den allerlei plannen nu in ver sneld tempo ingediend. Slordig Kaapstad staat in die ontwik keling niet alleen. De Unesco- delegatie is ook gevraagd om het St. Lucia-merengebied aan de kust van KwaZulu-Natal te beoordelen. En ook daar is haast geboden want een nabu rig zandwinningsbedrijf pro beert al jaren een vergunning te krijgen om de duinen in dat gebied af te graven. En hoewel alle deskundigen beklemtonen hoe uniek St. Lu cia is en de regering in dit geval de voorkeur aan natuurbehoud en toerisme lijkt te geven, is nog steeds niet uitgesloten dat het bedrijf zijn zin krijgt. Want Zuid-Afrika gaat. op zijn zachtst gezegd, slordig met zijn natuur om. al is het imago van het land in het buitenland ge baseerd op wildparken, prach tige landschappen en de onge looflijke verscheidenheid aan plantengroei. Maar de wetge ving die de natuurbescherming regelt rammelt. Op de be schermde parken na is de na tuur overgeleverd aan de wille keur van plaatselijke overhe den en projectontwikkelaars. De resultaten daarvan zijn het beste aan de kust te zien. Neem de Tuinroute, Zuid-Afrika's zuidkust die in tal van toeris tenfolders in het buitenland wordt aangeprezen als abso lute idylle, met zijn reeks me ren en lagunes, ingeklemd tus sen de zee en de bergen. Maar wat ooit onder enige twijfel een dromerig landschap was van water, riet en bergen, waar tal loze vogelsoorten een goed heenkomen vonden, is inmid dels een wildgroei van vakan tiehuizen. van zonder enige smaak en planning neerge kwakte vakantieparken en bungalows, ieder met een grote tuin en liefst een eigen visstei- ger. „Dat er gebouwd wordt is erg genoeg maar wat er gebouwd wordt, is bovendien ook nog eens vreselijk. Ik weet dat ze in andere landen architectoni sche eisen stellen. Dat is hier onbekend". zegt Shaun Schleier. namens het ministe rie van milieu verantwoorde lijk voor de kustontwikkeling. Het is een wat mismoedig ma kende taak want erg veel in strumenten om ongewenste ontwikkelingen tegen te hou den heeft hij eigenlijk niet. Het komt er eigenlijk op neer. erkent hij, dat wanneer het niet om diersoorten als leeuwen of olifanten gaat, de natuur in Zuid-Afrika weinig rechten heeft. De procedures die er zijn houden vooral rekening met belangen van landeigenaren. Bij ontwikkelingsplannen wordt er wel naar milieu-effec ten gekeken maar doorslagge vend zijn die zelden. „Kleine gemeenten hebben ook nie mand in dienst die daar echt deskundig in is. En bovendien, ambtenaren hebben persoon lijk belang bij meer huizen. Dat levert namelijk meer gemeen tebelasting en meer salaris op". Bouwplannen die een maal in gang zijn gezet, zijn vaak nauwelijks nog terug te draaien. In Brenton-on-Sea, een van de kustplaatsjes lan^s de Tuinroute. ligt een terrein van zo'n hectare, waar het zo veelste bungalowproject is ge pland. De projectontwikkelaar die het terrein in handen heeft maakt in zijn wervende advertenties onder meer reclame met de af beelding van een kleine vlinder met blauwe vleugels om de idyllische ligging van zijn pro ject te benadrukken. De vlinder is de Brenton Blue, uniek omdat hij. voor zover be kend. alleen nog maar op deze ene hectare Zuidafrikaanse kust voorkomt. De Brenton Blue is voor zijn voortplanting afhankelijk van een bepaalde mierensoort en bepaalde voed selplant die slechts zelden in combinatie voorkomen. Als de bungalows gebouwd worden betekent dat het einde van de vlinder. Toch lijkt weinig de project ontwikkelaar te kunnen stop pen tenzij plaatselijke actie voerders erin slagen voldoende geld bijeen te krijgen om het terrein van hem over te nemen. Wettelijk staat niets in de weg om een diersoort uit te roeien zelfs al gaat Zuid-Afrika daar mee in tegen internationale verdragen die het zelf heeft on dertekend. „Je kunt de project ontwikkelaar onteigenen maar dat kost geld en dat is er niet", aldus Schleier. De meeste grond in Zuid-Afri ka is privé-bezit en daar schuilt het probleem. Weliswaar zijn er bestemmingsplannen maar die kun je laten veranderen en dat gebeurt dan ook. De rechten van landeigenaren zijn in de grondwet verankerd, en dat maakt het heel moeilijk om na tuurbehoud echt handen en voeten te geven. Volgens Schleier is er uiteinde lijk maar een echte oplossing: bewustwording van de bevol king zodat mensen gaan pro testeren als er weer een stuk natuur kapot gaat. En dat ge beurt ook wel al noemt hij het eigenlijk te gek dat privé-per- sonen hun tijd en vaak ook hun geld in gerechtelijke procedu res moeten stoppen omdat de overheid zijn werk niet doet. En op de achtergrond doemt een nieuwe probleem op. Ja renlang waren Zuid-Afrika's mooiste gebieden alleen toe gankelijk voor blanken. Nu komt er een nieuwe elite op die straks begrijpelijkerwijs ook graag zomerhuizen wil bouwen en die zich uitgesloten zal voe len als ze daar geen toestem ming voor krijgt. Schleier knikt: „Dat is een reëel punt vooral omdat men sen het gevoel hebben dat de ruimte in dit land niet op kan. Maar we zullen ons gewoon moeten realiseren dat dat niet zo is. We hebben niet genoeg ruimte om iedereen tegemoet te komen". door Willem Goudriaan Als een vader zich actief met de opvoeding van de kinde ren gaat bemoeien, is hij vaak een betere ouder dan de moeder. Dat stelt drs. Jeanette Doornen bal in een proefschrift, waarop ze morgen promoveert aan de Rijksuniversiteit van Gronin gen tot doctor in de psychologi sche, pedagogische en sociolo gische wetenschappen. Niet alle vrouwen zullen het er mee eens zijn. maar Jeanette Doornenbal is er na een grondi ge studie van overtuigd: moder ne vaders zijn gewoon steen goede opvoeders. Dat komt om dat ze hun kinderen emotneel steunen, maai' als het echt nodig is ook de 'ouderwetse' vorm van vaderlijk gezag aanwenden. „Veel moeders in de jaren negen tig kunnen van de vaders iets le ren", zegt Jeanette. Vader De moderne vader is in haar ogen het 'ideale type' van de nieuwe ouder. Moeders leggen vaak nog eenzijdig de nadruk op het 'verzorgen' en 'vertroetelen', zonder dat ze ferm kunnen op treden. Vaders combineren ech ter het 'lief zijn' met een strenge hand als dat nodig is. Ze beseffen dat een kind steun nodig heeft, maar weten dat ze ook autoritair moeten kunnen zijn. Ze nemen hun kind op schoot als het hui lend komt vertellen dat het op school is gepest, maar delen een fikse straf uit als er een bal door de ruit van de overbuurman is gevlogen. Klus Opvoeden van kinderen is altijd een opgave, maar volgens Jea nette Doornenbal is het in de ja ren negentig helemaal 'een klus'. „Dat komt omdat niets meer vanzelfsprekend is. De traditio nele taakverdeling met een geld- verdienende vader en een huis houdende moeder is al jarenlang niet meer automatisch aan de orde. Nieuwe opvoedingsstijlen zorgen voor nieuwe spanningen. Net als in een bedrijf staan het proces, het produkt en de kwali teitsnormen ter discussie. Voor veel ouders is het keihard knok ken om de opvoeding samen vorm te geven", zegt ze. Omdat ze de vergelijking trekt tussen de gang van zaken in een bedrijf en in een gezin, heeft Jeanette haar proefschrift 'Ouderschap als onderneming' genoemd. Dat klinkt zakelijk, maar in een tijd dat vaak zowel de vader als de moeder buitenshuis werkt, moeten er, net als in een b nu eenmaal goede afspraken ajr over de opvoeding, meent de on derzoekster. Ze is op bezoek ge gaan bij vijftig ouderparen. ,ji- heb de vaders en de moeders een interview afgenomen. Wel apar natuurlijk. Ik wilde niet dat s elkaar tijdens het gesprek kon den onderbreken en beïnvloe den. Ik heb vragen gesteld als hoe ging het vroeger bij jezelf thuis? Hoe doe je het nu z Daaruit is ook mijn conclusie ge komen dat een hamvraag mo menteel is: 'moet ik lief zijn, of streng?' en dat de vaders d vaak beter mee kunnen omgaan dan de moeders". Ouderschap Doornenbal onderscheidt haar proefschrift maar liefst va vormen van ouderschap. Het ene uiterste is volgens haar he; huishouden met laag opgeleide ouders. Ze hebben hun take: 'ouderwets' naar sekse verdeeld De man werkt en oefent g uit, de vrouw doet het huishot den en verzorgt de kinderen. Hr andere uiterste is het gezin me: hoog opgeleide ouders. Zij het ben hun taken gelijk verdeelde, denken modern. Daartussen zit ten twee gezinstypen waarin oc- ders, vaak de moeders, modec denken maar zich meestal no; traditioneel gedragen. De onder zoekster noemt dat 'overgang- gezinnen', waarin het proces va; het openbreken van traditionek verhoudingen volop aan de gas is. Spanningen „Spanningen doen zich voord voor in die gezinnen. Ouders zij- vaak hoog opgeleid en denken i redelijk modern. Maar innerlijke verdeeldheid belemmert hen i die moderne wensen ook uit fc voeren. Zo willen moeders bui tenshuis werken, maar zijn ze te gelijk bang minder tijd voorde kinderen te hebben. Vaders wil len meer tijd aan opvoeden be steden, maar ook betaald wed blijven doen. Een probleem te bij is dat deeltijdbanen lastig u vinden zijn", zegt Jaenetw Doornenbal. De problemen met de opvoedin; in de jaren negentig zijn in haa: ogen een erfenis van de jaren zes tig, toen traditionele machtsver houdingen ter discussie werde gesteld. „Buiten het gezin, maai ook erbinnen. Als een kind vroe ger vroeg waarom het iets moe? doen, was het antwoord vano; vader: 'omdat ik het zeg'. Sinds de jaren zestig is dat gelukkig 1 voorgoed voorbij". door Joke Korving Wat een gedoe is er eind vo rige eeuw in Griekenland geweest over de krent. Wie had ooit kunnen vermoeden dat zoiets eenvoudigs als een ver schrompelde druif het aftreden van een minister-president kon veroorzaken? En dat niet alleen. De krent zorgde ook voor opstanden, tol heffingen, faillissementen en internationale beraadslagin gen, zo onthult ht Geoniemen- woordenboek. Dat vertelt nog veel meer. Bij voorbeeld dat de krent is ge noemd naar de Griekse stad Ko rinthe. Dat wij Nederlanders de Franse benaming raisin de Co- rinthe leenden, die in de middel eeuwen tot corente hebben ver kort en vervolgens tot krent. Geschiedenis Ewoud Sanders gaat uitgebreid in op die geschiedenis. Dat doet hij bij nog zo'n vierhonderd woorden die zijn afgeleid van plaatsnamen. Sanders, die het boek in samenwerking met Jaap Engelsman schreef, heeft er nog honderden in voorraad. De his toricus, journalist en lexicograaf (schrijver van woordenboeken) verzamelt al sinds de middel bare school geonïemen. Zijn speuren naar de herkomst van woorden levert vaak interes sante informatie op. blijkt uit zijn bijna 300 pagina's tellende werk. .Dat is ook mijn voor naamste doel", zegt hij. „Ik wil laten zien dat etymologie ook leuk kan zijn". Geschiedenis Een geoniem is een woord met een geografisch element, meest al de naam van een dorp. stad of streek, schrijft Sanders. Maar het net zo goed bij voorbeeld een land zijn, een continent, een ei land. een heuvel of een berg. Over zijn vak zegt hij: „Ik houd me bezig met de geschiedenis van woorden en woordenboe ken. Dat lijkt een absurd specia lisme misschien, maar ik kan er al jaren van leven". Het uitzoeken van geoniemen omvat de historie van een woord en het taalkundige aspect. San ders: „Waar komt een woord vandaan? Van welke taal is het afgeleid? Wanneer werd het voor het eerst in Nederland gebruikt? Daarnaast gaat het om de ge schiedenis van de zaak. Pas door je daarin te verdiepen, kun je de herkomst van een woord echt goed doorgronden". lil Dat kan soms een tijdrover. karwei zijn. Als voorbeeld noen Sanders bikini. In zijn boek ra telt hij dat twee Franse onte pers het tweedelig zwempaa vrijwel gelijktijdig op de mart brachten en dat Louis Réar zijn ontwerp bikini noemfi Sanders verhaalt over heteilaa Bikini waar de Amerikanen: juli 1946 een eerste proef met atoombom namen. Volgens ha gaf Réard het kledingstuk naam bikini omdat hij vf wachtte dat het badpakje zous slaan als een bom. Badmode Sanders informatie strekt der dan de badmode. Hij scjug dat de Bikiniërs pas in rug mochten naar hun maar dat sommige gebiedentf toegankelijk bleven vanwege g» radioactiviteit. Over Réi' :V heeft hij vernomen dat het 3- drijf van de ontwerper in 1983J de fes is gegaan. „Na twee sled te zomers", weet Sanders oi nog te melden. Een van de verrassendste rot» sten vindt hij zelf het vcd house, een betrekkelijke me.' komer in de lange rij geoniefflS Het stamt uit begin van dejarï tachtig en komt uit Amerika die tijd ontstond in de club ft Warhouse in Chicgo house-# ziek. In 1986 raakte Engeland de ban van het monotone dreun. In 1987 was house het eerst in Amsterdam te ren, vertelt Sanders. In zijnbw laat hij de drug xtc niet onrë meld. Ook legt hij onder metfd welke afsplitsingen er intusa zijn in house, zoals acid-.hip- tribal house. Voldoening „In het algemeen denk je bij' soort dingen aan het verleg Dat het nog steeds doorgaat.» jg wijst house wel. Daaruit b;? dat je constant moet oplet® het gaat allemaal heel ergs# Ewoud Sanders neemt l. gauw genoegen met een ven ring en roept ook geregeld' hulp in van deskundien op gebied van bij voorbeeld P® k* ten, wapens of textiel. „Ik wil het hele verhaal ac# het woord en maak het fflö daarmee erg moeilijk. Maar» geeft mij een heel grote votf- :,K' ning als ik de illusie hebds- een woord zo grondig heb a® pakt, dat na mij niemand meer hoeft uit te zoeken". Het GeoniemenwoordenboekJ schenen bij Uitgeverij Nijgh 4 Ditmar en kost 34,50

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 6