Vissers vragen 36 miljoen steun
Creatieve energie in een sculptuur
PZC
Dicht laten vriezen
van een wak is
een koud kunstje
Rinnooy Kan: Kamer
moet stemmen voor
komst stadsprovincies
Museumstichting en provincie toch eens over taken
Mythe en musical
versterken elkaar
tot een hoogtepunt
zeeland
12
Vermindering vangstquota brengt bedrijfstak in problemen
lezers schrijven
kunst
WOENSDAG 7 FEBRUARI 1996
DEN HAAG (ANP) - De Noord-
zee-vissers hebben minister
Van Aartsen (Visserij) dinsdag
gevraagd om 36 miljoen gulden
als financiële steun ter compen
satie van de eind vorig jaar af
gekondigde vangstbeperking.
De bewindsman heeft nog niet
gereageerd. Volgende week
maandag praten beide partijen
verder.
Wegens de dalende visstand be
sloten de Europese lidstaten de
cember vorig jaar de toegestane
vangsthoeveelheden voor onder
andere tong, schol en kabeljauw
dit jaar fors te verminderen. Veel
vissers komen daardoor in finan
ciële1* problemen. Om die het
hoofd te bieden wil de bedrijfs
tak de komende drie jaar zestig
tot honderd schepen uit de vaart
nemen, aldus drs D. Langstraat,
voorzitter van het Produkt-
schap Vis.
Eerder noemde K. Kramer,
voorzitter van de Federatie van
Visserij verenigingen, nog een
gewenst steunbedrag van zestig
miljoen gulden. Langstraat dis
tantieerde zich dinsdag daar
van. Volgens hem is een bedrag
van die omvang niet besproken
met de minister.
De overheid zou het uitkopen
van de vissers moeten betalen,
eventueel met een financiële bij
drage uit Brussel. Langstraat
bepleitte bij Van Aartsen verder
om experimenten te subsidiëren
die gericht zijn op het ontginnen
van nieuwe visgronden, zoals de
Barentszee, of goedkopere
vangsttechnieken, zoals elektro-
vissen.
Voor de visverwerkende indus
trie, die wordt getroffen door de
geringe aanvoer van vis, wil het
Produktschap een economische
studie laten verrichten. Dat on
derzoek zou suggesties moeten
opleveren voor sanering of om
schakeling.
Voor het totale steunpakket
vraagt Langstraat 36 miljoen
gulden, uitgesmeerd over twee
jaar. De vissers zullen zelfbijdra-
gen in de vorm van financiering
van onderzoek en produktpro-
motie.
Idee Middelburger De Swart
van onze verslaggever
DEN HAAG - Zeeuwen die
aan Friezen gaan uitleggen
hoe ze met ijs moeten omgaan,
lopen het risico voor gek te
worden uitgemaakt. Jan
Wedts de Swart uit Middel
burg kan erover meepraten.
Al jarenlang bestookt de 66-ja-
rige Zeeuw het bestuur van de
Vereniging de Friesche Elf
Steden met zijn 'uitvinding'
om in record-tijd wakken
dicht te vriezen. „Maar ik
word niet serieus genomen",
klaagt hij.
Volgens Wedts de Swart was
het uitstel van de Elfsteden
tocht niet nodig geweest als ze
in het hoge noorden bereid wa
ren geweest naar hem te luiste
ren. Al in 1985 schreef hij een
brief aan het bestuur, dat toen
nog onder leiding stond van de
legendarische Sipkema. waar
in hij uit de doeken deed hoe
levensgevaarlijke wakken su
persnel kunnen worden omge
toverd in een spiegelgladde ijs
vloer. ..Een half uurtje, langer
duurt het niet. Je ziet het wak
als het ware voor je ogen ver
dwijnen. De eendjes zouden er
in vastvriezen, als ze niet uitke
ken. Zo snel gaat het."
Bovendien is de methode een
voudig, vervolgt hij. Geen ge
sjouw met blokken ijs. geen ge
doe met plastic zeilen, geen ge-
sproei in het holst van de
nacht. Gewoon een netje in het
water leggen. Een netje van pa
pier Dat breekt de golven, zo
dat de wind geen vat meer
heeft op het wak. Het water
wordt stil en verandert in ijs,
terwijl de ijsmeester op zijn ge
mak geniet van een glaasje
Beerenburg.
Treurig
Het ei van Columbus, meende
Wedts de Swart. Daar zou Sip
kema van opkijken! De Zeeuw
deed zijn brief op de bus en
wachtte vol spanning op een
reactie uit Leeuwarden. Die
bleef echter uit. Zelfs een be
leefd briefje dat zijn suggestie
in de Friese hoofdstad was
gearriveerd, kon er niet af.
Treurig, vond Wedts de Swart.
Na twee jaar wachten probeer
de hij het in 1987 nog maar
eens. Deze keer kreeg hij wel
antwoord. Het bestuur deelde
hem mee dat zijn suggestie zou
worden meegenomen in een
studie van het TNO naar de
aangroei van ijs. Die studie
werd inderdaad verricht, maar
de papieren netjes van Wedts
de Swart kwamen in het eind
rapport niet voor.
„Toen ik informeerde waarom
mijn uitvinding niet serieus
werd genomen, kreeg ik allerlei
onzin te horen. Het papier zou
zuurstof aan het water onttrek
ken. Dat klopt misschien als je
vierhonderd kilometer water
bedekt, maar natuurlijk niet
bij een klein wak. Ze zeiden
Wedts de Swart: „Als er naar mij was geluisterd was de Elfstedentocht dit jaar al gehouden."
ook dat gekleurd papier slecht
was voor het milieu> 'Gebruik
dan wit papier', zei ik direct
Toen was papier weer niet
sterk genoeg. Maar ik durf te
beweren dat een keukenrol of
een rol toiletpapier al sterk ge
noeg is. Je maakt dat papier
met stijfsel een beetje steviger
en klaar is Kees. Daarna knip
je er een mooi netje van, dat leg
je in het wak en vóór je het
weet, is Friesland compleet
dichtgevroren. Geen ellenlan
ge vergaderingen meer. Geen
wekenlang gezeur. Geen natio
nale teleurstelling. Gewoon
snel die tocht. Ik durf gerust te
zeggen dat de Elfstedentocht
dit jaar al was gehouden als er
naar mij was geluisterd. Dit be
gint sterk op pure onwil te lij
ken."
Eigenbelang speelt geen rol,
benadrukt de gepensioneerde
ambtenaar. Sinds hij twee jaar
geleden op het ijs ten val kwam
en een paar ribben brak, heeft
hij de gladde ijzers niet meer
ondergebonden. Maar het is
sneu voor al diegenen die hevig
door de nationale Elfsteden-
koorts waren bevangen en nu
hun droom wellicht zien ver
vliegen. „Ik heb vorige week
nog geprobeerd te bellen, maar
ik kwam er niet doorheen. Ik
weet niet of het nog zin heeft
foto Lex de Meester
opnieuw een brief te schrijven.
Ze weten het daar in het noor
den blijkbaar beter. Tenmin
ste, dat denken ze."
Een telefoontje naar secretaris
G. Witsen Elias van de Vereni
ging de Friesche Elf Steden
leert dat tot nu toe alle kunst
matige 'trucs' hebben gefaald.
Ook die van Wedts de Swart.
„IJsvorming blijft een natuur
lijk proces", constateert de se
cretaris droogjes.
MIDDELBURG - Werkgevers
voorzitter Rinnooy Kan heeft
de Tweede Kamer dinsdag op
geroepen „eindelijk" te beslui
ten tot instelling van stadspro
vincies in de Randstad. Het par
lement rondt morgen, donder
dag, het debat over de stadspro
vincie Rotterdam af. Het zal
vermoedelijk volgende week
over de kabinetsvoorstellen
stemmen.
Rinnooy Kan zei dinsdag tijdens
een spreekbeurt in Middelburg
dat een stadsprovinciebestuur
betere besluiten kan nemen, die
de economie, de infrastructuur,
de ruimtelijke ordening en het
milieu zeer ten goede komen.
„Het betekent veel minder ge
kissebis tussen aangrenzende
gemeenten en een verbetering
van afweging en spreiding van
belangen", aldus de voorzitter
van VNO-NCW.
Volgens hem hebben de stadsbe
sturen van Amsterdam en Rot
terdam de Kamer met een pro
bleem opgezadeld dat tot afstel
van bestuurlijke vernieuwing
kan leiden. Zij hadden in zijn
ogen nooit een lokaal referen.
dum over een landelijk onder
werp mogen organiseren.
De bevolking van beide steden
heeft vorig jaar massaal nee
zegd tegen het idee van een
stadsprovincie, waarin de
meentegrenzen van Amsterdam
en Rotterdam verschrompelen.
PvdA en D66 willen rekening
houden met de uitslag van de
volksraadplegingen. Zij zijn
voor een stadsprovincie Rotte
dam. maar zonder opdeling vat
de havenstad in vijf stukken
VVD en CDA steunen de rege
ringsplannen. Zij kunnen voor
alsnog geen meerderheid achte*
zich krijgen. De meeste kleirv-
fracties zijn tegen.
Minister Dijkstal van binnen
landse zaken heeft de Kamer vo
rige week een soort ultimatum
gesteld. Hij wil morgen een dui
delijk ja of een duidelijk nee hc
ren. De PvdA neigt naar uitsfc
van besluitvorming. Dijkstal ac
cepteert dat niet.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC verschenen berichte
artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Open briever
oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdrage
mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De redactie behoudt zich het recht
inzendingen te bekorten. Over geweigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
Srebrenica
Het leek een column. Op de
voorpagina. Linksonder. De tra
ditionele plaats voor leuk, spot
prent, polemiek of cynisch: Ver
misten uit Srebrenica dood.
Punt. Een kille constatering.
Geen hoop meer.
De VN-rapporteur. Elisabeth
Rehn. heeft het nu gezegd. Ze
was gaan kijken daar waar
Dutchbat verloor. Vond vergane
lichamen op de heuvel en trok
conclusies (PZC. 5-2-96).
Ze acht zich onvoldoende des
kundig om te kunnen vaststel
len of de moslims zijn gefusil
leerd of tijdens gevechten neer
geschoten. (Hoe stel je eigenlijk
aan de hand van een vergaan li
chaam vast of het een moslim
is?) Haar Servische begeleiders
daarentegen verklaarden mon
ter dat de moslims, gezien de
plek, elkaar hebben afgemaakt
omdat zij, de Serven, toen enkel
maar hoefden te wachten totdat
'de moslims uit de "heuvels zot
den komen. En het is dan toe!
niet logisch om de vijand
moet te gaan?
Zou overste, nu kolomel. Karn-
mans mij deze logica willen ui',
leggen, eventueel samen mr
strateeg Mladic, als mannen ot
der elkaar, maar wel in de dwit
gende aanwezigheid van mij
kleine vriend Omer. Zodat
eindelijk met de vreselijke co:
statering kan gaan leven dat zij:
vader weggerot is dan wel ge
dumpt in een massagraf, enfe
en alleen omdat hij moslim wa:
De streek diende etnisch ge
schoond. omdat dan pas, na
val van de veilige zone, de vree
een begin van een gezicht mock
krijgen omdat iedere soort da:
in zijn eigen gevangenis zou a;
ten. No bad no good guys. R
strateeg zei het al, en de hak)
wereld kletste dit na en doet da'
nog steeds.
Ton Besseli nl
BrandstraatI
Aardenbui
Van Eycks zien
af van juridische
stappen tegen
Middelburg
van onze verslaggever
MIDDELBURG - De architec
ten Aldo en Hannie van Eyck
zien af van juridische stappen
tegen de gemeente Middelburg.
Beide partijen hebben overeen
stemming bereikt over de scha
devergoeding die Middelburg
betaalt voor het niet bouwen
van het door de Van Eycks ont
worpen Museum 13/IX. De ar
chitecten gaan akkoord met een
vergoeding ter grootte van vijf
tien procent van de ontwerp- en
bestekkosten. Dat betekent dat
Middelburg nog 58.000 gulden
moet betalen bovenop het al
uitgekeerde honorarium van
bijna vier ton.
Eind vorig jaar dreigde nog een
kort geding, omdat de Van
Eycks de gemeente wilden dwin
gen alsnog tot aanbesteding
over te gaan van het museum
waarvoor de plannen in maart
werden afgeblazen. De gemeen
teraad vreesde dat het te duur
werd. De architecten hadden ze
ven jaar aan het ontwerp ge
werkt en wilden via een aanbe
steding aantonen dat het mu
seum kon worden gebouwd zon
der het daarvoor uitgetrokken
budget van 7.5 miljoen gulden te
overschrijden.
Schikking
De advocaat van de Van Eycks
lastte het geding op het laatste
moment af om over een schik
king te praten. Nu hebben de ar
chitecten uiteindelijk genoegen
genomen met een bedrag waar
op ze, op grond van een landelij
ke regeling, toch al konden reke
nen. „Dit was vooraf onze in
schatting", bevestigt wethouder
S. Smitskamp (financiën).
„Want natuurlijk is het redelijk
om behalve de gemaakte kosten
een schadevergoeding te beta
len."
Het architectenbureau heeft af
gezien van een hogere vergoe
ding, aldus Hannie van Eyck,
omdat het een punt achter de
museumkwestie wilde zetten.
„Anders hadden we moeten
doorprocederen en daar hadden
we geen zin in. Het is welletjes
geweest. Onze opzet was altijd te
zorgen dat de bouw doorging,
niet het incasseren van een scha
devergoeding. Dit is wat ons be
treft het definitieve einde.
Mocht de gemeente ooit nog. bij
voorbeeld na de volgende raads
verkiezingen. besluiten het mu
seum wel te bouwen, dan zou dat
natuurlijk prachtig zijn. Maar
we rekenen er niet meer op."
Kunstenaars kunnen grensverleggend aan het werk in Renesse
van onze verslaggever
Ernst Jan Rozendaal
RENESSE - In Zeeland komt
binnenkort een ambitieus en
internationaal kunstproject
van de grond. Beeldend kun
stenaar Jan van Munster heeft
bij zijn huis in Renesse een
werk- en expositieruimte ge
bouwd waarin kunstenaars
uit binnen- en buitenland op
uitnodiging van een gastcura-
tor nieuw werk kunnen ma
ken en tonen. De Berlijnse ar-
chitectuurdeskundige Kris-
tine Feireiss - onlangs be
noemd tot directeur van het
Nederlands Architectuurin
stituut (NAi) in Rotterdam -
treedt het eerste jaar als cura
tor op. De bedoeling is dat de
eerste kunstenaar in mei aan
de slag gaat.
Voor de uitvoering van het pro
ject is een speciale stichting
opgericht die de naam Plus
Min draagt. De energietekens
plus en de min zijn bekende
motieven in het werk van Van
Munster. Het atelier en de ex
positieruimte zijn ook in die
vorm gebouwd. Hij construeer
de ze aanvankelijk als een
enorme sculptuur. Door er ge
bouwen van te maken heeft hij
de grens tussen beeldende
kunst en architectuur over
schreden. aldus woordvoerder
Jan Donia van Stichting Plus
Min.
Grensverleggend bezig zijn,
dat is ook het voornaamste cri
terium waaraan de kunste
naars moeten voldoen die in
Renesse komen werken.
„Energie is het belangrijkste
thema in de kunst van Van
Munster", verklaart Donia.
„De plus en de min zijn ener
gietekens. Symbolisch gezien
moet deze plek als een soort
krachtbron fungeren voor de
mensen die hier aan het werk
gaan. Het is te beschouwen als
een labaratorium waarin hope
lijk dingen gaan gebeuren die
in de beeldende kunst nog niet
„De eerste gesprekken daar
over zijn zeer positief', aldus
Donia.
Het initiatief wordt gesteund
door een comité van aanbeve
ling waarin onder anderen di
recteur Flor Bex van het Mu
seum voor Hedendaagse
Kunst (MUHKA) in Antwer
pen, directeur Lex ter Braak
van de Vleeshal in Middelburg,
architect Jo Coenen en direc
teur Chris Dercon van Mu
seum Boymans Van Beunin-
gen in Rotterdam zitting heb
ben.
Tegenpool
Beeldend kunstenaar Jan van Munster bij zijn werk- en expositieruimte in de vorm van de
energietekens plus en min. fotoPieter Honhoff
aan de orde zijn geweest. Dat
betekent tegelijkertijd dat de
grote sculptuur van Van Mun
ster gevuld wordt met de crea
tieve energie van anderen."
Uitgangspunt
De kunstenaars nemen de
beeldende kunst als uitgangs
punt. maar kunnen zich in hun
werk ook begeven op het ter
rein van de architectuur, mu
ziek, cinema, of informatica.
Zij krijgen de gelegenheid om
enige tijd in Renesse te werken
en tegelijkertijd of aansluitend
hun werk te tonen. De exposi
tieruimte is geen museum of
galerie, telkens opnieuw hangt
het van de kunstenaar af óf en
wanneer er iets te zien is.
De kunstenaars worden aange
zocht door gastcuratoren die
door de Stichting Plus Min
worden gevraagd zich gedu
rende één jaar met het opstel
len van een programma bezig
te houden. Zij zijn volstrekt on
afhankelijk in hun keuze voor
één of meerdere kunstenaars.
De curator kan iemand met
een gevestigde internationale
reputatie zijn, of een jonge ko
meet die pas aan het culturele
firmament is verschenen. Met
de keuze van Feireiss ligt het
voor de hand dat architectuur
tijdens het eerste jaar een be
langrijke rol gaat spelen.
Het is nog niet zeker wie de eer
ste kunstenaar is die in Renes
se aan het werk gaat. Volgens
plan moet dat in mei gaan ge
beuren. Bij de officiële opening
van het kunstproject zal een
boekje worden gepresenteerd
over de totstandkoming van
het initiatief en de architec
tuur van de beide ruimtes. La
ter verschijnt mogelijk nog een
serie publikaties over de
werken die in Renesse worden
gemaakt.
De financiering komt gedeelte
lijk voor rekening van Van
Munster, omdat hij de voorzie
ningen heeft aangelegd Voor
de verdere bekostiging hoopt
de stichting Plus Min waarvan
Van Munster bestuurslid is) op
subsidies en sponsorbijdragen.
Volgens Van Munster kan het
Zeeuwse project worden ge
zien als een tegenpool van het
ambitieuze atelier P. S. 1 in
New York waar geregeld jonge,
veelbelovende kunstenaars
worden uitgenodigd om enkele
maanden te werken en hun
verblijf af te sluiten met een ex
positie. Van Munster: „Vanuit
allerlei kleine landen gaan
mensen naar die grote stad.
Dat heeft waarschijnlijk in
vloed op het werk dat zij daar
maken. Hier komen mensen
vanuit de grote stad naar het
platteland. Hopelijk oefent de
ze omgeving ook invloed uit op
de kunstenaars die hier
werken."
Plus Min beoogt niet het Euro
pese equivalent van P. S. 1 te
worden, aldus Van Munster.
Dat vindt hij te hoog gegrepen.
Een vergelijking met de situa
tie in Domburg aan het begin
van deze eeuw spreekt hem
meer aan. Op uitnodiging van
de schilder Jan Toorop kwa
men destijds internationaal
vermaarde kunstenaars naar
dat Zeeuwse kustplaatsje om
er 's zomers te werken en te ex
poseren. Wellicht dat het pro
ject in Renesse een heden
daagse variant daarop kan
worden. Van Munster: „Het is
natuurlijk niet te voorspellen,
maar we hopen dat er zoiets
gaat gebeuren."
van onze verslaggever
MIDDELBURG - Het dagelijks provinciebestuur en de
Zeeuwse Museumstichting hebben een sluimerend con
flict over het provinciaal museumbeleid de kop inge
drukt. Er dreigde onenigheid over de taken van een
stuurgroep die de aanbevelingen van de notitie 'Pro
vinciaal museumbeleid in progressie' moet uitvoeren.
De provincie wil daarin nadrukkelijk kunnen meepra
ten over organisatie en personeelsmanagement van de
museumstichting, maar die vreest juist een te grote in
menging.
Met het aannemen van de nota is eind vorig jaar beslo
ten jaarlijks 150.000 gulden extra uit te trekken om de
Zeeuwse Museumstichting te versterken. De provinciale
subsidie overstijgt daarmee het miljoen. Volgens gede
puteerde drs G L. C. M. de Kok is het daarom logisch
dat de provincie met het stichtingsbestuur "meekijkt en
meepraat', ook gezien 'verkeerde keuzen' die in het ver-
leden zijn gemaakt. Volgens de museumstichting geeft
de provincie daarmee een heel andere invulling aan haar
regiefunctie dan eerder was afgesproken.
Na een gesprek tussen museumstichting en provincie is
nu de ergste kou uit de lucht. Afgesproken is dat de pro
vincie wel in de keuken mag meekijken, maar dat beslis
singen over management en personeelsbeleid tot de ver
antwoordelijkheid van de museumstichting blijven be
horen.
MIDDELBURG.
Stadsschouwburg
'Evita'. van Tim Rice en Andrew
Lloyd Webber, met o.a Pia Douives,
Bill van Dijk en Jeroen Phajf. Kos
tuums van Yan Tax. decor van Paul
Gallis. Muzikale leiding van Harry
van Hoof. regie van Ken Urmston.
door Willem Nijssen
Eva Perón heeft een leven ge
leid, dat bij uitstek ge
schikt is om in een musical te
verwerken. Geboren in Argenti
nië als onecht kind, opgegroeid
in grote armoede, klimt ze op
naar grote maar bedenkelijke
roem. En de weg daarheen is
voor een belangrijk deel in duis
ternis gehuld. Eenmaal boven,
is ze geliefd en verguisd. Haar
biografie en haar karakter zit
ten vol hevige contrasten. En
dat spreekt nog altijd geweldig
tot de verbeelding.
Zeker bij een onderwerp als Eva
Perón is het nodig om daar ver
der niet meer bij stil te staan. De
zuinige opmerking, die destijds
in 1978 van de criticus van The
Times afkomstig was, zou an
ders wel degelijk hout kunnen
snijden. ..Next we'll have a musi
cal about Hitler" schreef hij met
een pruilpen. De geschiedenis
van Eva Perón is sensationeel,
méér boodschap is er uit de mu
sical 'Evita' niet te halen. En
sensatie geeft dramatiek, valse
en oprechte.
Componist Andrew Lloyd Web
ber (inmiddels een Siri had in
1978 al de nodige roem verwor
ven met de musicalJesus Chnst
Superstar'. Grote successen als
'Cats' en 'The Phantom of the
Opera' zouden nog volgen. 'Evi
ta' is een interessante musical
omdat hij als één doorlopende
muzikale lijn is opgebouwd. De
(schaarse) dialogen worden 'ge-
zangzegd'. De muziek is gedurfd.
Natuurlijk draait die om de over
bekende, pakkende, direct-sim-
pele melodie van 'Don't cry for
me Argentina" - in meerdere va
riaties terugkerend. Maar onder
tussen zijn grote stukken heel
wat complexer van ritme en op
bouw. Grillig en meeslepend als
de tango, die er dan ook steeds
opnieuw in te herkennen is.
Het levensverhaal van Eva Pe
rón - door de bevolking liefko
zend Evita genoemd - ontrolt
zich in de musical in filmische
beelden. Op een draaiend toneel
wisselen de decors razendsnel.
De rijke aankleding zorgt voor
een schitterend kleurenspel.
waarbij de belichting heel tin
de kan blijven. Nu en dan 1*
vriest' het ensemble in prach:
gecomponeerde tableaux i
vants. die met hun romantise!
uitstraling het volkse element!
het peronisme benadrukken.
Zo zijn er naast de muzika
hoogtepunten ook beeldend
toppen. En choreografische, r
twistgesprek tussen Evita
Che Guevara - met een be<
historische fantasie ingevoegd
is op dat vlak een bijzonder ma
moment. Het speelt zich af
een schitterend doeltreffends
haast baltsende, 'strijddans'.
De rol van Che Guevara, zon(
vettig te worden goed gespee!
door Bill van Dijk, is bedoeldoc
de kritische geluiden te laten tic
ren. Die waren er destijds voloj
Eva Perón was een dubbel pa
sonage. Ze was doelbewust
tamelijk onverhuld uit op pc
soonlijke glorie en onbegrensd
rijkdom, maar ijverde tegelijke
tijd voor bijvoorbeeld vrouwe:
stemrecht. Met succes ove
gens. Ze gebruikte mensen.
kolonel Juan Perón. Maar ze i»
kommerde zich ook om menst
en was daarom geliefd.
Dat dubbele, het oprechte en!
doortrapte, weet Pia Dou®
heel goed te treffen. Al blijft!»
uiteindelijk toch de vraag wsi
om juist Eva Perón het onè
werp van een musical m#
worden, zij weet van het pers
nage een reële figuur te make:
Ondanks de met Che Gueva
expliciet aanwezige kritisc
toon. heeft 'Evita' niets te n*
den of te verklaren. Er wordtin
onbekommerde verve in?
speeld op een raadselachli
mythe. En omdat de musicab
eigenlijk ook al zo dubbel is,'
is geen toneel en het is geend
eert. versterkt dat elkaar,
daarom is het toch wel terec
om 'Evita' te rekenen totf
van de beste musicals. Deze!
derlandse produktie, na bijna
jaar natuurlijk al de zoveeli
doet hem volledig recht. Nu
gentinie nog. want daar ii
heel begrijpelijk voor wie de:
altijd sluimerende krachten'
het peronisme kent - tot op:
den nooit uitgevoerd.
'Evita' is ook vandaag
morgen nog te zien in de
schouwburg te Middelburg^
29 en 30 mei in De Maagd te 5
gen op Zoom