GAK wordt zelfstandig bedrijf Fietsen Reizen door tijd en ruimte Waardering voor fietsplan Veere PZC Boezem zoekt de derde dimensie Wethouder: zonder vergunning geen nieuw afval Covra zeeland 10 Dienst begeeft zich met werkmaatschappijen op vrije markt kunst lezers schrijven DINSDAG 30 JANUARI 1996 van onze verslaggever GOES - Het Gemeenschappe lijk Administratie Kantoor (GAK) wordt een zelfstandige onderneming. De nieuwe naam wordt GAK-groep. Het bedrijf maakte zich maandag voor per soneel en publiek als zodanig bekend. Officieel functioneert de GAK-groep al sinds 1 janua ri. Dat betekent dat de GAK- groep zich op de vrije markt be geeft. samen met bedrijven als- in Zeeland - ArboNed en de Ar- bodienst Zeeland. Verder zal het mogelijk worden bij de ver nieuwde organisatie andere - voor het GAK nieuwe - dien sten in te huren. Onder meer daartoe is de GAK Holding bv opgericht met een aantal werkmaatschappijen. Zo is voor het verrichten van dien sten in het kader van de Arbeid somstandighedenwet (Arbo) de AGG bv opgericht. De werk maatschappij Viaprisma kan er voor zorgen dat allerlei gegevens van werkgevers over hun werk nemers gebundeld worden en aan relevante organisaties wor den gestuurd, zoals de belasting dienst. het ziekenfonds, verzeke raars en pensioenverzekeraars. Verder is er Visyned. dat opge richt is om bijvoorbeeld inzicht te verschaffen in ziekteverzuim en daarmee verwante zaken. Zo zijn meer werkmaatschappijen opgericht die hun diensten aan onder meer werkgevers zullen aanbieden, waaronder de moge lijkheid aanvullende verzekerin gen bij de GAK-groep af te slui ten. Traditioneel Overigens blijft een belangrijk deel van de traditionele taken van het GAK - de uitvoering van Politie zoekt getuigen ongeluk NISSE - De politie is op zoek naar meer gegevens over de toe dracht van het ongeval, vrijdag op de Drieweg in Nisse, waarbij een 15-jarige meisje uit Baar land om het leven kwam. Uit onderzoek is bijvoorbeeld niet gebleken of de fietsen van de betrokkenen voldoende ver licht waren. De politie vraag ge tuigen van het ongeval zich te melden bij het politiebureau in Heinkenszand, telefoon 0113- 561500. de wettelijke regelingen in ver band met ziekte, arbeidsonge schiktheid en werkloosheid - ge woon bestaan. Maar juist het wegvallen van dergelijke tradi tionele taken, zoals het schrap pen van de WAO, was aanleiding tot een heroriëntatie op de acti viteiten van het GAK-oude stijl. Daarbij bleek dat de werkgevers meer taken toebedeeld kregen als gevolg van allerlei wetten. Een voorbeeld daarvan is de controle van zieke werknemers. Zij konden dat werk op hun beurt weer uitbesteden aan par ticulieren bedrijven. De GAK- groep begeeft zich nu als een van die bedrijven op deze mark. om dat zij al jaren kennis en erva ring in huis heeft om dit soort werk te doen. Volgens de directeur van de Goese vestiging voor het werk gebied Zeeland en Goeree-Over- flakkee. L. de Hoog. is de reorga nisatie geen aanleiding voor in grijpende bezuinigingen of in krimping van personeel. Die processen heeft het kantoor in Goes en zijn nevenvestigin gen al achter de rug. Momenteel werken bij de Zeeuwse GAK- groep ongeveer 290 personeels leden. van wie de meeste in het kantoor in Goes. Klantgericht Vast staat, beklemtonen me vrouw De Hoog en haai" mede werkers. dat de GAK-groep meer klantgericht moet gaan werken. Bevallen de diensten van het GAK niet of zijn ze te duur. dan stapt een werkgever van onze verslaggever VEERE - Veel stampei heeft de gemeente Veere er nooit over gemaakt, over de deel name aan het landelijke mas- terplan Fiets. De uitgevoerde maatregelen waren vaak ook te simpel om bij stil te staan. Fietsparkeerplaatsje daar, fietsrekje hier. In het stadje Veere, bij het sluizencomplex, bushaltes en strandovergan- gen. Het is allemaal niet zo specta culair, erkent beleidsambte naar A. Poppelaars, maar het werkt wel. „We bieden mensen een alternatief. Ze kunnen hun fiets nu kwijt op de gunstigste plekken en in goede voorzie ningen. In het stadje Veere. En zeker bij de strandovergangen bij Vrouwenpolder. Mensen zien dat en komen terug met de fiets." Rijkswaterstaat en de gemeen te Veere vonden elkaar in 1992. Rijkswaterstaat vond in Veere een recreatiegemeente die wil de meewerken aan het master- plan Fiets. De subsidiepot lonkte, want van alle voorzie ningen is 80 procent door het Rijk betaald. De andere 20 pro cent moest toch door Veere worden opgebracht. En daar toe was het gemeentebestuur bereid. Veere heeft het fietsverkeer kunnen stimuleren met steun van de rijksoverheid. Een an dere doelstelling van het mas- terplan Fiets was het autoge bruik te ontmoedigen. Daar van is, luidde kritiek van Rijks waterstaat. minder terecht ge komen. Veere heeft, met steun van de rijksoverheid, het fietsverkeer kunnen stimuleren. Poppelaars kan die kritiek best begrijpen. Veere is rede lijk autovriendelijk gebleven. Zo is de Markt in het zomersei zoen nog steeds niet autovrij. De lokale middenstand wilde dat per se. Het gemeentebe stuur heeft daaruit een les ge leerd en zich op het alternatief 'fiets' gericht. Zonder de auto te benadelen. „Zo kan het ook", weet de be leidsambtenaar inmiddels uit praktijkervaring. „Vijf, zes jaar geleden hadden wij in Veere grote verkeersproblemen. Het stadje zat altijd vol met auto's. Dat is voorbij, onder meer om dat veel meer mensen fietsen. Ze waarderen de nieuwe voor zieningen." In 1997 zal blijken of de indruk van de gemeente Veere klopt, dat er daadwerkelijk meer wordt gefietst. Dan worden fiets-tellingen uitgevoerd. In de tussentijd wordt gewerkt aan de laatste étappe van het masterplan Fiets, onder het motto 'doorgaan op de ingesla gen weg'. Een projectbegelei der moet in april, mei met con crete voorstellen komen, zoals de aanleg van een fietspad langs de Koningin Emmaweg foto Ruben Oreel (Vrouwenpolder-Oranjezon) en langs het Kanaal van Veere naar Middelburg. Uitbreiding van het voet-fietsveer op het Veerse Meer is een mogelijk heid, met een aanlegplaats aan de Veersedam. „En", zegt Pop pelaars, „we moeten het fiets- project Veere via vakantie-ar rangementen meer onder de aandacht brengen. Het project is nooit echt verkocht." Marinus Boezem....werk geconfronteerd met een binnen ruimte- foto Dirk-Jan Gjeltema van onze verslaggever ROTTERDAM - Voor de Middelburgse kunstenaar Marinus Boezem heeft een thema dat hem interesseert niet snel afgedaan. Zeer be kend zijn bijvoorbeeld de vele kunstwerken waar voor hij de plattegrond van de kathedraal van Reims als model gebruikte. Hij maak te ze groot en klein, binnen en buiten. Ook voor de in stallatie Arbores - vanaf de ze week te zien in de Rotter damse RAMGalerie - va rieert Boezem op een eerder door hem opgepakt gege ven. De boom is het motief. Verspreid over de vloer van de galerie liggen een aantal grote granieten schijven. De zijkant is ruw en de boven kant is als een zwarte spiegel gepolijst, zodat ze doen den ken aan schijven die van dik ke bomen zijn gezaagd. In het graniet zijn dan ook de latijnse namen van beroem de bomen gegraveerd. „Gra niet is fossiel materiaal", verklaart Boezem. „Het is miljoenen jaren oud. maar bestaat uit de resten van planten, bomen en dieren." Aan de wand hangen ikonen van dezelfde bomen als die waarnaar de schijven verwij zen. In bladgoud heeft Boe zem het blad of de vrucht van de boom geschilderd. Over duizend jaar zou een botanicus, ook als de betref fende boom niet meer be staat. van zo'n ikoon kunnen aflezen om welke soort het gaat. De structuur van het blad fungeert als vingeraf druk. Een vergelijkbare installatie maakte Boezem vorig jaar in het Begijnhof bij het Provin ciaal Museum van Hasselt. „Ik wilde nu eens proberen wat er zou gebeuren als ik de context veranderde. Het werk wordt niet meer gecon fronteerd met de natuur, maar met een binnenruimte. Naar mijn idee werkt het daar ook." Betekenislagen „De doem van elke kunste naar is dat hij zichzelf vanuit steeds andere gezichtspun ten met hetzelfde bezig houdt. Daardoor wordt het werk complexer, omdat ver schillende betekenislagen zich op elkaar stapelen. Ik ben geen uitvinder, de spo ren van mijn leven zijn uit gangspunt voor mijn kunst. Ik wil mijn interessegebied steeds verder uitdiepen. Ik wil van een vierkante centi meter geen vierkante meter maken, maar een kubieke centimeter. Dat vind ik inte ressanter." door Nico Out Wanneer een kunstwerk is ge maakt, bestaat het. Als het met aandacht wordt bekeken door publiek, krijgt het opnieuw vorm. Iedereen kan er zelf bete kenis aangeven. Honoré d'O creëerde voor de Vleeshal een installatie met het maken van kunst als thema, maar laat ook andere zaken aan de orde laat komen. Zo ontstaat een werk dat vele lagen kent. Terug naar het begin: wie op de opening de hal binnenkomt, ziet andere bezoekers. En een aan het gewelf bevestigd web van dunne witte draden, waaraan witte rollen hangen, door een draad verbonden met bakste nen op de vloer. Laag en hoog. zwaar en licht, aarde en lucht. Tegenstellingen die bij elkaar horen. Door het optillen en draaien van een baksteen, glijdt op een onverwachte plek vanaf het gewelf een rol wit papier naar beneden. Hoe meer mensen de draden van hun baksteen af wikkelen, hoe dichter zich de ruimte vult met de ijle banieren. Zodat aan het eind van de mid dag, na de met kennelijk plezier verrichte openingshandelin- g(en). de Vleeshal is opgedeeld in een labyrint van hokjes, ter grootte van een individu: isole ment ondanks samenwerking? Hoe dan ook. Honoré d'O mate rialiseert het besef datje zelf het kunstwerk maakt. Zelfs de her innering is concreet: je mag de baksteen meenemen waaraan 'jouw' draad zat. Oneindigheid Wat speelt er nog meer De vel len gesatineerd papier zijn glan zend wit. Ze reflecteren het licht. Je krijgt geen beeld, maar er vaart ruimte, openheid. Terwijl je juist omgeven, zelfs bijna op gesloten bent, door schermen vlak voor je. Honoré d'O stapt over van kunst maken naar er varen: waarnemen en betekenis geven. Gevoelsmatig, intuïtief of rationeel. Als ik woorden zoek, loop ik aan tegen de om schrijving: confrontatie met on eindigheid. Dichtbij en onmete lijk ver vallen samen in het dif fuse licht. Er wordt niets voor je ingevuld: in plaats daarvan opent de leegte een deur naar je eigen innerlijk. De schermen zijn spiegels voor je geest. Ook daar maak je het kunstwerk zelf. Dan naar een andere plek. langs het blikkerend schuren van de rollen papier. Om tot de ontdek king te komen dat je verdwaalt, elke plek anders is en toch het zelfde. De ruimte om met ande ren te spreken is opgelost in kra kend wit, je bent; met velen toch alleen. En elke plek, elk stand punt dat je inneemt, is uniek en biedt uitzicht op inzicht. Ik zie het werk van Honoré d'O als een metafoor voor kunst en kunstbe leving. Waarbij de kunstenaar waarheid, noch schoonheid op legt, maar een omgeving schept die aanleiding is voor kijken in jezelf. En hij je ervan bewust maakt dat alle standpunten de mogelijkheid tot reflectie in zich dragen. Ik vind dit project in al zijn een voud, én van de rijkste projec ten die de Vleeshal de laatste ja ren herbergde. Puurheid Jeltje Ratsma zocht ook jaren naar puurheid. Zij bracht beel dend werken terug tot enkele in grepen. Het manipuleren van drager, lijst en papier, het ge bruik van primaire kleuren, plus zwart, grijs en wit, de soms aan wezige combinatie met foto's, dat alles leverde vaak spannen de en verassende resultaten op. Ratsma speelde met ruimte en illusie, landschap en het pure beeld. Inmiddels komt de figura tie weer sterker naar voren. Da gelijkse objecten en stukken na tuur maken deel uit van haar werk. Dat laat zich echter nog steeds lezen als een verslag van beeldende activiteiten. Het ele ment tijd. eerder met name zichtbaar als spoor van hande lingen. komt nu ook aan bod via wat op de foto's zichtbaar is. Zij noemt zelf 'bloei en verval': ui tersten die in eikaars verlengde liggen. Speurtocht In Kuiperspoort 21 overwon Ratsma haar frustratie over de slordige behandeling van haar werk in de Middelburgse BKR- collectie. Het beschadigde werk dat zij terugkreeg en datgene wat verdween, werd uitgangs punt voor een speurtocht naar het verleden, in dialoog met het heden. Aan het eerste werk, een compositie met gevouwen pa pier in grijs en wit uit 1986 voegde Ratsma een waaier toe. Een verwijzing naar mogelijkhe den. Twee kompassen geven richting. Door een magneetje verplaatste Ratsma in één geval het noorden naar het westen. Zelf bepaalde zij haar richting. Zonder te weten waar zij uit kwam. Dat is ook nu nog niet duidelijk: het laatste van de 15 werken, op basis van een werk over naar een nieuw bedrijf. Om dat onder het personeel nog eens goed duidelijk te maken werden de presentatie van de nieuwe naam en een nieuw logo in Zee land gevierd met een feestelijk getinte bijeenkomst in De Sten- ge te Heinkenszand. Vanaf deze week moet het GAK minder ambtelijk gaan werken en moe ten de medewerkers doordron gen zijn van het 'GAK-gevoel'. van onze verslaggever HEINKENSZAND - De Cen trale Organisatie voor Radioac tief Afval (Covra) in Borssele mag vooruitlopend op een nieuwe vergunning geen soor ten radioactief afval opslaan waarvoor ze nu geen toestem ming heeft. De producenten moeten tijdelijk maar voor de opslag van dit afval zorgen. De gemeente Borsele voelt er niets voor dat nieuwe, formeel nog niet goedgekeurde activiteiten van Covra worden gedoogd. Wethouder P. J. Vollaard van Borsele vertolkte dit standpunt maandagavond tijdens een hoorzitting over een wijziging van de Kernenergiewet-vergun ning die het verwerkings- en op slagcentrum voor radioactief af val heeft aangevraagd. Hij doel de onder meer op de opslag van uraniumoxide en tijdelijke stal ling van containers met hoog- radioactieve bestraalde splijt stofstaven uit Delft en Petten in loodsen die zijn bestemd voor af val met een laag of middelhoog stralingsniveau. Vollaard: „Daar waar van de gemeenten in dit land - en dus ook van Borsele - wordt gevergd stringent de re- gel- en wetgeving te handhaven, zou het die zelfde overheid sie ren ook zichzelf die maat te ne men." Andere bezoekers van de hoor zitting vielen Vollaard bij. „Waarom blijven die containers met hoogradioactief afval niet in Petten tot het opslaggebouw voor dit soort afval bij Covra klaar is", vroeg een van hen. Een vertegenwoordiger van het mi nisterie van VROM gaf het ant woord: „De overheid is voor stander van centrale opslag van radioactief afval. Daarom krijgt het Energie Centrum Nederland in Petten geen vergunning om dit afval tijdelijk op eigen terrein te bewaren." Opslagbunker Een van de onderdelen van de vergunningsaanvraag heeft be trekking op een opslaggebouw voor hoogradioactief afval. Aai het begin van de door ongeveei tachtig personen bezochte hoor zitting werd duidelijk dat dt komst van dit soort afval naai Borssele niet meer ter discussie staat. Covra heeft daar bij de ir 1989 verleende vergunning ai toestemming voor gekregen Een wijziging van de vergunning is nodig om - in verband met hei geringe aanbod van hoog radioactief afval - niet de aan vankelijk geplande twee opslag bunkers te bouwen, maar te vol staan met één. De opslagcapaciteit bij Covra voor laagradioactief afval moet worden uitgebreid omdat afval uit de olie- en gaswinning en uit de ertsverwerkende industrie dat eerst als gewoon afval were beschouwd, door verlaging vari de stralingsnormen als radioac tief afval moet worden behan deld. Vollaard wees erop dat d< hoeveelheid afval die Covn daarmee te verstouwen krijgt vier keer zo groot wordt als iii 1989 werd voorzien. De vertegen woordiger van VROM zei zich voor te kunnen stellen dat de overheid in de toekomst, als de normen voor de radioactieve straling van afval nog verdei omlaag gaan, terugkeert op het besluit deze soort afval centraal in Borssele op te slaan. Inspraak Tijdens de hoorzitting werd her haaldelijk kritiek geuit op voor lichting over het milieu-effect rapport dat bij de vergunnings aanvraag hoort en op de beperk te inspraakmogelijkheden. „Dat rapport staat vol technisch dia lect", merkte inspeekster J. Ka- relse op. „Dat is onfatsoenlijk. Wij gaan hier tegen die heren uit Den Haag toch ook niet Zeeuws praten." Om het gebrek aan voorlichting en inspraak enigszins te com penseren werd afgesproken dat bij Covra volgende week maan dag een informatie-avond zal worden gehouden en dat de ter mijn waarbinnen inspraakreac ties kunnen worden ingediend,; met twee weken wordt verlengd.! Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC verschenen berichten,1 artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Open brieven] oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over geweigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Moslims uit '80, is een langgerekte foto, die net als al de andere lijsten op de vloer ligt. Bedekt met zand is een deel zichtbaar: bladeren 'omgeven' door een ovaal van licht, aanwezigheid en afwezig heid vallen samen. Het licht lost de bladeren deels op. Het lijkt alsof Ratsma dit beeld heeft op gegraven: in de materie ver schijnt de natuur. De verschuiving van pure ab stractie naar meer concrete ver beelding krijgt ook elders vorm. Zo is een 'Landschap', waarin negen kaders met gekleurd pa pier en draadjes ruimte aange ven, uitgebreid met drie trans parante kubusjes van dezelfde maat, met foto's van aren. wol ken en dakpannen. Het geheel hangt in droge weerbarstige boomwortels. Ratsma legt op verschillende momenten ver band tussen de aarde en het be wustzijn. Dat zet aan tot ontdek ken, doordringen in een werke lijkheid die zijn geheimen nooit prijsgeeft. Blijft over het 'zijn'. En het delen van verwondering. Honoré d'O, Vleeshal, Middelburg. Tot en met 26 februari. Jeltje Ratsma, 'Het overgroeide pad', Kuiperspoort, Middelburg. Tot. en met 24 februari J. W. Scheffers constateert (PZC 23-1) dat moslims in Zeeland het steeds moeilijker vinden om openlijk de ramadan te onder houden. Gaat de islamisering van Nederland hem niet snel ge noeg? Verder een brede uiteen zetting over de betekenis van de ramadan, met als slot de opmer king dat dit voor moslims een maand van vrede en welbehagen is. Al met al eem aardig stukje propaganda voor de islam, maar moest dit zonodig? Scheffers be klaagt zich ook over het feit, dat de islam nog lang geen 'gelijk waardige plaats' heeft verwor ven in onze maatschappij. Alsof dat vanzelfsprekend zou moeten zijn. Het is onmogelijk mensen verdraagzaamheid aan te leren; zeker niet als het godsdienst be treft. Overal ter wereld is er oor log vanwege en ook ondanks godsdienst. Het is een utopie te menen dat in Nederland alles en iedereen elkaar verdraagt. Een multiculturele en multiraciale samenleving roept zeer ingewik kelde problemen op: de geschie denis leert dat dit overal en al tijd tot uitbarstingen leidt. De islam streeft naar wereldover heersing en overheersing kan niet goedschiks. Als er al ver draagzaamheid is. dan is dat bij bijvoorbeeld christenen omdat ze niet beseffen welk lot hen bo ven het hoofd hangt indien de is lam ook in Nederland gods dienst no. 1 wordt. Als moslims verdraagzaam zijn, is dat hoog stens omdat ze nog enige tijd een minderheid vormen en daardoor nog geen vuist kunnen maken. Ten slotte: een overtuigd Chris ten kan zijn of haar geloof onmo gelijk vermengen met de islam, en wat mij betreft behoeft de rest van Nederland niet te worden lastig gevallen met de uitleg hiervan. Marinus Vreeke Zandput17a Serooskerke Narren Dat het carnaval van oorsprong een religieus feest is dat onder leiding van de carnavalsprins en de nar gevierd wordt, zal voor ve len geen nieuws zijn. Dat het car naval gevierd wordt in een raadszaal door religieuze poli tieke partijen is nu dankzij het artikel 'bestuurlijke klucht' in de PZC van zaterdag 27-01-1996 ook in heel Zeeland nieuws. De Domburgse ondernemer is met deze maskerade al een poosje bekend. Mij is echter niet geheel duidelijk wie er nu naar voren geschoven moet worden: de nar of de prins. Het zou de prins moe ten zijn, want narren zitten er al genoeg. Gepko Prenger Ooststraat 5 Domburg Uit de droom De enige droom werker in ons| land? Naar aanleiding van het stukje over dromen in de PZC van 27 ja-j nuari wil ik even iets rechtzet ten. Er staat onder meer: 'Jan kees van Dijk slaapt veel en graag en is de enige droom- werker in ons land'. Als deze op-| merking van Jankees zelf komt wil ik hem graag wakker maken en uit de droom helpen. Aange zien meerdere collega's in het land en ikzelf met dromen kun nen werken, zowel in droom- groepen als in individuele con sulten. moet me dit even van het hart. Er bestaat trouwens een; opleiding voor. We gebruiken onder meer dezelfde methodes en technieken die Jankees han teert. Als deze bovengenoemde opmerking van de verslaggever komt, dan heeft hij zich dus ver gist. Lieke van Rooijen Oud Arnemuidsvoetpad 46 Middelburg SGP-vrouwen In de PZC van 27 januari schrijft Koos van Wees boeiend over de problemen die de SGP nog steeds heeft met vrouwen in functies. Dit dilemma heeft een heel oude voorgeschiedenis. De apostel Paulus schreef vele brie ven; die aan de gemeente van Korinthe is overbekend. Paulus, voor mij de ideoloog van het Christendom, heeft omstreden uitspraken gedaan. Paulus was geen voorstander van het huwe lijk. Want, zo lezen wij in 1 Korin the 7 als advies: blijf gelijk als ik (ongetrouwd) maar kun je je niet onthouden, trouw dan want dat is beter dan te branden. In hetzelfde bijbelboek zegt Paulus: 'want ook is de man niet geschapen om de vrouw maar de vrouw om de man'; woorden die sommige mannen misschien op recht geloven. De SGP onder schrijft nog steeds 'dat uwe vrouwen in de gemeente zwij gen' (1 Korinthe 14 vers 34). Het zijn duidelijke woorden en wat in de bij bel staat is velen hei lig, maar toch... Een getrouwe lijk vasthouden aan hetgeen eens als waar werd bevonden is een substituut voor praktisch onvermogen, aldus prof Grilc. Wim Kan zei het wat eenvoudi ger: iemand die op zijn zeventig ste nog hetzelfde denkt als toen hij twintig wds doet denken aan een dichtzittend huis. Zit de SGP dicht? Ik hoop van niet. Maar alleen lidmaat zijn is voor vrouwen een aalmoes. Verder lijkt mij dat, wanneer er toch een binding moet zijn tussen geloof en politiek, één partij van gelovi gen ook electoraal veel beter is dan de huidige lappendeken. Anno 1996 is inclusief denken ge boden. I. Dekker Den Omloop 24 's-Heer Hendriks kinderen Installatie van Honore d'O. Vleeshal. Middelburg. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 10