Het laatste woord is aan de consument Alle vlees op weg naar een keurmerk Gouden tijden voor de trendwatchers Van fok tot kok 't Schuitje al jaren knusse thuishaven vrije tijd 43 aan tafel ZATERDAG 6 JANUARI 1996 De meeste mensen vragen zich af wat 1996 zal brengen. Trendwatchers niet. Die zijn, enkele uitzonderingen daargelaten, al weer verder. Zij hebben de blik reeds gericht op het jaar 2000. Terwijl de kledingbranche in onzekerheid verkeert, zijn er gouden tijden aangebroken voor de trendwatcher die voorspellin gen doet over de markt. Geen mo- degevoelig bedrijf of er komt wel een dergelijk figuur aan te pas. De plank misslaan kan niemand zich veroorloven. De juiste look daar entegen kan een fortuin opleveren. Welke kleuren, vormen, materia len en sferen aan zullen slaan bij het grote publiek weten de voor spellers vaak al jaren van tevoren. „Voor de Hema kijk ik driekwart jaar vooruit. Voor een vezelfabri kant twee jaar, want een stof heeft een veel langere weg te gaan, voor dat het in de winkel ligt". Anne Marie Commandeur is trendwat cher voor diverse bedrijven uit de textielbranche. Haar vooruitblik betreft vooral dameskleding, maar ook bodywear en stoffen. „Ik sig naleer en analyseer. Wat er in de toekomst gaat gebeuren baseer ik op nu en het verleden. Voor body wear zijn we al met 1998 bezig. Je gaat dan niet zitten verzinnen wat het zal gaan worden in dat jaar, maar je kijkt naar wat een logisch gevolg zou zijn van '97 en '96. Som mige dingen zijn al aan het uitko men. 'De zachte greep' bijvoorbeeld blijft voorlopig: alles wordt zach ter en comfortabeler. Mensen ra ken er net aan gewend. Van zaken als superglans en satijn verwacht je dat een overdosis een reactie uit lokt, dat stoffen weer mat worden of een decentere glans krijgen. Ook kijk ik waar ik sterke gevoelens bij heb. Dat kan een plaatje zijn of iets wat ik lees of in de winkel zie han gen. Dat heeft minder met analyse te maken en meer met intuïtie. Dit terrein is wat vager. Dat is meer het werk voor mensen als Lidewij Edelkoort die op langere termijn voorspellen". Antenne Lidewij Edelkoort behoort tot de voorspeltop van de internationale modewereld. Vele wereldconcerns betalen hoge sommen in ruil voor haar visie. Tweemaal per jaar vor men zich rijen wachtenden als haar bureau Trend Union (Parijs) audiovisuele presentaties geeft op de Parijse modebeurs Première Vi sion. Edelkoort pikt uit alles wat zich in het dagelijks leven voor doet op wat er in de lucht hangt. Met haar voorspellingen kan de opdrachtgever nog allerlei kanten op. want het zijn hoofdzakelijk de' grove lijnen op langere termijn waar ze haar antenne op afstelt. Vaak is voor de vertaling naar het produkt een trendwatcher nodig die op kortere termijn werkt. Een ander soort trendwatcher is Klaus van de Berg. Hij verhuurt zichzelf als trendonderzoeker aan marktonderzoekbureaus en an dere bedrijven. Daarnaast is hij trendeditor bij Dutch, een hip tijd schrift dat niet zo lang geleden voor het eerst uitkwam, en advi seert hij Squeeze, een gloednieuw herenblad. op het gebied van trends. Zelf noemt hij zich het liefst generatie-analist. „Omdat ik mijn analyse vooral ba seer op het verschil tussen de gene raties. Het is van groot belang te onderzoeken wie de consument precies is. Daarvoor ga ik persoon lijk de stad in. bezoek ik scholen en ga ik uit. Uit alle hoeken en gaten haal ik mijn respondenten. Je ziet duizenden dingen, maar als je de markt in generaties bekijkt kun je deze pas begrijpen. Twintigers hebben bijvoorbeeld een volledig andere mentaliteit dan veertigers: het zijn doeners, waarvan 50% - nu nog studerend - een eigen bedrijf wil beginnen. Veertigers vormen de generatie van de verloren idea len. Kijkje naar de generatie die de excessen van de jaren '80 heeft meegemaakt, dan is het goed te verklaren dat er onder deze groep niet zo lang geleden een markt ont stond voor basics, ecokleuren, 'rustig aan' en interesse voor het spirituele". Consument De slechte verkoopcijfers in de kle dingbranche zijn volgens Van de Berg terug te voeren op het nauwe contact met de consument. Dat is te lang afwezig geweest. „Je kunt zoals veel trendbureaus wel in je glazen bol gaan zitten staren, maar als je nog nooit een consument hebt gesproken, moet je niet raar opkijken als deze niet koopt wat verwacht wordt. Het publiek laat 'zich bovendien de wet niet meer voorschrijven. We zijn kritisch op gevoed en dat komt er nu uit". Commandeur zou verscheidene oorzaken kunnen noemen van de problemen in de kledingverkoop. Welke het zwaarst weegt kan ze niet zeggen. Duidelijk is dat consu menten hun geld liever aan andere Welke kleuren, vormen, materialen vaak al jaren van tevoren. stijl kleding, maar dat kan nu niet meer. Esprit is niet meer duidelijk Esprit, maar ook een beetje H&M en MEXX. Ook de collecties van De Bijenkorf, V&D en Hema lopen door elkaar. Inkopers durven niet erg meer. Er hangen wel dingen in de lucht, maar alle inkopers hou den elkaar nauwlettend in de ga ten en doen wat anderen ook doen. Voor stilisten is het werk op dit moment weinig spectaculair". Veranderingen gaan bovendien steeds vloeiender volgens Com mandeur. Nu kun je rustig je gar derobe samenstellen uit favoriete en sferen aan zullen slaan bij het grote publiek weten de voorspellers foto G PD zaken besteden, maar ook is vol gens haar de aantrekkelijkheid van kleding in de winkels terugge lopen. Er is te veel uniformiteit in de collecties van verschillende winkels. Voorheen ging je naar die en die winkel voor een bepaalde kledingstukken, die voorheen na korte tijd alweer in de zak van Max moesten. Commandeur: „Mensen willen niet meer steeds iets heel anders. Het zit 'm niet meer in een paar thema's of trends die het hele maal gaan worden". „Tien, vijftien jaar geleden gingen bij het aanbreken van het nieuwe seizoen al je kleren in de kast en kon je beginnen aan een nieuwe garderobe. Dat past niet meer in deze tijd en niet in het uitgavenpa troon. Je kunt nu eindeloos com bineren. Alles kan bijna. Kragen worden misschien wat breder, jas jes wat korter, het zijn maar sub tiele verschuivingen. Je loopt ei genlijk pas echt goed voor gek als je in hypertrendy kleding loopt, dat is uit. De mode is wat minder uitgesproken geworden". Op dit moment ligt het accent vooral op stofontwikkelingen. Commandeur: „Dessins zijn nu on dergeschikt. Er wordt veel geëxpe rimenteerd op het gebied van syn- thetica met gewicht, comfort en volume. Een zweterig 100 procent nylon truitje is verleden tijd, want de techniek is zover dat synthe tisch comfortabel, duurzaam en prettig te dragen is. Bij elkaar is het een select groepje vakmensen dat van tevoren de ontwikkelingen voelt aankomen en daarmee tegelijkertijd een stempel drukt op het modebeeld Tussen het voorspellen en het creëren van trends zit maar een flinterdunne lijn. Juist doordat de trendvoorspellingen in het be drijfsleven zo keurig opgevolgd worden, heeft de eerdergenoemde uniformiteit in de collecties kun nen ontstaan, een van de oorzaken van het afhaken van de consu ment. Rose Commandeur: „Als een trendwat cher sterk gelooft in bijvoorbeeld de kleur rose en collega's blijken hetzelfde ae voelen, dan is de kans groot dat het ook echt op de markt komt. Mode-instituten wisselen op internationaal niveau informatie aan elkaar uit. Iets komt nooit zo maar uit de lucht vallen. Als ik honderd plaatjes uitscheur en Li dewij Edelkoort en trendwatchers uit Milaan of elders in de wereld dat ook doen, dan blijkt dat een groot deel met elkaar overeen komt. Dan weetje datje goed zit" Hoe dan ook komen er elk seizoen weer nieuwe collecties en trend watchers gaan door met hun werk. Maar hoe hard ze ook voorspellen, uiteindelijk zoeken consumenten in het gehele kledingaanbod een eigen weg en blijken zij het laatste woord te hebben. Dorothé Duijves De boeren hadden het druk met protesteren. Tegen de regering, die minder varkensmest in het milieu wil. En tegen Albert Heijn, die alleen nog Iers rundvlees verkoopt. Intussen is er hard gewerkt aan een nieuw kwaliteitskeur voor Nederlands vlees. Het moet de klant overtuigen van de veiligheid van vlees. Wie ooit een varken recht in de grijsgroenige ogen heeft ge keken. is bekeerd. Het is een leuk beest. De tijd dat het varken in plattelandsgezinnen een soort huisdier was, dat 's winters werd geslacht, gezouten of gerookt, en vervolgens stukje bij beetje werd opgegeten, is lang voorbij. Tegen woordig zijn er net zoveel varkens als Nederlanders. Veertien miljoen van die beesten bevolken tegen woordig de 24.000 varkenshoude rijen, die vaak niet eens meer het eigendom zijn van een boerenfami lie. maar van de veevoederfabriek of van de slachterij. Meer dan 75 procent van de totale produktie (levende varkens of vlees) wordt naar het buitenland verkocht. Veeteelt is industrie ge worden, die niet kan afwachten of er misschien een klant langs komt. Men zoekt zijn eigen afzetmarkten en raakt in paniek als consumen ten negatief over de varkenshou derij of over varkensvlees gaan denken. Negatieve ideeën over vlees zijn er bij consumenten de laatste jaren duidelijk ingeslopen. Niemand ligt er van wakker als de blikken soep een nacht lang in een vrachtwagen op een parkeerterrein staan. Als het dieren overkomt, worden we boos. In Engeland liep die kwaad heid uit op regelrechte veldslagen met de vervoerders van slachtdie ren. Nederland is niet zo fel. Hier schreef de Consumentenbond af gelopen zomer nog iets over mest- zeugen die aan de ketting liggen, maar dat jaagt geen klanten met De tijd dat het varken in plattelandsgezinnen een soort huisdier was, dat 's winters werd geslacht, gezouten of gerookt, en vervolgens stukje bij beetje werd opgegeten, is lang voorbij. foto GPD protestborden naar Albert Heijn. Actievoerders bij Albert Heijn wa ren de boeren zelf. toen dit giganti sche supermarktbedrijf aankon digde alleen nog Iers rundvlees te willen verkopen. Ongerust De Nederlandse vleessector vindt dat het imago van vlees niet meer is wat het zou moeten zijn. Niet omdat er wat aan malsheid of smaak zou mankeren (al zegt Al- bert Heijn van wel), maar omdat mensen ongerust worden over din gen die bij de produktie van het vlees gebeuren. Als er groeihormo nen worden gebruikt voor runde ren, die later niet eens meer zijn te traceren, dan vertrouwd een con sument de boel niet meer. Worden zeugen aan kettingen gebonden, omdat ze anders hun eigen biggen vermorzelen? Ergens in ons ach terhoofd blijft dat hangen als die renmishandeling. Toevallig mogen zeugen per 1 ja nuari 1996 niet meer worden vast gebonden. Boeren die biggen pro duceren ('vermeerderaars') en die meedoen aan de zogeheten 1KB, de Integrale Keten Beheersing voor de varkenshouderij, moeten zich daar aan houden. De 1KB is iets nieuws: een systeem om de kwaliteit van de produktie van varkensvlees te bewaken. Van 'fok tut kok', zegt het Produktschap voor Vlees, Vee en Eieren. IKB- vlees moet de basisnorm worden voor Nederlands vlees. Men is nu al zeker vier jaar bezig om deze 1KB op te bouwen. Nog niet alle boeren doen mee. Dertig procent werkt volgens IKB-eisen. Ze produceren overigens wel de helft van alle slachtvarkens. Maar de regeling is vrijwillig. De slach terijen spelen een centrale rol in de bewaking. Alles en iedereen in het voor-traject werkt mee. De produ cent van de kleine biggen, de vee handelaar, de dierenarts, de vee- voerfabriek. En natuurlijk de vee houder. Als hij meedoet mag hij al leen dieren voor de IKB-slacht houden. Keurmerk Inmiddels is de ketenbeheersing zover dat ook de consument erover te horen krijgt. IKB-varkensvlees wordt voorzien van een speciaal keurmerk en zal vooral te koop zijn bij grote supermarkten. Zelfstan dige slagers zijn nog wat huiverig. Voor hen is het lastig, omdat hun leveranciers, de grossiers, niet alle maal meedoen. Bovendien moeten ook zij worden 'gekeurd', en dat kost geld: ƒ250 voor een erken ningscontrole, 500 per jaar voor herhalingscontroles. En dan nog. IKB-varkensvlees is niet beter, lekkerder, malser vlees dan ander varkensvlees. Het is tijdens de pro duktie beter bewaakt vlees. Dat moet je als slager wel aan je klan ten zien te verkopen. Die bewaking gaat over van alles en nog wat. Ook over een redelijk diervriendelijke behandeling van de varkens (en straks de runderen, want die volgen in 1996 met een IKB-keurmerk). Beter varken De 1KB wil met zulke voorschrif ten ook een beter varken afleveren bij de slachterij. Dat levert een be tere prijs op. Een doodvermoeid varken geeft donkerder gekleurd vlees. Het vlees van een gestresst, opgewonden varken is witachtig, slap en waterig. Ook voor de slach terijen gelden allerlei voorschrif ten. Als er beschadigingen worden gevonden aan longen of lever, aan poten of huid. dan moet dat aan de varkershouder. van wie de dieren afkomstig zijn. worden verteld. Dat gebeurde vroeger nooit. Het is extra werk. Maar de boer krijgt zo te horen dat bepaalde varkens ver moedelijk op de tocht hebben ge staan (dat is dan aan afwijkingen in de longen te zien) en dat hij iets aan de huisvesting moet verbete ren. Dat is ook in zijn eigen voor deel, want kuchende varkens eten minder en krijgen dus minder vlees, dat verkocht kan worden. Ook de inkoop van jonge varkens wordt gecontroleerd. Als voer mag alleen worden ge bruikt wat voldoet aan de kwali teitsregeling van de veevoederin dustrie. Dat garandeert dat er niet toevallig voer met diergeneesmid delen wordt geleverd. Dat kwam wel voor. Als medicijnen voor zieke beesten mogen alleen produkten van een bepaalde 'positieve lijst' worden gekozen. De dierenarts moet werken volgens de code Good Veterinary Practice. Die ver plicht dierenartsen veel tijd te be steden aan advies voor de boeren, en pas in tweede instantie medicij nen voor te schrijven. Zo zit er een reeks regels in de Inte grale Keten Beheersing, die in elk geval ons consumenten ervan moet overtuigen dat we veilig vlees eten. Nog altijd is bijna ieder een een vleeseter. In het eigen on derzoek van de Consumentenbond bleek dat slechts twee en een half procent van hun leden nooit vlees consumeert. En 70 procent vindt dat de Consumentenbond de taak heeft om bio-industrie en dieren welzijn in de gaten te houden. Mis schien is dat met de nieuwe kwali teitsregeling minder nodig, maar dat moet nog blijken. Els Kemper Er zijn - gelukkig - heel wat eetgelegenheden in Zee land die het al heel lang uithou den. Hoewel je soms de indruk krijgt dat horecagelegenheden even vluchtig zijn als de drank jes die zij serveren, hebben we in onze contreien zaken die vast gefundeerd zijn op de trouw en het vertrouwen van hun gasten. Zo'n stevige stek van solidair gesmikkel is Bi stro 't Schuitje in Zierikzee. Anneke en Leen Bakker begon nen 22 jaar geleden op deze plek een bistro in wat tot dan toe een winkel in potten en pannen was. De potten en pan nen zijn gebleven, zij het dat zij nu daadwerkelijk worden ge bruikt. Het zal zo'n twaalf jaar geleden zijn dat ik in een busje met familieleden naar 't Schuitje koers zette omdat we iets te vieren hadden. De bistro had een naam opgebouwd als culinaire thuishaven voor zee zeilers met redelijk ontwikkel de smaakpapillen die, in de be faamde passantenhaven die Zierikzee toen al was. hun scheepje afineerden. De hernieuwde kennismaking bleek heel gelukkig uit te val len. Het echtpaar Bakker heeft een nuchtere kijk op het leven en laat zich niet leiden door de waan van de dag. Kort na mijn eerste bezoek bracht een brand in het belendende pand. dat de bar Mirabelle herbergde, zo veel narigheid dat de zaak vier weken dicht moest om onder meer de gemeenschappelijke scheidingsmuur te herstellen. Maar alleen het nodige werd vernieuwd, waardoor het inte rieur wat lichter is geworden. Een aanpassing in de geest van de tijd. zullen we maar denken. Ik heb er vrede mee, want de sfeer van weleer is gebleven. Ondanks de zeer uitbundige Kerstversiering („anders zie je er in zo'n volle zaak niets van") herken ik veel oude elementen die toentertijd Bistro 't Schuitje tot een van onze favo riete eetstekjes maakten. Als 'fauteuil'-zeiler vond ik het in dertijd best leuk om aan te schuiven met de echte 'salty dogs' in hun grofgebreide truien. Deze 'soort' wordt, na de sluiting van het Oliegeultje misschien wat minder gesigna leerd. maar 's zomers kom je ze er nog altijd tegen. Pikant potje Oude vertrouwden kom ik tot mijn genoegen ook tegen op de spijskaart. Zoals het 'Pikante Vispotje', dat omvangrijker lijkt geworden, maar dat nog altijd verrukkelijk smaakt. Ik val er onmiddellijk voor en maak tegelijk een oude fout door ook nog het aantrekke lijkste voorgerecht te kiezen, de 'Zeevruchten van de chef bestaande uit een grote schotel met koude gekookte mosselen. Zeeuwse garnalen, gerookte paling, tonijn en een forel mousse. begeleid door sausjes, rauwkost, brood en boter. Dit voorgerecht is een maaltijd op zich. De prijs, f25,50, had een waarschuwing moeten zijn. Bij deze dan. Inmiddels heb ik besloten om de huiswijn te proberen. Deze wordt via een ingenieus sys teem geserveerd. De wijn zit in dozen en wordt daaruit opge pompt met gebruik van een Engelse bierpomp. Het voor deel is dat er nooit zuurstof bij de wijn komt, zodat deze lang goed blijft. De witte, waarvoor ik kies, wordt via een snelkoe- ler gekoeld en een hele karaf kost me f 12,50. Het vispotje bestaat uit een witte kom gevuld met vijf soor ten vis, zwemmend in een pi kante saus. De vis is a la mi nute gestoofd en. nog precies als twaalf jaar geleden, met sambal op smaak gebracht Een beetje Portugese stijl en toch ook weer heel sterk pas send in de sfeer van de 'Ooster- scheldekeuken'. Is het Vispotje al rijk gevuld, de entourage op tafel slaat alles: een schotel met rauwkost, mandarijntjes en komkommer, vergezeld van twee sausjes, een tweede schotel met gemari neerde kool en eveneens twee sausjes, vervolgens een groen teschotel met rode kool, spina zie en tuinboontjes. Verder no teer ik nog bleekselder. frietjes, gebakken en gegratineerde aardappeltjes. Een pittige ker riesaus en een fruitige chutney- saus completeren dit alles. Als solo-eter blijken mijn armen te kort en mijn maag te klein te zijn. De smaak is uitstekend. De prijs zeer schappelijk: f 27,50. Maar het volumineuze karakter van voor- en hoofdge recht verhinderen mij van een dessert te genieten. Bistro 't Schuitje rekent kennelijk op flinke eters. Pinky Een van de karakteristieke kenmerken van 't Schuitje is de open keuken die naadloos aan sluit op de bar waar zes comfor tabele 'kuipkrukken' plaats bieden aan vijf gasten. Vijf, want één kruk wordt vrijwel permanent ingenomen door Pinky, een pittig hondje met slimme kraaloogjes dat op haar rechten staat Pinky is ne gen jaar oud en is volgens een van de gasten een 'Shih Tzu', wat ik graag geloof. In ieder ge val zijn de vaste gasten dol op het diertje dat zich graag laat aanhalen, ook door kinderen. Kinderen krijgen overigens al le aandacht bij 't Schuitje. Ten gerieve van de allerkleinsten is er een kinderstoel aanwezig. Voorin staat een grote grabbel ton met lolly's waarin de jeugd mag graaien als 'het bordje is leeggegeten', een prima stok achter de deur. Er zijn drie me nuutjes voor de kleinen met na men als 'Ukke Puk', 'Dik Trom' enz. Door de open keuken zijn Leen Bakker en zijn sous-chef Christ Huismans allerminst van hun gasten geïsoleerd. Er is een goede communicatie en de gast ziet hoe de T-Bone Steaks (450 gram en f40.-). de Ameri can Prime Beef Rib-eye (300 gram en f35,de spare ribs (f21,-) en de gebakken Schouw- se paling (135.-) de pan in gaan. De kaart telt menig visgerecht, als Paling in't Groen (37,50), Zeetong a la Meunière (137,50), Tong Picasso en Tong Patricia (f40,-). Dit laatste gepocheerde tonggerecht krijg je geserveerd met mosselen, garnalen, krab sticks en Hollandaise saus. Specialiteit is verder de schotel met gepocheerde vissoorten als zalm, heilbot, zeewolf en ka beljauw met krabsticks en een tuinkruidensaus voor 125.-. Ook wordt rekening gehouden met vegetariërs Voor f 19.- heb je een welvoorziene vegetari sche schotel. Vleeseters bestel len nogal eens de Marokkaanse grillspiesjes (f30,--). ook een pi kant gerecht uit de begintijd van 't Schuitje. Naast de kaart heeft het echt paar Bakker altijd wel verras singen, zoals nu diverse wildge- rechten. Bistro 't Schuitje is een gezellig, zeer gemoedelijk eethuis voor de hele familie of voor een uitje met vrienden en je gaat er nooit met honger de deur uit. De prijzen zijn inclu sief bediening en dat de reke ning daarover geen onduide lijkheid laat bestaan is een prettige bijkomstigheid. Rien van Reems Bistro 't Schuitje Schuithaven 6 Zierikzee Tel. 0111-413015 Fax. 0111-413565 Sluitingsdag: maandag Keuken open vanaf 17.00 uur (zaterdag 16.00 uur) in de win ter en vanaf 12.00 uur in de zomer. Creditcards: Amex. Visa, Mastercard en Diners Club. Kinderen en rolstoel welkom. Kleding: ontspannen vrijetijds Het echtpaar Leen en Anneke Bakker. foto Pieter Honhoff

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 43