Er is al te veel verkeerde jazz PZC vrije tijd ZATERDAG 6 JANUARI 1996 42 The Beets Brothers Ode aan bossanova-koning Jobim puzzel Eerste solo-cd Josee Koning postzegels Ze spelen al net zolang jazz als ze zich kunnen herinneren, maar ze vieren deze maand hun 12,5 jarig bestaan. The Beets Brothers, oftwel Marius, Alexander en Peter Beets. Drie muzikale zoons van de Beets Parents, een gynaecoloog en pianolerares uit Groenlo, die sinds enige tijd het management doen voor hun jazzspelende kroost. Een drummer heeft het Achterhoekse gezin nooit voortgebracht, maar aan de bas van Marius (29), sax van Alexander (27) en de piano van Peter (24) valt met de minstens negentig concerten per jaar in jazzkringen nauwelijks te ontkomen. TV rotherwise heet de derde cd van the LJ Beets Brothers. Onlangs in theater Pe pijn in Den Haag feestelijk ten doop gehou den. Een van de broers. Peter Beets, is altijd met jazz bezig. Ook los van zijn broers doet hij aan muziek. En passant loopt hij allerlei jamsessies af. Niet eens alleen als pianist. Hij speelt ook contrabas en hij drumt niet onverdienstelijk, vindt-ie zelf in alle be scheidenheid („Ik zit tenminste niemand in de weg"). Tussen de bedrijven door studeert hij piano bij Frans Eisen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en staat hij in geschreven voor een rechtenstudie in Utrecht. Het kleine jochie dat Oscar Peterson zo goed kon naspelen, is hij allang niet meer. Peterson naspelen kan hij weliswaar nog steeds goed, maar een klein kereltje kan men Peter Beets niet meer noemen. Een boom van een vent, die 's ochtends even een rechtenexamen haalt en dan tussen twee schnabbels door in Utrecht even in de trein stapt om zich in Enschede te laten intervie wen. Braderie Vrolijk wandelt hij de afgesproken lokaliteit binnen. „Geslaagd voor een examen be- drijfsrecht. Ik was zo blij, ik heb de examen commissie gelijk de nieuwe cd van de Beets Brothers gegeven." Hoe kan het eigenlijk dat the Beets Bro thers hun 12,5 jarige aanwezigheid in de jazz vieren. Bestaan de gebroeders niet net zo lang als de jongste oud is, 24 jaar dus? De jongste Beets vindt van niet. „Als je rekent vanaf het moment dat ik piano speel, be staan we 17 jaar. Maar wij hebben als begin datum een optreden in 1983 genomen op de braderie van Groenlo. Toen hebben we voor het eerst onder de naam Beets Brothers op getreden. Daar hebben we toen T-shirts voor laten drukken. Een waanzinnig suc ces." Brotherwise is de derde cd van de Groenlose jazzbroers. Een relatiegeschenk, waarop de gebroeders een jazzbewerking van Dvoraks negende symfonie speelden, tellen ze even niet mee. Is Peter Beets tevreden over de recente cd? „Dat ben ik nooit. Als zo'n plaat af is dan denk ik altijd: dit had ik niet erger kunnen verpesten dan dat ik nu heb gedaan. Als ik na een paar maanden nog eens luister, dan valt het me alweer mee. En na een paar jaar vind ik het meestal goed. Dan denk ik zelfs dat ik het niveau nooit meer haal. Bij deze cd heb ik het gevoel dat-ie absoluut beter is dan de vorige twee. Maar de druk was ook een stuk groter. Vanwege het feit dat we stukken hebben opgenomen met extra bla zers en met strijkkwartet zaten we voortdu rend met allemaal extra muzikanten om ons heen. Ik was dus nog een soort dirigent. Het is nu drie maanden na de opname. Ik zit nu in de fase dat ik het eigenlijk wel een leuke cd vind." Genot Peter Beets vindt het na die ruim twaalf jaar nog steeds een genot om het podium met zijn broers te delen. „Alexander is een ge weldige saxofonist. Met hem is het heel lek ker spelen. Hij ziet kans om oude jazzstan- dards tot leven te wekken. Hij is in staat om onze jazz aan de man te brengen. Hij heeft die uitstraling die nodig is om de jazz bij een groot pubhek te presenteren. Alexander is de Pim Jacobs van onze band. Marius speelt behalve bij ons ook in the Houdini's. Die band staat bij hem op de eerste plaats, om dat die band nooit met invallers werkt. Maar we hebben een heel goede invaller. Als Marius niet kan, speelt Tjitze Vogel. Aan hem hebben we een hele goede. Ook zonder Marius zijn we gewoon echt de Beets Bro thers." Een elektrische piano neemt Peter Beets nooit meer mee. Tegenwoordig staat in de contracten van de Beets Brothers dat er een piano moet staan, in de juiste stemming. „We hebben een keer in Giethoorn meege maakt dat de piano een halve toon te laag gestemd stond. Heb ik de hele avond elk stuk een halve toon hoger moeten spelen. Dan kom je in heel ongebruikelijke toon soorten terecht. Achteraf had ik dat hele maal niet- moeten doen." Mooie meid Peter Beets is er als muzikant op uit om het zijn publiek naar de zin te maken. „In dat opzicht ben ik misschien niet integer. Maar ik laat me beïnvloeden door de omgeving. Of er een mooie meid langsloopt, of het een leuke tent is waai- ik speel. Ik word beïn vloed door het publiek. Als ik het gevoel heb dat een bepaald stuk niet zal aanslaan, dan speel ik het bij voorbaat al niet. Wat heeft dat voor zin? Als muzikant wil je ook ge waardeerd worden. Je wil dat het publiek naar je luistert. Wij willen de mensen niets opdringen. In een tent waar iedereen van de zon aan het genieten is, gaan wij niet van die depressieve odes aan overleden jazzmusici spelen. Er is al zoveel verkeerde jazz op de wereld. Wat ik verkeerde jazz vind? Van die hedendaagse dingen. Waar mijn buurman voor wegloopt, van die gesubsidieerde jazz. Hedendaagse dingen, BIM-huis muziek. Ho ge sopraansaxofoons, trompettisten voor wie alleen maar telt dat het hoog en hard moet zijn. En drummers die met een serieus gezicht heel veel lawaai zitten te maken. Van die muziek waarbij men maar wat doet, waarbij alle muzikale wetten worden verge ten. Daar heb ik een hekel aan." Ton Ouwehand Horizontaal 2. Marineman aan de boezem van een jonkvrouw (9) 6. Helder muziek maken is een kwestie van rooien (11): 7. Doortrapt bepraat (11); 10. Van het lachen voor Europeanen (8); 11. Rijk van kleding voorzien (6): 13. Met moeite wordt het een ze nuwachtige toestand (10); 15. Berg van twee dieren (6); 16. Woedend reageren op een scheerbakje? (12); 17. Akelig evenredig (10); 19. Objekten om te solliciteren (6). Verticaal 1. Door deze documenten blij ven ouderen op de been (15; 2. Bezorgd deel van een TV-serie (10); 3. Aanstekelijke kachel? (16); 4. Maat van een strafwerk tuig (3); 5. Extra financiële klap (7); 8. Goedkope offertes (12); 9. Niemand te zien bij deze slui zen (8); 12. Je zit goed, behalve als het peren zijn! (8), 14. Vluch tige oorhanger? (6); 18. Bij ver kering ingeschakeld (3). Stuur het ingevulde cryptogram uitsluitend op een briefkaart aan: Puzzelredactie PZC Postbus 466 4380 AL VLISSINGEN Uw inzending moet uiterlijk woensdagochtend in ons bezit zijn. Vermeldt uw naam, adres en woonplaats. De PZC stelt de volgen de prijzen beschikbaar: eerste prijs een VW-bon van 50,-. Twee de, derde en vierde prijs een VVV-bon De oplossing en de namen van de prijswinnaars vindt u in de PZC- bijlage 'Vrije Tijd' van volgende week. Oplossing Het sleutelwoord van het kruiswoordraadsel van vorige week is: MISTLETOE De prijswinnaars zijn: Maaike Blaakman, Poolster 142, Oost burg (VW-bon van f 50,); de drie VVV-bonnen van f 25, gaan naar: S. Remijnsen, Dr. Leen- houtsstraat 25, Hoek; H. van IJsseldijk, Langestraat 30, Poortvliet en G. van Biemen, Molstraat 5 te Middelburg. De prijzen worden binnenkort toe gezonden. OPLOSSING VRIJDAG permanent a mo e b e v e e n i e r a p a r t trektel os agent naga 1 edaotter okapi neet n a d e r e n 1 i egel broek gel a a t mi e ananas dol adatri ant 1 aredotee Zou ze een gat in "de markt hebben gevonden? Een Ne derlandse die een cd vol zingt met nummers van Antonio Car los Jobim: het is nog niet zo vaak vertoond. „Er is me een aantal ja ren geleden al te verstaan gege ven: er zijn zo veel jazz-zangeres sen die Gershwin en Cole Porter zingen, buig jij je nou eens over het Portugese repertoire." Die raadgeving kwam natuurlijk niet uit de lucht vallen. Er zit een verhaal aan vast. Zoals ook een verhaal zit aan de eerste solo-cd van Josee Koning: Tribute to An tonio Carlos Jobim. Het oorspronkelijke plan was na melijk dat Josee een cd zou ma- ken samen met de 'Koning van de bossanova'. En dat plan zou ook zeker zijn doorgegaan als Jo bim eind vorig jaar niet na een hartoperatie was overleden. „Dat was een grote schok uiter aard, niet omdat m'n cd op losse schroeven stond, maar omdat zo'n groot man er opeens niet meer was. De klap kwam overal ter wereld hard aan, het hardst vanzelfsprekend in Brazilië. De dag van zijn begrafenis was een dag van nationale rouw." Eenmaal van de schrik beko men, wilde Josee toch, en dan als een eerbetoon, een cd uitbrengen met werken van Jobim. En zie, haar hartewens is vervuld. „Ja, een hartewens, maar dan wel eentje van het soort van 'Als ik nou toch eens..., maar ach, dat gebeurt toch niet'. Zo'n cd is nooit mijn hoogste doel geweest, eenvoudigweg, omdat het niet in mijn hoofd opkwam dat zoiets werkelijkheid zou kunnen wor den." „Er is een opbouw van jaren aan voorafgegaan. Hoe lang hou ik me al niet bezig met Braziliaanse muziek: toch gauw al minstens zo'n twintig jaar. In 1980, toen ik van het conservatorium af kwam. heb ik een eigen band op gericht: Batida. Dat is nu een flink orkest, maar ook dat is ge groeid. Ik ben klein begonnen en langzaamaan kwamen er musici bij." „In het begin was die band niet mijn hoofdbron van inkomsten. Ik was afgestudeerd in het geven van muziekonderwijs. Ik heb ook inderdaad even lesgegeven op middelbare scholen, maar ik had al gauw door dat dat niets voor mij was: al die ketende brugklas sers. Ze hadden te weinig belang stelling voor muziek en dat kon ik niet verkroppen." Stewardess „In het optreden met de band had ik een mooi alternatief. We hebben ons van het begin af aan gespecialiseerd in Braziliaanse muziek. Dat wilde ik graag, ik had mijn hart verpand aan die muziek. Dat was in Brazilië zelf gebeurd. Ik heb een paar maan den in Rio gewoond. Ik was er ge stationeerd door de KLM, want ik ben voordat ik aan mijn con servatoriumopleiding begon ook nog een aantal jaren stewardess geweest." „Daar ben ik - en daar ontkom je niet aan als je daar een tijdje ver blijft - in de ban geraakt van de muziek van het land. Ik zong zelf af en toe jazz-ballads. Maai- de vrienden die ik daar maakte, spoorden me steeds meer aan om bossanova te gaan doen. Ze be gonnen me LP's en banden toe te sturen en ik raakte gefascineerd door de muziek. En al gauw ben ik die gaan zingen. Eerst 'pape gaaien' natuurlijk: fonetisch de taal nazingen, maar al gauw werd het me duidelijk dat je daarmee door de mand viel. Bo vendien wilde ik het voor mezelf zo goed mogelijk doen. Toen ben ik Portugees gaan leren." „De liefde die ik toen heb opge vat ligt ten grondslag aan Ba tida. We hebben een uitgebreid repertoire, treden veel op. En op een dag werd ik uitgenodigd om op te treden bij Tineke de Nooy. Dat optreden viel in goede aarde. Ze nodigde me nog eens uit en toen ze in september 1993 naar Brazilië ging om daar een pro gramma te maken, leek het haar leuk om mij mee te vragen. Om het programma meer cachet te geven, probeerde ze een ontmoe ting te arrangeren met Jobim. En dat lukte." Arrangeur „Het klikte, mag je wel zeggen. Ik heb hem de cd's laten horen die we met de band hadden gemaakt en hij constateerde dat er geen nummer van hem op stond. Dat kon ik niet op me laten zitten, dat spreekt vanzelf. Eenmaal thuis ontstond er gaandeweg een gewaagd plan. Ik dacht: Als ik hem nou eens vraag of hij een vol gende cd samen met mij wil op nemen. En wat dacht je: Hij zei ja." „Alles was in kannen en kruiken en toen ging hij dood. Daar zitje dan. Maar ik was vastbesloten om een cd uit te brengen die aan hem was gewijd. Toen zei ie mand: 'Waarom bel je Dori Caymmi niet. Dat is een groot man: een eminente componist, arrangeur en gitarist. Bovendien was hij een goede vriend van Jo bim." „Ik weer de stoute schoenen aan getrokken en hem gebeld in Los Angeles. Maar ik was zo zenuw achtig. ik kon niet uit m'n woor den komen. 'Stuur maar een fax', zei hij. Dat heb ik gedaan en on middellijk kwam zijn antwoord: 'Ik wil graag samen met jou die cd maken, dan wordt dat album ook mijn eerbetoon aan Anto nio." Giganten „Kun je je voorstellen wat dat voor mij betekende? Met Caym mi werken betekent werken met een van de grootsten uit het vak. Die man heeft ik-weet-niet-hoe- veel Grammy Awards op z'n naam staan. Hij heeft gearran geerd voor giganten in het vak zoals Sarah Vaughn, Dionne Warwick en Quincy Jones. Het was een geweldige belevenis: die man en al die fantastische musici in die studio in Los Angeles." „We waren het ook eens over de repertoirekeuze: niet alleen maar de allerbekendste compo sities van Jobim. Er staan wel een paar bekende op, zoals de One note samba, Agua de beber en Corvacado, maar we hebben vooral de breedte en de diepte van Jobims werk willen aanto nen." „Of we daarin zijn geslaagd? De reacties zijn lovend, maar voor de rest moet je afwachten. De verkoop van een cd heb je niet in de hand. Maar daarom hoef je niet stil te zitten. Ik ben bezig met een theaterprogramma, ge wijd aan Jobim. En wat heel erg leuk is: ik kreeg net het bericht dat Amerikaanse radiostations belangstelling hebben voor het album!" Els Smit Bij de presentatie van het uit gifteprogramma 1996, vorig jaar maart, brandde daarop in Duitsland forse kritiek los. Wat was namelijk het geval? Op een to taal van zestig zegels zullen er acht zegels worden uitgegeven die zijn gewijd aan personen, of een stad aan wie en waaraan de afgelopen veertig jaar ook al aandacht is be steed. Die acht zijn: de filosoof Leibnitz, die in 1966 ook al werd herdacht: de theoloog Friedrich von Bo- delschwingh (1967 en 1977): Maar ten Luther (1961, 1970 en 1993); kardinaal Graf von Galen (1966); de schilderes Paula Mondersohn- Becker (1988, in permanente vrou wenserie); de schilderes en beeld houwster Kathe Kollwitz (1991, ook in de vrouwenserie i; de stad Heidelberg (1972) en de componist Paul Lincke (Berlijn, 1956). Bij de eerste van de acht 'dubbel- herdenkingen' bakt de Duitse post het echter nog bruiner. Het motief van de 100 pf.-portretzegel waar mee 11 januari de 50e sterfdag van de evangelische theoloog Bo- delschwingh (1877-1946) wordt her dacht is namelijk identiek aan de 50 pf.-herdenkingszegel van 13 juli 1977 1100e geboortedag). Het enige verschil is dat het portret is gespie geld. Hij kijkt nu naar links, nadat hij achttien jaar naar rechts heeft gekeken. JQÖL W l<)(),„,T,rm.AN! achteren kan met, want dan moet er een nieuw ontwerp worden ge maakt! We wachten in spanning af hoe het Maarten Luther in februari zal vergaan!' Duitsland begint het jaar overi gens heel rustig. Op 11 januari ver schijnt nog slechts één 100 pf.-ze- gel. Daarmee wordt '150 jaar kin dermissiewerk in Duitsland' her dacht. Op de zegel de stichtster en tevens eerste directrice van de or ganisatie, Auguste von Sartorius (1830-1895). In de Duitse postzegel)bladen wordt nu dan ook flink de draak met de Duitse post gestoken. 'Doet de post aan motief-recycling? Was men in achttien jaar niet in staat iets nieuws te verzinnen? Wordt het in het jaar 2002 bij zijn 125e ge boortedag Bodelschwingh op zijn kop afgebeeld? Of liggend? Van JERSEY bracht op 1 september vijf zegels en een velletje in roula tie waarop vlinders op bloemen en takjes te zien zijn: 19p. Precis almana: 23p, Papilio palinurus; 30p, Catopsilia scylla; 41p. Papilio rumansovia en 60 p, Troides hele- na. In het velletje de 41p- en 60p-ze- gel. Ook Jersey herdacht 50 jaar VN en wel op 24 oktober. Uitgebracht werden twee zegels (19p en 60pi met vredesduiven en het jubi leumembleem en twee (23p en 4lp) met gestileerde olijftakken en het kubileumembleem. Op dezelfde dag (24 oktober) wer den de jaarlijkse kerstzegels uitge geven. Deze keer gewijd aan sprookjes: 19p, de gelaarsde kat; 23p, Assepoester; 41p, Doornroos je en 60 p, Aladins Wonderlamp. GUERNSEY/ALDERNEY - Het Kanaaleiland Guernsey heeft 24 oktober het 50-jarig bestaan van de Verenigde Naties bedacht met een blokje van vier 50p.-zegels. Over de zegels loopt een doorlo pend beeld: het VN-embleem. De kerstzegels van Guernsey die 16 november verschenen staan in het teken van 50 jaar Unicef. Vier paartjes met doorlopende beel den: 2xl3p„ winter in de stad; 2xl3p. winter op het platteland; 2x24p, kinderoptocht en 2x4p, kin deren van de wereld. Alderney herdacht 16 november met een velletje (schepen met op de achtergrond vuurwerk), waarin een zegel van 1,65 pond (mensen op een schip) de terugkeer (in 1945) van de eilandbewoners na de Tweede Wereldoorlog. MAN gaf 15 augustus een serie van zes zegels uit gebaseerd op de avonturen van 'Thomas the Tank Engine', die in de oorlogsjaren ont stonden, na de oorlog in boekvorm verschenen en sinds 1979 ook voor de Britse tv worden bewerkt. De serie vertelt over het bezoek van Thomas en zijn vriendjes aan het eiland Man: 20p, Bertie komt in de haven aan; 24p, de posttrein en Thomas; 30p, Bertie en de treinen bij Gallasalla; 36p, de Viking en Thomas bij Port Erin; 41 p, de post komt en 45p, de race bij Laxey Wheel. Paddestoelen prijken op vijf zegels en een velletje die Man 1 septem ber uitgaf. Afgebeeld worden: 20p. Amanita muscaria, 24p, Boletus edulis, 30p, Coprinus dissemena- tus. 35p. Pleutorus ostreatus er. 45p, Geastrum triplex. In het vel letje ter gelegenheid van de postze geltentoonstelling in Singapore een zegel van 1 pond (Coprinus co- matus). Tenslotte bracht Man 10 oktober kerstzegels uit. Fraaie zegels 19P 23p, 42p en 50p) met kerkjes, een roodborstje en een ploeg in de sneeuw. Hero Wit 19". BR GhriStfms fa foto GPD The Beets Brothers' carrierre begon op de braderie van Groenlo.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 42