Er is al te veel verkeerde jazz
PZC vrije tijd ZATERDAG 6 JANUARI 1996 42
The Beets
Brothers
Ode aan bossanova-koning Jobim
puzzel
Eerste solo-cd
Josee Koning
postzegels
Ze spelen al net zolang jazz als ze
zich kunnen herinneren, maar ze
vieren deze maand hun 12,5 jarig
bestaan. The Beets Brothers, oftwel
Marius, Alexander en Peter Beets.
Drie muzikale zoons van de Beets
Parents, een gynaecoloog en
pianolerares uit Groenlo, die sinds
enige tijd het management doen voor
hun jazzspelende kroost. Een drummer
heeft het Achterhoekse gezin nooit
voortgebracht, maar aan de bas van
Marius (29), sax van Alexander (27) en
de piano van Peter (24) valt met de
minstens negentig concerten per jaar
in jazzkringen nauwelijks te
ontkomen.
TV rotherwise heet de derde cd van the
LJ Beets Brothers. Onlangs in theater Pe
pijn in Den Haag feestelijk ten doop gehou
den. Een van de broers. Peter Beets, is altijd
met jazz bezig. Ook los van zijn broers doet
hij aan muziek. En passant loopt hij allerlei
jamsessies af. Niet eens alleen als pianist.
Hij speelt ook contrabas en hij drumt niet
onverdienstelijk, vindt-ie zelf in alle be
scheidenheid („Ik zit tenminste niemand in
de weg"). Tussen de bedrijven door studeert
hij piano bij Frans Eisen aan het Koninklijk
Conservatorium in Den Haag en staat hij in
geschreven voor een rechtenstudie in
Utrecht.
Het kleine jochie dat Oscar Peterson zo
goed kon naspelen, is hij allang niet meer.
Peterson naspelen kan hij weliswaar nog
steeds goed, maar een klein kereltje kan
men Peter Beets niet meer noemen. Een
boom van een vent, die 's ochtends even een
rechtenexamen haalt en dan tussen twee
schnabbels door in Utrecht even in de trein
stapt om zich in Enschede te laten intervie
wen.
Braderie
Vrolijk wandelt hij de afgesproken lokaliteit
binnen. „Geslaagd voor een examen be-
drijfsrecht. Ik was zo blij, ik heb de examen
commissie gelijk de nieuwe cd van de Beets
Brothers gegeven."
Hoe kan het eigenlijk dat the Beets Bro
thers hun 12,5 jarige aanwezigheid in de jazz
vieren. Bestaan de gebroeders niet net zo
lang als de jongste oud is, 24 jaar dus? De
jongste Beets vindt van niet. „Als je rekent
vanaf het moment dat ik piano speel, be
staan we 17 jaar. Maar wij hebben als begin
datum een optreden in 1983 genomen op de
braderie van Groenlo. Toen hebben we voor
het eerst onder de naam Beets Brothers op
getreden. Daar hebben we toen T-shirts
voor laten drukken. Een waanzinnig suc
ces."
Brotherwise is de derde cd van de Groenlose
jazzbroers. Een relatiegeschenk, waarop de
gebroeders een jazzbewerking van Dvoraks
negende symfonie speelden, tellen ze even
niet mee.
Is Peter Beets tevreden over de recente cd?
„Dat ben ik nooit. Als zo'n plaat af is dan
denk ik altijd: dit had ik niet erger kunnen
verpesten dan dat ik nu heb gedaan. Als ik
na een paar maanden nog eens luister, dan
valt het me alweer mee. En na een paar jaar
vind ik het meestal goed. Dan denk ik zelfs
dat ik het niveau nooit meer haal. Bij deze
cd heb ik het gevoel dat-ie absoluut beter is
dan de vorige twee. Maar de druk was ook
een stuk groter. Vanwege het feit dat we
stukken hebben opgenomen met extra bla
zers en met strijkkwartet zaten we voortdu
rend met allemaal extra muzikanten om ons
heen. Ik was dus nog een soort dirigent. Het
is nu drie maanden na de opname. Ik zit nu
in de fase dat ik het eigenlijk wel een leuke
cd vind."
Genot
Peter Beets vindt het na die ruim twaalf jaar
nog steeds een genot om het podium met
zijn broers te delen. „Alexander is een ge
weldige saxofonist. Met hem is het heel lek
ker spelen. Hij ziet kans om oude jazzstan-
dards tot leven te wekken. Hij is in staat om
onze jazz aan de man te brengen. Hij heeft
die uitstraling die nodig is om de jazz bij een
groot pubhek te presenteren. Alexander is
de Pim Jacobs van onze band. Marius speelt
behalve bij ons ook in the Houdini's. Die
band staat bij hem op de eerste plaats, om
dat die band nooit met invallers werkt.
Maar we hebben een heel goede invaller. Als
Marius niet kan, speelt Tjitze Vogel. Aan
hem hebben we een hele goede. Ook zonder
Marius zijn we gewoon echt de Beets Bro
thers."
Een elektrische piano neemt Peter Beets
nooit meer mee. Tegenwoordig staat in de
contracten van de Beets Brothers dat er een
piano moet staan, in de juiste stemming.
„We hebben een keer in Giethoorn meege
maakt dat de piano een halve toon te laag
gestemd stond. Heb ik de hele avond elk
stuk een halve toon hoger moeten spelen.
Dan kom je in heel ongebruikelijke toon
soorten terecht. Achteraf had ik dat hele
maal niet- moeten doen."
Mooie meid
Peter Beets is er als muzikant op uit om het
zijn publiek naar de zin te maken. „In dat
opzicht ben ik misschien niet integer. Maar
ik laat me beïnvloeden door de omgeving.
Of er een mooie meid langsloopt, of het een
leuke tent is waai- ik speel. Ik word beïn
vloed door het publiek. Als ik het gevoel heb
dat een bepaald stuk niet zal aanslaan, dan
speel ik het bij voorbaat al niet. Wat heeft
dat voor zin? Als muzikant wil je ook ge
waardeerd worden. Je wil dat het publiek
naar je luistert. Wij willen de mensen niets
opdringen. In een tent waar iedereen van de
zon aan het genieten is, gaan wij niet van die
depressieve odes aan overleden jazzmusici
spelen. Er is al zoveel verkeerde jazz op de
wereld. Wat ik verkeerde jazz vind? Van die
hedendaagse dingen. Waar mijn buurman
voor wegloopt, van die gesubsidieerde jazz.
Hedendaagse dingen, BIM-huis muziek. Ho
ge sopraansaxofoons, trompettisten voor
wie alleen maar telt dat het hoog en hard
moet zijn. En drummers die met een serieus
gezicht heel veel lawaai zitten te maken.
Van die muziek waarbij men maar wat doet,
waarbij alle muzikale wetten worden verge
ten. Daar heb ik een hekel aan."
Ton Ouwehand
Horizontaal
2. Marineman aan de boezem
van een jonkvrouw (9) 6. Helder
muziek maken is een kwestie
van rooien (11): 7. Doortrapt
bepraat (11); 10. Van het lachen
voor Europeanen (8); 11. Rijk
van kleding voorzien (6): 13.
Met moeite wordt het een ze
nuwachtige toestand (10); 15.
Berg van twee dieren (6); 16.
Woedend reageren op een
scheerbakje? (12); 17. Akelig
evenredig (10); 19. Objekten om
te solliciteren (6).
Verticaal
1. Door deze documenten blij
ven ouderen op de been (15; 2.
Bezorgd deel van een TV-serie
(10); 3. Aanstekelijke kachel?
(16); 4. Maat van een strafwerk
tuig (3); 5. Extra financiële klap
(7); 8. Goedkope offertes (12); 9.
Niemand te zien bij deze slui
zen (8); 12. Je zit goed, behalve
als het peren zijn! (8), 14. Vluch
tige oorhanger? (6); 18. Bij ver
kering ingeschakeld (3).
Stuur het ingevulde cryptogram uitsluitend op een briefkaart
aan:
Puzzelredactie PZC
Postbus 466
4380 AL VLISSINGEN
Uw inzending moet uiterlijk woensdagochtend in ons bezit zijn.
Vermeldt uw naam, adres en woonplaats. De PZC stelt de volgen
de prijzen beschikbaar: eerste prijs een VW-bon van 50,-. Twee
de, derde en vierde prijs een VVV-bon
De oplossing en de namen van de prijswinnaars vindt u in de PZC-
bijlage 'Vrije Tijd' van volgende week.
Oplossing
Het sleutelwoord van het
kruiswoordraadsel van vorige
week is:
MISTLETOE
De prijswinnaars zijn: Maaike
Blaakman, Poolster 142, Oost
burg (VW-bon van f 50,); de
drie VVV-bonnen van f 25, gaan
naar: S. Remijnsen, Dr. Leen-
houtsstraat 25, Hoek; H. van
IJsseldijk, Langestraat 30,
Poortvliet en G. van Biemen,
Molstraat 5 te Middelburg. De
prijzen worden binnenkort toe
gezonden.
OPLOSSING VRIJDAG
permanent
a mo e b e v e e
n i e r a p a r t
trektel os
agent naga
1 edaotter
okapi neet
n a d e r e n 1 i
egel broek
gel a a t mi e
ananas dol
adatri ant
1 aredotee
Zou ze een gat in "de markt
hebben gevonden? Een Ne
derlandse die een cd vol zingt
met nummers van Antonio Car
los Jobim: het is nog niet zo vaak
vertoond. „Er is me een aantal ja
ren geleden al te verstaan gege
ven: er zijn zo veel jazz-zangeres
sen die Gershwin en Cole Porter
zingen, buig jij je nou eens over
het Portugese repertoire." Die
raadgeving kwam natuurlijk
niet uit de lucht vallen. Er zit een
verhaal aan vast. Zoals ook een
verhaal zit aan de eerste solo-cd
van Josee Koning: Tribute to An
tonio Carlos Jobim.
Het oorspronkelijke plan was na
melijk dat Josee een cd zou ma-
ken samen met de 'Koning van
de bossanova'. En dat plan zou
ook zeker zijn doorgegaan als Jo
bim eind vorig jaar niet na een
hartoperatie was overleden.
„Dat was een grote schok uiter
aard, niet omdat m'n cd op losse
schroeven stond, maar omdat
zo'n groot man er opeens niet
meer was. De klap kwam overal
ter wereld hard aan, het hardst
vanzelfsprekend in Brazilië. De
dag van zijn begrafenis was een
dag van nationale rouw."
Eenmaal van de schrik beko
men, wilde Josee toch, en dan als
een eerbetoon, een cd uitbrengen
met werken van Jobim. En zie,
haar hartewens is vervuld.
„Ja, een hartewens, maar dan
wel eentje van het soort van 'Als
ik nou toch eens..., maar ach, dat
gebeurt toch niet'. Zo'n cd is
nooit mijn hoogste doel geweest,
eenvoudigweg, omdat het niet in
mijn hoofd opkwam dat zoiets
werkelijkheid zou kunnen wor
den."
„Er is een opbouw van jaren aan
voorafgegaan. Hoe lang hou ik
me al niet bezig met Braziliaanse
muziek: toch gauw al minstens
zo'n twintig jaar. In 1980, toen ik
van het conservatorium af
kwam. heb ik een eigen band op
gericht: Batida. Dat is nu een
flink orkest, maar ook dat is ge
groeid. Ik ben klein begonnen en
langzaamaan kwamen er musici
bij."
„In het begin was die band niet
mijn hoofdbron van inkomsten.
Ik was afgestudeerd in het geven
van muziekonderwijs. Ik heb ook
inderdaad even lesgegeven op
middelbare scholen, maar ik had
al gauw door dat dat niets voor
mij was: al die ketende brugklas
sers. Ze hadden te weinig belang
stelling voor muziek en dat kon
ik niet verkroppen."
Stewardess
„In het optreden met de band
had ik een mooi alternatief. We
hebben ons van het begin af aan
gespecialiseerd in Braziliaanse
muziek. Dat wilde ik graag, ik
had mijn hart verpand aan die
muziek. Dat was in Brazilië zelf
gebeurd. Ik heb een paar maan
den in Rio gewoond. Ik was er ge
stationeerd door de KLM, want
ik ben voordat ik aan mijn con
servatoriumopleiding begon ook
nog een aantal jaren stewardess
geweest."
„Daar ben ik - en daar ontkom je
niet aan als je daar een tijdje ver
blijft - in de ban geraakt van de
muziek van het land. Ik zong zelf
af en toe jazz-ballads. Maai- de
vrienden die ik daar maakte,
spoorden me steeds meer aan om
bossanova te gaan doen. Ze be
gonnen me LP's en banden toe te
sturen en ik raakte gefascineerd
door de muziek. En al gauw ben
ik die gaan zingen. Eerst 'pape
gaaien' natuurlijk: fonetisch de
taal nazingen, maar al gauw
werd het me duidelijk dat je
daarmee door de mand viel. Bo
vendien wilde ik het voor mezelf
zo goed mogelijk doen. Toen ben
ik Portugees gaan leren."
„De liefde die ik toen heb opge
vat ligt ten grondslag aan Ba
tida. We hebben een uitgebreid
repertoire, treden veel op. En op
een dag werd ik uitgenodigd om
op te treden bij Tineke de Nooy.
Dat optreden viel in goede aarde.
Ze nodigde me nog eens uit en
toen ze in september 1993 naar
Brazilië ging om daar een pro
gramma te maken, leek het haar
leuk om mij mee te vragen. Om
het programma meer cachet te
geven, probeerde ze een ontmoe
ting te arrangeren met Jobim. En
dat lukte."
Arrangeur
„Het klikte, mag je wel zeggen. Ik
heb hem de cd's laten horen die
we met de band hadden gemaakt
en hij constateerde dat er geen
nummer van hem op stond. Dat
kon ik niet op me laten zitten,
dat spreekt vanzelf. Eenmaal
thuis ontstond er gaandeweg een
gewaagd plan. Ik dacht: Als ik
hem nou eens vraag of hij een vol
gende cd samen met mij wil op
nemen. En wat dacht je: Hij zei
ja."
„Alles was in kannen en kruiken
en toen ging hij dood. Daar zitje
dan. Maar ik was vastbesloten
om een cd uit te brengen die aan
hem was gewijd. Toen zei ie
mand: 'Waarom bel je Dori
Caymmi niet. Dat is een groot
man: een eminente componist,
arrangeur en gitarist. Bovendien
was hij een goede vriend van Jo
bim."
„Ik weer de stoute schoenen aan
getrokken en hem gebeld in Los
Angeles. Maar ik was zo zenuw
achtig. ik kon niet uit m'n woor
den komen. 'Stuur maar een fax',
zei hij. Dat heb ik gedaan en on
middellijk kwam zijn antwoord:
'Ik wil graag samen met jou die
cd maken, dan wordt dat album
ook mijn eerbetoon aan Anto
nio."
Giganten
„Kun je je voorstellen wat dat
voor mij betekende? Met Caym
mi werken betekent werken met
een van de grootsten uit het vak.
Die man heeft ik-weet-niet-hoe-
veel Grammy Awards op z'n
naam staan. Hij heeft gearran
geerd voor giganten in het vak
zoals Sarah Vaughn, Dionne
Warwick en Quincy Jones. Het
was een geweldige belevenis: die
man en al die fantastische musici
in die studio in Los Angeles."
„We waren het ook eens over de
repertoirekeuze: niet alleen
maar de allerbekendste compo
sities van Jobim. Er staan wel
een paar bekende op, zoals de
One note samba, Agua de beber
en Corvacado, maar we hebben
vooral de breedte en de diepte
van Jobims werk willen aanto
nen."
„Of we daarin zijn geslaagd? De
reacties zijn lovend, maar voor
de rest moet je afwachten. De
verkoop van een cd heb je niet in
de hand. Maar daarom hoef je
niet stil te zitten. Ik ben bezig
met een theaterprogramma, ge
wijd aan Jobim. En wat heel erg
leuk is: ik kreeg net het bericht
dat Amerikaanse radiostations
belangstelling hebben voor het
album!"
Els Smit
Bij de presentatie van het uit
gifteprogramma 1996, vorig
jaar maart, brandde daarop in
Duitsland forse kritiek los. Wat
was namelijk het geval? Op een to
taal van zestig zegels zullen er acht
zegels worden uitgegeven die zijn
gewijd aan personen, of een stad
aan wie en waaraan de afgelopen
veertig jaar ook al aandacht is be
steed.
Die acht zijn: de filosoof Leibnitz,
die in 1966 ook al werd herdacht:
de theoloog Friedrich von Bo-
delschwingh (1967 en 1977): Maar
ten Luther (1961, 1970 en 1993);
kardinaal Graf von Galen (1966);
de schilderes Paula Mondersohn-
Becker (1988, in permanente vrou
wenserie); de schilderes en beeld
houwster Kathe Kollwitz (1991,
ook in de vrouwenserie i; de stad
Heidelberg (1972) en de componist
Paul Lincke (Berlijn, 1956).
Bij de eerste van de acht 'dubbel-
herdenkingen' bakt de Duitse post
het echter nog bruiner. Het motief
van de 100 pf.-portretzegel waar
mee 11 januari de 50e sterfdag van
de evangelische theoloog Bo-
delschwingh (1877-1946) wordt her
dacht is namelijk identiek aan de
50 pf.-herdenkingszegel van 13 juli
1977 1100e geboortedag). Het enige
verschil is dat het portret is gespie
geld. Hij kijkt nu naar links, nadat
hij achttien jaar naar rechts heeft
gekeken.
JQÖL
W l<)(),„,T,rm.AN!
achteren kan met, want dan moet
er een nieuw ontwerp worden ge
maakt! We wachten in spanning af
hoe het Maarten Luther in februari
zal vergaan!'
Duitsland begint het jaar overi
gens heel rustig. Op 11 januari ver
schijnt nog slechts één 100 pf.-ze-
gel. Daarmee wordt '150 jaar kin
dermissiewerk in Duitsland' her
dacht. Op de zegel de stichtster en
tevens eerste directrice van de or
ganisatie, Auguste von Sartorius
(1830-1895).
In de Duitse postzegel)bladen
wordt nu dan ook flink de draak
met de Duitse post gestoken. 'Doet
de post aan motief-recycling? Was
men in achttien jaar niet in staat
iets nieuws te verzinnen? Wordt
het in het jaar 2002 bij zijn 125e ge
boortedag Bodelschwingh op zijn
kop afgebeeld? Of liggend? Van
JERSEY bracht op 1 september
vijf zegels en een velletje in roula
tie waarop vlinders op bloemen en
takjes te zien zijn: 19p. Precis
almana: 23p, Papilio palinurus;
30p, Catopsilia scylla; 41p. Papilio
rumansovia en 60 p, Troides hele-
na. In het velletje de 41p- en 60p-ze-
gel.
Ook Jersey herdacht 50 jaar VN en
wel op 24 oktober. Uitgebracht
werden twee zegels (19p en 60pi
met vredesduiven en het jubi
leumembleem en twee (23p en 4lp)
met gestileerde olijftakken en het
kubileumembleem.
Op dezelfde dag (24 oktober) wer
den de jaarlijkse kerstzegels uitge
geven. Deze keer gewijd aan
sprookjes: 19p, de gelaarsde kat;
23p, Assepoester; 41p, Doornroos
je en 60 p, Aladins Wonderlamp.
GUERNSEY/ALDERNEY - Het
Kanaaleiland Guernsey heeft 24
oktober het 50-jarig bestaan van
de Verenigde Naties bedacht met
een blokje van vier 50p.-zegels.
Over de zegels loopt een doorlo
pend beeld: het VN-embleem.
De kerstzegels van Guernsey die
16 november verschenen staan in
het teken van 50 jaar Unicef. Vier
paartjes met doorlopende beel
den: 2xl3p„ winter in de stad;
2xl3p. winter op het platteland;
2x24p, kinderoptocht en 2x4p, kin
deren van de wereld.
Alderney herdacht 16 november
met een velletje (schepen met op
de achtergrond vuurwerk), waarin
een zegel van 1,65 pond (mensen op
een schip) de terugkeer (in 1945)
van de eilandbewoners na de
Tweede Wereldoorlog.
MAN gaf 15 augustus een serie van
zes zegels uit gebaseerd op de
avonturen van 'Thomas the Tank
Engine', die in de oorlogsjaren ont
stonden, na de oorlog in boekvorm
verschenen en sinds 1979 ook voor
de Britse tv worden bewerkt. De
serie vertelt over het bezoek van
Thomas en zijn vriendjes aan het
eiland Man: 20p, Bertie komt in de
haven aan; 24p, de posttrein en
Thomas; 30p, Bertie en de treinen
bij Gallasalla; 36p, de Viking en
Thomas bij Port Erin; 41 p, de post
komt en 45p, de race bij Laxey
Wheel.
Paddestoelen prijken op vijf zegels
en een velletje die Man 1 septem
ber uitgaf. Afgebeeld worden: 20p.
Amanita muscaria, 24p, Boletus
edulis, 30p, Coprinus dissemena-
tus. 35p. Pleutorus ostreatus er.
45p, Geastrum triplex. In het vel
letje ter gelegenheid van de postze
geltentoonstelling in Singapore
een zegel van 1 pond (Coprinus co-
matus).
Tenslotte bracht Man 10 oktober
kerstzegels uit. Fraaie zegels 19P
23p, 42p en 50p) met kerkjes, een
roodborstje en een ploeg in de
sneeuw.
Hero Wit
19". BR
GhriStfms fa
foto GPD
The Beets Brothers' carrierre begon op de braderie van Groenlo.