Als ik wat zie, dan neem ik het ook mee Echte realiteit is bijna onwelvoeglijk PZC Verzamelen van zand nieuw fenomeen Verhoeven over kritiek op Showgirls reportage ZATERDAG 6 JANUARI 1996 2 9 Het verzamelen van zand is een nieuw fenomeen dat de laatste jaren sterk in opmars is. Verzamelaar Joop van Dijk uit Beneden-Leeuwen is voorzit ter van de internationale vereniging van zandverzamelaars waarin honderden mensen uit zo'n 25 landen actief zijn. In de Verenigde Staten functioneert ook een vereniging ivaarmee Van Dijk nauwe contacten onderhoudt. De vereniging va7i Van Dijk houdt jaar lijks een zandruilweekeinde in Wijk aan Zee. Tijdens de laatste editie van dat weekeinde kwamen zo'n vijftig verzame laars met hun zand naar Nederland. Van Dijk onderhoudt veel contacten met zandverzamelaars in het buitenland. Mede dank zij die contacten is zijn zand- verzameling inmiddels tot de grootste ter ivereld uitgegroeid. De collectie bestaat uit 7600 soorten die uit bijna alle landen van de wereld ko men. Van Dijk mist nog zand uit onge veer tien landen, ivaaronder Burundi, Rwanda, Noord-Korea en andere staten die hij probleemlanden noemt. Verder mist hij nog zandsoorten uit enkele ei landstaatjes in het gebied van de Stille Zuidzee. „Het levert veel problemen op zand uit die gebieden naar Nederland te halen", zegt Van Dijk. Volgens Van Dijk is het niet vreemd dat de internationale belangstelling voor het verzamelen van zand groeit. „Vanouds ging de belangstelling vooral uit naar het verzamelen van grote mineralen, du re stenen eigenlijk. Door de massale win ning van die mineralen is er voor de ver zamelaar weinig overgebleven, Voor de aanleg van een collectie mineralen heb je tegenwoordig veel geld nodig. En dat hebben de meesten er niet meer voor over." Het verzamelen van zand kost daarentegen weinig. Een voordeel is ook dat zand vrijwel overal ter ivereld te vin den is. Zand is een afvalprodukt dat door ver wering van gesteenten ontstaat. Het be staat uit microscopisch kleine keitjes. Er is sprake van zand als de keitjes een grootte hebben van tussen 0.0825 en twee millimeter. Alles wat kleiner is dan die afmetingen heet klei. Bij een korrelgroot te van meer dan twee millimeter is spra ke van grint. Aan de kleur van de keitjes in het zand zijn de mineralen te herkennen die erin voorkomen. Hoofdbestanddeel van het Nederlandse zand is kicarts. Ijzerhou dend zand bestaat uit kicartskorreltjes met een ijzeren huidje. Doordat het ijze ren huidje in combinatie met zuurstof oxideert roest) ontstaat de rode kleur van het ijzerhoudende zand. Nergeiis in Nederland zijn de zandlagen zo dik als op de Veluwe. Nergens ook heeft za7id zo'7i belangrijke rol gespeeld i7i de ontioikkeli7ig van de 7iatuur als daar. Van Dijk trekt in zijn zoektocht naar zand vaak naar de Velmoe. haal nog niet compleet. Elke laag zeil her bergt ook weer verschillende soorten zand. Zo heeft Van Dijk er op de zandver stuiving rond Kootwijk alleen al zeven ontdekt. ..Het meeste zand bestaat na tuurlijk uit kwarts. Dat zand heeft een bruinwitte kleur. Maar een opvallende aanwezige is ook het ijzerhoudende zand dat rood van kleur is." Een wegnaam als De Rode Zanden bij Garderen verwijst daar ook naar. Het ijzerzand was populair bij de Velu- wenaren. In vroeger tijden bouwden ze hoogoventjes. zoals bij Uddel en Hierden. om ijzer uit zand te winnen. Om de ovens te kunnen stoken, was heel veel hout no dig. Belangrijke delen van het bos werden daaraan opgeofferd. Door het verdwijnen van de bomen kre gen de zandverstuivingen >vel steeds meer kans. Aan het einde van de vorige eeuw ging dat zelfs zover dat plaatsen als Nun- speet onder het zand dreigden te verdwij nen. Uiteindelijk zijn weer bossen aange plant om het oprukkende zand in te to men. Tegenwoordig heeft het bos weer de over hand. De laatste jaren worden juist weer maatregelen genomen om de overgeble ven stuifzandgebieden op de Veluwe niet te laten vergaan. Het evenwicht tussen het zand en de bossen op de Veluwe is dus broos. Toch heeft de Veluwe haar ontwik keling als natuurgebied vooral aan het zand te danken. De Veluwe bestaat helemaal uit zand. Al leen die gedeelten waar de bovenlaag met humus is vermengd, zijn vruchtbaar ge noeg voor landbouw. Het grootste deel van de Velüwse bodem is arm. Daarom hebben de bewoners er eeuwenlang wei nig brood in gezien het gebied te ontgin nen. De natuur kon er ongestoord haar gang gaan. Vijftig soorten Nederland herbergt zo'n vijftig verschil lende soorten zand. Van Dijk heeft ze bij na allemaal in zijn verzameling. Het zand dat hij nog mist, bevindt zich op moeilijk bereikbare plaatsen. „Om die te bemach tigen, ben ik afhankelijk van grondborin gen. bij voorbeeld door de Geologische Dienst", legt hij uit. „Het contact met des kundigen van de dienst is goed. Ze geven me een seintje als ze weer gaan boren. Dus wie weet krijg ik het Nederlandse deel van de verzameling ooit nog compleet." De sneeuw op het Kootwijkerzand dooit langzaam weg. Tussen een paar dennebo- men ontwaart Van Dijk ineens een plek met rood zand. De zandverzamelaar aar zelt geen moment. Uit een van z'n jaszak ken komt een plastic zakje tevoorschijn. Een flinke hand vol zand verdwijnt in het zakje. „Ik ben misschien een beetje gestoord, maar ik noem het een prettige gestoord heid", verontschuldigt hij zich. „Dat zand heeft mij helemaal te pakken. Als ik wat zie, dan neem ik het ook mee Er kan zo maar een nieuwe soort tussen zitten. En die wil ik niet missen." Reinout van den Bom Zomaar een zaaltje, ergens in Nederland. Joop van Dijk, zandverzamelaar uit Beneden- Leeuwen, houdt een lezing. Hij laat de aanwezigen een dia zien. Er staat een oude boom op en verder zand, heel veel zand. Van Dijk vraagt de zaal waar de opname gemaakt zou kunnen zijn. De suggesties uit het publiek lopen uiteen van de Gobiwoestijn in China tot de overbekende Sahara in het noorden van Afrika. Iedereen zit er flink naast. Ongeloof klinkt door de zaal als Van Dijk vertelt dat hij de foto op het Kootwijkerzand heeft gemaakt. De zandverzamelaar moet nog lachen als hij het verhaal vertelt. Hij begrijpt de verwarring wel. Voor Nederlanders is zand gewoon, zo gewoon zelfs dat nie mand er meer naar omkijkt. Geen wonder dat de meesten hun eigen woestijntjes over het hoofd zien. „Terwijl juist daar toch zoveel te beleven is", zegt Van Dijk. Zand vult tegenwoordig het leven van Van Dijk. Zijn liefde voor het zand ont stond zo'n tien jaar geleden. Van Dijk woonde toen nog in Wijk aan Zee. Hij werkte als werkvoorbereider bij de Hoog ovens en was verslingerd aan basketbal en korfbal. Toen dat ophield, moest hij op zoek naar een andere hobby. „Mijn vrouw hield zich bezig met het ver zamelen van zwerfstenen. Ze heeft me een keer meegenomen naar een gebied bij Em- men. Maar ik zag het toch niet zitten om precies hetzelfde te gaan doen. Daarom heb ik maar wat zand meegenomen. Dat heb ik thuis onder de microscoop gelegd. En het bleek heel anders van samenstel ling te zijn dan het zand in Egmond aan Zee. Zo is het begonnen." Veel meer Na enig speurwerk legde Van Dijk de eer ste contacten met collega-verzamelaars. „De beste die ik tegenkwam was een oude baas. Hij had al zo'n honderd soorten zand uit Nederland liggen. We raakten aan de praat. Hij liet me zien dat zand niet zo maar zand is, maar dat er veel meer over te vertellen is. Elk gebied heeft zijn eigen ka rakteristieke soort." De interesse voor het zand was gewekt. Van Dijk begon fanatiek te sparen. Bin nen de kortste keren groeide zijn verzame ling uit tot de grootste ter wereld. Een van de eerste gebieden die hij op z'n speurtocht aandeed, was de Veluwe. Die expeditie kwam niet zomaar uit de lucht vallen. De Veluwe ligt namelijk op een bij zondere plaats. Het was immers hier dal in de voorlaatste ijstijd ijstongen uit Scandinavië hun eindstation vonden. Ai voor die tijd hadden rivieren uit het oos ten van Europa en de Duitse gebergten op Zandverzamelaar Joop van Dijk bezit de grootste zandverzameling ter wereld. de Veluwe het nodige aan zand achterge laten. Na afloop liet het binnendringende ijs het zandlandschap de stuwwallen als eeuwig- durende herinnering na. In de eeuwen er na deden uitgebreide verstuivingen van het zand de rest. „Eigenlijk is het eenvou dig", zegt Van Dijk. „Op de Veluwe liggen vier lagen zand bovenop elkaar." Van Dijk begint aan een opsomming. De namen van de lagen staan voor de plaat sen waar het bewuste zand voor het eerst is gevonden. Bovenop ligt de formatie van Urk die bestaat uit zand dat via de Rijn en de Maas naar Nederland is gevoerd. On der Urk ligt Enschede. Die laag bestaat vooral uit zand dat afkomstig is uit Noord- Duitsland en Scandinavië. Na Enschede komt de formatie van Har derwijk. Dit is een laag die helemaal be staat uit Scandinavische afzettingen die met het ijs naai- Nederland zijn gekomen. De diepste laag is de formatie van Tege- len, die evenals die van Harderwijk hele maal uit Scandinavische afzettingen be staat. Onderscheid Het onderscheiden van de vier zandlagen valt, zo vertelt Van Dijk. in de praktijk niet mee. Wat meestal wel lukt is het ma ken van een onderscheid tussen overwe gend grijze afzettingen van Scandinavi sche herkomst en het bruine zand uit het stroomgebied van de Rijn. De tweede groep bevat meer kwarts, terwijl de eerste is opgebouwd uit gesteentefragmenten die door ijzer zijn gekleurd. Omdat de vier lagen bovenop elkaar lig gen, is het voor zandtoeristen niet eenvou dig de onderste te bereiken. De voorlaat ste ijstijd heeft hen echter een beetje ge holpen. De ijstongen die destijds tot de Veluwe doordrongen, hadden een enorm gewicht en drongen diep in de bodem foto GPD door. Op hun weg over de Veluwe krulden ze de zandlagen op sommige plaatsen zover om dat ze in plaats van bovenop el kaar naast elkaar kwamen te liggen. Eén van de plekken waar dat het geval is, is in de gemeentelijke zandgroeve in Hattem. Van Dijk heeft de zandlagen daar bekeken en monsters genomen voor zijn verzame ling. „Het duurde even, maar aan de hand van de kleurverschillen heb ik toch alle la gen kunnen vinden. De zandgroeve is nu een vuilstortplaats. Maar het blijft een in teressant geologisch monument." Met de vier Veluwse zandlagen is het ver Maandagavond zendt de BBC-televisie ëen portret uit van Paul Verhoeven onder het motto Fro77i Holland To Hollyivood. Dezelfde avond zal het Avro-radioprogramma Opium in zijn geheel gewijd zijn aan deze filmkunstenaar. Een geautoriseerde biografie van Paul Verhoeven, geschreven door Rob van Scheers, komt volgende week van de persen en volgende maand gaat zijn nieuwste film Showgirls in Nederlands roulement. Je zou menen dat de naar Amerika verhuisde Nederlander op het toppunt van zijn roem verkeert. In werkelijkheid zit hij net in een dip als gevolg van de meedogenloze wijze waarop de Amerikaanse pers de vloer heeft aangeveegd met Showgirls. Laten we maai- naai' Frankrijk verhui zen", zo stelde Paul Verhoeven on langs echtgenote Martine voor. Niet werkelijk serieus, want de Franse cinema verkeert in een diepe crisis en zit bepaald niet op filmmakers van elders te wachten. Bovendien heeft Paul Verhoeven zich in Hollywood al weer vastgebeten in de voor- produktie van een volgende project, het sf- spektakel Starship Troopers. Maar de ge dachte aan emigratie tekent wel hoe hard de vernietigende kritieken op Showgirls zijn aangekomen. De film is overigens niet de complete flop die wel gesuggereerd is, want de kosten (38 miljoen dollar) zijn er al uit, men re kent zelfs op een totaalopbrengst van 75 miljoen. Hij moet nog uit in Europa en Verhoeven acht het onwaarschijnlijk dat hij daar net zo vijandig zal worden beje gend als in de Verenigde Staten is ge beurd. Maar een succes in de orde van de drie vorige Verhoeven-films - Robocop, Total Recall en Basic Instinct zit er niet meer in. Verhoeven; „Ik heb zo lanpamerhand wel begrepen dat de thematiek van de film niet zo aantrekkelijk is voor het grote pu bliek. In de zin dat de karakters van de film. met al hun üegen. bedriegen en elle bogenwerk, door velen als onprettig wor den ervaren. Ik zal er heus nog wel een stel negatieve kritieken bij krijgen, maar ik kan me niet voorstellen dat men elders net zo agressief zal reageren en net zo vals op de man zal spelen als de Amerikanen deden. Het leek meer een sociologisch ver schijnsel dan eerlijke filmkritiek. Want het is nog steeds bezig. In talloze filmver halen die over totaal andere onderwerpen gaan, blijft het nog steeds valse grappen regenen aan het adres van Showgirls". „Ik lijk op een of andere manier een gevoe lige zenuw te hebben geraakt en dat houdt, zeker weten, verband met de grote hoeveelheid bloot die in de film te zien is. Het heeft vermoedelijk ook nog met Basic Distinct te maken, een film waar de Ameri kaanse critici heel moeilijk grip op kon den krijgen en die desondanks een wereld hit is geworden en bovendien werd gese lecteerd voor het hoofdprogramma van Cannes. De Amerikaans critici houden aan zoiets het gevoel over dat ze te grazen zijn genomen en dat wordt dan gewroken. Ik ben er heus wel van overtuigd dat ze Showgirls oprecht niet goed vonden, maar de uitzonderlijke agressie in de kri tieken heeft oorzaken die buiten de film zelf liggen". Provocaties Helemaal verrast zou Verhoeven toch niet hoeven zijn. Hij heeft immers zowel in Amerika als vroeger in Nederland met zijn films altijd bewust willen provoceren. Het is waarlijk niet de eerste keer dat Verhoe ven met zijn rauwe benadering van seks of geweld mensen tegen zich in het harnas heeft gejaagd. De filmer zal het niet ontkennen; „Het is waar. uitdagen heeff me altijd aangespro ken. Maar toch had ik dit eigenlijk niet verwacht. Zoals ik destijds in Nederland ook de woedende reacties op Spetters niet had verwacht. Gerard Soeteman en ik hadden toen echt gedacht dat we een inte ressant sociologisch portret hadden ge maakt van een jongeren in de bloembol lenstreek. Serieus! En zo dacht ik nu ook dat ik een min of meer interessant portret van Las Vegas had gedraaid. Maar het zijn twee gevallen waarin de reacties veel ver der zijn gegaan dan ik had beoogd met de uitdaging. En harder dan ik bereid ben om te accepteren". „Ja. jij zit nu te lachen. En ach, het heeft inderdaad wel iets komisch ook: je wordt immers gestraft voor je eigen zonden. Ja. het zit in mijn karakter om uit te dagen, maar het zit niet in mijn karakter om het leuk te vinden als ik vervolgens bijna knock out word geslagen" Paul Verhoeven heeft nu ook begrepen dat hij zijn idee voor een mooie provoce rende film over de Markies De Sade beter kan opzouten. „Vorig jaar in Cannes was ik bereid om mijn handtekening onder een contract te zetten om De Sade te doen, maar ik ben er nu niet ongelukkig mee dat het niet is gebeurd. De rechten van dat script zaten bij Carolco maai' toen die maatschappij failliet ging kwamen ze terecht bij het Franse Chargeurs. Daar schrok men ervoor terug om 70 miljoen dollp tafel te leggen voor De Sade, want zo veel zou hij zeker kosten. Die 40 miljoen voor Showgirls, dat was net zo ver als ze durfden gaan. En intussen is Sony ertus sen geschoven met Starship Troopers en daar ben ik achteraf blij om. Als ik na Showgirls met De Sade was gekomen, had dat echt gevaarlijk kunnen worden voor mijn carrière". Starship Troopers is ontworpen door de schrijver van Robocop en belooft de sfeer te krijgen van een comic book, met veel computer-trucages. Gigantische insekten van een andere planeet gaan de aarde ko loniseren en daar dient tegen gevochten te worden. De computereffecten heeft Paul al een jaar geleden uitgetest en op basis van de overtuigende resultaten heeft men het project weten te slijten. „De kosten van Starship Troopers wor den geraamd op 55 miljoen dollar, waar dan de kosten voor 'special effects' nog bo venop moeten komen. Dan is er nog altijd een mogelijkheid dat ze het alsnog te duur vinden en het project afblazen. Dat is me nu inmiddels al twee keer overkomen. Eerst met Crusade, wat niet zo gek was omdat hij 140 miljoen dollar zou moeten kosten als je het goed wilde doen. Maar het gebeurde ook met die piratenfilm die begroot was op 55 miljoen, exclusief de ho noraria van de sterren. Geena Davis zou de hoofdrol spelen. Men was bang dat his torische kostuumfilms niet meer zouden werken, Men lijkt in die vrees gelijk te krij gen. Renny Harlin, die getrouwd is met Geena, heeft met haar inmiddels Cutth roat Isla7id gemaakt, eveneens een pira tenfilm en die heeft uiteindelijk 100 mil joen gekost. Hij is net uitgebracht en de eerste recettes voorsDellen een ramp" „Ik was intussen teruggevallen op Show girls. Want producent Mario Kassar had daar in eerdere instantie al eens drie mil joen in geïnvesteerd En in Crusade ook al tien miljoen. Dat is geld dat nu zo maar foetsie is nu. Toen vond ik het zielig wor den voor Mario en heb besloten om voor hem dan toch Showgirls maar te doen" „Een van de voornaamste ambities was om een dansfilm te maken, waarbij Joe Eszterhas, die ook het scenario van Basic Instinct had geleverd, met het idee kwam om hem te situeren in Las Vegas. Het uit gangspunt was niet gecompliceerder dan dat: de titel van de film en de lokatie. Maar ik had aanvankelijk de gedachte dat het een moderne film a la Vincente Minelli zou kunnen worden. Dat is er niet bepaald uit gekomen. Zeker niet qua verhaalstruc tuur of ethtiek of moraliteit. Het is veel harder geworden en cynischer". Kruisvaarders Dat na Starship Troopers het er alsnog ooit van komt om samen met Arnold Schwarzenegger dat epos te maken over de kruisvaarders, acht Paul steeds minder waarschijnlijk. „Men is ervan geschrok ken dat het afgelopen jaar drie historische films het slecht hebben gedaan: Rob Roy, First Knight en Braveheart. Daar komt nu Cutthroat Island bij. Alleen Brave heart zou na drie jaar een positief saldo kunnen opleveren, maar dat is vanuit be leggersoptiek niet interessant. Men belegt alleen in een produktie met de bedoeling om binnen een jaar 100 procent winst te maken". „Na er tien jaar te hebben gewerkt, ga ik me steeds vaker storen aan de allesover heersende nadruk die de Amerikaanse filmindustrie legt op entertainment. Het is moeilijk in overeenstemming te bren gen met wat ik nou echt interessant vind aan film Met binnen mijn eigen werk merkwaardig genoeg Robocop als uitzon dering, zie ik dat in grote lijnen het Ameri kaanse werk minder lagen heeft dan de films die in Europa gemaakt kunnen wor den. De nadruk ligt zo zwaar op escapisme of het beschrijven van non-reality. dat het kijken naar de echte realiteit intussen bij na als onwelvoeglijk wordt ervaren". „Dat besef begint me steeds meer te irrite ren. Want zeventig procent van wat ik in teressant vind kan ik in Amerika niet doen. Dan moet je eigenlijk terug naar films die je kunt maken voor vijf, zes mil joen gulden. Ik weet niet of ik die stap nog kan maken, want facilitair ben je intussen hevig verwend natuurlijk. Misschien ben ik te zwak geworden? Toch heb ik afgelo pen week weer eens met Rob Houwer en Gerard Soeteman gesproken en ze op het hart gedrukt om een mooi Europees pro ject te ontwerpen. Daarin zou ik best geïn teresseerd zijn. Maar dan lachen ze maar wat en kunnen blijkbaar niet geloven dat ik het meen". Pieter van Lierop Elizabeth Berkley in de film Showgirls.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 29