Terneuzen gul bij vinden baan
Strooien is een kostbare grap
Staking zorgt voor extra werk
PZC
Vette jaren voorbij
in de visserijsector
J. M. VAN IJZERLOO B.V.
zeeland zaterdag 30 december 1995 18
Hoogste beloning in Nederland voor uitkeringsgerechtigden die werk krijgen
SECURITY Livingstoneweg 42
van onze verslaggever
TERNEUZEN - Bijstandstoe-
risme? In Terneuzen geloven ze
op het stadhuis niet dat na de
jaarswisseling uitkeringsge
rechtigden uit andere delen van
Nederland naar Terneuzen zul
len verkassen omdat zij in die
gemeente bij het vinden van een
baan kunnen rekenen op een
premie die kan oplopen tot 3250
gulden.
Donderdagavond werd de ge
meente Terneuzen in het NOS-
joumaal genoemd als de ge
meente in Nederland waar bij
standtrekkers bij het vinden van
een baan het best beloond wor
den. Volgens gemeente-voor
lichter O. Vosveld is het waar
dat Terneuzen 'de ruimste mar-
VVD-afdelingen
platteland
gaan samen
ZOUTELANDE - De VVD-afde
lingen Domburg-Oostkapelle,
Valkenisse, Veere en Westka-
pelle fuseren. Dat gebeurt met
het oog op de gemeentelijke her
indeling op het VValcherse plat
teland. Op 1 januari 1997 gaan
Valkenisse, Mariekerke, West-
kapelle. Domburg en Veere op
in één gemeente.
Het interim-bestuur draagt J.
Hoogendoom uit Oostkapelle
voor als nieuwe voorzitter. K. D.
Flipse-Sterkenburg uit Koude-
kerke wordt waarschijnlijk se
cretaris en F. Streng uit Westka-
pelle penningmeester. Het
nieuwe bestuur wordt op maan
dag 15 januari tijdens een leden
vergadering in Zoutelande for
meel gekozen.
ges aanhoudt als het gaat om de
zogenaamde uitstroompremie'.
..Er zijn echter meer gemeenten
die dat doen. Die de mogelijkhe
den die de herziene bijstandswet
biedt zoveel mogelijk benutten.
Elke andere gemeente kan dat
ook doen", benadrukte Vosveld.
Criteria
Overigens is het niet zo dat ie
dereen die een bijstandsuitke
ring geniet en werk vindt zon
dermeer ruim drieduizend gul
den van de gemeente krijgt. Vos
veld: ..Zo werkt het niet. Binnen
de wetgeving wordt gesproken
over vier categorieën werklozen.
In categorie A en B worden men
sen gerangschikt van wie wordt
aangenomen dat zij op korte ter
mijn zicht kunnen hebben op be
taald werk. Voor hen geldt de
uitstroompremie niet. Maar wel
voor mensen in de categorieën C
en D, die twee jaar of tot vier jaar
of langer werkloos zijn en na zo'n
periode toch aan de slag kun
nen. Een alleenstaande uit die
klassen kan dan maximaal per
kwartaal zo'n vierhonderd gul
den premie krijgen, blijft hij of zij
een jaar aan het werk. dan kan
dat oplopen tot zo'n 1600 gulden.
Voor echtparen en samenwo
nenden kan dat dan uitkomen
op het dubbele."
..Overigens", vervolgt Vosveld,
„hanteerde de gemeente al sinds
oktober 1994 een uitstroompre
mie. Het feit dat daar slechts
twaalf of dertien mensen een be
roep op deden, was voor de raad
van Terneuzen aanleiding om de
marges op te rekken tot het ma
ximale. We rekenen erop dat ook
andere gemeenten die weg op
gaan. Voor wat betreft het bij
stands toerisme: daarvoor be
staat bij onze sociale-dienstme-
dewerkers geen angst."
Varel Security, Nederlands grootste
zelfinstallerende beveiligingsorganisatie
is ook in uw regio gevestigd
INBRAAKBEVEILIGING
BRANDBEVEILIGING
TOEGANGSCONTROLE "U-p
CAMERASYSTEMEN 1X
COMMUNICATIESYSTEMEN
MELDKAMERFAC.
VAREL ZEELAND B V
Postbus 344
4460 AS Goes
4462 GL Goes
Telefoon 0113-212033 Telefax 0113-232998
De haven van Vlissingen verwerkte door de treinstaking in Frankrijk de afgelopen weken zo'n 20.000 auto's extra. foto Ruben Oreel
Autovervoer via Vlissingen door uitvallen treinen in Frankrijk
van onze verslaggever
VLISSINGEN - De treinstaking die
Frankrijk enkele weken geleden teister
de heeft de haven van Vlissingen geen
windeieren gelegd. De autofabrieken van
Ford, Opel en Peugeot weken uit naar de
Scheldehaven voor de aan- en afvoer van
hun automobielen. Naar schatting zijn op
die manier zo'n 20.000 auto's extra via
Vlissingen vervoerd.
Door de treinstaking hoopte de produktie
van de fabrieken van Ford en Opel in
Spanje zich op bij de grens. Normaal wor
den deze auto's met treinen en ook wel
met vrachtwagens over het Europese con
tinent verspreid. De staking maakte dat
onmogelijk, waardoor de fabrieken naar
andere transportmiddelen uitweken. Nor
maal meren in de haven van Vlissingen
schepen met 500 tot 1000 auto's aan. De
afgelopen weken legden regelmatig sche
pen met 1500 tot 2000 auto's aan boord
aan de kaden van de NV Haven van Vlis
singen aan.
Naast de Opeis en Fords werden ook Peu-
geots aangevoerd. Die kwamen van de fa
briek uit Mulhouse in Frankrijk. Deze fa
briek vervoert de auto's richting Enge
land en Ierland door Frankrijk met de
trein. Dat kon ook niet, zodat ze aanvan
kelijk met binnenvaartschepen werden
vervoerd en toen die capaciteit vol was
uiteindelijk met de trein in Vlissingen
aankwamen.
J. W. van der Most, commercieel manager
van de NV Haven van Vlissingen, maakt
duidelijk dat er toch al veel auto's via Vlis
singen verwerkt worden. Het extra aan
bod was een leuke opsteker tegen het eind
van het jaar. Het heeft in ieder geval tot
gevolg dat hij in januari eens in Parijs kan
gaan praten over de diensten die de haven
van Vlissingen kan verlenen in het auto
transport.
Van der Most: „We proberen samen met
de reders toch wel aan de autofabrieken te
trekken om de stromen auto's te sprei
den." Hij voegt eraan toe dat de haven in
ieder geval nog eens heeft bewezen dat
dergelijke goederenstromen vlot en soe
pel behandeld kunnen worden. Het gaat
er niet alleen om dat de schepen af kunnen
meren, maar ook dat de auto's doelmatig
geregistreerd en doorgevoerd kunnen
worden, aldus Van der Most.
HOEK
van onze verslaggever
René Schrier
HEINKENSZAND - Het is vrij
dagmorgen rond half zes. In ver
schillende huizen in Heinkens-
zand rinkelt de telefoon. De
chauffeurs en bijrijders van de
strooiwagens worden opge
trommeld. Niet eens zo gek
vroeg. Het komt wel voor dat de
strooiwagens om een uur of vier
aan hun werk beginnen. Werk
dat meestal gebeurt als het gros
van de burgers nog onder de
warme dekens ligt.
Huib Goedegebure rijdt al tien
tallen jaren en al twintig jaar is
Bas Janse zijn bijrijder. Die be
dient het kastje waarmee de
strooier, die achter op de wagen
staat, geregeld kan worden. Een
prachtig apparaat waarmee de
strooibreedte secuur kan wor
den ingesteld. Ook de hoeveel
heid zout die op de straat terecht
komt kan met het kastje afge
steld worden. Meestal 15 gram
per vierkante meter, maar als
het erg glad is gooit Bas er net zo
makkelijk 20 gram tegenaan.
„Vroeger". herinnert Goedege
bure zich. „moest je voor je be
gon eerst de vrachtwagen vol-
scheppen. En als je dan op pad
ging met een natte rug van het
zweet, stond je achter in de bak
het zout weer m een karretje te
gooien zodat het gestrooid kon
worden. Wat dat betreft is er al
heel wat verbeterd."
Nat strooien
De gemeente Borsele strooit het
zout droog, in tegenstelling tot
de provincie en rijkswaterstaat.
Die hebben apparatuur om het
zout te besproeien voor het op de
weg komt. Dat heeft verschillen
de voordelen. De wagens kun
nen sneller rijden, het zout stuift
niet zo gemakkelijk weg, er is
minder zout nodig (zo'n 7 gram
per vierkante meter) wat weer
beter is voor het milieu en het
strooien kan uitgevoerd worden
voordat het echt glad is. De ge
meenten en waterschappen
strooien dus als het glad is en de
provincie en het rijk strooien
vóór het glad is. Overigens voe
ren verschillende gemeenten,
zoals op Zuid-Beveland. het
strooiwerk uit voor het water
schap. De functie van zout op de
weg is dat het het vriespunt ver
laagt.
Computer
De meeste Zeeuwse strooiploe-
gen worden opgetrommeld na
een alarmsignaal van rijkswa
terstaat. Dat signaal komt uit
een computer van het zoge
naamde gladheidsmeldsysteem,
legt T. van der Zeyst van Rijks
waterstaat uit. Het systeem be
staat uit verschillende meetpun
ten in Zeeland die de gesteld
heid van weg en lucht meten. Als
het er naar uitziet dat een weg
gaat bevriezen, geeft de compu
ter een seintje. Dan komt rijks
waterstaat in actie, die vervol
gens de provincie Zeeland en
verschillende gemeenten in
seint Andere wegbeheerders
sturen zelf waarnemers of kan-
tonniers in het holst van de
nacht de weg op om te kijken of
het glad is. Aan de hand van die
informatie wordt al dan niet be
sloten te gaan strooien. De pro
vincie staat erom bekend dat ze
nogal vaak op de provinciale we
gen strooit. De gemeente Goes
daarentegen heeft weer de naam
dat ze weinig strooit. „Toch stre
ven we ernaar dat niemand ver
der dan 60 meter van een ge
strooide weg woont", aldus H.
Neels die in Goes het strooien
coördineert.
Strooien is een kostbare grap. Of
zoals A. J. Buijs van het water
schap Noord- en Zuid-Beveland
zegt: „Het kost goud." Hij heeft
becijferd dat het strooien van
een kilometer weg 20 gulden
kost. los nog van de vaste kosten
van 500 gulden voor materiaal,
opslag en dergelijke. F. C. Mol
van de provincie schat dat een
nachtje strooien op de provin
ciale wegen in totaal zo'n 10.000
gulden kost. Borsele betaalt 's
winters voor een ton zout onge
veer 125 gulden en 's zomers 70
gulden.
Route
Het is die vrijdagmorgen rustig
op de Borselse wegen. Duidelijk
kerstvakantie. In deze gemeente
zijn drie wagens en een tractor-
tje voor de fietsverbindingen op
pad. Goedegebure en Janse heb
ben hun vaste route. „Je doet
het nooit goed", weet Goedege
bure. „We krijgen wel eens
klachten als we met de strooiwa
gen door woonwijken rijden.
Sommige mensen vinden het
niet prettig dat het zout tegen
hun geparkeerde auto komt of ze
denken dat het hun tuintjes aan
tast. Ik heb het wel gezien dat
mensen naar hun voorhoofd we
zen, als we langs kwamen. Ande
ren vinden juist weer dat we te
weinig strooien. Dan krijg je
daar weer klachten over."
Het zogenaamde zeer open as
falt beton (zoab) komt nog maar
weinig voor in Zeeland. Alleen
rijkswaterstaat en bijvoorbeeld
de gemeente Goes hebben wat
liggen. Dit asfalt heeft de laatste
jaren bij ijzel een zeer slechte re
putatie opgebouwd, omdat het
dan verandert in een spekgladde
ijsbaan. Goedegebure en Janse
kermen de gladde plekken op
hun route. Vooral de witte stuk
ken weg zijn glad.
Het strooibeleid van de verschil
lende wegbeheerders is niet echt
duidelijk De een vindt het wel
nodig er 's nachts op uit te gaan.
De ander niet. Het waterschap
Noord- en Zuid-Beveland bij
voorbeeld heeft onlangs nog
kenbaar gemaakt dat op een
aantal wegen in De Poel niet
meer gestrooid wordt. Dat kan
ertoe leiden dat een automobi
list van een gestrooide provin
ciale weg ineens op een glad
wegvak terecht komt waar niet
gestrooid is. Op die manier ont
staan veilig en onveilige tracés
in de provincie. Het is ondoen
lijk om alle wegen te stooien,
legt Buijs uit. „We doen in ieder
geval de doorgaande wegen.
Daar kunnen de mensen toch re
kening mee houden als ze op pad
gaan."
Schaatsbeurs - Het usco-
mité Wel Gebogen. Niet Gebro
ken uit Hoek houdt dinsdag 2 ja
nuari een ruilbeurs voor schaat
sen. Iedereen die goede gebruk-
te schaatsen wil kopen of verko
pen kan vanaf 19 uur terecht in
café De Instuif aan de Lange-
straat.
van onze verslaggever
VLISSINGEN - De vette jaren
voor de Nederlandse visserij
zijn voorbij. De visquota dalen
in 1996 naar een dieptepunt en -
minstens zo belangrijk - de in
ternationale concurrentie
neemt toe. Zeeuwse bedrijven
zullen nog niet echt in de pro
blemen komen. „Maar", merkt
de Arnemuidse visser B. Marijs
op „elastiek breekt, als je eraan
blijft trekken."
De Zeeuwse visserij bevindt zich
nog in de gelukkige positie, dat
zij 1995 redelijk is doorgekomen.
De omzet van de Vlissingse vis
mijn groeide tot 57 miljoen gul
den, een record sinds 1987. De
gemeente Vlissingen zorgde
voor bloemetjes bij het bereiken
van die mijlpaal. „Volgend jaar
zal dat niet gebeuren", denkt
vismijn-directeur J. J. B. de
Looff.
Het jaar 1995 is in Vlissingen een
echt tong-jaar geweest, aldus De
Looff. Van de 57 miljoen gulden
omzet kwam 33 a 34 miljoen gul
den voor rekening .van de tong.
Schol was goed voor 'slechts' 9
miljoen gulden.
Die verhouding tong-schol is te
kenend voor de grote Zeeuwse
kottervisserij. Schol speelt in
Zeeland niet zo'n prominente rol
als in het noorden van Neder
land: in Urk, Den Helder en Lau-
wersoog. Visfileerderijen waar
vooral schol wordt verwerkt, zijn
ook in Urk geconcentreerd.
Uitdraai
De tweede forse verlaging van
het scholquotum - in 1995 met 28
procent en in 1996 weer - komt
dan ook vooral in het noorden
hard aan. In de kottervisserij én
in de visverwerkende industrie.
Het wordt waarschijnlijk moei
lijk om de visverwerkers van vol
doende grondstof te voorzien.
Een bijkomend probleem voor
de vissers is dat schaarste aan
schol niet automatisch leidt tot
hogere prijzen. Dat is afgelopen
jaar overduidelijk gebleken. De
kiloprijzen daalden zelfs licht.
De Vlissingse vismijn-directeur
De Looff laat een computer-uit
draai zien.
Schol klasse III bracht in 1994
gemiddeld 3.19 gulden op. De
zelfde scholsoort deed dit jaar
gemiddeld 3.09 gulden. Schol
klasse IV daalde met 17 cent tot
gemiddeld 3,00 gulden per kilo.
De lichte prijsdaling heeft vol
gens De Looff alles te maken met
de waardevermindering van de
Italiaanse lire met 25 procent.
Italië is de grootste afnemer van
scholfilet en Nederlandse leve
ranciers moesten hun prijzen
aanpassen na de devaluatie van
de lire. Zij waren die markt an
ders kwijt geraakt.
Tong is een andere soort vis dan
schol. Luxer. Duurder. Dus inte
ressanter voor de vissers. Zeker
voor de Zeeuwse vissers die het
van de tong moeten hebben. Het
is dan ook met name voor hen
een teleurstelling dat het tong
quotum in 1996 stevig daalt, tot
17.300 ton. Dat was 22.202 ton in
1995.
Bittere pil
De kleinere soort tong, tong
klasse II, deed dit jaar gemid
deld 10,39 gulden per kilo op de
Vlissingse vismijn. De grootste
soort werd verhandeld voor ge
middeld 18,26 gulden per kilo.
Een simpel rekensommetje leert
dat 5.000 ton minder tongquo
tum - landelijk - tot een omzet
verlies van zeker 50 miljoen gul
den leidt.
Voor de vissers is dat een bittere
pil, niet in het minst omdat de
tongvangsten het afgelopen jaar
redelijk waren. Van het landelijk
quotum wordt zeker 95 procent
opgevist, wat aangeeft dat er
tong in het Noordzee-gebied zit.
Met schol ligt dat anders. Die
wordt veel moeizamer boven ge
haald.
Het is vaker voorgekomen dat
de Nederlandse visserij door een
diep dal moest. De Looff herin
nert zich 1988 en 1989. De omzet
van het vismijnbedrijf in Vlissin
gen kwam in die jaren niet boven
de 40 miljoen gulden uit.
Een essentieel verschil met eind
jaren tachtig is dat er veel meer
internationale concurrentie is.
Oosteuropese vissers zijn op de
markt gekomen met goedkope
import. Zelfs uit Nieuw-Zeeland
worden grote hoeveelheden vis
aangevoerd in West-Europa.
Vooral hoki. een witvis-soort.
„Kabeljauw en wijting worden
tegen bodemprijzen verkocht,
onder meer door die hoki-impor-
ten", weet De Looff. „Hoki wordt
veel voor lekkerbekjes gebruikt.
En wat zeker zo'n grote rol
speelt: kabeljauw is in Neder
land op een gegeven moment af
geschreven als vis. De snij-capa-
citeit is daarop ook verdwenen.
Wat zie je nu We komen om in
de kabeljauw, maar de verwer
kende industrie is weg. Dat beïn
vloedt de prijsstelling enorm."
Angst
In visserijkringen heerst nu de
angst dat hetzelfde gaat gebeu-
ren met de scholverwerkende in
dustrie. Dat die door een sterk
verminderde scholaanvoer ver
dwijnt, waardoor Nederland zijn
positie op dat stukje van de we
reldmarkt verliest. „En probeer
dan maar eens terug te komen",
merkt De Looff op.
Het Produktschap Vis werkt
aan voorstellen om de schol-be
drijfstak door het dal te helpen.
Of dat lukt K. Kramer van de
Federatie van Visserijverenigin
gen - waarbij ook veel Zeeuwse
vissers aangesloten zijn - hoopt
het vurig. „Anders loopt het
fout." Kramer komt uit Urk.
De Amemuidenaar Marijs stelt
niet zoveel vertrouwen in even
tuele overheidssteun. „Wat ze
met de éne hand geven, pakken
ze met de andere hand dubbel
terug." Marijs zegt af te wach
ten. „We moeten er volgend jaar
maar weer het beste van probe
ren te maken. Wat moeten wij
anders doen
Voor al uw schilder
en spuitwerk
Schildersbedrijf
Nieuwbouw - Onderhoud - Renovatie.
Glas-, schilder- en behangwerk - Voegafdichtingen - Spuitwerk
Heilleweg 1 4524 KL Sluis Telefoon (0117) 462385
Postbus 117. 4524 ZJ Sluis Fax (0117) 462209
KOFFIECONCERT 31 DECEMBER 1995
TE SLUIS
GAAT NIET DOOR!!!!
DOOR OMSTANDIGHEDEN GAAT HET
GEPLANDE CONCERT IN DE RAADSZAAL
(AANVANG 11.00 UUR) NIET DOOR.
EXCUSES VOOR DE LATE AANKONDIGING.
TOT NADER BERICHT ZULLEN ER
VOORLOPIG GEEN KOFFIECONCERTEN
MEER GEORGANISEERD WORDEN.
STICHTING RAADSKELDER TE SLUIS.
stichting Jeugdzorg zeeland
'Wij zijn weer open!
Na een grote verbouwing kunt u weer bij ons terecht in
GRAND CAFÉ Du COMMERCE
MARKT 24 OOSTBURG TEL. 0117-452912
Nieuwjaarsbal: 2 januari
met live pianist/zanger
Jean v. d. Voorde
Aanvang: 20.00 uur
Wij wensen u allen een prettige jaarwisseling en een
gelukkig 1996. Graag tot ziens! y
De Stichting Jeugdzorg
Zeeland is een algemene
multifunctionele
instelling voor
jeugdbescherming,
jeugdhulpverlening en
pleegzorg. Het
werkterrein van de
stichting is de provincie
Zeeland. Het
personeelsbestand
omvat circa 90
medewerkers.
Op korte termijn ontstaan binnen de Stichting Jeugdbescherming
Zeeland meerdere vacatures voor de funktie van
Maatschappelijk werker m/v
Aanstelling in full-time of part-time dienstverband zal in overleg
plaatsvinden.
Functie-inhoud
£7 binnen het kader van een jeugdbeschermingsmaatregel
leiding geven aan opvoedingssituaties, zowel in de
thuissituatie als bij uithuisplaatsing;
p* het leveren van bijdragen aan diagnostiek en
indicatiestelling;
het zelfstandig opstellen en uitvoeren van
hulpverleningsplannen en het periodiek rapporteren
hierover
Functie-eisen
diploma HBO-MW, zo mogelijk aangevuld met een voor de
funktie relevante V.O.-opleiding;
p- aantoonbare ervaring of affiniteit met justitiële
jeugdbescherming,
leeftijd tot 30 jaar;
£7 ervaring met het werken in zeer problematische
opvoedingssituaties;
p* in staat zijn om zowel zelfstandig als in teamverband te
kunnen werken;
£7 bereid zijn deel te nemen aan de 24-uurs
bereikbaarheidsdienst,
[7 in het bezit zijn van een rijbewijs;
p* allochtone kandidaten genieten de voorkeur.
Een psychologisch onderzoek maakt deel uit van de selektie-
procedure.
Standplaats: Middelburg/Terneuzen
Arbeidsvoorwaarden
p? De CAO-Jeugdhulpverlening is van toepassing
De funktie is ingedeeld in salarisschaal 8, minimaal 3509,- en
maximaal f 5415,- bruto per maand bij een full-time
dienstverband
Informatie
Voor informatie kunt u zich wenden tot de heer J den Ridder of
de heer M. Janssen (0118) 628555.
Sollicitaties kunt u vóór maandag 15 januari a.s richten aan
Stichting Jeugdzorg Zeeland, afdeling Personeelszaken, Postbus
62, 4330 AB te Middelburg onder vermelding van het
vakaturenummer 951211.
Huib Goedegebure (rechts) en bijrijder Bas Janse: „Vroeger moest je voor je begon eerst de vrachtwa
gen volscheppen." foto Dirk-Jan Gjeltema