Terneuzen gul bij vinden baan Strooien is een kostbare grap Staking zorgt voor extra werk PZC Vette jaren voorbij in de visserijsector J. M. VAN IJZERLOO B.V. zeeland zaterdag 30 december 1995 18 Hoogste beloning in Nederland voor uitkeringsgerechtigden die werk krijgen SECURITY Livingstoneweg 42 van onze verslaggever TERNEUZEN - Bijstandstoe- risme? In Terneuzen geloven ze op het stadhuis niet dat na de jaarswisseling uitkeringsge rechtigden uit andere delen van Nederland naar Terneuzen zul len verkassen omdat zij in die gemeente bij het vinden van een baan kunnen rekenen op een premie die kan oplopen tot 3250 gulden. Donderdagavond werd de ge meente Terneuzen in het NOS- joumaal genoemd als de ge meente in Nederland waar bij standtrekkers bij het vinden van een baan het best beloond wor den. Volgens gemeente-voor lichter O. Vosveld is het waar dat Terneuzen 'de ruimste mar- VVD-afdelingen platteland gaan samen ZOUTELANDE - De VVD-afde lingen Domburg-Oostkapelle, Valkenisse, Veere en Westka- pelle fuseren. Dat gebeurt met het oog op de gemeentelijke her indeling op het VValcherse plat teland. Op 1 januari 1997 gaan Valkenisse, Mariekerke, West- kapelle. Domburg en Veere op in één gemeente. Het interim-bestuur draagt J. Hoogendoom uit Oostkapelle voor als nieuwe voorzitter. K. D. Flipse-Sterkenburg uit Koude- kerke wordt waarschijnlijk se cretaris en F. Streng uit Westka- pelle penningmeester. Het nieuwe bestuur wordt op maan dag 15 januari tijdens een leden vergadering in Zoutelande for meel gekozen. ges aanhoudt als het gaat om de zogenaamde uitstroompremie'. ..Er zijn echter meer gemeenten die dat doen. Die de mogelijkhe den die de herziene bijstandswet biedt zoveel mogelijk benutten. Elke andere gemeente kan dat ook doen", benadrukte Vosveld. Criteria Overigens is het niet zo dat ie dereen die een bijstandsuitke ring geniet en werk vindt zon dermeer ruim drieduizend gul den van de gemeente krijgt. Vos veld: ..Zo werkt het niet. Binnen de wetgeving wordt gesproken over vier categorieën werklozen. In categorie A en B worden men sen gerangschikt van wie wordt aangenomen dat zij op korte ter mijn zicht kunnen hebben op be taald werk. Voor hen geldt de uitstroompremie niet. Maar wel voor mensen in de categorieën C en D, die twee jaar of tot vier jaar of langer werkloos zijn en na zo'n periode toch aan de slag kun nen. Een alleenstaande uit die klassen kan dan maximaal per kwartaal zo'n vierhonderd gul den premie krijgen, blijft hij of zij een jaar aan het werk. dan kan dat oplopen tot zo'n 1600 gulden. Voor echtparen en samenwo nenden kan dat dan uitkomen op het dubbele." ..Overigens", vervolgt Vosveld, „hanteerde de gemeente al sinds oktober 1994 een uitstroompre mie. Het feit dat daar slechts twaalf of dertien mensen een be roep op deden, was voor de raad van Terneuzen aanleiding om de marges op te rekken tot het ma ximale. We rekenen erop dat ook andere gemeenten die weg op gaan. Voor wat betreft het bij stands toerisme: daarvoor be staat bij onze sociale-dienstme- dewerkers geen angst." Varel Security, Nederlands grootste zelfinstallerende beveiligingsorganisatie is ook in uw regio gevestigd INBRAAKBEVEILIGING BRANDBEVEILIGING TOEGANGSCONTROLE "U-p CAMERASYSTEMEN 1X COMMUNICATIESYSTEMEN MELDKAMERFAC. VAREL ZEELAND B V Postbus 344 4460 AS Goes 4462 GL Goes Telefoon 0113-212033 Telefax 0113-232998 De haven van Vlissingen verwerkte door de treinstaking in Frankrijk de afgelopen weken zo'n 20.000 auto's extra. foto Ruben Oreel Autovervoer via Vlissingen door uitvallen treinen in Frankrijk van onze verslaggever VLISSINGEN - De treinstaking die Frankrijk enkele weken geleden teister de heeft de haven van Vlissingen geen windeieren gelegd. De autofabrieken van Ford, Opel en Peugeot weken uit naar de Scheldehaven voor de aan- en afvoer van hun automobielen. Naar schatting zijn op die manier zo'n 20.000 auto's extra via Vlissingen vervoerd. Door de treinstaking hoopte de produktie van de fabrieken van Ford en Opel in Spanje zich op bij de grens. Normaal wor den deze auto's met treinen en ook wel met vrachtwagens over het Europese con tinent verspreid. De staking maakte dat onmogelijk, waardoor de fabrieken naar andere transportmiddelen uitweken. Nor maal meren in de haven van Vlissingen schepen met 500 tot 1000 auto's aan. De afgelopen weken legden regelmatig sche pen met 1500 tot 2000 auto's aan boord aan de kaden van de NV Haven van Vlis singen aan. Naast de Opeis en Fords werden ook Peu- geots aangevoerd. Die kwamen van de fa briek uit Mulhouse in Frankrijk. Deze fa briek vervoert de auto's richting Enge land en Ierland door Frankrijk met de trein. Dat kon ook niet, zodat ze aanvan kelijk met binnenvaartschepen werden vervoerd en toen die capaciteit vol was uiteindelijk met de trein in Vlissingen aankwamen. J. W. van der Most, commercieel manager van de NV Haven van Vlissingen, maakt duidelijk dat er toch al veel auto's via Vlis singen verwerkt worden. Het extra aan bod was een leuke opsteker tegen het eind van het jaar. Het heeft in ieder geval tot gevolg dat hij in januari eens in Parijs kan gaan praten over de diensten die de haven van Vlissingen kan verlenen in het auto transport. Van der Most: „We proberen samen met de reders toch wel aan de autofabrieken te trekken om de stromen auto's te sprei den." Hij voegt eraan toe dat de haven in ieder geval nog eens heeft bewezen dat dergelijke goederenstromen vlot en soe pel behandeld kunnen worden. Het gaat er niet alleen om dat de schepen af kunnen meren, maar ook dat de auto's doelmatig geregistreerd en doorgevoerd kunnen worden, aldus Van der Most. HOEK van onze verslaggever René Schrier HEINKENSZAND - Het is vrij dagmorgen rond half zes. In ver schillende huizen in Heinkens- zand rinkelt de telefoon. De chauffeurs en bijrijders van de strooiwagens worden opge trommeld. Niet eens zo gek vroeg. Het komt wel voor dat de strooiwagens om een uur of vier aan hun werk beginnen. Werk dat meestal gebeurt als het gros van de burgers nog onder de warme dekens ligt. Huib Goedegebure rijdt al tien tallen jaren en al twintig jaar is Bas Janse zijn bijrijder. Die be dient het kastje waarmee de strooier, die achter op de wagen staat, geregeld kan worden. Een prachtig apparaat waarmee de strooibreedte secuur kan wor den ingesteld. Ook de hoeveel heid zout die op de straat terecht komt kan met het kastje afge steld worden. Meestal 15 gram per vierkante meter, maar als het erg glad is gooit Bas er net zo makkelijk 20 gram tegenaan. „Vroeger". herinnert Goedege bure zich. „moest je voor je be gon eerst de vrachtwagen vol- scheppen. En als je dan op pad ging met een natte rug van het zweet, stond je achter in de bak het zout weer m een karretje te gooien zodat het gestrooid kon worden. Wat dat betreft is er al heel wat verbeterd." Nat strooien De gemeente Borsele strooit het zout droog, in tegenstelling tot de provincie en rijkswaterstaat. Die hebben apparatuur om het zout te besproeien voor het op de weg komt. Dat heeft verschillen de voordelen. De wagens kun nen sneller rijden, het zout stuift niet zo gemakkelijk weg, er is minder zout nodig (zo'n 7 gram per vierkante meter) wat weer beter is voor het milieu en het strooien kan uitgevoerd worden voordat het echt glad is. De ge meenten en waterschappen strooien dus als het glad is en de provincie en het rijk strooien vóór het glad is. Overigens voe ren verschillende gemeenten, zoals op Zuid-Beveland. het strooiwerk uit voor het water schap. De functie van zout op de weg is dat het het vriespunt ver laagt. Computer De meeste Zeeuwse strooiploe- gen worden opgetrommeld na een alarmsignaal van rijkswa terstaat. Dat signaal komt uit een computer van het zoge naamde gladheidsmeldsysteem, legt T. van der Zeyst van Rijks waterstaat uit. Het systeem be staat uit verschillende meetpun ten in Zeeland die de gesteld heid van weg en lucht meten. Als het er naar uitziet dat een weg gaat bevriezen, geeft de compu ter een seintje. Dan komt rijks waterstaat in actie, die vervol gens de provincie Zeeland en verschillende gemeenten in seint Andere wegbeheerders sturen zelf waarnemers of kan- tonniers in het holst van de nacht de weg op om te kijken of het glad is. Aan de hand van die informatie wordt al dan niet be sloten te gaan strooien. De pro vincie staat erom bekend dat ze nogal vaak op de provinciale we gen strooit. De gemeente Goes daarentegen heeft weer de naam dat ze weinig strooit. „Toch stre ven we ernaar dat niemand ver der dan 60 meter van een ge strooide weg woont", aldus H. Neels die in Goes het strooien coördineert. Strooien is een kostbare grap. Of zoals A. J. Buijs van het water schap Noord- en Zuid-Beveland zegt: „Het kost goud." Hij heeft becijferd dat het strooien van een kilometer weg 20 gulden kost. los nog van de vaste kosten van 500 gulden voor materiaal, opslag en dergelijke. F. C. Mol van de provincie schat dat een nachtje strooien op de provin ciale wegen in totaal zo'n 10.000 gulden kost. Borsele betaalt 's winters voor een ton zout onge veer 125 gulden en 's zomers 70 gulden. Route Het is die vrijdagmorgen rustig op de Borselse wegen. Duidelijk kerstvakantie. In deze gemeente zijn drie wagens en een tractor- tje voor de fietsverbindingen op pad. Goedegebure en Janse heb ben hun vaste route. „Je doet het nooit goed", weet Goedege bure. „We krijgen wel eens klachten als we met de strooiwa gen door woonwijken rijden. Sommige mensen vinden het niet prettig dat het zout tegen hun geparkeerde auto komt of ze denken dat het hun tuintjes aan tast. Ik heb het wel gezien dat mensen naar hun voorhoofd we zen, als we langs kwamen. Ande ren vinden juist weer dat we te weinig strooien. Dan krijg je daar weer klachten over." Het zogenaamde zeer open as falt beton (zoab) komt nog maar weinig voor in Zeeland. Alleen rijkswaterstaat en bijvoorbeeld de gemeente Goes hebben wat liggen. Dit asfalt heeft de laatste jaren bij ijzel een zeer slechte re putatie opgebouwd, omdat het dan verandert in een spekgladde ijsbaan. Goedegebure en Janse kermen de gladde plekken op hun route. Vooral de witte stuk ken weg zijn glad. Het strooibeleid van de verschil lende wegbeheerders is niet echt duidelijk De een vindt het wel nodig er 's nachts op uit te gaan. De ander niet. Het waterschap Noord- en Zuid-Beveland bij voorbeeld heeft onlangs nog kenbaar gemaakt dat op een aantal wegen in De Poel niet meer gestrooid wordt. Dat kan ertoe leiden dat een automobi list van een gestrooide provin ciale weg ineens op een glad wegvak terecht komt waar niet gestrooid is. Op die manier ont staan veilig en onveilige tracés in de provincie. Het is ondoen lijk om alle wegen te stooien, legt Buijs uit. „We doen in ieder geval de doorgaande wegen. Daar kunnen de mensen toch re kening mee houden als ze op pad gaan." Schaatsbeurs - Het usco- mité Wel Gebogen. Niet Gebro ken uit Hoek houdt dinsdag 2 ja nuari een ruilbeurs voor schaat sen. Iedereen die goede gebruk- te schaatsen wil kopen of verko pen kan vanaf 19 uur terecht in café De Instuif aan de Lange- straat. van onze verslaggever VLISSINGEN - De vette jaren voor de Nederlandse visserij zijn voorbij. De visquota dalen in 1996 naar een dieptepunt en - minstens zo belangrijk - de in ternationale concurrentie neemt toe. Zeeuwse bedrijven zullen nog niet echt in de pro blemen komen. „Maar", merkt de Arnemuidse visser B. Marijs op „elastiek breekt, als je eraan blijft trekken." De Zeeuwse visserij bevindt zich nog in de gelukkige positie, dat zij 1995 redelijk is doorgekomen. De omzet van de Vlissingse vis mijn groeide tot 57 miljoen gul den, een record sinds 1987. De gemeente Vlissingen zorgde voor bloemetjes bij het bereiken van die mijlpaal. „Volgend jaar zal dat niet gebeuren", denkt vismijn-directeur J. J. B. de Looff. Het jaar 1995 is in Vlissingen een echt tong-jaar geweest, aldus De Looff. Van de 57 miljoen gulden omzet kwam 33 a 34 miljoen gul den voor rekening .van de tong. Schol was goed voor 'slechts' 9 miljoen gulden. Die verhouding tong-schol is te kenend voor de grote Zeeuwse kottervisserij. Schol speelt in Zeeland niet zo'n prominente rol als in het noorden van Neder land: in Urk, Den Helder en Lau- wersoog. Visfileerderijen waar vooral schol wordt verwerkt, zijn ook in Urk geconcentreerd. Uitdraai De tweede forse verlaging van het scholquotum - in 1995 met 28 procent en in 1996 weer - komt dan ook vooral in het noorden hard aan. In de kottervisserij én in de visverwerkende industrie. Het wordt waarschijnlijk moei lijk om de visverwerkers van vol doende grondstof te voorzien. Een bijkomend probleem voor de vissers is dat schaarste aan schol niet automatisch leidt tot hogere prijzen. Dat is afgelopen jaar overduidelijk gebleken. De kiloprijzen daalden zelfs licht. De Vlissingse vismijn-directeur De Looff laat een computer-uit draai zien. Schol klasse III bracht in 1994 gemiddeld 3.19 gulden op. De zelfde scholsoort deed dit jaar gemiddeld 3.09 gulden. Schol klasse IV daalde met 17 cent tot gemiddeld 3,00 gulden per kilo. De lichte prijsdaling heeft vol gens De Looff alles te maken met de waardevermindering van de Italiaanse lire met 25 procent. Italië is de grootste afnemer van scholfilet en Nederlandse leve ranciers moesten hun prijzen aanpassen na de devaluatie van de lire. Zij waren die markt an ders kwijt geraakt. Tong is een andere soort vis dan schol. Luxer. Duurder. Dus inte ressanter voor de vissers. Zeker voor de Zeeuwse vissers die het van de tong moeten hebben. Het is dan ook met name voor hen een teleurstelling dat het tong quotum in 1996 stevig daalt, tot 17.300 ton. Dat was 22.202 ton in 1995. Bittere pil De kleinere soort tong, tong klasse II, deed dit jaar gemid deld 10,39 gulden per kilo op de Vlissingse vismijn. De grootste soort werd verhandeld voor ge middeld 18,26 gulden per kilo. Een simpel rekensommetje leert dat 5.000 ton minder tongquo tum - landelijk - tot een omzet verlies van zeker 50 miljoen gul den leidt. Voor de vissers is dat een bittere pil, niet in het minst omdat de tongvangsten het afgelopen jaar redelijk waren. Van het landelijk quotum wordt zeker 95 procent opgevist, wat aangeeft dat er tong in het Noordzee-gebied zit. Met schol ligt dat anders. Die wordt veel moeizamer boven ge haald. Het is vaker voorgekomen dat de Nederlandse visserij door een diep dal moest. De Looff herin nert zich 1988 en 1989. De omzet van het vismijnbedrijf in Vlissin gen kwam in die jaren niet boven de 40 miljoen gulden uit. Een essentieel verschil met eind jaren tachtig is dat er veel meer internationale concurrentie is. Oosteuropese vissers zijn op de markt gekomen met goedkope import. Zelfs uit Nieuw-Zeeland worden grote hoeveelheden vis aangevoerd in West-Europa. Vooral hoki. een witvis-soort. „Kabeljauw en wijting worden tegen bodemprijzen verkocht, onder meer door die hoki-impor- ten", weet De Looff. „Hoki wordt veel voor lekkerbekjes gebruikt. En wat zeker zo'n grote rol speelt: kabeljauw is in Neder land op een gegeven moment af geschreven als vis. De snij-capa- citeit is daarop ook verdwenen. Wat zie je nu We komen om in de kabeljauw, maar de verwer kende industrie is weg. Dat beïn vloedt de prijsstelling enorm." Angst In visserijkringen heerst nu de angst dat hetzelfde gaat gebeu- ren met de scholverwerkende in dustrie. Dat die door een sterk verminderde scholaanvoer ver dwijnt, waardoor Nederland zijn positie op dat stukje van de we reldmarkt verliest. „En probeer dan maar eens terug te komen", merkt De Looff op. Het Produktschap Vis werkt aan voorstellen om de schol-be drijfstak door het dal te helpen. Of dat lukt K. Kramer van de Federatie van Visserijverenigin gen - waarbij ook veel Zeeuwse vissers aangesloten zijn - hoopt het vurig. „Anders loopt het fout." Kramer komt uit Urk. De Amemuidenaar Marijs stelt niet zoveel vertrouwen in even tuele overheidssteun. „Wat ze met de éne hand geven, pakken ze met de andere hand dubbel terug." Marijs zegt af te wach ten. „We moeten er volgend jaar maar weer het beste van probe ren te maken. Wat moeten wij anders doen Voor al uw schilder en spuitwerk Schildersbedrijf Nieuwbouw - Onderhoud - Renovatie. Glas-, schilder- en behangwerk - Voegafdichtingen - Spuitwerk Heilleweg 1 4524 KL Sluis Telefoon (0117) 462385 Postbus 117. 4524 ZJ Sluis Fax (0117) 462209 KOFFIECONCERT 31 DECEMBER 1995 TE SLUIS GAAT NIET DOOR!!!! DOOR OMSTANDIGHEDEN GAAT HET GEPLANDE CONCERT IN DE RAADSZAAL (AANVANG 11.00 UUR) NIET DOOR. EXCUSES VOOR DE LATE AANKONDIGING. TOT NADER BERICHT ZULLEN ER VOORLOPIG GEEN KOFFIECONCERTEN MEER GEORGANISEERD WORDEN. STICHTING RAADSKELDER TE SLUIS. stichting Jeugdzorg zeeland 'Wij zijn weer open! Na een grote verbouwing kunt u weer bij ons terecht in GRAND CAFÉ Du COMMERCE MARKT 24 OOSTBURG TEL. 0117-452912 Nieuwjaarsbal: 2 januari met live pianist/zanger Jean v. d. Voorde Aanvang: 20.00 uur Wij wensen u allen een prettige jaarwisseling en een gelukkig 1996. Graag tot ziens! y De Stichting Jeugdzorg Zeeland is een algemene multifunctionele instelling voor jeugdbescherming, jeugdhulpverlening en pleegzorg. Het werkterrein van de stichting is de provincie Zeeland. Het personeelsbestand omvat circa 90 medewerkers. Op korte termijn ontstaan binnen de Stichting Jeugdbescherming Zeeland meerdere vacatures voor de funktie van Maatschappelijk werker m/v Aanstelling in full-time of part-time dienstverband zal in overleg plaatsvinden. Functie-inhoud £7 binnen het kader van een jeugdbeschermingsmaatregel leiding geven aan opvoedingssituaties, zowel in de thuissituatie als bij uithuisplaatsing; p* het leveren van bijdragen aan diagnostiek en indicatiestelling; het zelfstandig opstellen en uitvoeren van hulpverleningsplannen en het periodiek rapporteren hierover Functie-eisen diploma HBO-MW, zo mogelijk aangevuld met een voor de funktie relevante V.O.-opleiding; p- aantoonbare ervaring of affiniteit met justitiële jeugdbescherming, leeftijd tot 30 jaar; £7 ervaring met het werken in zeer problematische opvoedingssituaties; p* in staat zijn om zowel zelfstandig als in teamverband te kunnen werken; £7 bereid zijn deel te nemen aan de 24-uurs bereikbaarheidsdienst, [7 in het bezit zijn van een rijbewijs; p* allochtone kandidaten genieten de voorkeur. Een psychologisch onderzoek maakt deel uit van de selektie- procedure. Standplaats: Middelburg/Terneuzen Arbeidsvoorwaarden p? De CAO-Jeugdhulpverlening is van toepassing De funktie is ingedeeld in salarisschaal 8, minimaal 3509,- en maximaal f 5415,- bruto per maand bij een full-time dienstverband Informatie Voor informatie kunt u zich wenden tot de heer J den Ridder of de heer M. Janssen (0118) 628555. Sollicitaties kunt u vóór maandag 15 januari a.s richten aan Stichting Jeugdzorg Zeeland, afdeling Personeelszaken, Postbus 62, 4330 AB te Middelburg onder vermelding van het vakaturenummer 951211. Huib Goedegebure (rechts) en bijrijder Bas Janse: „Vroeger moest je voor je begon eerst de vrachtwa gen volscheppen." foto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 74