Beheer scholen levert geld op
Afscheid van laatste Prinsesseboot
ötóijft
Perron station Middelburg nieuw
Geen vergunning
varkensstallen
in Hontenisse
Vierjarige komt
om bij ongeluk
Rijk verwacht in '96
349 nieuwe inwoners
in provincie Zeeland
V Gevolg afstoten gebouwen Rijk Aantal gemeenten wel achteruit
zeeuwse almanak
Amber
PZC
zeeland
DONDERDAG 21 DECEMBER 1995
an onze Haagse redactrice
EN HAAG - Zeeland gaat er
iderhalf miljoen gulden op
ooruil als de gemeenten vanaf
97 zelf de zorg voor schoolge-
ouwen in het basis- en voortge-
•t onderwijs moeten dragen,
oor 15 gemeenten betekent de
jeuwe taak financieel een
ooruitgang. De rest krijgt min
er geld in het laatje.
ot nu toe konden gemeenten
i onderwijsinstellingen de kos-
n voor de schoolgebouwen bij
et Rijk declareren. Voortaan
il het Rijk de gemeenten een
xtra bedrag geven via de alge-
ene uitkering van het Ge-
eentefonds. Dat budget kun-
?n zij dan naar eigen inzicht be-
eden.
is een stelsel ontworpen om
bedragen eerlijk over de ge-
eenten te verdelen. Daarin
ordt rekening gehouden met
het aantal leerlingen, het aantal
mensen met lage inkomens, het
aantal allochtonen, nieuwe of
oude schoolgebouwen. Om te
grote verschillen te vermijden,
komt er gedurende vijf jaar een
overgangsregeling. Door die
maatregel zijn de nadelen de eer
ste vijfjaren niet hoger dan jaar
lijks maximaal 0,75 procent van
de algemene uitkering. De nood
zakelijke aanvullingen worden
Medewerker azc
n been gestoken
OES - Een medewerker van
et asielzoekerscentrum (azc)
Goes is dinsdagochtend door
:n bewoner van dit centrum
iet een mes in zijn been gesto
en. Dit gebeurde nadat hij de
iielzoeker, die ruzie had met
in mede-bewoner en daarbij
en mes tevoorschijn haalde,
et wapen afhandig probeerde
maken. Dit heeft de politie
oensdag bekendgemaakt.
e azc-medewerker, een 27-jari-
Goesenaar, moest in het zie-
;nhuis worden behandeld,
aarna hij weer naar huis kon.
e messetrekker is op verden-
ng van zware mishandeling
ingehouden. De ruzie tussen
uit Afrika afkomstige asiel-
lekers vloeide voort uit een
oordenwisseling tussen de
vee bewoners.
van onze verslaggever
MIDDELBURG - Treinen van Vlissingen naar Roosendaal kun
nen vanaf vandaag, donderdag, zonder vertraging het station
van Middelburg passeren. Het perron waar deze treinen stop
pen, is na een ingrijpende verbouwing klaar voor gebruik.
NS Stations heeft het geduld van de treinreizigers behoorlijk op
de proef gesteld. Half augustus had de renovatie gereed moeten
zijn. Vier maanden later is dat pas het geval. De planning is hele
maal uit de hand gelopen, volgens woordvoerder J. Verkerk, in de
eerste plaats door de wekenlange stakingsacties in de bouw. „En
aansluitend kwam de vakantie. Wij moesten veel opnieuw plan-
Tijdens de verbouwing, die 3,5 miljoen gulden heeft gekost, kon
den treinen in Middelburg slechte langs één perron stoppen.
Treinen moesten daardoor op elkaar wachten, waardoor regel
matig enkele minuten vertraging optrad.
Op de valreep zal burgemeester mr Chr, G. J. Rutten van Middel
burg - voor zijn vertrek naar zijn volgende standplaats Breda -
het perron op 5 januari officieel heropenen Een sociaal-veilige
tunnel onder het spoor, verwarmde wachtruimten en een breder
perron moeten het verblijf voor reizigers op het NS-station Mid
delburg veraangenamen. Met 6.200 in- en uitstappers per dag is
Middelburg al een druk station. Op de Zeeuwse lijn 'verwerkt'
alleen Goes er iets meer. foto Ruben Oreel
iezonken
uwbak
laar werf
m onze verslaggever
4AL - De duwbak Joker II, die
iterdag bij de Konijnenschor-
aat op de Westerschelde zonk,
gisteren met de sleepboten
«v Ipha van bergingsbedrijf Pol
derman en de Wenduinen van
Union overgebracht naar
eheepswerf Reimerswaal in
r\ answeert. Een eerste inspec-
e op de helling van de werf
J ees uit dat de duwbak in zeer
echte staat verkeerde. Ook de
ilgische duwboot Jolly werd
or de scheepvaartinspectie
ider bekeken. Het resultaat
die inspectie was van dien
ird dat de dienst besloot om de
)ot geen toestemming meer te
irlenen om het ruime sop te
ezen.
olgens Rijkswaterstaat-
oordvoerder J. Geluk is nog
et duidelijk wat er met bak en
iot gebeuren gaat. De bak ver-
iert in zo'n slechte staat dat de
ius tuusen sloop of reparatie
oeilijk is. De duwboot werd op-
ilegd en zal pas in de vaart kun-
in komen als de technische
ankementen verholpen zijn.
ij het incident op de Konijnen-
horplaat nabij het Land van
leftinge kwam zaterdag zo'n
10 ton fosfaathoudend woes-
nzand van een totale lading
in 1400 ton in het Westerschel-
water terecht. Volgens de
oordvoerder van Rijkswater-
aat bevat woestijnzand fos-
atverbindingen die gebruikt
)rden in de wasmiddelenin-
ïstrie. „Het zand dat nu in de
earm terechtgekomen is heeft
en gevolgen voor het milieu,
fosfaten die in het zand zitten
oelen - in tegenstelling tot fos-
ten voor de kunstmestproduk-
- niet uit. Bovendien is het
halte beduidend lager. De ge
lgen voor het milieu zijn dan
>k te verwaarlozen", zei hij.
iAdvertentiei
Vanaf vandaag
verlagen we onze
prijzen met 10-60%
Kunt u zich
een beter uiteinde
voorstellen?
Pottenmarkt 13
Middelburg 01180-40773
van onze verslaggever
VLISSINGEN - Houtwerk,
veel houtwerk aan boord van
de veerboot Prinses Margriet.
Vooral in de verblijven voor
de bemanning. Maar ook in de
salons. Daar zijn stoelen die
nog gewoon los staan en heen
en weer geschoven kunnen
worden. Daaraan en bijvoor
beeld aan de jaren-zestig
lampjes in een van die salons
is de nostalgie van het schip af
te lezen. De meeste passagiers
staan er niet bij stil dat de en
keldekker vandaag afscheid
neemt. De laatste van de Prin-
sesseschepen. De laatste en
keldekker. Een streep onder
een stukje Zeeuwse mari
tieme geschiedenis.
In de kombuis zit hofmeester
W. Hendrikse uit Middelburg.
Het heeft wel iets, dat oude
schip. Maar hij is er niet echt
van onder de indruk dat de
Prinses Margriet voor het
laatst vaart. En voor de legen
darische erwtensoep van de
veerdienst is het ook geen ge
mis. Die wordt hoe dan ook al
aan boord van de dubbeldek
ker gemaakt en in een grote
pan overgesjouwd naai- de en
keldekker.
De Prinses Margriet kwam in
1964 in dienst. Het schip werd
bij de scheepswerf Van der
Giessen-de Noord in Krimpen
aan de IJssel gebouwd. Dat is
nu trouwens nog maar aan één
kant van het schip te zien,
want aan de andere kant zijn
de platen met daarop de gege
vens over de bouw en de werf er
al afgeschroefd. De meer dan
30 jaar oude veerboot voldoet
niet meer aan de eisen van de
Scheepvaartinspectie en moet
op 1 januari uit de vaart wor
den genomen. De laatste jaren
deed de veerboot nog veelvul
dig dienst als reserveschip van
de vloot, maar dat is na van
daag niet meer nodig.
Beeld
Kapitein M. van de Gruiter:
„Het is de laatste van een serie
schepen zoals de mensen de
veerboten eigenlijk kennen.
Enkeldekkers hebben eigen
lijk jarenlang het beeld van de
veerdienst gevormd. Maar de
meeste jongere personeelsle
den. zoals ik, doet het niet veel
meer. De oudere PSD-ers die
thuis zitten, die hebben er van
alles mee meegemaakt. Wat ik
zelf wel leuk vind van de Mar
griet is het contact met de
mensen. Je ziet ze aan boord
komen en weer vertrekken. Op
de dubbeldekkers zit je daar
veel verder vandaan."
„Ja het is een beetje vergane
glorie, zoals dat genoemd
wordt", vult bemanningslid C.
De Prinses Margriet vaart de fuik bij Vlissingen uit.
Dijkstra uit Middelburg aan
„Je moet met de tijd mee. Stil
stand is achteruitgang. Eigen
lijk had er al een nieuw schip
moeten zijn. Maar ja, dat is de
politiek. Dat kun je nooit door*
zien. Ik moet zeggen dat ik zelf
een leuke tijd aan boord van
dit schip heb gehad."
Op het schip zelf is het toch een
beetje zoeken naar zaken die
aan vroeger herinneren. Het is
vooral de sfeer op de Prinses
Margriet die het hem doet. Bij
voorbeeld de houten deuren of
de teakhouten vloeren. Als de
Scheepvaartinspectie het niet
verbiedt dan zijn het wel de ho
ge kosten die er voor zorgen
dat tegenwoordig aan boord
andere materialen worden ge
bruikt.
Matroos M. P. de Wolf vindt
het wel nodig dat de Prinses
Margriet uit de vaart gaat. De
vrachtwagens worden steeds
breder en langer en het wordt
steeds moeilijker manoeuvre
ren om alle voertuigen zonder
schade aan boord te krijgen.
„Ze zijn gewoon te klein voor
deze tijd. Aan de andere kant,
het zijn wel fijne bootjes ge
weest. Kijk maar eens naar de
ruime verblijven voor de be
manning", vertelt hij.
Passagiers in de salon van de laatste Prinsesseboot van de Pro-
vinciale Stoomboot Diensten. foto Dirk-Jan Gjeltema
Voor de passagiers, enkele
Zeeuwse maritieme fans daar
gelaten. maakt het allemaal
niet zo veel uit. Desgevraagd
realiseren ze zich wel dat de
Prinses Margriet kleiner en
knusser is dan de grote dubbel
dekkers. Toch zullen maar wei
nig passagiers een dubbeldek
ker weg laten varen en bewust
wachten tot ze aan boord van
de Prinses Margriet kunnen.
Misschien is matroos Huib
Comelisse uit Middelburg wel
de enige die dat doet" „Ik denk
dat ik elk spatje verf van dit
schip wel ken. Ik heb elk plekje
wel gehad. En dan dat hout
werk. daar heb ik heel wat op
staan schuren." Toch is dat
niet de oorzaak van zijn nostal
gische gevoelens voor het
schip. Comelisse ontmoette
zijn vrouw op de Prinses Mar-
foto Dirk-Jan Gjeltema
griet en heeft haar aan boord
van deze veerboot ook voor het
eerst mee uit gevraagd.
„Ja, ze was me al vaker opge
vallen. Ik kreeg wel door dat ze
alleen was. Op den duur heb ik
de stoute schoenen aangetrok
ken en haar mee uit gevraagd.
Die avond wilde ze niet met
een. maar later is het er toch
van gekomen. Ik zag haar
steeds als ze een overtochtje
maakte op weg naar een vrien
din die in Vlissingen woonde.
Op onze trouwdag zijn we ook
over geweest. Toen zijn er nog
foto's in de salon gemaakt. Als
het even kan nemen we deze
boot. Het is een beetje 'onze'
boot. Zo voelen we dat."
Comelisse zou eigenlijk wel
graag de bel van de Prinses
Margriet thuis naast zijn
trouwfoto willen hangen. Op
die bel de naam van het schip
gegraveerd. Maar hij weet dat
er niets van het schip afge
haald mag worden in verband
met een eventuele verkoop in
de toekomst. „Het portret van
prinses Margriet dat in de sa
lon hangt Nee, dat hoef ik
niet in mijn kamer. Ik ga nog
wel foto's van het schip maken,
voor mezelf. Ja. ik zal wel een
traantje laten."
betaald door gemeenten die
voordeel hebben bij de nieuwe
regeling.
Arnemuiden
Arnemuiden gaat er van de
Zeeuwse gemeenten procentu
eel het meest op achteruit:
157.000 gulden; dat is 4.95 pro
cent minder van de algemene
uitkering. Verder is de nieuwe
regeling een nadeel voor: Sluis-
Aardenburg (min 6.000 gulden),
Borsele (min 275.000 gulden),
Brouwershaven (min 126.000
gulden). Bruinisse (mm 100.000
gulden). Duiveland (min 12.000
gulden). Goes (min 930.000 gul
den). Kapelle (min 31.000 gul
den). Mariekerke (min 127.000
gulden). Middenschouwen (min
38.000 gulden). Sas van Gent
(min 7000 gulden) en Veere (min
58.000 gulden).
Acht ton meer
Hulst is de gemeente die er in
percentages van de algemene
uitkering het meest op vooruit
gaat: 4,62 procent oftewel
832.000 gulden De andere ge
meenten die baat hebben bij de
nieuwe verdeling zijn: Axel (plus
251.000 gulden). Domburg (plus
54.000 gulden). Hontenisse (plus
duizend gulden). Middelburg
(plus 157.000 gulden). Noord-Be
veland (plus 31.000 gulden).
Oostburg (plus 504.000 gulden).
Reimerswaal (plus 341.000 gul
den), Terneuzen (plus 506.000
gulden), Tholen (plus 74.000 gul
den), Valkenisse (plus 105.000
gulden), Vlissingen (plus 6000
gulden), Westerschouwen (plus
84.000 gulden). Westkapelle
(plus 26.000 gulden) en Zierikzee
(plus 410.000 gulden).
De genoemde bedragen staan
nog niet helemaal vast. Ze zijn
gebaseerd op cijfers van dit jaar
terwijl voor de definitieve bedra
gen wordt uitgegaan van cijfers
van juni 1996. Bovendien moet
de overgangsregeling nog door
de Tweede Kamer worden be
handeld. Die kan nog wijzigin
gen aanbrengen.
van een medewerkster
DEN HAAG/HONTENISSE - J.
Wouters uit Sint Oedcnrode
krijgt geen vergunningen voor
drie nieuw op te richten var
kenshouderijen binnen de ge
meente Hontenisse. Dat is het
gevolg van een uitspraak van de
Raad van State in Den Haag.
Wouters was daar in beroep ge
gaan tegen de weigering van de
gemeente Hontenisse vergun
ningen te verlenen voor nieuwe
varkenshouderijen aan de
Zuidweg, de Kamperweg en de
Rummersdijkstraat in Hengst
dijk.
Wouters was ook in beroep ge
gaan tegen de weigering van de
gemeente om twee vergunnin
gen in te trekken die naar zijn
mening niet verleend hadden
mogen worden aan andere var
kenshouderijen in de gemeente.
Door deze vergunningen in te la
ten trekken hoopte Wouters zelf
wel vergunning te kunnen krij
gen.
Wouters probeert door heel Zee
land een groot aantal varkens
houderijen op te richten om in te
kunnen spelen op de verplaat
sing van varkenshouderijen
vanuit Brabant. De gemeente
Hontenisse heeft inmiddels een
vergunning verleend, en drie an
dere aanvragen geweigerd. De
weigeringen zijn met name ge
baseerd op een te grote cumula
tie van stankhinder. Maar vol
gens Wouters houdt de gemeen
te daarbij ook rekening met
twee bedrijven aan wie ten on
rechte vergunning verleend is.
omdat deze bedrijven veel te
dicht op woningen zitten.
Geurnornicn
Als deze vergunningen ingetrok
ken zouden worden staat niets
de vergunningverlening voor de
aanvragen van Wouters meer in
de weg. De gemeente Hontenis
se erkent dat de situatie van de
twee bedrijven aan de Zuiddijk
en aan de Kerkweg in Hengst
dijk niet conform de richtlijn is.
maar vindt het te ver gaan om
dan maar meteen de vergunnin
gen in te trekken. De gemeente
denkt een oplossing te kunnen
vinden in het voorschrijven van
extra maatregelen waardoor in
elk geval aan de geurnormen zal
kunnen worden voldaan De
Raad van State kon zich in die
redenatie vinden en wees de be
zwaren van Wouters af.
van onze Haagse redactrice
DEN HAAG - Het Rijk schat dat
er volgend jaar 349 'nieuwko
mers' in Zeeland komen wonen.
Per persoon krijgen de gemeen
ten waar deze mensen zich ves
tigen 10.453 gulden.
Dat geld is bedoeld om de men
sen via inburgeringscontracten
beter te betrekken bij de Neder
landse samenleving. Er worden
onder meer verplichte taalles
sen van bekostigd. Het geld
komt uit de potten van het mi
nisterie van Onderwijs en het
ministerie van Welzijn.
Onder nieuwkomers verstaat
het kabinet onder anderen
vluchtelingen, buitenlanders
die naar Nederland komen in het
kader van gezinshereniging of
Nederlanders die van de Antil
len of Aruba komen. Het gaat
dan om die mensen van wie de
gemeente vreest dat zij in een
achterstandssituatie raken als
zij geen inburgeringscontracten
sluiten.
Dertien Zeeuwse gemeenten
krijgen elk geld voor vijf nieuw
komers. Dit betreft Arnemui
den, Brouwershaven, Bruinisse:
Domburg. Duiveland, Hontenis
se. Mariekerke. Middenschou
wen, Valkenisse, Veere. Westka
pelle, Noord-Beveland en Sluis-
Aardenburg In Axel worden
tien nieuwkomers verwacht, in
Borsele 13. Goes krijgt volgend
jaar geld voor 29 nieuwkomers,
Hulst voor 16 en Kapelle voor 7.
In Middelburg worden 47 nieuw
komers voorzien, in Oostburg
11. in Reimerswaal 14 en in Sas
van Gent 9. Terneuzen krijgt
geld voor 38 nieuwkomers. Tho
len voor 15 en Vlissingen voor 57
In Westerschouwen worden er 12
verwacht en in Zierikzee 6.
Vooraf
De gemeenten krijgen het geld
vooraf. Zo kunnen zij op voor
hand overeenkomsten sluiten
met bijvoorbeeld onderwijsin
stellingen en het maatschappe
lijk werk. Als achteraf blijkt dat
zich meer of minder nieuwko
mers in een gemeente hebben
gevestigd dan voorzien wordt
dat met het Rijk verrekend.
van onze verslaggever
SINT-PH1L1PSLAND - De vier
jarig Gerrit van Herk uit Sint-
Pliilipsland is woensdag om
streeks 13.45 uur bij een auto
ongeluk in zijn woonplaats om
het leven gekomen.
Hij zat in de auto die werd be
stuurd door zijn 26-jarige moe
der. Zij was met haar drie jonge
kinderen (2, 4 en 6 jaar oud) op
weg. Op de Oostdijk raakte haar
voertuig door onbekende oor
zaak van de weg. waarna het op
de kop in de sloot belandde. De
inzittenden konden er niet uit.
Een man die in de buurt was
snelde toe. Door zich in het wa
ter te begeven, wist hij de vrouw
en de kinderen uit de auto te ha
len. Volgens de politie werd zo
hun leven gered. Het vierjarige
jongetje was door het ongeval
echter al overleden. Hij was ge
wond aan zijn hoofd. De moeder
liep lichte verwondingen op en
werd ter plaatse door een arts
behandeld. De overige twee kin
deren bleven ongedeerd.
Uit technisch onderzoek is vol
gens de politie gebleken dat het
ongeluk niet is veroorzaakt door
gebreken aan het voertuig
De Rottweiler Amber is zich
het afgelopen half jaar echt
gaan thuisvoelen in dat Vlis-
singse gezin. Vanuit dat ge
voel van geborgenheid en ei
genheid besloot ze onlangs
eens van het meubilair te
gaan proeven. Als voorge
recht koos ze een stoel. Op
het gemakje sloeg ze aan het
ontmantelen.
Kort yiadat haar activiteiten
aan het licht waren getre
den. lag ze bij de dierenarts
op de operatietafel. Die
haalde een rijke oogst bin
nen: twaalf kopspijkertjes,
twee nietjes en wat restanten
binnemcerk. De diergenees-
kunstenaar wilde de ijzer
waren graag houden. Hij
stalt dat soort relikivieën uit
bij wijze van tvaarschuwmg
aan het adres van zijn clien
tele.
Amber mocht na de ingreep
de nacht doorbrengen in de
ouderslaapkamer. Aanva?i-
kelijk lag ze zeer droevig te
jammeren, maar de ticeede
nacht ging het al een stuk be
ter. Toen de heer des huizes
rond drie uur door de natuur
uit bed icerd gedreven, nam
ze zijn plek in. De bazin vond
het blijkbaar goed, ivant ze
sliep lekker door.
De baas van Amber ervaart
deze dagen voor Kerstmis
als nogal donker. Om te be
ginnen maakt hij een lange
doch vergeefse speurtocht
langs ivmkels die geen van
alle precies die kopspijker
tjes verkopen die hij nodig
heeft. En 's nachts durft. hij.
ook als dat echt moet. zijn
bed niet meer uit Hij ziet te
zeer op tegen de daarop vol
gende partij vrij worstelen
met Amber.
Die is namelijk weer geheel
aangesterkt.