Beheer scholen levert geld op Afscheid van laatste Prinsesseboot ötóijft Perron station Middelburg nieuw Geen vergunning varkensstallen in Hontenisse Vierjarige komt om bij ongeluk Rijk verwacht in '96 349 nieuwe inwoners in provincie Zeeland V Gevolg afstoten gebouwen Rijk Aantal gemeenten wel achteruit zeeuwse almanak Amber PZC zeeland DONDERDAG 21 DECEMBER 1995 an onze Haagse redactrice EN HAAG - Zeeland gaat er iderhalf miljoen gulden op ooruil als de gemeenten vanaf 97 zelf de zorg voor schoolge- ouwen in het basis- en voortge- •t onderwijs moeten dragen, oor 15 gemeenten betekent de jeuwe taak financieel een ooruitgang. De rest krijgt min er geld in het laatje. ot nu toe konden gemeenten i onderwijsinstellingen de kos- n voor de schoolgebouwen bij et Rijk declareren. Voortaan il het Rijk de gemeenten een xtra bedrag geven via de alge- ene uitkering van het Ge- eentefonds. Dat budget kun- ?n zij dan naar eigen inzicht be- eden. is een stelsel ontworpen om bedragen eerlijk over de ge- eenten te verdelen. Daarin ordt rekening gehouden met het aantal leerlingen, het aantal mensen met lage inkomens, het aantal allochtonen, nieuwe of oude schoolgebouwen. Om te grote verschillen te vermijden, komt er gedurende vijf jaar een overgangsregeling. Door die maatregel zijn de nadelen de eer ste vijfjaren niet hoger dan jaar lijks maximaal 0,75 procent van de algemene uitkering. De nood zakelijke aanvullingen worden Medewerker azc n been gestoken OES - Een medewerker van et asielzoekerscentrum (azc) Goes is dinsdagochtend door :n bewoner van dit centrum iet een mes in zijn been gesto en. Dit gebeurde nadat hij de iielzoeker, die ruzie had met in mede-bewoner en daarbij en mes tevoorschijn haalde, et wapen afhandig probeerde maken. Dit heeft de politie oensdag bekendgemaakt. e azc-medewerker, een 27-jari- Goesenaar, moest in het zie- ;nhuis worden behandeld, aarna hij weer naar huis kon. e messetrekker is op verden- ng van zware mishandeling ingehouden. De ruzie tussen uit Afrika afkomstige asiel- lekers vloeide voort uit een oordenwisseling tussen de vee bewoners. van onze verslaggever MIDDELBURG - Treinen van Vlissingen naar Roosendaal kun nen vanaf vandaag, donderdag, zonder vertraging het station van Middelburg passeren. Het perron waar deze treinen stop pen, is na een ingrijpende verbouwing klaar voor gebruik. NS Stations heeft het geduld van de treinreizigers behoorlijk op de proef gesteld. Half augustus had de renovatie gereed moeten zijn. Vier maanden later is dat pas het geval. De planning is hele maal uit de hand gelopen, volgens woordvoerder J. Verkerk, in de eerste plaats door de wekenlange stakingsacties in de bouw. „En aansluitend kwam de vakantie. Wij moesten veel opnieuw plan- Tijdens de verbouwing, die 3,5 miljoen gulden heeft gekost, kon den treinen in Middelburg slechte langs één perron stoppen. Treinen moesten daardoor op elkaar wachten, waardoor regel matig enkele minuten vertraging optrad. Op de valreep zal burgemeester mr Chr, G. J. Rutten van Middel burg - voor zijn vertrek naar zijn volgende standplaats Breda - het perron op 5 januari officieel heropenen Een sociaal-veilige tunnel onder het spoor, verwarmde wachtruimten en een breder perron moeten het verblijf voor reizigers op het NS-station Mid delburg veraangenamen. Met 6.200 in- en uitstappers per dag is Middelburg al een druk station. Op de Zeeuwse lijn 'verwerkt' alleen Goes er iets meer. foto Ruben Oreel iezonken uwbak laar werf m onze verslaggever 4AL - De duwbak Joker II, die iterdag bij de Konijnenschor- aat op de Westerschelde zonk, gisteren met de sleepboten «v Ipha van bergingsbedrijf Pol derman en de Wenduinen van Union overgebracht naar eheepswerf Reimerswaal in r\ answeert. Een eerste inspec- e op de helling van de werf J ees uit dat de duwbak in zeer echte staat verkeerde. Ook de ilgische duwboot Jolly werd or de scheepvaartinspectie ider bekeken. Het resultaat die inspectie was van dien ird dat de dienst besloot om de )ot geen toestemming meer te irlenen om het ruime sop te ezen. olgens Rijkswaterstaat- oordvoerder J. Geluk is nog et duidelijk wat er met bak en iot gebeuren gaat. De bak ver- iert in zo'n slechte staat dat de ius tuusen sloop of reparatie oeilijk is. De duwboot werd op- ilegd en zal pas in de vaart kun- in komen als de technische ankementen verholpen zijn. ij het incident op de Konijnen- horplaat nabij het Land van leftinge kwam zaterdag zo'n 10 ton fosfaathoudend woes- nzand van een totale lading in 1400 ton in het Westerschel- water terecht. Volgens de oordvoerder van Rijkswater- aat bevat woestijnzand fos- atverbindingen die gebruikt )rden in de wasmiddelenin- ïstrie. „Het zand dat nu in de earm terechtgekomen is heeft en gevolgen voor het milieu, fosfaten die in het zand zitten oelen - in tegenstelling tot fos- ten voor de kunstmestproduk- - niet uit. Bovendien is het halte beduidend lager. De ge lgen voor het milieu zijn dan >k te verwaarlozen", zei hij. iAdvertentiei Vanaf vandaag verlagen we onze prijzen met 10-60% Kunt u zich een beter uiteinde voorstellen? Pottenmarkt 13 Middelburg 01180-40773 van onze verslaggever VLISSINGEN - Houtwerk, veel houtwerk aan boord van de veerboot Prinses Margriet. Vooral in de verblijven voor de bemanning. Maar ook in de salons. Daar zijn stoelen die nog gewoon los staan en heen en weer geschoven kunnen worden. Daaraan en bijvoor beeld aan de jaren-zestig lampjes in een van die salons is de nostalgie van het schip af te lezen. De meeste passagiers staan er niet bij stil dat de en keldekker vandaag afscheid neemt. De laatste van de Prin- sesseschepen. De laatste en keldekker. Een streep onder een stukje Zeeuwse mari tieme geschiedenis. In de kombuis zit hofmeester W. Hendrikse uit Middelburg. Het heeft wel iets, dat oude schip. Maar hij is er niet echt van onder de indruk dat de Prinses Margriet voor het laatst vaart. En voor de legen darische erwtensoep van de veerdienst is het ook geen ge mis. Die wordt hoe dan ook al aan boord van de dubbeldek ker gemaakt en in een grote pan overgesjouwd naai- de en keldekker. De Prinses Margriet kwam in 1964 in dienst. Het schip werd bij de scheepswerf Van der Giessen-de Noord in Krimpen aan de IJssel gebouwd. Dat is nu trouwens nog maar aan één kant van het schip te zien, want aan de andere kant zijn de platen met daarop de gege vens over de bouw en de werf er al afgeschroefd. De meer dan 30 jaar oude veerboot voldoet niet meer aan de eisen van de Scheepvaartinspectie en moet op 1 januari uit de vaart wor den genomen. De laatste jaren deed de veerboot nog veelvul dig dienst als reserveschip van de vloot, maar dat is na van daag niet meer nodig. Beeld Kapitein M. van de Gruiter: „Het is de laatste van een serie schepen zoals de mensen de veerboten eigenlijk kennen. Enkeldekkers hebben eigen lijk jarenlang het beeld van de veerdienst gevormd. Maar de meeste jongere personeelsle den. zoals ik, doet het niet veel meer. De oudere PSD-ers die thuis zitten, die hebben er van alles mee meegemaakt. Wat ik zelf wel leuk vind van de Mar griet is het contact met de mensen. Je ziet ze aan boord komen en weer vertrekken. Op de dubbeldekkers zit je daar veel verder vandaan." „Ja het is een beetje vergane glorie, zoals dat genoemd wordt", vult bemanningslid C. De Prinses Margriet vaart de fuik bij Vlissingen uit. Dijkstra uit Middelburg aan „Je moet met de tijd mee. Stil stand is achteruitgang. Eigen lijk had er al een nieuw schip moeten zijn. Maar ja, dat is de politiek. Dat kun je nooit door* zien. Ik moet zeggen dat ik zelf een leuke tijd aan boord van dit schip heb gehad." Op het schip zelf is het toch een beetje zoeken naar zaken die aan vroeger herinneren. Het is vooral de sfeer op de Prinses Margriet die het hem doet. Bij voorbeeld de houten deuren of de teakhouten vloeren. Als de Scheepvaartinspectie het niet verbiedt dan zijn het wel de ho ge kosten die er voor zorgen dat tegenwoordig aan boord andere materialen worden ge bruikt. Matroos M. P. de Wolf vindt het wel nodig dat de Prinses Margriet uit de vaart gaat. De vrachtwagens worden steeds breder en langer en het wordt steeds moeilijker manoeuvre ren om alle voertuigen zonder schade aan boord te krijgen. „Ze zijn gewoon te klein voor deze tijd. Aan de andere kant, het zijn wel fijne bootjes ge weest. Kijk maar eens naar de ruime verblijven voor de be manning", vertelt hij. Passagiers in de salon van de laatste Prinsesseboot van de Pro- vinciale Stoomboot Diensten. foto Dirk-Jan Gjeltema Voor de passagiers, enkele Zeeuwse maritieme fans daar gelaten. maakt het allemaal niet zo veel uit. Desgevraagd realiseren ze zich wel dat de Prinses Margriet kleiner en knusser is dan de grote dubbel dekkers. Toch zullen maar wei nig passagiers een dubbeldek ker weg laten varen en bewust wachten tot ze aan boord van de Prinses Margriet kunnen. Misschien is matroos Huib Comelisse uit Middelburg wel de enige die dat doet" „Ik denk dat ik elk spatje verf van dit schip wel ken. Ik heb elk plekje wel gehad. En dan dat hout werk. daar heb ik heel wat op staan schuren." Toch is dat niet de oorzaak van zijn nostal gische gevoelens voor het schip. Comelisse ontmoette zijn vrouw op de Prinses Mar- foto Dirk-Jan Gjeltema griet en heeft haar aan boord van deze veerboot ook voor het eerst mee uit gevraagd. „Ja, ze was me al vaker opge vallen. Ik kreeg wel door dat ze alleen was. Op den duur heb ik de stoute schoenen aangetrok ken en haar mee uit gevraagd. Die avond wilde ze niet met een. maar later is het er toch van gekomen. Ik zag haar steeds als ze een overtochtje maakte op weg naar een vrien din die in Vlissingen woonde. Op onze trouwdag zijn we ook over geweest. Toen zijn er nog foto's in de salon gemaakt. Als het even kan nemen we deze boot. Het is een beetje 'onze' boot. Zo voelen we dat." Comelisse zou eigenlijk wel graag de bel van de Prinses Margriet thuis naast zijn trouwfoto willen hangen. Op die bel de naam van het schip gegraveerd. Maar hij weet dat er niets van het schip afge haald mag worden in verband met een eventuele verkoop in de toekomst. „Het portret van prinses Margriet dat in de sa lon hangt Nee, dat hoef ik niet in mijn kamer. Ik ga nog wel foto's van het schip maken, voor mezelf. Ja. ik zal wel een traantje laten." betaald door gemeenten die voordeel hebben bij de nieuwe regeling. Arnemuiden Arnemuiden gaat er van de Zeeuwse gemeenten procentu eel het meest op achteruit: 157.000 gulden; dat is 4.95 pro cent minder van de algemene uitkering. Verder is de nieuwe regeling een nadeel voor: Sluis- Aardenburg (min 6.000 gulden), Borsele (min 275.000 gulden), Brouwershaven (min 126.000 gulden). Bruinisse (mm 100.000 gulden). Duiveland (min 12.000 gulden). Goes (min 930.000 gul den). Kapelle (min 31.000 gul den). Mariekerke (min 127.000 gulden). Middenschouwen (min 38.000 gulden). Sas van Gent (min 7000 gulden) en Veere (min 58.000 gulden). Acht ton meer Hulst is de gemeente die er in percentages van de algemene uitkering het meest op vooruit gaat: 4,62 procent oftewel 832.000 gulden De andere ge meenten die baat hebben bij de nieuwe verdeling zijn: Axel (plus 251.000 gulden). Domburg (plus 54.000 gulden). Hontenisse (plus duizend gulden). Middelburg (plus 157.000 gulden). Noord-Be veland (plus 31.000 gulden). Oostburg (plus 504.000 gulden). Reimerswaal (plus 341.000 gul den), Terneuzen (plus 506.000 gulden), Tholen (plus 74.000 gul den), Valkenisse (plus 105.000 gulden), Vlissingen (plus 6000 gulden), Westerschouwen (plus 84.000 gulden). Westkapelle (plus 26.000 gulden) en Zierikzee (plus 410.000 gulden). De genoemde bedragen staan nog niet helemaal vast. Ze zijn gebaseerd op cijfers van dit jaar terwijl voor de definitieve bedra gen wordt uitgegaan van cijfers van juni 1996. Bovendien moet de overgangsregeling nog door de Tweede Kamer worden be handeld. Die kan nog wijzigin gen aanbrengen. van een medewerkster DEN HAAG/HONTENISSE - J. Wouters uit Sint Oedcnrode krijgt geen vergunningen voor drie nieuw op te richten var kenshouderijen binnen de ge meente Hontenisse. Dat is het gevolg van een uitspraak van de Raad van State in Den Haag. Wouters was daar in beroep ge gaan tegen de weigering van de gemeente Hontenisse vergun ningen te verlenen voor nieuwe varkenshouderijen aan de Zuidweg, de Kamperweg en de Rummersdijkstraat in Hengst dijk. Wouters was ook in beroep ge gaan tegen de weigering van de gemeente om twee vergunnin gen in te trekken die naar zijn mening niet verleend hadden mogen worden aan andere var kenshouderijen in de gemeente. Door deze vergunningen in te la ten trekken hoopte Wouters zelf wel vergunning te kunnen krij gen. Wouters probeert door heel Zee land een groot aantal varkens houderijen op te richten om in te kunnen spelen op de verplaat sing van varkenshouderijen vanuit Brabant. De gemeente Hontenisse heeft inmiddels een vergunning verleend, en drie an dere aanvragen geweigerd. De weigeringen zijn met name ge baseerd op een te grote cumula tie van stankhinder. Maar vol gens Wouters houdt de gemeen te daarbij ook rekening met twee bedrijven aan wie ten on rechte vergunning verleend is. omdat deze bedrijven veel te dicht op woningen zitten. Geurnornicn Als deze vergunningen ingetrok ken zouden worden staat niets de vergunningverlening voor de aanvragen van Wouters meer in de weg. De gemeente Hontenis se erkent dat de situatie van de twee bedrijven aan de Zuiddijk en aan de Kerkweg in Hengst dijk niet conform de richtlijn is. maar vindt het te ver gaan om dan maar meteen de vergunnin gen in te trekken. De gemeente denkt een oplossing te kunnen vinden in het voorschrijven van extra maatregelen waardoor in elk geval aan de geurnormen zal kunnen worden voldaan De Raad van State kon zich in die redenatie vinden en wees de be zwaren van Wouters af. van onze Haagse redactrice DEN HAAG - Het Rijk schat dat er volgend jaar 349 'nieuwko mers' in Zeeland komen wonen. Per persoon krijgen de gemeen ten waar deze mensen zich ves tigen 10.453 gulden. Dat geld is bedoeld om de men sen via inburgeringscontracten beter te betrekken bij de Neder landse samenleving. Er worden onder meer verplichte taalles sen van bekostigd. Het geld komt uit de potten van het mi nisterie van Onderwijs en het ministerie van Welzijn. Onder nieuwkomers verstaat het kabinet onder anderen vluchtelingen, buitenlanders die naar Nederland komen in het kader van gezinshereniging of Nederlanders die van de Antil len of Aruba komen. Het gaat dan om die mensen van wie de gemeente vreest dat zij in een achterstandssituatie raken als zij geen inburgeringscontracten sluiten. Dertien Zeeuwse gemeenten krijgen elk geld voor vijf nieuw komers. Dit betreft Arnemui den, Brouwershaven, Bruinisse: Domburg. Duiveland, Hontenis se. Mariekerke. Middenschou wen, Valkenisse, Veere. Westka pelle, Noord-Beveland en Sluis- Aardenburg In Axel worden tien nieuwkomers verwacht, in Borsele 13. Goes krijgt volgend jaar geld voor 29 nieuwkomers, Hulst voor 16 en Kapelle voor 7. In Middelburg worden 47 nieuw komers voorzien, in Oostburg 11. in Reimerswaal 14 en in Sas van Gent 9. Terneuzen krijgt geld voor 38 nieuwkomers. Tho len voor 15 en Vlissingen voor 57 In Westerschouwen worden er 12 verwacht en in Zierikzee 6. Vooraf De gemeenten krijgen het geld vooraf. Zo kunnen zij op voor hand overeenkomsten sluiten met bijvoorbeeld onderwijsin stellingen en het maatschappe lijk werk. Als achteraf blijkt dat zich meer of minder nieuwko mers in een gemeente hebben gevestigd dan voorzien wordt dat met het Rijk verrekend. van onze verslaggever SINT-PH1L1PSLAND - De vier jarig Gerrit van Herk uit Sint- Pliilipsland is woensdag om streeks 13.45 uur bij een auto ongeluk in zijn woonplaats om het leven gekomen. Hij zat in de auto die werd be stuurd door zijn 26-jarige moe der. Zij was met haar drie jonge kinderen (2, 4 en 6 jaar oud) op weg. Op de Oostdijk raakte haar voertuig door onbekende oor zaak van de weg. waarna het op de kop in de sloot belandde. De inzittenden konden er niet uit. Een man die in de buurt was snelde toe. Door zich in het wa ter te begeven, wist hij de vrouw en de kinderen uit de auto te ha len. Volgens de politie werd zo hun leven gered. Het vierjarige jongetje was door het ongeval echter al overleden. Hij was ge wond aan zijn hoofd. De moeder liep lichte verwondingen op en werd ter plaatse door een arts behandeld. De overige twee kin deren bleven ongedeerd. Uit technisch onderzoek is vol gens de politie gebleken dat het ongeluk niet is veroorzaakt door gebreken aan het voertuig De Rottweiler Amber is zich het afgelopen half jaar echt gaan thuisvoelen in dat Vlis- singse gezin. Vanuit dat ge voel van geborgenheid en ei genheid besloot ze onlangs eens van het meubilair te gaan proeven. Als voorge recht koos ze een stoel. Op het gemakje sloeg ze aan het ontmantelen. Kort yiadat haar activiteiten aan het licht waren getre den. lag ze bij de dierenarts op de operatietafel. Die haalde een rijke oogst bin nen: twaalf kopspijkertjes, twee nietjes en wat restanten binnemcerk. De diergenees- kunstenaar wilde de ijzer waren graag houden. Hij stalt dat soort relikivieën uit bij wijze van tvaarschuwmg aan het adres van zijn clien tele. Amber mocht na de ingreep de nacht doorbrengen in de ouderslaapkamer. Aanva?i- kelijk lag ze zeer droevig te jammeren, maar de ticeede nacht ging het al een stuk be ter. Toen de heer des huizes rond drie uur door de natuur uit bed icerd gedreven, nam ze zijn plek in. De bazin vond het blijkbaar goed, ivant ze sliep lekker door. De baas van Amber ervaart deze dagen voor Kerstmis als nogal donker. Om te be ginnen maakt hij een lange doch vergeefse speurtocht langs ivmkels die geen van alle precies die kopspijker tjes verkopen die hij nodig heeft. En 's nachts durft. hij. ook als dat echt moet. zijn bed niet meer uit Hij ziet te zeer op tegen de daarop vol gende partij vrij worstelen met Amber. Die is namelijk weer geheel aangesterkt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 13