Fiat scoort met Bravo/Brava
De oplossing van
het krikprobleen
Auto van
het Jaar
Van rijdende koe tot Bugatti op Motor Show Essen
Feestverlichting is de nieuwe rage
hypotheken
volgende zet?
rentepercentages
netto werkelijke
per
rente
afsluit
opgave rente bij fiscale
25 november 1995
vast
provi
bank
besparing
van
gedu
sie in
constant
rende
37.65%
50%
ABNAMRO
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,00
3,78
2,40
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,80
4,31
2,82
spaarhyp.
15 jr.
1,00
8,10
4,51
2,98
ann. hyp. variab.
1,00
5,60
3,74
3,00
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,80
4,52
3,62
ABP
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,20
3,29
2,04
spaarhyp.
10 jr
1,00
7,10
3,87
2,48
spaarhyp.
15 jr.
1 00
7,50
4,13
2,68
ann.hyp
5 jr.
1,00
6.00
3,99
3,21
ann. hyp.
10 jr.
1,00
6,90
4,58
3,67
Aegon
spaarhyp
5 jr.
1,00
6,70
3,64
2,31
spaarhyp.
15 jr.
1,00
7,80
4,36
2,87
Amev
zorg-vrij-hyp.
5 jr.
1,00
6,80
3,70
2,35
Levensverz.
zorg-vrij-hyp.
15 jr.
1,00
7,90
4,43
2,92
Bouwfonds
spaarv.hyp.
5 jr.
1,00
6,50
3,39
2,09
Combinatie
spaarv.hyp.
10 jr.
1,00
7,40
3,98
2,54
spaarv.hyp. variab.
1,00
6,00
3,08
1,85
Centraal
spaargar.hyp.
5 jr.
0,25
6,60
3,49
2,19
Beheer
spaargar.hyp.
15 jr.
0,25
8,00
4,42
2,90
CVB
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,70
4,22
2,73
ann.hyp.
2 jr.
1,00
5,50
3,67
2,95
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,60
4,38
3,52
Delta Lloyd/
hyp.tot.plan
5 jr.
1,00
6,40
3,33
2,03
Leven
hyp. tot.plan
15 jr.
1,00
7,80
4,25
2,75
Direktbank
besp.dir.hyp.
5 jr.
1,00
7,00
3,82
2,45
FBTO
spaarhyp.
5 jr.
0,90
6,40
3,48
2,20
spaarhyp.
15 jr.
0,90
7,80
4,39
2,91
GWK-bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,00
3,83
2,45
ann. hyp.
Ijr.
1,00
5,30
3,54
2,85
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,80
4,52
3,62
HNG
spaarv.hyp.
5 jr.
1,00
6,70
3,64
2,31
spaarv.hyp.
10 jr.
1,00
7,30
4,03
2,61
HoogHuys/C
hyp.spaarpl.
5 jr.
1,00
6,70
3,63
2,30
ING-bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,00
3,78
2,40
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,80
4,31
2,82
ann. hyp.
0/1 jr.
1,00
5,50
3,67
2,95
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,80
4,52
3,62
Nationale
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,40
3,33
2,03
Nederlanden
spaarhyp.
15 jr.
1,00
7,60
4,11
2,64
NOG verz.
garant hyp.
5 jr.
1,00
6,50
3,34
2,00
garant hyp.
10 jr.
1,00
7,50
4,01
2,52
garant hyp.
15 jr.
1,00
8,00
4,35
2,79
Postbank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6.90
3,75
2,39
spaarhyp.
5/7 jr.
1,00
7,30
4,01
2,59
spaarhyp. 10/12 jr.
1,00
8,00
4,48
2,96
ann. hyp.
2 jr.
1,00
5,70
3,71
2,97
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,70
4,35
3,49
PVF hyp.
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,60
3,53
2,21
spaarhyp.
15 jr.
1,00
7,70
4,25
2,77
ann. hyp.
5 jr.
0,75
6,40
4,24
3,40
ann. hyp.
10 jr.
0,75
7,10
4,70
3,77
ann. hyp.
15 jr.
0,75
7,50
4,96
3,98
Rabo
sp.opt. hyp.
3 jr.
1,00
6,00
3,15
1,93
(adviesrente)
sp.opt. hyp.
10 jr.
1,00
7,50
4,12
2,67
SNSbank
spaarhyp.
ideaal
1,00
6,90
3,72
2,36
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,00
3,79
2,41
ann. hyp.
Ijr.
1,00
5,30
3,54
2,85
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,80
4,52
3,62
Westland Utr
lage last.
7 jr.
1.00
7,30
4,01
2,60
Zwolsche Alg. hyp.-gar-plan
5 jr.
1,00
6,60
3,42
2,09
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
nationale hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is geba
seerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-per-
centages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad
150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-
percentages gelden. Bij andere hypoteekbedragen wijkt de nwr bij een
aantal instellingen enigszins af.
(Advertentie)
Hypotheekrente met 1 jaar rentebedenktijd
4,2%. Bij 2 jaar 5,1%. Bel gratis en vrijblijvend
De Graaf Hypotheken 06-022 14 15. Hypotheek
verlengen over een paar maanden of paar jaar?
Doe het nu! Nu is de rente laag.
De leverancier van onder meer chassis, assen en remsystemen voor
caravans en aanhangers, AL-KO Kober BV uit Hengelo, heeft een
kriksteunset voor caravans met een totaalgewicht van 1600 kilo ont
wikkeld.
Veel caravans hebben een AL-KO-chassis en de fabrikant heeft zijn pas
sende kriksteunset voor caravans vanaf het bouwjaar 1980 met een AL-
KO-chassis beschikbaar. Vanaf 1991 zijn alle AL-KO-chassis seriematig
voorzien van de juiste boorgaten. Voor oudere wagens wordt een sja- j
bloon meegeleverd om de juiste gaten te boren.
Iedere caravanner weet dat het bij een lekke band tamelijk ingewikkeld
kan zijn om een caravan op te krikken. Sommigen maken de érnstige fout
de wagen met de uitdraaipoten op te tillen. Meestal heeft men zich een
universeel schaarkrikje aangeschaft waarmee onder de caravan dient te i
worden gekropen om de juiste plaats onder de as op te zoeken.
Met de AL-KO kriksteunset is dat leed geleden. Aan het chassis wordt
vlak bij het wiel een kriksteun permanent vastgeschroefd. Daarin wordt
de krik geschoven welke vervolgens met een slingertje wordt uitge-
draaid. Dank zij een speciale sleuf kan de krik niet losschieten.
Het is overigens niet alleen een krik, maar ook een niveauregelaar bij het
waterpas zetten van de caravan. De kriksteunset wordt geleverd in een
speciale kunststof opbergbox voor een adviesprijs van 195,50.
In het Duitse Essen wordt van 1 tot
en met 10 december de jaarlijkse
Motor Show gehouden. Hoewel de
naam doet vermoeden dat het om
geëxposeerde tweewielers gaat, laat dit
publieksspektakel van de bovenste
plank beduidend meer zien dan
uitsluitend motoren. Je kunt het
eigenlijk zo gek niet bedenken of het
wordt wel getoond op de Esser Show:
van 'special paint' autootjes op een
schaal van 1:18 tot echte Formule 1-
bolides en speedboten; van 'Classical
Cars' tot neo-klassiekers als Bugatti,
Lamborghini en Maserati.
Ook tweewielerliefhebbers ko
men volop aan hun trekken.
Zij die in ons land de eigen Moto-
Rai gemist hebben, kunnen de op
gelopen schade binnenkort inha
len. In Essen tonen alle fabrikan
ten van naam het modelnieuws
voor komend jaar.
Gekke thema's
Maar er is meer dat trekt. Dat
blijkt uit de aandacht voor rake-
taangedreven sprintmotoren of
bijvoorbeeld de specials van de
Wilt u oranje koplampen op
uw auto? Geen enkel pro
bleem. Voor vijf-en-een-halve
gulden zijn plastic hoesjes te
koop die over de lampen worden
getrokken. Groene achterlich
ten gewenst? Dat kan ook. Een
setje voor dik 400 gulden. Feest
verlichting op de auto, het is een
nieuwe rage. Maar ook brom
mers en scooters rijden steeds
vaker met gekleurde lampen
rond.
Bij Veilig verkeer Nederland
(VVN) wordt die ontwikkeling
met lede ogen aanschouwd „Wij
zijn er niet blij mee", aldus me
vrouw Brunsveld. „Volgens de re
gels moet het licht naar voren wit
of geel zijn, naar achteren rood.
Andere kleuren werken verwar
rend, zeker bij kritische situaties
in het verkeer. Het gevaar be
staat dat je eerder op die 'kerst
boom', dan op de auto's om je
heen let."
Steeds meer auto's zijn voorzien
van halogeenlampen die onder
een bepaalde hoek een blauw
groene gloed uitstralen. Deze
verlichting is toegestaan. Omdat
veel mensen deze vorm van ver
lichting te duur vinden, gaan ze
ertoe over gekleurde hoesjes te
kopen. Deze condooms, zoals de
politie ze noemt, worden over de
lamp getrokken. Dat mag echter
niet.
Bon
Woordvoerder Van Bameveld
van het Korps Landelijke Politie
diensten (KLPD) wijst er op dat
de autofabrikanten niets te ver
wijten valt. De bestuurder wordt
aangesproken op onjuiste of ver
warringwekkende verlichting.
„Een dikke bon kan het gevolg
zijn."
Gekleurde design-achterlichten
zijn wel toegestaan, mits zij, rood
of oranje licht uitstralen. Er moet
altijd een reflector inzitten die
rood reflecteert. Is dat niet het
geval, en die regel geldt ook over
dag, dan kan de politie een be
keuring geven. Er zijn echter lie
den, vooral jongeren, die de
setjes design-lampen te duur vin
den en gewoon de spuitbus han
teren. Dat. is dus verboden.
Dat er sprake is van een nieuwe
rage, wordt bij de politie grif toe
gegeven. Optreden is moeilijk.
De agent zal vooral de ogen goed
moeten gebruiken en de regels
moeten kennen. „Je mag bijvoor
beeld ook een blauw zwaailicht
op je auto hebben. Alleen mag je
dat ding weer niet gebruiken",
zegt de politie.
Of en hoe er wordt opgetreden
ligt aan de individuele politie
mensen. Ze worden echter wel op
de modegril gewezen, net als en
kele jaren geleden toen vanuit
Amerika een ander fenomeen
kwam overwaaien; fluoresceren
de verlichting onder de auto
waardoor het voertuig op een
soort UFO ging lijken. Daar is in
middels een einde aan gemaakt.
Carel Goseling
Een aantal geldverstrekkers heelt de hypotheekrentetarieven ver
laagd. Aanleiding is de daling van de rente op de kapitaalmarkt. Deze
rente is sinds september van dit jaar gedaald en staat nu op het niveau
van eind februari 1994. Naar verwachting zullen de geldverstrekkers die
nog niet verlaagd hebben op korte termijn volgen.
Amerikaanse ontwerper Arlen
Ness. Ook bij gekke thema's wordt
stilgestaan. Daaronder bevinden
zich in ieder geval een door een Ya
maha FJ 1200 voortbewogen rij
dend bureau, een tweewielerkoe
en een Yamaha V-max met uitlaat
gascompressor. De grootschalig
heid van het evenement valt trou
wens af te lezen uit zowel het aan
tal exposanten als het aantal be
zoekers.
Niet minder dan 550 exposanten
laten in 18 hallen de bezoekers ge
nieten van zo'n beetje alles wat er
op twee- en vierwielergebied te be
denken valt. Dat het concept aan
geslagen is, blijkt uit de bezoekers
aantallen. Vorig jaar schuifelden
niet minder dan 370.000 bezoekers
langs de kassa's, onder wie ook
140.000 Nederlanders en Belgen.
Of die alles hebben gezien, valt te
betwijfelen omdat de totale beurs-
oppervlakte 90.000 vierkante me
ter beslaat.
De Motor Show Essen '95 wordt ge
houden in de in het Grugapark ge
legen Messe van Essen van vrijdag
1 tot en met zondag 10 december.
De show is dagelijks geopend van
10.00 tot 18.00 uur; op zaterdag en
zondag van 09.00 tot 18.00 uur.
Ruud Vos
foto's G PD
der is de auto uitgerust met zij-air
bags voor zowel de bestuurder als
de passagier. De auto is vanaf ja
nuari 1996 leverbaai' tegen een
prijs van 110.000 gulden.
De voorwielen van de TDI-versie
worden aan het rollen gebracht
door een 2.5 liter turbodieselmotor
103 kW/140 pk) met directe inspui
ting, afkomstig van Audi. Zijn top
snelheid bedraagt 200 km/u en in
9,9 seconden kan naar de 100 km/u
worden gesprint. De 850 TDI wordt
in maart 1996 leverbaar vanaf
73.000 gulden.
Citroen
Citroen heeft als opvolger van de
AX de Saxo ontworpen. Pas in
maart, tijdens de Salon van Ge-
nève, zal de nieuwe Citroen in het
echt te bewonderen zijn om vervol
gens in mei zijn opwachting in ons
land te maken. Wie beweert dat de
Saxo veel lijkt op de Peugeot 106/
205/306 zal niet worden tegenge
sproken. De gelijkenis is niet zo
vreemd, want Citroen maakt deel
uit van het Peugeot-concern.
De Saxo is groter dan zijn voorgan
ger, die in produktie blijft. Uitein
delijk zal gekozen kunnen worden
uit een drie- en vijfdeursversie en
uit vijf verschillende benzinemoto
ren (1.0, 1.1,1.4,1,6 en 1.6 liter 16V,
variërend van 50 tot 120 pk» en een
1.5 liter dieselmotor (58 pk). Stuk
voor stuk drijven zij de voorwielen
aan. Standaard of tegen meerprijs:
abs, stuurbekrachtiging, vijfver
snellingsbak, dubbele airbag, elek
trisch bedienbare zijruiten voor,
centrale deurvergrendeling en een
anti-startcode. De prijzen worden
later bekendgemaakt.
Peter Fokker
De jury van 56 Europese
autojournalisten is eruit:
met minimaal verschil
benoemden zij de Fiat Bravo/
Brava tot Auto van het Jaar
1996. Nooit eerder was er een zo
klein verschil met de nummer
twee: dat werd de Peugeot 406.
De Fiat Bravo/Brava
Sinds vorig jaar wordt de verkie
zing gehouden over twee ron
den, alleen de vijf kansrijkste au
to's komen in de tweede ronde. In
lïnishvolgorde behoren verder de
Audi A4, Opel Vectra en Mercedes
E tot deze top-vijf.
Fiat loopt verder uit als topscorer
in deze sinds 1963 gehouden ver
kiezing. Geen ander merk haalde
ooit zeven titels (Ford. Citroen en
Renault hebben er drie). Ook nooit
eerder behaalde hetzelfde merk
twee jaar achtereen de titel: de
Fiat Punto werd Auto van het Jaar
1995.
Nog dit jaar levert Audi in enkele
landen de Avant stationcarversie
van zijn kleinste model A4. Neder
land zal moeten wachten tot hall
maart 1996. Wederom is die Avant
geen bestelwagen, maar een semi-
sportieve vrijetijdsauto, ook om
dat (voorlopig?) de Avant alleen in
nogal luxueuze uitvoering gele
verd wordt.
Groot nieuws brengt de A4 sta
tioncar niet, buiten de vooruit
gang die een gewone A4 al ten op
zichte van zijn voorganger 80
biedt. Een nieuwe voorwielophan
ging die rotsvaste wegligging ople
vert, een gunstiger ingedeelde en
daardoor ruimere cabine, en moto
ren met vijf kleppen per cilinder in
het aanbod. Het zijn de basisaggre
gaten voor de Avant: een 92 kW/
125 pk leverende 1.8 of nog sterkere
turboversie daarvan. Verder zijn er
een 2.6 zescilinder en 1.9 TDI die
selmotor, en wel de pas uitge
brachte versterkte versie met 81
kW/110 pk. De 1.6 en gewone TDI
uit de sedan kent de Avant niet.
Tevens kent de Avant maar één
uitrustingsniveau. Daarin begre
pen zijn onder meer een ABS-rem-
systeem, elektrisch bedienbare
kan. Tevens hoeven de hoofdsteu
nen niet eerst verwijderd te wor
den. Prijzen zijn nog niet bekend;
gezien de specificatie zal de goed
koopste A4 Avant al gauw zestig
duizend gulden moeten kosten.
Volvo
De Volvo 850-serie heeft er twee
modellen bij gekregen: de R en de
TDI. De eerste is de opvolger van
de 850 T-5R en dit betekent dus
dat het om een sportieve versie
gaat. Om precies te zijn gaat het
om de snelste in serie gebouwde
Volvo in de historie van het Zweed
se merk. De 2.3 liter 20-kleps vijfci
linder turbomotor die de voorwie
len aandrijft levert 184 kW/250 pk
bij 5600 toeren per minuut en zijn
grootste trekkracht van 350 Nm
ligt tussen de 2400 en 5000 tpm. In
slechts 6,7 seconden kan de 100 km
/u worden bereikt. Vanwege de be
grenzing gaat hij niet harder dan
250 km/u.
Standaard is de auto uitgerust met
TRACS, het tractiecontrolesys-
teem van Volvo dat gebruik maakt
van het ABS-remsysteem om het
doorslippen van een aangedreven
wiel tegen te gaan. In het interieur
is hout, leer en alcantara verwerkt.
Naast een airbag voor de bestuur-
fotoGPD
spiegels en voorportierramen en
hoofdsteunen voor en achter. Ook
een mooi dun derde remlicht (een
streep van lichtdioden) is stan
daard. Evenals de A4 sedan is de
Avant van buiten niet groter dan
zijn voorganger, zodat het niet
mag verbazen dat hij ook niet veel
meer bagageruimte biedt. Zonder
omgeklapte achterbank is de in
houd 390 liter, dertig meer dan bij
een 80 Avant.
Wel handig is dat uitbreiden van
de laadruimte nu simpeler gaat.
De zitting van de (gedeelde) ach
terbank hoeft niet opgeklapt te
worden voordat de leuning om
De Audi A4 Avant
Deze motor is een ontwerp van de Zwitser Aschi Strahm, die zich liet inspireren door koeien.
De Nationale- Goes, Vlasmarkt 4, tel. 0113-251588
Middelburg, Lange Geere 153, tel. 0118-629828
Gissingen, Badhuisstraat 137, tel. 0118-413900
hypotheekbeurs Zierikzee, Manhuisstraat 1-3, tel. 0111-417808
ZATERDAG 25 NOVEMBER 1995
GOED WONEN begint met
een goede hypotheek.
GOED om dan maar meteen
de beste te kiezen.
(Advertentie)