Fiat scoort met Bravo/Brava De oplossing van het krikprobleen Auto van het Jaar Van rijdende koe tot Bugatti op Motor Show Essen Feestverlichting is de nieuwe rage hypotheken volgende zet? rentepercentages netto werkelijke per rente afsluit opgave rente bij fiscale 25 november 1995 vast provi bank besparing van gedu sie in constant rende 37.65% 50% ABNAMRO spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,00 3,78 2,40 spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,80 4,31 2,82 spaarhyp. 15 jr. 1,00 8,10 4,51 2,98 ann. hyp. variab. 1,00 5,60 3,74 3,00 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,80 4,52 3,62 ABP spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,20 3,29 2,04 spaarhyp. 10 jr 1,00 7,10 3,87 2,48 spaarhyp. 15 jr. 1 00 7,50 4,13 2,68 ann.hyp 5 jr. 1,00 6.00 3,99 3,21 ann. hyp. 10 jr. 1,00 6,90 4,58 3,67 Aegon spaarhyp 5 jr. 1,00 6,70 3,64 2,31 spaarhyp. 15 jr. 1,00 7,80 4,36 2,87 Amev zorg-vrij-hyp. 5 jr. 1,00 6,80 3,70 2,35 Levensverz. zorg-vrij-hyp. 15 jr. 1,00 7,90 4,43 2,92 Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr. 1,00 6,50 3,39 2,09 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 7,40 3,98 2,54 spaarv.hyp. variab. 1,00 6,00 3,08 1,85 Centraal spaargar.hyp. 5 jr. 0,25 6,60 3,49 2,19 Beheer spaargar.hyp. 15 jr. 0,25 8,00 4,42 2,90 CVB spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,70 4,22 2,73 ann.hyp. 2 jr. 1,00 5,50 3,67 2,95 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,60 4,38 3,52 Delta Lloyd/ hyp.tot.plan 5 jr. 1,00 6,40 3,33 2,03 Leven hyp. tot.plan 15 jr. 1,00 7,80 4,25 2,75 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 7,00 3,82 2,45 FBTO spaarhyp. 5 jr. 0,90 6,40 3,48 2,20 spaarhyp. 15 jr. 0,90 7,80 4,39 2,91 GWK-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,00 3,83 2,45 ann. hyp. Ijr. 1,00 5,30 3,54 2,85 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,80 4,52 3,62 HNG spaarv.hyp. 5 jr. 1,00 6,70 3,64 2,31 spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 7,30 4,03 2,61 HoogHuys/C hyp.spaarpl. 5 jr. 1,00 6,70 3,63 2,30 ING-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,00 3,78 2,40 spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,80 4,31 2,82 ann. hyp. 0/1 jr. 1,00 5,50 3,67 2,95 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,80 4,52 3,62 Nationale spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,40 3,33 2,03 Nederlanden spaarhyp. 15 jr. 1,00 7,60 4,11 2,64 NOG verz. garant hyp. 5 jr. 1,00 6,50 3,34 2,00 garant hyp. 10 jr. 1,00 7,50 4,01 2,52 garant hyp. 15 jr. 1,00 8,00 4,35 2,79 Postbank spaarhyp. 5 jr. 1,00 6.90 3,75 2,39 spaarhyp. 5/7 jr. 1,00 7,30 4,01 2,59 spaarhyp. 10/12 jr. 1,00 8,00 4,48 2,96 ann. hyp. 2 jr. 1,00 5,70 3,71 2,97 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,70 4,35 3,49 PVF hyp. spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,60 3,53 2,21 spaarhyp. 15 jr. 1,00 7,70 4,25 2,77 ann. hyp. 5 jr. 0,75 6,40 4,24 3,40 ann. hyp. 10 jr. 0,75 7,10 4,70 3,77 ann. hyp. 15 jr. 0,75 7,50 4,96 3,98 Rabo sp.opt. hyp. 3 jr. 1,00 6,00 3,15 1,93 (adviesrente) sp.opt. hyp. 10 jr. 1,00 7,50 4,12 2,67 SNSbank spaarhyp. ideaal 1,00 6,90 3,72 2,36 spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,00 3,79 2,41 ann. hyp. Ijr. 1,00 5,30 3,54 2,85 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,80 4,52 3,62 Westland Utr lage last. 7 jr. 1.00 7,30 4,01 2,60 Zwolsche Alg. hyp.-gar-plan 5 jr. 1,00 6,60 3,42 2,09 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met nationale hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is geba seerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-per- centages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr- percentages gelden. Bij andere hypoteekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellingen enigszins af. (Advertentie) Hypotheekrente met 1 jaar rentebedenktijd 4,2%. Bij 2 jaar 5,1%. Bel gratis en vrijblijvend De Graaf Hypotheken 06-022 14 15. Hypotheek verlengen over een paar maanden of paar jaar? Doe het nu! Nu is de rente laag. De leverancier van onder meer chassis, assen en remsystemen voor caravans en aanhangers, AL-KO Kober BV uit Hengelo, heeft een kriksteunset voor caravans met een totaalgewicht van 1600 kilo ont wikkeld. Veel caravans hebben een AL-KO-chassis en de fabrikant heeft zijn pas sende kriksteunset voor caravans vanaf het bouwjaar 1980 met een AL- KO-chassis beschikbaar. Vanaf 1991 zijn alle AL-KO-chassis seriematig voorzien van de juiste boorgaten. Voor oudere wagens wordt een sja- j bloon meegeleverd om de juiste gaten te boren. Iedere caravanner weet dat het bij een lekke band tamelijk ingewikkeld kan zijn om een caravan op te krikken. Sommigen maken de érnstige fout de wagen met de uitdraaipoten op te tillen. Meestal heeft men zich een universeel schaarkrikje aangeschaft waarmee onder de caravan dient te i worden gekropen om de juiste plaats onder de as op te zoeken. Met de AL-KO kriksteunset is dat leed geleden. Aan het chassis wordt vlak bij het wiel een kriksteun permanent vastgeschroefd. Daarin wordt de krik geschoven welke vervolgens met een slingertje wordt uitge- draaid. Dank zij een speciale sleuf kan de krik niet losschieten. Het is overigens niet alleen een krik, maar ook een niveauregelaar bij het waterpas zetten van de caravan. De kriksteunset wordt geleverd in een speciale kunststof opbergbox voor een adviesprijs van 195,50. In het Duitse Essen wordt van 1 tot en met 10 december de jaarlijkse Motor Show gehouden. Hoewel de naam doet vermoeden dat het om geëxposeerde tweewielers gaat, laat dit publieksspektakel van de bovenste plank beduidend meer zien dan uitsluitend motoren. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken of het wordt wel getoond op de Esser Show: van 'special paint' autootjes op een schaal van 1:18 tot echte Formule 1- bolides en speedboten; van 'Classical Cars' tot neo-klassiekers als Bugatti, Lamborghini en Maserati. Ook tweewielerliefhebbers ko men volop aan hun trekken. Zij die in ons land de eigen Moto- Rai gemist hebben, kunnen de op gelopen schade binnenkort inha len. In Essen tonen alle fabrikan ten van naam het modelnieuws voor komend jaar. Gekke thema's Maar er is meer dat trekt. Dat blijkt uit de aandacht voor rake- taangedreven sprintmotoren of bijvoorbeeld de specials van de Wilt u oranje koplampen op uw auto? Geen enkel pro bleem. Voor vijf-en-een-halve gulden zijn plastic hoesjes te koop die over de lampen worden getrokken. Groene achterlich ten gewenst? Dat kan ook. Een setje voor dik 400 gulden. Feest verlichting op de auto, het is een nieuwe rage. Maar ook brom mers en scooters rijden steeds vaker met gekleurde lampen rond. Bij Veilig verkeer Nederland (VVN) wordt die ontwikkeling met lede ogen aanschouwd „Wij zijn er niet blij mee", aldus me vrouw Brunsveld. „Volgens de re gels moet het licht naar voren wit of geel zijn, naar achteren rood. Andere kleuren werken verwar rend, zeker bij kritische situaties in het verkeer. Het gevaar be staat dat je eerder op die 'kerst boom', dan op de auto's om je heen let." Steeds meer auto's zijn voorzien van halogeenlampen die onder een bepaalde hoek een blauw groene gloed uitstralen. Deze verlichting is toegestaan. Omdat veel mensen deze vorm van ver lichting te duur vinden, gaan ze ertoe over gekleurde hoesjes te kopen. Deze condooms, zoals de politie ze noemt, worden over de lamp getrokken. Dat mag echter niet. Bon Woordvoerder Van Bameveld van het Korps Landelijke Politie diensten (KLPD) wijst er op dat de autofabrikanten niets te ver wijten valt. De bestuurder wordt aangesproken op onjuiste of ver warringwekkende verlichting. „Een dikke bon kan het gevolg zijn." Gekleurde design-achterlichten zijn wel toegestaan, mits zij, rood of oranje licht uitstralen. Er moet altijd een reflector inzitten die rood reflecteert. Is dat niet het geval, en die regel geldt ook over dag, dan kan de politie een be keuring geven. Er zijn echter lie den, vooral jongeren, die de setjes design-lampen te duur vin den en gewoon de spuitbus han teren. Dat. is dus verboden. Dat er sprake is van een nieuwe rage, wordt bij de politie grif toe gegeven. Optreden is moeilijk. De agent zal vooral de ogen goed moeten gebruiken en de regels moeten kennen. „Je mag bijvoor beeld ook een blauw zwaailicht op je auto hebben. Alleen mag je dat ding weer niet gebruiken", zegt de politie. Of en hoe er wordt opgetreden ligt aan de individuele politie mensen. Ze worden echter wel op de modegril gewezen, net als en kele jaren geleden toen vanuit Amerika een ander fenomeen kwam overwaaien; fluoresceren de verlichting onder de auto waardoor het voertuig op een soort UFO ging lijken. Daar is in middels een einde aan gemaakt. Carel Goseling Een aantal geldverstrekkers heelt de hypotheekrentetarieven ver laagd. Aanleiding is de daling van de rente op de kapitaalmarkt. Deze rente is sinds september van dit jaar gedaald en staat nu op het niveau van eind februari 1994. Naar verwachting zullen de geldverstrekkers die nog niet verlaagd hebben op korte termijn volgen. Amerikaanse ontwerper Arlen Ness. Ook bij gekke thema's wordt stilgestaan. Daaronder bevinden zich in ieder geval een door een Ya maha FJ 1200 voortbewogen rij dend bureau, een tweewielerkoe en een Yamaha V-max met uitlaat gascompressor. De grootschalig heid van het evenement valt trou wens af te lezen uit zowel het aan tal exposanten als het aantal be zoekers. Niet minder dan 550 exposanten laten in 18 hallen de bezoekers ge nieten van zo'n beetje alles wat er op twee- en vierwielergebied te be denken valt. Dat het concept aan geslagen is, blijkt uit de bezoekers aantallen. Vorig jaar schuifelden niet minder dan 370.000 bezoekers langs de kassa's, onder wie ook 140.000 Nederlanders en Belgen. Of die alles hebben gezien, valt te betwijfelen omdat de totale beurs- oppervlakte 90.000 vierkante me ter beslaat. De Motor Show Essen '95 wordt ge houden in de in het Grugapark ge legen Messe van Essen van vrijdag 1 tot en met zondag 10 december. De show is dagelijks geopend van 10.00 tot 18.00 uur; op zaterdag en zondag van 09.00 tot 18.00 uur. Ruud Vos foto's G PD der is de auto uitgerust met zij-air bags voor zowel de bestuurder als de passagier. De auto is vanaf ja nuari 1996 leverbaai' tegen een prijs van 110.000 gulden. De voorwielen van de TDI-versie worden aan het rollen gebracht door een 2.5 liter turbodieselmotor 103 kW/140 pk) met directe inspui ting, afkomstig van Audi. Zijn top snelheid bedraagt 200 km/u en in 9,9 seconden kan naar de 100 km/u worden gesprint. De 850 TDI wordt in maart 1996 leverbaar vanaf 73.000 gulden. Citroen Citroen heeft als opvolger van de AX de Saxo ontworpen. Pas in maart, tijdens de Salon van Ge- nève, zal de nieuwe Citroen in het echt te bewonderen zijn om vervol gens in mei zijn opwachting in ons land te maken. Wie beweert dat de Saxo veel lijkt op de Peugeot 106/ 205/306 zal niet worden tegenge sproken. De gelijkenis is niet zo vreemd, want Citroen maakt deel uit van het Peugeot-concern. De Saxo is groter dan zijn voorgan ger, die in produktie blijft. Uitein delijk zal gekozen kunnen worden uit een drie- en vijfdeursversie en uit vijf verschillende benzinemoto ren (1.0, 1.1,1.4,1,6 en 1.6 liter 16V, variërend van 50 tot 120 pk» en een 1.5 liter dieselmotor (58 pk). Stuk voor stuk drijven zij de voorwielen aan. Standaard of tegen meerprijs: abs, stuurbekrachtiging, vijfver snellingsbak, dubbele airbag, elek trisch bedienbare zijruiten voor, centrale deurvergrendeling en een anti-startcode. De prijzen worden later bekendgemaakt. Peter Fokker De jury van 56 Europese autojournalisten is eruit: met minimaal verschil benoemden zij de Fiat Bravo/ Brava tot Auto van het Jaar 1996. Nooit eerder was er een zo klein verschil met de nummer twee: dat werd de Peugeot 406. De Fiat Bravo/Brava Sinds vorig jaar wordt de verkie zing gehouden over twee ron den, alleen de vijf kansrijkste au to's komen in de tweede ronde. In lïnishvolgorde behoren verder de Audi A4, Opel Vectra en Mercedes E tot deze top-vijf. Fiat loopt verder uit als topscorer in deze sinds 1963 gehouden ver kiezing. Geen ander merk haalde ooit zeven titels (Ford. Citroen en Renault hebben er drie). Ook nooit eerder behaalde hetzelfde merk twee jaar achtereen de titel: de Fiat Punto werd Auto van het Jaar 1995. Nog dit jaar levert Audi in enkele landen de Avant stationcarversie van zijn kleinste model A4. Neder land zal moeten wachten tot hall maart 1996. Wederom is die Avant geen bestelwagen, maar een semi- sportieve vrijetijdsauto, ook om dat (voorlopig?) de Avant alleen in nogal luxueuze uitvoering gele verd wordt. Groot nieuws brengt de A4 sta tioncar niet, buiten de vooruit gang die een gewone A4 al ten op zichte van zijn voorganger 80 biedt. Een nieuwe voorwielophan ging die rotsvaste wegligging ople vert, een gunstiger ingedeelde en daardoor ruimere cabine, en moto ren met vijf kleppen per cilinder in het aanbod. Het zijn de basisaggre gaten voor de Avant: een 92 kW/ 125 pk leverende 1.8 of nog sterkere turboversie daarvan. Verder zijn er een 2.6 zescilinder en 1.9 TDI die selmotor, en wel de pas uitge brachte versterkte versie met 81 kW/110 pk. De 1.6 en gewone TDI uit de sedan kent de Avant niet. Tevens kent de Avant maar één uitrustingsniveau. Daarin begre pen zijn onder meer een ABS-rem- systeem, elektrisch bedienbare kan. Tevens hoeven de hoofdsteu nen niet eerst verwijderd te wor den. Prijzen zijn nog niet bekend; gezien de specificatie zal de goed koopste A4 Avant al gauw zestig duizend gulden moeten kosten. Volvo De Volvo 850-serie heeft er twee modellen bij gekregen: de R en de TDI. De eerste is de opvolger van de 850 T-5R en dit betekent dus dat het om een sportieve versie gaat. Om precies te zijn gaat het om de snelste in serie gebouwde Volvo in de historie van het Zweed se merk. De 2.3 liter 20-kleps vijfci linder turbomotor die de voorwie len aandrijft levert 184 kW/250 pk bij 5600 toeren per minuut en zijn grootste trekkracht van 350 Nm ligt tussen de 2400 en 5000 tpm. In slechts 6,7 seconden kan de 100 km /u worden bereikt. Vanwege de be grenzing gaat hij niet harder dan 250 km/u. Standaard is de auto uitgerust met TRACS, het tractiecontrolesys- teem van Volvo dat gebruik maakt van het ABS-remsysteem om het doorslippen van een aangedreven wiel tegen te gaan. In het interieur is hout, leer en alcantara verwerkt. Naast een airbag voor de bestuur- fotoGPD spiegels en voorportierramen en hoofdsteunen voor en achter. Ook een mooi dun derde remlicht (een streep van lichtdioden) is stan daard. Evenals de A4 sedan is de Avant van buiten niet groter dan zijn voorganger, zodat het niet mag verbazen dat hij ook niet veel meer bagageruimte biedt. Zonder omgeklapte achterbank is de in houd 390 liter, dertig meer dan bij een 80 Avant. Wel handig is dat uitbreiden van de laadruimte nu simpeler gaat. De zitting van de (gedeelde) ach terbank hoeft niet opgeklapt te worden voordat de leuning om De Audi A4 Avant Deze motor is een ontwerp van de Zwitser Aschi Strahm, die zich liet inspireren door koeien. De Nationale- Goes, Vlasmarkt 4, tel. 0113-251588 Middelburg, Lange Geere 153, tel. 0118-629828 Gissingen, Badhuisstraat 137, tel. 0118-413900 hypotheekbeurs Zierikzee, Manhuisstraat 1-3, tel. 0111-417808 ZATERDAG 25 NOVEMBER 1995 GOED WONEN begint met een goede hypotheek. GOED om dan maar meteen de beste te kiezen. (Advertentie)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 34