Zappen tussen kunst en Spielerei Maria in beeld en muziek FotoBiennale Enschede kunst cultuur i VRIJDAG 10 NOVEMBER 1995 Er staat op de FotoBiennale in Enschede een machinegeweer op een stalen poot, draaibaar naar alle kanten. America's Finest heet de combinatie. Op de M16 - in de wapenhandel werkelijk 'Amerika's trots' genoemd - is een scherpschuttersvizier gemonteerd. Kijk je erdoor, dan zie je video-beelden van mensen. Haal je de trekker over, dan klinkt dat ene, droge schot van de sluipschutter, of ratelt het wapen via de geluidsboksen een heel magazijn leeg. Je schrikt van je daad. Niet alleen vanwege dat huiveringwekkende geluid, ook van het beeld in het vizier: na het schot verdwijnt de gedode, en verschijn je zelf in het videobeeld, als de moordenaar met het wapen nog in de aanslag. Zo creëerde Lynn Hersman (VS) met moderne technieken een installatie, die je door de virtuele moordpartijen toch aan het denken zet over wat je als 'realiteit' via tv- en filmbeeld ziet. Op de zesde FotoBiennale draait het om een verzame ling waarin fotografie, elektroni sche en vido-installaties, cd-rom, interactiviteit en noem maar op is verzameld om greep te krijgen op de nieuwe ontwikkelingen van on ze tijd. Een verzameling ook waarbij kun stenaars het materiaal gebruiken, verzamelen en herordenen, al of niet resulterend in een herkenbaar nieuw beeld, met als bijzonderheid dat het publiek zich er actief mee kan vermaken. De M16 staat in het Rijksmuseum Twenthe. Er dichtbij hangt een foto-sculp tuur aan de wand: heuse kiekjes uit een familie-album, zorgvuldig 'herschikt' tot een nieuw album zonder namen, draaiend om het le ven van een vrouw, van 1943 tot 1994. Wie is zij zelf, wie zijn die an deren, wie is die tweede vrouw, en wat is haar relatie met de hoofd persoon? Hoe langer je kijkt, hoe intrigerender die vragen worden. Door selectie, herschikking en weglating (bijschriften) schiep de Duitser Hans-Peter Feldmann uit andermans fotografie een clichéle ven dat van velen kan zijn. Zou je de figuren terugbrengen tot onher kenbare silhouetten, dan kon het vrijwel ieders familiealbum zijn. Dat heeft elders Maria Miesenber ger (Zweden) wel gedaan. Dan zie je plotseling hoe clichématig je ook als individu door deze maat schappij beweegt. Julian Germain: In Soccer Wond- serland. Muis Dichtbij deze fotografie kun je zap pen en surfen (zappen op Internet) via pc en cd-rom, als demonstratie of als educatie. Bijvoorbeeld met de muis in de knuist via beeld en geluid zwerven door de wereld van de Koude Oorlogstijd in Hongarije (monumentale installatie van de uit Hongarije naar de VS gevluch te George Legrady) of ontdeugend communiceren met een in projec tie tegen je koutende dame. 'Nieuwsgierigheid is een eigen schap van de intelligentie', zegt ze op een gegeven moment. Daar heeft 'installateur' Luc Courches- ne, zeker in relatie tot deze Foto Biennale gelijk in. Zowel op de hoofdtentoonstelling in het Rijks museum Twenthe, als in de sterk aansluitende exposities en cd rom- werkplaatsen in de Enschedese binnenstad, wordt op basis van conceptuele uitgangspunten, dus via de intelligentie, een beroep ge daan op de emotie. De vraag is dan wel waar kunst op houdt en informatie/Spielerei be gint op deze Biennale. Geen kunst maar service is in elk geval de mo gelijkheid om je een Internet-adres te laten aanmeten, inclusief de be nodigde software, om thuis te in stalleren. „Deze biennale gaat dan ook niet over kunst", verklaart Bas Vroege, artistiek directeur. „Ze gaat ook over kunst, maar ook over journa listiek, ook over media en tv. Deze biennale gaat over elektronisch beeld als cultureel verschijnsel. Wat is daar op dit moment mee aan de hand? Beelden als nieuwe realiteiten, door de elektronica we reldwijd en steeds sneller ver spreid. Dat betekent een nieuwe De Vestiging II. sociale uitbreiding van onze maat schappij. Niet meer tastbaar zoals vroeger. maar buitengewoon vluchtig, beelden met gegevens, data genaamd, waar we persoon lijk iets uit moeten destilleren, ons eigen maken, een identiteit ont wikkelen." De FotoBiennale is Van Wunder- kammer tot Cyberspace gedoopt. De Wunderkammer was een bonte verzameling van objecten, waar mee in voorbije tijden mensen een persoonlijke greep op nieuwe din gen in hun leven trachtten te krij gen. De biennale zelf lijkt zo'n Wunderkammer.... Vroege: De biennale heeft bewust dat karakter. Een soort recon structie van de werkelijkheid dus, subjectief, want het is mijn con structie. En je moet maar afwach ten of de Biennale in die zin greep op de materie betekent voor der den. Wat ik wel hoop natuurlijk. Dat ze bijdraagt tot het bewust wordingsproces dat we identiteit opnieuw moeten bepalen in de we reld van de elektronische werke lijkheid, voordat het een consump tieve omgang via het schermpje wordt alléén. Dan leeft de elektro nica ons. Bovendien dreigen we so ciaal gezien enerzijds te verarmen in onze eigen wereld, anderzijds beginnen we elektronisch intensief te communiceren met de hele we reld. Daar moeten we evenwicht in zien te vinden. Ook dat vraagt be wustwording." „Mede daarom zit in de tentoon stelling een enorme relativering. We zijn al ongelooflijke kuddedie ren, kijk naar de foto-albums, die eenzelfde manier van fotograferen verraden, en naar de ansichtskaar- ten. met clichéteksten. Ook daar zit geen identiteit meer in. Daarom zijn prikkels in de tentoonstelling opgenomen: sommige dingen speels en toegankelijk gehouden, andere daarentegen wat 'stugger', daar moet je iets van weten. Alles ter bewustwording en daarmee ter voorkoming dat we media-analfa beten worden. Absurd trouwens, dat op de scholen nog nauwelijks wordt onderwezen in de nieuwe media." Voor anafalbetisme onder de kun stenaars hoeven we niet bevreesd te zijn: zij lijken soms verder met verwerking van de nieuwe media dan de mediatechneuten zelf. De kunstenaar heeft dan ook veel te zeggen en doet dat nadrukkelijk, de meer traditionele fotografische projecten daarin meeslepend. Mooi of niet mooi, is niet de vraag, de maatschappelijke relevantie des te meer. Niet de esthetiek is on derliggend thema, maar de ethiek. Met de horrorachtige lichaamsfo tografie van Eldon Garner in De Villa als de bevestigende uitzonde ring: hier is het fin de siècle dich terbij dan ooit. Alphons B. ter Brake Fotobiennale Enschede 'Obsessies, Van Wunderkammer tot Cyberspacete zien m Rijksmuseum Twenthe. Kunst centrum Mil. Stichting De Bank. De Villa, Fotogalerie Objectief, Galerie Beeld Aambeeld, Broekhuis Galerie Tm 26 november Openingstijdendins dag tot en met zondag 11.00-17.00 uur. Internetcafé in Rijksmuseum zelfde tij den. Internetadres: 'http:llwww.a l nil airnljbelindex.html Maria en Madonna. Allebei vrouw en allebei idool, maar verder hebben ze niet veel gemeenschappelijk. Toch worden ze komend weekeinde in Utrecht in één adem ge noemd tijdens het mini-festival Maria - Madonna van de oude muziek, georganiseerd door de stichting Pratum Musicum. Vandaag (vrijdag) tot en met zondag zijn er concerten en workshops in de Nicolai- en Pieterskerk en een rondleiding langs Maria in museum Het Ca- tharijneconvent. Over Maria, vroeger en nu: „Van moeder van God is ze langzaam moe der van de mensen geworden." Eén boze brief heeft de titel van de manifestatie Maria - Ma donna van de oude muziek al opgeleverd. Voorzitter van de organiserende stichting Pra tum Musicum, Jan Nuchel- mans: „We bedoelen er niets kwaads mee, het is een titel met een knipoog. Madonna is natuurlijk voor heel veel men sen een fenomeen, en dat bete kent dat je misschien een iets ander publiek aanspreekt dan gebruikelijk." Waarmee Nu- chelmans niet wil zeggen dat hij de illusie heeft dankzij die titel grote drommen poplief hebbers te lokken: „Die zullen misschien de folder gezien heb ben en denken: wie is Maria?" Want zo zijn de tijden. Welis waar is geen enkel persoon door de eeuwen heen zo aanbe den, vereerd, bezongen, be schreven en geschilderd als Maria, de laatste decennia is haar populariteit tanende. De Mariaverering nu is nog maar een schim van wat ze vroeger was en kunstenaars houden zich al helemaal niet meer met haar bezig. Populariteit Tijdens het minifestival in de Pieterskerk staat aan Maria gewijde muziek uit middeleeu wen, renaissance en barok cen traal Het weekeinde opent met de Mariavespers van Mon teverdi (in de sobere conti- nuoversie) en eindigt met de Cahtigas de Santa Maria, uit gevoerd door het Ensemble Antequera. Verder zijn er work shops. lezingen en een rondlei ding door het Catharijnecon- vent waar Maria overheersend aanwezig is: „Als je in ons mu seum alles zou weghalen waar op Maria is afgebeeld, wordt het een kale boel", zegt conser vator Casper Staal. „Je mag wel zeggen dat ze het in popula riteit wint van haar goddelijke zoon." Doet Maria in de muziekge schiedenis zo'n beetje vanaf de twaalfde eeuw serieus haar in trede, in de beeldende kunst is ze er al eerder: vanaf de 4e eeuw. Casper Staal: „Voor die tijd is Maria een teruggetrok ken figuur, overeenkomstig haar aandeel in de Bijbel: ze is de 'vleselijke' moeder van Je zus, niet meer en niet minder, In de vijfde eeuw verandert dat. Het Concilie van Efeze komt in 431 met een uitspraak over een van de strijdpunten in de kerk, namelijk of Jezus nou God of mens was. Die uit spraak luidt dat Jezus twee na turen heeft: hij is God én hij is mens. Op dat moment wordt Maria belangrijk, want ineens wordt zij gezien als de moeder van God." Schatkamer De collectie in het Catharijne- convent toont aan hoe in de loop der eeuwen het beeld dat mensen zich van Maria vor men. is veranderd. In de 'schat kamer' van het museum, de on derdoorgang, staat een ivoren ikoon uit de tiende eeuw, de oudste Maria die het museum in bezit heeft. Het beeldje, af komstig uit Constantinopel, toont Maria als 'hodigitria': zij die de weg wijst. Haar blik is uitdrukkingsloos, op haar arm draagt ze Jezus. „Als een vor stin die een klein koninkje toont", zegt Staal. „Maria is hier nog een hele statische, ver heven, bijna saaie vrouw: dit is haast een godinnebeeld. Gaan deweg gaat dat statische er af en wordt Maria steeds mense lijker. Ze wordt minder de moe der van God en meer onze moe der." Een anoniem houten beeld uit het begin van de veertiende eeuw toont nog steeds een sta tige, stijve Maria en een Jezus die door Staal treffend om schreven wordt als 'echt een houten klaasje'. Het stenen beeld ernaast, in het Catharij- neconvent bekend als 'de Doesburgse Marie'. toont een heel andere Jezus: met blote voetjes en een rond kopje, al een hele baby dus. Tegen het aanbreken van de 15e eeuw wordt Maria afgebeeld met los hangend haar, terwijl ze in het gras zit of haar kind de borst geeft. Liederen In de Mariamuziek, gemaakt tot ver in onze eeuw, ligt het zwaartepunt in de Renaissan ce en Barok. Nuchelmans: „Toen werd het echt bij bakken gecomponeerd In die tijd was het ook een beetje gebruiksmu- ziek, mensen wilden voor een feest een mooi Mariastuk heb ben. Tal van grote componis ten uit die tijd waren geestelij ken en aan Mariakerken ver bonden, dat verklaart natuur lijk al een heleboel." De Mariamuziek die Nuchel mans het mooist vindt, is be duidend ouder: Las Cantigas de Santa Maria, de liederen van de heilige Maria. Het is een verzameling van ruim vierhon derd liederen uit de 13e eeuw, deels mirakelverhalen, deels lofliederen. Ze worden toege schreven aan de Spaanse ko ning Alfonso X, 'de Wijze'. „Dat is muziek van een tijdloze schoonheid. Alfonso combi neert verschillende kunsten om zijn ideeën te verkondigen: de Cantigas zijn gebundeld in een prachtig boek met behalve tekst en noten ook gedetaileer- de tekeningen." In de Cantigas wordt verhaald over monniken die verdrinken en na drie dagen toch nog le vend uit het water worden ge haald: over een monnik die het klooster verlaat om een wande lingetje te maken en in slaap valt, om pas na 500 jaar wakker te worden: en over een monnik die hoog bovenin een kerk Ma ria schildert terwijl ze onder haar voet de duivel verplettert. Dat maakt de duivel zo boos dat hij de monnik van zijn stel lage afblaast. De ongelukkige roept nog net op tijd Maria aan en zij zorgt ervoor dat hij aan zijn kwastje aan het schilder werk blijft plakken. Wilma de Rek Maria - Madonna van de oude mu ziek: zes concerten, twee lezingen, tvorkshop en rondleiding in het te ken van Mariamuziek uit middel eeuwen, renaissance en barok, van daag i vrijdagi Hm zondag. Het eer ste concert, de Mariavespers van Monteverdi, begint vandaag om 20.15 uur in de Pieterskerk, Utrecht Andrea Mantegna: Maria met kind, circa 1465-1470.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 17