Welk lot wacht de beursmeester? ÖPZC lt Aanbod verbeterd fia privatisering openbaar vervoer Oostburg wacht tekort koophuizen Stichting tot behoud onderwaterschatten stopt met duikwerk zeeland 11 lis Symposium over gevaarlijk vervoer op Westerschelde Stijlvolle verfijning in Arnemuiden ~3oosse VRIJDAG 10 NOVEMBER 1995 -jarij eden F ra n spi le ka en. H el in i landi I of -gang! ïaari elen i dat nolos i gen een gen mog Bad i de 86-18 a een eter eeste t Wieli op df ond tot al we den 20 u fret te larvi we vt eld ?n vo hoo; t voi eoPe van onze verslaggever Wout Bareman TERNEUZEN - De Nederlandse bin nenschippers staan al twintig jaar pal voor een wettelijk toerbeurtsys teem voor de vaart op België en Frankrijk. Eind september kregen ze hun zin, leek het. De Tweede Kamer verhief de Toerbeurt Noord-Zuid weliswaar tot wet, maar voegde er wel fijntjes aan toe dat diezelfde wet in het jaar 2000 weer wordt ingetrok ken. Vanaf dat moment rest de kleine vijfduizend schippers nog slechts een keiharde concurrentiestrijd op de vrije markt. Te vrezen valt dat hon derden schippers die strijd niet zul len overleven. En ook de zeventien werknemers van toerbeurtvereni ging Noord-Zuid, die nu dagelijks nog al die 'reisjes' op de schippers- beurs aanbieden, worden bij de wis seling der eeuwen bedankt voor de moeite. Eén ding bleef echter onopgemerkt: er staan nog veel méér banen op de tocht. Maar daarover hoor je niets. Rijksambtenaren zijn van huis uit nu eenmaal niet zulke actievoerders... Op de schippersbeurs in Terneuzen staan twee borden. Op het ene bord verschijnt dagelijks het aanbod voor de binnenlandse markt, op het andere staan de vrachten voor België en Frankrijk. De beurs wordt gerund door de Rijksverkeersinspectie, die ooit in een gastvrije bui besloot ook Noord-Zuid onderdak te bieden. Pre cies twintig jaar geleden trok Noord- Zuid bij de binnenlandse beurs in; nooit zag de kostganger sindsdien om naai- een andere hospita- De ambtenaren van de Rijksverkeers inspectie bewaken sinds jaar en dag de Evenredige Vrachtverdeling, die in 1933 bij noodwet werd ingevoerd en straks in het kielzog van Noord-Zuid geruisloos verdwijnt. „We weten nog helemaal niet wat ons allemaal te wachten staat", zegt beursmeester Aarnout Verstraten (45). Maar dat het in 2000 ook voor hem en z'n collega Marc van den Bergen (33) gedaan is, staat vast. Verstraten: „Anders dan de schippers klimmen wij niet direct op de barricaden. Terwijl ons toe komstbeeld minstens zo somber is. Want een schipper heeft, ondanks de afschaffing van de beurs, altijd nog z'n schip. Wij hebben niks. Ja, een fiets om naar ons werk te gaan..." Hun ba zen in de Randstad hebben de twee beursmeesters in Terneuzen zachtjes ingefluisterd dat ze er goed aan doen uit te zien naar ander werk. Maar zou den ze samen iets anders vinden, dan zou hun vertrek ongetwijfeld op ver zet stuiten. Verstraten: „Want hoe moeten ze dan - zonder onze ervaring - die laatste jaren nog uitzingen..." De beursmeesters Aarnout Verstraten (links) en Marc van den Bergen (midden) aan het werk op de schippersbeurs in Terneuzen. foto Charles Strijd De roep om een eerlijke verdeling van de vracht klonk al in het begin van de ze eeuw. De onderlinge schippers- beursjes die toen op initiatief van de Algemeene Schippersbond uit de grond werden gestampt, werden al snel onder rijkstoezicht gesteld. Het leidde tot verdeeldheid en... acties. Uiteindelijk greep de regering in. In 1933 werd de crisiswet 'ter bevorde ring van eene zoveel mogelijke even redige vrachtverdeeling in de binnen scheepvaart' door de Tweede Kamer geloodst en was de Evenredige Vrachtverdeling een feit. Een bro chure uit die dagen: „Het doel van de wet is door evenredige vrachtverdee ling de schipperij tijdens het vervoer een bestaansminimum te verzekeren en de lasten van den tijd althans enigszins gelijkelijk te verdeelen over vakgenoten." Brandhaard Een wapen dus tegen de moordende concurrentiestrijd, die in die crisisda- gen woedde. Sindsdien voeren de schippers van crisis naar crisisl En- van de ene actie naar de andere. Beursmeester Verstraten: „Het is gek - en eigenlijk niemand weet de oor zaak - maar Terneuzen is altijd de brandhaard geweest. Als er proble men waren in de binnenvaart, als er acties op touw werden gezet... het be gon altijd in Terneuzen. De harde kern zat altijd in Terneuzen en zit er nu nog steeds, al hebben veel oudere actievoerders plaatsgemaakt voor jongere. De beurs in Terneuzen staat landelijk bekend als 'de actiebeurs'. Maar tegelijkertijd - en dat is ook weer zo gek - ook als de vriendelijkste als het gaat om dienstverlening aan de schippers. En voor die goeie naam hebben wij dan weer gezorgd. Het klopt overigens wel. want we doen vaak meer dan onze functieomschrij ving vermeldt, 't Is een kleine moeite om een handje toe te steken als er al lerlei ingewikkelde formulieren moe ten worden-ingevuld." Het omgaan met schippers is een kwestie van 'wennen en aanvoelen'. Verstraten maakte sinds '78, toen hij in dienst trad, verschillende schip- persacties mee. ook op de beurs. „Je moet vergeten datje ambtenaar bent en je inleven in die schipperswereld. Het zijn allemaal kleine zelfstandigen, die vechten voor een boterham en al snel de neiging hebben tegen het ver vloekte systeem aan te schoppen. Op zulke momenten krijg je van alles over je uitgestort. Maar dan moet je besef fen dat het niet persoonlijk bedoeld is. De lol voor de schippers gaat er steeds meer af. Ze worden met steeds meer regeltjes geconfronteerd en moeten in de meeste gevallen dag en nacht va ren om het hoofd boven water te hou den en hun enorme hypotheken te kunnen aflossen." Reizen Verstraten en Van den Bergen (zes jaar geleden van de sluis in Terneuzen overgekomen in de verwachting dat hij koos voor een baan-met-een-ze- kere-toekomst) brengen dagelijks vijf tot tien reizen aan de man. 's Morgens en 's middags roepen ze de aangebo den vracht af. Gemiddeld vijftienhon- bedf 'an onze laagse redactrice ga )EN HAAG - Aanbesteden van iedtppenbaar vervoer kan concur- entie tussen vervoerders in de in hei land werken. Op Noord-Beve- iemeand is door privatisering van nemi mslijnen een uitgebreider en te Vf leter aanbod van openbaar ver- schijioer ontstaan. Er rijden gedu- eigei ende meer uren meer bussen, r. Va leze conclusies staan in een on- •n v; lerzoeksrapport dat een parti- ilme ulier bureau heeft gemaakt op i'erzoek van het ministerie van 'erkeer en Waterstaat. Het is cten^" 'bestuurskundige evaluatie an aanbesteden van openbaar I ervoer'. Er is gekeken naar de oor evolgde werkwijze bij het aan- «steden. ze nt Noord-Beveland en in Zuid- Miburg is het openbaar ver- o£f°er sinds juni van dit jaar gepri- per atiseerd. Het gaat om experi- a, nenten van vier jaar. Het minis- >r nilerie wil nagaan hoe concurren- in het openbaar vervoer ;ek b 'M'kt en of de reiziger er zijn mjna 'oordeel mee kan doen. Of de End eiziger vindt dat de kwaliteit is :ome erbeterd, moet nog blijken. Vrak Spyros >evat meer olie dan verwacht |an onze verslaggever elb" LISSINGEN - De Spyros Ar- W1 Qenakis, de Griekse kolenboot br°| die in 1965 voor Vlissingen is ge- Ma! lonken, blijkt veel meer olie te dan verwacht. Het 'lissingse bergingsbedrijf Van 'en Akker dat het schip olievrij loet maken, heeft alleen al uit tank aan bakboordzijde •000 liter olie met water ge- lompt. „Niet meer dan 20 pro fent daarvan is water", aldus lirecteur L. J. de Graaft', te Graaff vermoedde eerst dat tniet meer dan 10.000 a 20.000 iter in de Spyros zat, ,,'t Was im- ders niet zo'n groot schip." De «rgers hebben voorzichtig aan tier dagen over het leegpompen ton de tank aan bakboordzijde laan. Ze zijn gisteren begon ia met de stuurboord-tank. 'tens Cleaning 's-Heeren- !k voert de met water ver lengde olie af naar Vlissingen- lost, waar de olie en het zeewa ter van elkaar worden geschei- 'en. De olie gaat vervolgens daar een andere verwerker, die trzo mogelijk bruikbare olie van Haakt. Op Noord-Beveland voert de ZWN Groep, die ook elders in de provincie het busvervoer in han den heeft, de diensten uit. In Zuid-Limburg is het een echte buitenstaander die het open baar vervoer verzorgt: het Ame rikaanse Vancom. Op Noord-Beveland bleven de oude lijnen 31 en 33 bestaan (Goes-Noord-Beveland-Middel- burg en Goes-Kats-Colijnsplaat- Kortgene). Daar zijn taxidien sten bij gekomen. Inwoners van Kats en Colijnsplaat kunnen met een taxi naar een halte van lijn 33 of lijn 10 (Zierikzee-Goes) worden gebracht. In de taxi kan de strippenkaart worden ge bruikt. Offertes Voor zowel Noord-Beveland als voor Zuid-Limburg kwamen vo rig jaar vijf offertes binnen. De onderzoekers vinden dit een re latief grote belangstelling. Zeker gezien het feit dat dit in Neder land de eerste keer was. De be langstelling had echter groter kunnen zijn als het Rijk zich ac tiever had opgesteld en meer in formatie had verleend. Een aantal vervoerders heeft te genover de onderzoekers kritiek geuit op het tijdstip voor het op stellen van de offertes: van 1 juli tot 16 september. Door die zo merperiode konden de vervoer ders geen representatief onder zoek uitvoeren. De belangrijkste kritiek van de vervoerders die meedongen is echter dat de aan besteding plaats moest vinden voordat de commissie-Brokx met haar aanbeveling kwam. Pas in februari van dit jaar is die met het advies over marktwer king en aanbesteding in het openbaar vervoer gekomen. De onderzoekers stellen daar tegen over dat dit advies geen duide lijk antwoord geeft op de vraag hoe er in Nederland moet wor den aanbesteed. Ook met de manier waarop de twee gebieden zijn geselecteerd, zijn de ondervraagde vervoer ders niet gelukkig. Het ministe rie van Verkeer en Waterstaat nam bij de selectie de suggesties van twee mogelijke vervoerders als uitgangspunt. Daarna werd gekeken of er in dat gebied een bestuurlijk draagvlak bestond voor het experiment. Nogal op portunistisch. aldus de rappor teurs. Een ander punt van kritiek is de kleine schaal van het vervoerge bied Noord-Beveland. Grofweg gesteld gaat het daar om een dikke lijn met wat uitlopers hier en daar. iiajfcsar1- Woningbouw aan de Sportlaan in Breskens. de polulairste woonkern van de gemeente Oostburg. Gemeente hield enquête onder 7500 huishoudens foto Peter Nicolai van onze verslaggever OOSTBURG - Uit een woningmarkten quête onder 7500 huishoudens van de ge meente Oostburg blijkt dat er een tekort dreigt te ontstaan van ruim zeshonderd koopwoningen in met name de prijsklas se boven de 175.000 gulden. Verder wordt gevreesd voor een tekort van circa veer tig ouderenwoningen en enkele tiental len etagewoningen met liften. Daar staat tegenover dat in de huursector rekening moet worden gehouden worden met een overschot aan eengezinswoningen en dan vooral in de prijsklasse tussen de vijf- en zeshonderd gulden. De gemeente Oostburg hield in april dit jaar een onderzoek om een beter inzicht te krijgen in het functioneren van de woning markt. In totaal stuurden 2405 huishou dens een enquêteformulier terug. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat de bevol king van de gemeente Oostburg in de af gelopen vijf jaar met ruim tweehonderd personen is teruggelopen. De meeste an dere Zeeuws-Vlaamse gemeenten zijn in omvang gegroeid of gelijk gebleven. Al leen in de kern Oostburg nam het inwo neraantal toe en wel met 126 personen. Vooral in de leeftijdscategorie van 20 tot 29 jaar is het aantal inwoners afgenomen en dat is vooral het gevolg van het elders vinden van werk of het buiten de regio stu deren. Nieuwkomers Van de recente nieuwkomers heeft zestig procent geen economische binding met de gemeente Oostburg. Zij wonen in de direc te omgeving of behoren tot de categorie derd 'reizen' per jaar, samen meer dan één miljoen ton vracht. Ze hebben de allerkleinsten zien verdwijnen - 'voor de spitsen is niet zoveel werk meer' - en het leed aan zich voorbij zien trek ken. „Niets heeft de schipperswereld meer kwaad gedaan dan die actie van '93. Schippers die tot op dat moment hecht bevriend waren, zeiden elkaar daarna niet eens meer goeiedag. Zelfs broers praatten niet meer tegen el kaar. Sindsdien is de actiebereidheid ook grotendeels verdwenen. De schip pers lijken te aanvaarden dat ze vech ten voor een verloren zaak... Triest..." Zelf zijn Verstraten, Van den Bergen en hun vijfentwintig collega's op de andere beurzen in het land nog niet aan vechten toegekomen. Verstraten: „Zie je óns de beurs al plat gooien?" Nee dus. Maar één ding is zeker: na men ze hun werk tot voor kort nooit mee naar huis, nü doen ze dat wél. Want eerlijk gezegd: ze liggen er wak ker van, van hun toekomst. Vraag is wie zich om hen bekommert. De Tweede Kamer had anderhalve maand geleden al zo'n moeite zich het lot van 'dat kleine groepje van nauwe lijks vijfduizend schippers' aan te trekken... ouderen die niet meer deelnemen aan het arbeidsproces. Oostburg en Breskens zijn de populairster woonkernen. Het huidige tekort aan woningen be draagt 551. Dit tekort is berekend voor de komende rijf jaar op grond van de eerste woonvoorkeur van de geenquèteerden. Alleen in Oostburg is een tekort aan zowel huur- als koopwoningen. In alle andere dorpen in de gemeente is er een overschot aan huurwoningen en zijn er te weinig koophuizen. Breskens spant in dat op zicht de kroon. In het volkshuisvestingsplan van de ge meente Oostburg wordt bekeken op wel ke wijze de knelpunten op woongebied verminderd of opgelost kunnen worden. De eerste versie van het plan is waar schijnlijk in het eerste kwartaal van 1996 gereed. GENT - In Gent is donderdag een bilaterale werkgroep opge richt die een symposium over hel vervoer van gevaarlijke stoffen op de Westerschelde gaat voorbereiden. Het sympo sium wordt gehouden op initia tief van de Internationale Schelde Faculteit. In de werk groep hebben vertegenwoordi gers van de havens van Antwer pen, Gent, Terneuzen en Vlis singen en van het bedrijfsleven zitting. Tijdens de eerste vergadering werd vastgesteld dat op mon diaal niveau steeds meer eisen worden gesteld aan het vervoer van gevaarlijke stoffen. Daarbij staan veiligheid en bescherming van het milieu voorop. Door de ze maatregelen zijn ongelukken vrijwel uit te sluiten, constateer de de werkgroep. De zonering die is ingevoerd op de Wester schelde zorgt er bijvoorbeeld voor dat tankers met LPG of chemicaliën op voldoende af stand van de woongebieden aan de kust passeren. Rampsitua ties zullen zich daardoor, vol gens de werkgroep, niet snel voordoen. „Anders ligt het met de minder gespecialiseerde vervoerders. De cargo van containerschepen kan bijvoorbeeld een variëteit aan gevaarlijke en schadelijke goederen bevatten, eventueel in halffabrikaten verwerkt, zonder dat duidelijk is om welke soort PSD past inzet veerboten aan KRUININGEN - De Provinciale Stoomboot Diensten veran deren onder druk van de vervoerders de inzet van de veerboten op Kruiningen-Perkpolder. Het enige schip waar momenteel geen problemen mee zijn. de dubbeldekker Prinses Juliana, wordt ingezet als dienstboot. Dat wil zeggen dat dit schip als eerste vanuit Kruiningen naar Perkpolder vertrekt. Op die manier kunnen zoveel mogelijk vrachtwagens 's morgens vroeg al meegenomen worden. De maatregel is genomen omdat het andere schip op deze lijn. de Prinses Christina, een beperkte laadcapaciteit heeft. Dit schip krijgt nu de status 'tweede veerboot'. De Juliana blijft dienst boot totdat de Prins Willem Alexander weer in de vaart komt op Kruiningen-Perkpolder. Dat schip is in onderhoud en kan waarschijnlijk begin december weer varen. Werkstraf geëist voor dealen MIDDELBURG - Officier van justitie mr D. van der Bel heeft donderdag voor de Middelburgse rechtbank 240 uur dienstver lening en zes maanden voorwaardelijk geëist tegen een 20-ja- rige Vlissinger. De man verkocht tussen september '93 en mei van dit jaar met tussenpozen gebruikershoeveelheden heroïne en cocaïne. Volgens de Vlissinger had hij zelf nooit heroïne ge bruikt, wel cocaïne. De Vlissinger zei dat hij afwisselend had gedeald en gewerkt. „Ik dealde om elke dag te kunnen eten", lichtte hij toe. Nu hij de kost met werken kan verdienen is hij gestopt met de drugs verkoop. De man heeft uit eigen beweging contact opgenomen met de reclassering met het doel in aanmerking te komen voor een werkstraf. De rechtbank doet 23 november uitspraak. Bewoners Goeree vals voorgelicht OUDDORP - De bewoners van Goeree-Overflakkee wordt op allerlei manieren een niet-reële visie opgedrongen over de her indeling van het eiland. Dat schrijft de afdeling Goedereede van het CDA aan staatssecretaris van Binnenlandse Zaken Van de Vondervoort. Als voorbeeld voert het CDA de geruchten over het mogelijk verdwijnen van het ziekenhuis in Middelharnis op, terwijl daar geen sprake van is als Goeree-Overflakkee bij Zeeland wordt gevoegd: „Het CDA-Goedereede vindt dan ook dat dit niet ge tuigt van realiteitszin. Zeeland is voor Goedereede een reële optie." In de brief wordt wel opgemerkt dat aansluiting van het eiland bij Zeeland alleen doorgang mag vinden als de Stadsprovincie Rotterdam daadwerkelijk tot stand komt. Jonge Belgen geslagen en beroofd TERNEUZEN - Twee jeugdige inwoners van het Belgische Gent zijn woensdagavond door drie onbekende mannen in el kaar geslagen en beroofd van geld en een bromfiets. De Gen tenaren waren met de brommer naar Terneuzen gekomen en hadden de bromfiets - een blauwwitte Honda MBX - achterge laten in de Vlooswijkstraat. Toen ze even later terugkwamen was de brommer verdwenen. Tijdens een speurtocht naar de bromfiets in de omgeving troffen de jongens de drie mannen aan, die hen begonnen te slaan en te schoppen. Ook maakte het drietal zich uit de voeten met het geld dat het tweetal bij zich had. De twee Belgen hielden aan de overval diverse blauwe plekken en zwellingen in het gezicht over. De politie heeft de zaak in onderzoek. Drie kostbare auto's gestolen VROUWENPOLDER/OOSTKAPELLE - In de nacht van woensdag op donderdag zijn op Walcheren drie kostbare Duit se auto's gestolen. Uit het bungalowpark Breezand II in Vrou wenpolder zijn een BMW en een Mercedes meegenomen. Het ging om een zilvergrijze BMW, type coupé 320 AIC. met het kenteken KR-WR 29 en een donkergroene metallic Mercedes, type combi, met het kenteken W-MP 490. De dagwaarde van de gestolen auto's bedraagt respectievelijk 50.000 en 40.000 gul den. Vanaf de Irislaan in Oostkapelle werd een rode Duitse Porsche met het kenteken K-KS 52 gestolen. De waarde van de auto bedraagt meerdere tienduizenden guldens. van onze verslaggever VLISSINGEN - De stichting tot behoud van onderwaterschat ten in Zeeland heeft het eigen vaartuig Dreg IV verkocht, maar blijft als ideële organisa tie bestaan. De opbrengst van het duikschip gaat in een spe ciaal fonds voor de aanschaf van onderwaterschatten van Zeeuwse komaf. „Ontzettend triest." Voorzitter D. Roos laat weten met pijn in het hart af scheid te nemen van de Dreg IV. Het onderhoud van het voorma lige marinevaartuig was echter niet meer op te brengen. Ma chine-onderdelen waren steeds moeilijker te krijgen voor het bootje, dat in 1950 is gebouwd. De stichting had bovendien weinig aanhang meer in de vorm van donateurs. De verkoop van de Dreg IV bete kent het einde van de stichting tot behoud van onderwater schatten in Zeeland als actief duikende organisatie. „Duiken is over en uit", aldus voorzitter Roos, „maar de stichting blijft haar doelstelling trouw. We gaan de statuten zo aanpassen dat een fonds kan worden ge vormd voor de (snelle) verwer ving van onderwaterschatten." In het verleden heeft Roos het al eens meegemaakt dat een Zeeuwse onderwaterschat aan de neus van Zeeland - een Zeeuws museum - voorbijging, omdat geld ontbrak. „Dat is ge beurd met een kanon, van Por tugese makelij, met het wapen van de admiraliteit Zeeland. Zeeuwen moeten dat veroverd hebben op Portugezen. Kortom: een prachtig museumstuk. Ik had een optie om het te kopen, maar na tien dagen was het weg. Dan moetje snel kunnen hande len." Archief De stichting tot behoud van on derwaterschatten in Zeeland is halverwege de jaren tachtig op gericht om onderwater-archeo- logie professioneel te bedrijven en om wildgroei te voorkomen. „We hebben een mooi wrakke- narchief', geeft Roos als resul taat, „en we zijn bereid mensen te adviseren." Hoeveel de Dreg IV heeft opgele verd, wil de voorzitter niet ver tellen. Het enige wat hij over de koper wil zeggen, is dat hij een Belg is. „Gelukkig maar, want dan zien we het schip tenminste niet zo vaak." tAdvertentie stoffen het gaat en op welke plaats in de lading ze zich pre cies berinden. Duidelijk is dat in dergelijke gevallen een veel gro ter gevaar schuilt", aldus de werkgroep. Wat dat betreft schort er nog heel wat aan de re gelgeving, die vaak is bedacht door niet-nautici en daardoor in de praktijk vaak moeilijk toe pasbaar is. Daar komt bij dat van uniformiteit in de regelge ving vaak geen sprake is: de re gels verschillen van land tot land. Het symposium moet een dialoog uitlokken tussen de re gelgevers en de 'mensen van de praktijk'. Exclusieve woningtextiel, accessoires, meubelen en verlichting Oogstrelende ondersteuning van persoonlijke nachtrust. (interieur VOOR KN STIJLVOL ADVIES Langstraat 2-4, Postbus 8, 4340 AA Arnemuiden tel. 01182-1273/1544, fax 3712 Openingstijden: maandag t/m zaterdag en vrijdagavond.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 11