Studiecentrum vergt miljoenen
Forse aanwinst Maritiem Museum
Zeeuwse Interliner krabbelt op
Gemeenten hoesten 4,9 miljoen op voor overdracht Aardenburgs instituut
Pleidooi voor geboorde
Westerscheldetunnel
Breskens-Vlissingen
Meisje (14)
uit Kortgene
wordt vermist
Buurman is overlast varkens beu
Mist oorzaak van
uitzonderlijk lange
wachttijd bij veren
Glasharde ontkenning
door particulieren in
rechtszaak visfraude
zeeuwse almanak
Spiegel
van onze verslaggever
OOSTBURG/AARDENBURG -
De Zeeuws-Vlaamse gemeenten
moeten gezamenlijk 4,9 miljoen
gulden op tafel leggen, voordat
het Zeeland Studiecentrum in
Aardenburg kan worden over
gedragen aan het Slotemaker
de Brume Instituut (SBI) in
Doorn. De gemeente Sluis-Aar-
denburg moet het grootste deel
betalen en draait in totaal voor
een bedrag van 3,1 miljoen gul
den op. Het Oostburgse college
van b en w is bereid acht ton uit
te trekken voor de sanerings
operatie.
Burgemeester mr dr A. Kessen
van Hulst liet vorige week tij
dens de raadsvergadering door
schemeren dat diverse Zeeuws-
Vlaamse bestuurders niet willen
meewerken aan de sanering van
de schulden van het Aarden-
burgse instituut. Die opmerking
van Kessen is niet van toepas
sing op het dagelijks gemeente
bestuur van Oostburg. Het col
lege zal de gemeenteraad voor
stellen een bijdrage van acht
honderdduizend gulden te ver
strekken voor de sanering van
de schulden van het Zeeland
I Studiecentrum.
Vijf van de zeven Zeeuws-
Vlaamse gemeenten verleenden
eerder dit japr een gemeente
garantie van vierhonderddui-
zend gulden voor een kortlopen
de geldlening voor het studie
centrum. Verder besloten alle
gemeenten de looptijd van de
I contra-garantie aan het Zeeland
Studiecentrum te verlengen tot
het jaar 2003. De gemeenten
I staan gezamenlijk garant voor
1,8 miljoen gulden. De contra-
i garantie voor Oostburg be
draagt acht ton.
W erkgelegenheid
I Bij de presentatie van de cijfers
van het eerste kwartaal van het
I Aardenburgse instituut sprak
het bestuur van het studiecen
trum de verwachting uit dat de
bedrijfsresultaten in de volgen
de kwartalen beter zouden zijn.
Op dit moment moet echter wor
den vastgesteld dat er sprake is
van een verbetering van de re
sultaten van het hotelbedrijf,
maar dat het studiecentrum nog
steeds in de problemen verkeert.
De instelling kan niet overleven
in de huidige situatie. Daarom
wil het bestuur samengaan met
het Slotemaker de Bruine Insti
tuut (SBI) in Doorn. Ook om de
werkgelegenheid voor veertig
mensen veilig te stellen.
Verliezen
SBI is niet bereid de verliezen
van het studiecentrum over te
nemen. Dit bedrag wordt ge
raamd op 4,9 miljoen gulden. In
het laatste overleg van de porte
feuillehouders financiën is over
eengekomen dat de Zeeuws-
Vlaamse gemeenten de bedra
gen van de contra-garantie in de
vorm van een saneringsbijdrage
zullen verstrekken aan de ge
meente Sluis-Aardenburg.
Verplichtingen
De portefeuillehouders maak
ten wel het voorbehoud dat de
gemeenteraden akkoord moe
ten gaan. Verder gelden de voor
waarden dat de verplichtingen
die voortvloeien uit de contra
garanties komen te vervallen en
dat de korte geldlening van
400.000 gulden niet wordt opge
nomen, waardoor de verleende
garanties eveneens vervallen.
Het college wil de uitgave van
acht ton dekken door de reserve
gemeentegaranties met het ge
noemde bedrag te verlagen.
Het Oostburgse college legt het
voorstel op vrijdag 3 november
voor aan de leden van de com
missie financiën. De vergade
ring wordt gehouden in het ge
meentehuis van Oostburg en be
gint om 11.30 uur.
foto Pieter Honhoff
van onze verslaggever
ZIERIKZEE - Aan de collectie scheepsmodellen van Zierikzee is
een nieuw exemplaar toegevoegd. De gemeente heeft de hand
weten te leggen op de Zeelandia 1790. een Zeeuwse poon die rond
het eind van de achttiende eeuw op de Zeeuwse wateren voer.
Met een lengte van ruim twee meter en een breedte van 45 centi
meter is de Zeelandia 1790 het grootste model van de Zierikzeese
verzameling. De Zeeuwse Poon, een platbodem vrachtschip,
krijgt een plekje in het Maritiem Museum.
Het model werd aangeboden op een veiling in Amsterdam, tij
dens Sail, maar werd niet verkocht. De gemeente Zierikzee be
sloot vervolgens tot aanschaf van de Zeelandia 1790 over te gaan.
Onduidelijk is nog wanneer de Zeeuwse poon te bezichtigen is
voor het publiek. Dit. hangt onder meer af van de duur van de
restauratie die hieraan vooraf gaat. Ook moet nog een vitrine
worden gebouwd. Gemeentelijk woordvoerder T. Rigter hoopt
dat het model voor de kerst naar het museum kan worden ge
bracht.
van onze verslaggever
ELLEWOUTSDIJK - De moge
lijkheden van een geboorde tun
nel onder de Westerschelde tus
sen Vlissingen en Breskens zijn
ten onrechte nog nooit onder
zocht. Bij de keuze van het tracé
Ellewoutsdijk-Terneuzen voor
de Westerschelde-oeververbin-
ding is uitgegaan van een com-
van onze verslaggeefster
KORTGENE - De 14-jarige Ran-
dika Priyanti Geelhoed uit
Kortgene wordt sinds zondag 29
oktober vermist. Het meisje
verliet die dag rond half elf 's
avonds het huis van haar ou
ders aan de Boogerdlaan in
Kortgene. Zij liet een briefje
achter dat zij naar haar vriend
ging, die in hetzelfde dorp
woont. Daar is het meisje ook
aangekomen om vervolgens
rond kwart voor een naar huis
te vertrekken. Sindsdien is ze
I spoorloos.
Randika is 1.60 meterlang, heeft
lang zwart haar en een Indiaas
uiterlijk. Ze droeg zondagavond
een blauw-wit trainingsjack, een
blauwe Levi's spijkerbroek en
I een groen katoenen shirt. Ze had
I verder een rode baseballpet op
met het opschrift Chicago Bulls
en droeg sportschoenen.
Mensen die weten waar Randika
is of die haar gezien denken te
hebben, wordt gevraagd contact
op te nemen met de politie in
Goes (telefoon 0113-245000). Ze
kunnen ook bellen met de politie
in hun woonplaats.
binatie van een brug met een af
gezonken tunnel. Zo'n WOV
bleek technisch en economisch
onhaalbaar te zijn, maar van
een geboorde tunnel is dat niet
vastgesteld. De stichting Leef
baar Zeeland en de Dorpsraad
van Ellewoutsdijk vestigen de
aandacht hierop in een brief
aan de Tweede Kamer.
Beide organisaties sommen een
aantal redenen op waarom het
tracé Vlissingen-Breskens een
goed alternatief zou kunnen zijn
voor de thans gekozen tunnel
tussen Ellewoutsdijk en Terneu-
zen. Ze wijzen erop dat de aan
sluitende wegenstructuur aan
beide zijden van de Westerschel
de aanwezig is: de A58 richting
Vlissingen en de N58 en N61 in
Zeeuws-Vlaanderen. Bovendien
wordt aan de wegen in West-
Zeeuws-Vlaanderen in het kader
van het project duurzaam veilig
voor meer dan 100 miljoen gul
den verbeterd. Een tunnel tus
sen Vlissingen en Breskens ligt
ook het dichtst bij het stadsge
west Middelburg/Vlissingen; het
belangrijkste woongebied in
Zeeland en het centrum van
handel, diensten, bestuur en op
leidingen. Verder is een zo weste
lijk mogelijk gelegen tunnel lo
gisch met het oog op de Lief-
kenshoektunnel en er kan een
voetveer Vlissingen-Breskens
door worden uitgespaard.
Landschap
Leefbaar Zeeland en de Dorps
raad voeren ook aan dat een
Westerscheldetunnel tussen
Vlissingen en Terneuzen het
landschap aan beide zijden van
de rivier minder aantast en ver
snippering van landelijk gebied
voorkomt. Ze laten weten dat ze
het belang van een duurzame
verbinding tussen de oevers van
de Westerschelde onderkennen:
alleen het tracé Ellewoutsdijk-
Terneuzen wijzen ze af.
Ook de stichting Behoud de Zak
van Zuid-Beveland heeft een
brief over de Westerschelde-tun-
nel haar Den Haag gezonden. De
geadresseerde is hier minister
Jorritsma-Lebbink van Verkeer
en Waterstaat. Behoud de Zak
wil weten of het tracé Ellewouts
dijk-Terneuzen nu vaststaat. De
stichting toont zich bezorgd dat
het verkeer aan de zuidelijke
kant van de tunnel zal vastlo
pen. Ze acht het twijfelachtig of
de Belgen veel vaart zullen zet
ten achter de aanleg van aan
sluitende wegen. Behoud de Zak
meent ook dat een nieuw milieu
effect rapport moet worden ge
maakt, omdat de geboorde tun
nelvariant tot nu toe niet in een
MER-procedure is beschouwd.
De Inter!iner in Zierikzee.
foto Pieter Honhoff
van onze verslaggever
ZIERIKZEE - De VSN Groep
- de aandeelhouder van alle
streekvervoerbedrijven in
Nederland - vierde dinsdag
een feestje in Den Haag. Het
concern maakte bekend hoe
succesvol de één jaar oude In
terliner is. Sinds begin no
vember vorig jaar hebben
meer dan 2.5 miljoen reizigers
van de nieuwe, snelle busver
bindingen gebruik gemaakt.
Zelfs liet zorgenkindje van
het Interliner-net, de lijn Zie-
rikzee-Rotterdam, krabbelt
volgens de VSN Groep over
eind.
Zeeland kreeg bijna een jaar
geleden één Interliner-verbin-
ding toebedeeld van de VSN
Groep, de verbinding Zierik-
zee-Rotterdam. Vrijwel nie
mand reageerde enthousiast.
De prijs steeg van het bus-
naar het hogere treintarief.
terwijl er tussen Zierikzee en
Rotterdam al een soort Interli
ner avcint la lettre reed. Een
groep vaste gebruikers dreig
de zelfs de streekbus helemaal
de rug toe te keren en een ei
gen lijndienst te beginnen in
de spits. Dat mislukte.
Nood
Uit nood stapten veel oud-ge
bruikers van de sneldienst lijn
130 - omgezet in de Interliner -
over op de langzamer lijn 133
Zierikzee-Rotterdam. ..Maar
inmiddels", weet woordvoer
der E. Geerdes van streekver
voerder ZWN Groep, „stijgt
het aantal reizigers op de In
terliner. De klanten die inder
tijd voor lijn 133 hebben geko
zen, komen geleidelijk in de
Interliner terecht. Momenteel
vervoeren wij op die busver
binding 350 mensen per dag
Probleem met de Zeeuwse In
terliner is tot op heden ook ge
weest dat het geen echte Inter
liner is. Het is de enige Interli
ner die niet rechtstreeks aan
sluit op een NS-station. De
groene bus rijdt maar tot het
metrostation Rotterdam-
Zuidplein, waardoor het on
mogelijk is een (voordelig)
kaartje voor Interliner en trein
te kopen. Voor een reis Zierik-
zee-Leiden bijvoorbeeld.
Woordvoerder Geerdes: „Dat
gaat veranderen. Het wordt
hoogstwaarschijnlijk per 1 de
cember mogelijk met een
treinkaartje op de Rotterdam
se metro te rijden."
De VSN Groep introduceerde
dinsdag op haar feestje in Den
Haag negen nieuwe Interliner-
verbindingen, wat het totaal
op 29 brengt. In Zeeland wordt
pas uitbreiding verwacht als
streekvervoerder ZWN Groep
en de Nederlandse Spoorwe
gen weten welke kant zij op
willen met het openbaar ver
voer in dit gewest. „Dat wordt
wel 1997", aldus Geerdes.
van een medewerker
DEN HAAG - De mestvarkens
van de firma Krijger aan de
Gerbernesseweg in Nisse ver
oorzaken zoveel stank dat de
omgeving onleefbaar wordt.
Met dit argument bepleitte
buurman W. Bosman dinsdag in
een spoedprocedure voor de
Raad van State opschorting
van de door de gemeente Bor-
sele aan Krijger verleende mi
lieuvergunning voor 350 mest
varkens.
„In de zomer moeten de ramen
dicht en kan niet worden ge
lucht", zei Bosman. „De mon
teurs van mijn transportbedrijf
worden misselijk van de stank."
Volgens de advocaat van Bos
man mr L. van Langevelde ligt
de varkensstal op zestig meter
van een omliggende woning zo
dat niet wordt voldaan aan de
milieuwetgeving. Gezien deze
afstand moet de milieuvergun
ning ongedaan worden ge
maakt.
De gemeente Borsele zegt dat de
verplichte afstandsnorm tussen
een varkensstal en omringende
bebouwing terughoudend moet
worden toegepast. De stal werd
immers eerder gebouwd dan de
omringende huizen. De woning
van onze verslaggever
PERKPOLDER - Dichte mist,
de bietencampagne en de aard
appeloogst hebben er dinsdag
morgen voor gezorgd dat op de
lijn Kruiningen-Perkpolder
van de PSD lange wachttijden
ontstonden. Het vrachtverkeer
moest rekening houden met een
maximale wachttijd van vijf
uur. Dat komt volgens PSD-di-
recteur mr I). F. Vos zelden of
nooit voor.
Door de mist voeren de dubbel
dekkers Prinses Christina en
Prinses Juliana niet of onregel
matig tussen Kruiningen en
Perkpolder. Vooral op het veer-
plein in Perkpolder leidde dat
tot oponthoud. De lijn Vlissin
gen-Breskens heeft er geruime
tijd helemaal uit gelegen. Aan
het begin van de middag kon de
achterstand op dë veerpleinen
geleidelijk weggewerkt worden.
Het ligt in de bedoeling van de
PSD om de dubbeldekker Prins
Willem Alexander in de laatste
week van november in te zetten.
Kritiek
De ondernemersorganisatie
voor logistiek en transport EVO
was er dinsdag als de kippen bij
om in een persbericht te reage
ren op de wachttijden en ook op
de beperking van de overzetca-
paciteit. die de provincie dins
dag invoerde op de lijn Kruinin
gen-Perkpolder. Het personeel
van de veerdienst heeft de in
structie gekregen het
vrachtaanbod op de wal zo te
verdelen, dat het benedendek
maximaal 550 ton te dragen
krijgt en het bovendek maxi
maal 75 personenauto's. Als zich
voor het bovendek minder aan
bod meldt, kan het vrijkomende
tonnage op het benedenrijdek
worden meegenomen. Blijft het
aanbod van vrachtverkeer ruim
onder de 500 ton, wat op zon- en
feestdagen het geval is. dan kan
het bovenrijdek compleet bela
den worden. De maatregel is no
dig om te voorkomen dat de
Prinses Christina te diep in het
water komt te liggen. Een en an
der is het gevolg van de ver
scherpte richtlijnen voor de
zoute veren.
Volgens de EVO heeft de beper
king van de overzetcapaciteit
grote nadelen voor het vervoer
van onder meer de suikerbieten
en aardappeloogst. De EVO
heeft het verder over de trage be
sluitvorming rond de nieuw aan
te schaffen dubbeldeksveer
boot. waardoor er de eerstko
mende jaren geen alternatief
voorhanden is. Dat kost niet al
leen extra geld voor het bedrijfs
leven, aldus de EVO. maar is ook
slecht voor de concurrentieposi
tie van Zeeland.
van onze verslaggever
MIDDELBURG - Spreken is zil
ver, zwijgen is goud. De drie
particuliere verdachten in de
Vlissingse visfraudezaak had
den dinsdag - waarschijnlijk al
bij het ontwaken - dat gezegde
stevig in de oren geknoopt. Hoe
de rechters ook probeerden een
gaatje in de muur te schieten,
het lukte hen gistermiddag niet.
De drie bleven consequent ont
kennen iets van illegale vis af te
weten, laat staan van de handel
in illegale vis.
Het Openbaar Ministerie had
voor de gelegenheid nog wel zulk
'mooi' bewijsmateriaal aan de
Middelburgse rechtbank gele
verd. Telefoongesprekken van
het drietal waren eind 1993 en
begin 1994 thuis afgeluisterd.
Ook de telefoon van de vismijn
was afgetapt. Ander bewijsma
teriaal dat in beslag was geno
men bij de huiszoekingen van fe
bruari 1994, bevestigde die gege
vens, volgens justitie. Vishande
laren hadden belastende verkla
ringen afgelegd.
De drie particuliere verdachten
- het hoofd van de Vlissingse vis-
sorteerploeg, een meewerkend
voorman van die ploeg en een vis-
oppasser - leken echter niet on
der de indruk van de onder
zoeksresultaten. De vissorteer-
ders zijn in dienst van een privé-
stichting Vislos- en Sorteerrege-
ling. De vis-oppasser komt 'voor
de gezelligheid op de vismijn' en
legt visbriefjes op kisten.
Rechter mr C. Kool confronteer
de de twee medewerkers van de
vissorteerploeg zo'n twee uur
achtereen met gegevens uit het
dossier Zo citeerde hij uit een
privé-telefoongesprek waarin
onomwonden werd gezegd: „Ze
pakken hem. Ze hebben wat ge
vonden." Dat was kort na de
huiszoekingen van vorig jaar. De
verdachten reageerden steevast
met 'geen commentaar' of 'ik be
roep me op m'n zwijgrecht'.
Aangekeken
Pogingen om hen uit hun tent te
lokken met spitsvondigheden
leden schipbreuk „Ik vind het
opvallend", probeerde mr B.
Verhoeven, „dat u wenst te zwij
gen. als het naar illegale vis be
gint te rieken." Een lang stilzwij
gen volgde. Verhoeven even la
ter; ,,U ontneemt uzelf op deze
manier ook de mogelijkheid om
aan te geven dat het anders is ge
gaan." Hij werd aangekeken,
meer niet.
De medewerkers van de vissor
teerploeg is ten laste gelegd dat
zij geholpen hebben bij het ille
gaal verhandelen van vis op 4 en
11 februari 1994 Het gaat in to
taal om ruim 6400 kilo. De vis-
oppasser wordt meerdere feiten
van handel in illegale vis verwe
ten.
De drie particuliere zaken staan
in principes los van de procedu
res tegen de gemeente Vlissin
gen en twee vismijn-ambtena
ren, die maandag zijn behandeld
op de eerste visfraude-zitting.
Politie snapt
124 hardrijders
SEROOSKERKE (Wi - Bij een
radarcontrole op de Oostkapel-
seweg in Serooskerke overtra
den dinsdag 124 automobilisten
de maximum snelheid van 50 ki
lometer per uur. In totaal pas
seerden van 8.45 tot 16.35 uur
1020 voertuigen de controlepost.
van Bosman sr. werd in 1977 ge
bouwd en het huis van zoon Bos
man in 1985. De stal stond er al
in 1969. Volgens de gemeente is
de overlast van de varkens be
perkt en komt de stal niet voor
sanering in aanmerking. Om de
stank tot een minimum te beper
ken is de mestput op last van de
gemeente gedempt en zijn lucht
kokers in het dak van de stal
aangebracht.
Uitspraak volgende week.
Het is vast niet onopge
merkt gebleven: de politie
houdt de laatste tijd wel erg
vaak snelheidscontroles.
Dat is de man uit Heinkens-
2and inmiddels ook opge
vallen. Drie bekeuringen
oogstte hij de afgelopen
maanden. En door schade
en schande wijs geworden,
nam hij zich voor het voor
taan wat kalmer aan te
doen.
Met een sukkelgangetje
ging hij gisteren over de Be-
velandse dreven. Groot was
zijn verbazing toe?i hij door
een passerende motoragent
met een irritant handge
baartje tot stoppen werd ge
maand.
De politieman parkeerde
z'n motor nonchalant in de
berm, trok z'n bonnenboek
je en stapte resoluut op de
verbouioereerde automobi
list af. Met een mij-kun-je-
toch-niks-maken-gezicht
draaide die zijn raampje
open. „Ik heb toch niet te
hard gereden Dat niet",
sprak de agent licht triom
fantelijk, „maar u draagt
geen gordel, dus ik zal u
toch moeten bekeiLren." Hij
keek daarbij zeer vastbera
den.
Dat duurde echter niet lang.
Vanuit de berm klonk enig
lawaai; motorfiets gekap
seisd. Beteuterd nam de ver
balissant de averij aan zijn
dienstvoertuig op. Viel mee.
Heel wat minder zelfverze
kerd wendde hij zich iveer
tot de automobilist; of die zo
vriendelijk wilde zijn hem te
helpen bij het rechtzetten
van z'n motor. Nou, dat wil
de hij wel. En daar de ene
dienst de andere waard is.
werd het bonnenboekje snel
opgeborgen.
Als vrienden gingen ze uit
elkaar. De motoragent
spoot weg, de autobestuur
der volgde op het gemakje.
Zonder autogordel.
Maar dat kon de politieman
niet zien in zijn kapotte ach
teruitkijkspiegel.