Studiecentrum vergt miljoenen Forse aanwinst Maritiem Museum Zeeuwse Interliner krabbelt op Gemeenten hoesten 4,9 miljoen op voor overdracht Aardenburgs instituut Pleidooi voor geboorde Westerscheldetunnel Breskens-Vlissingen Meisje (14) uit Kortgene wordt vermist Buurman is overlast varkens beu Mist oorzaak van uitzonderlijk lange wachttijd bij veren Glasharde ontkenning door particulieren in rechtszaak visfraude zeeuwse almanak Spiegel van onze verslaggever OOSTBURG/AARDENBURG - De Zeeuws-Vlaamse gemeenten moeten gezamenlijk 4,9 miljoen gulden op tafel leggen, voordat het Zeeland Studiecentrum in Aardenburg kan worden over gedragen aan het Slotemaker de Brume Instituut (SBI) in Doorn. De gemeente Sluis-Aar- denburg moet het grootste deel betalen en draait in totaal voor een bedrag van 3,1 miljoen gul den op. Het Oostburgse college van b en w is bereid acht ton uit te trekken voor de sanerings operatie. Burgemeester mr dr A. Kessen van Hulst liet vorige week tij dens de raadsvergadering door schemeren dat diverse Zeeuws- Vlaamse bestuurders niet willen meewerken aan de sanering van de schulden van het Aarden- burgse instituut. Die opmerking van Kessen is niet van toepas sing op het dagelijks gemeente bestuur van Oostburg. Het col lege zal de gemeenteraad voor stellen een bijdrage van acht honderdduizend gulden te ver strekken voor de sanering van de schulden van het Zeeland I Studiecentrum. Vijf van de zeven Zeeuws- Vlaamse gemeenten verleenden eerder dit japr een gemeente garantie van vierhonderddui- zend gulden voor een kortlopen de geldlening voor het studie centrum. Verder besloten alle gemeenten de looptijd van de I contra-garantie aan het Zeeland Studiecentrum te verlengen tot het jaar 2003. De gemeenten I staan gezamenlijk garant voor 1,8 miljoen gulden. De contra- i garantie voor Oostburg be draagt acht ton. W erkgelegenheid I Bij de presentatie van de cijfers van het eerste kwartaal van het I Aardenburgse instituut sprak het bestuur van het studiecen trum de verwachting uit dat de bedrijfsresultaten in de volgen de kwartalen beter zouden zijn. Op dit moment moet echter wor den vastgesteld dat er sprake is van een verbetering van de re sultaten van het hotelbedrijf, maar dat het studiecentrum nog steeds in de problemen verkeert. De instelling kan niet overleven in de huidige situatie. Daarom wil het bestuur samengaan met het Slotemaker de Bruine Insti tuut (SBI) in Doorn. Ook om de werkgelegenheid voor veertig mensen veilig te stellen. Verliezen SBI is niet bereid de verliezen van het studiecentrum over te nemen. Dit bedrag wordt ge raamd op 4,9 miljoen gulden. In het laatste overleg van de porte feuillehouders financiën is over eengekomen dat de Zeeuws- Vlaamse gemeenten de bedra gen van de contra-garantie in de vorm van een saneringsbijdrage zullen verstrekken aan de ge meente Sluis-Aardenburg. Verplichtingen De portefeuillehouders maak ten wel het voorbehoud dat de gemeenteraden akkoord moe ten gaan. Verder gelden de voor waarden dat de verplichtingen die voortvloeien uit de contra garanties komen te vervallen en dat de korte geldlening van 400.000 gulden niet wordt opge nomen, waardoor de verleende garanties eveneens vervallen. Het college wil de uitgave van acht ton dekken door de reserve gemeentegaranties met het ge noemde bedrag te verlagen. Het Oostburgse college legt het voorstel op vrijdag 3 november voor aan de leden van de com missie financiën. De vergade ring wordt gehouden in het ge meentehuis van Oostburg en be gint om 11.30 uur. foto Pieter Honhoff van onze verslaggever ZIERIKZEE - Aan de collectie scheepsmodellen van Zierikzee is een nieuw exemplaar toegevoegd. De gemeente heeft de hand weten te leggen op de Zeelandia 1790. een Zeeuwse poon die rond het eind van de achttiende eeuw op de Zeeuwse wateren voer. Met een lengte van ruim twee meter en een breedte van 45 centi meter is de Zeelandia 1790 het grootste model van de Zierikzeese verzameling. De Zeeuwse Poon, een platbodem vrachtschip, krijgt een plekje in het Maritiem Museum. Het model werd aangeboden op een veiling in Amsterdam, tij dens Sail, maar werd niet verkocht. De gemeente Zierikzee be sloot vervolgens tot aanschaf van de Zeelandia 1790 over te gaan. Onduidelijk is nog wanneer de Zeeuwse poon te bezichtigen is voor het publiek. Dit. hangt onder meer af van de duur van de restauratie die hieraan vooraf gaat. Ook moet nog een vitrine worden gebouwd. Gemeentelijk woordvoerder T. Rigter hoopt dat het model voor de kerst naar het museum kan worden ge bracht. van onze verslaggever ELLEWOUTSDIJK - De moge lijkheden van een geboorde tun nel onder de Westerschelde tus sen Vlissingen en Breskens zijn ten onrechte nog nooit onder zocht. Bij de keuze van het tracé Ellewoutsdijk-Terneuzen voor de Westerschelde-oeververbin- ding is uitgegaan van een com- van onze verslaggeefster KORTGENE - De 14-jarige Ran- dika Priyanti Geelhoed uit Kortgene wordt sinds zondag 29 oktober vermist. Het meisje verliet die dag rond half elf 's avonds het huis van haar ou ders aan de Boogerdlaan in Kortgene. Zij liet een briefje achter dat zij naar haar vriend ging, die in hetzelfde dorp woont. Daar is het meisje ook aangekomen om vervolgens rond kwart voor een naar huis te vertrekken. Sindsdien is ze I spoorloos. Randika is 1.60 meterlang, heeft lang zwart haar en een Indiaas uiterlijk. Ze droeg zondagavond een blauw-wit trainingsjack, een blauwe Levi's spijkerbroek en I een groen katoenen shirt. Ze had I verder een rode baseballpet op met het opschrift Chicago Bulls en droeg sportschoenen. Mensen die weten waar Randika is of die haar gezien denken te hebben, wordt gevraagd contact op te nemen met de politie in Goes (telefoon 0113-245000). Ze kunnen ook bellen met de politie in hun woonplaats. binatie van een brug met een af gezonken tunnel. Zo'n WOV bleek technisch en economisch onhaalbaar te zijn, maar van een geboorde tunnel is dat niet vastgesteld. De stichting Leef baar Zeeland en de Dorpsraad van Ellewoutsdijk vestigen de aandacht hierop in een brief aan de Tweede Kamer. Beide organisaties sommen een aantal redenen op waarom het tracé Vlissingen-Breskens een goed alternatief zou kunnen zijn voor de thans gekozen tunnel tussen Ellewoutsdijk en Terneu- zen. Ze wijzen erop dat de aan sluitende wegenstructuur aan beide zijden van de Westerschel de aanwezig is: de A58 richting Vlissingen en de N58 en N61 in Zeeuws-Vlaanderen. Bovendien wordt aan de wegen in West- Zeeuws-Vlaanderen in het kader van het project duurzaam veilig voor meer dan 100 miljoen gul den verbeterd. Een tunnel tus sen Vlissingen en Breskens ligt ook het dichtst bij het stadsge west Middelburg/Vlissingen; het belangrijkste woongebied in Zeeland en het centrum van handel, diensten, bestuur en op leidingen. Verder is een zo weste lijk mogelijk gelegen tunnel lo gisch met het oog op de Lief- kenshoektunnel en er kan een voetveer Vlissingen-Breskens door worden uitgespaard. Landschap Leefbaar Zeeland en de Dorps raad voeren ook aan dat een Westerscheldetunnel tussen Vlissingen en Terneuzen het landschap aan beide zijden van de rivier minder aantast en ver snippering van landelijk gebied voorkomt. Ze laten weten dat ze het belang van een duurzame verbinding tussen de oevers van de Westerschelde onderkennen: alleen het tracé Ellewoutsdijk- Terneuzen wijzen ze af. Ook de stichting Behoud de Zak van Zuid-Beveland heeft een brief over de Westerschelde-tun- nel haar Den Haag gezonden. De geadresseerde is hier minister Jorritsma-Lebbink van Verkeer en Waterstaat. Behoud de Zak wil weten of het tracé Ellewouts dijk-Terneuzen nu vaststaat. De stichting toont zich bezorgd dat het verkeer aan de zuidelijke kant van de tunnel zal vastlo pen. Ze acht het twijfelachtig of de Belgen veel vaart zullen zet ten achter de aanleg van aan sluitende wegen. Behoud de Zak meent ook dat een nieuw milieu effect rapport moet worden ge maakt, omdat de geboorde tun nelvariant tot nu toe niet in een MER-procedure is beschouwd. De Inter!iner in Zierikzee. foto Pieter Honhoff van onze verslaggever ZIERIKZEE - De VSN Groep - de aandeelhouder van alle streekvervoerbedrijven in Nederland - vierde dinsdag een feestje in Den Haag. Het concern maakte bekend hoe succesvol de één jaar oude In terliner is. Sinds begin no vember vorig jaar hebben meer dan 2.5 miljoen reizigers van de nieuwe, snelle busver bindingen gebruik gemaakt. Zelfs liet zorgenkindje van het Interliner-net, de lijn Zie- rikzee-Rotterdam, krabbelt volgens de VSN Groep over eind. Zeeland kreeg bijna een jaar geleden één Interliner-verbin- ding toebedeeld van de VSN Groep, de verbinding Zierik- zee-Rotterdam. Vrijwel nie mand reageerde enthousiast. De prijs steeg van het bus- naar het hogere treintarief. terwijl er tussen Zierikzee en Rotterdam al een soort Interli ner avcint la lettre reed. Een groep vaste gebruikers dreig de zelfs de streekbus helemaal de rug toe te keren en een ei gen lijndienst te beginnen in de spits. Dat mislukte. Nood Uit nood stapten veel oud-ge bruikers van de sneldienst lijn 130 - omgezet in de Interliner - over op de langzamer lijn 133 Zierikzee-Rotterdam. ..Maar inmiddels", weet woordvoer der E. Geerdes van streekver voerder ZWN Groep, „stijgt het aantal reizigers op de In terliner. De klanten die inder tijd voor lijn 133 hebben geko zen, komen geleidelijk in de Interliner terecht. Momenteel vervoeren wij op die busver binding 350 mensen per dag Probleem met de Zeeuwse In terliner is tot op heden ook ge weest dat het geen echte Inter liner is. Het is de enige Interli ner die niet rechtstreeks aan sluit op een NS-station. De groene bus rijdt maar tot het metrostation Rotterdam- Zuidplein, waardoor het on mogelijk is een (voordelig) kaartje voor Interliner en trein te kopen. Voor een reis Zierik- zee-Leiden bijvoorbeeld. Woordvoerder Geerdes: „Dat gaat veranderen. Het wordt hoogstwaarschijnlijk per 1 de cember mogelijk met een treinkaartje op de Rotterdam se metro te rijden." De VSN Groep introduceerde dinsdag op haar feestje in Den Haag negen nieuwe Interliner- verbindingen, wat het totaal op 29 brengt. In Zeeland wordt pas uitbreiding verwacht als streekvervoerder ZWN Groep en de Nederlandse Spoorwe gen weten welke kant zij op willen met het openbaar ver voer in dit gewest. „Dat wordt wel 1997", aldus Geerdes. van een medewerker DEN HAAG - De mestvarkens van de firma Krijger aan de Gerbernesseweg in Nisse ver oorzaken zoveel stank dat de omgeving onleefbaar wordt. Met dit argument bepleitte buurman W. Bosman dinsdag in een spoedprocedure voor de Raad van State opschorting van de door de gemeente Bor- sele aan Krijger verleende mi lieuvergunning voor 350 mest varkens. „In de zomer moeten de ramen dicht en kan niet worden ge lucht", zei Bosman. „De mon teurs van mijn transportbedrijf worden misselijk van de stank." Volgens de advocaat van Bos man mr L. van Langevelde ligt de varkensstal op zestig meter van een omliggende woning zo dat niet wordt voldaan aan de milieuwetgeving. Gezien deze afstand moet de milieuvergun ning ongedaan worden ge maakt. De gemeente Borsele zegt dat de verplichte afstandsnorm tussen een varkensstal en omringende bebouwing terughoudend moet worden toegepast. De stal werd immers eerder gebouwd dan de omringende huizen. De woning van onze verslaggever PERKPOLDER - Dichte mist, de bietencampagne en de aard appeloogst hebben er dinsdag morgen voor gezorgd dat op de lijn Kruiningen-Perkpolder van de PSD lange wachttijden ontstonden. Het vrachtverkeer moest rekening houden met een maximale wachttijd van vijf uur. Dat komt volgens PSD-di- recteur mr I). F. Vos zelden of nooit voor. Door de mist voeren de dubbel dekkers Prinses Christina en Prinses Juliana niet of onregel matig tussen Kruiningen en Perkpolder. Vooral op het veer- plein in Perkpolder leidde dat tot oponthoud. De lijn Vlissin gen-Breskens heeft er geruime tijd helemaal uit gelegen. Aan het begin van de middag kon de achterstand op dë veerpleinen geleidelijk weggewerkt worden. Het ligt in de bedoeling van de PSD om de dubbeldekker Prins Willem Alexander in de laatste week van november in te zetten. Kritiek De ondernemersorganisatie voor logistiek en transport EVO was er dinsdag als de kippen bij om in een persbericht te reage ren op de wachttijden en ook op de beperking van de overzetca- paciteit. die de provincie dins dag invoerde op de lijn Kruinin gen-Perkpolder. Het personeel van de veerdienst heeft de in structie gekregen het vrachtaanbod op de wal zo te verdelen, dat het benedendek maximaal 550 ton te dragen krijgt en het bovendek maxi maal 75 personenauto's. Als zich voor het bovendek minder aan bod meldt, kan het vrijkomende tonnage op het benedenrijdek worden meegenomen. Blijft het aanbod van vrachtverkeer ruim onder de 500 ton, wat op zon- en feestdagen het geval is. dan kan het bovenrijdek compleet bela den worden. De maatregel is no dig om te voorkomen dat de Prinses Christina te diep in het water komt te liggen. Een en an der is het gevolg van de ver scherpte richtlijnen voor de zoute veren. Volgens de EVO heeft de beper king van de overzetcapaciteit grote nadelen voor het vervoer van onder meer de suikerbieten en aardappeloogst. De EVO heeft het verder over de trage be sluitvorming rond de nieuw aan te schaffen dubbeldeksveer boot. waardoor er de eerstko mende jaren geen alternatief voorhanden is. Dat kost niet al leen extra geld voor het bedrijfs leven, aldus de EVO. maar is ook slecht voor de concurrentieposi tie van Zeeland. van onze verslaggever MIDDELBURG - Spreken is zil ver, zwijgen is goud. De drie particuliere verdachten in de Vlissingse visfraudezaak had den dinsdag - waarschijnlijk al bij het ontwaken - dat gezegde stevig in de oren geknoopt. Hoe de rechters ook probeerden een gaatje in de muur te schieten, het lukte hen gistermiddag niet. De drie bleven consequent ont kennen iets van illegale vis af te weten, laat staan van de handel in illegale vis. Het Openbaar Ministerie had voor de gelegenheid nog wel zulk 'mooi' bewijsmateriaal aan de Middelburgse rechtbank gele verd. Telefoongesprekken van het drietal waren eind 1993 en begin 1994 thuis afgeluisterd. Ook de telefoon van de vismijn was afgetapt. Ander bewijsma teriaal dat in beslag was geno men bij de huiszoekingen van fe bruari 1994, bevestigde die gege vens, volgens justitie. Vishande laren hadden belastende verkla ringen afgelegd. De drie particuliere verdachten - het hoofd van de Vlissingse vis- sorteerploeg, een meewerkend voorman van die ploeg en een vis- oppasser - leken echter niet on der de indruk van de onder zoeksresultaten. De vissorteer- ders zijn in dienst van een privé- stichting Vislos- en Sorteerrege- ling. De vis-oppasser komt 'voor de gezelligheid op de vismijn' en legt visbriefjes op kisten. Rechter mr C. Kool confronteer de de twee medewerkers van de vissorteerploeg zo'n twee uur achtereen met gegevens uit het dossier Zo citeerde hij uit een privé-telefoongesprek waarin onomwonden werd gezegd: „Ze pakken hem. Ze hebben wat ge vonden." Dat was kort na de huiszoekingen van vorig jaar. De verdachten reageerden steevast met 'geen commentaar' of 'ik be roep me op m'n zwijgrecht'. Aangekeken Pogingen om hen uit hun tent te lokken met spitsvondigheden leden schipbreuk „Ik vind het opvallend", probeerde mr B. Verhoeven, „dat u wenst te zwij gen. als het naar illegale vis be gint te rieken." Een lang stilzwij gen volgde. Verhoeven even la ter; ,,U ontneemt uzelf op deze manier ook de mogelijkheid om aan te geven dat het anders is ge gaan." Hij werd aangekeken, meer niet. De medewerkers van de vissor teerploeg is ten laste gelegd dat zij geholpen hebben bij het ille gaal verhandelen van vis op 4 en 11 februari 1994 Het gaat in to taal om ruim 6400 kilo. De vis- oppasser wordt meerdere feiten van handel in illegale vis verwe ten. De drie particuliere zaken staan in principes los van de procedu res tegen de gemeente Vlissin gen en twee vismijn-ambtena ren, die maandag zijn behandeld op de eerste visfraude-zitting. Politie snapt 124 hardrijders SEROOSKERKE (Wi - Bij een radarcontrole op de Oostkapel- seweg in Serooskerke overtra den dinsdag 124 automobilisten de maximum snelheid van 50 ki lometer per uur. In totaal pas seerden van 8.45 tot 16.35 uur 1020 voertuigen de controlepost. van Bosman sr. werd in 1977 ge bouwd en het huis van zoon Bos man in 1985. De stal stond er al in 1969. Volgens de gemeente is de overlast van de varkens be perkt en komt de stal niet voor sanering in aanmerking. Om de stank tot een minimum te beper ken is de mestput op last van de gemeente gedempt en zijn lucht kokers in het dak van de stal aangebracht. Uitspraak volgende week. Het is vast niet onopge merkt gebleven: de politie houdt de laatste tijd wel erg vaak snelheidscontroles. Dat is de man uit Heinkens- 2and inmiddels ook opge vallen. Drie bekeuringen oogstte hij de afgelopen maanden. En door schade en schande wijs geworden, nam hij zich voor het voor taan wat kalmer aan te doen. Met een sukkelgangetje ging hij gisteren over de Be- velandse dreven. Groot was zijn verbazing toe?i hij door een passerende motoragent met een irritant handge baartje tot stoppen werd ge maand. De politieman parkeerde z'n motor nonchalant in de berm, trok z'n bonnenboek je en stapte resoluut op de verbouioereerde automobi list af. Met een mij-kun-je- toch-niks-maken-gezicht draaide die zijn raampje open. „Ik heb toch niet te hard gereden Dat niet", sprak de agent licht triom fantelijk, „maar u draagt geen gordel, dus ik zal u toch moeten bekeiLren." Hij keek daarbij zeer vastbera den. Dat duurde echter niet lang. Vanuit de berm klonk enig lawaai; motorfiets gekap seisd. Beteuterd nam de ver balissant de averij aan zijn dienstvoertuig op. Viel mee. Heel wat minder zelfverze kerd wendde hij zich iveer tot de automobilist; of die zo vriendelijk wilde zijn hem te helpen bij het rechtzetten van z'n motor. Nou, dat wil de hij wel. En daar de ene dienst de andere waard is. werd het bonnenboekje snel opgeborgen. Als vrienden gingen ze uit elkaar. De motoragent spoot weg, de autobestuur der volgde op het gemakje. Zonder autogordel. Maar dat kon de politieman niet zien in zijn kapotte ach teruitkijkspiegel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 11