Groot verschil milieu-leges PZC Ridderorde voor ir Adriaansens Izaac Ruissen vereerd Nieuw kiesstelsel donkere wolk SGP 'Carlos' blijft klinisch tot slot Blues, passend bij het etablissement Museum is voor bezoeker steeds meer een winkel zeeland 17 Werkgevers gepikeerd over houding van provincie Werkgeversclub nam proef op de som in elf gemeenten kunst exposities ZATERDAG 28 OKTOBER 1995 yan onze verslaggever DEN BOSCH - De Brabants- Ue, Zeeuwse Werkgevers vereni- ;ing (BZW) is gepikeerd over iet feit dat de provincie Zee land talmt met haar te betrek ten bij plannenmakerij voor e bet Westerscheldebekken. Naar 1e mening van de werkgevers- lub kan een zogenaamde stra- egische visie voor dit gebied |fniet buiten het bedrijfsleven J(om worden ontwikkeld. Het 0( steekt de BZW dat het provin ciaal bestuur wel meteen de i,e Zeeuwse Milieufederatie heeft ro liitgenodigd mee te doen. Voorzitter ir J. W. M. van Elde- en bracht zijn ergernis hierover ot uitdrukking tijdens de jaar- rergadering van de BZW. vrij- 8 lag in Den Bosch. Overigens 'ond hij het een goede zaak dat i; iet provinciaal bestuur naar aanleiding van ontwikkelingen ils de Westerscheldetunnel. de lamenwerking tussen de havens /an Rotterdam en Vlissingen en ie gebiedsgerichte aanpak in de ,$ieeuws-Vlaamse kanaalzone ?en strategische visie voor het Vesterscheldebekken gaat ont wikkelen. Van Elderen pleitte iok voor een masterplan infra- itruotuur in Zuid-Nederland. sovjet-model Critiek had de BZW-voorzitter ip de plannen van minister G. J. Veijers van Economische Zaken net de Kamers van Koophan- lel. De bewindsman wil ze om- 00 'ormen tot publiekrechtelijke i j werkgeversverenigingen met ■en verplicht lidmaatschap. .Een soort ondernemingsver- ■nigingen naar Sovjet-model", lordeelde Van Elderen. ..Het waarom is volstrekt onduidelijk. 1 ^Jiemand uit het bedrijfsleven 16. ïeeft erom gevraagd." 12.. De BZW maakt zich grote zor- over Arbeidsvoorziening, ifen Elderen stelde vast dat de Vermolmde, ambtelijke en bu- eaucratische' organisatie van 'óór het begin van de jaren '90 rich heeft ontwikkeld tot een clantvriendelijk arbeidsvoorzie- Oliningsapparaat, dat als regisseur op de regionale arbeidsmarkt actiefis. ..Door de bezuinigingen Ireigt de goede weg die was in geslagen in één klap te worden afgesloten", zei de BZW-voorzit- .Het gevaar bestaat dat de jolitiek en de ambtenarij het left weer overnemen en Ar- leidsvoorziening weer terug- irengen naar af." van onze verslaggever DEN BOSCH/VLISSINGEN - Een milieuvergunning is in Vlissingen aanmerkelijk duur der dan in tien andere gemeen ten in Noord-Brabant en Zee land. Een kunststofverwerkend bedrijf zou in Vlissingen 35.000 gulden kwijt zijn voor een ge meentelijke milieuvergunning; ongeveer zeven keer zoveel als in Oosterhout en Eindhoven. Dat blijkt uit een in opdracht van de Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW) uitgevoerd onderzoek. In het kader van het onderzoek zijn acht bestaande bedrijven in Zeeland en Noord-Brabant van een fictieve naam voorzien en is in elf gemeenten gevraagd wat een milieuvergunning zou kos ten wanneer die bedrijven zich er zouden vestigen. Vlissingen, Breda en Boxtel zijn veruit de duurste. Met 9000 gulden be hoort Terneuzen in het geval van het kunststofverwerkend bedrijf tot de goedkopere. De verschillen tussen de vergeleken gemeenten zijn soms groot: voor een vergunning die in de ene ge meente 2000 gulden kost. vraagt een andere gemeente anderhal ve ton. Over die verschillen maakt de BZW zich al verscheidene jaren druk. De werkgeversorganisatie vindt dat veel gemeenten maar raak rekenen bij de vaststelling van het legesbedrag dat voor een milieuvergunning moet wor den neergeteld. Tijdens de jaar vergadering vrijdag in Den Bosch onderstreepte BZW-voor zitter ir J. W. M. van Elderen an dermaal het standpunt van zijn vereniging: op basis van een re delijk uurtarief (hij noemde 100 gulden) moeten de in de behan deling van een aanvraag voor een milieuvergunning gestoken uren worden vergoed. Methode Van Elderen betoogde dat het bij veel gemeenten nu gebruike lijk is de totale kosten die ge moeid zijn met de behandeling van milieuvergunningen te de len door het aantal gewerkte uren. Dat leidt in veel gevallen tot legeskosten die de door de BZW aanvaardbaar geachte be rekening verre overschrijden. Van Elderen: „Op die manier be talen de bedrijven voor het ge brek aan efficiency bij de ge meenten. Het is natuurlijk geen Ier al TJSSINGEN, Vestzaktheater - karlos', naar Schiller, door Maten, adl iet An De Donder, Waas Gramser, 1WI [drienne Altenhaus en Kris van 1 'rier. Regie van Guy Cassiers. et loor Willem Nijssen J"1 heater Netwerk heeft in sa- 'lnI. menwerking met een vijf tiental theaters voor dit seizoen cht interessante voorstellin- en van veelbelovende jonge heatermakers een soort twee- n Ie kans op ontdekking geboden. 're let zijn allemaal geselecteerde Del rogramma's, eerder gezien en oed bevonden. In alle gevallen aat het om uitzonderlijke pro- P° ukties, die misschien nog wel ev< en beetje avontuur vereisen, naar die door hun uitverkie- ing eigenlijk al de garantie oor een boeiende avond bie- Vlissingen speelde Maten _^ieen 'afsplitsing' van Toneelge- elschap Stam hun stuk 'Carlos". )at is een sterk ingekorte be- erking van dé 'Don Carlos' van ichiller. Geschreven kort voor e Franse Revolutie houdt dat stuk (met in de figuur van Carlos len tragische component) zich ooral bezig met politieke waagstukken van macht en vrij- a Jeid. Het is een stuk vol grote ge- oelens maar vooral vol grote roorden. Moeilijk speelbaar ius. En daarom heeft Maten er en bewerking van gemaakt die j* Ie speelduur terugbrengt van 1P Irie naar eéri uur. ra Haar het gezelschap heeft niet 'f Heen geschrapt (en het speel- '^empo omhoog gejaagd). Veel ^aa morden zijn er evengoed nog lea vel, maar van gevoelens is geen "^iprake meer. Het stuk wordt in én lange teug 'ijskoude lucht' ®j espeeld, met grote distantie, "pet veel ingehouden ironie. De lern van het verhaal komt zo ïeel helder over: \issen Carlos en zijn vader, ko ling Filips II van Spanje, heerst •ote rivaliteit. Twistpunt is een Elisabeth van Valois, uni Wol 'en 'roi populaire mededeling, maar als het niet voor een redelijk tarief kan, dan zullen er - denk ik - ambtenaren uit moeten. We zul len er vanzelfsprekend nauwge zet op toezien dat lagere legesta rieven niet leiden tot lastenver zwaring op andere punten, zoals verhoging van de onroerend- goedbelasting." De BZW heeft de gemeenten die in het onderzoek zijn betrokken, gevraagd hoe ze tot de legesbe dragen zij gekomen die de acht bedrijven zouden moeten beta len voor een milieuvergunning. Volgens Van Elderen heeft Vlis singen geweigerd daaraan mee te werken Milieuambtenaar P. Kruit van de gemeente Vlissingen reageer de vrijdag verrast op de uitkom sten van het BZ W-onderzoek. Hij zei zich geen aanvraag te kunnen herinneren die een be drag van 35.000 gulden beliep Evenmin wist hij iets van een verzoek om uitleg over de lege starieven. De conclusies van het onderzoek kwamen Kruit vreemd voor: ,.In 1994 hebben we in verband met de verlening van milieuheffingen van 21 be drijven 70.000 gulden ontvan gen Het hoogste bedrag was 7200 gulden. Ik kan dat werke lijk niet rijmen met de bevindin gen van de BZW ooit de verloofde van Carlos maar inmiddels zijn stiefmoe der. Maar er is een nog groter twistpunt. En dat heeft te ma ken met de onderdrukkingspoli tiek van Filips. Om zijn rijk bij een te houden, én katholiek, heerst hij met niets ontziende macht. Macht en vrijheid gaan niet samen. Voor hem persoon lijk evenzeer, hoewel hij zegt daar onder te lijden. De door Schiller bedachte figuur Poza - een vrije denker - moet dienen om dat zichtbaar te ma ken. Zijn gedachtengoed bevalt de koning, maar hij kan het niet gebruiken. Wél de persoon Poza. Onder meer om zijn zoon onder controle en toezicht te houden. En misschien wel om zijn zoon de drieste ideeen in te fluisteren, waarmee die rivaal uitgeleverd kan worden aan de inquisitie. Zeifis in de compacte versie van Maten is het nu al een wespen nest. Bijna mechanisch ma noeuvreren de spelers daarin, zonder noemenswaardige, laat staan emotionele interactie. Het stuk krijgt een sterk ironische kleur, waarin zelfs acteerpresta ties niet meer echt tellen. Niet dat er slecht geacteerd wordt, maar maniertjes (en snel le persoonswisselingen door het opzetten van een pruik of pet) zijn voor deze voorstelling vol doende. Alles om één ding bloot te leggen: dat macht nog altijd de doorslag geeft, dat liefde niets vermag en mooie ideeën zo mo gelijk nog minder. Bepaald geen vrolijke conclusie, een discutabele misschien ook wel, maar één die desondanks met zo'n impact aangereikt kan worden dat je tóch het gevoel kunt hebben iets doorgemaakt te hebben. Een dergelijk 'slotge- voel' heb ik in deze "Carlos' - die zeker enkele spannende mo menten kent - moeten missen. Alsof men te ver is doorgeslagen in een klinische afstandelijk heid. De tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw benoemde ir R. M. Th. Adriaansens en zijn echtgenote luisteren naar een van de afscheidstoespraken. foto Lex de Meester van onze verslaggever MIDDELBURG - Een druk baasje, be minnelijk mens en geduldig pijproker is vrijdag op zijn afscheidsbijeenkomst in Middelburg benoemd tot Ridder in de Or de van de Nederlandse Leeuw. Naam van de gelukkige: ir R. M. Th. Adriaansens. „Een hoge onderscheiding", sprak gede puteerde J. G. van Zwieten, „en dat is niet voor niets." Adriaansens deed zijn werk goed. Van 1972 tot 1991 als directeur van de eerbiedwaardige Provinciale Planolo gische Dienst (PPD). En sinds 1991 als di recteur van een bredere afdeling Adriaansens deed meer. Hij zei niet snel 'nee' tegen een bestuursfunctie, bij de Zeeuwse Bibliotheek, het Sint-Josephzie- kenhuis, de Bond Heemschut en bij de stichting Het Zeeuwse Landschap. „En", vertelde Van Zwieten, „Adriaansens was ook buitengewoon sportief aangelegd, in bestuurlijke zin, bij de hockeyclub." De provinciaal topambtenaar treedt op 61 - jarige leeftijd vervroegd uit. Zijn beste tijd bij de provincie heeft gehad in de jaren van de oude PPD, merkten enkele spre kers op. Hij kon toen echt inhoudelijk be zig zijn. terwijl hij als directeur economie, ruimtelijke ontwikkeling em welzijn voor al als manager moest opereren. Dat lag Adriaansens niet zo. Van Zwieten wuifde hem uit met de woor den: „Thans dragen wij u over aan dé pro vincie. Daar is nog genoeg te doen." NIEUWERKKRK - De wijziging van het kiesstelsel komt als een donkere wolk de kant van de SGP opwaaien. Vooral nu uit berekeningen blijkt dat de drie kleine christelijke partijen elk een zetel verliezen als dit 'slech te wetsvoorstel' wordt doorge voerd. Dat betoogde B. J. van der Vlies, voorzitter van de Tweede Kamerfractie van de SGP. vrijdagavond in Nieuwer- kerk. Alleen evenredige verte genwoordiging brengt parle mentaire zuiverheid, stelde hij. Van der Vlies was te gast bij de viering van het 25-jarig bestaan van de studievereniging Schou- wen-Duiveland van de SGP. Ondanks de ogenschijnlijk ge ringe invloed van de partij - "We hebben vaak een minderheid in de Tweede Kamer en provin ciale staten en worden regelma tig buitenspel gezet bij de zetel verdeling van gedeputeerde sta ten' - bracht Van der Vlies een positieve boodschap mee naar Zeeland. Want: „Als het op stemmen aankomt, hebben we meer invloed dan voorheen." Bij de huidige krachtsverhoudin gen in de Tweede kamer geven juist de kleine partijen wel eens de doorslag, stelde hij. Gaat het echter om heel principiële of ge wichtige thema's - abortus, ge netische manipulatie - dan slui ten de rijen zich en moet de SGP vaak het onderspit delven. Van der Vlies heeft dan ook weinig op met de werkwijze van het het COS Zeeland houdt studiedag MIDDELBURG - Het Centrum voor Internationale Samenwer king Zeeland. COS Zeeland, houdt vrijdag 17 november een provinciale studiedag met als thema 'Ontwikkelingssamen werking en mensenrechten'. De studiemiddag wordt gehouden in de Concert- en Gehoorzaal in Middelburg en begint om 13.00 uur. Chris Huinder. voorzitter van de Zuid-Noord Federatie (een sa menwerkingsverband van elf ontwikkelingsorganisaties) bijt het spits af met een inleiding waarin hij onder meer ingaat op de relatie tussen mensenrechten en ontwikkeling en de rol die de VN daarbij hebben gespeeld. Vervolgens worden drie work shops gehouden met als the ma's: 'Schendingen en ingrij pen'. 'Rechten van vrouwen' en 'Mensenrechten en geloof. Musicus Isaac Ruissen (1) en voorzitter drs. P. Favier van de Goese culturele raad bekijken de zilveren legpenning, de cultuurprijs van de gemeente, die Ruissen vrijdag kreeg. foto Willem Mieras van onze verslaggever GOES - Woorden schoten Izaac Ruissen vrijdagavond in Goes tekort bij het in ont vangst nemen van de Cultu rele Prijs Goes 1994. „Het is echt overweldigend", aldus de muzikale duizendpoot uit Wemeldinge. De man voor wie zingen de ziel is van mu ziek kreeg de zilveren legpen ning uit handen van voorzit ter drs P. Favier van de Cul turele Raad Goes. Dat Ruissen de prijs zou krij gen was dit voorjaar al be kend, Het is een eerbetoon voor onder meer zijn veelzij dige muzikale kwaliteiten van hoog niveau en zijn bij zondere verdiensten voor de koorwereld in de Goese regio, met name voor de christelijke oratoriumvereniging Diri gent. organist en docent is Ruissen. Hij zet zich niet al leen in voor de oratoriumver eniging, maar werkt ook bij de Zeeuwse muziekschool en het Scaldiscollege., Tevens is hij organist bij de hervormde ge meente De Hoogte. Favier roemde de aansprekende, menselijke benadering van de musicus. „Hij straalt liefde voor muziek uit." Wat veel in druk maakte op de jury was bijvoorbeeld de uitvoering van de Elias vorig jaar door de oratoriumvereniging. Namens het dagelijks ge meentebestuur bracht loco burgemeester C R M. M. Linssen de felicitaties over. Hij merkte op dat de culturele uitstraling van Goes grens overschrijdend is. Al was het maar omdat de culturele prijs niet gaat naar een Goesenaar. maar naar een inwoner van Wemeldinge. Hij prees Ruis sen voor zijn vermogen jonge mensen enthousiast te maken voor klassieke orgelmuziek in een tijd van keyboards en housemuziek. In zijn dankwoord gaf Ruis sen in vogelvlucht een indruk van zijn werkweek Op die manier wilde hij iedereen waarmee hij werkt, laten de len in zijn prijs. En natuurlijk was het een avond met veel muziek verzorgd door de ora- toriumvereniging. de cantorij van De Hoogte en leerlingen van Ruissen van onze verslaggeefster GOES - Intieme pianomuziek in De Snor, rauwe bluesrock in De Pompe en Belgische power- blues in De Vrijbuiter. Elke ho recagelegenheid in Goes had vrijdagavond de muziek die het beste bij het etablissement past. De grote gemene deler: de blues. En die klonken overal prima. Het was alweer de tweede keer dat Goes in het teken stond van de bluesroute. Deze muzikale kroegentocht is een initiatief van onder andere voorman Pe ter Kempe van - jawel - blues band The Juke Joints. Openden vorig jaar negen café's hun deu ren voor de sound die zijn roots heeft in de Verenigde Staten, dit jaar lag het deelnemersaantal op twaalf. De kaartjes waren in het begin van de avond nog niet uitverkocht, maar dat bood per spectief op wat minder volge propte ruimtes dan vorig jaar. Het idee van de bluesroute is dat het publiek met één kaartje in elk van de twaalf horecagelegen heden terecht kan. Elke band speelde drie sets van drie kwar tier. zodat de bluesliefhebber op één avond aan zo veel mogelijk bands kon snuiven. Veel publiek liep dan ook verschillende café's inenuit Discotheek El Toro had wat dat betreft het idee van de bluesroute niet zou goed begre pen. Elke bezoeker die even wil de komen kijken, werd gevraagd de jas op te hangen De organisatoren hadden een di vers aanbod aan kwalitatief goede bands naar Goes weten te halen. De Britse Philip James and the Blue Flames opereerden zo succesvol op de bluesroute in Middelburg dat ze ook in Goes weer van de partij waren. Ook de Chicago Blues van de Neder landse Magie Frankie kwam op veler verzoek op herhaling. Na tuurlijk waren ook Zeeuwse bands van de partij, zoals Dragline en de Bulldose Blues Band En na café-sluitingstijd gaf een andere bekende uit de provincie. The Juke Joints, als klap op de vuurpijl een nacht concert in discotheek El Toro. Al met al bood de bluesroute een keur aan muziekstijlen. De Side kick Blues Band speelde covers van Rory Gallagher en Wilson Picket. Ides of May bood het ste viger. meer rockachtige werk en BB the Bluesfactory liet een sound horen in de traditie van T- bone Walker. Johnnie Guitar Watson en Otis Redding Na tuurlijk waren er ook de volge lingen van de legendarische Ste- vie Ray Vaughan zoals Sweep de Ville en Ruthless 3, en tenslotte stomende west coast en jump blues van El Fish. Ruthless 3, vrijdagavond in de Goese Vrijbuiter. in onze verslaggever ld IIDDELBURG - Bezoekers ien musea steeds meer als win- eei els. Onderzoek heeft uitgewe- a cn dat ze naar een museum )ac aan zoals ze naar een winkel- entrum gaan: om te shoppen, e willen ruiken, voelen, kij- isc en, doen, eten en iets kopen, ehilaarop moeten musea dus in- pelen, met exposities en met oorzieningen als restaurants, nt) »iletten en verkoopbalies, al- 'ist us de provinciaal archeoloog s v an Zeeland drs E. Vreenegoor, ollf rijdagmiddag tijdens eeh s.vm- '97 osiurn in de Zeeuwse Biblio- n g leek in Middelburg. Ze kreeg bijval van alle andere sprekers. De bijeenkomst was georgani seerd door de Vereniging van Zeeuwse Musea die daarmee haar vijfentwintigjarig bestaan luister bijzette. Uit verschillen de disciplines waren sprekers aangezocht om hun licht te laten schijnen over de toekomst van voornamelijk kleine musea in een provincie als Zeeland. En de rode draad in vrijwel alle verha len was dat musea niet moeten schromen de drempel te verla gen om meer klanten te trekken. Directeur H.J. van Koeveringe van recreatievoorziening De Roompot in Kamperland meen de dat musea met hun vaak stof fige imago veel kunnen leren van Walt Disney, de grootste recrea tie-onderneming ter wereld. Die brengt een vorm van amuse ment die altijd een link heeft met de geschiedenis, waardoor ineens hele volksstammen daar belangstelling voor tonen, aldus Van Koeveringe. „De musea kunnen van de recreatiesector leren om kennis wat populair der. populistischer. ja zelfs frie- tetend te presenteren, wij kun nen dan van de kennis van mu sea profiteren om een verschil te maken tussen kunst en kitsch Een voorbeeld uit de praktijk gaf directeur F. Middelhof van het populaire Jopie Huisman museum in Workum. Hij maakte duidelijk dat het museum met een vriendenclub van dertien honderd leden stevig is veran kerd in het maatschappelijk le ven. niet alleen in Workum. en dat dat een van de pijlers is van het succes. Vreenegoor gaf aan dat saaie presentaties met ellenlange tek sten en tabellen hebben afge daan als het gaat om het expose ren van archeologie in een mu seum. Zelfs geen maquettes meer. maar veel beeldmateriaal, reconstructies op ware grootte en multimediale presentaties Laat de bezoeker voelen en rui ken en steek een suppoost of rondleider gerust in een romeins of middeleeuws kostuum. De budgetten voor musea ne men af. subsidies komen in de knel en bezoekersaantallen lo pen terug, schetste kamerlid P A. L. Mulder-Van Dam de si tuatie van kleine musea in Ne derland. Reden te meer voor alle musea om nieuwe doelgroepen te interesseren Dat zijn veelal jongeren en biedt je zaakjes dus aan op een manier die jongeren aanspreekt, was haar pleidooi. Voorzitter drs G. R. Heerebout van de Vereniging van Zeeuwse Musea sloot de middag af met een overzicht van haar geschie denis. waaruit nogmaals naar voren kwam dat musea steeds professioneler moeten proberen hun doelgroepen te interesse ren. „Regionale musea hebben een functie voor de eigen bevol king. Als zij kans zien te func tioneren met een natuurlijke achterban, blijven het levende musea, gedragen door enthou siaste amateurs. De specifieke musea, gewijd aan een bepaald onderwerp, krijgen het het moei lijkst. Provincie en gemeenten subsidiëren ze niet graag en ze hebben geen natuurlijke achter ban. Bij hen zal het aankomer op kwaliteiten van de besturen.' paarse kabinet. Vooral de 'mo rele Intuïtie' waar het kabinet zich op beroept, moest het ont gelden „Ze zeggen te werken vanuit een besef van goed en kwaad Maar waar haal je dat vandaan?" Ook stond Van der Vlies stil bij de rol van het CDA De christen democraten doen alsof ze samen met de SGP de strijd aangaan maar 'zakken steeds weer weg in het compromis' Toch zal het CDA meer een middenpartij dan een christelijke partij moeten zfjn als ze weer willen groeien, meende hij. Gevolg is dat steeds meer mensen in gewetensnood komen, betoogde van der Vlies. Hij verwacht echter niet dat CDA-stemmers nog overstap pen naar de staatkundig-gere formeerden. Dat heeft het verle den wel geleerd, betoogde hij. iAdvertentiei Antiek gevraagd voor onze eerstvolgende veiling in de Schouwburg in Middelburg. Kunst-en antiekveilingen A.l. Verhage tel. 0118-627639 Schilderijen, meubilair, juwe len, goud- en zilverwerken, antieke munten etc. etc. Rosenboom in Zierikzee ZIERIKZEK-De schrijver Tho mas Rosenboom komt dinsdag avond 7 november naar Zierik zee om over zijn werk te praten. Rosenboom kreeg dit jaar de Li- bris Literatuurprijs 1994 uitge reikt voor zijn historische ro man Gewassen vlees. Aan deze veelgeprezen dikke pil had hij acht jaar gewerkt. In 1983 debuteerde Rosenboom met de verhalenbundel De men- sen thuis. In 1985 verscheen zijn eerste roman Vriend van ver dienste, die gaat over de Baarn- se moordzaak. Met Geivassen vlees werd de auteur ook geno mineerd voor de grote Belgische literatuurprijs De Gouden Uil en de Nederlandse en Vlaamse re censenten plaatsten het boek op de tweede plaats van de Mekka Top 100. de lijst met de beste boeken van 1994. De literaire avond vindt plaats in de RSG Prof Zeeman en be gint om 19.30 uur In galerie Veurink aan de Vlis- singsestraat in Middelburg be gint vanmiddag (zaterdag) om 16 00 uur een expositie van in stallaties van Paul Walboom en etsen van Marian Zult Het werk van Walboom heeft als kenmerk beweging: zwiepende draden, schuddende of schokkende ver enstelsels, onregelmatige rota tie. De kinetische objecten wor den elektrisch aangedreven. Dy namiek is karakteristiek voor haar etsen De galerie is ge opend. do 9.30-11 15 en 13.45- 15.00 uur. vri 13.30-15.15 en 16.00- 17 00 uur en za 9.30-12.30 uur. In galerie In de Galerant in Terneuzen begint vandaag (za terdag) om 16.00 uur een exposi tie van gobelins en textielschil- derijen van de hand van Carmen Milhous-Arendt, die haai- oplei ding genoot aan de Fachhoch- schule Dusseldorf Openingstij den wo en za 13 00-17.00 uur. vri 13.00-21 00 uur Grote olieverfschilderijen van Siegfried Snauwaert uit Gent hangen tot 17 november in de hal van het stadhuis in Terneu zen Deze kunstacademie-dco- cent hanteert een stijl die het midden houdt tussen abstract en figuratief. De expositie, geti teld Eclairs sur l'au-dela. is te bezichtigen tijdens kantooru ren. Knipkunst vroeger en nu is de titel van een expositie die tot en met 11 november wordt gehou den in galerie de Bewaerschole in Burgh-Haamstede Te zien is onder meer werk van Jantje de Prentenknipper. Tijdens de ten toonstelling geven enkele da mes demonstraties in de knip kunst. Dit gebeurt vandaag (za terdag) en verder op de zaterda gen 4 en 11 november en woens dag 8 november De Bewaer schole is geopend: ma t/m za 13.30-16.30 uur. Jac van Nes en zijn zoon Boris exposeren tot en met 25 novem ber in kunstgalerie De Mollegan- gen in Bergen op Zoom. Van de vader zijn er recente werken, van acrylschilderingen op paneel tot pentekeningen met aquarel. Vaak is een opera of een muziek stuk de oorsprong van een kunstwerk De voorkeur van Bo ris gaat uit naar de materialen hout. metaal en steen, voorna melijk in combinatie. Openings tijden: vri 10.00-21.00 uur, za 10 00-17.00 uur Onder de titel Warme beloftes exposeert Marion Moerings uit Roosendaal tot eind januari in brasserie La Pucelle in het Mar kiezenhof in Bergen op Zoom. Zij maakt gouaches of werkt met olieverf of acryl op linnen. Te zien tijdens de openingstijden van de brasserie. Het overzicht van de lopende ex posities is te vinden op pagina 21

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 53