De Noordieren slaan bruggen naar elkaar PZC Troubles raken op de achtergrond reportage ZATERDAG 28 OKTOBER 1995 31 Het staakt-het-vuren in Noord- Ierland houdt al ruim een jaar stand tot groot genoegen van de meeste bewoners van het Britse landsdeel. De regionale economie floreert, de werkloosheidscijfers dalen en zelfs de toeristen weten steeds vaker hun weg te vinden naar Belfast en Derry. Toch is er nog geen sprake van een duurzame vrede in de zes graafschappen waar de laatste dertig jaar ruim 3300 doden vielen door sektarisch geweld. De Britse premier John Major weigert de onderhandelingen over een nieuw bestuurlijk bestel in Noord-Ierland te openen zolang paramilitaire organisaties als de IRA en hun protestantse tegenhangers UVF en UFF hun wapenarsenaal niet wensen prijs te geven. De Amerikaanse president Clinton heeft nu het plan opgevat het Noordierse vredesproces, dat al tijden in het slop zit, nieuwe impulsen te geven. Eind volgende maand moet dat gebeuren. Het gros van de Noordieren zit echter niet te wachten op een nieuwe consti tutionele status voor het Britse landsdeel. De geschiedenis heeft de bevolking geleerd om niet te juichen als er weer eens gespro ken wordt over een mogelijke politieke op lossingvan de Ierse kwestie. In het verleden troffen partijen elkaar wel vaker aan de on derhandelingstafel en elk overleg resul teerde in rampspoed en ellende. In 1921 werd er gepraat en viel Ierland uiteen in een noordelijk Brits deel en de (zuidelijke) Ier se Vrijstaat. Een toenadering tussen het noorden en de Republiek in de jaren '60 liep op een fiasco uit, omdat de katholieke min derheid in het noorden de gesprekken aan greep om te pleiten voor gelijke rechten. In 1974 leidde overleg tussen politieke partij en over gezamenlijk zelfbestuur in Noord- Ierland tot een economische crisis en nog eens elf jaar later sloten de Britten en Ieren gezamenlijk een overeenkomst, waarin ge steld werd dat de Britten in het vervolg de Republiek zou consulteren in zaken die het bestuur van Noord-Ierland betroffen. De Anglo-Ierse overeenkomst bleek in de praktijk een wassen neus. De Noordieren, van welke zijde dan ook, geloven niet dat de huidige politieke partij en bij machte zullen zijn om samen met de Britse en Ierse regeringen het Noordierse conflict uit de wereld te helpen. De meeste regionale politici, zoals dominee Ian Pais ley (Democratie Unionist Party), John Hu- me (Social Democratic and Labour Party) en de onlangs als partijleider afgetreden, maar nog steeds invloedrijke Jim Moly- neaux (Ulster Unionist Party), spelen al de cennia een rol in hetpolitieke circus. Wat zij in de politieke forums verkondigen, is al ja renlang hetzelfde verhaal. Zelfs een rela tieve nieuwkomer als perry Adams (Sinn Fein) predikt al sinds begin jaren tachtig republikeins gedachtengoed, dat niet be paald als vernieuwend gekarakteriseerd mag worden. Vertrouwen Het vertrouwen in de regionale politici is minimaal. Ze hebben ook amper zeggen schap over wat er in de provincie gebeurt. In 1972 ontnamen de Britten de Noordieren het zelfbestuur over hun regio. Het gevolg was dat de grote Britse partijen (de conser vatieven, Labour en de SPD) bepaalden wat er in de zes graafschappen moest ge beuren. Het gekke van de huidige constitutionele status van Noord-Ierland is echter dat de Noordiei-en zelf niet op de grote Britse par tijen kunnen stemmen. De Noordieren mogen hun zeventien i'egio- nale vertegenwoordigers in het Britse la gerhuis kiezen en daarmee houdt het op. Van zeggenschap over de overheid die hen bestuurt, is dan ook geen sprake. Een internationale commissie onder voor zitterschap van de Noorse mensenrechten deskundige Torkei Opsahl, die in 1993 het Noordierse probleem in beeld bi'acht, con stateerde in haar rapportage dat „er niet gezocht moet woi'den naar oplossingen voor het Noordierse conflict, maar dat er wegen gezocht moeten worden hoe er met het conflict omgegaan moet woi'den. De enige mensen die over oplossingen mogen spreken - zo meende de commissie - zijn chemici". De Opsahl-commissie stelde verder dat 'niet de politici in Noord-Ierland de aange wezen personen zijn om de Noordierse kwestie tot een goed einde te brengen, maar eerst en vooral de mensen zelf'. Opsahl en zijn medewerkers spraken in 1992 en 1993 met vele honderden Nooi'die- ren over het leven en leed in de provincie. Nog eens honderden leverden schriftelijke reacties bij de onafhankelijke werkgroep in. Uit de verhalen van de insprekers en de brieven kon zonder meer worden opge maakt dat Noord-Iexiand een gesegmen teerde samenleving is. Protestanten leven in bepaalde wijken van steden of dorpen, de katholieken ook. De drie westelijke graafschappen, Deny. Ty rone en Fermanagh zijn ovex-wegend katho liek, de overige drie protestant. Slechts 110.000 van de 1,5 miljoen Noordieren le ven in gemengde woonbuurten, maar wat erger is, is dat de contacten tussen de bevol kingsgroepen volledig verblaken zijn. Wil Noord-Ierland een toekomst hebben, wil er een gezonde samenleving komen - ongeacht het bestuurlijke systeem - dan moeten onder meer de muren rond de getto's worden gesloopt. foto's Reuters Jongerenwerkers constateren dat jongeren gaan inzien dat ook zij rechten hebben en hopen dat de jongeren het politieke podium gaan betreden. Noord-Ierland zou dan kunnen veranderen, want het gros van de jongeren wil niet meer dan een goede baan, een gezin en een gelukkig leven. Bruggen Wil Noord-Ierland een toekomst hebben, wil er een gezonde samenleving komen - ongeacht het bestuuxdijke systeem - dan moeten, zo concludeerde de commissie, er bruggen geslagen worden tussen de ver- De meeste regionale politici spelen al decennia een rol in het politieke circus. Zelfs een relatieve nieuwkomer als Gerry Adams (Sinn Fein) predikt al sinds het begin van de jaren tachtig republikeins gedachtengoed, dat niet bepaald vernieuwend genoemd kan worden. schillende bevolkingsgroe pen, moeten de muren rond de stedelijke getto's worden gesloopt en zullen er scho len moeten komen voor ka tholieken en protestanten samen. Er worden - nu de wapens van de paramilitaire eenhe den en het Britse leger een jaar rusten - her en der in Noord-Ierland inderdaad bruggen geslagen. Bijvoorbeeld xn Dung- annon, een gemeente van 45.000 inwoners in het hart van Noord-Ierland. Een verdeel de gemeente, de helft van de bewoners is katholiek, de andere helft protestant. Ook het lokaal bestuur kent die verdeling Norma McKeown werd vier jaar geleden door het gemeentebestuur aangesteld als community relations officer. Haar taakom schrijving was even simpel als moeilijk: Breng de twee bevolkingsgroepen bij el kaar en zie dat zij leren elkaar te respecte- ren. „Toen ik begon met dit werk, begin ja ren '90, was het vrijwel onmogelijk om mensen bij elkaar te brengen. De haat, ge voed door politici, vanaf de kansel en in de media, zit zo diep dat het onbegonnen wei-k leek. De hoorzittingen van de Opsahl-commissie en de opleving van het sektarisch geweld in 1992 met aanslagen in Belfast en Greysteel waarbij veel onschuldige slachtoffers vie len, brachten een kentering xn het denken van veel mensen. Opsahl en de zijnen wis ten de mensen te mobiliseren, mensen wil den inspreken tijdens hoorzittingen en wil den eindelijk wel eens duidelijk stellen dat zij van het geweld en het daaruit voort vloeiende leed af wilden. De basis voor een dialoog was gelegd. Toen vorig jaar de wapenstilstand van de para militaire oi-ganisaties werd afgekondigd, was dat een tweede stap in de goede rich ting", legt ze uit. Het voorbije jaar is McKeown erin ge slaagd om groepen bijeen te krijgen. ,.De discussies tussen mensen van de twee be volkingsgroepen in de gemeenschaphuizen waren voor veel van de mensen die er aan deelnamen eye-openers. Het bleek dat pro testanten en katholieken - hoewel ze sa men in een stad van amper 9000 inwoners wonen - bijna niets van elkaar wisten. Ka tholieken dachten dat zij nog altijd zwaar getroffen waren door de werkloosheid, maar toen ze van de andere zijde precies de zelfde verhalen hoorden, konden ze hun oren niet geloven." Economie De energieke McKeown is blij dat zij men sen bijeen wist te krijgen, maar merkt toch dat de laatste maanden de animo om te pra ten over wat de Nooi'dieren immer eufimis- tisch aanduiden als the Troubles of ge woonweg It aan het tanen is. „De wapen stilstand heeft het leven in de provincie drastisch veranderd. Van gewelddaden is geen sprake meer Economisch gaat het de regio voor de wind. Europees geld (2 mil jard ECU het voorbije jaar) vloeit rijkelijk naar het Noorden en tal van bedrijven in vesteren. In Belfast wordt de haven nieuw leven in geblazen en worden er kantoren en hotels gebouwd. Ook Dungannon profiteert van de economisch opleving. De vleesfabriek (waar de Greenfields-bief- stukken van Albert Heijn verwerkt wor den) breiclt uit, het aantal banen steeg van 160 naar 250. Hetzelfde gebeurt bij CCA- Electronics en onze kristal-fabriek." „Mijn eigen kantoortje wordt waarschijn lijk binnenkort gesloopt om plaats te ma ken voor een Britse supermarkt. Juist om dat het zo goed gaat, wordt het voor mij steeds moeilijker om mensen te bewegen om toch bijeen te komen en te praten over Wat ons eens bezighield. We zijn nu in het laatste stadium van px'aten aanbeland, namelijk het stadium van leed- veiwex'king. Mensen moeten kwijt wat hen in het vexieden pijn heeft gedaan. Gebeurt dat niet, dan blijven ze zitten met onver werkt leed, dan kan - mocht het tij keren en God verhoede dat - de haat opnieuw wor den aangewakkerd. De Noordieren moe ten, voor ze verder kunnen, eerst leren om het met elkaar oneens te zijn. Zover zijn we echter nog niet." Ernie Carroll was enkele jaren geleden nog een echte Orangeman. Een protestant ixx hax-t en nieren. Een man met Schotse wor tels die elke katholiek die in zijn buurt kwam, alleen al om zijn aanwezigheid kon schieten. „De haat kon ik niet verklaren. Ik was er - zoals zovelen - mee opgegroeid. Ik haatte hurling en Gealic football, kon met mateloos ergeren aan traditionele Ierse muziek. Waarom? Ik weet het niet. De mu ziek, de sporten, alles werd geassocieerd met de ï'epublikeinen, onze tegenstanders. We waren niet alleen in godsdienst en in po litiek gescheiden, ook in cultureel opzicht." Ernie dwong zichzelf ertoe om deel te ne men aan Norma's praatsessies. Hij veran derde op slag. „Ze zeggen dat het verstand met de jaren komtMisschien is dat zo. Mis schien ook niet, maar hoe het ook zij, ik re aliseerde me dat ik een individuele katho liek niet kon zien als een vijand. Jarenlang had ik dat vijandsbeeld van een groep ver sterkt zonder erbij stil te staan wie dan mijn werkelijke vijand was. In de praat groepen kwam ik er al snel achter dat die katholieken waar ik mee in gesprek raakte niet mijn vijanden waren. Omgekeerd ge beurde dat ook." Carroll helpt McKeown nu met het op touw zetten van uitwisselingsactiviteiten onder de bevolkingsgroepen in de gemeente Dungannon en tussen groepen aan weeszij den van de gi-ens. Een week geleden woonde hij een mede door hem georganiseerde oecumenisch dient bij in de Republiek. Een paar jaar te- rug zou hij zijn aanwezigheid daar nog af gedaan hebben als volksverraad," Martin Fahy, Dunganixon enige jongeren werker, noemt Carroll een voorbeeld voor velen..Helaas zijn er tot op heden nog wei nigen die de bairières tussen de gemeen schappen durven te slijten." De katholiek Fahy spreekt uitervaring. Hij probeert al sinds 1980 om jeugdclubs met elkaar in contact te brengen. „Moeilijk werk, dat kan ik je wel vertellen. Jaren ach tereen weinig resultaat geboekt op het vlak van intei-gemeenschappelijke uitwisseling. Er zijn heel wat activiteiten van de grond gekomen, dat wel, maar telkens zaken voor de desbetreffende bevolkingsgroepen. Pas de laatste twee jaar bemerk ik een kente ring. Protestantse scouts plannen geza menlijk met de katholieke groep activitei ten. Het begint te lopen en dat is natuurlijk geweldig. Ook het feit dat de Integrated Se condary School (voor katholiek en prote stant) nu eindelijk bestuurlijk aandacht krijgt, is een goede zaak." Fahy is lovend over het werk van docenten aan de verschillende scholen in Dungan non. Vroeger was indoctrinatie op de scho len een hoofdvak, tegenwooi'clig beseffen de leerkrachten dat een goede opleiding leerlingen een stuk verder helpt in de sa menleving. „Jongeren beginnen - Goddank - in te zien dat ook zij rechten hebben. Ik hoop dan ook dat de huidige jonge generatie zich geroe pen voelt om de politiek in te gaan De voorbije decennia hebben we op het po litieke toneel amper nieuwe figuren zien verschijnen. Het wordt tijd dat de jongeren hun opwachting maken. Gebeurt dat, en ik voorzie dat, dan voorspel ik dat Noord-Ier land - in wat voor vorm dan ook - over vijf tien jaar een redelijk stabiel landje zal zijn, want het gros van de jongeren wil niet meer dan een goede baan, een gezin en simpel weg een gelukkig leven." Geld Fahy hoopt echter dat voor die tijd in Lon den erkend wordt dat voor het weghalen van de barrières tussen de gemeenschap pen geld nodig is. „De Britse overheid investeert amper in de gemeenschap. Particuliere bedrijven - of het nu Britse of Europese zijn - weten goed wanneer de tijd rijp is om te investeren Voor hen is dat een kwestie van rekenen. De Britse ovei'heid is Noord-Ierland liever kwijt dan rijk. Dat merk je in alles. De snel wegen zijn nog steeds niet doorgetrokken, de haven in Belfast wordt met Europees geld opgeknapt en de vele Interreg-projec- ten die nu in de grensstreek van de grond komen, worden bekostigd vanuit Brussel. Ik moet rond zien te komen met een budget van amper 50.000 gulden voor het jeugd- en jongerenwerk. Dat is natuurlijk een lacher tje, maar ja, het zij zo." Dungannon-stad, tot de zeventiende eeuw zetel van de O'Neills en als zodanig hoofd stad van Ulster, oogt vandaag de dag als een redelijk welvarend stadje in Zuidoost-Ty- rone. Een gespleten stad. Dat nog wel, met in de oostelijke wijken de protestanten en westelijk van het centrum de katholieke wijken. Van die tweedeling valt in het cen trum weinig te merken. Waar twee jaar ge leden nog een parkeerverbod gold - en overtreders het risico liepen dat hun auto door het Britse leger werd opgeblazen als zij hun voertuig tijdelijk onbeheerd hadden achtergelaten - raast nu het blik in alle richtingen voorbij. De soldaten in camou flagetenue - waarvoor dat diende in een stad vragen de Noordieren zich nog immer af - zijn voorgoed uit het straatbeeld verd wenen. Uit beeld, maar niet uit de stad, want hoog op de heuvel waar ooit het kasteel van ba ron O'Neill stond, houden nog enkele hon derden soldaten zich schuil in een ommuur de kazerne. In 1993 woonden en werkten er nog zo'n 20.000 Britse soldaten in het woelige lands deel. De afgelopen twee jaar zijn er enkele duizenden teruggetrokken. Een proces dat langzaam door de Britse overheid wordt geleid. Van het Brits out dat op tal van mu ren gekalkt staat, is nog geen sprake. Zo lang de paramilitaire organisaties als de IRA en de Ulster Volunteer Force (UVF) en de Ulster Freedom Fighters (UFF) hun wa pentuig niet hebben ingeleverd, blijft de Britse militaire aanwezigheid in Noord- Ierland een feit. Het inleveren van de wapens is voor de re gering-Major nog altijd een eis die met na me de IRA moet inwilligen voor Gerry Adams en zijn Sinn Fein-makkers aan de onderhandelingstafel mogen schuiven. Daad In de katholieke gemeenschap hopen veel mensen dat de IRA een daad stelt en zich op zijn minst van een deel van de wapens ont doet. „Niemand kan toch controleren wat er ver borgen is", stelt men simpelweg. De Britse inlichtingendienst schat niette min dat de IRA een ton aan Semtex-explo- sieven verborgen houdt, minstens enkele duizenden geweren en machinegeweren, een miljoen magazijnen met ammunitie, alsmede een beduidend aantal SAM-lucht- afweerraketten. De lokale overheden, opbouwwerkers en priesters vrezen dat - als er niet snel iets met het wapentuig gebeurt - de handwa pens door vogelvrijen gebruikt zullen wor den voor gewone criminele activiteiten. Voor overvallen en afrekeningen in het drugscircuit. Want de vrede van het voor bije jaar mag de regio dan wat welvaart ge bracht hebben, met die verbeterde econo mische situatie deed ook het drugspro bleem in een onverwacht grote omvang zijn entree. Pastoor Lawrence Boyle van de Sint-Patrickparochie in Dungannon acht de aanpak van het drugsprobleem van gro- ter maatschappelijk belang dan het politie ke steekspel over de bestuurlijke toekomst van Noord-Ierland. Vanaf de preekstoel waarschuwde hij de voorbije week zijn parochianen 'om hun en zijn kinderen te vrijwaren van drugs'. Zijn verspreking werd met gelach ontvangen, zijn boodschap in ernst. „Ik maak me echt zorgen als je ziet hoe 13, 14-jarigen plots klaps geconfronteerd zijn geworden met een enorm sociaal-maatschappelijk pro bleem. Jarenlang was het voor velen praktisch on mogelijk om te vluchten van the Troubles en nu het beter gaat voor de meesten wordt kinderen een vluchtmogelijkheid geboden, die uiterst verlokkelijk is. Ik denk dat het drugsprobleem in Noord- Ierland - als we gezamenlijk niet snel iets ondernemen - ons binnen een mum van tijd boven het hoofd zal groeien. Daar moeten we ons tegen wapenen", benadrukt Boyle. Groei Fahy onderkent dat het drugsgebruik en de handel in narcotica in luttele maanden tijd een enorme vlucht genomen heeft. Volgens hem heeft de groei van de handel direct te maken met het feit dat de Royal Ul ster Constabulary (RUC), het Nooi'dierse politiekorps, absoluut niet toegerust is op het gewone politiewerk. De RUC, voor 90 procent bestaand uit protestanten, geniet in de katholieke gemeenschap, geen grein tje vertrouwen. „In feite bestaat er in de drie westelijke graafschappen geen politiekorps. De RUC wordt nog steeds beschouwd als een ver lengstuk van de Britse bezettingsmacht en is alleen actief als het gaat om de opsporing van IRA-leden en -sympathisanten. Het korps is niet bij machte om gewoon politie werk aan te pakken. Criminelen hebben dan ook vrij spel", legt hij uit. De verwijten aan het adres van de RUC klinken niet alleen uit katholieke hoek. Ook McKeown en haar medewerkers ken nen de verhalen. De RUC heeft het voorbije jaar geprobeerd om orde op zaken te stellen. Ruim 2000 nieuwe agenten werden geworven, de helft van katholieke origine, zo'n 400 vrouwen. Fahy: „Dat is een begin, maar om het ver trouwen van de mensen te winnen is er echt wel wat meer nodig," Fahy, McKeown, Carroll, pastoor Boyle, de kroegtijgers in het republikeinse bolwerk Cappagh, de trotse protestanten in het lief lijke Moy en de katholieken in de woonwijk aan de Ballygawleg Road in Dungannon vertrouwen er op dat de wapenstilstand permanent zal zijn. Vrijwel niemand verwacht dat Clinton in staat is om de voortdurende constitutione- Ie crisis te bezweren. De Amerikaanse president zal mogelijk de verschillende partijen aan de overlegtafel kunnen krijgen. Waarschijnlijk kan hij ook de paramilitaire organisaties zover krijgen dat zij een geste doen, een daad stellen door een deel van de wapens in te leveren Clinton zou dan een aardig succesje op zijn conduite-staat kun nen bijschrijven en dat is mooi meegeno men, omdat hij - zo meent Fahy - dan toch de twintig miljoen Amerikanen van Ierse origine aan zich weet te binden. „Met de Amerikaanse presidentsverkiezingen in aantocht is dat zeker van belang", aldus de jongerenwerker. Conny van Gremberghe

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 31