Doel balanceert op de rand van de afgrond wmmiMw Uitbreiding haven laat geen ruimte voor oude dorpjes PZC reportage ZATERDAG 28 OKTOBER 1995 Bijna twintig jaar geleden vloog: een staatssecretaris in een helikopter over 'het bedreigde gebied'. Nauwelijks teruggekeerd op aarde nam hij het in bewogen bewoordingen op voor het pittoreske Doel, het voormalige vissersdorpje aan de Schelde, waar het leven de jaren voordien nagenoeg was lamgelegd door de eeuwige expansiedrift van de grote buurman, de wereldhaven Antwerpen. De havenbaronnen zagen hun driften enkel beteugeld door die ellendige dorpjes op de linkeroever van de Schelde en beraamden samen met bevriende bestuurders in het geniep een aanslag. Kallo, Meerdonk, Verrebroek, Kieldrecht en Doel moesten doodbloeden. Dus werden geen bouw- en verkavelingsvergunningen meer afgegeven en werd een voorzichtig begin gemaakt met onteigeningsprocedures. De bevolking reageerde opstandig. En de bevlogen staatssecretaris draaide de klok snel terug. De dreiging moest uit de lucht, de dorpen verdienden bescherming. Op Doel lag een mooie toekomst te wachten. Een toeristisch watersportcentrum zou het worden, geconcentreerd rond een prachtige jachthaven. Nu, oktober '95, balanceert Doel opnieuw op het randje. Over de vier kerncentrales, een paar honderd meter benoorden het dorp, maakt niemand zich nog druk. De dreiging komt nu uit het zuiden. Het containertijdperk eist z'n tol. UITBREIDING HAVEN ANTWERPEN (linkeroever) «■H geplande containerhaven tym wordt aangelegd staat ter discussie Frans Pauwels (82) sloft over de dijk naar de steiger aan de Schelde. Hij is z'n leven lang al Doelenaar en heeft het er nog steeds naai- z'n zin. Van het kerncen tralepark vlak voor z'n deur heeft hij nooit last gehad. „Alleen stoom komt eruit. Ik denk dat de straling énkel schade doet aan de mensen die in de centrale werken." Op de dijk wijst hij naar het zuiden. Op een paar honderd meter van Doel ligt een waterbekken, dat bij het graven van het Doeldok, jaren geleden, dienst deed als bassin voor de zandzuigers. Daar net voor bij zou de insteek voor de nieuwe contai nerhaven moeten komen, de derde grote containerterminal in het havengebied. „En dan zullen ze daar wel een dijkje of iets dergelijks aanleggen en er boompjes op planten, zodat wij geen last hebben van al dat lawaai." Pauwels heeft vertrouwen in de bestuur ders. „Ze hebben Doel toch altijd nog niet van de kaart willen vegen hè... 't zal wel loslopen." Antwerpen heeft haast met de aanleg van de derde containerterminal. Op de rechte roever is de Europaterminal overvol en wordt hard gewerkt aan de voltooiing van de Noordzeeterminal, ten noorden van de Zandvlietsluis. Als die in oktober volgend jaar in gebruik wordt genomen, mag de sprong over de Schelde niet te lang meer op zich laten wachten. De wereldwijde containertrafieken groeien immers nog steeds als kool en wil Antwerpen blijven meedoen in de keiharde concurrentie strijd om die trafieken, dan moeten snel beslissingen worden genomen over de lo catie en aanleg van de derde Scheldeter- minal. Rotterdam denkt tenslotte al har dop aan een tweede Maasvlakte en ook in Zeebrugge staan de bulldozers klaar om de verwachte groei van 4,5 procent in de trafieken binnen te halen. Varianten Half september koos een projectgroep van topambtenaren van het Vlaamse ministe rie van Openbare Werken en van het Ha venbedrijf van Antwerpen uit vijftien va rianten het beste, althans minst proble matische ontwerp. Het werd direct door gestuurd naar minister Baldewijns van Openbare Werken met het verzoek onge veer vijf miljoen gulden beschikbaar te stellen voor een haalbaarheidsstudie. De beslissing van de minister wordt binnen enkele weken verwacht. Na de studies zou begin '97 het startsein kunnen worden ge geven voor het eigenlijke werk. Een jaar later zou dan alvast de eerste 1200 meter kade in gebruik kunnen worden genomen. De geselecteerde variant 'A7' gaat uit van een getijdehaven, parallel aan het nog nauwelijks gebruikte Doeldok. dat moge lijk weer gedeeltelijk zou moeten worden gedempt. De haven zou moeten worden voorzien van 4200 meter kade met daar omheen ongeveer 200 hectare bedrijfster rein. Aan de noordwestelijke kant van de ■êÊÊtê. .r- mA al Doel, onder de rook van Antwerpen. haven, op een boogscheut van Doel, zou 2500 meter kademuur worden aangelegd, aan de zuidoostkant 1700 meter. Aan de uiterste zuidzijde van de nieuwe terminal wordt ruimte vrijgehouden voor de bouw van een tweede sluis, die naast de be staande Kallosluis voor een goede ont sluiting van de Waaslandhaven zou kun nen zorgen. En daarmee zou het Baal- hoekkanaal plotseling compleet overbo dig worden. De plannenmakers bestudeerden alle mo gelijke varianten. In de meeste gevallen kwamen de dorpen op de linkeroever er slecht af. Doortrekking van het Doeldok richting Schelde (met een sluis) zou onher roepelijk het einde van Doel zijn geweest. En was gekozen voor bijvoorbeeld een lo catie ten noordwesten van het kerncen tralepark - pal tegen de Zeeuws-Vlaamse grens, dan zou het dorp op een eilandje te recht zijn gekomen en in dat isolement een zachte dood sterven. Maar één ding stond dus steeds voorop: Doel moet blij ven!!! Op 24 september 1967 leek in het Oost- Vlaamse Sint Niklaas een volksopstand uitgebarsten. Meer dan 5000 woedende Waaslanders trokken door de straten van de stad. Op verschillende kruispunten werden met tractoren en andere land bouwwerktuigen versperringen opgewor- pe. „Stop de grondroof', scandeerde de massa. Nu, in '95, lijkt niemand het meer in z'n hoofd te halen te protesteren tegen de voortschrijdende industrialisatie op de linkeroever, of die nu havengebonden is ol niet. De rapporten spreken immers boek delen en de geachte bestuurders hameren er dagelijks op: de eertijds zo lieflijke pol ders vormen het kloppend hart van de Belgische economie. Protesten? Ja, héél voorzichtig. Want 'de nieuwe tijd' hou je niet tegen, zeker niet met strobalen op de weg... In 1975 vormde Doel, door de jaren heen uitgegroeid tot hét symbool van de eeu wige 'strijd' van de polderbewoners tegen de al te opdringerige wereldhaven Ant werpen, voor het eerst het decor van de Scheldewijdingsfeesten. Achterliggende gedachte van de organisatoren: 'De weer baarheid van Doel bewijzen in de donkere periode van de havenexpansie en indus trialisatie van de linkeroever'. Het bouw- verbod dat nog tot 1978 werd gehand haafd, kostte Doel bijna het leven. Hon derden mensen hadden hun biezen ge pakt, er blijven er nauwelijks 1000 over Nu. in '95, zijn het er nog iets meer dan 900. Maar terwijl het dorp nu weer wat uit het dal klautert, staan de landmeters op- nie,uw op de dijk. Schrikbeeld Tekst uit. een pamflet: 'De opmetingen ter hoogte van de Doelse haven laten vermoe den dat Antwerpen geen rekening houdt met 'de mens' in dit ontwikkelingsgebied. Baalhoekkanaal. Verrebroek- en Doel dok, verdieping van de Schelde, een nieuwe zeesluis en een derde containerter minal tonen de steeds weerkerende ex- pansiezucht van Antwerpen overduide lijk aan. Steeds bedreigingen voor de lin keroever en voor Doel.' Het schrikbeeld staat de Doelenaren duidelijk voor ogen: verlies van alle dorpsbewoners in de 'bui tenwijken', verlies van de groene long en belangrijke buffer (het landbouwgebied rond Doel), aanleg van grote verkeerswe gen, tunnels en spoorwegen, geluidshin- fotografie Charles Strijd der. luchtverontreiniging, waardeverlies van de eigendommen en een permanente stress bij de bewoners, die zich van alle kanten bedreigd voelen. „In 1977 beloofde staatssecretaris Mark Eyskens ons met de hand op het hart dat Doel en de polders eromheen zouden worden gespaard. De leefbaarheid zou behouden blijven en zelfs verbeteren", zegt een anoniem lid van het Scheldewijdingscomité ('ik moet oppas sen voor m'n baan'). „De bedreigde pol derdorpen vormen na de herindeling nu allemaal onderdeel van de gemeente Be- veren. Vroeger hadden we al niets te ver tellen en maakte Antwerpen de dienst uit. Maar ook he't. grote Beveren moet zich haast alles laten welgevallen. Het gaat om ontwikkelingen op het grondgebied van Beveren. maar Antwerpen bepaalt wat er gebeurt." Burgemeester Frangois Smet begrijpt het best. Diep in z'n hart had hij ook liever ge zien dat Antwerpen aan zijn deur voorbij was gegaan. Ja echt. hij meent het. Voor het geld hoeft het niet, want ooit is afge sproken dat de opbrengsten van de ha vengebonden industrie naar Antwerpen gaan. Alleen overige industrievestigingen zijn lucratief voor de gemeentekas van Be veren. Zo'n derde containerterminal slokt een flink deel van de linkeroever op en op die manier worden de vestigingsmogelijk heden voor 'gewone' industrie dus be perkt. „Maar we kunnen niet anders dan meewerken, zij het onder duidelijke voor waarden. Beveren mag zich niet verliezen in kleinburgerlijk denken en Antwerpen buiten de deur houden. Er staan immers enorme belangen op het spel: je hebt te maken met een wereldhaven, die eigenlijk enkel nog in westelijke richting kan uit breiden. Dat hou je niet tegen." Leefbaarheid Smet is blij met de 'cultuuromslag' op het schoon verdiep van het Antwerpse stad huis. Vroeger werden de kleine buurge meenten voor voldongen feiten geplaatst, nu is het gemeentebestuur van Beveren al in een pril stadium bij de planontwikke ling betrokken. Het biedt Smet en de zij nen de mogelijkheid de vinger aan de pols te houden en te voorkomen dat de polder dorpen het loodje leggen. „Behoud van de leefbaarheid staat voorop. De mensen in met name Doel moeten kunnen blijven ademen. Je kunt natuurlijk niet eisen dat ze straks helemaal niets zullen horen van de activiteiten in die containerhaven. Tij den veranderen nu eenmaal en ook de leef omstandigheden. De straat waarin ik woon was vroeger ook heel rustig; nu is het er hartstikke druk. Zo gaat dat. Vraag is of je een grote berg om Doel heen moet leggen. Het leven in zo'n put lijkt mij ook niet zo aantrekkelijk De burgemeester denkt eerder aan be houd van de landbouwgrond als natuurlij ke buffer en aan extra groen in het land schap. Smet weet zich gesteund door de gemeenteraad, die trouwens vindt dat Antwerpen nu eindelijk eens met een goed uitgewerkte totaal-visie op de ontwikke ling van de linkeroever moet komen; de huidige fragmentarische aanpak zorgt nu keer op keer voor onrust onder de polder bewoners. Blind paard De politieke groepering Agalev (Anders Gaan Leven; de Vlaamse Groenen) plaatst vraagtekens bij de goede voorne mens van de dames en heren bestuurders. „Het heeft er alle schijn van dat Antwer pen als een blind paard door de wei den dert", zegt woordvoerder Jan Verstraeten in Kieldrecht. „Van een duidelijk, afgewo gen beleid is absoluut geen sprake. Ant werpen breidt uit om uit te breiden.. En omdat ze het in andere havens ook doen. Dat is natuurlijk te zot voor woorden, te meer daar er hele poldergebieden aan worden opgeofferd. Kijk naar dat Verre- broekdok. Dat moest en zou er komen. In '91 zou worden begonnen met de aanleg; het is er nóg niet. Veel te hoog gegrepen allemaal. Het Doeldok ligt er wel, maar wordt niet gebruikt. En bovendien maar blijven mekkeren over de uitdieping van de Schelde en het Baalhoekkanaal. Vraag is waar al dat geld vandaan moet komen, zeker als je ziet dat ook Zeebrugge en Gent allerlei peperdure projecten bij de minister op tafel leggen..." Agalev is overigens niet tegen de industrie en niet tegen uitbreiding van de haven. De partij erkent de noodzaak van een tweede toegang tot de Waaslandhaven en de bouw van een derde containerterminal. Maar... op voorwaarden. De Groenen den ken bijvoorbeeld dat de polderbewoners beter af zijn met de doortrekking van het Noordelijk Insteekdok en de aanleg van een tweede sluis in het zuidelijk deel van dat dok, dan met een compleet nieuw te graven getijdedok. Kallo is al bijna van de kaart verdwenen. Wordt het Verrebroekdok dan toch nog aangelegd, dan staat ook de toekomst van Verrebroek op het spel. Kieldrecht, aan gebouwd tegen Nieuw-Namen, legt het •loodje als het Kieldrechtdok en het Baal hoekkanaal worden aangelegd. Berustend En Doel? Stappen de Doelenaren over een paar jaar 's morgens uit hun bed, dan sto ten ze hun grote teen nog net niet tegen een container, maar het ergste valt te vre zen. „Want het wordt hier natuurlijk veel drukker en rumoeriger", vreest Angeline Lubin in de Hooghuisstraat. Ze heeft een affiche tegen het raam geplakt. 'Stop de Wurggreep. Geen Containerterminal in Doel', schreeuwt het papier. Ze baatte ja renlang een kroeg uit bij de Londenbrug in Antwerpen en dacht in Doel eindelijk rust te vinden. Haar overbuurman René Marijn maakt zich niet druk. „Ik heb altijd in Doel gewoond en ik vrees niets." Zo denken veel Doelenaren erover. Ze zien wel wat er van komt en wachten af, berus tend bijna, moegestreden. De postbode-op-ronde heeft wel een me ning, maar durft hem niet uit te spreken en de oude heer Constant de Bruycker, wandelend op de dijk. slaakt slechts een diepe zucht. „Destijds had ik hier een zaak, maar door de bouwstop kon ik niet moderniseren. We dachten nog dat de ker- centrales voor klandizie zouden zorgen, maar dat is ook flink tegengevallen. Ze hebben voor de werknemers villaparken ver buiten Doel gebouwd en die mensen kopen hier niks, nog niet eens een pakje sigaretten. Weet je wat m'n buurman laatst zei? Laat die kerncentrales maar ontploffen, dan gaan we er met z'n allen aan en als we dan met die hele massa voor de hemelpoort staan, komen ze niet aan sorteren toe. Op die manier geraken we makkelijker binnen. De mensen zijn het vechten beu." Een ingezonden stuk in de 'Gazet van Antwerpen' van 12 oktober. Een veront ruste Doelenaar schrijft: „Indien de inwo ners van Doel in die omstandigheden moeten verder leven, dan is het beter dat men Doel van de kaart veegt, hoe zwaar dat voor de plaatselijke bevolking ook mag zijn. Dat men de bewoners die willen vertrekken behoorlijk uitbetaalt. Dat is volgens mij de meest eerbare oplossing. Ik zie echt geen valabele redenen om het dorp in andere omstandigheden nog lan ger te beschermen. Of zal Doel enkel mo gen blijven bestaan om als toeristische at tractie te dienen voor de zondagsmens jes?" Wout Bareman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 23