Je kunt je stijl niet zomaar veranderen Zingen als een abstract schilder Ace of Base: Abba van de jaren 90? Het ergste wat je kan doen, is moraliseren Smashing Pumpkins kiest voor concept kunst cultuur 23 Amy van Meenen soliste in The Young Handel cd VRIJDAG 27 OKTOBER 1995 In een suite van het Sheratonhotel in de havenstad Gothenburg kijken Jenny en Malin Berggren weinig vrolijk. Na vijf dagen van interviews zitten de zusjes er een klein beetje doorheen. Vijf dagen lang dezelfde vragen over het plotselinge succes, daar word je natuurlijk ook niet vrolijk van. Jenny en Malin vormen de vrouwelijke helft van Ace Of Base, dat in één klap wereldberoemd en miljonair werd met twee versies van het debuutalbum Happy Nations. Een nieuwe cd, The Bridge getiteld, zit er aan te komen. Vandaar dat de halve Europese muziekpers op audiëntie mocht bij de Abba van de jaren negentig. Wij de Abba van de jaren ne gentig? Daar ben ik het niet mee eens. zegt Malin Berggren. Als er wordt gewezen op samenstelling en uiterlijk van de groep, hun stemmen en dat Abba deze muziek zou hebben gemaakt als ze nog steeds bestaan zouden hebben, krabbelt de zangeres terug. Malin: „Ik denk dat we een klein beetje op Abba lijken. Maar wat we daar te genin kunnen brengen, tegen dat beeld van de Abba van de nineties, is dat we het eerst populair werden in Denemarken. Zonder dat we ons gezicht hadden laten zien. Er wer den daar twee singles uitgebracht, Wheel Of Fortune en All That She Wants en die werden respectieve lijk nummer twee en nummer één. Dat bewijst een hoop. Dat die De nen ons niet zagen als een kwartet met een blonde en een donkerha rige zangeres. Ze dachten daar dat we uit Londen kwamen of zo". Het komeetachtige succes van Ace Of Base is ook bij de groep zelf als een bom ingeslagen. Je kunt je vra gen zetten bij de artistieke waarde van de kauwgomballen-dance van Ace Of Base, maar aan de andere kant slaagt het Zweedse kwartet er schijnbaar moeiteloos in om ref reintjes te schrijven die niet uit je kop te branden zijn. Met de cd Happy Nations verkochten Malin, Jenny en Jonas Berggren en Ulf Ekberg het onwaarschijnlijk hoge aantal van negentien miljoen ex emplaren wereldwijd, waarvan in Nederland een kwart miljoen. Nooit eerder werden er van een de buut zoveel exemplaren afgezet. Goed derhalve voor een plekje in de eerstvolgende editie van het Guinness Book of Records, waar nu nog Whitney Houston met veer tien miljoen exemplaren als re cordhoudster prijkt. De nieuwe cd The Bridge, die op 30 oktober uitkomt, laat minder 'dan ce' en meer 'ballads' horen. Blonde Malin legt uit hoe dat gekomen is: „We hadden een beetje genoeg van die backbeat-liedjes. Wilden nou een andere kant laten horen. Ik denk dat iedereen verlangde naar een langzaam, romantisch liedje. Daar hebben we alle vier apart van elkaar aan gewerkt. Ik wilde voor het eerst liedjes doen, Jenny ook. Het grappige was dat we allemaal, zonder het van elkaar te weten, ballads gingen schrijven". De koerswijziging past bij Ace Of Base en is te licht om de fans direct te verontrusten. Malin: „Ja, we kunnen toch moeilijk opeens punk gaan spelen. Hoewel ik daar erg van hou. Ik wil nog graag eens een cover van The Clash doen. Train In Vain (hun enige Amerikaanse hit, en nooit officieel in Europa uitge bracht). Ik hou van The Clash. Ze zijn de beste. Maar eh... ik denk dus niet datje zomaar punk kunt gaan spelen, of hardrock, ik bedoel, je kunt je stijl niet zomaar gaan ver anderen". Jenny: „We hadden er voor kun nen kiezen om funk te gaan doen, of rock, of soul, of zelfs hardcore, hahahahaha. De overeenkomst tussen het eerste album en deze cd is dat we de dingetjes eruit pikken die we zo leuk vinden in de muziek Eerst was dat backbeat, nu is het de Spaanse gitaar voor een meer akoestisch geluid. Op de eerste cd was dat een beetje techno, nu is het meer Eurodance. Je pakt van alles wat. Ik denk dat ik en Malin de grootste zondaars zijn, wij zorgden voor de ballads. Ik schreef er drie, Malin één". Je zou verwachten dat er bij het schrijven van nieuwe nummers een enorme druk op de groep lag, nu het debuut negentien miljoen exemplaren verkocht, maar Jenny en Malin zeggen dat dat wel mee valt. Malin: „Het eerste album za gen we meer als een hobby. Als je op een hobby-level begint en je ver koopt het toevallig over de hele fucking wereld en je komt daarna meteen ander, beter geproduceerd album, maar het is nog steeds die zelfde hobby, diezelfde happiness, dan is er geen reden om aan te ne men waarom het minder zou wor den. Dan kun je even goed een klapper maken. This one's gonna explode, I think. Waarom? Voor het eerst hebben we alle vier de muziek gemaakt. Het geluid is bre der, verruimd". En Jenny: „Ondanks de verande ringen hebben we in grote lijnen hetzelfde concept als de vorige keer. Ik ben erg gelukkig met The Bridge en erg tevreden als we hier drie miljoen albums van verko pen." Maar drie miljoen? „Ik heb er eer lijk gezegd nooit zo bij stilgestaan dat we negentien miljoen cd's heb ben verkocht. Natuurlijk, in het begin keken we de hitlijsten na, hoe doen we het nu in Duitsland, dat soort vragen, maar ik ben er mee opgehouden me daar zorgen over te maken. Bovendien, we wer den zo groot, dat ging m'n ver stand toch te boven". Het succes heeft het leven van Jen ny en Malin onmiskenbaar veran derd. Malin: „Als je een hoop pla ten verkoopt, krijg je een hoop geld. Je kunt dan opeens veel meer doen, maar tegelijk moet je je ver stoppen als je wat gaat doen. Je moet je verschuilen voor mensen. Als je geen zin hebt om handteke ningen te zetten in een skilift, moet je niet gaan skiën. Of je moetje ver stoppen achter een grote zonnebril en petjes en dat soort dingen. Als ik make-up draag kan ik niet uit gaan in China, niet in Japan, niet in The States. Er hoeft maar een beetje mascara op m'n ogen te zit ten en ze herkennen mij al". Aardigheidje De juffrouw van de platenmaat schappij komt binnen, het half uur zit er op. Nog één vraag mag ge steld worden: waarom is de Ameri kaanse versie van de debuut-cd Happy Nations (in de VS The Sign getiteld) een halfjaar later ook in Europa uitgebracht, terwijl er maar vier nieuwe nummers op staan. Malin: „We wilden iets speciaals voor The States doen. In Amerika willen ze alles altijd anders. Zo van: dit is voor ons. Maar we von den later dat het ook in Europa uit gebracht moest worden, als een aardigheidje voor onze eerste fans". En Jenny: „Die fans vroegen erom. We hebben geprobeerd om ze als vier singles uit te brengen, maar dat werd nog duurder. We wilden nieuwe liedjes uitbrengen, maar er was geen tijd geweest om ze te schrijven. Dus kozen we voor deze oplossing. Het was of dit of he lemaal niets". Is dat niet een cheap way of ma king money? Malin reageert als door een wesp gestoken. „Nie mand heeft hierover geklaagd, jij bent de eerste. Niemand heeft te gen ons gezegd dat de fans twee vrijwel identieke cd's moesten ko pen. Jij bent de eerste die zegt dat we geld op een gemakkelijke ma nier hebben gemaakt. Terwijl we het met de beste bedoelingen in Europa hebben uitgebracht". Het afscheid is niet zo hartelijk meer. Hoewel Jenny nog haar best heeft gedaan om het vriendelijk te houden, geeft Malin me slechts met grote moeite een hand. „You're the first", schreeuwt ze nog eens. De populariteit van Ace of Base mag dan zijn toegenomen, maar dat geldt niet voor het incas seringsvermogen... Gert Meijer Als Porgy Bess in Terneuzen een con cert op een door de weekse dag orga niseert, is er iets bijzonders aan de hand. Dat is donderdag 2 november het geval wanneer een jazzdiva in het kader van het Belgische Audi Jazzfestival optreedt. Porgy Bess kan dan een grootheid op de indrukwekkende lijst musici bijschrij ven. Ongetwijfeld wacht een overvolle jazz club miss Betty Carter die normaliter op grote jazzfestivals of in gerenommeerde concertzalen haar talent etaleert. Zoals op het 50-jarige feestje van haar cd-label Ver ve waar ze in de Carnegie Hall een van de topacts was. Afgelopen lente zag ik Betty Carter (65) met haar trio in de Londense jazzclub van Ronnie Scott. Rijen wachtenden stonden voor de tweede set gedisciplineerd in de uitgaanswijk Soho in de rij om een glimp van haar op te vangen. Binnen een in vorm zijnde Carter die het publiek bespeelde en uitdaagde. Pianist Xavier Davies en zijn companen vulden Carter melodisch aan. swingden de zangeres vootuit en zorgden voor eenheid, zodat de zangeres zo vrij was als een vogeltje. Carter kleedde die avond haar songs uit om deze vervolgens met haar creatieve in vallen opnieuw op te tuigen. Soms dacht je als toeschouwer dat ze elk ogenblik als toonkunstenaar Willy Alfredo het publiek zou uitdagen met de term Roept u maar! om vervolgens met het trefwoord improvi serend aan de haal te gaan. Of zoals schrij ver Will Friedwald in zijn boek Jazz Sin- ging stelt: „Betty Carter is het beste wat ons kan overkomen in de jazzzang. Muzi kaal is zij het verlengstuk van wat voor haar kwam, te weten Ella Fitzgerald en Sa rah Vaughan. Wat de interpretatie van een liedjestekst betreft, kan ze wedijveren met Carmen McRae en soms met een Billie Ho liday." Een jazzblad schreef: „Ze gaat te werk als een abstract schilder, ze neemt een beken de melodie en slaagt er vervolgens in deze helemaal naar haar hand te zetten." Middelheim Enige dagen na haar optreden in Ronnie Scott's club stond Carter in de Royal Fes tival Hall in hetzelfde Londen met een all- star ritmesectie met pianiste Geri Allen, bassist Dave Holland en slagwerker Jack Dejohnette. Haar label Verve legde dit concert op cd vast onder de titel Feed the Fire. Op Jazz Middelheim 1993 trad Carter aan met pianiste Geri Allen. Zij stond in 'Betty Carter het voorprogramma van vibrafonist Lio nel Hampton, die haar voor haar concert met zijn fragiele lichaam in de armen viel, stamelend: ..Music is our life." Betty Carter won als tiener een zangwed strijd voor amateurs in Detroit en trad ver volgens op met alle grote jazzmusici die op hun tournee de stad aandeden: van Dizzy Gillespie tot Charlie Parker, Miles Davis en Max Roach. In 1948 werd zij de vaste zangeres bij de band van Lionel Hampton (die haar de bijnaam 'Betty Bebop' gaf). In 1951 ging Carter haar eigen weg en sindsdien is zij uitgegroeid tot een van de populairste zangeressen in de geschiede nis van de jazz. Net zoals Art Blakey is ze de ontdekker van jong talent. Pianisten als John Hicks. Mulgrew Miller. Benny Green. Geri Allen en Cyrus Chestnut kre gen bekendheid aan haar zijde. Naast het Xavier Davis trio brengt Betty Carter als verrassing tenorsaxofonist Mark Shim mee naar Terneuzen. Duo Twee dagen later treedt het duo Rob van Bavel/Marc van Rooy op in Desafinado in Middelburg, De jonge pianist Rob van Ba- vel is een veelgevraagd toetsenist. Zo maakt hij deel uit van het kwartet van al tist Piet Noordijk. met wie hij in januari in de Middelburgse Stadsschouwburg speelt. Verder is Van Bavel lid'van het Dutch Jazz Orchestra onder leiding van Jerry van Rooyen. Met dit orkest speelt hij Portrait of a Silk Thread. In dit project worden nooit eerder ten gehore gebrachte stukken uitgebracht van Billy Strayhorn. die als ar rangeur en pianist in 1939 tot de Ellington- organisatie behoorde. Verder speelt Van Bavel in het Ben van den Dungen/Jarmo Hoogendijk quintet. Van Bavel heeft een paar belangrijke prij zen op zijn conto staan. De belangrijkste is de tweede prijs die hij een aantal jaren ge leden behaalde in Washington tijdens de Thelonius Monk competitie. In eigen land sleepte de pianist, die met zijn eigen trio reeds door China tourde. de Wessel Ilcken- prijs in de wacht. Eerdaags komt de cd Transatlantic Highway voor het label Via Jazz uit. Marc van Rooy heeft aan het Rotterdams conservatorium gestudeerd. Deze jonge bassist speelt in diverse formaties in ons land en België. Ook stond hij met zijn stu wende basspel aan de zijde van Ameri kaanse collega's als Bob Mïntzer. Woody Shaw, Mark Murphy en Johnny Griffin. Deze kopstukken zagen in hem een goed begeleider. Bij Rob van Bavel is hij meer dan een begeleider. Het tweetal dient geen geconfituurde, gelikte werken op tijdens hun optredens. Interactie is het kernbe grip waarbij beiden beurtelings als solist en aangever een belangrijke rol spelen. Van Bavel en Van Rooy hebben gemeen dat zij overal en' bij iedereen inzetbaar zijn. Zo vervulde Van Bavel onlangs tijdens een concert in het kader van het nazomer-festi val een hoofdrol als begeleider van de Amerikaanse zangeres Jeanie Bryson. Dat was in Domburg In het Middelburgse jazzcafé wordt Van Bavel met alle egards behandeld. Zo ver dwijnt de huispiano in de keuken om plaats te maken voor een baby-vleugel. Een goede pianist behoort immers achter een vleugel plaats te nemen. Arnold Parre Betty Carter haar kwartet met o.a. pianist Xa vier Davis en Mark Shim, tenor sax: donderdag 2 november. Porgy Bess. Noordstraat 52. Ter- neuzen. Duo Rob van BaveUMarc van Rooy, zaterdag 4 november, jazzcafé Desafinado. Koorkerkstraat Middelburg. Het oorspronkelijke plan was om er een doorlopend verhaal van te maken. „We hadden eigenlijk in ons hoofd: Genesis. Maar toen we bij Kaïn en Abel kwamen, dachten we: het wordt wat zwaar." En toen hebben ze maar besloten om gewoon een aantal melodieën van Handel volgens het beproefde en door miljoenen gewaardeerde concept te bewerken. Het resultaat: de cd The Young Handel en een gelijknamige theatertoernee in de laatste week van deze maand en de eerste week van november. Menigeen die Young hoort, ge volgd door de naam van een klassieke componist, is gelijk thuis. Die weet van Tom Parker, van The New London Chorale en van de solisten Amy van Meenen, Marilyn David. Gordon Neville en Lance Ellington. En die weet ook van de lijdensweg en vroegtijdige dood van boegbeeld Vicky Brown. Haar naam duikt nog steeds op als je met de hechte club om Tom Par ker heen spreekt. Amy van Meenen heeft haar ook nog meegemaakt „Vooral die laat ste toernee in 1992 was diep emo tioneel. Ze wilde zo graag nog alles geven, maar iedereen voelde dat het haar zo veel inspanning kost te." Amy is wat later aangeschoven bij de groep: na The Young Messiah. ten tijde van The Young Amadeus Mozart. Nu is ze mevrouw Parker, soliste en een van de tekstschrij vers. Het verhaal van haar ont moeting met Tom Parker kan zo in een boekje. Oostende „Tom was in België voor een vroege ochtendconcert dat zou worden uitgezonden in het pro gramma Te bed of niet te bed. De groep die ik toen had. was ge vraagd om de achtergrondkoortjes te verzorgen. Het was vroeg en het was koud in de catacomben van het Casino in Oostende We raak ten aan de praat en het was liefde op het eerste gezicht." Toch was het niet de bedoeling dat Amy ook qua werk zo nauw be trokken zou raken bij Tom. „Z'n groep had geen aanvulling nodig. Bovendien had ik mijn eigen werk. Ik had in België mijn eigen groep gevormd nadat ik een tijd in de Verenigde Staten had gewoond en gewerkt. Mijn wortels liggen in de folk. de rock. Ik ben begonnen als een meisje met een gitaar: liedjes van Joni Mitchell. West-Coastmu- ziek. Maar het viel me tegen in Amerika. Ik knapte af op de busi ness en op de druk die op je wordt uitgeoefend om maar aan een be paald imago te voldoen" „Terug in België heb ik een vocal- groep gevormd. Ik schreef daar voor de arrangementen. Ik wilde zielsgraag met muziek bezig blij ven. maar ik wilde nooit meer zo'n hectisch bestaan. Toen, op een ge geven moment, kwam de uitnodi ging om in de groep van Tom Ma deline Bell te vervangen. Die had gekozen voor The Cotton Club. Ik wist niet of ik op de uitnodiging in moest gaan. maar een vriend van me zei: Dat moetje doen. 't is echt leuk". Kousevoeten „Het was ook leuk. Schrijven was er in eerste instantie niet bijIk wil de me ook niet opdringen Ik weet nog dat ik op kousevoeten door Toms flat liep, bang om hem te sto ren. Ik had er geen idee van hoe hij werkte, wat ik kon doen of nalaten. Maar gaandeweg raakten we aan elkaar gewend. Hij legde me din gen voor. vroeg mijn mening. Ik weet niet of hij zich veel van mijn opinie aantrok, maar we raakten hoe langer hoe meersamen bij het werk betrokken". „Ach, hoe gaan dingen, je probeert eens een tekst en als je merkt dat die in goede aarde valt, ga je ver der. Je wordt ook zekerder. En ik had het voordeel dat ik de mensen die de teksten moesten zingen ken de. Ik kon als het ware in ieders ge voelswereld kruipen. Dat helpt, hoor". „Neemt niet weg dat ik het vaak moeilijk heb gehad. Ik kom uit de popmuziek. Als je dan opeens een tekst moet schrijven op een melo die van bijvoorbeeld Verdi. wat dus duidelijk moest bij The Young Verdi. dan kijk je daar raar tegen aan. Er gelden heel andere wetten. Popsongs hebben een patroon. Dat kun je niet volgen als je tek sten maakt op klassieke melo dieën: couplet, bruggetje, refrein: het is er allemaal niet bij in de klas sieke muziek". Fascinerend „Dat heeft ook consequenties voor de aard van de tekst. De dingen die je wilt zeggen, moet je anders for muleren. Ook moet je rekening houden met heel andere harmo nieën. Fascinerend is het wel. Vooral omdat we vaak teksten ma ken op stukken die instrumentaal zijn. Stay with me till the morning is daarvan een goed voorbeeld. Het is een deel uit het klarinetconcert van Mozart". „Wat we meestal doen is: heel goed luisteren naar de muziek, naar de sfeer die het betreffende stuk uit straalt. Daar praten we vervolgens over. Tom komt dan meestal met zijn ideeën over het arrangement en dan volgen de teksten. Je moet met het schrijven heel voorzichtig zijn". „Natuurlijk wil je bepaalde ideeën over brengen. Ik geloof, hoewel je meer intuïtief dan verstandelijk te werk gaat als je schrijft, dat we een aantal dingen willen zeggen over onze leefwijze en onze instelling ten opzichte van wat in de wereld gebeurt. Een aantal basisregels, zeg maar. waarvan wij het idee hebben dat ze mensen raken, om dat heel veel mensen er in hun hart het zelfde tegenover staan". „Maar je moet op je hoede zijn. Je moet voortdurend in understate ments schrijven. Want voor je het weet ben je aan het moraliseren en dat is het ergste wat je in teksten kunt doen. Het schrikt mensen af en terecht." Els Smit Amy van Meenen: „Het was liefde op het eerste gezicht". Na het verscheiden van Nir vana heten de Smashing Pumpkins de belangrijkste gi taarband van dit moment te zijn. In Amerika kwam hun tweede cd Siamese Dreams op tien de hitlij sten binnen en dat is niet gek voor een groep, die eigenlek geen hits scoort. In Nederland heeft de band uit Chicago sinds Pinkpop vorig jaar ook een meer dan behoorlijke aanhang, die al flink heeft zitten uitkijken naar een opvolger voor het prachtige Siamese Dreams. Die is er nu nota bene in de vorm van een dubbel-cd. Mellon Collie And The Infinitie Sadness (Virgin). Twee schijfjes met èn verhaaltje bovendien, want Melon Collie And The Infinitie Sadness heet een con ceptalbum te zijn, een fenomeen waarvan ik tot voor kort dacht dat het definitief uitgeroeid was. Maai de laatste maanden blijkt het con ceptalbum buiten de symfonische rock weer in ere hersteld en dan mogen de Smashing Pumpkins ge rust hun gang gaan. Van het ver haal heb ik trouwens niet veel be grepen en eigenlijk van de muziek ook niet. Je komt oren tekort bij dit af en toe zeer merkwaardige al bum, waarvan de muziek je heen en weer slingert tussen alle moge lijke gevoelens en emoties. Het ene moment sfeervol, het volgende ronduit zenuwslopend. Het ene moment is er een charmant piano liedje. het volgende moment krijg je een in duizelingwekkende vaart gebrachte rocksong met een enorm brok gitaargeweld 'Jelly- belly'. 'X.Y.U.') te verwerken. De liedjes daar tussenin, soms grunge, soms lekker luchtig, bevallen ei genlijk het best. Alleen op de kwa liteit van het toch al erg bassige ge luid valt wel wat aan te merken, want soms ('Love', de teringherrie in 'Tales Of A Scorched Earth') is het net of de opnames plaatsvon den in een windtunnel van de een of andere autofabrikant. Het zal wel bij de eigenwijze aanpak van de Pumpkins horen. Sonic Youth Gebrek aan eigenzinnigheid kun je Sonic Youth in ieder geval niet ver wijten. Voor een groep die zulke te gendraadse muziek maakt, met bijna vals gestemde gitaren, is de populariteit zelfs ongekend. Was- hing Machine (Geffen/MCA) boeit bij vlagen, zoals in het psychede lisch getinte titelnummer, maar ik moet de eerste nog tegenkomen die de twintig minuten gitaarge- piel in het slotnummer The Dia- mond Sea meer dan één keer hele maal heeft uitgeluisterd. Wat een ongein. Number One Cup, uit Chicago, luistert vooral naar de intelligente pop van Engelse evenknieën als Dodgy en Boo Radleys. maar moet het op de eerste cd Possum Trot Plan (Flydaddy/Rough Trade) in spanning duidelijk afleggen tegen haar voorbeelden. Maar als alle nummers zo leuk worden als bij voorbeeld 'Just Let Go' en 'Dive- bomb' valt er aan dit trio in de toe komst nog een hoop lol te beleven. Ace of Base, met vlnr Jonas, Malin en Jenny Berggren en Ulf Ekberg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 23