Ecopower is niet echt zuinig Thuis cd's maken nu goedkoop te doen Saab De Traction Avant is stamvader Citroëns Nooit meer pompen vrije tijd 39 Uw droomhuis kan werkelijkheid hypotheken ZATERDAG 7 OKTOBER 1995 Sinds in 1977 de destijds indrukwekkend snelle 99 Turbo sedan uitkwam heeft Saab zich tot turbo-specialist ontwikkeld. Het Zweedse merk bracht steeds meer turbo modellen en ook voor de toekomst ziet men daarin de juiste weg. Dan gaat het niet meer om snelheid, maar om zuinige kracht: 'ecopower'. In de 9000-serie komen nieuwe Ecopower-turbomotoren en voor de verdere toekomst heeft Saab nog meer eigenzinnige ideeën. In het 1996-gamma is de 2,3 liter motor zonder turbo in de 9000 vervangen door een tweeliter LPT, ofwel Light Pressure Turbo. Van de zeven geboden motorkeuzes hebben er nu nog maar twee (de goedkoopste en de duurste) geen turbo. Vergeleken met de afgeloste 2,3 liter biedt de 2.0 LPT iets meer vermogen en trekkracht. Helaas komt het door Saab gepropageer de 'Ecopower' effect niet uit de verf. Volgens Europese norm ge meten is de nieuwe turbo-9000 niet zuiniger dan zijn voorganger zon der turbo. De hele 9000-reeks is opgewaar deerd met standaard twee airbags in plaats van één. Bij de 900 levert men nu ook het vijfdeurs model in een vereenvoudigde basisversie zoals de driedeurs Coupé al kende. Dat scheelt zesduizend gulden in de prijs, die uitkomt op 52.450. Een nieuw soort bougie laat de Ecopower Turbomotoren volgens Saab nog zuiniger en schoner lopen. foto GPD Standaard blijft. ABS op het rem- systeem, nu bij alle 900 versies uit gebreid met elektronische rem- krachtverdeling. Dat komt in plaats van de alom gebruikelijk mechanische regelaar, die voor komt dat bij sterk remmen de ach terwielen eerder blokkeren dan de voorwielen. De elektronische rege ling houdt niet alleen de balans tussen voor- en achterremmen in de gaten, maar ook de balans tus sen de remmen links en rechts ach ter. De elektronica zorgt voor gro tere stabiliteit bij sterk remmen en tien procent grotere maximale ver traging, door de achterremmen op timaler te benutten. Ook de zescilinder topversie van de Saab 9000 zal toetreden tot de turbo-gelederen. Op de autoshow van Frankfurt presenteerde men ideeën om het begrip Ecopower nog meer inhoud te geven. Een daarvan is een 'asymmetrische turbo' op de van Opel overgeno men drieliter V6 in de 9000. Het asymmetrische slaat erop dat de turbo maai- uit één van de cilinder- rijen uitlaatgas betrekt, doch wel beide rijen inlaatlucht onder druk inblaast. Door de turbo maar op één uitlaat- zijde van de V6 aan te sluiten is geen afblaasklep nodig om de tur- bodruk te beteugelen. Dit maakt de installatie goedkoper. Dat de turbo-V6 op Ecopower gericht is onderstreept het opmerkelijke ge geven dat hij minder vermogen, maar veel meer trekkracht levert dan de nu bekende motor zonder turbo. Het nodigt uit tot laagtoerig en zuiniger rijden. Blijkbaar nog experimenteel is een nieuw soort bougie dat Saab toon de. De nieuwste ontstekingssyste men van Saab kunnen een veel ho ger voltage leveren dan de huidige bougies aankunnen. Daarom werkte men een grotere bougie uit, met veel dikkere isolator. Die ver draagt wel het maximale voltage dat de ontsteking kanproduceren. Om geen groter bougiegat in de motor te hoeven maken, waarvoor in Saab's multikleps motoren geen plaats is, laat men de massa-elek trode aan de bougie weg. Alleen de dikke porseleinen isolator steekt in de cilinder. Als massapunt dient nu de zuiger. Waar de vonk naar de zuiger over slaat vormt zich slijtvast alumi- niumoxide, dus de zuiger verslijt door die vonken niet. Het is gun stig dat deze bougie zo veel langere vonken trekt, zelfs extra groot doordat het ontstekingstijdstip varieert met de motorbelasting. Bij lage belasting valt dat tijdstip later, de zuiger staat dan verder weg van de bougie. Door deze va riabele 'elektrodenafstand' trekt de Saab-bougie vonken van 1,5 mm bij vollast tot 8 mm bij lage motorlast. Bij een gewone bougie is de elektrodenafstand, dus de vonklengte, gewoonlijk 0,8 mm. Met een lange, sterke vonk kan een extra mager mengsel van benzine en lucht ontstoken worden. Als nuttig resultaat voorspelt Saab 3 tot 8 procent lager brandstofver bruik, 10 tot 25 procent minder on- verbrande resten in het uitlaatgas, en 20 tot 40 procent minder stik stofoxide (dat zure regen kan doen ontstaan). Bovendien zou de nieuwe bougie een autoleven lang meegaan. Peter Fokker De Panasonic Power drive is een snelle cd-Rom-speler en een mag- neto-optische disk. foto's G PD Het maken van een eigen cd (muziek, beeld, grafiek of computergegevens) is eenvoudi ger geworden door een prijsslag op het gebied van compact disc- schrijvers en nieuwe media. Hew lett Packard kondigt een cd-R (cd recordable) drive aan, die zo in de computer kan worden ge schoven. Daarmee kunnen com pact discs worden gelezen, maar ook cd-i-, cd-Rom-, cd-XA- en cd- Photo plaatjes worden 'geschre ven'. De unit - met de standaard- inbouwmaten van 5-1/4 inch - kost iets meer dan 2000. De Panasonic Power drive, die te zien was op de Efficiency Beurs, is 500,- goedkoper en biedt de gebruiker een combinatie van een snelle cd-Rom-speler en een magneto-optische disk. In dezelf de cd-lade kan zowel de cd wor den afgespeeld als wel 650 MB aan gegevens worden wegge schreven. De Panasonic 'brandt' deze gegevens niet op een cd, maar schrijft ze op een magneto- optisch medium, dat gewist kan worden. De unit is geschikt voor inbouw en extern te gebruiken in een eigen onderkomen bij de computer. Daarmee heeft de computerbezitter een geweldig backup-medium met een zeer re delijke toegangssnelheid. Eenvoudig Terug naar HP. De producent stelt dat met de SureStore cd- writer alle soorten cd's kunnen worden gemaakt en afgespeeld. Men richt zich op de enthousias te pc-gebruikers thuis en profes sionele gebruikers, die behoefte hebben aan grote opslagcapaci teit van cd's. De meegeleverde software maakt het opnemen van verschillende soorten cd's ui terst eenvoudig. De problemen die zich daarbij tot op heden voordeden, zijn volledig wegge nomen. De makkelijk in te bouwen unit van 2100 (exclusief) past in een halfhoge lade van de computer. De cd-drive heeft de beschikking over de viervoudige afspeelsnel- heid en kan met de dubbele snel heid opnemen. Een cd-R kan 650 MB aan computer-gegevens be vatten of 72 minuten (stereo) mu ziek. De aansturing geschiedt via een (bijgeleverde) SCSI-2 kaart. Er worden twee blanco cd's mee geleverd, kabels handboeken en software. De software omvat onder meer Magic Latern, Easy-CD Audio en Alchemy. Met deze programma's kunnen multi-media presenta ties worden voorbereid, bekeken en vastgelegd. Ook is het moge lijk. om een eigen muziek-cd sa men te stellen. Met Alchemy kunnen databases (archieven) worden gecreëerd, die op cd pri ma kunnen worden gearchi veerd. Met de programma's kun nen ook bestanden en program ma's veilig worden gesteld, die langere tijd moeten worden be waard. De unit kan in een ge- luidsstudio-pc dienen om eenma lige produkties op cd te zetten. Verwant De Panasonic Power drive 1500) combineert twee verwan te technieken. Ook hier gaat het om een (snelle) cd-speler, die bij het ophalen van gegevens de viervoudige snelheid haalt. In computertermen gesproken ligt de toegangstijd rond de 200 milli seconden. Lezen van de magneto- optische disk - die in dezelfde unit past - gaat nog iets sneller, namelijk in 165 milliseconden. Ook bijzonder is dat op deze schijf 650 MB aan gegevens kun nen worden weggeschreven, even veel als op een gewone cd. Kracht van de MD-schijf is dat de gegevens kunnen worden gewist en vervangen. MD is daarmee een ideaal medium voor compu ter backups. De cd is goed voor het vastleggen van muziek en ar chiveren van computergegevens en het uitwisselen van die gege vens met anderen. Ook is de cd ideaal voor het opslaan van data die lang bewaard moeten blijven. De MD-schijf is beter geschikt voor het opslaan van rijen gege vens, die meerdere malen moe ten worden ververst. De MD schijf is met de ingebouwde laser zo'n 500.000 maal opnieuw te be schrijven. Panasonic heeft ook een kleine cd-speler gelanceerd. Hij kan als draagbare muziekdoos dienen met standaard-cd's. Met penlite batterijen werkt hij onafhanke lijk van het lichtnet. Met de pc- card adapter past hij ook in een draagbare pc of desktop-compu ter met een standaard PCMCIA- aansluiting. Het apparaatje weegt maar ongeveer vier ons. Hugo van der Heem Onder de grote autoproducenten geldt Citroën als een van de eigenzinnigste merken. De Franse fabriek bracht regelma tig gewaagde auto's op de markt, die toch door veel mensen werden gekocht. Als stamvader van alle opmerkelijke Citroëns die in de loop der jaren op de weg versche nen, kan de 'gangsterauto' Traction Avant worden beschouwd. Het was de eerste op grote schaal gefabriceerde auto in Europa die revolutionaire eigenschappen bezat. De Traction was ook de eerste klassieker die in ons land echt populair werd. In de jaren zestig en zeventig werd hij werkelijk met vrachtwagenladingen tegelijk uit Frankrijk aangevoerd. Vanaf zijn introductie is de Traction door het publiek in het hart gesloten, al hadden de vroegste exemplaren met kinderziekten te kampen. In totaal werden er tussen 1934 en 1957 meer dan 13.000 Tractions in ons land verkocht. Er zijn al vele boeken verschenen over deze opmerkelijke auto, maar toch was er blijk baar nog materiaal genoeg te vinden voor een publicatie die de Traction Avant tegen een Nederlands decor belicht. Het boek De Traction, dat bij uitgeverij El- mar verschijnt, bevat ruim 200 (deels Neder lands getinte) zwart-wit-foto's en geeft de le zer inzicht in de verschillende types die gele verd werden en het clubleven (vanaf 1964) rond de Traction. Achterin kunnen de tech nische gegevens en chassisnummers van in Frankrijk en België gefabriceerde Tractions worden gevonden. De nieuwe editie van De Onschatbare Klas Söü De Traction Avant. sieker ligt sinds kort in de winkels. De sa menstellers van deze gerenommeerde klas- sieker-gids streven naar een zo compleet mogelijke uitgave en dus is de zesde editie weer uitgebreider dan de vorige. Het inmid dels aardig gewichtige standaardwerk is nu 3,5 centimeter dik en telt 800 bladzijden, Daarin komen 2500 klassieke auto's aan bod. De opzet van het handboek is niet gewijzigd. Iedere pagina toont vier fotootjes van ver schillende types met daarbij een rijtje (tech nische) gegevens en een richtlijn voor de waarde van de betreffende auto. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen drie ca tegorieën: A geeft de waarde voor auto's in ongerestaureerde staat, maar wel compleet, B geldt voor auto's in redelijke staat en C voor klassiekers in goede staat, maar niet in zogeheten concoursconditie. Die waarden zijn tot stand gekomen in samenwerking met drie beëdigde taxateurs. Verder staan achter in het boekwerk ook de namen en adressen van de meeste Nederlandse en Bel gische merkenclubs vermeld. De Onschatbare Klassieker is een weinig in prijs gestegen en kost nu 24,95. Peter Lodewijks De Traction, de Citroën 7,11 en 15 in Nederland; door Rob en Wouter Jansen; 120 pagina's, uitg. El- mar, 29,50. Advertentie WPrden.4r"~~"" U droomt ervan... Laat uw droom geen nachtmerrie worden door een ver keerde hypotheekkeuze! Bel ons vandaag nog voor een uiterst objectief hypotheekadvies met behulp van een geavanceerd computerprogramma! DE NATIONALE rpi HYPOTHEEKBEURS Goes: Middelburg: Vlissingen: Zierikzee: Vlasmarkt 4, Lange Geere 153, Badhuisstraat 137, Manhuisstraat 1-3, Tel. 0113-251588 Tel. 0118-629828 Tel. 0118-413900 Tel. 0111-417808 Geen grote renteschommelingen op de kapitaalmarkt deze week. Wél noteerden wij rentewijzigingen bij Bouwfonds en HNG voor het va riabele tarief (-0,2%) en bij AVERO van het 15-jaarstarief (-0,4%). Ten slotte zijn nu ook de verlaagde tarieven van Zwolsche Algemeene weerge geven. rentepercentages Hypotheekrente netto werkelijke per rente afsluit opgave rente bij fiscale 3 oktober 1995 vast provi bank besparing van gedu sie in constant rende 37.65% 50% ABN AMRO spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,00 3,78 2,40 spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,80 4,31 2,82 spaarhyp. 15 jr. 1.00 8.10 4,51 2,98 ann. hyp. varïab. 1,00 5,60 3,74 3,00 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,80 4,52 3,62 ABP spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,60 3,54 2,23 spaarhyp. 10 jr 1,00 7,40 4,07 2,63 spaarhyp. 15 jr. 100 7,70 4,27 2,79 ann. hyp 5 jr. 1,00 6,40 4,25 3,41 ann. hyp. 10 jr. 1,00 7,20 4,78 3,83 Aegon spaarhyp 5 jr. 1,00 6.70 3,64 2,31 spaarhyp. 15 jr. 1,00 7,80 4,36 2,87 Amev zorg-vrij-hyp. 5 jr. 1,00 6,80 3,70 2,35 Levensverz. zorg-vrij-hyp. 15 jr 1,00 7,90 4,43 2,92 Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr. 1,00 6,90 3,76 2.40 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1.00 7,70 4,29 2,81 spaarv.hyp. variab. 1,00 6,00 3,19 1,97 Centraal spaargar.hyp 5 jr. 0,25 6,60 3,49 2,19 Beheer spaargar.hyp 15 jr. 0,25 8,00 4.42 2,90 CVB spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,70 4,22 2,73 ann.hyp. 2 jr. 1,00 5,50 3,67 2,95 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,60 4,38 3,52 Delta Lloyd/ hyp.tot.plan 5 jr. 1,00 6.70 3,63 2,301 Leven hyp.tot.plan 15 jr. 1,00 8,10 4,56 3.03 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 7,00 3,82 2,45 FBTO spaarhyp. 5 jr. 0,90 6,40 3,48 2,30 spaarhyp. 15 jr. 0,90 7,80 4,39 2,91 GWK-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,00 3,83 2,45 ann. hyp. Ijr. 1,00 5,30 3,54 2.85 ann. hyp. 5 jr 1,00 6,80 4,52 3,62 HNG spaarv.hyp. 5 jr. 1,00 6,70 3.64 2,31 spaarv.hyp. 15 jr. 1,00 7,30 4,03 3,61 HoogHuys/C hyp.spaarpl. 5 jr. 1,00 6,70 3,63 2,30 ING-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,00 3,78 2.40 spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,80 4,31 2,82 ann. hyp. 0/1 jr. 1,00 5,50 3,67 2,95 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,80 4.52 3,63 Nationale spaarhyp. 5 jr. 1.00 6,80 3,70 2,35 Nederlanden spaarhyp. 15 jr. 1,00 7.80 4,36 2,87 HOG verz. garant hyp. 5 jr. 1,00 6,50 3,34 2,00 garant hyp. 10 jr. 1,00 7,50 4,01 2,52 garant hyp. 15 jr. 1,00 8,00 4,35 2,79 Postbank spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,90 3,75 2,39 spaarhyp. 5/7 jr. 1,00 7,30 4,01 2,59 spaarhyp. 10/12 jr. 1,00 8,00 4,48 2,96 ann. hyp. 2 jr. 1,00 5,70 3,71 2,97 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,70 4,35 3,49 PVF hyp. spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,60 3,53 2,21 spaarhyp, 15 jr. 1,00 7,70 4,25 2.77 ann. hyp. 5 jr. 0,75 6,40 4,24 3,40 ann. hyp. 10 jr. 0,75 7,10 4,70 3,77 ann. hyp. 15 jr. 0,75 7,50 4,96 3,98 Rabo sp.opt. hyp. 3 jr. 1,00 6,40 3,40 2,12 (adviesrente) sp.opt. hyp. 10 jr. 1,00 7,80 4,32 2,83 SNS bank spaarhyp. deaal 1,00 6,90 3,72 2,36 spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,00 3,79 2,41 ann. hyp. Ijr- 1.00 5,30 3,54 2,85 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6.80 4,52 3,62 Westland Utr lage last. ZJT 1,00 7,30 4,01 2^60 Zwolsche Alg. hyp.-gar-plan 5 jr. 1,00 6,60 3,42 2,09 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met nationale hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is geba seerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-per- centages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000.-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr- percentages gelden. Bij andere hypoteekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellingen enigszins af. Advertentie Hypotheekrente met 1 jaar rentebedenktijd 4,2%. Bij 2 jaar 5,1%. Bel gratis en vrijblijvend De Graaf Hypotheken 06-022 14 15. Hypotheek verlengen over een paar maanden of paar jaar? Doe het nu! Nu is de rente laag. Euromaster uit Deventer meldt een fietsband te hebben die nooit meer hoeft te worden opgepompt. De 'urathon' is vervaardigd uit polyurethaan en bestaat geheel uit microcellen. De band is dus eigenlijk een sponsachtige slang, ongevoelig voor spijkers, glasscherven en scher pe stoepranden, en gaat drie keer zo lang mee als een conventionele fiets band met binnenband. De urathon is te koop in zwart, maar ook in rood, blauw, groen, rose en fluorescerend geel. Euromaster verkoopt de band voor 44,95 gulden in haar 75 Nederlandse vestigingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 39