Ecopower is niet echt zuinig
Thuis cd's
maken nu
goedkoop
te doen
Saab
De Traction Avant is stamvader Citroëns
Nooit meer pompen
vrije tijd
39
Uw droomhuis kan
werkelijkheid
hypotheken
ZATERDAG 7 OKTOBER 1995
Sinds in 1977 de destijds
indrukwekkend snelle 99
Turbo sedan uitkwam heeft
Saab zich tot turbo-specialist
ontwikkeld. Het Zweedse merk
bracht steeds meer turbo
modellen en ook voor de
toekomst ziet men daarin de
juiste weg. Dan gaat het niet
meer om snelheid, maar om
zuinige kracht: 'ecopower'. In
de 9000-serie komen nieuwe
Ecopower-turbomotoren en
voor de verdere toekomst heeft
Saab nog meer eigenzinnige
ideeën.
In het 1996-gamma is de 2,3 liter
motor zonder turbo in de 9000
vervangen door een tweeliter LPT,
ofwel Light Pressure Turbo. Van
de zeven geboden motorkeuzes
hebben er nu nog maar twee (de
goedkoopste en de duurste) geen
turbo. Vergeleken met de afgeloste
2,3 liter biedt de 2.0 LPT iets meer
vermogen en trekkracht. Helaas
komt het door Saab gepropageer
de 'Ecopower' effect niet uit de
verf. Volgens Europese norm ge
meten is de nieuwe turbo-9000 niet
zuiniger dan zijn voorganger zon
der turbo.
De hele 9000-reeks is opgewaar
deerd met standaard twee airbags
in plaats van één. Bij de 900 levert
men nu ook het vijfdeurs model in
een vereenvoudigde basisversie
zoals de driedeurs Coupé al kende.
Dat scheelt zesduizend gulden in
de prijs, die uitkomt op 52.450.
Een nieuw soort bougie laat de Ecopower Turbomotoren volgens Saab nog zuiniger en schoner lopen.
foto GPD
Standaard blijft. ABS op het rem-
systeem, nu bij alle 900 versies uit
gebreid met elektronische rem-
krachtverdeling. Dat komt in
plaats van de alom gebruikelijk
mechanische regelaar, die voor
komt dat bij sterk remmen de ach
terwielen eerder blokkeren dan de
voorwielen. De elektronische rege
ling houdt niet alleen de balans
tussen voor- en achterremmen in
de gaten, maar ook de balans tus
sen de remmen links en rechts ach
ter. De elektronica zorgt voor gro
tere stabiliteit bij sterk remmen en
tien procent grotere maximale ver
traging, door de achterremmen op
timaler te benutten.
Ook de zescilinder topversie van
de Saab 9000 zal toetreden tot de
turbo-gelederen. Op de autoshow
van Frankfurt presenteerde men
ideeën om het begrip Ecopower
nog meer inhoud te geven. Een
daarvan is een 'asymmetrische
turbo' op de van Opel overgeno
men drieliter V6 in de 9000. Het
asymmetrische slaat erop dat de
turbo maai- uit één van de cilinder-
rijen uitlaatgas betrekt, doch wel
beide rijen inlaatlucht onder druk
inblaast.
Door de turbo maar op één uitlaat-
zijde van de V6 aan te sluiten is
geen afblaasklep nodig om de tur-
bodruk te beteugelen. Dit maakt
de installatie goedkoper. Dat de
turbo-V6 op Ecopower gericht is
onderstreept het opmerkelijke ge
geven dat hij minder vermogen,
maar veel meer trekkracht levert
dan de nu bekende motor zonder
turbo. Het nodigt uit tot laagtoerig
en zuiniger rijden.
Blijkbaar nog experimenteel is een
nieuw soort bougie dat Saab toon
de. De nieuwste ontstekingssyste
men van Saab kunnen een veel ho
ger voltage leveren dan de huidige
bougies aankunnen. Daarom
werkte men een grotere bougie uit,
met veel dikkere isolator. Die ver
draagt wel het maximale voltage
dat de ontsteking kanproduceren.
Om geen groter bougiegat in de
motor te hoeven maken, waarvoor
in Saab's multikleps motoren geen
plaats is, laat men de massa-elek
trode aan de bougie weg. Alleen de
dikke porseleinen isolator steekt
in de cilinder.
Als massapunt dient nu de zuiger.
Waar de vonk naar de zuiger over
slaat vormt zich slijtvast alumi-
niumoxide, dus de zuiger verslijt
door die vonken niet. Het is gun
stig dat deze bougie zo veel langere
vonken trekt, zelfs extra groot
doordat het ontstekingstijdstip
varieert met de motorbelasting.
Bij lage belasting valt dat tijdstip
later, de zuiger staat dan verder
weg van de bougie. Door deze va
riabele 'elektrodenafstand' trekt
de Saab-bougie vonken van 1,5
mm bij vollast tot 8 mm bij lage
motorlast. Bij een gewone bougie
is de elektrodenafstand, dus de
vonklengte, gewoonlijk 0,8 mm.
Met een lange, sterke vonk kan een
extra mager mengsel van benzine
en lucht ontstoken worden. Als
nuttig resultaat voorspelt Saab 3
tot 8 procent lager brandstofver
bruik, 10 tot 25 procent minder on-
verbrande resten in het uitlaatgas,
en 20 tot 40 procent minder stik
stofoxide (dat zure regen kan doen
ontstaan). Bovendien zou de
nieuwe bougie een autoleven lang
meegaan.
Peter Fokker
De Panasonic Power drive is een snelle cd-Rom-speler en een mag-
neto-optische disk. foto's G PD
Het maken van een eigen cd
(muziek, beeld, grafiek of
computergegevens) is eenvoudi
ger geworden door een prijsslag
op het gebied van compact disc-
schrijvers en nieuwe media. Hew
lett Packard kondigt een cd-R
(cd recordable) drive aan, die zo
in de computer kan worden ge
schoven. Daarmee kunnen com
pact discs worden gelezen, maar
ook cd-i-, cd-Rom-, cd-XA- en cd-
Photo plaatjes worden 'geschre
ven'. De unit - met de standaard-
inbouwmaten van 5-1/4 inch -
kost iets meer dan 2000.
De Panasonic Power drive, die te
zien was op de Efficiency Beurs,
is 500,- goedkoper en biedt de
gebruiker een combinatie van
een snelle cd-Rom-speler en een
magneto-optische disk. In dezelf
de cd-lade kan zowel de cd wor
den afgespeeld als wel 650 MB
aan gegevens worden wegge
schreven. De Panasonic 'brandt'
deze gegevens niet op een cd,
maar schrijft ze op een magneto-
optisch medium, dat gewist kan
worden. De unit is geschikt voor
inbouw en extern te gebruiken in
een eigen onderkomen bij de
computer. Daarmee heeft de
computerbezitter een geweldig
backup-medium met een zeer re
delijke toegangssnelheid.
Eenvoudig
Terug naar HP. De producent
stelt dat met de SureStore cd-
writer alle soorten cd's kunnen
worden gemaakt en afgespeeld.
Men richt zich op de enthousias
te pc-gebruikers thuis en profes
sionele gebruikers, die behoefte
hebben aan grote opslagcapaci
teit van cd's. De meegeleverde
software maakt het opnemen
van verschillende soorten cd's ui
terst eenvoudig. De problemen
die zich daarbij tot op heden
voordeden, zijn volledig wegge
nomen.
De makkelijk in te bouwen unit
van 2100 (exclusief) past in een
halfhoge lade van de computer.
De cd-drive heeft de beschikking
over de viervoudige afspeelsnel-
heid en kan met de dubbele snel
heid opnemen. Een cd-R kan 650
MB aan computer-gegevens be
vatten of 72 minuten (stereo) mu
ziek. De aansturing geschiedt via
een (bijgeleverde) SCSI-2 kaart.
Er worden twee blanco cd's mee
geleverd, kabels handboeken en
software.
De software omvat onder meer
Magic Latern, Easy-CD Audio en
Alchemy. Met deze programma's
kunnen multi-media presenta
ties worden voorbereid, bekeken
en vastgelegd. Ook is het moge
lijk. om een eigen muziek-cd sa
men te stellen. Met Alchemy
kunnen databases (archieven)
worden gecreëerd, die op cd pri
ma kunnen worden gearchi
veerd. Met de programma's kun
nen ook bestanden en program
ma's veilig worden gesteld, die
langere tijd moeten worden be
waard. De unit kan in een ge-
luidsstudio-pc dienen om eenma
lige produkties op cd te zetten.
Verwant
De Panasonic Power drive
1500) combineert twee verwan
te technieken. Ook hier gaat het
om een (snelle) cd-speler, die bij
het ophalen van gegevens de
viervoudige snelheid haalt. In
computertermen gesproken ligt
de toegangstijd rond de 200 milli
seconden. Lezen van de magneto-
optische disk - die in dezelfde
unit past - gaat nog iets sneller,
namelijk in 165 milliseconden.
Ook bijzonder is dat op deze
schijf 650 MB aan gegevens kun
nen worden weggeschreven, even
veel als op een gewone cd.
Kracht van de MD-schijf is dat de
gegevens kunnen worden gewist
en vervangen. MD is daarmee
een ideaal medium voor compu
ter backups. De cd is goed voor
het vastleggen van muziek en ar
chiveren van computergegevens
en het uitwisselen van die gege
vens met anderen. Ook is de cd
ideaal voor het opslaan van data
die lang bewaard moeten blijven.
De MD-schijf is beter geschikt
voor het opslaan van rijen gege
vens, die meerdere malen moe
ten worden ververst. De MD
schijf is met de ingebouwde laser
zo'n 500.000 maal opnieuw te be
schrijven.
Panasonic heeft ook een kleine
cd-speler gelanceerd. Hij kan als
draagbare muziekdoos dienen
met standaard-cd's. Met penlite
batterijen werkt hij onafhanke
lijk van het lichtnet. Met de pc-
card adapter past hij ook in een
draagbare pc of desktop-compu
ter met een standaard PCMCIA-
aansluiting. Het apparaatje
weegt maar ongeveer vier ons.
Hugo van der Heem
Onder de grote autoproducenten geldt
Citroën als een van de eigenzinnigste
merken. De Franse fabriek bracht regelma
tig gewaagde auto's op de markt, die toch
door veel mensen werden gekocht. Als
stamvader van alle opmerkelijke Citroëns
die in de loop der jaren op de weg versche
nen, kan de 'gangsterauto' Traction Avant
worden beschouwd. Het was de eerste op
grote schaal gefabriceerde auto in Europa
die revolutionaire eigenschappen bezat.
De Traction was ook de eerste klassieker die
in ons land echt populair werd. In de jaren
zestig en zeventig werd hij werkelijk met
vrachtwagenladingen tegelijk uit Frankrijk
aangevoerd.
Vanaf zijn introductie is de Traction door
het publiek in het hart gesloten, al hadden
de vroegste exemplaren met kinderziekten
te kampen. In totaal werden er tussen 1934
en 1957 meer dan 13.000 Tractions in ons
land verkocht.
Er zijn al vele boeken verschenen over deze
opmerkelijke auto, maar toch was er blijk
baar nog materiaal genoeg te vinden voor
een publicatie die de Traction Avant tegen
een Nederlands decor belicht.
Het boek De Traction, dat bij uitgeverij El-
mar verschijnt, bevat ruim 200 (deels Neder
lands getinte) zwart-wit-foto's en geeft de le
zer inzicht in de verschillende types die gele
verd werden en het clubleven (vanaf 1964)
rond de Traction. Achterin kunnen de tech
nische gegevens en chassisnummers van in
Frankrijk en België gefabriceerde Tractions
worden gevonden.
De nieuwe editie van De Onschatbare Klas
Söü
De Traction Avant.
sieker ligt sinds kort in de winkels. De sa
menstellers van deze gerenommeerde klas-
sieker-gids streven naar een zo compleet
mogelijke uitgave en dus is de zesde editie
weer uitgebreider dan de vorige. Het inmid
dels aardig gewichtige standaardwerk is nu
3,5 centimeter dik en telt 800 bladzijden,
Daarin komen 2500 klassieke auto's aan
bod.
De opzet van het handboek is niet gewijzigd.
Iedere pagina toont vier fotootjes van ver
schillende types met daarbij een rijtje (tech
nische) gegevens en een richtlijn voor de
waarde van de betreffende auto. Daarbij
wordt onderscheid gemaakt tussen drie ca
tegorieën: A geeft de waarde voor auto's in
ongerestaureerde staat, maar wel compleet,
B geldt voor auto's in redelijke staat en C
voor klassiekers in goede staat, maar niet in
zogeheten concoursconditie. Die waarden
zijn tot stand gekomen in samenwerking
met drie beëdigde taxateurs. Verder staan
achter in het boekwerk ook de namen en
adressen van de meeste Nederlandse en Bel
gische merkenclubs vermeld.
De Onschatbare Klassieker is een weinig in
prijs gestegen en kost nu 24,95.
Peter Lodewijks
De Traction, de Citroën 7,11 en 15 in Nederland;
door Rob en Wouter Jansen; 120 pagina's, uitg. El-
mar, 29,50.
Advertentie
WPrden.4r"~~""
U droomt ervan... Laat uw droom geen nachtmerrie worden door een ver
keerde hypotheekkeuze! Bel ons vandaag nog voor een uiterst objectief
hypotheekadvies met behulp van een geavanceerd computerprogramma!
DE NATIONALE
rpi
HYPOTHEEKBEURS
Goes:
Middelburg:
Vlissingen:
Zierikzee:
Vlasmarkt 4,
Lange Geere 153,
Badhuisstraat 137,
Manhuisstraat 1-3,
Tel. 0113-251588
Tel. 0118-629828
Tel. 0118-413900
Tel. 0111-417808
Geen grote renteschommelingen op de kapitaalmarkt deze week. Wél
noteerden wij rentewijzigingen bij Bouwfonds en HNG voor het va
riabele tarief (-0,2%) en bij AVERO van het 15-jaarstarief (-0,4%). Ten
slotte zijn nu ook de verlaagde tarieven van Zwolsche Algemeene weerge
geven.
rentepercentages
Hypotheekrente netto werkelijke
per
rente
afsluit
opgave rente bij fiscale
3 oktober 1995
vast
provi
bank
besparing van
gedu
sie in
constant
rende
37.65%
50%
ABN AMRO
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,00
3,78
2,40
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,80
4,31
2,82
spaarhyp.
15 jr.
1.00
8.10
4,51
2,98
ann. hyp. varïab.
1,00
5,60
3,74
3,00
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,80
4,52
3,62
ABP
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,60
3,54
2,23
spaarhyp.
10 jr
1,00
7,40
4,07
2,63
spaarhyp.
15 jr.
100
7,70
4,27
2,79
ann. hyp
5 jr.
1,00
6,40
4,25
3,41
ann. hyp.
10 jr.
1,00
7,20
4,78
3,83
Aegon
spaarhyp
5 jr.
1,00
6.70
3,64
2,31
spaarhyp.
15 jr.
1,00
7,80
4,36
2,87
Amev
zorg-vrij-hyp.
5 jr.
1,00
6,80
3,70
2,35
Levensverz.
zorg-vrij-hyp.
15 jr
1,00
7,90
4,43
2,92
Bouwfonds
spaarv.hyp.
5 jr.
1,00
6,90
3,76
2.40
Combinatie
spaarv.hyp.
10 jr.
1.00
7,70
4,29
2,81
spaarv.hyp. variab.
1,00
6,00
3,19
1,97
Centraal
spaargar.hyp
5 jr.
0,25
6,60
3,49
2,19
Beheer
spaargar.hyp
15 jr.
0,25
8,00
4.42
2,90
CVB
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,70
4,22
2,73
ann.hyp.
2 jr.
1,00
5,50
3,67
2,95
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,60
4,38
3,52
Delta Lloyd/
hyp.tot.plan
5 jr.
1,00
6.70
3,63
2,301
Leven
hyp.tot.plan
15 jr.
1,00
8,10
4,56
3.03
Direktbank
besp.dir.hyp.
5 jr.
1,00
7,00
3,82
2,45
FBTO
spaarhyp.
5 jr.
0,90
6,40
3,48
2,30
spaarhyp.
15 jr.
0,90
7,80
4,39
2,91
GWK-bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,00
3,83
2,45
ann. hyp.
Ijr.
1,00
5,30
3,54
2.85
ann. hyp.
5 jr
1,00
6,80
4,52
3,62
HNG
spaarv.hyp.
5 jr.
1,00
6,70
3.64
2,31
spaarv.hyp.
15 jr.
1,00
7,30
4,03
3,61
HoogHuys/C
hyp.spaarpl.
5 jr.
1,00
6,70
3,63
2,30
ING-bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,00
3,78
2.40
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,80
4,31
2,82
ann. hyp.
0/1 jr.
1,00
5,50
3,67
2,95
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,80
4.52
3,63
Nationale
spaarhyp.
5 jr.
1.00
6,80
3,70
2,35
Nederlanden
spaarhyp.
15 jr.
1,00
7.80
4,36
2,87
HOG verz.
garant hyp.
5 jr.
1,00
6,50
3,34
2,00
garant hyp.
10 jr.
1,00
7,50
4,01
2,52
garant hyp.
15 jr.
1,00
8,00
4,35
2,79
Postbank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,90
3,75
2,39
spaarhyp.
5/7 jr.
1,00
7,30
4,01
2,59
spaarhyp. 10/12 jr.
1,00
8,00
4,48
2,96
ann. hyp.
2 jr.
1,00
5,70
3,71
2,97
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,70
4,35
3,49
PVF hyp.
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,60
3,53
2,21
spaarhyp,
15 jr.
1,00
7,70
4,25
2.77
ann. hyp.
5 jr.
0,75
6,40
4,24
3,40
ann. hyp.
10 jr.
0,75
7,10
4,70
3,77
ann. hyp.
15 jr.
0,75
7,50
4,96
3,98
Rabo
sp.opt. hyp.
3 jr.
1,00
6,40
3,40
2,12
(adviesrente) sp.opt. hyp.
10 jr.
1,00
7,80
4,32
2,83
SNS bank
spaarhyp.
deaal
1,00
6,90
3,72
2,36
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,00
3,79
2,41
ann. hyp.
Ijr-
1.00
5,30
3,54
2,85
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6.80
4,52
3,62
Westland Utr
lage last.
ZJT
1,00
7,30
4,01
2^60
Zwolsche Alg. hyp.-gar-plan
5 jr.
1,00
6,60
3,42
2,09
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
nationale hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is geba
seerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-per-
centages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad
150.000.-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-
percentages gelden. Bij andere hypoteekbedragen wijkt de nwr bij een
aantal instellingen enigszins af.
Advertentie
Hypotheekrente met 1 jaar rentebedenktijd
4,2%. Bij 2 jaar 5,1%. Bel gratis en vrijblijvend
De Graaf Hypotheken 06-022 14 15. Hypotheek
verlengen over een paar maanden of paar jaar?
Doe het nu! Nu is de rente laag.
Euromaster uit Deventer meldt een fietsband te hebben die nooit
meer hoeft te worden opgepompt. De 'urathon' is vervaardigd uit
polyurethaan en bestaat geheel uit microcellen. De band is dus eigenlijk
een sponsachtige slang, ongevoelig voor spijkers, glasscherven en scher
pe stoepranden, en gaat drie keer zo lang mee als een conventionele fiets
band met binnenband. De urathon is te koop in zwart, maar ook in rood,
blauw, groen, rose en fluorescerend geel. Euromaster verkoopt de band
voor 44,95 gulden in haar 75 Nederlandse vestigingen.