De charme van een knusse Geheimtip Tips voor zon en sneeuw Auto favoriet vervoer naar winterbestemming PZC Flims en Savognin vrije tijd Vliegtuig en trein in opmars ZATERDAG 7 OKTOBER 1995 3 5 De voorname gezelligheid van een wintersportvakantie in het Zwitserse Flims-Waldhaus. 's Avonds is er een concert. In de al dagen uitverkochte Jugendstilsaal van het Park Hotel speelt het Bündner Kammerorchester samen met solist Jens Lohmann werken van Handel, Mozart, Delius en Haydn. Het sneeuwt licht en de paarden die zowel koetsjes als sleden naar de ingang trekken, staan op scherp. Geschraap van hoefijzers, geroezemoes, de prikkelende geur van mest vermengd met vrieskou en lantaarns die hun warme licht als eierstruif over paden en lanen strooien. Ingeduffelde muziekliefhebbers stampen in het voorportaal hun schoenen schoon. Maar hoe lang nog blijft de rust en de voorname gezelligheid? Ook hier, zelfs hier, lijkt de rust het te gaan verliezen van de luidruch tigheid. 's Middags bijvoorbeeld, in het skigebied van Laax/Flims, was de sfeer al aanmerkelijk grim-, miger. Zwaaiend met hun boards had een aantal Snóbler zich bij Fuorcla weer eens door een lange rij wachtende skiërs geëlleboogd. Geprotesteerd werd er nauwelijks. Maak je niet druk, je hebt vakantie tenslotte. Totdat twee snowboar- ders over een afrastering wilden klimmen. Gevloek, een mislukte klap en wild samendrommende skiërs. Zwaaiende vuisten, dreige menten. 'Scheisse, als jullie nog één keer proberen ons...' Binnen tien seconden keerde de rust terug. Maar het probleem was er natuur lijk niet mee opgelost. Een eindéloos mooi skigebied, dat van Laax/Flims. Ruim tweehon derd kilometer aan afdalingen. Bo ven - op 3000 meter - de eeuwige sneeuw van de Voralbgletsjer; be neden - 1100 meter - de kinder- weide van Flims; daar tussenin een onafzienbaar spinneweb aan pistes voor zowel kruk als crack. Zoiets trekt volk, veel volk. Zeker als de sneeuw niet wil komen en in Graubunden alleen de liften van het hooggelegen Flims zijn ge opend. Overal komen ze vandaan de 'uitgevroren' skiërs. Van Len- zerheide, van Savognin, van Sankt Moritz zelfs. Gevolg: de parkeer plaatsen zijn al om half tien volle dig volgelopen en bij het dalsta tion van Laax Murschetg moet worden gerekend met wachttijden van meer dan een uur. Retroromaans Maar gemopperd wordt er nauwe lijks. Te meer daar de Bergbahnen het ongemak op genereuze wijze trachten weg te nemen door op de dagpassen een korting te verlenen van tien procent. Gejuig in de rij en. Helemaal als ook nog bekend wordt gemaakt dat de verbinding tussen La Siala (2810 meter) en Cassons (2675 meter) is openge steld. Hulde. Pistemachines heb ben een nacht lang doorgeploeterd om het gedeelte tussen het Star gels en Foppa van voldoende sneeuw te voorzien. Het zal onge twijfeld de druk verminderen op Crap Sogn Gion, hetgeen geen plaatsje is in Vietnam, maar een drukbezocht skiliften-knooppunt boven Laax/Flims. We zijn hier in een gedeelte van Zwitserland waar retroromaans wordt gesproken, nietwaar? Niettemin slibben Crap Sogn Sion en - meer nog - Fuorcla, ondanks alle maatregelen tegen het mid daguur volkomen dicht. De daar boven gelegen Vorabgletsjer met z'n gemoedelijk dalende, honder den meters brede piste, lokt. Net als de mooiste aller afdalingen van dit gebied, de Alp Ruschein. In het begin pittig (want zwart), later een stuk eenvoudiger en zelfs simpel (want blauw). Onder La Siala, een paar kilometer naar het oosten, is het dan aanmerkelijk rustiger. Wat ongetwijfeld ook te danken is aan de slechte bewegwijzering. Knappe kaartlezer die in de 'Weis- se Arena' niet een keer het spoor bijster raakt. Maar, beweert een woordvoerder van de Bergbahnen, die omissie zal snel tot het verle den behoren. Er wordt hard ge werkt aan een splinternieuwe sig nalering. Er is meer dan honderd duizend Zwitserse francs voor uit getrokken. Hard nodig, want de concurrent slaapt niet. Binnen een straal van nog geen vijftig kilometer dingen Arosa, Lenzerheide en Savognin om de gunsten van de steeds kies keuriger wordende skiër. Vooral dat laatste oord weert zich de laat ste jaren geducht. Tot nog toe zon der veel indruk te maken overi gens. Geheimtip Ja Zwitsers, die trekken al sinds jaar en dag naai- het plaatsje aan de Julier. En ook de Duitsers lijken de charme van wat zei een 'Ge heimtip' plegen te noemen, lang zaam maar zeker te ontdekken. Logisch, want Savognin mag er best wezen. Tachtig kilometer aan afdalingen, een grote kunst sneeuwinstallatie, een schattige dorpskern en een gezellig uitgaan sleven. Wat had de Nederlandse wintersporter meer gewenst? Ligt Laax/Flims aan een betrekke lijk stille weg hoog boven de Rijn, Savognin moet worden gezocht aan de voet van de Julierpas, de doorgaande route van Chur naar Sankt Moritz. Die situering doet bepaald afbreuk aan de aantrek kingskracht van het dorp. Onte recht. In de hoofdstraat mag het dan van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat roken en ronken; in de dorpskern kan je de sneeuw horen vallen. Een avondwandeling door oud-Savognin: een ouderwetse pastorale. Maar wie voor iets anders komt, voor skiën dus, vervoege zich 's ochtends vroeg aan de top van de Piz Cartas (waar het soms onbe daarlijk hard kan waaien). Vanaf ruim 2700 meter hoogte slingert zich hier een aantal prachtige pis tes richting Radons (1890 meter). De allermooiste voert de skiër ach ter de Crest'Ota langs, maar he laas: die piste is wegens lawinege vaar niet altijd open. Een alterna tief evenwel, is vlug gevonden. Aan de andere kant van het skigebied immers, na een smerig steil stukje onder de Piz Martegnas, meandert de Lai Lung zich als een guirlande naar Lartig om daar pardoes een sprookjeswoud in te duiken. Aan het einde daarvan bevindt zich als toppunt aller feestelijkhe den, Roggi's Baizli, een onmogelij ke naam voor de leukste uitbaterij van Savognin en wijde omstreken. Mochten er nog lieden zijn, die be weren dat een gezellige après-ski in Zwitserland net zo zeldzaam is als een aap op Antarctica, dan zul-' len die na een bezoek aan Roggi's Baizli acuut van dit waanidee zijn verlost. Je moet er voor je Café Sa- letsch inderdaad eens in de rij staan. Zo druk is het er vaak. Maar je hebt van die plekjes waar wach ten bijna net zo leuk als skiën. Zo als hier. Rob van den Dobbelsteen Afstand Amsterdam-Flims: 1000 kilometer. Met de auto: Frankfurt, Bazel, Zürich, Chur. Dichtstbij zijnde spoorwegstation: Chur. Vandaar met de postbus in circa 40 minuten naar Flims. Dichtstbij zijnde luchthaven: Zürich. Van daar per trein en postbus in circa 2 uur en 15 minuten naar Flims. Hoogte: 1100 - 3018 meter. Aantal bedden: 5400, waarvan 2000 in hotels en pensions. Liftinstallaties: 13 sleepliften, 9 stoeltjesliften, 5 gondelbanen en 5 kabelbanen. Wachttijden: Kunnen in de och tend bij dalstations oplopen. Evenals in Fuorcla. Voor het overi ge gering of geen. Totaal aantal kilometers aan af daling: Ruim 200. Langste afda ling: Voralb-Flims. 14 kilometer. Ligging van de skipisten: overwe gend zuidhellingen. Moelijkheidsgraad: Overwegend makkelijk tot middelzwaar. Een paai- kilometer zwaar. Kinderopvang: Ja. Er zijn meer dere mogelijkheden. Langlaufmogelijkheden: 60 kilo meter, niet aaneengesloten en niet sneeuwzeker. Verdere sportieve ontspanning: 60 kilometer aan wandelpaden, ijs baan, overdekte tennisbaan met twee banen, 4 overdekte zwemba den (in hotels), rodelbaan (3 kilo meter), Prijspeil: Zesdaagse skipas 270 Zw. Fr.: kinderen tot 16 jaar 135 Zw. Fr. In het laagseizoen zijn de prijzen respectievelijk 216 en 108 Zw. Fr.. Mogelijkheden tot deel- passen. Skiles: vijf hele dagen 175 Zw. Fr.; beginners 115 Zw. Fr. Avondvertier: 3 Disco's, verschei dene bars. Wie niet kan kiezen tussen zon en sneeuw heeft de ko mende winter ook diverse vakantiemogelijkheden. Grie kenland-specialist Polyplan Reizen (020-6575657) aan de Aalsmeerderdijk in Oude Meer blijft redelijk dicht bij huis. Eerst een paar dagen zeilen in de Griekse wateren en vervol gens nog even naar de op drie uur rijden van Athene liggende Parnassos waarop een klein (20 afdalingen met een gezamenlij ke lengte van 14 kilometer), maar aardig skigebiedje ligt. Amerika-specialist Jan Doets zoekt het verderop. De Snow and Fun Connection: eerst een week naar de Rocky Mountains in Colorado en vervolgens nog zeven dagen uitblazen onder de zon van Florida. Omgekeerd kan natuurlijk ook. Verre reizen Verre reizen worden steeds goedkoper. Volgens de reisorga nisaties komt dat uitsluitend en alleen door de lage dollarkoers, maar omdat die al langer dan vandaag rondom de f 1,60 zwerft, mag worden aangeno men dat ook de felle concurren tie van prijsvechters als Q-Inter- national (Isla de Margarita), Olympia (Kameroen) en Aqua- sun (Gambia.) aanleiding heb ben gegeven verlagingen door te voeren van soms meer dan 10 procent. Vooral vakanties in het Verre Oosten (Sri Lanka, Thai land. Indonesië) zijn ten opzich te van de vorige winter voordeli ger geworden (circa 11 procent). Maai' ook de Caribbean (met uit zondering van Cuba) heeft zich in het gevecht gemengd (- 7 pro cent). Voor een weekje vakantie naar nieuwkomers als Puerto Vallarte (Mexico) en Hurghada (Egypte/Rode Zee) wordt vaak niet meer dan om en nabij de duizend gulden gevraagd. Extraatjes Een in aantal steeds groter wor dende groep reisorganisaties probeert passagiers te trekken via het weggeven van ex traatjes. Het meest voorkomen de cadeautje is het all-in-arran- gement (de NBBS noemde het 'Redukski') waarbij de boeker al in Nederland is verzekerd van bijvoorbeeld een liftabonne- ment (met kortingen van circa 10 procent), les, huurski's (kor tingen 20 procent) en hier en daar zelfs een kinderoppas (De Jong Intratours). Bonnenboekjes (meerdere tour operators) en clubcards (Vrij Uit) stellen gebruikers ook nog eens in de gelegenheid goedko per te eten in bepaalde restau rants in de skigebieden en wie bij onder meer Holland Interna tional een wintervakantie boekt, heeft onder bepaalde voorwaarden recht op het gratis gebruik van kinderskipakken (maat 98 tot 176), die kunnen worden afgehaald bij een Inter- sportwinkel (huur normaal f 4,95 per dag). Last minutes Bij Het Frankrijk Huis in Am sterdam kunnen ook dit jaar Ski Last Minutes worden geboekt. Het gaat om nog beschikbare wintersportmogelijkheden met vertrek binnen drie weken. De aanbiedingen (van zowel Neder landse als Franse touropera tors) variëren van simpele ac commodatieverschaffing tot volledige arrangementen tegen sterk gereduceerde tarieven. In formatie over de reizen wordt verschaft via een wekelijks bul letin dat op verzoek gratis wordt toegestuurd. Maar er kan ook worden getelefoneerd. Informa tie en reservering: Het Frank rijk Huis. De trein. Een andere mogelijkheid was er nauwelijks. Wie dertig jaar terug hartje winter per auto naar de besneeuwde Alpen trok, was öf aan het oefenen voor de Rally van Monte Carlo öf hartstikke gek. De opmars van de touringcar begon pas aan het eind van de jaren zeventig en pogingen om door de lucht Tirol te bereiken, strandden op zowel technische problemen als de dikwijls slechte weersomstandigheden op de vliegvelden. Kortom: wie wilde skiën, was aangewezen op de onvolprezen Spoorwegen. Die tijd van sporen naar de sneeuw komt nooit meer terug. Weliswaar worden hartveroverende pogingen in het werk gesteld de Alpen Expres in oude luister te herstellen, maar de strijd tegen de auto lijkt bij voorbaat verloren. Twee op de drie Nederlanders rijdt ook de komende winter met z'n eigen wagen naar de sneeuw, dat staat nu al vast. Bovendien heeft het er veel van weg dat de bus na een ernstige 'dip' bezig is aan een come-back en ontdekken steeds meer skiërs het gemak waarmee tegenwoordig per vliegtuig de pistes kunnen worden bereikt. Een autorit richting Alpen kent vele ongemakken: fi les, slecht weer, het omleggen van sneeuwkettingen, de lang durige reis, jengelende kinderen op de achterbank en meer van dat soort stoornissen. Maar daar staan een paar enorme voordelen tegenover. Je rijdt zonder overstappen en gesjouw met bagage van deur tot deur en het lijkt - zeker als het hele gezin meegaat - de goedkoopste ver voersvorm. 'Lijkt' inderdaad, want wie een (goedkoop) tarief van twee kwartjes per kilometer rekent, hoeft niet eens een zakjapanner te consulteren, om al snel tot de conclusie te komen dat hij voor de centen beter de bus en (in veel gevallen) de trein had kun nen pakken. Immers, zolang je geen auto van de zaak rijdt, slaat de vaak gehoorde opmer king 'Ik reken alleen benzine', nergens op. Vooral de conducteur van de speciale, op zondag vertrekken de Alpen Expres berekent het komende seizoen concurreren de prijsjes. Een retour stan daardklasse Amsterdam - Zeil am See kost in die trein zelfs in het hoogseizoen niet meer dan 142 gulden; kinderen tot en met elf jaar betalen iets meer dan de helft. Het probleem is alleen dat je dan meestal zelf je hotel moet regelen en watje van de Oosten rijkse hoteliers ook mag zeggen: gasten die op zaterdag komen en vertrekken, genieten nog al tijd verre hun voorkeur boven lieden die van maandag tot maandag een kamer willen re serveren. De Nederlandse reis branche biedt ook al geen soe laas. want een weekeinde lang bladeren in de gidsen van de be langrijkste touroperators leert dat slechts Vrij Uit de mogelijk heden biedt voor zo'n maandag tot-maandag arrangement. En dan ook nog beperkt. Bus Proberen de Spoorwegen het goedkoopte-imago van de auto als vervoermiddel onderuit te schieten met een steeds dries tere prijsstelling en een verbe terde service (nieuwe ligwagens. transfer-taxiservice en bagage afhandeling), de vlieg- en tou ringcarmaatschappijen weten inmiddels ook van wanten. Gro te busondernemingen als De Jong Intra en Oad, vragen de komende winter voor een re tourtje Alpen óf gemiddeld 30 procent minder dan vorig jaar öf verkopen Royal Class-stoelen tegen Economy-prijzen, wat er min of meer op neerkomt datje al voor dik onder de tweehon derd gulden luchtgeveerd naar de Alpen wordt gereden (en te rug). Daar bovenop worden als snoepje van de week nog allerlei andere faciliteiten uitgeser- veerd waaronder gratis parke ren in overstapplaats Beek (Oad) en uiterst aantrekkelijke ski-arrangementen voor kleine kinderen (De Jong). Maar de meest opmerkelijke stap in het gevecht om de gunst van de naar comfortabel ver voer hunkerende skiër vond plaats in de lucht. Al sinds het eind van de jaren tachtig lokken Tyrolean en Swissair winter sporters met speciale aanbie dingen naar hun op Salzburg. Innsbruck, Genève en Zürich vliegende toestellen. De dien sten breidden zich gestaag uit, maar nadat Transavia zich vo rige winter volkomen onver wacht op de Oostenrijkse markt heeft gestort, is er pas echt spra ke van een ware explosie in mo gelijkheden. Extraatje Voor nog geen vierhonderd gul den vliegt de Nederlandse maat schappij wintersporters nu we kelijks zowel naar Innsbruck en Salzburg als het Franse Cham- béry waarbij de service in het vliegtuig zich beperkt tot het serveren van een kopje thee of koffie. Voor ongeveer twee- tot driehonderd gulden meer voe ren Tyrolean en Swissair (Al- penlift-programma) dagelijks vluchten uit op respectievelijk Oostenrijk en Zwitserland waarbij als extraatje in de mees te gevallen wordt gezorgd voor transfers van en naar de lucht haven. Daar tussendoor fietsen dan nog airlines als VIP (Rotter- dam-Bregenz), Engadinia (Am- sterdam-Bem) en uiteraard Martinair (Amsterdam-Den ver). De Nederlandse reisbranche, die de zendïngsarbeid van Tyro lean en Swissair aanvankelijk schouderophalend gadesloeg, heeft zich de laatste jaren onder aanvoering van Arke schoor voetend bekeerd. Vooral voor de komende winter is aanmerke lijk meer ruimte ingekocht dan voorheen en er wordt een forse groei verwacht van het aantal vliegpassagiers richting Alpen. Dat neemt echter niet weg dat de files op de Duitse Autobah nen ook straks ongetwijfeld weer recordlengtes zullen berei ken. Bij onder meer Inter Europe in Alkmaar kunnen net als vorig jaar zogenaamde SneeuwWeek- ends worden geboekt. Vrijdag avond per nachttrein naar Oos tenrijk en maandag vond met hetzelfde vervoermiddel weer terug. Bestemmingen: Brixen im Thale, Kirchdorf. Kramsach, Reith in Alpbachtal, Solden. Söll, Sankt Johann, Westendorf en Zeil am See. De prijs voor zo'n weekeinde ligt tussen de 299 en 355 gulden per persoon, inclusief transfer-taxi, logies en ontbijt. Er kan - enkele uitzon deringen daargelaten - worden gereserveerd voor de weekein den tussen 5 januari en 15 maart. Info: Inter Europe, Bagijnen- straat 6, IS 11 KA Alkmaar. rm-l' -4 V -v De trein doet verwoede pogingen tot een come-back. y'ZjSc. m i 1 In het oude dorpscentrum van Savognin kun je de sneeuw horen vallen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 35