ABC van de mestproblematiek
VNG moet stormbal hijsen
PZC
Prestigeslag om
Melkert-banen
Openbaar
Israël vergelijkt
zaak Nederlander B
met Pollard-affaire a
opinie
Blijvers, wijkers en de mineralenboekhouding van gve-boeren
wi j zi\n 1Zi
ZATERDAG 7 OKTOBER 1995
door Jan van Vegchel
De acties tegen het mestbe
leid van de regering en de
politieke discussie over dit on
derwerp gaan gepaard met een
groot aantal namen van betrok
kenen en een flink aantal ter
men die vaak alleen door be
trokkenen te volgen zijn. Hier
onder een abc van personen en
termen.
Aartsen, Jozias van: minister
van landbouw. Bij aantreden
weggehoond door boeren we
gens praktische onervarenheid.
Ondertussen stilzwijgend geac
cepteerd. Mestbeleid wordt
vuurproef, ook politiek. Heeft
één jaar moeten stoeien met mi
lieuminister De Boer om mest
plan op papier te krijgen.
Ammoniak: gas dat vrijkomt uit
mest. Draagt bij aan zure regen.
Mestplan bevat daarom ook
maatregelen tegen ammoniak-
uitstoot. Vinden boeren niet
leuk.
Agro-industrie: slachterijen,
veevoerfabrieken etcetera. Hou
den zich nu nog stil. maar krij
gen indirect ook last van mest-
maatregelen. Mogelijk verlies
van arbeidsplaatsen.
Blijvers: agrariërs die blijven
doorboeren.
Boer. Margreelh de: minister
van milieu. Ervaren bestuurder,
maar als milieuvechter minder
krachtig. Heeft sinds haar aan
treden diverse malen in het poli
tieke stof moeten bijten. Kan
een milieu-succesje goed gebrui
ken. Wil daarom krachtig anti-
mestbeleid. Heeft al heel wat af
gepraat met collega Van Aart
sen.
Brink, Wien van den: varkens
houder te Putten (Veluwei.
Voorzitter Nederlandse Vak
bond Varkenshouders en leider
actiegroep Wij zullen doorgaan!.
Militant type. Niet vies van
krachtig taal en dito optreden.
Houdt ook van journalisten.
Wordt (is?) komende maanden
bekende televisie-persoonlijk
heid.
Broek (als in: „boeren moeten
eigen broek ophouden"): bete
kent boeren moeten eigen (mest
probleem oplossen, dan wel zelf
voor kosten opdraaien.
Dieren: Nederland telt vijftien
miljoen varkens. 4,5 miljoen
koeien en tachtig miljoen kip
pen. Produceren samen jaarlijks
83 miljoen ton mest. Opgeslagen
in tankwagens levert dat een file
van 37.000 kilometer op.
Fonds (als in: mestfonds): geld-
In Hazerswoude reden boeren op 26 september demonstratief mest uit terwijl dat verboden was. De politie maakte proces-verbaal op.
foto ANP
pot gevuld door overheid om
pijn van mestmaatregelen te
verzachten. Vooral ingezet voor
varkenshouders. Besteding nog
groot discussiepunt. Boerenor-
ganisaties willen geld vooral ge
bruiken voor blijvers (herstruc
turering). Anderen (milieuorga
nisaties, ministers) lijken meer
op toer van uitkopen wijkers (sa
nering). Heet hangijzer.
Grootvee-eenheid (gve): maat
die aangeeft of bedrijf intensief
(per hectare veel beesten, dus
veel mest) of extensief (weinig
mest per hectare) is. Ministers
leggen grens bij 2,5 gve per hec
tare, ongeveer twee koeien en
één kalfje. Kan omgerekend
worden in hoeveelheden var
kens dan wel kippen.
Kamer (als in: Tweede Kamer):
instantie die uiteindelijk (samen
met Eerste Kamer en Koningin)
definitief beslist over mestmaat
regelen. Ministers doen slechts
voorstel. Tweede Kamer neemt
pas in december beslissing over
mestbeleid. Kamerleden krijgen
komende maanden nog veel be
zoek.
Mest: bron van alle ellende.
Mestquotum (ook wel mestpro-
duktierechten of mestrechten):
hoeveelheid mest die veehouder
mag „produceren". Twee soor
ten: grondgebonden en niet-
grondgebonden. Niet-grondge-
bonden quotum is produktie-
rechten die zijn gekoppeld aan
aantal dieren. Circa tien jaar ge
leden vastgesteld en verdeeld
door overheid. Worden niet meer
uitgegeven. Grondgronden pro-
duktierechten zijn gekoppeld
aan land. Worden nog wel uitge
geven. Iedere boer die hectare
grond koopt, mag daarop vijf a
zes varkens houden. Potentiële
oorzaak van voortdurende uit
breiding van veestapel (en dus
mestprobleem).
Mineralen: de belangrijkste be
standdelen van alle organische
materie (vee. graan), en dus ook
van mest. Mest is feitelijk niet
meer dan mineralen stikstof (ni
traat) en fosfor (fosfaat) opgelost
in heel veel water.
Mineralenboekhouding: een
mestboekhouding voor inten
sieve (meer dan 2,5 gve) boeren.
Gekoppeld aan soort belastings
systeem voor mest. VanAartsen
en De Boer willen dit invoeren
om de mestproduktie van rela
tief „vieze" veehouders te beteu
gelen.
LTO-Nederland: „officiële" boe-
renorganisatie. Werkt samen
met het actiecomité Wij zijn 't
zat. (Niet te verwarren met Wij
zullen doorgaan!) Voorzitter
LTO: Gerard Doornbos.
Nederlandse Vakbond Varkens
houders (NVV): daadkrachtige
organisatie van varkenhouders.
Gangmaker achter het „wilde"
actiecomité Wij zullen door
gaan!. (Niet te verwarren met
Wij zijn 't zat.) Voorzitter Wien
van den Brink.
Natuur en milieu: milieuorgani
satie, net als Milieudefensie en
Greenpeace. Willen stevig mest
beleid. Maatregelen kunnen niet
streng genoeg zijn.
Onderwerken: verplichting om
bij uitrijden van mest spul on
middellijk onder of in grond te
stoppen. Beperkt ammoniak-
uitstoot uit mest. Tegenwoordig
verplicht. Hebben boeren spe
ciale mestmachines voor. Gier-
kar kan naar museum.
Sanering: inkrimping van aan
tal dieren c.q. aantal veeboeren.
In Haags jargon: volumemaatre
gel. Warme sanering: inkrim
ping met afvloeiingssteun aan
wijkers door overheid of sector.
Koude sanering: zonder steun,
kille marktwerking en concur
rentieslag.
Slot (als in: de sector zit op slot):
klacht van boeren dat zijzelf niet
kunnen uitbreiden of intensive
ren (door grens aan mestquota).
Boerenleiders willen graag slot
van sector af. Speelt rol in dis
cussie over besteding mest
fonds.
Vewin: organisatie van drink
waterbedrijven. Mest komt in
grondwater en daardoor uitein
delijk in drinkwater. Waterlei
dingbedrijven moeten daarom
zuiveren. Kost geld, ook voor
consument. Willen daarom
strenge mestmaatregelen. Vin
den plannen Van Aartsen en De
Boer te slap.
Uitrijden: met een mestma-
chine op het land brengen van
drijfmest. Allen toegestaan in
bepaalde perioden, anders uit-
rijverbod. Tot frustratie van
boeren. Door boze boeren vorige
maand demonstratief aan laars
gelapt. Vanaf volgend jaar krij
gen ze een klein beetje hun zin.
Varkensinvasie: afkeurende
term voor verschijnsel dat var
kenshouders uit met name Bra
bant mega-bedrijven beginnen
in varkensluwe provincies, zoals
Zeeland en Groningen. Bevol
king en milieuorganisaties ver
zetten zich. Voer voor juristen.
Verwerking (als in mestverwer
king): fabrieksmatige recycling
van mest, al dan niet grootscha
lig. In het verleden gepropa
geerd als belangrijke oplossing
van mestprobleem. Gesubsi
dieerd met belastinggeld. Tot op
heden meer droom dan werke
lijkheid.
Waterschappen: instanties die
het oppervlaktewater beheren.
Bezorgd over vervuiling door
mest. Ook zij willen krachtiger
optreden van ministers.
Wijkers: agrariërs die stoppen
met boeren. De nachtmerrie van
iedere boer.
door Ans Bouwmans
In Eindhoven adverteert
de politie zich blauw om
aan Melkert-stadswachten
te komen, maar lukken wil
het niet. In Rotterdam wil
de Kwantum met subsidie
van Melkert veertig langdu
rig werklozen aanstellen in
'nieuwe' banen. Het werden
er slechts twee. De praktijk
van de Melkert-baan is
weerbarstiger dan het. pa
pier waarop het beleid is ge
presenteerd.
Minister Melkert van sociale
zaken mocht deze week dan
wel beweren dat het schep
pen van de naar hem ge
noemde banen „op schema"
ligt, de aanloop blijkt wel ui
termate moeizaam te zijn.
Dat roept de vraag op wie er
eigenlijk op zo'n gesubsi
dieerd baantje in de zorg,
veiligheid of het bedrijfsle
ven zit te wachten?
Ook in de wereld van de Mel
kert-banen is er niet voor ie
dereen een loonstrookje
weggelegd. Neem bijvoor
beeld de nauwelijks ge
schoolde fabrieksarbeider
die al jaren thuis zit en am
per Nederlands spreekt. Of
de veertigjarige moeder van
twee bijna volwassen kinde
ren. die wel wil werken maar
een slechte mg heeft. Op de
'normale' arbeidsmarkt ma
ken ze geen kans en zelfs een
Melkert-baan is voor velen
uit deze categorie een brug
te ver.
Klasse-assistenten
Met dit treurige beeld in het
achterhoofd bevreemdt het
geenszins dat de coalitiepar
tijen proberen het bereik
van de Melkert-banen uit te
breiden. Praktisch gezien is
het idee van D66 en VVD om
een aantal Melkert-banen in
te leveren om daarvoor (be
ter opgeleide) klasse-assis
tenten in het basisonderwijs
aan te stellen een vondst.
Voor de prijs van 2500 Mel
kert-banen kunnen er 1400
beter opgeleide werklozen
aan de slag. Je betaalt ze niet
maximaal 120 procent van
het minimumloon voor 32
uur, maar geeft ze een be
hoorlijk loon.
Voor de klasse-assistenten
vis je bovendien niet in de
zelfde vijver waaruit je toch
al met moeite conciërges,
flatwachten, zorg-assisten-
tes en koffiejuffrouwen weet
te betrekken. De klasse-as
sistenten hebben wat meer
aanzien en ze verdringen
tenminste niet de onge
schoolde werklozen. Een
goed idee. Kinderen blij, ou
ders blij. Tweede Kamer blij.
Toch niet, althans niet bij de
PvdA. „Onfatsoenlijk,
schandalig en asociaal",
noemde de PvdA'er Rick
van der Ploeg het. Beladen
woorden die aangeven dat
de PvdA deze praktische be
nadering vooral ziet als een
politieke aanval op PvdA-
minister Melkert èn op zich
zelf.
Als nu al wordt toegegeven
dat 't nooit lukt om 40.000
Melkert-banen te scheppen,
betekent dat gezichtsverlies
voor Melkert. Want daar
komt het eigenlijk op neer: je
wantrouwt het succes van
Melkerts beleid.
De harde woorden van Rick
van der Ploeg passen boven
dien perfect in de prestige-
strijd die na de algemene be
schouwingen is losgebarsten
tussen WD en PvdA. Beide
fracties - volgens de laatste
opiniepeilingen bijna even
groot - willen hun stempel
drukken op de paarse coali
tie.
Een reactie van de WD kon
niet uitblijven. Er is inmid
dels opzettelijk een ruzie ge
creëerd over de energiehef
fing. Een aanvullend voor
stelletje van de PvdA over de
energieheffing wordt nu ge
bruikt in een doelbewuste
poging om de PvdA voor het
blok te zetten. Maar het al
lergrootste genoegen moe
ten de liberalen toch wel be
leven aan het plannetje voor
de onderwijsassistenten.
Het was Wallages idee om
100 miljoen te steken in 'ex
tra handen in de klas'. Daar
scoorde hij hoog mee tijdens
de algemene beschouwin
gen. Maar ja, hij had natuur
lijk niet gezegd hoe het be
taald moest worden. Zijn ei
gen plan is als een boeme
rang in zijn gezicht terugge
slagen, door de creatieve op
lossing van WD en D66. Die
willen er wel wat Melkert-ba
nen voor offeren. Een prak
tisch idee dat uitvoering ver
dient. Nu het onderwerp is
geworden van de prestige-
strijd tussen WD en PvdA is
die kans echter klein.
door
Catherine van der Linden
De Vereniging van Neder
landse Gemeenten (VNG)
staat bloot aan felle kritiek.
Steeds meer ontevreden leden
morren niet langer, maar keren
de lobby-organisatie, één van
de machtigste in Den Haag, de
rug toe om zelf hun belangen te
behartigen. De VNG mist de
nuance, luidt de kritiek. De pro
blemen van de ruim zeshonderd
leden zijn te divers geworden:
de inspraak moet drastisch
worden herzien.
Ruim honderd gemeenten zet
ten deze week de drastische stap
om via de Initiatiefgroep Protest
Herverdeling Gemeenten hun
eigen boontjes te doppen in de
discussie óver de verdeling van
het geld uit het Gemeentefonds.
Uit dat fonds betaalt het Rijk
een flink deel van de kosten van
de gemeenten. Bij de verdeling
van die pot, vechten gedupeerde
gemeenten voor hun belangen
en die van hun inwoners. De
VNG incasseert nu de klappen,
omdat ze haar leden niet op één
lijn kan krijgen.
Het is niet de eerste keer dat de
VNG onder vuur ligt. Het Loe-
nens beraad, de protestgroep
van tweehonderd kleine ge
meenten die zich keert tegen de
gemeentelijke herindeling,
laadt zich ook weer op. Hoewel
de VNG haar standpunt vorig
jaar introk (gemeenten met min
der dan 40.000 inwoners ophef
fen). mobiliseert voorzitter M.
Boevée volgende week toch zelf
de VNG-leden om te protestéren
tegen dit kabinetsvoornemen.
Sponsoren
Het is tekenend voor hoeveel
krediet bij de achterban ver
speeld is door de ooit zo mach
tige en prestigieuze lobbyclub.
„Nog één kwestie en gemeenten
zeggen op. We zijn er niet om de
VNG te sponsoren, terwijl onze
mening niet tot uiting komt in
haar standpunten", zegt voorzit
ter Han ter Heegde van de Initia
tiefgroep Protest Herverdeling
Gemeentefonds grimmig. „Het
rommelt aan alle kanten",
meent ook woordvoerder Hans
Verbeek van de gemeente Apel
doorn. De stad heeft met vijftien
andere gemeenten geconclu
deerd dat de VNG niet voor de
400 leden opkomt, die samen 350
miljoen moeten inleveren bij de
herverdeling van het Gemeente
fonds.
Verbeek wijt alle onrust deels
aan de overlegstructuren bin
nen de VNG. Daarin zijn de mid
delgrote gemeenten onvoldoen
de vertegenwoordigd. „De groep
ontevredenen geeft een zoveel
ste signaal", analyseert hij. „De
VNG vergaloppeert zich steeds
weer. Het is hopeloos. Zij loopt
als een olifant door een porce-
leinkast. Elke keer wordt beter
schap beloofd, maar het helpt
niet. De VNG moet lobbyen, en
politieke uitspraken in de kwes
tie over de herverdeling van het
Gemeentefonds voor zich hou
den". zegt Ter Heegde.
De klachten vinden ook buiten
de muren van de VNG
weerklank. Bestuursdeskun-
dige Paul Bordewijk meent dat
de professionele vereniging, die
in 1912 werd opgericht, te ver
van zijn leden af komt te staan.
In de afgelopen tien jaren is de
directie steeds onafhankelijker
gaan opereren van het bestuur
van gemeenten. Wekelijks stu
ren de 500 werknemers tiental
len adviezen naar de overheid,
waarin zij de standpunten van
de VNG ventileren over vrijwel
elke maatregel die gemeenten
treft.. Op die manier is in het ver
leden adequaat gereageerd op
kortingen, die het Rijk gemeen
ten wilde opleggen. Maar vol
gens Bordewijk dreigt nu het ge
vaar dat de organisatie doel op
zichzelf wordt en de belangen
van individuele leden uit het oog
verliest.
Het positieve advies dat de VNG
de overheid gaf over de nieuwe
verdeelsleutel van het fonds is
voor Ter Heegde zo'n voorbeeld.
De protestgroep wil dat de één
Wat is er toch aan de hand met die bijbanen vaw
Zeeuwse statenleden? Blijkbaar wordt doorjr
aantal volksvertegenwoordigers in de staten van ^UI
provincie het bezitten van nevenfuncties ervaren^n
iets dat geheimzinnigheid rechtvaardigt. Onmidde|gi
rijst de vraag: wat heeft die meneer of mevrouw te ?pe
bergen? ter
In Den Haag is het al jaren gebruik dat Tweede en
ste Kamerleden en ministers alle nevenfuncties oi|01
ven. Alle bijbanen van de parlementariërs en bestcj
ders worden jaarlijks gepubliceerd. Daar is toch n^n
mis mee. Het geeft de voorzitters van de kamers erjoc
minister-president de gelegenheid te controlereripr£
volksvertegenwoordigers functies vervullen die strriat
zijn met het landsbelang. De voorzitters kunnen zo'K
zien of alle betaalde bijbanen worden verrekend metlb
salaris van de kamerleden.
Bovendien kunnen de burgers - meestal via de metij^
bekijken wat de leden der Staten-Generaal in hun vj
tijd uitvoeren en waar de belangstelling van de daijow
en heren naar uit gaat. Daar is toch niets mis mee. Is
De statenleden, die geen volledige opgave van dej°r
venfuncties doen, verwijzen naar andere openbare P
cumenten om kennis te kunnen nemen van hun biiP
nen. Iedereen kan dat via de openbare handelsregisÏL,
en de staatscourant, is de gedachte. De provincie \fy0
immers wel waai' de statenleden mee bezig zijn. ^jZ
Toch moeten juist statenleden, vertegenwoordigde
van het volk. moeiteloos hun zakelijke levenswandeijng
tafel kunnen leggen. Juist openbaarheid telt in de plag
tiek. Om elke schijn van ontoelaatbare praktijkei£§
voorkomen, dienen alle nevenfuncties openbaar te \<F
den vermeld. Ook die van de Zeeuwse statenleden.
IM
van onze correspondent
Ad Bloemendaal
in Tel Aviv
De geruchtmakende affaire-
Pollard staat niet op zich
zelf. Dat is de teneur van een
groot artikel in het gezagheb
bende Israëlische dagblad
Ha'aretz van gisteren over de
zaak van een Nederlandse
luchtmacht-majoor, die zijn
functie van VN-waarnemer in
Syrië misbruikte voor spionage-
activiteiten ten behoeve van Is
raël.
Raffi Eitan, de man die in 1983
de Amerikaanse marine-officier
Jonathan Pollard als spion re-
cruteerde, beklaagt zich in het
artikel over de behandeling die
hem ten deel viel. „Als de verha
len in de Nederlandse pers klop
pen mogen we aannemen dat
aan de recrutering van de Neder
landse majoor dezelfde logica
ten grondslag ligt als aan de
zaak-Pollard", zegt hij.
Israël verklaarde destijds dat
het nooit agenten recruteerde in
bevriende landen en dat de Pol-
lard-affaire een uitzondering
vormde. Marine-officier Jona
than Pollard bood in het begin
van de jaren tachtig Israël infor
matie aan waarover Israël niet
via officiële Amerikaanse kana
len kon beschikken. Hij werkte
destijds voor de marine-inlich
tingendienst. Pollard zit nu in de
Verenigde Staten een levenslan
ge gevangenisstraf uit.
Ontmaskerd
De Nederlandse majoor werkte
in dezelfde tijd voor de Inlichtin
gen Dienst Buitenland (IDB),
een inmiddels opgeheven kleine
spionage-eenheid. Informatie
die hij in de buurt van de Golan-
hoogte vergaarde over Syrische
posities speelde hij niet alleen
door aan zijn eigen dienst, maar
ook aan de Mossad. De Israëli
sche buitenlandse inlichtingP
dienst had hem aangewon 1
nadat hij met een Israëlisrn
vrouw was getrouwd. n
In 1983 werd de NederlandseP
joor ontmaskerd. Het is nieti!r
delijk of hij door de KrijgsraaPn
veroordeeld, maar in ieder geen
kreeg hij op aandrang van Isi
onmiddellijk toestemming le
land te verlaten. Er was de tc38
malige premier, Ruud Lubb
en zijn Israëlische collega 31
destijds, Jitschak Shamir, fe'
aan gelegen de zaak zo snel i110
gelijk in de doofpot te stopp
De geloofwaardigheid van
Nederlandse VN-bijdragen in
banon (Unifil) en Syrië
UNTi !vl
stond immers op het spel.'m
artikel in Ha'aretz gaat uit -p
rig in op de problemen di
1992 leidden tot de opheffing
de IDB.
Stilzwijgen
Of
De schrijver van het artikel,
si Meiman. onderhoudt cona i
ten met de Nederlandse ones*
zoekers Cees Wiebes en Bobt
Graaf, die werken aan een bap
over de geschiedenis van de iv
derlandse inlichtingendienst!
Dat is de reden voor de pubj»-
teit op dit moment in Israël.
man heeft een groot aantal
trokkenen van destijds om cc»
mentaar gevraagd, maar ookt,
nog is de zaak omgeven doors'
muur van stilzwijgen.
„Waarom heeft u belangstelli
voor iets dat al bijna archeolo|
is?" was de reactie van ex-pj,
mier Jitschak Shamir, zelfcT
oud-Mossad-man. Gevraagd j
hij toch iets wilde zeggen voesp
Shamir er veelbetekend en nT
zonder humor aan toe: „Ikherg
ner me echt niets van deze zi
en dat betreur ik allerminst". EÜ
premier Lubbers liet
Rijksvoorlichtingsdienst wei^
dat hij geen interviews
over 'het soort zaken dat£
noemt'.
Nieuwbouw in Kapelle. De herverdeling van gelden van het gemeentefonds en het voorstel om minder te geven aan gemeenten met dure
woonwijken zorgen voor veel ergernis. foto Pieter Honhoff
Gemeenten keren machtige lobbyclub makkelijker rug toe
van de instrumenten om de her
verdeling te berekenen van tafel
gaat. Gemeenten met dure
woonwijken zouden minder geld
krijgen, omdat zij via de onroe
rend zaak belasting meer in
komsten kunnen verwerven.
Dat instrument moet buiten be
schouwing blijven, vinden de
verontwaardigde gemeenten.
Schade
De VNG moet het ontgelden. De
overlegstructuren van de suc
cesvolle belangenbehartiger
volstaan niet meer. De vereni
ging stelde commissies tot dus
ver samen op basis van een even
wichtige verdeling van grote en
kleine gemeenten, waarin ook
de politieke verhoudingen in het
land werden verdisconteerd.
Middelgrote gemeenten (80 tot
150.000 inwoners), lokale partij
en, maar ook gemeenten die zich
verzetten tegen overheidsplan-
nen kunnen daardoor onvol
doende hun stempel drukken op
de standpunten van de VNG.
Inmiddels is de belangenbehar
tiger er ook van overtuigd dat de
actiegroepen in eigen gelederen
het aanzicht schaden. Er is in
middels een werkgroep vereni
gingsparticipatie ingesteld, die
gehoor moet geven aan de onte
vreden leden. Het is het enige
commentaar dat de VNG naar
buiten toe geeft op de interne
stormen.
Directie:
K. Scherphuis,
W. F. de Pagter en
F. van de Velde.
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
M. van Zuilen (adjunct)
Vlissingen: Oostsouburgse-
weg 10, Postbus 18,
4380 AA Vlissingen.
Tel. 01184-84000.
Middelburg: Markt 51,
4331 LK Middelburg.
Tel. 01180-81000.
Goes: Grote Markt 2,
4461 AJ Goes.
Tel. 01100-31800.
Terneuzen: Axelsestraat 16,
4537 AK Terneuzen.
Tel. 01150-94457.
Hulst: Servicepunt.
Boekhandel Duerinck.
Gentsestraat 12.
Tel. 01140-14058.
Axel: Nassaustraat 15,
4571 BK Axel. Tel. 01155-68000.
Zierikzee: Oude Haven 41
4301 JK Zierikzee.
Tel. 01110-15380
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur.
Openingstijd Zierikzee
8.30-17.00 uur.
Zaterdags in Vlissingen
van 8.00 tot 10.30 uur.
Centrale redactie: Postbus 18.
4380 AA Vlissingen,
Tel. 01184-84000;
Redactiefax. 01184-70102
's avonds op zondag t/m
vrijdag: vanaf 19.00 uur:
in het weekeinde: verwijzing via
de telefonische boodschap op de
kantoren.
Bezorgklachten: maandag
t/m vrijdag: op de kantoren
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 14.00 uur:
op de kantoren door de klacht
in te spreken op de band of de
verwijzing op te volgen.
Overlijdensadvertenties: tijdens
kantooruren en uitsluitend maan
dag- t/'m vrijdagavond van 20.30
tot 22.00 uur en zondagavond
van 20.00 tot 22.00 uur:
Tel. 01184-84000.
Fax 01184-70100.
Abonnementsprijzen: per
kwartaal 86,75, automatische
afschrijving 85,90, franco per
post 110,00: per maand
30,50. automatische afschrij
ving 30,00:
jaarabonnement 335.00, auto
matische afschrijving 333,50;
jaarabonnement franco per post
440,00; losse nummers maan
dag t/m vrijdag 1.50, zaterdag
2,25 p st. (alle bedragen inclu
sief 6 pet btw).
Postrek.nr.: 3754316 t.n.v. PZC
ab.rek. Vlissingen.
Advertentietarieven: 169 cent
per mm. minimumprijs per
advertentie 25,35: ingezonden
mededelingen 2,5 x tarief.
Voor brieven bureau van dit
blad 6,50 meer. Voljedige
tarieven met contractprijzen op
aanvraag (alle advertentieprijzen
exclusief 17,5 pet. btw).
Giro: 35 93 00. Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant B V.
Vlissingen
PZC-ombudsman:
C. van der Maas. Telefonisch
spreekuur maandag t/m vrijdag
9.30-12.30 uur.
Tel. 01184-84401.
Auteursrechten voorbehouden
Uitgave PZC