ABC van de mestproblematiek VNG moet stormbal hijsen PZC Prestigeslag om Melkert-banen Openbaar Israël vergelijkt zaak Nederlander B met Pollard-affaire a opinie Blijvers, wijkers en de mineralenboekhouding van gve-boeren wi j zi\n 1Zi ZATERDAG 7 OKTOBER 1995 door Jan van Vegchel De acties tegen het mestbe leid van de regering en de politieke discussie over dit on derwerp gaan gepaard met een groot aantal namen van betrok kenen en een flink aantal ter men die vaak alleen door be trokkenen te volgen zijn. Hier onder een abc van personen en termen. Aartsen, Jozias van: minister van landbouw. Bij aantreden weggehoond door boeren we gens praktische onervarenheid. Ondertussen stilzwijgend geac cepteerd. Mestbeleid wordt vuurproef, ook politiek. Heeft één jaar moeten stoeien met mi lieuminister De Boer om mest plan op papier te krijgen. Ammoniak: gas dat vrijkomt uit mest. Draagt bij aan zure regen. Mestplan bevat daarom ook maatregelen tegen ammoniak- uitstoot. Vinden boeren niet leuk. Agro-industrie: slachterijen, veevoerfabrieken etcetera. Hou den zich nu nog stil. maar krij gen indirect ook last van mest- maatregelen. Mogelijk verlies van arbeidsplaatsen. Blijvers: agrariërs die blijven doorboeren. Boer. Margreelh de: minister van milieu. Ervaren bestuurder, maar als milieuvechter minder krachtig. Heeft sinds haar aan treden diverse malen in het poli tieke stof moeten bijten. Kan een milieu-succesje goed gebrui ken. Wil daarom krachtig anti- mestbeleid. Heeft al heel wat af gepraat met collega Van Aart sen. Brink, Wien van den: varkens houder te Putten (Veluwei. Voorzitter Nederlandse Vak bond Varkenshouders en leider actiegroep Wij zullen doorgaan!. Militant type. Niet vies van krachtig taal en dito optreden. Houdt ook van journalisten. Wordt (is?) komende maanden bekende televisie-persoonlijk heid. Broek (als in: „boeren moeten eigen broek ophouden"): bete kent boeren moeten eigen (mest probleem oplossen, dan wel zelf voor kosten opdraaien. Dieren: Nederland telt vijftien miljoen varkens. 4,5 miljoen koeien en tachtig miljoen kip pen. Produceren samen jaarlijks 83 miljoen ton mest. Opgeslagen in tankwagens levert dat een file van 37.000 kilometer op. Fonds (als in: mestfonds): geld- In Hazerswoude reden boeren op 26 september demonstratief mest uit terwijl dat verboden was. De politie maakte proces-verbaal op. foto ANP pot gevuld door overheid om pijn van mestmaatregelen te verzachten. Vooral ingezet voor varkenshouders. Besteding nog groot discussiepunt. Boerenor- ganisaties willen geld vooral ge bruiken voor blijvers (herstruc turering). Anderen (milieuorga nisaties, ministers) lijken meer op toer van uitkopen wijkers (sa nering). Heet hangijzer. Grootvee-eenheid (gve): maat die aangeeft of bedrijf intensief (per hectare veel beesten, dus veel mest) of extensief (weinig mest per hectare) is. Ministers leggen grens bij 2,5 gve per hec tare, ongeveer twee koeien en één kalfje. Kan omgerekend worden in hoeveelheden var kens dan wel kippen. Kamer (als in: Tweede Kamer): instantie die uiteindelijk (samen met Eerste Kamer en Koningin) definitief beslist over mestmaat regelen. Ministers doen slechts voorstel. Tweede Kamer neemt pas in december beslissing over mestbeleid. Kamerleden krijgen komende maanden nog veel be zoek. Mest: bron van alle ellende. Mestquotum (ook wel mestpro- duktierechten of mestrechten): hoeveelheid mest die veehouder mag „produceren". Twee soor ten: grondgebonden en niet- grondgebonden. Niet-grondge- bonden quotum is produktie- rechten die zijn gekoppeld aan aantal dieren. Circa tien jaar ge leden vastgesteld en verdeeld door overheid. Worden niet meer uitgegeven. Grondgronden pro- duktierechten zijn gekoppeld aan land. Worden nog wel uitge geven. Iedere boer die hectare grond koopt, mag daarop vijf a zes varkens houden. Potentiële oorzaak van voortdurende uit breiding van veestapel (en dus mestprobleem). Mineralen: de belangrijkste be standdelen van alle organische materie (vee. graan), en dus ook van mest. Mest is feitelijk niet meer dan mineralen stikstof (ni traat) en fosfor (fosfaat) opgelost in heel veel water. Mineralenboekhouding: een mestboekhouding voor inten sieve (meer dan 2,5 gve) boeren. Gekoppeld aan soort belastings systeem voor mest. VanAartsen en De Boer willen dit invoeren om de mestproduktie van rela tief „vieze" veehouders te beteu gelen. LTO-Nederland: „officiële" boe- renorganisatie. Werkt samen met het actiecomité Wij zijn 't zat. (Niet te verwarren met Wij zullen doorgaan!) Voorzitter LTO: Gerard Doornbos. Nederlandse Vakbond Varkens houders (NVV): daadkrachtige organisatie van varkenhouders. Gangmaker achter het „wilde" actiecomité Wij zullen door gaan!. (Niet te verwarren met Wij zijn 't zat.) Voorzitter Wien van den Brink. Natuur en milieu: milieuorgani satie, net als Milieudefensie en Greenpeace. Willen stevig mest beleid. Maatregelen kunnen niet streng genoeg zijn. Onderwerken: verplichting om bij uitrijden van mest spul on middellijk onder of in grond te stoppen. Beperkt ammoniak- uitstoot uit mest. Tegenwoordig verplicht. Hebben boeren spe ciale mestmachines voor. Gier- kar kan naar museum. Sanering: inkrimping van aan tal dieren c.q. aantal veeboeren. In Haags jargon: volumemaatre gel. Warme sanering: inkrim ping met afvloeiingssteun aan wijkers door overheid of sector. Koude sanering: zonder steun, kille marktwerking en concur rentieslag. Slot (als in: de sector zit op slot): klacht van boeren dat zijzelf niet kunnen uitbreiden of intensive ren (door grens aan mestquota). Boerenleiders willen graag slot van sector af. Speelt rol in dis cussie over besteding mest fonds. Vewin: organisatie van drink waterbedrijven. Mest komt in grondwater en daardoor uitein delijk in drinkwater. Waterlei dingbedrijven moeten daarom zuiveren. Kost geld, ook voor consument. Willen daarom strenge mestmaatregelen. Vin den plannen Van Aartsen en De Boer te slap. Uitrijden: met een mestma- chine op het land brengen van drijfmest. Allen toegestaan in bepaalde perioden, anders uit- rijverbod. Tot frustratie van boeren. Door boze boeren vorige maand demonstratief aan laars gelapt. Vanaf volgend jaar krij gen ze een klein beetje hun zin. Varkensinvasie: afkeurende term voor verschijnsel dat var kenshouders uit met name Bra bant mega-bedrijven beginnen in varkensluwe provincies, zoals Zeeland en Groningen. Bevol king en milieuorganisaties ver zetten zich. Voer voor juristen. Verwerking (als in mestverwer king): fabrieksmatige recycling van mest, al dan niet grootscha lig. In het verleden gepropa geerd als belangrijke oplossing van mestprobleem. Gesubsi dieerd met belastinggeld. Tot op heden meer droom dan werke lijkheid. Waterschappen: instanties die het oppervlaktewater beheren. Bezorgd over vervuiling door mest. Ook zij willen krachtiger optreden van ministers. Wijkers: agrariërs die stoppen met boeren. De nachtmerrie van iedere boer. door Ans Bouwmans In Eindhoven adverteert de politie zich blauw om aan Melkert-stadswachten te komen, maar lukken wil het niet. In Rotterdam wil de Kwantum met subsidie van Melkert veertig langdu rig werklozen aanstellen in 'nieuwe' banen. Het werden er slechts twee. De praktijk van de Melkert-baan is weerbarstiger dan het. pa pier waarop het beleid is ge presenteerd. Minister Melkert van sociale zaken mocht deze week dan wel beweren dat het schep pen van de naar hem ge noemde banen „op schema" ligt, de aanloop blijkt wel ui termate moeizaam te zijn. Dat roept de vraag op wie er eigenlijk op zo'n gesubsi dieerd baantje in de zorg, veiligheid of het bedrijfsle ven zit te wachten? Ook in de wereld van de Mel kert-banen is er niet voor ie dereen een loonstrookje weggelegd. Neem bijvoor beeld de nauwelijks ge schoolde fabrieksarbeider die al jaren thuis zit en am per Nederlands spreekt. Of de veertigjarige moeder van twee bijna volwassen kinde ren. die wel wil werken maar een slechte mg heeft. Op de 'normale' arbeidsmarkt ma ken ze geen kans en zelfs een Melkert-baan is voor velen uit deze categorie een brug te ver. Klasse-assistenten Met dit treurige beeld in het achterhoofd bevreemdt het geenszins dat de coalitiepar tijen proberen het bereik van de Melkert-banen uit te breiden. Praktisch gezien is het idee van D66 en VVD om een aantal Melkert-banen in te leveren om daarvoor (be ter opgeleide) klasse-assis tenten in het basisonderwijs aan te stellen een vondst. Voor de prijs van 2500 Mel kert-banen kunnen er 1400 beter opgeleide werklozen aan de slag. Je betaalt ze niet maximaal 120 procent van het minimumloon voor 32 uur, maar geeft ze een be hoorlijk loon. Voor de klasse-assistenten vis je bovendien niet in de zelfde vijver waaruit je toch al met moeite conciërges, flatwachten, zorg-assisten- tes en koffiejuffrouwen weet te betrekken. De klasse-as sistenten hebben wat meer aanzien en ze verdringen tenminste niet de onge schoolde werklozen. Een goed idee. Kinderen blij, ou ders blij. Tweede Kamer blij. Toch niet, althans niet bij de PvdA. „Onfatsoenlijk, schandalig en asociaal", noemde de PvdA'er Rick van der Ploeg het. Beladen woorden die aangeven dat de PvdA deze praktische be nadering vooral ziet als een politieke aanval op PvdA- minister Melkert èn op zich zelf. Als nu al wordt toegegeven dat 't nooit lukt om 40.000 Melkert-banen te scheppen, betekent dat gezichtsverlies voor Melkert. Want daar komt het eigenlijk op neer: je wantrouwt het succes van Melkerts beleid. De harde woorden van Rick van der Ploeg passen boven dien perfect in de prestige- strijd die na de algemene be schouwingen is losgebarsten tussen WD en PvdA. Beide fracties - volgens de laatste opiniepeilingen bijna even groot - willen hun stempel drukken op de paarse coali tie. Een reactie van de WD kon niet uitblijven. Er is inmid dels opzettelijk een ruzie ge creëerd over de energiehef fing. Een aanvullend voor stelletje van de PvdA over de energieheffing wordt nu ge bruikt in een doelbewuste poging om de PvdA voor het blok te zetten. Maar het al lergrootste genoegen moe ten de liberalen toch wel be leven aan het plannetje voor de onderwijsassistenten. Het was Wallages idee om 100 miljoen te steken in 'ex tra handen in de klas'. Daar scoorde hij hoog mee tijdens de algemene beschouwin gen. Maar ja, hij had natuur lijk niet gezegd hoe het be taald moest worden. Zijn ei gen plan is als een boeme rang in zijn gezicht terugge slagen, door de creatieve op lossing van WD en D66. Die willen er wel wat Melkert-ba nen voor offeren. Een prak tisch idee dat uitvoering ver dient. Nu het onderwerp is geworden van de prestige- strijd tussen WD en PvdA is die kans echter klein. door Catherine van der Linden De Vereniging van Neder landse Gemeenten (VNG) staat bloot aan felle kritiek. Steeds meer ontevreden leden morren niet langer, maar keren de lobby-organisatie, één van de machtigste in Den Haag, de rug toe om zelf hun belangen te behartigen. De VNG mist de nuance, luidt de kritiek. De pro blemen van de ruim zeshonderd leden zijn te divers geworden: de inspraak moet drastisch worden herzien. Ruim honderd gemeenten zet ten deze week de drastische stap om via de Initiatiefgroep Protest Herverdeling Gemeenten hun eigen boontjes te doppen in de discussie óver de verdeling van het geld uit het Gemeentefonds. Uit dat fonds betaalt het Rijk een flink deel van de kosten van de gemeenten. Bij de verdeling van die pot, vechten gedupeerde gemeenten voor hun belangen en die van hun inwoners. De VNG incasseert nu de klappen, omdat ze haar leden niet op één lijn kan krijgen. Het is niet de eerste keer dat de VNG onder vuur ligt. Het Loe- nens beraad, de protestgroep van tweehonderd kleine ge meenten die zich keert tegen de gemeentelijke herindeling, laadt zich ook weer op. Hoewel de VNG haar standpunt vorig jaar introk (gemeenten met min der dan 40.000 inwoners ophef fen). mobiliseert voorzitter M. Boevée volgende week toch zelf de VNG-leden om te protestéren tegen dit kabinetsvoornemen. Sponsoren Het is tekenend voor hoeveel krediet bij de achterban ver speeld is door de ooit zo mach tige en prestigieuze lobbyclub. „Nog één kwestie en gemeenten zeggen op. We zijn er niet om de VNG te sponsoren, terwijl onze mening niet tot uiting komt in haar standpunten", zegt voorzit ter Han ter Heegde van de Initia tiefgroep Protest Herverdeling Gemeentefonds grimmig. „Het rommelt aan alle kanten", meent ook woordvoerder Hans Verbeek van de gemeente Apel doorn. De stad heeft met vijftien andere gemeenten geconclu deerd dat de VNG niet voor de 400 leden opkomt, die samen 350 miljoen moeten inleveren bij de herverdeling van het Gemeente fonds. Verbeek wijt alle onrust deels aan de overlegstructuren bin nen de VNG. Daarin zijn de mid delgrote gemeenten onvoldoen de vertegenwoordigd. „De groep ontevredenen geeft een zoveel ste signaal", analyseert hij. „De VNG vergaloppeert zich steeds weer. Het is hopeloos. Zij loopt als een olifant door een porce- leinkast. Elke keer wordt beter schap beloofd, maar het helpt niet. De VNG moet lobbyen, en politieke uitspraken in de kwes tie over de herverdeling van het Gemeentefonds voor zich hou den". zegt Ter Heegde. De klachten vinden ook buiten de muren van de VNG weerklank. Bestuursdeskun- dige Paul Bordewijk meent dat de professionele vereniging, die in 1912 werd opgericht, te ver van zijn leden af komt te staan. In de afgelopen tien jaren is de directie steeds onafhankelijker gaan opereren van het bestuur van gemeenten. Wekelijks stu ren de 500 werknemers tiental len adviezen naar de overheid, waarin zij de standpunten van de VNG ventileren over vrijwel elke maatregel die gemeenten treft.. Op die manier is in het ver leden adequaat gereageerd op kortingen, die het Rijk gemeen ten wilde opleggen. Maar vol gens Bordewijk dreigt nu het ge vaar dat de organisatie doel op zichzelf wordt en de belangen van individuele leden uit het oog verliest. Het positieve advies dat de VNG de overheid gaf over de nieuwe verdeelsleutel van het fonds is voor Ter Heegde zo'n voorbeeld. De protestgroep wil dat de één Wat is er toch aan de hand met die bijbanen vaw Zeeuwse statenleden? Blijkbaar wordt doorjr aantal volksvertegenwoordigers in de staten van ^UI provincie het bezitten van nevenfuncties ervaren^n iets dat geheimzinnigheid rechtvaardigt. Onmidde|gi rijst de vraag: wat heeft die meneer of mevrouw te ?pe bergen? ter In Den Haag is het al jaren gebruik dat Tweede en ste Kamerleden en ministers alle nevenfuncties oi|01 ven. Alle bijbanen van de parlementariërs en bestcj ders worden jaarlijks gepubliceerd. Daar is toch n^n mis mee. Het geeft de voorzitters van de kamers erjoc minister-president de gelegenheid te controlereripr£ volksvertegenwoordigers functies vervullen die strriat zijn met het landsbelang. De voorzitters kunnen zo'K zien of alle betaalde bijbanen worden verrekend metlb salaris van de kamerleden. Bovendien kunnen de burgers - meestal via de metij^ bekijken wat de leden der Staten-Generaal in hun vj tijd uitvoeren en waar de belangstelling van de daijow en heren naar uit gaat. Daar is toch niets mis mee. Is De statenleden, die geen volledige opgave van dej°r venfuncties doen, verwijzen naar andere openbare P cumenten om kennis te kunnen nemen van hun biiP nen. Iedereen kan dat via de openbare handelsregisÏL, en de staatscourant, is de gedachte. De provincie \fy0 immers wel waai' de statenleden mee bezig zijn. ^jZ Toch moeten juist statenleden, vertegenwoordigde van het volk. moeiteloos hun zakelijke levenswandeijng tafel kunnen leggen. Juist openbaarheid telt in de plag tiek. Om elke schijn van ontoelaatbare praktijkei£§ voorkomen, dienen alle nevenfuncties openbaar te \<F den vermeld. Ook die van de Zeeuwse statenleden. IM van onze correspondent Ad Bloemendaal in Tel Aviv De geruchtmakende affaire- Pollard staat niet op zich zelf. Dat is de teneur van een groot artikel in het gezagheb bende Israëlische dagblad Ha'aretz van gisteren over de zaak van een Nederlandse luchtmacht-majoor, die zijn functie van VN-waarnemer in Syrië misbruikte voor spionage- activiteiten ten behoeve van Is raël. Raffi Eitan, de man die in 1983 de Amerikaanse marine-officier Jonathan Pollard als spion re- cruteerde, beklaagt zich in het artikel over de behandeling die hem ten deel viel. „Als de verha len in de Nederlandse pers klop pen mogen we aannemen dat aan de recrutering van de Neder landse majoor dezelfde logica ten grondslag ligt als aan de zaak-Pollard", zegt hij. Israël verklaarde destijds dat het nooit agenten recruteerde in bevriende landen en dat de Pol- lard-affaire een uitzondering vormde. Marine-officier Jona than Pollard bood in het begin van de jaren tachtig Israël infor matie aan waarover Israël niet via officiële Amerikaanse kana len kon beschikken. Hij werkte destijds voor de marine-inlich tingendienst. Pollard zit nu in de Verenigde Staten een levenslan ge gevangenisstraf uit. Ontmaskerd De Nederlandse majoor werkte in dezelfde tijd voor de Inlichtin gen Dienst Buitenland (IDB), een inmiddels opgeheven kleine spionage-eenheid. Informatie die hij in de buurt van de Golan- hoogte vergaarde over Syrische posities speelde hij niet alleen door aan zijn eigen dienst, maar ook aan de Mossad. De Israëli sche buitenlandse inlichtingP dienst had hem aangewon 1 nadat hij met een Israëlisrn vrouw was getrouwd. n In 1983 werd de NederlandseP joor ontmaskerd. Het is nieti!r delijk of hij door de KrijgsraaPn veroordeeld, maar in ieder geen kreeg hij op aandrang van Isi onmiddellijk toestemming le land te verlaten. Er was de tc38 malige premier, Ruud Lubb en zijn Israëlische collega 31 destijds, Jitschak Shamir, fe' aan gelegen de zaak zo snel i110 gelijk in de doofpot te stopp De geloofwaardigheid van Nederlandse VN-bijdragen in banon (Unifil) en Syrië UNTi !vl stond immers op het spel.'m artikel in Ha'aretz gaat uit -p rig in op de problemen di 1992 leidden tot de opheffing de IDB. Stilzwijgen Of De schrijver van het artikel, si Meiman. onderhoudt cona i ten met de Nederlandse ones* zoekers Cees Wiebes en Bobt Graaf, die werken aan een bap over de geschiedenis van de iv derlandse inlichtingendienst! Dat is de reden voor de pubj»- teit op dit moment in Israël. man heeft een groot aantal trokkenen van destijds om cc» mentaar gevraagd, maar ookt, nog is de zaak omgeven doors' muur van stilzwijgen. „Waarom heeft u belangstelli voor iets dat al bijna archeolo| is?" was de reactie van ex-pj, mier Jitschak Shamir, zelfcT oud-Mossad-man. Gevraagd j hij toch iets wilde zeggen voesp Shamir er veelbetekend en nT zonder humor aan toe: „Ikherg ner me echt niets van deze zi en dat betreur ik allerminst". EÜ premier Lubbers liet Rijksvoorlichtingsdienst wei^ dat hij geen interviews over 'het soort zaken dat£ noemt'. Nieuwbouw in Kapelle. De herverdeling van gelden van het gemeentefonds en het voorstel om minder te geven aan gemeenten met dure woonwijken zorgen voor veel ergernis. foto Pieter Honhoff Gemeenten keren machtige lobbyclub makkelijker rug toe van de instrumenten om de her verdeling te berekenen van tafel gaat. Gemeenten met dure woonwijken zouden minder geld krijgen, omdat zij via de onroe rend zaak belasting meer in komsten kunnen verwerven. Dat instrument moet buiten be schouwing blijven, vinden de verontwaardigde gemeenten. Schade De VNG moet het ontgelden. De overlegstructuren van de suc cesvolle belangenbehartiger volstaan niet meer. De vereni ging stelde commissies tot dus ver samen op basis van een even wichtige verdeling van grote en kleine gemeenten, waarin ook de politieke verhoudingen in het land werden verdisconteerd. Middelgrote gemeenten (80 tot 150.000 inwoners), lokale partij en, maar ook gemeenten die zich verzetten tegen overheidsplan- nen kunnen daardoor onvol doende hun stempel drukken op de standpunten van de VNG. Inmiddels is de belangenbehar tiger er ook van overtuigd dat de actiegroepen in eigen gelederen het aanzicht schaden. Er is in middels een werkgroep vereni gingsparticipatie ingesteld, die gehoor moet geven aan de onte vreden leden. Het is het enige commentaar dat de VNG naar buiten toe geeft op de interne stormen. Directie: K. Scherphuis, W. F. de Pagter en F. van de Velde. Hoofdredactie: A. L. Oosthoek M. van Zuilen (adjunct) Vlissingen: Oostsouburgse- weg 10, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Tel. 01184-84000. Middelburg: Markt 51, 4331 LK Middelburg. Tel. 01180-81000. Goes: Grote Markt 2, 4461 AJ Goes. Tel. 01100-31800. Terneuzen: Axelsestraat 16, 4537 AK Terneuzen. Tel. 01150-94457. Hulst: Servicepunt. Boekhandel Duerinck. Gentsestraat 12. Tel. 01140-14058. Axel: Nassaustraat 15, 4571 BK Axel. Tel. 01155-68000. Zierikzee: Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee. Tel. 01110-15380 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Openingstijd Zierikzee 8.30-17.00 uur. Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur. Centrale redactie: Postbus 18. 4380 AA Vlissingen, Tel. 01184-84000; Redactiefax. 01184-70102 's avonds op zondag t/m vrijdag: vanaf 19.00 uur: in het weekeinde: verwijzing via de telefonische boodschap op de kantoren. Bezorgklachten: maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openingstijden; zaterdags tot 14.00 uur: op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen. Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maan dag- t/'m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur: Tel. 01184-84000. Fax 01184-70100. Abonnementsprijzen: per kwartaal 86,75, automatische afschrijving 85,90, franco per post 110,00: per maand 30,50. automatische afschrij ving 30,00: jaarabonnement 335.00, auto matische afschrijving 333,50; jaarabonnement franco per post 440,00; losse nummers maan dag t/m vrijdag 1.50, zaterdag 2,25 p st. (alle bedragen inclu sief 6 pet btw). Postrek.nr.: 3754316 t.n.v. PZC ab.rek. Vlissingen. Advertentietarieven: 169 cent per mm. minimumprijs per advertentie 25,35: ingezonden mededelingen 2,5 x tarief. Voor brieven bureau van dit blad 6,50 meer. Voljedige tarieven met contractprijzen op aanvraag (alle advertentieprijzen exclusief 17,5 pet. btw). Giro: 35 93 00. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B V. Vlissingen PZC-ombudsman: C. van der Maas. Telefonisch spreekuur maandag t/m vrijdag 9.30-12.30 uur. Tel. 01184-84401. Auteursrechten voorbehouden Uitgave PZC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 2