Breda, we hebben een probleem PZC >T Het communiceren Het Waarom van de omnummering zeeland nummert om 17 Knooppunt van 500.000 telefoonverbindingen .P' ■Q I, DINSDAG 3 OKTOBER 1995 door Claudia Sondervan Het lijkt op een Nasa-Controlroom. 'Houston, we have a problem klinkt hier als 'Breda, we hebben een probleem'. Het Probleem te kent zich prikkelend af als een knipperend rood puntje op de kaart van het gewest ZeelandAVest-Brabant, die één van de twee grote video schermen op de wand van de controlroom beslaat. De twee schermen tonen in schema's een continue stroom van gegevens, die elke vijf minuten ververst worden en iedereen in het Diensten Be- wakings Centrum van PTT Telecom op de hoogte houden van het ver loop van het communicatieverkeer over de 500.000 aansluitingen in het gewest. Op een week na twaalf maanden is het Diensten Bewakings Centrum voor West-Brabant en Zeeland - DBC in Telecomtalk - nu in bedrijf. Twee grote videoschermen geven doorlopend aan hoe het telefoonverkeer verloopt in het gewest ZeelandAVest-Brabant, met zijn 500.000 aansluitingen. foto Willem Mieras De bewakers en de verzorgers van dat verkeer zijn in drie halve ringen ach ter rijen met computeropstellingen geschaard. Helemaal vooraan zetelen de dienstbewakers en het Meld- en Analyse Centrum, waar de klachten binnenkomen en bekeken worden. De Very Important Customers - „We heb ben er nog niet meer dan tien in dit gebied" - hebben er hun eigen telefo nische ingang. Op de tweede rij rollen de netwerk-technici op hun stoelen heen en weer tussen de apparatuur. Op de laatste rij werken de monteurs die deze maand 'binnendienst' heb ben, op computers en met telefoons de verrichtingen van hun collega's 'in het veld' volgend. Crisiskamer Direct achter hun rug hangt de brede glazen wand van de verhoogde over zichtskamer, waar in tijden van crisis de gehele top van het district als Kwa liteitsteam plaatsneemt om grote ver storingen van het telefoonverkeer te bezweren. Dat alles verschuilt zich achter de een tikje oubollige gevel van een grijs kantoorblok aan de Oude Vest, in hartje Breda. Er zijn dertien van deze Diensten Be wakings Centra in Nederland. Lande lijk bewaart een centrum in Hilver sum het overzicht op het nationale en het internationale telefoonverkeer. Manager Arthur Musters van het DBC Breda vergelijkt het centrum graag met de verkeersbegeleiding op een vliegveld. „We zien hier of de glas vezelkabels fysiek oké zijn, hoe ver sterkers en signaaluitzetters opere ren, of er ergens telefoonverkeer moet worden omgeleid omdat de capaciteit even onvoldoende is. Hier weten we precies wiens aansluiting op welke ka bel zit." Zodra het probleem in behandeling is, stopt het alarmerende knipperen. Pas als de storing voor de voelsprieten van de controle-apparatuur niet langer te vinden is, verdwijnt het onrustgeven de rood op de videokaart en gaat het voormalige probleempunt weer op in de zee van kleine puntjes die samen de infrastructuur weergeven die tele communicatie in deze regio mogelijk maakt. Alle communicatie op afstand in de regio, of die nu via de telefoon gaat, via de fax of via apparatuur die gegevens uitwisselt, wordt in deze ruimte gevolgd. Soms 'luistert' PTT Telecom even mee - maar niet letterlijk naar het ge sprek of de datastroom. benadrukt Musters. De PTT is geen luistervink. „Bij wijze van steekproef zenden we met een oproep onze eigen signalen mee. om de kwaliteit van de verbin ding te controleren. Echt meeluiste ren naar gesprekken kan niet en mee kijken naar het dataverkeer over de vaste verbindingen mag niet." Tuuttuut Elke vijf minuten meet het DBC hoe veel oproepen er zijn, hoeveel daarvan in een verbinding resulteren, hoelang die verbinding duurt, en. belangrijker nog: hoeveel oproepen onbeantwoord bleven of op de ingesprektoon stuit ten. Dat laatste kan duiden op proble men: onvoldoende capaciteit op de kabels als ongewoon veel mensen te gelijk naar de telefoon grijpen. „Die telefoonspelletjes tijdens reclame blokken geven nogal eens problemen. Er worden ook van die ont-zet-tend- moei-lij-ke vragen gesteld, .dan bellen er zoveel mensen dat de zaak stag neert". verzucht Mutsers. Het tijdstip van die pieken is dag in dag uit het zelfde: 22.30 uur. nèt na prime time-te- levisietijd. Een vaste piek vormt de jaarwisse ling. Om middernacht, op het randje van 31 december en 1 januari, probe ren in Zeeland in 15 minuten 110.000 mensen telefonisch contact te krijgen met hun dierbaren. Nogal wat onder hen horen echter het ongeduldige ge- tuutuut van de ingesprektoon. „Die oproepen kunnen dan niet allemaal tegelijk verwerkt worden", zegt Sonja Jansma, pr-manager bij PTT Telecom in Breda. „Gemiddeld kunnen er op dat moment per elke vijf minuten 80.000 gesprekken tot stand worden gebracht. Normaal zijn er om midder nacht zo'n 4.000 oproepen in dezelfde tijd." Dergelijke belfiles pakt de verkeers leiding van het DBC aan door restca- paciteit op minder belaste kabels in te schakelen. De omweg mag nauwelijks te merken zijn voor de nietsvermoe dende cliënt. Zelfs niet wanneer die omweg tot over New York loopt. Dit. soort omwegen gebruikt PTT Tele com regelmatig wanneer het interna tionale telefoonverkeer dreigt te stroppen. „Het einde van de Rama dan is zo'n verkeersexplosie. Iedere 070; •n/ 079" 's-Gravenhage X ~T' -x017V;^ BrielleXT Rotterdam 015 Góüda i 0182 V 0111 nfoA_ 010 \0l®fi-vÖ184/ o V Sliedrêeht Spl)ken,sse®^._l Oud-.Bêijerland 'V-.Gorinchem 0187® 0186 jDordreerit/' 0183 Middelharnis A-"ï)i62^ t681 ®Zierikzee Zevenbergen^- Oosterhout iyX® 1 l 0118 Middelburg 0117 Oostburg I \0167QwnW^/'' °76 X. 0166 X ®steer!ber9en.' niCr-l T' Breda 0161.' i Roosendaal i Bergen op Zoóm Goes Tholen® 0113 '0164 Terneuzen 0115 0114 Hulst De telefonische topografie van Nederland na 10 oktober 1995. moslim hier wil dan zijn familie in Ma rokko of Turkije gelukwensen. Op dat moment overstijgt het aantal oproe pen naar die landen de capaciteit tien tot vijftien keer. Daar lenen we capa citeit voor in Zweden of New York. Dat kost een berg geld en daar lever je dus je marge deels voor in. Om de klantenbinding." De crisiskleurentaal in het DBC volgt de internationale standaard. 'Kritiek' is rood, 'behoorlijk omvangrijk' is blauw, 'waarschuwing' is geel en 'op letten', het laagste alarmniveau, is wit. Alarm Op 25 augustus werd het in het DBC knalrood: de centrale voor het district Breda ging plat. Urenlang was tele foonverkeer met driehonderdduizend abonnees onmogelijk. Oorzaak: een computerstoring in de verkeerscen- trale aan de Oude Vest zelf. Het Kwa liteitsteam zette zich achter de over zichtstafel voor een langdurig sessie om de crisis te bezweren De fout wordt opgespoord, maatregelen geno men. de groene PTT-telecom-bestel- auto's met mobiele telefoons stellen zich strategisch verdeeld over het ge troffen gebied op en de belangrijke in stanties. zoals politie, brandweer, zie kenhuizen en gemeenten worden ge waarschuwd dat het nationale nood- net moet worden gebruikt. Zo'n grootschalig falen van het net werk maakte Musters in zijn vijfjarige verbintenis met PTT Telecom niet eerder mee, tekent de manager aan. Vaker zorgen derden voor een kink in de kabel. Aannemingsbedrijven die onverdroten aan het graven slaan, bij voorbeeld. Als een aannemer grond werk wil verrichten, kan hij van PTT Telecom precies horen wat hij op die locatie op welke diepte kan aantref fen. „Als ze het melden, kunnen wij desnoods de zaak omleggen. Vaak melden ze het niet." Uit voorzorg zijn nogal wat meters kabel dubbel aange legd. Het DBC-gebouw, waar massa's kabels uit het hele gewest binnenko men en uitgaan, heeft alles zelfs in viervoud. Elke windstreek van het ge bouw heeft een kabeluitgang, om de kwetsbaarheid te beperken. Geen aannemer die het waagt een sleufje te steken rondom Oude Vest 4. Omnummering De operatie die op dinsdag 10 oktober telefonerend Nederland op z'n kop zal zetten, mag in principe geen puntje in wat voor kleur ook veroorzaken bij het DBC, zegt Mutsers. „Als het goed is, merken we er hier niets van..." Wat wel op de beeldschermen te zien zal zijn, is of de 100 miljoen dure reclame campagne die PTT Telecom tegen de omnummeringsoperatie aangooit, het beoogde effect heeft. „We zien hier hoeveel mensen nog het oude tele foonnummer gebruiken en hoeveel er volgens de nieuwe tiencijfercode op roepen." De nieuwe telefoonnummers kunnen al enkele maanden worden gebruikt naast de oude nummering. De invoe ring is langzamerhand door Neder land verspreid. Hoewel enkele, meest grote bedrijven de nummerbestanden en de huiscentrales al hebben aange past. is de oude nummering nog steeds het meest gebruikt, „Het aan tal mensen dat de nieuwe nummers gebruikt vormt nu nog geen procent", schat Musters. Het DBC ZeelandAVest-Brabant bewaakt alle communicatie op afstand in de regio: a de telefoon, de fax of andere apparatuur die gegevens uitwisselt. foto Willem Mieras door A.J. Snel Ze bellen ons 's morgens rond een uur of half negen en 's avonds rond zessen, de thuisblij vers. OmeJo willen ze spreken of Hildegard Soms vragen ze naar 'De Ulk' of 'Doornroosje' of ze roepen kortiveg: ..Geef me 'Boei' eens aan de lijn." Zo gaat dat nu al maanden Half Brabant heb ben xoe te woord gestaan en een aanzienlijk deel van Duitsland. Aanvankelijk begrepen we niet ivat ons overkwam, maar we kwamen erachter. Wij zijn de eerste slachtoffers van de om nummering. De man van het bungalowver huurbedrijf Oase in Zoutelande was op de gedachte gekomen dat zijn huurders het leuk zou den vinden in hun bungaloiv over telefoon te beschikken. Konden ze het thuisfr.ont mak kelijk melden dat ze goed waren aangekomen. En het thuisfront kon eens informeren of het al een beetje ivilde regenen in Zeeland. Hij liet Telecom iets moois met doorkiesnummers installeren. Eerst moeten de bellers een reeks van negen cijfers intikken. Dan zouden ze moeten wachten op een stem die toestemming verleent ook de laatste drie nummers te kiezen behorend bij hun huisje 'Boei' of 'De Ulk' of hoe het ook mag heten. De bellers willen slecht lezen of luisteren. Ze rammen het hele nummer achter elkaar door en krijgen dan ons aan de telefoon. Want de eerste tien cijfers van die huisjes komen overeen met ons nieuwe nummer dat we na de tiende van de tiende mogen gaan gebruiken. ,.U zit al omgenummerd in de centrale", zei de man van PTT Telecom. ..Daar valt niks aan te doen. De eigenaar van dat bun galowpark bij u in de buurt moet het beter communiceren. We zul len met hem overleggen en zono dig advies geven. Het klonk wehoillend en hoopge vend. Maar het werkte met. In juli en augustus waren het voor al Brabanders die ons toespra ken met hun sidlige 'g' en foute 'r'. In september trok men mas saal vanuit Duitsland naar ons land der blonde duinen, niet zo heel ver van de zee. De Brabanders ivinnen het qua ongemanierdheid met gemak van de Duitsers, dat moet ge zegd. Vaak moeten we hen. als ze zonder iets te zeggen de hoorn er voor de tweede of derde keer dreigen op te gooien, met zeer lasterlijke taal tot de orde roe pen En dan nóg doen ze het voorkomen alsof wij het niet goed communiceren. Alleen maar omdat we ivel eens vragen waarom ze toch allemaal bij el kaar in Zoutelande gaan zitten hokken en of ze niet veel goedko per af ivaren als ze lekker onder ons thuis in Retisel zouden blij ven. De Oosterburen tonen zich als regel dankbaar voor de nadere informatie die we hun verstrek ken in ons zelfgemaakte Duits. Wij behoren namelijk tot de ge neratie die zo'n tivaalfjaar na de oorlog bij wijze van ongevraagd huldeblijk aan het voormalig verzet nog altijd assertiviteits- trainingen gaf aan de leraar Duits. Maar de bellers uit het oosten zijn dik tevreden als we zeggen dat ze falsj geweelt heb ben en op de toonband moeten warten alvorens die letste drei noemmer tsoe weelen. „Danke schön". roepen ze en dan zeggen wij eenvoudig. „Bitte schön." De man van PTT Telecom heeft ons gezegd dat het probleem nog wel een halfjaartje kan aanhou den. „Da ge bedaaarikt zet da witte," hebben we ten afscheid gezegd. „Und Danke schön." De 'numculator' vertaalt moeiteloos oude in nieuwe nummers. foto Lex de Meester door Claudia Sondervan Het door u gekozen nummer is niet in gebruik... Controleer het nummer en kies opnieuiv. Nederland heeft nog een half jaar de tijd voor de stem van de bekendste anonieme vrouw van Nederland met deze boodschap de halstarrige oude nummer-draaiers op de vingers tikt. Op 10 april 1996 wordt de Tien die PTT Telecom telefone rend Nederland uitdeelt onher roepelijk. De komende zes maanden begeleidt PTT Tele com het gewenningsproces met zachte hand. Zowel de oude als de nieuwe nummers functione ren en staan beide vermeld in speciale, superdikke telefoon gidsen. Wie er niet uitkomt met de omnummergidsen, -tabellen, 'numculator'-rekenmachien- tjes of computerdiskettes, mag bellen met een speciaal 06-num- mer. Niettemin lastig, deze nieuwe te lefonische topografie van Neder land. Nimmer nog werd in het te lefonisch bestel zo drastisch huisgehouden als nu. Maar liefst zes miljoen telefoonaansluitin gen - regio's als» Amsterdam. Rotterdam en Utrecht hebben al tiencijferige nummers en ont springen deze dans - worden 'omgenummerd' Eén troost: de reden is voor PTT Telecom net zo traumatisch als voor alle bollebozen met parate nummerkennis, de bezitters van keurige telefoonklappers waarin nu toch geklad moet worden en de eigenaren van te herprogram meren toestelgeheugens waar van de gebruiksaanwijzing ver loren is geraakt. Het monopolie van de voorma lige nationale telefoonmaat schappij is in het Europa van vandaag ongewenst, PTT Tele com moet opschuiven en plaats maken voor de concurrent Het oude cijfersysteem dat PTT Te lecom voerde was ontoereikend om ook voor de concurrerende telefoonmaatschappij voldoen de nummers te bieden. Maar ook voor eigen gebruik raakten de oude nummers op. Het nieuwe tiencijferige systeem bevat vol doende combinatiemogelijkhe den om ook de klanten van nieuwe telefoonbedrijven van een cijfemaam voor hun aanslui ting te voorzien en maakt de in voering van het Europese alarm nummer 112 mogelijk. Dat plaatsmaken voor concur rentie is een kostbare aangele genheid. circa tweehonderd mil joen gulden. Honderd miljoen gulden is alleen al uitgetrokken voor de enorme publiciteitscam pagne met radio- en televisies pots. advertenties, informatie- paketten vol folders en brochu res om iedereen maar tijdig op de hoogte te krijgen Zo'n investering in de ondergra ving van je eigen marktpositie stuit elk bedrijf tegen de borst PTT Telecom wil dat geld dus terugzien. En wel van de Neder landse regering, de eermalige broodheer die de geprivatiseer de nutsvoorziening tot de pijnlij ke operatie dwingt. En wel op het moment dat de concurrentie er daadwerkelijk is gekomen. Dat moment komt. zoals nu wordt voorzien, pas in 1998. Dan hoopt het consortium EnerTel van de Nederlandse Spoorwe gen en elf energiebedrijven (waaronder het Zeeuwse Deltan) in samenwerking met het Ame rikaanse telecommunicatiebe drijf BellSouth als TelecomT- wee de telefoonmarkt op te kun nen. Bij de telefonische inlichtingen dienst 06-8008 wordt het zekere voor het onzekere genomen en worden tot de tiende oktober de oude telefoonnummers doorge geven. „We krijgen nog steeds de oude telefoonnummers op ons beeldscherm", vertelt een mede werkster. „De nieuwe nummers werken inderdaad al vrijwel alle maal. maar het kan zijn dat hier en daar nog wat wordt aange past en het nieuwe nummer geen verbinding geeft." PTT Telecom geeft ons binnen kort allemaal een tien. Dat bete kent met alleen op papier, maar ook in het hoofd een hele om wenteling. Alle nummers moe ten weer opnieuw in het hoofd worden 'gestampt'. Dat zal niet meevallen. Ook wel eens paf ge staan van die mensen die in Amerikaanse televisieseries zonder een spier te vertrekken uit het blote hoofd telefoonnum mers oplepelen van wel veertien cijfers? En dan die gesprekspart ners. die zo'n cijferlitanie kenne lijk na één keer horen muurvast tussen de oren klemmen om het telefoonummer bij gelegenheid in een willekeurige telefooncel op de toetsen te hameren? Moet kunnen, toch?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 17