Spil waar Walcheren om draait Blues Unplugged '95 doet Vlissingen aan PZC Plaatsnaam Afrikaanse ritmes in De Stenge Riet Kruitbosch heeft honderd kerststallen zeeland Middelburg School in Hansweert krijgt eindelijk naam week 40 dans collectie MAANDAG 2 OKTOBER 1995 7 del. In de loop van de elfde eeuw heeft de Graaf van Vlaanderen er een ver sterkt huis. In de tweede helft van de twaalfde eeuw krijgt de stad reeds stadsrechten. Dan heeft de kerk zich er al gevestigd. Aan de binnenring, be staande uit Sint-Pieterstraat, Noord straat en Lange Delft, staan twee pa rochiekerken: de Westmonsterkerk aan de markt en de Noordmonster (bij het huidige Hofplein). Omstreeks 1100 heeft de stad reeds een groep geestelij ken, waarschijnlijk verbonden met de Westmonsterkerk. Uiteindelijk heeft dit geleid tot de Norbertijnenabdij, gewijd aan Maria. De abdijkerken - de Koorkerk voor de geestelijken, de Nieuwe kerk voor de abdijparochie - met de toren ('Lange Jan') bepalen het centrum tot de huidige dag. In de middeleeuwen heeft de stad met de abdij een grote rol gespeeld. Van daaruit werden overal nieuwe paro chies gesticht en bezittingen verkre gen. De politieke invloed was gigan tisch. Reeds in de begintijd was het wereldlijk gezag in de abdij onderge bracht. Toen in de Tachtigjarige Oorlog Mid delburg overging naar de prinsgezin- den ging de laatste bisschop, Nicolaas de Castro, met zijn geestelijken en het Spaans garnizoen via Terneuzen naar Heeft Gapinge zijn naam ontleend aan een Gaper? Heeft IJzendijke iets met ijs te maken? Wie was de heilige Laurens naar wie dat Walcherse dorp is genoemd? Sommige plaatsnamen hebben een duidelijke betekenis. Andere zijn lastig of zelfs helemaal niet te verklaren. In deze rubriek PLAATSNAAM nemen Lo van Driel en Ad Steketee de namen van Zeeuwse plaatsen en wateren onder de loep. door Lo van Driel en Ad Steketee Wie in Brigdamme - een gehucht ten noorden van Middelburg - woont, leeft in de schaduw van de grote stad. Het gehele Walcherse platteland richt zich historisch op Middelburg. Alleen Vlissingcn heeft eeuwenlang in zekere zin in de slag schaduw van de abdijstad een eigen ontwikkeling doorgemaakt, dankzij de haven en de marine. Nu hebben die steden zich verenigd. In een stadsge west. Het hele Zeeuwse gewest richt zich naar Middelburg. Daar wordt de pro vincie bestuurd, worden de beslissin gen genomen. In de hoofdstad wordt recht gesproken, wordt subsidie ver leend. worden havenschappen en wa terschappen 'aangestuurd'. Zo is het al eeuwen. Vaak wordt gezegd dat het aan de mentaliteit te merken is. Een Middel burger zou arroganter zijn en ambte- lijker. Er zou niet de ingetogen be scheidenheid heersen van de provin ciaal. Aanmatigend en pretentieus. Is dat Middelburg in Zeeuwse ogen? Over geen plaats in Zeeland is zoveel geschreven. Het zijn niet de gerings- ten onder het volk die de geschiedenis van de abdij en de naaste omgeving beschreven. Van J. Huizinga tot M. P. de Bruin hebben historici het verhaal achter het historisch centrum, de vele pleinen en de talloze monumenten verteld. Middelburg De burcht van Middelburg dateert uit de periode van de vroege middeleeu wen, de negende eeuw. Op de opge- slibde zandruggen, de verzande geu len, wordt dan een reeks van ringwal- len gebouwd tegen de dreiging van de invallen van de Noormannen. Deze oude plaatsen zijn herkenbaar aan de namen die eindigen op 'burg': Oost burg, Souburg, Middelburg, Dom burg, Burgh. De middelste burg werd de belangrijkste. Waarom heeft juist Middelburg zich tot zo'n belangrijke nederzetting ont wikkeld? Is het de veilige, centrale lig ging geweest met een goede verbin ding via de Arne? De burg heeft zich al vroeg tot een administratief en mili tair centrum ontwikkeld met veel be drijvigheid en een toenemende han- de moederabdij in Antwerpen. Sinds die tijd is de abdij geen kerkelijk cen trum meer. maar alleen de zetel van het bestuur. Maar verschillende abdij gebouwen hebben aan de merkwaar digste zaken huisvesting gegeven. Zo was er in de tegenwoordige Staten zaal, de oude refter, een tijd lang een gymnastieklokaal. Brigdamme Aan de oude weg van Middelburg naar Sint Laurens ligt Brigdamme. Nu een gehucht, maar het wordt reeds genoemd in een tekst uit de twaalfde eeuw. Een dochterparochie, gewijd aan de Heilige Martinus. van de Mid delburgse Noordmonsterkerk. Later een oude heerlijkheid, die in handen was van de Familie van Borsselen. De naam Brigdamme is in verband ge bracht met een kapel die er gestaan zou hebben, gewijd aan de Ierse hei lige Brigitta. Die naamsverklaring is niet aannemelijk. In de eerste plaats is zo'n verkorting van de naam van een heilige uitzonderlijk. In de tweede plaats is er een goede taalkundige ver klaring mogelijk. Brig(ge) is een va riant van brug. In het Zeeuwse dialect komt dit verschijnsel meer voor: een rik is een rug, een pit is een put. Het ligt meer voor de hand Brigdamme op te vatten als een brug bij of naar een dam in een geul. Restanten van de kerk van Brigdamme zijn in de Twee de Wereldoorlog opgeruimd en ge bruikt voor bunkers. Nog zoals vroeger ligt Brigdamme in de schaduw van de stad. Voor de toe risten heeft die stad Walcheren op schaal nagebouwd. Zo komt ook haar positie goed tot uiting. De schrijver Nescio liet zijn personen die werkelijke wereld beleven vanaf het dak van de Grote Kerk te Veere: „Urenlang zaten ze samen op 't dak van 't Hospitaal en keken over Wal cheren, over de Kreek en 't Veergat en den ingang van de Oosterschelde en den toren van Zierikzee, nu in 't Noor den. En daar had je Goes en Lange Jan, den toren van Middelburg, de spil van Walcheren, het hart der wereld". Dit is de 99ste en laatste aflevering van de serie Plaatsnaam. Begin november ver schijnt een bewerking van de artikelen in boekvorm: Zeeuwse plaatsnamen. Van Aardenburg tot Zonnemaire bij Uitgeverij ADZ te Vlissingen door Wendy van Laarhoven HANSWEERT - Het woord ligt op het puntje van zijn tong. Zo graag wil directeur J. A. M. Bogers de nieuwe naam van de Katholieke ba sisschool in Hansweert ver tellen. Hoewel hij moeite heeft het voor zich te hou den, blijft hij geheimzinnig doen tot de onthulling dins dag 3 oktober. Op die dag be staat de onderwijsinstel ling twintig jaar. Het is een vreemde zaak, een school zonder naam. Dat vonden ook verschillende kinderen en ouders. „We kre gen steeds meer vragen over het feit dat we naamloos wa ren". zegt Bogers. Eind vorig jaar besloot de school dat de leerlingen een naam moch ten bedenken en werd een prijsvraag uitgeschreven. Uiteindelijk is er eentje uit gekomen, maar die blijft nog geheim. „Ik kan alleen ver tellen dat het iets met scheepsvaart te maken heeft." De onthulling begint dins dag om 10.15 uur. De letters worden de avond tevoren in het donker op de school be vestigd. Het kind dat de naam heeft verzonnen krijgt de eer die te onthullen. Deze scholier krijgt als beloning een dagje in het zwempara dijs De Roompot in Wissen- kerke aangeboden. „Voor hem of haar wordt het heel spannend: hij of zij weet nu ook nog niks." Daarna krij gen de scholieren een ca deau van het schoolbestuur. Verder maken de kinderen een rondvaart door het ka naal. „Dit gedeelte van de dag past precies bij de niewe naam." K J. van Dorsten, voorzitter van de Schippers vereniging, is de hele dag aanwezig. J. A. M. Bogers foto Willem Mieras door Caroline Moerland HEINKENSZAND - Een dof fe dreun bonkt door de don kere zaal in De Stenge in Heinkenszand. Met schijn baar gemak geeft een groep jonge vrouwen zich ovei1 aan het Afrikaans aandoende rit me. Plotseling verstomt de trommel en overheerst het geluid van blote voeten, die uitgekiende figuren 'tekenen' op het zwarte zeil. Zeeland liet zaterdag en zon dag tijdens het amateurdans- festival zien wat het op dit ter rein te bieden heeft. Zaterdag schreven rond de honderd mensen, in leeftijd variërend van tien tot zestig, zich in voor workshops in het Goese Ly ceum. Marjorie Helstone liet hen ruiken aan Afro-dans. Ol- ga de Graaf toonde wat Streetdance is en Mestre Pau- lao gaf les in de 'vechtdans' Capoeira. Na de klassen pre senteerden de dansers elkaar wat ze hadden geleerd 's Avonds was er gelegenheid om te genieten van een profes sionele act: Het Dansend Hart bracht 'De engel en ik'. Zondag was het open podium in De Stenge. De stichting Dansz en zeven Zeeuwse cho reografes presenteerden 's middags dertien voorstel lingen. 's Ochtends hielden de groepen generale repetitie en testten ze de vloer, de muziek en de belichting. Open podium betekent geenszins dat de bezoeker zo maar binnen mag lopen. Wie te laat in De Stenge arriveer de. werd doorverwezen naar het balkon met de waarschu wing zo zachtjes mogelijk te doen. Dans vergt concentra tie. Open podium betekent wel dat creatief gezien alles mag en alles kan De deelne mende groepen, van profes sionele dansscholen tot gymnastiekverenigingen, bo den een gevarieerd program ma. De bezoekers konden ge nieten van moderne, klas sieke. jazz- en zelfs tapdans. De meeste deelnemers waren tussen de dertien en achttien jaar. Maar ook de allerjong sten presenteerden zich. Acht leerlingen van balletstudio Free in Goes brachten 'Licht', een choreografie van Nel Lu- teyn. De zeven- en achtjarigen zagen er schattig uit: witte maillots en pakjes met pof mouwen. knotjes in het haar en wijd uitstaand tule rokjes die licht gaven in het donker. Levendig Mede-organisator van het fes tival en artistiek leider van Dansz Lia Sorber zei blij te zijn dat er 'weer wat levendig heid' is in de Zeeuwse danswe- reld. Het voorlaatste ama teurfestival. twee jaar gele den. bood slechts vijf optre dens. Voor de eerste twee ver sies van het festival was er meer belangstelling, maar toen deden ook volksdans groepen mee. Volgens Sorber hadden de dansers tijdens de laatste ver sie van het festival te veel het gevoel te worden 'bejureerd'. „Nu gaat het puur om het ple zier." Overigens hielden twee onopvallende aanwezigen van het Landelijk Centrum voor Amateurdans (LCAi de presentaties in de gaten. Ze waren naar De Stenge geko men om te beoordelen of de groepen in aanmerking ko men voor deelname aan de landelijke LCA-presentatie in Leeuwarden op 11 en 12 de cember. Een scene uit één van de voorstellingen tijdens het amateurdansfestival in De Stenge in Hein kenszand. foto Willem Mieras /an onze verslaggever VLISSINGEN - Op televisie rijn regelmatig optredens te :ien van rockers die unplugged iun repertoire ten gehore bren- ;en. Denk maar aan Eric Clap- on of Nirvana. Toch waren er oordat deze rage begon, al ar- iesten die met hun akoestische itaar een nummertje speelde. Vis de unplugged-'hype* voorbij s. zullen zij er nog steeds zijn. 5elfs als al die anderen weer ets nieuws hebben gevonden. Tijdens het festival Blues Un- ilugged '95, in Vlissingen op 6 iktober in het Arsenaaltheater, rordt een variëteit aan traditio- lele bluesstijlen gepresenteerd, (aast unieke live-acts zijn ook listorische filmfragmenten te len. Legendarische blues-gi- anten komen op het witte doek •eer tot leven. Volgens de orga- lisatie is dit 'niet het zoveelste ileusfestival'. n de films zijn blues-grootheden e zien die de geest van weleer proepen. Voor de kenners niet nbekend zijn onder andere ightin' Hopkins (de oom van IB King). Sonny Terry Brow- ie McGhee en Son House. Af- isselend zullen twee blanke en twee zwarte, zeer bekende, live- acts aantonen dat bleus ook vandaag de dag nog veel te bie den heeft. Doug MacLeod Een van hen is Doug MacLeod uit de Verenigde Staten. Hij was jarenlang een zeer gewaardeerd gitarist binnen de elektrische blues scene. Hij had zijn eigen formatie: The Doug MacLeod- band. Deze werd in 1993 ontbon den zodat Macleod zich volledig op zijn eerste liefde kon storten: de akoestische blues. De gitarist mag als één van de beste songw riters van de hedendaagse blues worden beschouwd. Dat wordt benadrukt door de talloze cover versies van zijn songs door be kenden uit het genre, zoals Al- bert King en Papa John Creach. Volgens de organisatie van Blues Unplugged moet er méér geboden worden dan alleen be kende namen. Het is pas echt ge slaagd als er ook ontdekkingen te doen zijn. Nat Reese 1924) en Howard Armstrong (1909) zou den wel eens de verrassing van het festival kunnen worden. Reese, met zijn doorleefde zang, is de prominentste traditionele bluesartiest van West Virginia in de VS. Howard 'Louie Bluie' Arm strong is al meer dan 60 jaar pro fessioneel muzikant. Zijn voor naamste instrumenten zijn de mandoline en de viool. Hij ver leende onder andere zijn mede werking aan de film 'The Color Purple' van Steven Spielberg. Zowel Reese als Armstrong ont vingen de National Heritage Fel lowship Award, Amerika's meest prestigieuze onderschei ding voor traditionele kunstvor men. Tijdens het festival zullen nog drie artiesten hun opwachting maken. Het duo John Cephas en Phil Wiggins en gitarist John Moonev. Deze maakte enkele ja ren geleden in België zijn debuut tijdens de Belgium Blues Night. Sinds een aantal jaren speelt hij vrijwel uitsluitend elektrische blues. De muzikant uit New Or leans werkte onder andere sa men met The Neville Brothers. Voor de echte liefhebbers is het Blues Unplugged '95 concert een unieke kans. Het festival is te be zoeken op 6 oktober in Vlissin gen in het Arsenaaltheater. Op 7 oktober in Turnhout (B i, op S ok tober iti Blankenberghe iBi en in Leuven (Bi op 9 oktober. door Wendy van Laarhoven GOES - Vier weken voor kerst is altijd een drukke periode voor Riet Kruitbosch uit Goes. Dan haalt ze ongeveer honderd stoffige kerststallen van zolder om ze uit te stallen in de woon kamer. Als echte katholieke Limburgse was ze van jongs af aan al gefascineerd door alles wat te maken had met de ge boorte van Christus. Maar om nou te zeggen dat ze een super- fanatieke kerstgroep-verzame laar is, dat gaat te ver. Daar leent het religieuze object zich niet echt voor, vindt ze. Met op de achtergrond klassieke muziek toont Riet een gedeelte van haar collectie. „Het was me te veel werk om alles naar bene den te verhuizen." Er staan stal len gemaakt van klei. hout. steen, glas, koper, puzzelstuk ken, brooddeeg en zelfs mais- blad. Het vinden van aparte kerstgroepen vormt voor Riet de grootste uitdaging. Ze hecht veel waarde aan bepaalde crite ria, ze koopt niet alles. „Vorig jaar zag je bijvoorbeeld veel be ren-kerstgroepen. Die loop ik re soluut voorbij Jezus en Maria waren toch ook geen beren, maar mensen." Buitenland Riet denkt dat de fascinatie al les te maken heeft met haar af komst. Bij haar ouders thuis stond altijd een grote kerststal in de kamer- „Die leek net echt. Zo erg zelfs dat onze hond plaste op het gras dat bij de stal lag", lacht de Limburgse. Zoals het wel vaker gaat met verzamelen was het niet een bewuste keuze van Riet. Ze kocht nadat ze trouwde één kerststal en die heeft ongeveer tien jaar in de huiskamer gestaan. Op een ge geven moment kreeg ze van fa milie uit het buitenland allerlei kerststallen uit Nigeria. Mexico en Mali. „Die stallen waren zo mooi. ik denk dat ik toen ben be gonnen met mijn verzameling." Het religieuze aspect is erg be langrijk voor Riet Voor haar staat een kerststal symbool voor kerstmis en verdient dan ook een waardige plek. „Onder de boom kan dus echt niet." Verder ergert ze zich een beetje aan het commerciële circus rond kerst mis. „Het betekent bijna niets meer voor de mensen. Voor ve len zijn beelden van Maria en Je zus net zoiets als een kop en een schotel." Toch heeft Riet er wel begrip voor en ze bekent dat ze er zelf ook een beetje aan mee doet. „Kijk, het is niet zo dat ik met kerst als een tut bij mijn stalletjes blijf zitten en iedereen veroordeel. Nee. ik koop ook nieuwe kleren en ga lekker er gens eten." Limburg De meeste stallen koopt ze in winkels in Limburg. Daar zijn ze het hele jaar te koop. in Zeeland alleen net voor kerst. Verder zit Riet bij de Vereniging Vrienden van de Kerstgroep Nederland. Daar wisselt ze adressen uit en praat ze over de laatste nieuw tjes op kerststal-gebied. „Wij zijn voornamelijk hoeders van grote stallen in kerken. Die gaan vaak naar antiekwinkels. Daar zijn we dus op tegen. De stallen moeten naar een kerkelijk mu seum." Riet Kruitbosch bij een paar kerststallen uit haar collectie. foto Willem Mieras tthn Cephas en Phil Wiggins

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 21