Veerboot krijgt mogelijk toch lift Gehuchten in ere hersteld Preurig maar ook ameijk geestig PZC Oudedorp Éi Zeeuws dansfestival viert eerste lustrum Scheepswrak wordt onderzocht na vondst drugs op Schouwen Goes moet noodzaak van een nieuw theater aantonen zeeland 13 irecteuren PSD en gehandicaptenstichting zoeken samen oplossing kunst collectes DINSDAG 19 SEPTEMBER 1995 onze verslaggever ES - De directeuren van de vinciale Stoomboot Dien- (PSD) en de Zeeuwse Stich- Gehandicaptenbeleid G) zoeken gezamenlijk naar oplossing voor de bouw van lift in de nieuwe veerboot, overleg wordt, na de nodige cussies in de staten, als een Iste poging gezien om de fi- iciering van de lift rond te gen. nuit onder meer de gemeente rsele is geopperd de lift te be- ;n met overschotten van de Voorziening Gehandicap- (WVG). Verschillende ■uwse gemeenten houden G-geld over. Gedeputeerde G, L. C. M. de Kok van oude- zorg en gehandicaptenbeleid dt deze vorm van financie- echter af. vind dat een sympathiek ge-, ir, maar de lift is een finan- e verantwoordelijkheid van en provincie. Zij moeten hun >n broek ophouden." De Kok dat maandag in Goes, waar de presentatie van zes uwe, verschillende folders de WVG bijwoonde. De fi- iciering van de lift is een hei- punt. De beste voorziening, arbij alle dekken van de veer- en bereikbaar zijn voor inva- ';n, kost rond de acht ton. Het betaalt de boot, maai- in de iwkosten is de lift niet meege- nen. Het ministerie van ver- r en waterstaat is dat ook tvan plan. tweg gedeputeerde van ouderen en gehandicaptebeleid en stoomboot-collega ing J. I. iekeij hebben de directeu- van PSD en ZSG opgeroe- gezamenlijk een uitweg te ken. De Kok: „Misschien rolt len goedkopere variant uit, toch een redelijke basisvoor- ïing blijkt." Hoewel de aan- iding van WVG-overschot een zaak is van gemeenten, thij het onjuist die gelden in etten voor dit soort algemene liteiten. De overschotten eten naai- zijn mening ten komen aan individuele landicapten en ouderen. Zee- d heeft in zijn totaliteit zeven joen gulden over, maai- de be- gen verschillen sterk per ge- ;nte. De Kok juicht het ini- ief van de gemeente Hulst, de vergoedingen in de WVG- Drdening per 1 januari te ver ruimen, toe. „Hulst zet de trend, die navolging mag krijgen." Er zijn verschillende (vermoede lijke) oorzaken voor het feit dat gemeenten overhouden aan de door het rijk beschikbaar gestel de budgetten voor de WVG. Te weinig bekendheid, vooral on der de nieuwe doelgroep 65-plus- sers. Het kan ook zijn dat ge meenten efficiënter werken dan het Gemeenschappelijke Admi nistratiekantoor (GAK), dat de ze taak voorheen uitvoerde. Daarnaast heeft een aantal ge handicapten voor de invoering- van de nieuwe wet gebruik ge maakt van oude, financieel aan trekkelijkere, regelingen. Informatie De Kok meent dat gemeenten nu (conform Hulst) moeten over wegen of ze de vergoedingen kunnen opschroeven. Ook is zijn inziens meer informatie nodig. Goes geeft wat dat betreft het goede voorbeeld. De Bevelandse gemeente heeft zes folders ge maakt, die uitleg geven over de verschillende WVG-voorzienin gen. Ze worden ruim verspreid, onder meer in verpleeghuizen, bejaardenoorden, bibliotheken, bij het kruiswerk en bij fysiothe rapeuten en huisartsen. Activiteiten voor lesbische en andere vrouwen MIDDELBURG - LAVA (Lesbi sche en Andere Vrouwen Acti viteiten) heeft voor oktober ver schillende activiteiten voor les bische en andere vrouwen op het programma staan. Zo is er op 8 oktober een strand wandeling voor vrouwen van Cadzand-Bad naar Breskens, een tocht van 3 a 4 uur. Het ge zelschap vertrekt met de boot van 9.50 uur vanuit Vlissingen naar Breskens. Daar wachten taxibusjes voor vervoer naar Cadzand. Voor eten en drinken moet men zelf zorgen. Op 21 ok tober is er het derde LAVA-j aar- feest in gebouw De Schakel te Middelburg. Vanaf 21.30 uur zorgt dj Petra voor de muziek tij dens het swingfeest, dat de titel 'Van baby naai' peuter' mee kreeg. Verder is elke laatste vrij dag ontmoetingsavond in het Middelburgse café Schutters hof. II ir- J11 "Wnnn,nr'i,r'i^^Rf™~^gfe Het gehucht Oudedorp (bij Nieuw- en Sint Jo zijn geschiedenis. island) heeft weer een plaatsnaambord met daaronder een beknopte beschrijving van foto Lex de Meester van onze verslaggever MIDDELBURG - De gemeen te Middelburg heeft de ge huchten Brigdamme en Oude dorp in ere hersteld. Onlangs zijn plaatsnaamborden ge plaatst met daaronder een apart bord waarop wat rele vante informatie over de ge huchten wordt gegeven. Op Walcheren kreeg het gehucht Hoogelande, gelegen in de ge meente Mariekerke, als eerste erkenning in de vorm van een plaatsnaambord. De gemeente Valkenisse ging in 1992-1993 nog een stapje verder door op een 'educatief onderbord' tekst en uitleg te geven over de geschiedenis van de gehuchten in kwestie. De gemeente Veere nam die aanpak over. Veere en Middel burg samen realiseerden een bord bij het grensgehucht Schellach. In samenwerking met enkele gemeentelijke diensten, de wijkverenigingen Sint Lau rens en Nieuw- en Sint Joos- land en het Consulentschap regionale geschiedbeoefening zijn recentelijk borden ge plaatst bij de resterende Mid delburgse gehuchten. Parochie Het onderbord bij Brigdamme vermeldt: 'Brigdamme is de naam van een voormalige pa rochie. Voor de gemeentelijke herindeling van 1 juli 1966 hoorde het gebied tot de vroe gere gemeente Sint Laurens. In 1205 werd de naam van Brigdamme voor het eerst ge noemd. De kerk werd in 1562 door brand verwoest en niet meer herbouwd. Kerkelijk kwam het gehucht daarna on der Sint Laurens. De laatste resten van de kerkruïne wer den in de Tweede Wereldoor log verwijderd. Het vroegere kerkhof is nog enigszins te her kennen in het hogere terrein in de hoek NÓordweg/Oost- straat.' Over Oudedorp vertelt het bord: 'Oudedorp (of Sint Joos- land) is de naam van een buurtschap in de Oud Sint Jooslandpolder (uit 1631). Vóór de gemeentelijke herin deling van 1 juli 1966 behoorde het gebied tot de vroegere ge meente Nieuw- en Sint Joos- land. De naam Oudedorp kwam in zwang nadat (vanaf 1644 in de aangrenzende Mid delburgse Polder) het dorp Nieuwland was ontstaan. Een kerk werd in Oudedorp nooit gebouwd.' De gemeente Middelburg vindt dat de plaatsing van de plaatsnaamborden bijdraagt tot behoud van de identiteit van de bewoners van het ge hucht. Bovendien bevordert het bord het historisch-cultu- rele besef van de bewoners, maar ook van de bezoekers. onze verslaggever ist Jan Rozendaal hrijver Cherry Duyns bekijkt wereld van afstandje RNEUZEN - De personages Ie romans en verhalen van de rijver Cherry Duyns zijn wijls buitenstaanders. Van afstandje bekijken ze een reld waartoe ze zelf niet kun- i of willen behoren. Die posi- hebben ze gemeen met de rnalist Cherry Duyns die in documentaires of geschre- reportages werelden obser- rt die hem fascineren, maar arvan hij geen deel uit- akl. „Maar ik kijk niet vanaf groot blok marmer naar be ien", zegt hij. „Ik denk dat in n werk altijd compassie zit >r de ander. Ik bekijk de din- nooit zonder mededogen of irip." nderdag komt Duyns naar neuzen, voor een literaire >nd waarop zijn werk centraal at. Hij verwierf bekendheid journalist bij de Haagse Post -de afgelopen vijftien jaar - filmmaker bij de VPRO. In >8 verscheen zijn eerste ro- in, De zondagsjongen. Daarna bliceerde Duyns nog de ver enbundel De bovemnan 89) en de roman Dante's trom- (1993). zijn literaire werk keren twee r uiteenlopende thema's tel- )s terug: de Duitse betrok- ïheid bij de Tweede Wereld en de wereld van variété- lesten en muzikanten. Beide den ze hun oorsprong in lyns' eigen leven, at. betreft de Tweede Wereld- log zijn de dingen eigenlijk !l eenvoudig", aldus Duyns. heb de oorlog godzijdank t meegemaakt, maar ik ben I in 1944 in Duitsland gebo- i. Met de bevrijding ben ik tmijn ouders naai- Nederland tomen, maar in 1952 nam |n Duitse moeder mij weer •enaar Duitsland, waar ik ver- gens anderhalf jaar woonde, tekening die je daar als kind t overhoudt is heel heftig." anuit het gemoedelijke Hol- kl kwam ik plotseling in het morzelde Duitsland. Als kind stik niet wat er gebeurd was. kwam terecht in een land ar alles verwoest was. waar verminkte mensen rondlie- f zonder armen of benen. Dat nogal merkwaardig. Toen ik ar terugkwam in Nederland ik v/eer dat verschil." „Maar ik ervoer nog iets anders. Ik was mijn Nederlandse taal verloren. En dat in de jaren vijf tig. Als er toen iets Duits aan je kleefde, wasje een mof. In Duits land werd ik als Nederlands kind ook niet geaccepteerd. Ik ver keerde in een positie waar je niet buitengewoon gelukkig van wordt. Als kind heb je daar geen verweer tegen. Je voelt je een outcast, om het heel dramatisch te zeggen. Je weet niet waartoe je behoort." „Later ben ik gaan kijken. Wat was er nou met Duitsland? Ik ontdekte dat de geschiedenis nogal pijnlijk was geweest. En een deel van mijn familie kwam uit het Duitsland dat die ellende had veroorzaakt. Vanzelfspre kend was de enige vraag: 'Hoe was dat in godsnaam mogelijk?' Mijn Duitse ooms en tantes wa ren aardige mensen, die me op de arm namen, een appel gaven, of een liedje voor me zongen. Hoe waren die mensen, en dan bedoel ik niet letterlijk mijn fa milie, in staat zoiets aan te rich ten?" Duyns beschrijft deze situatie in De zondagsjongen. Net als An ton Berg, de hoofdpersoon, voel de hij zich een tijdlang besmet door zijn Duitse afkomst. „Ik voelde me verantwoordelijk, maar dat slaat natuurlijk ner gens op." Duyns heeft indrin gende reportages gemaakt over het Duitse oorlogsverleden en de verschrikkingen van de con centratiekampen. Had hij het gevoel iets goed te moeten ma ken? „Nee, zeker niet. Wat valt er voor mij goed te maken? Het is eerder een wanhopige en te- vergeefse poging te begrijpen wat er gebeurd is." Variété De zondagsjongen is geen auto biografie, vertelt Duyns, hoewel hij veel feiten uit zijn eigen leven heeft gebruikt. „De fundamen ten zijn autobiografisch, de ro man is het bouwwerk dat daarop staat." Net als in zijn andere boeken, schrijft hij in zijn eerste roman ook over het variété. „Mijn va der had een uitzonderlijk be roep. De vaders van andere jon gens werkten in een fabriek, een winkel, of op kantoor, mijn va der was goochelaar. Dat maakte je als jongetje ook anders. Ik ging vaak kijken naai- zijn voor stellingen. Daar stond mijn va der op het toneel, mensen ap- plaudiseerden voor hem. Dat gaf me het gevoel dat hij heel bijzon der was. Kranten schreven wel eens over hem, van andere va ders stond er nooit een foto in de krant." „Wat mij in het artiestenvak fas cineert is de melancholie. Het is een wereld van schijn en illusie. Ik weet niet of melancholie een goed woord is met betrekking tot de oorlog, maai- voor mij drukt het toch de verbijstering uit over het feit dat in de gruwe lijkste tijden mensen elkaar nog met een kunstje vermaken. Dat gaat allemaal maar door. Dat mensen in een loopgraaf liggen, in afwachting van de dood zeg maar, want een paar uur later krijgen ze het bevel 'voorwaarts stormen', en dat er dan iemand accordeon komt spelen, of een meisje op hoge hakken een liedje komt zingen. 'Wat zijn mensen toch een rare snaken', denk ik dan. Het heeft te maken met een gevoel van vergankelijkheid, de tragiek van het bestaan, om het eens heel breed te zeggen." Ironie „Naast die melancholie zit in mijn werk ook altijd iets van iro nie, als een vorm van relative ring. Dat is de reden dat ik nogal Cherry Duyns: „Bij alles wat ik aanpak moet voor mij altijd iets te giechelen zijn, anders heb ik er niks mee." foto Maurice Boyer eens archaïsche taal gebruik. Dat is niet om studentikoos te doen, maai- omdat ik daardoor het gevoel krijg de zaken een beetje op zijn kant te zetten. Ik krijg altijd een twinkeling in mijn ogen als ik zo'n zin schrijf. Ik heb van veel mensen te horen gekregen dat ze zich rot hebben gelachen om Dante's trompet. Dat is een treurig boek, maar ook tamelijk geestig." „Zo'n aardige mix van droefheid en vrolijkheid, dat deden Ar mando en ik eigenlijk ook in He renleed. Hadden wij het over vrij existentiële zaken, over leven en dood, dan klonk uit de zaal vaak een bulderende, kletterende lach. Bij alles wat ik aanpak moet voor mij altijd iets te gie chelen zijn, anders heb ik er niks mee." Duyns' documentaires en boe ken vloeien alle voort uit een voudige vragen, zegt hij. „Gaat het over de oorlog dan denk ik: 'Wat zou ik in zo'n geval hebben gedaan?' De documentaire Le vensberichten heb ik niet ge maakt omdat iemand zei: 'Maak Scène uit de voorstelling Mooi en Lelijk van RAZ. foto Joep Lennarts van onze verslaggever GOES - Zaterdag 30 septem ber en zondag 1 oktober vindt voor de vijfde keer het Zeeuwse Amateurdansfesti- val plaats. Elke twee jaar wordt dat met subsidie van de culturele raad Borsele en de provincie Zeeland georgani seerd door de sector cultuur van de Stichting VMC Zee land. In het Goese Lyceum in Goes kunnen dansers van tien jaar en ouder deelnemen aan drie workshops, waarna een dansvoorstelling is te zien. Een dag later vormt De Sten- ge in Heinkenszand een open podium voor dansers in alle stijlen. De drie workshops in het Goese Lyceum behandelen de Afro-dans, Streetdance en Ca- poeira. Ze worden geleid door respectievelijk Marjorie Hel- stone, Olga de Graaf en Paulo Sales Neto, professionele dansdocenten en zelf uitste kende dansers die hebben op getreden in diverse Europese en Zuid-Amerikaanse landen. Om 19.45 uur is diezelfde zater dag de dansvoorstelling Mooi en Lelijk te zien van RAZ, de dansvoorziening van het Zuiden. De choreografie is van Hans Tuerlings. Aan het open podium, de zon dag daarop in Heinkenszand, mag vanaf 14 uur iedereen meedoen, ongeacht leeftijd of dansstijl. De presentatie is in handen van Lilian Butler. eens een film over hoe het toe gaat in een hospitaal', maar om dat ik dacht: 'Mijn God, als je kanker krijgt, hoe moet je dan verder?' Het heeft niet zoveel pretentie, het zijn maar eenvou dige vragen. Ik probeer inzicht in het bestaan te krijgen, zal ik maar zeggen. Maar ik snap er nog steeds niet heel veel van, hoor." Cherry Duyns komt donderdag 21 september voor een literaire avond vaii de stichting Prometheus naar Porgy Bess in Terneuzen. Aanvang 20.15 uur. IJMUIDEN (GPD) - Onderzoek van het door bergingsmaat schappij CCB Diving uit IJmui- den geborgen zeilschip Sanary, moet aantonen of het plezier jacht gebruikt is voor de smok kel van amfetamine. De 10 me ter lange boot, eigendom van een Fransman, zonk op 24 au gustus voor de kust van Schou wen. Twee dagen later spoelde op het strand van Schouwen een hoeveelheid, drugs aan, die door de politie in beslag is geno men. De Sanary, met de Parijse eige naar, zijn vrouw, hun kind en een vriend aan boord, was onderweg van het Zweedse Göteborg, waar het schip was gekocht, naar het Spaanse Malaga. Zij raakten 's avonds rond tien uur in moeilijkheden doordat het schip water maakte. Het Kust wachtcentrum in IJmuiden ving een noodsignaal op, waarna on der meer de reddingboot Konin gin Beatrix vanuit Burghsluis reageerde. Toen de reddingboot bij de Sa nary arriveerde, was het plezier jachtje al op sleeptouw genomen door een Zeeuwse kotter die het echtpaar en hun kind van boord had gehaald. Alleen de vriend van de zeilers en een beman ningslid van de kotter waren nog op het zinkende schip, dat zij niet vrijwillig wilden verlaten. Ze werden er uiteindelijk ge dwongen afgehaald nadat de tros waarmee de Sanary werd gesleept een aantal keren was gebroken, doordat het zeilbootje vast zat op een zandbank. Toen het alsnog werd losgetrokken, zonk het scheepje snel. Amfetamine Op 26 augustus werd op het strand van Schouwen een hoe veelheid amfetamine gevonden. De politie wil de grootte van die vangst in verband met het on derzoek nog niet bekendmaken. Wel is duidelijk dat het zinken van de Sanary en de vondst van de drugs met elkaar in verband werden gebracht. Met het oog daarop is de schipper van de Ko ningin Beatrix op 1 september gehoord over de toedracht van de averij en het zinken. Onderzoek van het wrak van de Sanary. dat een obstakel vorm de voor de overige scheepvaart en op last van Rijkswaterstaat moest worden geborgen, kan mogelijk nieuw licht werpen op de eventuele betrokkenheid van de Fransen bij drugssmokkel. Het bergingsbedrijf CCB Diving uit IJmuiden kreeg opdracht de Sanary boven water te halen. Dat is eind vorige week gebeurd door de IJmuidense trawler Drif ter, die het wrak heeft opgeta keld en het langszij heeft geno men. Op het voormalige werkei- land Noordland is het jachtje op de kade gehesen. Total loss Volgens een woordvoerder van expertisebureau Van den Andel in Amsterdam moet het schip, dat was verzekerd bij een Duitse maatschappij, als total loss wor den beschouwd. Uit niets is ge bleken dat de opvarenden het jacht moedwillig hebben laten zinken. Wel is vastgesteld dat een van de sleeptrossen is door gesneden. Volgens de schipper van de Koningin Beatrix is dat gebeurd door de bemanning van de reddingboot, die het jacht op dat moment op sleeptouw had en werd aangevaren door de kot ter. Het kappen van de tros moest voorkomen dat de Konin gin Beatrix zeifin gevaar zou ko men. Man valt van ladder tijdens werkzaamheden toren Arsenaal VLISSINGEN - Een 38-jarige man uit Hontenisse is maandag middag ter observatie in het ziekenhuis in Vlissingen opge nomen na een val in de uitkijk toren van maritiem attractie centrum Het Arsenaal. De man was bezig met installa tiewerkzaamheden toen de lad der waar hij op stond onder hem vandaan gleed. Daardoor viel hij in het trapgat van de nooduit gang. Het slachtoffer werd met verschillende klachten maar zonder zichtbaar letsel naar het ziekenhuis overgebracht. Gezamenlijke Thuisfronten: Zierikzee 2068.75 Koningin Wilhelmina Fonds voor de kankerbestrijding: Vlis singen 21.482,27 van onze verslaggever GOES - De schouwburg Prins van Oranje mag niet dicht zo lang niet is onderzocht of Goes wel een nieuwe theatervoorzie ning nodig heeft. Het college van b en w is averechts bezig met het voorstel de Prins vol gend jaar al te sluiten en dan vijfjaar of langer te sparen voor nieuwbouw op een andere plaats. Dat was maandag de ro de draad die door een door GroenLinks georganiseerde fo rumdiscussie over de Prins van Oranje liep. Overigens kon nie mand in de zaal een oplossing aandragen voor de Goese ama teurverenigingen, die zeggen zo'n overbruggingsperiode van minimaal vijf jaar niet te over leven. De Goese afdeling van Groen Links had de forumdiscussie al een tijdje geleden voorbereid in de hoop daarmee het schouw burgbeleid te beïnvloeden. De politieke groepering werd vorig week feitelijk ingehaald door het college van b en w, dat unaniem besloot de matig geoutilleerde en onder mankementen gebukt gaande Prins volgend jaar aan het eind van het theaterseizoen dicht te gooien. In de jaren daar op - hoeveel jaren kon wethou der mr S. J. Heijning van cultuur ook maandag nog niet precies aangeven - wil Goes het cultuur budget grotendeels opzij zetten voor de financiering van nieuw bouw. Overigens is nog niet dui delijk hoeveel een nieuwe schouwburg kost. „Dat moet on derzoek uitwijzen", aldus Heij ning. CDA-fractievoorzftter J. T. La- port, gebruikmakend van de in- terruptiemicrofo.on, liet weten bijvoorbaat tegen het college voorstel te zijn. Zoals zovelen voor hem al hadden gezegd, vond hij dat Goes 'geen oude schoenen moet weggooien voor dat er nieuwe zijn'. Ook omwille van de continuïteit in het vereni gingsleven meende Laport dat de Prins wellicht nog een jaar langer open moet blijven. „Ik heb liever eerst een gedegen stu die. Daarna kan altijd over slui ting worden beslist." Angel Vooral de overbruggingsperiode is de angel in het verhaal. Verte genwoordigers van de Goese Operettevereniging en de Stich ting Dansz maakten duidelijk dat er geen tijdelijke alternatie ven voorhanden zijn. De schouwburg in Middelburg is bijvoorbeeld volgeboekt. Een schouwburgloze periode bete kent voor hen 'de doodsteek'. Het forum onder leiding van P. Joosse, journalist van Omroep Zeeland, had daar ook geen ant woord op. Daarin zaten voorzit ter P. Favier van de culturele raad, I. van Meurs van de buurt- stichting Centrum West, voor zitter J. van Mourik van 't Beest en architect L. van Oeveren, ook lid van de culturele raad. De forumleden erkenden dat de Prins van Oranje een gammel gebouw is en dat renovatie ver moedelijk geld over de balk gooien is. Favier bracht opnieuw - hij doet dat al jaren - te be-de dat Goes eerst het podiumbeleid moet formuleren en zich niet al leen moet laten leiden door de gebouwenproblematiek. Joosse concludeerde dat de zaal, het fo rum incluis, een gedegen onder zoek naar de wenselijkheid van een nieuwe theateraccommoda tie verstandig acht. Gezond voorstel „Hinkt Goes", haakte Van Mou rik in, „met een zaal van 400 tot 500 stoelen straks niet weer ach ter landelijke ontwikkelingen aan? Die omvang zit, gezien de schaalvergroting in de podium kunsten, tussen een servet en een tafellaken in. Die servet is er al in de vorm van 't Beest. Een grondig onderzoek acht ik onder deze omstandigheden een ge zond voorstel." Overigens acht te directeur G. Peijs van de Stichting Stadsschouwburg Middelburg, en parttime mana ger in Goes, vijfhonderd zit plaatsen juist wel de goede schaal. De vraag is hoelang de gemeente de Prins nog kan open houden zonder forse investeringen. De cv-ketel is volgens Heijning op en geluidsisolatie wettelijk ge zien noodzakelijk. Al met al vergt dat acht ton. Laport dacht maandag dat de Prins met een veel lager bedrag nog een tijd draaiende kan worden gehou den. Los van die discussie kwa men ook allerlei alternatieven voor een schouwburg op tafel. Architect Van Oeveren richtte zijn blik vooral op de Grote Kerk en 'andere mogelijkheden zoals de museumzaal'. Die kerk wacht toch een ingrijpende restauratie en kan, na interne aanpassin gen, wellicht een deel van de leemte opvullen als de Prins dichtgaat. De Stichting Cen trum West broedt nog op alter natieven. Van Meurs. die vond dat de Prins op de locatie aan de Nieuwstraat niet te handhaven is, wilde helaas nog geen tipje van de sluier oplichten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 25