't Platte midden van Walcheren Éfffta )omburg baadde in e jazzklanken Plaatsnaam Russische muziekgroepen spelen in Kalashnikov zeeland Grijpskerke en omstreken week 38 Feestelijk festival met 'n nuttig tintje collectie Elk instrument heeft weer een eigen verhaal Roosters? MAANDAG 18 SEPTEMBER 1995 ~J Heeft Gapinge zijn naam ontleend aan een Gaper? Heeft IJzendijke iets met ijs te maken? Wie was de heilige Laurens naar wie dat Walcherse dorp is genoemd? Sommige plaatsnamen hebben een duidelijke betekenis. Andere zijn lastig of zelfs helemaal niet te verklaren. In deze rubriek PLAATSNAAM nemen Lo van Driel en Ad Steketee de namen van Zeeuwse plaatsen en wateren onder de loep. Het dorp Grijpskerk, in 1743. was het een aparte parochie waarvan de kerk aan de heilige Michaël werd gewijd, net als die van Grijpskerke. Na de Re formatie werd het gebouw afge dankt en raakte in verval. Er schijnt ergens in een tuin nog een restant van een steunbeer te zijn. Het kerkdorp uit de middeleeuwen is nu nog slechts een gehucht aan de weg tussen Middelburg en Grijps- kerke, precies in het midden van Walcheren. Deskundigen hebben de naam Buttinge op verschillende ma nieren verklaard. Door de Zeeuws sprekende bewoners van Walcheren wordt Buttinge aangeduid als Ter Bottinge, Daarom hebben sommigen ge dacht aan 'bot', een ander woord voor boomstronk. Op deze plek zouden dan veel boomstronken in de bodem hebben gezeten. Een betere op lossing is bedacht door uit te gaan van een persoonsnaam Butto, met een achtervoegsel - inge, dat 'behorend bij' kan be tekenen. Buttinge is dus waar schijnlijk: plaats van de men sen van Butto. Poppendamme Het kleine gehucht Poppen damme, ten zuiden van Grijps kerke, heeft de respectabele ouderdom van maar liefst acht honderd jaar. Het kwam ook voor op de Echternachse lijst, net als Grijpskerke. Het kloos- door Hans Heijt TERNEUZEN - Voetballief hebbers weten dat Wit-Rus- land voor de kwalificatie van het Europees kampioen schap in dezelfde poule is in gedeeld als Oranje, maar ver der is de voormalige Sovjet republiek voor de meeste Ne derlanders een onbeschreven blad. De uit Minsk afkomstig groepen Belaruskiy Klimat en 66 Beats Against the Hu- man gaan wellicht in die si tuatie verandering brengen. Op uitnodiging van de stich ting Hahamandad verzorgen de culturele gezelschappen vrijdag 22 september een op treden in het jongerencen trum Kalashnikov in Terneu- zen. De Stichting Hahamandad beijvert zich voor het promo ten van de onafhankelijke, niet-commerciële cultuur en onderhoudt goede contacten met andere culturele organi saties die vergelijkbare uit gangspunten hebben. „Haha mandad heeft bijvoorbeeld raakvlakken met de culturele werkplaats 2B in Eindhoven", stelt Leo van de Velde van de stichting Hahamandad. „En één van de culturele organisa ties die vanuit 2B werkt is Zesde Kolonne. Deze instel ling is een uitwisselingspro ject begonnen met de onaf hankelijke organisatie Next Stop New Life in Minsk, die zich bezighoudt met jeugduit wisselingen, ecologische pro jecten en culturele manifesta ties." Voorproefje Van de Velde legt uit dat de samenwerking tussen Zesde Kolonne en de partner uit Wit- Rusland in 1996 onder meer moet leiden tot een culturele manifestatie van de Oost-Eu ropeanen in Nederland. Van de Velde: „Het optreden van de twee groepen in Kalashni kov is een voorproefje. Het programma van de twee bands duurt ongeveer drie uur en blijft niet beperkt tot alleen muziek." Het culturele evenement be gint omstreeks 10.00 uur 's avonds met een solo-concert voor bas. Daarna betreedt Be laruskiy Klimat (BK) het po dium met twee pauken, een bas en een diashow. BK is een collectief van fotografen, mu zikanten en andere kunste naars en in 1987 in Minsk ont staan. De groep heeft veel ge speeld in tentoonstellings ruimtes, maar de laatste tijd treedt BK steeds vaker op in concertzalen en daarbij ma ken ze gebruik van video en dia's. Na BK treedt 66 Beats Against the Human voor het voetlicht. Deze electric noise- groep komt eveneens uit Minsk en werkt met compu ter, gitaar, zang en dia-projec ties. De computer zorgt voor loodzware donkere beats, ter wijl de gitaar en zang uiting geven aan de wanhoop en chaos die in de voormalige Sovjet Unie heerst. Ze spelen vaak in jazzclubs, waarbij de computer live bediend wordt en radiosignalen op de korte golf live worden bewerkt. door Ad Steketee Lo van Driel Is het midden van Walcheren wel zo vlak? Wie bijvoor beeld rond Grijpskerke fietst, weet wel beter. Hier en daar zijn flinke hoogteverschillen te zien op een vrij klein gebied. Heuvels zijn het niet, maar de fietser is misschien geneigd de term 'vals plat' te gebruiken. is die toestand van de bo dem te verklaren? In de eerste eeuwen na het be gin van de jaartelling bestond Walcheren achter de westelijke duinrand uit een veengebied, bedekt werd door een laag klei. Het terrein werd doorsne den met kreken, die via openin gen in de duinenrij uitmond- in de Noordzee. Deze wa terlopen werden gevuld met een zandafzetting. Terwijl de ag het onderliggende reen in de loop van de tijd sa mendrukte, kwamen de zan dige kreekbeddingen (die niet nklonken) op een hoger niveau ian het land ernaast. Op een bodemkaart zijn die kreekrug- ;en duidelijk te volgen. Het wa rn geschikte plaatsen om te wonen, zodat juist daar de Wal- iherse nederzettingen en we ien zijn te vinden. Grijpskerke ligt precies op een kruising van enkele van die kreekruggen. Er is al in de waalfde eeuw een parochie ge sticht, die in een goederenlijst ran het klooster in Echtemach Gripeskirca werd genoemd. De Encyclopedie van Zeeland leeft deze naam verklaard als rijp', waarbij 'ga' een gouw iflandstreek is langs een oever ripa in het Latijn) van een creek. Merkwaardig is dan wel, lat het woord ga in de huidige iaam onherkenbaar is gewor- len. Waarschijnlijker is dat in iet onderdeel Grijp- een per- oonsnaam Gripe zit. Dit Gripe verbonden met -kerke, en heel gewone combinatie. ets ten zuidoosten van Grijps- cerke ligt Buttinge. Vroeger ter in Echternach had destijds in Zeeland heel wat bezittin gen, vooral op Walcheren en Schouwen. De parochie was een dochterstichting van Oost- kapelle. maar na de Reforma tie in de zestiende eeuw raakte de kerk buiten gebruik. De naam Poppendamme is van een bekend type: een persoons naam, gecombineerd met een waterstaatkundige term. We moeten aannemen dat hier een dam werd gelegd in een Wal cherse waterloop. Een zekere Poppo heeft mogelijk daartoe opdracht gegeven. Misschien was hij ook wel de stichter van de nederzetting. De naam Pop- pe komt ook in andere Wal cherse toponiemen voor. Be halve Poppendamme. bestaan nog Poppekerke, Popkensburg en Poppekinderen. Ook als fa milienaam leeft Poppe voort. Hoogelande Ten zuiden van Grijpskerke ligt op een kruising van wegen Hoogelande. Tegenwoordig staat er een door fraai geboom te omgeven kapel, maar oude ren herinneren zich waar schijnlijk nog de desolate ruïne, die duidelijk afstak te gen de lucht. Deze kapel werd door de Middelburgse West- monsterkerk gesticht in de twaalfde eeuw en was gewijd aan Sint Maarten. Toen werd Hoogelande een parochie en een aparte heerlijkheid. Zoals veel bedehuizen op het Wal cherse platteland heeft ook de ze kapel de Tachtigjarige Oor log niet overleefd. Tijdens het beleg van Middelburg, waarbij de Geuzen het platteland af stroopten, werd het gebouw vernield. Pas vierhonderd jaar na de verwoesting werd de ka pel fraai gerestaureerd. De naam levert geen proble men op: Hoogelande lag op een wat hoger gebied in het mid denstuk van Walcheren. Een echt gehucht is Hoogelan de niet eens. Het valt nu onder de gemeente Mariekerke, net als het dorp Grijpskerke. Sint Maarten kon het slechter tref fen. Leo van de Velde toont een foto van de Wit-Russische stad Minsk waarvandaan de twee groepen komen die vrijdag in Kalashnikov in Terneuzen optreden. foto Peter Nicolai door Selma Osman De organisatie hoopt vooral op een stralend najaarszonnetje. Dat brengt veel meer bejaarden en ge handicapten op de been dan een gure najaarsbui, meent W. L. Wisse, medewerker van de sectie Welzijn van de gemeente Middelburg. Sinds begin mei is hij - 'sa men met een collega en een groepje mensen uit het werkveld' - bezig met de voorbereidingen voor het Senioren/Gehandicapten festival van de gemeente Middelburg. Zaterdag 23 september is het zover. Dan worden meer dan duizend ouderen en gehan dicapten verwacht in de Stadsschouwburg. Op de Markt in Middelburg staat die dag een paardentram klaar om bezoekers naar de schouwburg te brengen. Daar geven dertig organisa ties van 10.00 tot 17.00 uur acte de presence. In stands worden bezoekers geïnfor meerd over alles wat voor een oudere of gehandicapte van belang kan zijn. Dat va rieert van de huurdersver eniging tot de ouderenbond en van het patiëntenplat form tot slachtofferhulp. Maar ook de vrijetijdsbeste ding wordt niet vergeten. Om te voorkomen dat het een saaie boel wordt, worden in sommige stands video films vertoond en demon straties gegeven. „Dat spreekt meer aan dan een folder, hé", zegt Wisse die er samen met de werkgroep al- door Yoyce Banh Muziek is voor A. Lijnse, coördinator van het Sou- burgse podium Razzmatazz, zijn lust en zijn leven. Naast het werk voor het podium voor akoestische muziek heeft Lijnse zijn handen vol aan vele neven activiteiten die altijd op de een of andere manier te maken heb ben met muziek. Dat Lijnse in zijn 25-jarige muzikale loop baan een collectie muziekin strumenten heeft aangelegd, vindt niemand gek. De bijzon dere verzameling zegt veel over interesse en werk van de eige naar, die veel van zijn tijd stopt in het bestuderen en beluiste ren van volksmuziek uit allerlei landen. De collectie is te zien op de eer ste verdieping van Lijnses wo ning in Goes. De vierhonderd in strumenten sieren de wanden en vloer op de overloop. Een aar dige omvang voor een privécol- lectie, zou je zeggen, maar de ei genaar- loopt er niet bepaald mee te koop. Slechts een paar pronk stukken mogen, maar niet té op vallend, aan de wand van de woonkamer hangen. „Ik vind niet dat de mensen in soort mu seum terecht moeten komen", verklaart Lijnse. „Het wordt dan zo overheersend en je maakt daarmee ook een opschepperige indruk." Op de tjokvolle overloop vor men de instrumenten een boeiende decoratie. Snaar- en ritme-instrumenten zijn de hoofdmoot van de collectie, maar er zijn ook heel wat 'vreem de' instrumenten tussen te vin den. Naast de vele mandolines, banjo's, gitaren, mandola's en luiten uit allerlei exotische oor den, zijn er ook sitars, harmo niums, accordeons, mondhar- monika's, blok-, dwars-, en spleetfluiten, muziekbogen, een duimpiano, mondharpen, doe delzakken en verschillende hoorns. „Ik vind vrijwel alles mooi, maar muziekinstrumen- Muziekliefhebber Ad Lijnse tussen een deel van zijn collectie mu ziekinstrumenten op de overloop van zijn huis in Goes. foto Willem Mieras les aan heeft gedaan de be zoekers een prettige dag te bezorgen. Daarom is er naast de informatiemarkt ook een uitgebreid 'ontspan ningsprogramma' met mu ziek. film, zang en dans. De dag wordt om 16.00 uur be sloten met het zingen van smartlappen. Het festival werd voor het eerst gehouden in 1993, het internationaal ouderenjaar. Toen bleek het zo'n succes - er kwamen 1400 bezoekers - dat al gauw werd gesproken over een vervolg. Dit jaar vindt het gratis festival voor de tweede keer plaats en zijn ook gehandicapten uitgeno digd. Of het uitgroeit tot een tweejaarlijkse gebeurtenis, weet Wisse nog niet. „Mis schien moeten we weer 'ns wat anders bedenken." W. L. Wisse Typische volksmuziekinstru menten zijn voor Lijnse favoriet, maar waar Lijnse écht dol op is zijn de harmonika's. „En deze handbeschilderde basedrum uit 1930 is eigenlijk wel het meest gekoesterde exemplaar, maar dat komt omdat ik erop heb ge speeld." Lijnse beaamt dat de aanleiding voor deze collectie 'natuurlijk' voortvloeit uit zijn grote interes se voor volksmuziek. „Omdat ik veel in de muziekwereld actief ben, veel mensen van verschil lende nationaliteiten ontmoet, zie ik ook prachtige instrumen ten uit allerlei landen die ik graag wil hebben", vertelt de Razzmatazz-coördinator. En die grote belangstelling voor volks muziek gaat 'uiteraard' gepaard met de interesse voor andere volkeren en culturen. „En als je veel in andere landen en culturen geïnteresseerd bent, reis je ook graag naar verschil lende werelddelen waar je zoveel' bijzondere instrumenten tegen komt. Ik breng vrijwel nooit sou venirs uit het buitenland mee. Alleen stenen en een muziekin strument uit dat land." ten uit de fanfarehoek interesse ren me niet zo." „Meer kan er eigenlijk niet bij. maar een aanvulling op de ver zameling blijft nog altijd wel kom", zegt Lijnse lachend. Bij het tonen van zijn verzameling geeft hij een boeiende uitleg. Achter elk instrument zit een verhaal en elk ding heeft voor Lijnse een bepaalde betekenis. Kloosterweg 2 - 4421 PV Kapelle Postbus 69 - 4420 AC Kapelle Tel 01102-44151 Fax 01102 44152 Advertentie winkelinrichting' interieurbouw: jr Arnold Parre I1BURG - Huub Janssen, Irmalig drummer van de ch Swing College Band, nde afgelopen vrijdag met i Amazing Jazz Band het idaagse spektakel Jazz by Sea Domburg. Janssen in teerde zijn mannen tot en- usiasme en veel decibellen, iet openingsnummer 'Exact- ike You' imiteerde de trom- (ist met zijn raspende stem- uid Louis Armstrong. In zijn npetsolo's hield hij de hoge en spectaculair lang aan. roffels van Janssen leidden ens een nieuwe solist in of Iden voor een tempo-versnel- Het resultaat: een concert veel showeffecten, gebracht r musici die het dixieland- ier goed beheersen. Tegen- jrzich vonden zij een enthou- it publiek, dat uit veel oudere leren bestond, die ongetwij- veel Dutch Swing College in de platenkast hebben t de Amazing Jazz Band ladder de boerenwagen I verlaten, werd het startsein ir de jazz in de cafés gegeven, meeste muziek kan bestem- i 'Exactly like You': veel van hetzelfde laken een pak, wei nig verrassingen, goed verteer baar voor het publiek. The Origi nal Zeeland Streetparade Jazz band speelt met zijn twaalven: twee trombones, twee trompet ten, saxofoon, twee klarinetten, banjo, drums, wasbord en base drum. En niet te vergeten de Grand Marshall, die met zijn pa raplu zwaaiend bepaalt wat de heren doen. Ze spelen een vast repertoire dat ineens dient te worden veranderd als de Mars hall een dame uit het publiek te dansen vraagt. Jeanie Bryson Het muzikaal hoogtepunt lag in De Parel waar Jeanie Bryson haar zangkunst etaleerde voor een talrijk publiek. Ze werd be geleid door pianotalent Rob van Bavel, bassist Marius Beets en slagwerker Joost Patocka. Haai1 begeleiders, met bassist Marius Beets vaak in een hoofdrol, had den pas een paar dagen voor het concert de beschikking gekre gen over de muziek van Bryson. Jeanie Bryson is geen zangeres die tig-octaven moeiteloos over brugt. Bryson is ook geen zange res die spectaculair improvi seert of scat. Met haar licht bruin, helder stemgeluid produ ceert ze een flemerige prettig hypnotiserende zangerigheid die de luisteraar boeit. Bryson is zeker niet de opvolg ster van Ella of Sarah, daarvoor mist ze teveel stemacrobatiek. Bryson is wel iemand die op een prettige manier close wordt met het publiek. Sterk was ze in de door haar moeder, Connie Bry son, geschreven en van tekst voorziene songs als 'Tonight I need you so' en 'Simple Song'. Verrassend was haar vertolking van een Peggy Lee-song, de zan geres met wie ze haai- derde cd gaat maken. Een andere verras sing was dat ze de naam van haar vader, Dizzy Gillespie, tij dens het concert geen enkele maal noemde. Op de tamboerijn en de metalen shaker toonde ze evenwel over het ritmische ge voel van haar vader te beschik ken. De ingetogen performance van Jeanie Bryson werd soms hinderlijk verstoord door de klanken van een andere band die onder hetzelfde dak speelde. Hierna was het de beurt aan de groep Fuzuê, die aanstekelijke muziek bracht boordevol plezier en swing. Zondags waaierde de muziek verder uit tot in de Zionskerk en in de paviljoens op het strand, zodat je de branding niet meer kon horen bruisen. foto Dirkjan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 23