Molenaar is trouw
aan zijn signatuur
Show Max Heymans zet
geen echte nieuwe trend
PZC
vrije tijd
37
Details
en kleur
bepalen
het beeld
Kleding als
kunstwerken
puzzel
Horizontaal
Verticaal
postzegels
k üm
ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1995
Couturier Frans Molenaar
gaat door op karakter. Niet
omdat het hem zou ontbreken
aan energie en niet omdat zijn
inspiratie na zovele jaren zou
zijn uitgeput. Integendeel juist,
Frans Molenaar gaat door op
de voor hem zo karakteristieke
manier van ontwerpen. De
nieuwe couturecollectie voor
komende winter draagt weer
onmiskenbaar zijn signatuur.
Geometrisch van belijning.
Cirkels, rechthoeken,
driehoeken en symmetrische
vlakverdelingen..., ze zijn in
praktisch elke creatie wel te
herkennen.
Het vernieuwende in de collec
tie zit dan ook niet zozeer in
het totale beeld, maar voorname-
lijk in de details en het kleurge
bruik. Voor komende winter be
perkt de couturier zich tot warme,
sombere tinten, zoals nachtblauw,
parelgrijs, cognac, kerry, kastanje
en heel veel zwart, met als kleurige
uitschieters maisgeel, paarsblauw
en tomatenrood.
Opvallend afwezig zijn de dessins.
Afgezien van zwart/witte tweeds
zijn voor de hele collectie uitslui
tend uni-kleurige materialen ge
bruikt, meestal ton-sur-ton ge
combineerd tot een complete out
fit van jas, pakje, blouse, hoed,
schoenen, handschoenen, zelfs tot
en met de bontstola of losse bont
kraag. Dat desondanks geen en
kele creatie saai oogt is vooral te
danken aan de contrasten in de ge
bruikte stoffen: een wollen bouclé
jas bij voorbeeld over een satijnen
japon in dezelfde tint en een cas-
mere jasje afgezet met leren bie-
,'zen.
Toch zou de collectie het predi
kaat 'mode' niet verdienen als ze
alleen maar de handtekening van
de ontwerper zou dragen en niet
zou aansluiten bij het hedendaag
se modebeeld. Molenaar haakt
daarop in met allerlei subtiele va
riaties op de jaren-vijftiglook: jas
jes met klokkende schootjes, soms
in twee of drie lagen, driekwart jas
sen in de A-lijn met een ceintuur en
fraaie gedrapeerde kragen op
avondjaponnen, die de bovenar
men bedekken en de schouders
vrijlaten. Majestueus, maar ner
gens bombastisch. Eerder ingeto
gen.
Het meest spreekt dit nog uit zijn
tailleurs: pakjes met getailleerde
colberts in een zeven-achtste leng
te, korte afgebiesde jasjes met een
opstaande kraag, jasjes met een
ronde hals en een schootje, dat aan
de voor- en achterkant in een drie
hoek uitloopt en ingenieus gecon
strueerde jasjes met driehoekige
insnijdingen aan de onderzijde. De
bijpassende rokken variëren van
zeer strak en kort tot recht of cir
kelvormig tot net boven de knie.
Ook de j assen, in kimono-, swagger-
of capevorm en praktisch zonder
uitzondering afgezet met brede
bontranden langs de mouwen en
een (losse) bontkraag, maar ook
voorzien van klokkende schootjes
in drie lagen, reiken geen van alle
over de knieën. Met uitzondering
dan van enkele zwierig uitwaaie
rende fluwelen avondjassen.
Zwierig zijn ook Molenaars japon
nen, satijnen jurkjes met een cir-
kelrok en een grote strik in de taille
of wat strengere robes-manteau
met grote contrasterende knopen
en een laag aangezette klokrok.
Maar het opvallendst zijn onge
twijfeld zijn suède tailleurs in twee
tinten bruin of in bruin en zwart,
contrasterend samengevoegd in
banen en rechthoeken.
Op broeken heeft Molenaar- het
voor komende kennelijk niet zo
voorzien. Een handjevol pantalons
met rechte en met aansluitende
pijpen, meer komen er in z'n
nieuwste collectie niet voor.
De variatie in cocktail- en avond
kleding is daarentegen een stuk
groter. Voor de cocktailuurtjes
kleedt hij z'n clientèle in het zwart,
in pakjes met jasjes met een
schootje van zijden ottoman op
cirkelrokken van vele lagen chif
fon of organza, in simpele korte
jurkjes met speels geplaatste spag-
hettibandjes of een gedrapeerde
hals of in jurken met rokken van
vele lagen chiffon in punten en met
een laag rugdecolleté.
Zwart is ook de kleur voor de
avond. Voor eenvoudige rechte ja
ponnen met een grote split, die
met transparante 'overjurken'
worden gedragen, en voor jurken
met grote volants op de rug of op
de mouwen. Met de kokerjurk met
wijde rok vanaf de kuiten en met
de jurken met gedrapeerde kragen
draait Molenaar de klok weer te
rug naar de jaren vijftig. De bruid
was tenslotte 'van alle tijden' in
een strakke witte, strapless japon
met split aan de voorzijde en een
transparante 'overjurk' als vervan
ging van de sluier.
Kitty van Gerven
De 'ontvangstdame' verspert
als een levend hekwerk de
trap naar de salon. „Dat is dan
vijftig gulden entree", zegt ze.
„Vijftig gulden! Hoezo? De pers
heeft nog nooit entree hoeven te
betalen voor de show van Max
Heymans." „Oh pers.... nee,
natuurlijk niet", haast ze zich. Dan
zucht ze diep, kijkt wanhopig en
\ervolgt: „Maar op die manier
betaalt er niemand en die
mannequins moeten wel een
envelop krijgen, anders lopen ze
niet. Dan gaat de hele show niet
door."
Het blijft een probleem. Max
Heymans, een groot coutu
rier, een meester in het kleden
van vrouwen, maar niet bepaald
een genie in het aan elkaar kno
pen van de eindjes. Even heeft
het er ook alle schijn van dat de
mannequins hun medewerking-
weigeren. Maar een half uur na
dat het aanvangstijdstip is ver
streken, klinkt dan toch Peggy
Lee's 'If that's all there is' door de
slechts voor driekwart gevulde
salon. De lady-speaker haakt er
onmiddellijk op in door te vertel
len dat er nog 'a lot' is. Ze waar
schuwt dat veel wordt geïmpro
viseerd tijdens presentatie van
de nieuwe couturecollectie voor
komende winter a l'improviste.
„Max is boven nog bezig de juiste
hoedjes bij de ensembles te zoe
ken."
Mannequin Paulien stapt als eer
ste de salon binnen in de creatie
l'Heure de la Collection, gelijk de
titel van de show, een jasje met
Franse lelies in goudlamé op een
zwarte lange broek en een diago
nale bandeau-top.
Max Heymans kijkt even om de
hoek, vanachter de varens. De
show is geopend en direct daarna
volgt het eerste pakje dat duide
lijk zijn signatuur draagt. „Trés
Coco Chanel, trés Heymans",
meldt de lady-speaker over een
saffraankleurig wollen pakje met
een vierbaans rok in twee lagen
en een goudkleurig' ceintuurtje.
Er volgt een tailleur met royale
omslagdoek, afgezet met taft, en
een overslagrok tot over de
knieën. Het publiek applaudis
seert nog, maar de volgende
creatie staat al klaar: 'Rue des
Capucines', een zwart jasje met
overslagsluiting op een Schots
geruite rok met bijpassende
sjaal. „Trés chic."
Stil
Dan blijft het even stil. De ladys
peaker haast zich uit te leggen
dat Max de mannequin nog even
terugstuurde om een laatste cor
rectie aan te brengen. „Perfectie
tot in het oneindige", verklaart
ze. The show goes on: weer een
pakje met omslagdoek. „Hebben
we dat niet al gehad?", vraagt
een toeschouwster zich hardop
af. De lady-speaker bevestigt
het: „Nu met de stola omge
draaid, waardoor het een heel an
der pak wordt."
Maar dan valt er een diepe stilte
over het publiek. Een schitte
rend ruw zijden tailleur met wij
de rok in zwart en wit met petti
coat deint gratieus door de zaal.
En er klinkt zelfs een massaal
'oohh' als no. 48 ten tonele wordt
gevoerd: een bolle rok met een
jasje met schootje en een lange
zwarte kraag. Wat volgt is van
eenzelfde schoonheid: een zwar
te plissé-rok in twee lagen met
een zijden topje en een goudlamé
taillejasje.
Max heeft inmiddels postgevat
bij de deur om z'n eerste avond
creatie goed te zien, een lange
avondjas in shocking pink met
daaronder een broek met jasje in
thai-zijde en shantung. Een oran
je kanten zigeunerinnejurk ont
lokt een .van de aanwezigen de
opmerking: „Ik zie me daarmee
al door Amsterdam lopen." Nee,
inderdaad, Amsterdam biedt
daarvoor niet meer de geschikte
entourage.
Actueel
„Heel actueel", grapt de lady
speaker over een gedrapeerde
mauve-kleurige japon met hart
vormig bovenlijfje en bijpassen
de jas. Max is er zelf ook verrukt
van; hij stuurt de mannequin
nog eens terug voor een tweede
rondje. Het publiek klapt weer
even hard. „Prachtig", verzucht
een 'achterbuurvrouw'. Ze heeft
gelijk, het is prachtig. In één
woord. De zwart-zilveren cock
tailjurk met gepailletteerd bo
venlijfje en dito jasje, de sluike
japon in vele lagen maisgele chif
fon, de wijde lange broek met ge
pailletteerd hesje, een diep gede
colleteerde japon met kanten
rok en roze omslagdoek, die te
vens als sjerp dient.
Nee, het is allemaal niet vernieu
wend. Het zet geen nieuwe trend.
Het mag misschien niet eens mo
de heten in de letterlijke beteke
nis van het woord. Maai- het zijn
wel kunstwerken die een plaats
in een museum waardig zijn. Niet
alles is draagbaar. Een topje bo
ven een avondbroek, die uit losse
bandjes bestaat, waar plotseling
een tepel tussendoor 'prikt' is
niet bepaald dé dracht voor een
ontvangst bij de ambassadeur
van de een of andere oliestaat.
Kassa
Maar het applaus zwelt steeds
meer aan en de ogen van de toe
schouwers gaan glimmen. Je ziet
ze denken: 'Dat zou ik wel wil
len'. Wie weet rinkel t deze winter
toch nog de kassa bij Max Hey
mans.
Als na een gouden kanten creatie
met sabelbont de bruid even op
zich laat wachten, kijkt niemand
er meer van op. „De bruid heeft
de reputatie dat ze op zich mag
laten wachten", vergoelijkt de la
dy-speaker. Het geduld wordt
beloond: de finale in ivoorkleu
rige zijde met breed kant is een
plaatje. Een kleedster loopt de
devoot kijkende bruid snel ach
terna met het boeket, drie witte
rozen. Om het geheel op de val
reep nog helemaal af te maken.
De ontvangstdame glundert op
gelucht: „Het was een prachtige
show. 't Is toch weer gelukt, maar
vraag niet hoe..."
Maar ook dat is 'trés Max Hey
mans'.
Kitty van Gerven
Stuur het ingevulde cryptogram uitslui
tend op een briefkaart aan:
Puzzelredactie PZC
Postbus 466
4380 AL VLISSINGEN
Uw inzending moet uiterlijk woensdag
ochtend in ons bezit zijn. Vermeldt uw
naam, adres en woonplaats. De PZC
stelt de volgende prijzen beschikbaar:
eerste prijs een VVV-bon van f 50,-.
Tweede, derde en vierde prijs een WV-
bon van f25,-. De oplossing en de namen
van de prijswinnaars vindt u in de PZC-
bijlage 'Vrije Tijd' van volgende week.
Het sleutelwoord van het kruiswoor
draadsel van vorige week is: PRIJSDA
LING. De winnaars zijn: Ph.A. v.d. Vel
de. Heerendreef 57, Aardenburg (VW-
bon f 50,-). De WV-bonnen van f 25,-
gaannaar: M. Koets, Geulstraat 59. Oost-
Souburg; S. de Vos, Gentsestraat 71,
Biervliet en J. Gabrielse-Huibregtse, Pa
pestraat 9, Westkapelle. De prijzen wor
den binnenkort toegezonden.
OPLOSSING
VRIJDAG
s
P
i
t
s
P
O
r
t
t
e
r
r
e
i
n
a
e
a
1
e
e
r
P
e
1
s
P
e
n
s
g
e
r
s
t
e
r
e
me
t
a
a
1
1
i
t
e
r
k
i
1
O
k
n
a
r
a
1
r
a
s
1
e
n
i
g
i
n
r
i
e
s
t
t
e
P
u
i
n
u
n
i
e
k
O
r
s
t
t
e
e
k
a
r
a
r
e
e
d
mo
n
d
a
i
n
r
e
e
k
s
e
r
t
s
4. Elektriciteitsdraad (9): 7. Als
schaker een geweldig docent
(12); 8. Is vermageren nodig ge
weest om het goed te drogen?
(8); 9. Vierde rondje van formaat
(6) 11. Verdwenen route (3);12,
Geweld gebruiken voor de wed
strijd (9); 13. Verhaal van een
uitkleedpartij (5); 14. Vogels
achter in Italië (7); 16. Gerard
zorgt voor het vervoer (6); 17. Ta
fel van Adriaan (3), 18. Vallend
toneelgordijn? (7); 20. Vogeltje
uit Den Haag (5).
1. Drankverbod via inpoldering
(12); 2. Geheel en al met een ge
vulde waffel (9); 3. Enkel over
eind gebleven als vrijgezel (13);
4. Veelzeggende ondergang van
alcohol (14); 5. Muziekcritici
(11). 6. Geruchtmakende wo
ning (9); 10. Vlees en vis (4). 15.
Op stap met het kleine hert
(7); 19. Daarenboven is het lek
ker (4).
Oplossing
heester-paskwil
a-doos-p-star-a
roest-ark-osaka
1-n-a-por-r-k-g
ed-harp-abel-al
kot-lee-aan-vla
ij ver-glans-s ien
ne-ole-n-ion-rd
-nobel-t-sport-
r-bes-pit-era-b
ere-tal-rol-gal
belg-baron-nero
uni-sta-oss-ban
s-sla-gin-leo-d
-skaat-n-deels-
ma-via-k-een-ai
alva-frase-dons
dia-hei-tra-fel
ee-milt-onaf-la
1-t-e-mal-r-g-m
ivoor-esp-draai
e-rune-t-lied-e
fondant-pigment
Groot-Brittannië heeft 5 sep
tember op vier zegels twee
pioniers van de moderne commu
nicatie geëerd: Sir Rowland Hill
(1795-1879), 'de uitvinder' van de
postzegel, en Guglielmo Marconi
(1874-1937), die honderd jaar gele
den de eerste draadloze radiover
binding tot stand bracht.
De portretten op de zegels zijn ont
worpen door de wereldberoemde
Sceslaw Slania. Goed nieuws dus
voor de vele verzamelaars over de
gehele wereld die zich hebben toe
gelegd op zegels die door Slania
zijn ontworpen. Met deze vier ze
gels nadert Slania 1921), van
Poolse afkomst, en sinds 1972 'hof-
graveur' voor de Zweedse post. zijn
1.000e ontwerp.
Aan beide heren zijn twee zegels
gewijd: 19p, Sir Rowland Hill met
op de achtergrond een illustratie
van de introductie van 'Uniform
Penny Postage'; 25p, Hill op latere
leeftijd; 41p, Marconi achter zijn
eerste radio-apparatuur en 60p,
Marconi op latere leeftijd. Uit deze
laatste zegel blijkt ook de belang
rijkheid van zijn werk voor marine
en luchtvaart.
GUERNSEY/ALERNEY - Van 1
tot 10 september is in Singapore de
internationale postzegeltentoon
stelling Singapore '95 gehouden.
Het Kanaaleiland Guernsey gaf
naar aanleiding daarvan op 1 sep
tember een velletje uit met een ze
gel van 1 pond (uit de permanente
serie 'bloemen'). Het is het tweede
velletje in een reeks: Exhibition se
ries no. 2. Op het velletje een draak
temidden van de iris die op Guern
sey groeit en bloeit.
Aldemey was 1 september ook
weer present aan het zegelfront.
Het mini-eilandje wijdt een serie
van zes zegels (een strip van 3x
35p-zegels en een van 3x 41p) aan
de luitenant-vlieger Tommy Rose.
Op alle zes zegels vliegtuigen
waarin Rose heeft gevlogen.
IJSLAND - Voordat de IJslandse
Stoomboot Maatschappij in 1941
werd opgericht was het postver
voer tussen IJsland en de rest van
de wereld in buitenlandse handen.
Diverse schepen die de Stoomboot
Mij daarna in de vaart bracht va
ren over een velletje met acht 30,00
kr.-zegels dat IJsland 20 juni uit
bracht.
Op 22 mei 1955 landde een toestel
van de IJslandse luchtvaartmaat
schappij Loftleider op het vlieg
veld van Luxemburg. Het 50-jarig
bestaan van de lijn Reykjavik-Lu
xemburg wordt 18 september ge
vierd met een 35,00 kr.-zegel waar
op een vliegtuig staat.
Eveneens 18 september verschij
nen in het kader van het Europees
Natuurbeschermingsjaal- twee ze
gels waarop vogels: 25,00 kr.. twee
barmsijsjes (Acanthis Flammea)
en 250,00 kr., een watersnip (Galli-
nango gallinango).
IN 'T KORT - Malta: 21 april, her
denkingsserie, 5 c„ 50 haar einde
WO H (vliegtuigen, verwoeste stad
en soldaten), 14 c„ 50 jaar VN (rijen
mensen die ■eikaars hand vasthou
den) en 50 jaar Wereldvoedselorga
nisatie, FAO (handen reiken naar
een schaal met korenaren) 15 juni,
historie telecommunicatie en elek
triciteit, 2 c„ 5 e„ 9 c., 14 c. en 20 c.,
o.a. gloeilamp, telescoop en tele
foontoestel.
Israel - 7 februari, monumentale
beeldhouwwerken. 90 ag.. Serpen
tine van Itzhak Danziger (1919-
1977), 1,40 nis,, Stabiliteit van Ale
xander Calder (1898-1976) en 1,70
nis, toegangspoort van de herden
kingsplaats Yad Vashem van Da
vid Palombo (1920-1966); 7 februa
ri, joodse toonkunstenaars (deel I),
4,10 nis, de Amerikaanse compo
nist Ernst Bloch (1880-1959), 4,10
nis, de Amerikaanse componist,
dirigent en pianist Leonard Bern
stein (1918-1990); 25 april, herden
kingsdag '95, 1 nis, monument
voor de gevallen veldtroepen te
Netanya: 25 april, 50 jaar VN, 1,50
nis, beeld van diverse VN-taken; 25
april, joodse toonkunstenaars
(deel II), 2,40 nis, de Oostenrijkse
componist Arnold Schönberg
(1874-1951) en 2,40 nis, He Franse
componist Darius Milhaud (1892-
1974); 25 april, Yishuv-vrijwilligers
in het Britse leger tijdens WO II,
velletje met 2,50 nis-zegel, o.a. sol
daat van de joodse brigade; 25
april, einde van de Tweede Wereld
oorlog, 1 nis-zegel en velletje met
2,50 nis-zegel, bevrijding van ge
vangenen uit het concentratie
kamp Dachau; 7 juni, 15e Hapoel-
spelen, 1 nis, kanovaarder; 7 juni,
50 jaar ZIM (scheepvaart), 4,40 nis,
schip aan de kade: 7 juni, drie ze
gels van 1,50 nis en 1,80 nis gewijd
aan kinderboeken; 7 juni, perm, ze
gel serie 'zangvogels', 1 nis, woes-
tijnvink (Rhodopechys githagi-
nea): 7 juni, vliegeren, drie 1 nis-ze-
gels.
Hero Wit
Een pakje met puntmuts en jasje met bontkraag.
Avondmode in zwart met een grote split.