Molenaar is trouw aan zijn signatuur Show Max Heymans zet geen echte nieuwe trend PZC vrije tijd 37 Details en kleur bepalen het beeld Kleding als kunstwerken puzzel Horizontaal Verticaal postzegels k üm ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1995 Couturier Frans Molenaar gaat door op karakter. Niet omdat het hem zou ontbreken aan energie en niet omdat zijn inspiratie na zovele jaren zou zijn uitgeput. Integendeel juist, Frans Molenaar gaat door op de voor hem zo karakteristieke manier van ontwerpen. De nieuwe couturecollectie voor komende winter draagt weer onmiskenbaar zijn signatuur. Geometrisch van belijning. Cirkels, rechthoeken, driehoeken en symmetrische vlakverdelingen..., ze zijn in praktisch elke creatie wel te herkennen. Het vernieuwende in de collec tie zit dan ook niet zozeer in het totale beeld, maar voorname- lijk in de details en het kleurge bruik. Voor komende winter be perkt de couturier zich tot warme, sombere tinten, zoals nachtblauw, parelgrijs, cognac, kerry, kastanje en heel veel zwart, met als kleurige uitschieters maisgeel, paarsblauw en tomatenrood. Opvallend afwezig zijn de dessins. Afgezien van zwart/witte tweeds zijn voor de hele collectie uitslui tend uni-kleurige materialen ge bruikt, meestal ton-sur-ton ge combineerd tot een complete out fit van jas, pakje, blouse, hoed, schoenen, handschoenen, zelfs tot en met de bontstola of losse bont kraag. Dat desondanks geen en kele creatie saai oogt is vooral te danken aan de contrasten in de ge bruikte stoffen: een wollen bouclé jas bij voorbeeld over een satijnen japon in dezelfde tint en een cas- mere jasje afgezet met leren bie- ,'zen. Toch zou de collectie het predi kaat 'mode' niet verdienen als ze alleen maar de handtekening van de ontwerper zou dragen en niet zou aansluiten bij het hedendaag se modebeeld. Molenaar haakt daarop in met allerlei subtiele va riaties op de jaren-vijftiglook: jas jes met klokkende schootjes, soms in twee of drie lagen, driekwart jas sen in de A-lijn met een ceintuur en fraaie gedrapeerde kragen op avondjaponnen, die de bovenar men bedekken en de schouders vrijlaten. Majestueus, maar ner gens bombastisch. Eerder ingeto gen. Het meest spreekt dit nog uit zijn tailleurs: pakjes met getailleerde colberts in een zeven-achtste leng te, korte afgebiesde jasjes met een opstaande kraag, jasjes met een ronde hals en een schootje, dat aan de voor- en achterkant in een drie hoek uitloopt en ingenieus gecon strueerde jasjes met driehoekige insnijdingen aan de onderzijde. De bijpassende rokken variëren van zeer strak en kort tot recht of cir kelvormig tot net boven de knie. Ook de j assen, in kimono-, swagger- of capevorm en praktisch zonder uitzondering afgezet met brede bontranden langs de mouwen en een (losse) bontkraag, maar ook voorzien van klokkende schootjes in drie lagen, reiken geen van alle over de knieën. Met uitzondering dan van enkele zwierig uitwaaie rende fluwelen avondjassen. Zwierig zijn ook Molenaars japon nen, satijnen jurkjes met een cir- kelrok en een grote strik in de taille of wat strengere robes-manteau met grote contrasterende knopen en een laag aangezette klokrok. Maar het opvallendst zijn onge twijfeld zijn suède tailleurs in twee tinten bruin of in bruin en zwart, contrasterend samengevoegd in banen en rechthoeken. Op broeken heeft Molenaar- het voor komende kennelijk niet zo voorzien. Een handjevol pantalons met rechte en met aansluitende pijpen, meer komen er in z'n nieuwste collectie niet voor. De variatie in cocktail- en avond kleding is daarentegen een stuk groter. Voor de cocktailuurtjes kleedt hij z'n clientèle in het zwart, in pakjes met jasjes met een schootje van zijden ottoman op cirkelrokken van vele lagen chif fon of organza, in simpele korte jurkjes met speels geplaatste spag- hettibandjes of een gedrapeerde hals of in jurken met rokken van vele lagen chiffon in punten en met een laag rugdecolleté. Zwart is ook de kleur voor de avond. Voor eenvoudige rechte ja ponnen met een grote split, die met transparante 'overjurken' worden gedragen, en voor jurken met grote volants op de rug of op de mouwen. Met de kokerjurk met wijde rok vanaf de kuiten en met de jurken met gedrapeerde kragen draait Molenaar de klok weer te rug naar de jaren vijftig. De bruid was tenslotte 'van alle tijden' in een strakke witte, strapless japon met split aan de voorzijde en een transparante 'overjurk' als vervan ging van de sluier. Kitty van Gerven De 'ontvangstdame' verspert als een levend hekwerk de trap naar de salon. „Dat is dan vijftig gulden entree", zegt ze. „Vijftig gulden! Hoezo? De pers heeft nog nooit entree hoeven te betalen voor de show van Max Heymans." „Oh pers.... nee, natuurlijk niet", haast ze zich. Dan zucht ze diep, kijkt wanhopig en \ervolgt: „Maar op die manier betaalt er niemand en die mannequins moeten wel een envelop krijgen, anders lopen ze niet. Dan gaat de hele show niet door." Het blijft een probleem. Max Heymans, een groot coutu rier, een meester in het kleden van vrouwen, maar niet bepaald een genie in het aan elkaar kno pen van de eindjes. Even heeft het er ook alle schijn van dat de mannequins hun medewerking- weigeren. Maar een half uur na dat het aanvangstijdstip is ver streken, klinkt dan toch Peggy Lee's 'If that's all there is' door de slechts voor driekwart gevulde salon. De lady-speaker haakt er onmiddellijk op in door te vertel len dat er nog 'a lot' is. Ze waar schuwt dat veel wordt geïmpro viseerd tijdens presentatie van de nieuwe couturecollectie voor komende winter a l'improviste. „Max is boven nog bezig de juiste hoedjes bij de ensembles te zoe ken." Mannequin Paulien stapt als eer ste de salon binnen in de creatie l'Heure de la Collection, gelijk de titel van de show, een jasje met Franse lelies in goudlamé op een zwarte lange broek en een diago nale bandeau-top. Max Heymans kijkt even om de hoek, vanachter de varens. De show is geopend en direct daarna volgt het eerste pakje dat duide lijk zijn signatuur draagt. „Trés Coco Chanel, trés Heymans", meldt de lady-speaker over een saffraankleurig wollen pakje met een vierbaans rok in twee lagen en een goudkleurig' ceintuurtje. Er volgt een tailleur met royale omslagdoek, afgezet met taft, en een overslagrok tot over de knieën. Het publiek applaudis seert nog, maar de volgende creatie staat al klaar: 'Rue des Capucines', een zwart jasje met overslagsluiting op een Schots geruite rok met bijpassende sjaal. „Trés chic." Stil Dan blijft het even stil. De ladys peaker haast zich uit te leggen dat Max de mannequin nog even terugstuurde om een laatste cor rectie aan te brengen. „Perfectie tot in het oneindige", verklaart ze. The show goes on: weer een pakje met omslagdoek. „Hebben we dat niet al gehad?", vraagt een toeschouwster zich hardop af. De lady-speaker bevestigt het: „Nu met de stola omge draaid, waardoor het een heel an der pak wordt." Maar dan valt er een diepe stilte over het publiek. Een schitte rend ruw zijden tailleur met wij de rok in zwart en wit met petti coat deint gratieus door de zaal. En er klinkt zelfs een massaal 'oohh' als no. 48 ten tonele wordt gevoerd: een bolle rok met een jasje met schootje en een lange zwarte kraag. Wat volgt is van eenzelfde schoonheid: een zwar te plissé-rok in twee lagen met een zijden topje en een goudlamé taillejasje. Max heeft inmiddels postgevat bij de deur om z'n eerste avond creatie goed te zien, een lange avondjas in shocking pink met daaronder een broek met jasje in thai-zijde en shantung. Een oran je kanten zigeunerinnejurk ont lokt een .van de aanwezigen de opmerking: „Ik zie me daarmee al door Amsterdam lopen." Nee, inderdaad, Amsterdam biedt daarvoor niet meer de geschikte entourage. Actueel „Heel actueel", grapt de lady speaker over een gedrapeerde mauve-kleurige japon met hart vormig bovenlijfje en bijpassen de jas. Max is er zelf ook verrukt van; hij stuurt de mannequin nog eens terug voor een tweede rondje. Het publiek klapt weer even hard. „Prachtig", verzucht een 'achterbuurvrouw'. Ze heeft gelijk, het is prachtig. In één woord. De zwart-zilveren cock tailjurk met gepailletteerd bo venlijfje en dito jasje, de sluike japon in vele lagen maisgele chif fon, de wijde lange broek met ge pailletteerd hesje, een diep gede colleteerde japon met kanten rok en roze omslagdoek, die te vens als sjerp dient. Nee, het is allemaal niet vernieu wend. Het zet geen nieuwe trend. Het mag misschien niet eens mo de heten in de letterlijke beteke nis van het woord. Maai- het zijn wel kunstwerken die een plaats in een museum waardig zijn. Niet alles is draagbaar. Een topje bo ven een avondbroek, die uit losse bandjes bestaat, waar plotseling een tepel tussendoor 'prikt' is niet bepaald dé dracht voor een ontvangst bij de ambassadeur van de een of andere oliestaat. Kassa Maar het applaus zwelt steeds meer aan en de ogen van de toe schouwers gaan glimmen. Je ziet ze denken: 'Dat zou ik wel wil len'. Wie weet rinkel t deze winter toch nog de kassa bij Max Hey mans. Als na een gouden kanten creatie met sabelbont de bruid even op zich laat wachten, kijkt niemand er meer van op. „De bruid heeft de reputatie dat ze op zich mag laten wachten", vergoelijkt de la dy-speaker. Het geduld wordt beloond: de finale in ivoorkleu rige zijde met breed kant is een plaatje. Een kleedster loopt de devoot kijkende bruid snel ach terna met het boeket, drie witte rozen. Om het geheel op de val reep nog helemaal af te maken. De ontvangstdame glundert op gelucht: „Het was een prachtige show. 't Is toch weer gelukt, maar vraag niet hoe..." Maar ook dat is 'trés Max Hey mans'. Kitty van Gerven Stuur het ingevulde cryptogram uitslui tend op een briefkaart aan: Puzzelredactie PZC Postbus 466 4380 AL VLISSINGEN Uw inzending moet uiterlijk woensdag ochtend in ons bezit zijn. Vermeldt uw naam, adres en woonplaats. De PZC stelt de volgende prijzen beschikbaar: eerste prijs een VVV-bon van f 50,-. Tweede, derde en vierde prijs een WV- bon van f25,-. De oplossing en de namen van de prijswinnaars vindt u in de PZC- bijlage 'Vrije Tijd' van volgende week. Het sleutelwoord van het kruiswoor draadsel van vorige week is: PRIJSDA LING. De winnaars zijn: Ph.A. v.d. Vel de. Heerendreef 57, Aardenburg (VW- bon f 50,-). De WV-bonnen van f 25,- gaannaar: M. Koets, Geulstraat 59. Oost- Souburg; S. de Vos, Gentsestraat 71, Biervliet en J. Gabrielse-Huibregtse, Pa pestraat 9, Westkapelle. De prijzen wor den binnenkort toegezonden. OPLOSSING VRIJDAG s P i t s P O r t t e r r e i n a e a 1 e e r P e 1 s P e n s g e r s t e r e me t a a 1 1 i t e r k i 1 O k n a r a 1 r a s 1 e n i g i n r i e s t t e P u i n u n i e k O r s t t e e k a r a r e e d mo n d a i n r e e k s e r t s 4. Elektriciteitsdraad (9): 7. Als schaker een geweldig docent (12); 8. Is vermageren nodig ge weest om het goed te drogen? (8); 9. Vierde rondje van formaat (6) 11. Verdwenen route (3);12, Geweld gebruiken voor de wed strijd (9); 13. Verhaal van een uitkleedpartij (5); 14. Vogels achter in Italië (7); 16. Gerard zorgt voor het vervoer (6); 17. Ta fel van Adriaan (3), 18. Vallend toneelgordijn? (7); 20. Vogeltje uit Den Haag (5). 1. Drankverbod via inpoldering (12); 2. Geheel en al met een ge vulde waffel (9); 3. Enkel over eind gebleven als vrijgezel (13); 4. Veelzeggende ondergang van alcohol (14); 5. Muziekcritici (11). 6. Geruchtmakende wo ning (9); 10. Vlees en vis (4). 15. Op stap met het kleine hert (7); 19. Daarenboven is het lek ker (4). Oplossing heester-paskwil a-doos-p-star-a roest-ark-osaka 1-n-a-por-r-k-g ed-harp-abel-al kot-lee-aan-vla ij ver-glans-s ien ne-ole-n-ion-rd -nobel-t-sport- r-bes-pit-era-b ere-tal-rol-gal belg-baron-nero uni-sta-oss-ban s-sla-gin-leo-d -skaat-n-deels- ma-via-k-een-ai alva-frase-dons dia-hei-tra-fel ee-milt-onaf-la 1-t-e-mal-r-g-m ivoor-esp-draai e-rune-t-lied-e fondant-pigment Groot-Brittannië heeft 5 sep tember op vier zegels twee pioniers van de moderne commu nicatie geëerd: Sir Rowland Hill (1795-1879), 'de uitvinder' van de postzegel, en Guglielmo Marconi (1874-1937), die honderd jaar gele den de eerste draadloze radiover binding tot stand bracht. De portretten op de zegels zijn ont worpen door de wereldberoemde Sceslaw Slania. Goed nieuws dus voor de vele verzamelaars over de gehele wereld die zich hebben toe gelegd op zegels die door Slania zijn ontworpen. Met deze vier ze gels nadert Slania 1921), van Poolse afkomst, en sinds 1972 'hof- graveur' voor de Zweedse post. zijn 1.000e ontwerp. Aan beide heren zijn twee zegels gewijd: 19p, Sir Rowland Hill met op de achtergrond een illustratie van de introductie van 'Uniform Penny Postage'; 25p, Hill op latere leeftijd; 41p, Marconi achter zijn eerste radio-apparatuur en 60p, Marconi op latere leeftijd. Uit deze laatste zegel blijkt ook de belang rijkheid van zijn werk voor marine en luchtvaart. GUERNSEY/ALERNEY - Van 1 tot 10 september is in Singapore de internationale postzegeltentoon stelling Singapore '95 gehouden. Het Kanaaleiland Guernsey gaf naar aanleiding daarvan op 1 sep tember een velletje uit met een ze gel van 1 pond (uit de permanente serie 'bloemen'). Het is het tweede velletje in een reeks: Exhibition se ries no. 2. Op het velletje een draak temidden van de iris die op Guern sey groeit en bloeit. Aldemey was 1 september ook weer present aan het zegelfront. Het mini-eilandje wijdt een serie van zes zegels (een strip van 3x 35p-zegels en een van 3x 41p) aan de luitenant-vlieger Tommy Rose. Op alle zes zegels vliegtuigen waarin Rose heeft gevlogen. IJSLAND - Voordat de IJslandse Stoomboot Maatschappij in 1941 werd opgericht was het postver voer tussen IJsland en de rest van de wereld in buitenlandse handen. Diverse schepen die de Stoomboot Mij daarna in de vaart bracht va ren over een velletje met acht 30,00 kr.-zegels dat IJsland 20 juni uit bracht. Op 22 mei 1955 landde een toestel van de IJslandse luchtvaartmaat schappij Loftleider op het vlieg veld van Luxemburg. Het 50-jarig bestaan van de lijn Reykjavik-Lu xemburg wordt 18 september ge vierd met een 35,00 kr.-zegel waar op een vliegtuig staat. Eveneens 18 september verschij nen in het kader van het Europees Natuurbeschermingsjaal- twee ze gels waarop vogels: 25,00 kr.. twee barmsijsjes (Acanthis Flammea) en 250,00 kr., een watersnip (Galli- nango gallinango). IN 'T KORT - Malta: 21 april, her denkingsserie, 5 c„ 50 haar einde WO H (vliegtuigen, verwoeste stad en soldaten), 14 c„ 50 jaar VN (rijen mensen die ■eikaars hand vasthou den) en 50 jaar Wereldvoedselorga nisatie, FAO (handen reiken naar een schaal met korenaren) 15 juni, historie telecommunicatie en elek triciteit, 2 c„ 5 e„ 9 c., 14 c. en 20 c., o.a. gloeilamp, telescoop en tele foontoestel. Israel - 7 februari, monumentale beeldhouwwerken. 90 ag.. Serpen tine van Itzhak Danziger (1919- 1977), 1,40 nis,, Stabiliteit van Ale xander Calder (1898-1976) en 1,70 nis, toegangspoort van de herden kingsplaats Yad Vashem van Da vid Palombo (1920-1966); 7 februa ri, joodse toonkunstenaars (deel I), 4,10 nis, de Amerikaanse compo nist Ernst Bloch (1880-1959), 4,10 nis, de Amerikaanse componist, dirigent en pianist Leonard Bern stein (1918-1990); 25 april, herden kingsdag '95, 1 nis, monument voor de gevallen veldtroepen te Netanya: 25 april, 50 jaar VN, 1,50 nis, beeld van diverse VN-taken; 25 april, joodse toonkunstenaars (deel II), 2,40 nis, de Oostenrijkse componist Arnold Schönberg (1874-1951) en 2,40 nis, He Franse componist Darius Milhaud (1892- 1974); 25 april, Yishuv-vrijwilligers in het Britse leger tijdens WO II, velletje met 2,50 nis-zegel, o.a. sol daat van de joodse brigade; 25 april, einde van de Tweede Wereld oorlog, 1 nis-zegel en velletje met 2,50 nis-zegel, bevrijding van ge vangenen uit het concentratie kamp Dachau; 7 juni, 15e Hapoel- spelen, 1 nis, kanovaarder; 7 juni, 50 jaar ZIM (scheepvaart), 4,40 nis, schip aan de kade: 7 juni, drie ze gels van 1,50 nis en 1,80 nis gewijd aan kinderboeken; 7 juni, perm, ze gel serie 'zangvogels', 1 nis, woes- tijnvink (Rhodopechys githagi- nea): 7 juni, vliegeren, drie 1 nis-ze- gels. Hero Wit Een pakje met puntmuts en jasje met bontkraag. Avondmode in zwart met een grote split.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 37