Primeurs in Frankfurt
Vouwfietsen zijn lastig te hanteren
Opel maakt Vectra rijker
a
De Tracker bouwt
rolstoel om tot fiets
Autoshow
vrije tijd
hypotheken
34
Wordt het kopen
of huren
De Nationale
Hypqtheekbeurs
(Advertentie)
DE LAAGSTE RENTE IS 5,2%
BEL GRATIS DE GRAAF 06 - 022 14 15
Mensen die in een rolstoel zitten en
meer lichaamsbeweging willen
zonder zich in het zweet te werken,
kunnen sinds kort een speciale fiets
aanschaffen: de tracker, die alle
voordelen zou hebben van een gewone
fiets.
De tracker bestaat uit een alu
minium frame met een voor
wiel, stuur en pedalen met terug
traprem. De fiets is met een buis
eenvoudig vast te koppelen onder
de rolstoel. Peter Brandsen' van
Double Performance, de produ
centvan de tracker: „De fiets is een
prima alternatief voor gehandi
capten, die anders voor elk akke
fietje aangewezen zijn op de auto.
Bovendien is het voor vrijwel ie
dereen mogelijk het frame, dat
maar zeven kilo weegt, zelf vast- of
los te koppelen. Zelfs voor mensen
die hun handen moeilijk kunnen
gebruiken."
Brandsen spreekt uit ervaring
„Sinds ik zelf zo'n tracker heb, bei
ik veel mobieler. Je gaat drie kee
zo hard als met een gewone rol
stoel en als je bij iemand op bezoei
gaat, haal je het frame eraf en leg
het onder de kapstok. Veel handi
ger dan steeds je auto in en ui
klimmen."
De tracker is volgens hem bij uit
stek geschikt voor mensen die we
lichaamsbeweging willen, maa
niet fanatiek kunnen of wilier
sporten. „Voor sommigen is he
even wennen om ineens lichaams
delen en spieren te gebruiken, did
normaal niet in actie komen, maat
dat is eigenlijk alleen een voor
deel."
De tracker heeft zeven versnellin
gen en is daardoor licht te bedie
nen. De fiets is verkrijgbaar ii
small, medium en large en kosl
3.750.
Theo van der Kaai
Alhoewel er de afgelopen week weer ruimte op de kapitaalmarkt is
ontstaan door de overwegend dalende rente, hebben alleen PVF Hy
potheken en Banque Paribas de hypotheekrente met 0,15% tot 0,3% ver-
Hypotheekrente
per
12 september 1995
rente afsluit
gedu
rende
5 jr.
10 jr.
15 jr.
variab.
5 jr.
5 jr.
10 jr
15 jr.
5 jr.
10 jr.
ABN AMRO spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
ABP spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp
ann. hyp.
Aegon spaarhyp 5 jr.
spaarhyp. 15 jr.
Amev zorg-vrij-hyp. 5 jr.
Levensverz. zorg-vrij-hyp. 15 jr.
Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr.
Combinatie spaarv.hyp. 10 jr.
spaarv.hyp. variab.
Centraal spaargar.hyp. 5 jr.
Beheerspaargar.hyp. 15 jr.
CVB ann. hyp. 10 jr.
spaarhyp. 2 jr.
ann. hyp. 5 jr.
Delta Lloyd/ hyp.tot.plan 5 jr.
Levenhyp.tot.plan 15 jr.
Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr.
FBTO
rentepercentages
netto werkelijke
opgave rente bij fiscale
bank besparing van
constant
37.65% 50%
3,91
4,45
4,65
3,93
4,65
spaarhyp.
spaarhyp.
GWK-bank spaarhyp.
n. hyp.
5 jr.
15 jr.
5 jr.
Ijr-
5 jr.
5 jr.
15 jr.
HoogHuys/C hyp.spaarpl. 5 jr.
ann. hyp.
spaarv.hyp.
spaarv.hyp.
ING-bank spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
Nationale spaarhyp..
Nederlanden spaarhyp.
HOG verz. garant hyp.
garant hyp.
garant hyp.
Postbank spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
PVF hyp.
Rabo hyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
ann, hyp.
sp.opt. hyp.
sp.opt. hyp.
5 jr.
10 jr.
0/1 jr.
5 jr.
5 jr.
15 jr.
5 jr.
10 jr.
15 jr.
5 jr.
5/7 jr.
10/12 jr.
2 jr.
5 jr.
5 jr.
15 jr.
5 jr.
10 jr.
15 jr.
3 jr.
10 jr.
SNS bank spaarhyp.
ideaal
1,00
7,10
3,85
2,46
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,20
3,92
2,51
ann. hyp.
1 jr.
1,00
5,60
3,74
3,00
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,00
4,65
3,73
Westland Utr. lage last.
7 jr.
1,00
7,60
4,21
2,75
Zwolsche Alg. hyp.-gar-plan
5 jr.
1,00
7,00
3,68
2,30
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
nationale hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is geba
seerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-per-
centages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad
150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-
percentages gelden. Bij andere hypoteekbedragen wijkt de nwr bij een
aantal instellingen enigszins af.
Geen enkel merk laat zich af
schrikken door de stortvloed
aan nieuws, soms aanleiding om
een primeur dan maar wat later te
brengen om hopelijk meer aan
dacht te trekken. De Japanse mer
ken laten zich niet onbetuigd, hoe
wel hun 'eigen' Tokyo Motor Show
een maand na de tentoonstelling
in Frankfurt opent. Nu heeft Hon
da ook een traditie om zijn nieuw
ste Civic uit Japanse produktie in
Frankfurt te onthullen. Minder ge
bruikelijk is dat voor Subaru, die
zijn nieuwe Justy zal tonen. Deze
wordt voortaan ook in Europa ge
bouwd, in samenwerking met Su
zuki, wiens fabriek in Hongarije
wordt ingeschakeld.
Honda's nieuwe Civic blijkt eigen
lijk al gepresenteerd te zijn, want
de nieuwe drie- en vierdeurs mo
dellen uit Japan zijn gebaseerd op
het in Engeland gebouwde vijf-
deurs model dat eerder dit jaar de
buteerde. Dat betekent niet onbe
langrijk grotere maten voor de
driedeurs Civic, die nu een schuine
in plaats van recht aflopende ach
terkant krijgt. Daarmee verdwijnt
tevens de uitgesproken onhandige
tweedelige achterklep. Ook de mo
torreeks sluit aan bij die van de
Britse vijfdeurs Civic, echter met
weer nieuwe versies.
De 1,5 en 1,6 liter motoren met op
zuinig lopen afgestemde VTEC va
riabele klepbediening verschijnen
in nieuwe, 84 kW/115 pk sterke uit
voering. Een stukje nationale trots
gloeit op bij het nieuws dat de Ci
vic 1.6 leverbaar wordt met tra
ploos schakelende automaat op
basis van Van Doorne's duwband-
transmissie. De duwband die Hon
da in de zelf ontwikkelde auto
maat gebruikt komt bij VDT uit
Tilburg vandaan. Het moet een
nieuw type zijn, daar niet eerder
zoveel vermogen door een produk-
tie-duwband liep.
Porsche
Voor Porsche ligt de belangrijkste
primeur nog in het verschiet. Mo
deljaar 1996 begint met alleen nog
de eeuwig jonge 911. Na de 968 is
ook de 928 uit produktie, volgend
jaar komt een nieuwe 'kleine' Por
sche. Nu completeert men de 911-
serie, nog eens verbeterd met een
sterkere motor en details zoals een
dakspoiler, met een Targa variant.
Die Targa is anders uitgevoerd
dan voorheen, hij heeft een glazen
dak dat elektrisch onder de achter
ruit kan schuiven. Het dak is blijk
baar ook afneembaar, doch pre
cieze details geeft Porsche nog
niet.
Opel toont natuurlijk de nieuwe
Vectra in Frankfurt, opmerkelijk
is dat daarbij tevens de stationcar
variant te zien is. Pas over een j aar
komt die te koop, waarschijnlijk
omdat in de produktie geen plaats
is om hem nu al te bouwen. Offi
cieel heet de stationcar nog een
'studie', tussen andere heel inte
ressante studies. Het lijkt waar
schijnlijk dat ook de Corsa Eco 3
iets laat zien van produktiemate-
riaal voor de nabije toekomst.
De aanduiding Eco 3 slaat op de
'drieliter-auto' waai- de Duitse in
dustrie vol van is: een auto die drie
liter op honderd kilometer ver
bruikt. Dat haalt de Corsa Eco 3
met een nieuwe motor: 3,41/100 km
gemiddeld, 2,61/100 km bij 90 km/h.
Die motor is een 1,7 liter turbodie
sel met vier kleppen per cilinder en
direkte dieselinjektie. Het moet
wel raar lopen als dat slechts een
studie blijft. Dient als basis niet de
produktie-diesel van Astra en Vec
tra? Dat hij verschijnt in een Cor
sa, extra licht gemaakt met kost
bare kunststof delen, dient slechts
om te tonen hoe dicht men al bij de
nagestreefde '3-liter auto' is. Opel
toont ook nogmaals de stadsauto
studie Maxx, nu inclusief een bij
passende, zuinige eenliter drieci
linder benzinemotor.
Alfa Romeo zal minder aandacht
trekken, maar heeft toch een pri
meurtje met de 145 Quadrifoglio.
Deze versie was al beloofd bij het
debuut van de 145, eind vorig jaar.
Voorin ligt de 110 kW/15'0 pk sterke
tweeliter Twin Spark motor welke
eerder debuteerde in de 155 en
GTV/Spider. Deze sportiefste 145
wordt half oktober leverbaar, voor
circa 45.000.
Peter Fokker
Op technisch gebied heeft de Vec
tra een mooie onafhankelijke ach
terwielvering te bieden en een
gamma van grotendeels pittige
motoren, dus ook zo'n beetje een
Omega-niveau. Waaraan Opel nog
behoefte heeft is een extra diesel
motor. De reeds lang bekende 1,7
turbodiesel maakt (te) veel geluid,
al presteert hij verder alleszins be
hoorlijk. Een graadje beter voor
wie dat wil heeft Opel niet in huis,
de van BMW overgenomen zesci
linder turbodiesel uit de Omega
past onmogelijk in een Vectra.
Het effect van de nieuwe wielop
hanging stelt licht teleur, de weg-
ligging profiteert heel duidelijk
maar het comfort minder. Een spe
ciale rijproef op een afgesloten
baan demonstreerde overtuigend
dat de nieuwe Vectra veel gevoeli
ger en directer stuurt dan de oude,
en zonder om stuurcorrectie te vra
gen beter in zijn spoor blijft.
Geluid van de wielophanging valt
extra op omdat de Vectra uiterst
weinig windgeruis produceert. Hij
voelt wat hard aan omdat de car
rosserie blijkbaar een enorm stuk
stijver werd. Dat helpt aan een
goede wegligging, maai1 maakt het
moeilijker een soepel veerkarakter
in te bouwen.
De tegenvallende stoelen van de
Vectra zijn jammer. De goedkoop
ste Vectra, vierdeurs met 52 kW/71
pk sterke 1,6 liter motor, kost
38.450, tweeduizend gulden meer
dan het oude model.
Peter Fokker
De aankondigingen van
primeurs die de autoshow
van Frankfurt zal brengen zijn
al zo talrijk, dat het aan de
jeugdfilm The Never ending
Story doet denken. Over een
reeks nieuwe modellen kon de
afgelopen weken al nader
bericht worden, maar de
nieuwsstroom blijkt maar niet
te stoppen. Daarom alvast weer
wat hoogtepunten, zodat in het
verslag van de show straks
meer ruimte overblijft voor
nieuwtjes waarvan nog geen
details bekend zijn.
Targa-versie van de Porsche 911 met een panoramisch glazen dak.
De meeste vouwfietsen zijn lastig te
hanteren. Het in- en uitklappen
kost nogal wat kracht. Opbergen in de
bijgeleverde hoes is vaak zo
bewerkelijk, dat veel eigenaren er geen
gebruik van maken tijdens het reizen.
E en vouwfiets is niet ideaal,
concludeert een testpanel van
veertien ANWB-werknemers die
bij wijze van proef een paai* weken
met een vouwfiets naar het werk
zijn gekomen. Van de zeven getes
te vouwfietsen is het rijcomfort
goed tot redelijk, maar niet één
kan tippen aan dat van een ge
wone fiets. De meeste testrijders
vinden de vouwfiets te klein. Ook
het snelle trappen is hinderlijk,
omdat het verzet te klein is.
Het vouwgemak was van de Micro-
bike (10,6 kg, 1.095) 'zeer goed'.
Van Brompton T5 (13,3 kg, 1.499)
en Di Blasi (15,1 kg, 985) was dat
'goed'. Raleigh Folding (13,5 kg,
845) en Union Multivouw (15,6 kg,
875) kregen 'redelijk' voor het
vouwgemak en Batavus Easy Tra
vel (14,5 kg. ƒ799) en Bickerton
Country (13,1 kg, ƒ1.195) waren
hierin 'slecht*.
Dameszadels
Het Amerikaanse bedrijf Terry
legt zich toe op de bouw van
vrouwvriendelijke fietsen en on
derdelen. Onlangs is daar een za
del bijgekomen dat volledig is af
gestemd op het vrouwelijk zitvlak.
Het heeft een holte op de plaats
waar het schaambeen rust en een
luchtige bedekking van schuim-
plastic. Het zadel is binnenkort
verkrijgbaar voor toerfietsen 79)
en voor mountainbikes 99).
In navolging van Engeland en
Frankrijk komen er steeds meer
verkeersrotondes in Nederland. Ze
dienen om auto's zonder hinder
van stoplichten gelijkmatig en
met lage snelheid over kruisingen
te voeren. Fietsers komen hierbij
nogal eens in de knel, zo laat de
prdktijk zien, omdat de voorrangs
regeling niet overal duidelijk is.
Auto's die afslaan behoren fietsers
die de rotonde volgen voorrang te
geven. Dat staat soms wel, maar
vaker niet extra aangegeven.
De fietsersbond ENFB heeft een
brochure Fietsvriendelijke roton
des gemaakt, bedoeld voor ieder
een die betrokken is bij de besluit
vorming over rotondes. Aan de
hand van tekeningen en foto's
maakt de brochure duidelijk wat
de voor- en nadelen van de roton
des zijn en hoe de voor fietsers
ideale rotonde eruit zou moeten
zien.
Theo van der Kaaij
Een vouwfiets blijkt in de praktijk niet zo ideaal te zijn.
ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1995
De nieuwe Opel Vectra, in
Nederland leverbaar vanaf 7
november, blinkt vooral uit met
techniek en uitrusting die deels nog
een stap verder gaan dan bij de riante
Omega. Hoewel de Vectra ook in
afmeting groeide blijft hij echter van
binnen een stuk kleiner dan een
Omega. Over een jaar volgt ook een
Vectra in stationcar-versie, die op de
komende autoshow van Frankfurt al te
zien zal zijn. Tegelijk met de stationcar
zullen zij-airbags in de portieren en een
navigatiesysteem (fabrikaat Philips)
voor de Vectra leverbaar worden.
De grote aandacht voor zijde
lingse botsbescherming heeft
wel een nu al merkbaar nadeel. Het
vergt nogal wat ruimte in de por
tieren, waardoor minder vrije
breedte overblijft voor de stoelen.
Die zijn voorin bepaald aan de
smalle kant, bovendien zijn ze te
hard, hetgeen eraan te wijten zou
zijn dat Opel niet de gewenste
soort vulling voor de stoelen aan
geleverd kreeg. Het zitcomfort
voorin valt tegen, terwijl de achter
bank juist heel ruim is en prettig
zit.
De bank is zelfs zo groot dat het
lijkt alsof de Vectra binnenin hele
maal niet groeide, de voorstoelen
kunnen vrijwel geheel tegen de zit
ting van de achterbank geschoven
worden. Maai1 dat komt mede door
het grote verstelbereik van de
voorstoelen en de lange achterzit
ting.
Niettemin is de Vectra geen zit-
ruimtewonder, dus geen te directe
Het zitcomfort van de Opel Vectra valt voorin wattegen.
concurrent voor de Omega, al
biedt hij wel nagenoeg even veel
bagageruimte. Het informatieve
en overzichtelijke dashboard van
foto GPD
Net als de Omega heeft elke uit
voering van de Vectra standaard
een anti-blokkeer remsysteem en
centrale deurvergrendeling.
de Vectra, met naast de gebruike
lijke meters een fors elektronisch
afleesseherm, heeft vrijwel hetzelf
de model als dat van de Omega.
(Advertentie)
Laat u door ons
adviseren!
Wij zijn geheel
onafhankelijke
hypotheek
adviseurs.
U ontvangt van ons een uiterst objektief advies.
Kosteloos én geheel vrijblijvend!
Beslist doen voor u beslist...
Zierikzee: Manhuisstr. 1-3. Tel. 01110-17808.
Goes: Vlasmarkt 4. Tel. 01100-51588.
Middelburg: Lange Geere 153. Tel. 01180-29828.
Vlissingen: Badhuisstraat 137. Tel. 01184-13900.