Primeurs in Frankfurt Vouwfietsen zijn lastig te hanteren Opel maakt Vectra rijker a De Tracker bouwt rolstoel om tot fiets Autoshow vrije tijd hypotheken 34 Wordt het kopen of huren De Nationale Hypqtheekbeurs (Advertentie) DE LAAGSTE RENTE IS 5,2% BEL GRATIS DE GRAAF 06 - 022 14 15 Mensen die in een rolstoel zitten en meer lichaamsbeweging willen zonder zich in het zweet te werken, kunnen sinds kort een speciale fiets aanschaffen: de tracker, die alle voordelen zou hebben van een gewone fiets. De tracker bestaat uit een alu minium frame met een voor wiel, stuur en pedalen met terug traprem. De fiets is met een buis eenvoudig vast te koppelen onder de rolstoel. Peter Brandsen' van Double Performance, de produ centvan de tracker: „De fiets is een prima alternatief voor gehandi capten, die anders voor elk akke fietje aangewezen zijn op de auto. Bovendien is het voor vrijwel ie dereen mogelijk het frame, dat maar zeven kilo weegt, zelf vast- of los te koppelen. Zelfs voor mensen die hun handen moeilijk kunnen gebruiken." Brandsen spreekt uit ervaring „Sinds ik zelf zo'n tracker heb, bei ik veel mobieler. Je gaat drie kee zo hard als met een gewone rol stoel en als je bij iemand op bezoei gaat, haal je het frame eraf en leg het onder de kapstok. Veel handi ger dan steeds je auto in en ui klimmen." De tracker is volgens hem bij uit stek geschikt voor mensen die we lichaamsbeweging willen, maa niet fanatiek kunnen of wilier sporten. „Voor sommigen is he even wennen om ineens lichaams delen en spieren te gebruiken, did normaal niet in actie komen, maat dat is eigenlijk alleen een voor deel." De tracker heeft zeven versnellin gen en is daardoor licht te bedie nen. De fiets is verkrijgbaar ii small, medium en large en kosl 3.750. Theo van der Kaai Alhoewel er de afgelopen week weer ruimte op de kapitaalmarkt is ontstaan door de overwegend dalende rente, hebben alleen PVF Hy potheken en Banque Paribas de hypotheekrente met 0,15% tot 0,3% ver- Hypotheekrente per 12 september 1995 rente afsluit gedu rende 5 jr. 10 jr. 15 jr. variab. 5 jr. 5 jr. 10 jr 15 jr. 5 jr. 10 jr. ABN AMRO spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. ABP spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp ann. hyp. Aegon spaarhyp 5 jr. spaarhyp. 15 jr. Amev zorg-vrij-hyp. 5 jr. Levensverz. zorg-vrij-hyp. 15 jr. Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr. Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. spaarv.hyp. variab. Centraal spaargar.hyp. 5 jr. Beheerspaargar.hyp. 15 jr. CVB ann. hyp. 10 jr. spaarhyp. 2 jr. ann. hyp. 5 jr. Delta Lloyd/ hyp.tot.plan 5 jr. Levenhyp.tot.plan 15 jr. Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. FBTO rentepercentages netto werkelijke opgave rente bij fiscale bank besparing van constant 37.65% 50% 3,91 4,45 4,65 3,93 4,65 spaarhyp. spaarhyp. GWK-bank spaarhyp. n. hyp. 5 jr. 15 jr. 5 jr. Ijr- 5 jr. 5 jr. 15 jr. HoogHuys/C hyp.spaarpl. 5 jr. ann. hyp. spaarv.hyp. spaarv.hyp. ING-bank spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. Nationale spaarhyp.. Nederlanden spaarhyp. HOG verz. garant hyp. garant hyp. garant hyp. Postbank spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. PVF hyp. Rabo hyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. ann, hyp. sp.opt. hyp. sp.opt. hyp. 5 jr. 10 jr. 0/1 jr. 5 jr. 5 jr. 15 jr. 5 jr. 10 jr. 15 jr. 5 jr. 5/7 jr. 10/12 jr. 2 jr. 5 jr. 5 jr. 15 jr. 5 jr. 10 jr. 15 jr. 3 jr. 10 jr. SNS bank spaarhyp. ideaal 1,00 7,10 3,85 2,46 spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,20 3,92 2,51 ann. hyp. 1 jr. 1,00 5,60 3,74 3,00 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,00 4,65 3,73 Westland Utr. lage last. 7 jr. 1,00 7,60 4,21 2,75 Zwolsche Alg. hyp.-gar-plan 5 jr. 1,00 7,00 3,68 2,30 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met nationale hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is geba seerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-per- centages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr- percentages gelden. Bij andere hypoteekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellingen enigszins af. Geen enkel merk laat zich af schrikken door de stortvloed aan nieuws, soms aanleiding om een primeur dan maar wat later te brengen om hopelijk meer aan dacht te trekken. De Japanse mer ken laten zich niet onbetuigd, hoe wel hun 'eigen' Tokyo Motor Show een maand na de tentoonstelling in Frankfurt opent. Nu heeft Hon da ook een traditie om zijn nieuw ste Civic uit Japanse produktie in Frankfurt te onthullen. Minder ge bruikelijk is dat voor Subaru, die zijn nieuwe Justy zal tonen. Deze wordt voortaan ook in Europa ge bouwd, in samenwerking met Su zuki, wiens fabriek in Hongarije wordt ingeschakeld. Honda's nieuwe Civic blijkt eigen lijk al gepresenteerd te zijn, want de nieuwe drie- en vierdeurs mo dellen uit Japan zijn gebaseerd op het in Engeland gebouwde vijf- deurs model dat eerder dit jaar de buteerde. Dat betekent niet onbe langrijk grotere maten voor de driedeurs Civic, die nu een schuine in plaats van recht aflopende ach terkant krijgt. Daarmee verdwijnt tevens de uitgesproken onhandige tweedelige achterklep. Ook de mo torreeks sluit aan bij die van de Britse vijfdeurs Civic, echter met weer nieuwe versies. De 1,5 en 1,6 liter motoren met op zuinig lopen afgestemde VTEC va riabele klepbediening verschijnen in nieuwe, 84 kW/115 pk sterke uit voering. Een stukje nationale trots gloeit op bij het nieuws dat de Ci vic 1.6 leverbaar wordt met tra ploos schakelende automaat op basis van Van Doorne's duwband- transmissie. De duwband die Hon da in de zelf ontwikkelde auto maat gebruikt komt bij VDT uit Tilburg vandaan. Het moet een nieuw type zijn, daar niet eerder zoveel vermogen door een produk- tie-duwband liep. Porsche Voor Porsche ligt de belangrijkste primeur nog in het verschiet. Mo deljaar 1996 begint met alleen nog de eeuwig jonge 911. Na de 968 is ook de 928 uit produktie, volgend jaar komt een nieuwe 'kleine' Por sche. Nu completeert men de 911- serie, nog eens verbeterd met een sterkere motor en details zoals een dakspoiler, met een Targa variant. Die Targa is anders uitgevoerd dan voorheen, hij heeft een glazen dak dat elektrisch onder de achter ruit kan schuiven. Het dak is blijk baar ook afneembaar, doch pre cieze details geeft Porsche nog niet. Opel toont natuurlijk de nieuwe Vectra in Frankfurt, opmerkelijk is dat daarbij tevens de stationcar variant te zien is. Pas over een j aar komt die te koop, waarschijnlijk omdat in de produktie geen plaats is om hem nu al te bouwen. Offi cieel heet de stationcar nog een 'studie', tussen andere heel inte ressante studies. Het lijkt waar schijnlijk dat ook de Corsa Eco 3 iets laat zien van produktiemate- riaal voor de nabije toekomst. De aanduiding Eco 3 slaat op de 'drieliter-auto' waai- de Duitse in dustrie vol van is: een auto die drie liter op honderd kilometer ver bruikt. Dat haalt de Corsa Eco 3 met een nieuwe motor: 3,41/100 km gemiddeld, 2,61/100 km bij 90 km/h. Die motor is een 1,7 liter turbodie sel met vier kleppen per cilinder en direkte dieselinjektie. Het moet wel raar lopen als dat slechts een studie blijft. Dient als basis niet de produktie-diesel van Astra en Vec tra? Dat hij verschijnt in een Cor sa, extra licht gemaakt met kost bare kunststof delen, dient slechts om te tonen hoe dicht men al bij de nagestreefde '3-liter auto' is. Opel toont ook nogmaals de stadsauto studie Maxx, nu inclusief een bij passende, zuinige eenliter drieci linder benzinemotor. Alfa Romeo zal minder aandacht trekken, maar heeft toch een pri meurtje met de 145 Quadrifoglio. Deze versie was al beloofd bij het debuut van de 145, eind vorig jaar. Voorin ligt de 110 kW/15'0 pk sterke tweeliter Twin Spark motor welke eerder debuteerde in de 155 en GTV/Spider. Deze sportiefste 145 wordt half oktober leverbaar, voor circa 45.000. Peter Fokker Op technisch gebied heeft de Vec tra een mooie onafhankelijke ach terwielvering te bieden en een gamma van grotendeels pittige motoren, dus ook zo'n beetje een Omega-niveau. Waaraan Opel nog behoefte heeft is een extra diesel motor. De reeds lang bekende 1,7 turbodiesel maakt (te) veel geluid, al presteert hij verder alleszins be hoorlijk. Een graadje beter voor wie dat wil heeft Opel niet in huis, de van BMW overgenomen zesci linder turbodiesel uit de Omega past onmogelijk in een Vectra. Het effect van de nieuwe wielop hanging stelt licht teleur, de weg- ligging profiteert heel duidelijk maar het comfort minder. Een spe ciale rijproef op een afgesloten baan demonstreerde overtuigend dat de nieuwe Vectra veel gevoeli ger en directer stuurt dan de oude, en zonder om stuurcorrectie te vra gen beter in zijn spoor blijft. Geluid van de wielophanging valt extra op omdat de Vectra uiterst weinig windgeruis produceert. Hij voelt wat hard aan omdat de car rosserie blijkbaar een enorm stuk stijver werd. Dat helpt aan een goede wegligging, maai1 maakt het moeilijker een soepel veerkarakter in te bouwen. De tegenvallende stoelen van de Vectra zijn jammer. De goedkoop ste Vectra, vierdeurs met 52 kW/71 pk sterke 1,6 liter motor, kost 38.450, tweeduizend gulden meer dan het oude model. Peter Fokker De aankondigingen van primeurs die de autoshow van Frankfurt zal brengen zijn al zo talrijk, dat het aan de jeugdfilm The Never ending Story doet denken. Over een reeks nieuwe modellen kon de afgelopen weken al nader bericht worden, maar de nieuwsstroom blijkt maar niet te stoppen. Daarom alvast weer wat hoogtepunten, zodat in het verslag van de show straks meer ruimte overblijft voor nieuwtjes waarvan nog geen details bekend zijn. Targa-versie van de Porsche 911 met een panoramisch glazen dak. De meeste vouwfietsen zijn lastig te hanteren. Het in- en uitklappen kost nogal wat kracht. Opbergen in de bijgeleverde hoes is vaak zo bewerkelijk, dat veel eigenaren er geen gebruik van maken tijdens het reizen. E en vouwfiets is niet ideaal, concludeert een testpanel van veertien ANWB-werknemers die bij wijze van proef een paai* weken met een vouwfiets naar het werk zijn gekomen. Van de zeven getes te vouwfietsen is het rijcomfort goed tot redelijk, maar niet één kan tippen aan dat van een ge wone fiets. De meeste testrijders vinden de vouwfiets te klein. Ook het snelle trappen is hinderlijk, omdat het verzet te klein is. Het vouwgemak was van de Micro- bike (10,6 kg, 1.095) 'zeer goed'. Van Brompton T5 (13,3 kg, 1.499) en Di Blasi (15,1 kg, 985) was dat 'goed'. Raleigh Folding (13,5 kg, 845) en Union Multivouw (15,6 kg, 875) kregen 'redelijk' voor het vouwgemak en Batavus Easy Tra vel (14,5 kg. ƒ799) en Bickerton Country (13,1 kg, ƒ1.195) waren hierin 'slecht*. Dameszadels Het Amerikaanse bedrijf Terry legt zich toe op de bouw van vrouwvriendelijke fietsen en on derdelen. Onlangs is daar een za del bijgekomen dat volledig is af gestemd op het vrouwelijk zitvlak. Het heeft een holte op de plaats waar het schaambeen rust en een luchtige bedekking van schuim- plastic. Het zadel is binnenkort verkrijgbaar voor toerfietsen 79) en voor mountainbikes 99). In navolging van Engeland en Frankrijk komen er steeds meer verkeersrotondes in Nederland. Ze dienen om auto's zonder hinder van stoplichten gelijkmatig en met lage snelheid over kruisingen te voeren. Fietsers komen hierbij nogal eens in de knel, zo laat de prdktijk zien, omdat de voorrangs regeling niet overal duidelijk is. Auto's die afslaan behoren fietsers die de rotonde volgen voorrang te geven. Dat staat soms wel, maar vaker niet extra aangegeven. De fietsersbond ENFB heeft een brochure Fietsvriendelijke roton des gemaakt, bedoeld voor ieder een die betrokken is bij de besluit vorming over rotondes. Aan de hand van tekeningen en foto's maakt de brochure duidelijk wat de voor- en nadelen van de roton des zijn en hoe de voor fietsers ideale rotonde eruit zou moeten zien. Theo van der Kaaij Een vouwfiets blijkt in de praktijk niet zo ideaal te zijn. ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1995 De nieuwe Opel Vectra, in Nederland leverbaar vanaf 7 november, blinkt vooral uit met techniek en uitrusting die deels nog een stap verder gaan dan bij de riante Omega. Hoewel de Vectra ook in afmeting groeide blijft hij echter van binnen een stuk kleiner dan een Omega. Over een jaar volgt ook een Vectra in stationcar-versie, die op de komende autoshow van Frankfurt al te zien zal zijn. Tegelijk met de stationcar zullen zij-airbags in de portieren en een navigatiesysteem (fabrikaat Philips) voor de Vectra leverbaar worden. De grote aandacht voor zijde lingse botsbescherming heeft wel een nu al merkbaar nadeel. Het vergt nogal wat ruimte in de por tieren, waardoor minder vrije breedte overblijft voor de stoelen. Die zijn voorin bepaald aan de smalle kant, bovendien zijn ze te hard, hetgeen eraan te wijten zou zijn dat Opel niet de gewenste soort vulling voor de stoelen aan geleverd kreeg. Het zitcomfort voorin valt tegen, terwijl de achter bank juist heel ruim is en prettig zit. De bank is zelfs zo groot dat het lijkt alsof de Vectra binnenin hele maal niet groeide, de voorstoelen kunnen vrijwel geheel tegen de zit ting van de achterbank geschoven worden. Maai1 dat komt mede door het grote verstelbereik van de voorstoelen en de lange achterzit ting. Niettemin is de Vectra geen zit- ruimtewonder, dus geen te directe Het zitcomfort van de Opel Vectra valt voorin wattegen. concurrent voor de Omega, al biedt hij wel nagenoeg even veel bagageruimte. Het informatieve en overzichtelijke dashboard van foto GPD Net als de Omega heeft elke uit voering van de Vectra standaard een anti-blokkeer remsysteem en centrale deurvergrendeling. de Vectra, met naast de gebruike lijke meters een fors elektronisch afleesseherm, heeft vrijwel hetzelf de model als dat van de Omega. (Advertentie) Laat u door ons adviseren! Wij zijn geheel onafhankelijke hypotheek adviseurs. U ontvangt van ons een uiterst objektief advies. Kosteloos én geheel vrijblijvend! Beslist doen voor u beslist... Zierikzee: Manhuisstr. 1-3. Tel. 01110-17808. Goes: Vlasmarkt 4. Tel. 01100-51588. Middelburg: Lange Geere 153. Tel. 01180-29828. Vlissingen: Badhuisstraat 137. Tel. 01184-13900.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 34