mode Zeeland in het Amstel Pittige, korte kapsels voor meisjes The Godfather inspiratiebron nieuwe haarlijn Mode-feest in Amsterdam VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1995 Fier wappert de Zeeuwse vlag, pas gewassen en net gestreken, naast de vlaggen van de Verenigde Staten, Japan, het Verenigd Koninkrijk en natuurlijk de nationale driekleur, aan de gevel van het Amsterdamse Amstelhotel. Voorbijgangers blijven staan en vragen zich in gemoede af van welk land die ene vlag is. Het antwoord wordt al snel duidelijk als er drie VIP-bussen arriveren vol Zeeuwen. Kiek daer hang 'tie wijzen ze vol trots en bestijgen vervolgens statig de trappen van het fraaie hotel. Het Amstel is één dag het toneel waarop Zeeland een hoofdrol speelt. Het is 'oal Zêêland' wat de klok slaat tijdens een modepresentatie omlijst met culinaire verrassingen uit de provincie. De Grote Markt in Goes koestert zich in een waterig zonnetje. Het is stil, een gewone zondagmorgen in september. Dan verschijnen er drie ronkende VIP- bussen en een groot aantal bovenmodale personenauto's. In no time is de Markt ge vuld met het geluid van dichtklappende autoportieren, klikkende dameshakken en enthousiaste begroetingen. Enkele duttende duiven schrikken op en fladde ren zenuwachtig weg. De opmaat voor het evenement Zeeland in het Amstel. Als de bussen verdwijnen keert de rust, althans in Goes, weer terug. Zeeland, Winterpaleis in het Amstel, een prestigieuze mode-show waarin Zeeuwse zaken in alle opzichten een hoofdrol spe len. De Goese modezaak 't Witte Paerdje, initiatiefnemer van het geheel, presen teert tijdens een middag- en avondshow de nieuwe wintercollectie, samen met Jaap Herenmode, Clou schoenmode en sieradenohtwerper Harry Hutjens, allen eveneens uit het Goese. Maar het Zeeuwse aspect beperkt zich niet tot uiterlijkhe den. Ook aan het innerlijk van de mens is gedacht. De presentatie wordt omlijst door culinaire verrassingen van eigen bo dem. Zeeuwse oesters, tarbot van de Sea- farm op Neeltje Jans, pré salé-vlees uit Saeftinge, zeesla en zoetigheden op basis van de Crème de Cassis de Zélande. En of dat nog niet genoeg is, Ron Henderikse van 't Groot Paradijs in Middelburg mag voor de gelegenheid de scepter, beter ge zegd de pollepel, zwaaien in de keuken van het restaurant. Zo'n tweehonderd Zeeuwse gasten hebben hun weg naar het Amstel gevonden om de shows bij te wo nen. Zeeuwser kan het niet, daar in Am sterdam. Kroonluchters In de imposante kroonluchters van de Spiegelzaal flonkeren oorbellen en gou den knoopjes. Geroezemoes vult de ruim te. Glazen glanzen op het witte damast als de 'Escabeche van zalmforel met aardap pel, spek en laurier' wordt uitgeserveerd. 'Oude visrotten' in het vak als Bart Schot en Piet Verwijs-Van den Endt proeven en kernen. Een minzaam knikje, het is in or de bevonden. De oesters die eerder het aperitief op het balkon van het Amstel be geleiden ontlokken Verwijs de opmerking dat 'ze nog te lacteus zijn'. „Maar als je ze ijskoud serveert zoals hier, met een schijf ivoor. 'Hè'je hezien wie dat 'is': Ja, herken ning want onder de dressmen bevindt zich onze eigen Goese verspringer Frans Maas. Geroutineerd toont hij 'zijn' modellen als of hij nooit Europees kampioen Indoor is geweest. Niets te merken van de reeks blessures die hem hardnekkig achtervolgt en uitschakelde voor het WK in Göteborg dit jaar. Soepel wandelt hij langs de tafels, jasje aan, jasje uit... Mannenmode De herenkostuums die voor het voetlicht getoond worden geven duidelijk aan dat er een kentering te zien is in de mannen mode. De pakken zijn eleganter, slanker gesneden met speelse details. Kraagloze, hooggesloten (vier knopen!) colberts met contrasterende zakkleppen en kragen. Ki monosluitingen, ritsen en reliëf in het ma teriaal maken dat het pak 'wat te vertel len heeft' zoals Jaap Scheffer van de man- nemodezaak het omschrijft. „Er moet wel lol aanzitten. Zelfs het klassieke pak heeft grappige details, het is nooit saai." Ele ganter is ook de schoenmode. Bij de vrou wenschoen is de hak duidelijk terug, lees ten zijn smaller gesneden en bandschoe nen zijn in tal van varianten te vinden. Een tweede gerecht van Zeeuwse bodem bereikt de tafels: Tarbot uit de oven met kruidensaus'. Een thuiswedstrijd voor Bart Schot (de vis komt immers uit zijn kwekerij) die dan ook duidelijk genietend het gerecht consumeert. De beide 'oude visrotten' in het vak, aan één tafel ver enigd, raken al snel in een gesprek over de kwaliteit van de tarbot, die zoals duidelijk wordt 'niet te zwaar, is maar net goed'. Hoe kan het ook anders. Saai is overigens ook niet van toepassing op de collectie dameskleding. Goed uitge werkte combinaties waarbij minirokken afgewisseld worden met rokken die in lengte rond de knie zweven, getailleerde jasjes met opvallende sluitingen en con- strasterend kleurgebruik. Er wordt goed keurend geknikt en gewezen. Als een bo- venstukje wat al te transparant is duiken enkele heren snel met de neus in het glas wijn. Humoristische truien (Mickey en Minnie Mouse duiken levensgroot op) en eenvoudige maar goed gesneden jurkjes passeren de revue. Echt grappig was een koltrui met in de kol een grote gebreide, rode mond. Eversdijk Voor het hoofdgerecht wordt als een soort 'tussengerechtje' het Zeeuwse Eerste Ka merlid Huib Eversdijk ten tonele gevoerd. Hij heeft de lachers al snel in de hand als hij Bart Schot in zijn verhaaltje betrekt: „Normaal zitten Bart en ik 's zondags er gens anders. We zitten hier eigenlijk de Dag des Heren te ontheiligen, maar het is wèl lekker." Het 'pre-sale rundvlees ge braden met vleesjus en lasagne van zee sla' streelt de smaakpapillen en gunt de aanzittenden even een moment van bezin ning. 't Witte Paerdje schuwt het niet om ook een gedeelte van de bontcollectie te to nen. Geen protest vanuit de zaal op de lu xueuze jassen met veel ruimte in de ach terpanden. Zou bont weer mogen? Zoet en calorieën mogen in ieder geval wel getuige de snelheid waarmee het nage recht 'Gourmandise met crème de cassis uit Zeeland' in de magen verdwijnt. Als de laatste avondjaponnen vervolgens aan het publiek getoond worden begint een run op de kleedkamers. Want dat mag, kijken, voelen en kopen natuurlijk. En daar ontwikkeld zich al snel een leven dige handel in hetgeen eerder getoond is. Jasjes worden gepast, orders opgenomen en Ali Schoester van 't Witte Paerdje be zweert een gretige klant dat het schattige mantelpakje 'helemaal op maat gemaakt kan worden en dat de rok op iedere ge wenste lengte kan worden genaaid'. De dressmen bekijken het tafereel geamu seerd. En zo komt een ieder aan zijn trek ken, daar in het Winterpaleis Zeeland in het Amstel. Annemarie Zevenbergen Een extravagante creatie van Thierry Mugier, met verentooi in warme rood"- en oranjetinten. foto Rob List Het model Jazzy. foto Cosmo hairstyling Jonge, grappige combinatie in zwart, wit en rood. foto Rob List je citroen, proeven de meesten dat niet", aldus oester kenner Verwijs. En dan komt de eerste kleding. Een spet terende ouverture met indrukwekkende avondjaponnen van Thierry Mugier. Een gedeelte van zijn couture-collectie die hij onlangs in Parijs toonde ter gelegenheid van zijn twintigjarig jubileum. Jerry Hall showde daar destijds één van de creaties die nu in het Amstel langs het Zeeuwse publiek gaat. Prachtig uitgewerkte mo dellen met geraffineerde draperieën en immense capes afgezet met zilvergrijze zijde of veren in rood-, oranje en zwarttin- ten. De aandacht van het Zeeuwse pu bliek is onmiddellijk gevangen. Of, zoals Heer van Heusden wijnkooper (met twee oo's) Piet Taselaar het plastisch omschrijft „de vrouwen kijken net zoals de boeren als ze stamboekvee keuren." En dan werd een model, door Claudia Schiffer in Parijs getoond, waarbij de bilpartij vol ledig bloot werd gelaten nog niet eens ge showd. De tweedelige pakjes van Mugier roepen ook bewonderende zuchten op van het vrouwelijk gedeelte van het publiek. Aparte mouwinzetten, opvallende naad verwerking en asymmetrische rokzomen maken van de ogenschijnlijk eenvoudige pakjes geraffineerde ensembles. Hoofd kleuren: zwart, paars en zwart-wit of voor mannen als vrouwen gelijk is. Een haarstijl die een beetje de sfeer ademt van The Godfather. Het straatbeeld lijkt weinig hoopge vend voor de nieuwe haarmodelij- nen voor komend seizoen. Bij vrou wen, met name de jongere, is het haar gewoon lang. Recht en los ge dragen, een beeld dat bij veel mode presentaties ook te zien is. Dan zou het model Jazzy van Cosmo nog de meeste kans maken bij de jongeren. Bij dit kapsel wordt het haar, zowel bij mannen als bij vrouwen, zo ge knipt dat het als een waaier langs het hoofd valt. De haarscheiding met de lange lok kan afhankelijk van de gezichtsvorm of de valling van het haar, hoog of juist iets lager gedragen worden. De lange lok, die naar achter toe iets wordt opge knipt, bepaalt het gezicht van Jaz zy. Sepciaal voor dit model werd een kleuring ontwikkeld. Tri-color, die een gemêleerd effect geven van schaduw en licht. De kleuraccenten kunnen variëren van blond-, rood tot allerlei bruintinten. Intercoiffure zoekt het in kunstma tig geconstrueerde kapsels die er op de foto's heel fraai uitzien, maar in de praktijk moeilijk haalbaar zijn. Neem het model waarbij de zware pony iets bol naar binnen wordt ge föhnd, de nekpartij langer wordt ge houden en naar buiten valt en de zij- lokken weer korter blijven en schuin naai- voren vallen. Bekend is ook het model waarbij het aloude pagekopje het uitgangspunt vormt. De forse pony bolt naar bin nen en de rest van het haar wordt naar buiten 'gedwongen' met een ronde borstel. De organisatie om schrijft de modellen als een stijl die een chique en gedistingeerde uit straling heeft, met een persoonlijke humoristische toets. Tja..... A.Z. Beeldschone plaatjes tonen fraai gekapte dameshoofden, maar of de haardracht in de praktijk ook gedragen zal worden valt te betwij felen. De kappersorganisatie Inter coiffure presenteert de nieuwe haar lijn voor komend seizoen aan de hand van fraai gestyleerde foto's. Maar ook dit jaar weinig nieuws on der de zon. Krullen, variaties op een page kopje en een model met een op geknipte nekpartij en langere lok ken op het hoofd die met de vingers gemodelleerd worden. De Nederlandse haarketen Cosmo zoekt het in één model dat zowel Eén van de kapsels van Intercoiffure. foto Alain Longeaud gensmodel noemt zij een Tandje', ook wel champignonhoed. Het haar is op het hoofd op gelijke lengte geknipt en in de -nek opgeschoren waardoor er een vrij scherpe rand onstaat. Het 'randje' dus. „Ik ben dat model nu al aan het verande ren. Die hele scherpe rand moet wat vloeiender worden, dus laat ik de haren wat soepeler in elkaar overgaan." Kaal-kuifje „Je ziet duidelijk dat het hele korte jon genskopje, het stekeltje dus, uit is, net als dat kaal-kuifje. Ze zijn er natuurlijk nog wel, want er zijn jongens die zulk haar hebben dat alleen stekeltjes een uit komst bieden. Maar over het algemeen is er een trend naar korter, pittig haar voor meisjes en langer haar voor jongens. Waarom moet meisjes altijd recht, lang haar hebben, omdat het meisjes zijn. De boblijn die ik knip staat heel pittig. Het haar wordt naar de kaaklijn toe schuin weggeknipt en achter opgeknipt. Het is heel makkelijk te dragen en het blijft ook goed zitten. Je kunt natuurlijk variëren met de lengte." Het knippen van een kinderhoofdje wijkt technisch gezien niet veel af van dat van een volwassene. Alleen 'grote mensen' blijven wat makkelijker stil zitten. Je moet heel soepel zijn en makkelijk kun nen meebewegen met het hoofdje. Laat zo'n kind ook maar lekker bewegen. Trekken en sjorren werkt gewoon niet. Kinderen hebben er een hekel aan als ze worden vastgehouden. Dat kun je het verder wel vergeten. We sturen een kin netje wel eens een beetje maar echt dwin gen kan niet." De jongste klant die zij ooit geknipt heeft was een baby van twee maanden. „Een jongetje met echt een hele bos haar, waar je weinig meer mee kon dan stekeltjes maken. Dat heb ik toen gedaan en het jochie komt nu nog steeds. Hij is nu een half jaar." De gemiddelde leeftijd van Ruth's cliëntèle ligt tussen de twee en zes jaar. „Ik wil niet dat geëikte. Vroeger waren ouders al blij als het haar geknipt was; jongens kort, meisjes lang, klaar. Nu kan er veel meer. Ik ga bij mijn modellen al tijd een beetje uit van de volwassen haar mode. Maar permanenten en verven doe ik niet. Bij de hele kleintjes is dat natuur lijk niet aan de orde maar ook bij meisjes van acht zet ik geen permanent. Dat kun je pas doen als het haar helemaal is ont wikkeld, En dat is over het algemeen niet voor het twaalfde jaar. Het haar is voor die tijd veel te zacht en te fijn." ,?Het is ook heel belangrijk om goede ver- zorgingsprodukten te gebruiken. De meeste ouders denken dat een babys- hampo gewoon doorgebruikt kan wor den, maar dat is niet goed. Een baysham- poo reinigt de hoofdhuid niet echt en daardoor kan berg ontstaan. Zodra een kind beweeglijker wordt, gaat kruipen of lopen, in de zandbak terecht komt, moet je een kindershampoo gaan gebruiken. Die is ook zacht, maar reinigt de hoofd huid goed. En die kindershampoo prikt ook niet in de ogen." Ruth is inmiddels al bezig met de nieuwe modellen voor de zomer. „Het kaal-kuifje gaat helemaal verdwijnen. Ik vind dat ook lelijk, zo'n kaal koppie en dan op eens zo'n pluk haar. Het jongenshaar wordt wel korter, maar geen stekels. Ge woon lekker een beetje wild. foto Willem Mieras Stekeltjes, een randje (ook wel cham pignonhoedje genoemd) en kort- kuifje. Het gaat hier niet om benamingen van paddestoelensoorten die in ons land te vinden zijn, maar gewoon om kinder kapsels. Want de tijd van meisje; lang haar en jongen; kort haar als het maar geknipt is, lijkt voorbij. Haute coifure voor zuigelingen en peuters? Een kijkje in de Goese kapsalon Kids Only, waar al leen kleintjes onder het kappersmes gaan. Kinderen tellen modisch gezien steeds meer mee. Slimme fabrikanten hebben al lang speciale kindermodelijnen ge creëerd en die kleding gaat grif van de hand. Kinderen kunnen, zodra ze kun nen praten, al ras vertellen wat ze wel en niet aan willen trekken. Dat geldt voor bovenkleding maar ook voor schoenen en zelfs voor ondergoed. 'Nee. ik wil dié blauwe, niet de goene'. En probeer dan maar eens om toch die 'goene' onder broek aan te trekken. Nu is een onder broek niet iets waar echt strijd om gele verd moet worden, wat maakt zo'n kleur immers uit. Maar haren zijn toch al wat belangrijker. Ruth Schepers weet daar alles van. De souplesse die een kinderkapster moet hebben en het geduld. Want haast is uit den boze en ongeduldig aan een te bewe gelijk kinderhoofdje trekken is helemaal verkeerd. Ruth heeft voor komende win ter haar eigen kinder-haarmodelijn sa mengesteld. „Er is op het gebied van kin derkapsels eigenlijk niets. Wat er is, is zo netjes, zo braafjes. Saai gewoon." Zij maakte twee basismodellen, waarbij het meisjesmode] is gebaseerd op een bo blijn, zij het schuin weggeknipt. Het jon- Kinderkapster Ruth Schepers met één van haar jonge modellen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 45