mode Het pak is terug Krokodillebril Klassieke schoen duikt weer op Comfortabel mannenondergoed Klassieke krijtstreep kenmerkt winterkleding 31 47,50 VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1995 Het nieuwe mannenkostuum heeft een hooggesloten, lang en met schuin weggesneden voorpanden. Verfijnd enkellaarsje "Vromani", speciaal voor ons gestyled in Italië. In zwart, bruin e,p donkerblauw. Soepel calf leder met mooie métalisé print en suède omslag, ook omhoog te dragen. Fraai bij de mode van het najaar. Maten 35 t/m 42. normaal ook al laag geprijsd voor fl.230,-. T/m 16 sept. geldt, voor zover voorradig, de verbazende prijs van I Wassen, knippen en modeldrogen en... het is toch bij van de sande haarverzorging intercoiffure - interbeauté haute coiffure francaise Vlasmarkt 35 telefoon 01180-1 2692 4331 PD Middelburg Petit pique is de benaming van een speciale weefstructuurDragers van de. Lacoste poloshirts, die met dat krokodilletje, kennen de structuur die in ie dere polo van de fabrikant terugkeert. René Lacoste, de man achter de shirts, wilde zijn petit, pique ook nog ergens anders verwezenlijken; namelijk op een brilmontuur. Dat is lang bij een droom gebleven omdat de technische verwezelij- king ervan niet mogelijk bleek. Tot voor kort, want een Franse monturenfabri- kant is erin geslaagd de weefselstructuur èn het krokodilletje aan te brengen in het metaal van veren, blok en neusbrug. De brillen, Les lunettes du crocodille petit pique genaamd, make?i deel uit van de nieuwe najaars- en whiter collectie brillen van Lacoste. fotoBuchmann bij overdrijven een voorwaarde lijkt te zijn. 'Te groot', 'te wijd' of 'lekker excen triek' zijn dan ook zeker toegestaan. Straatmode Het echte nieuws voor het volgende sei zoen zit niet in de geklede mannenmode, maar in de categorie 'straatmode', afge stemd op de rage-gevoelige, doorgaans jeugdige mode-consument. Voor hem geen kostuum en zelfs geen combinatie, maar een opvallende, schijnbaar lukraak bij elkaar geraapte outfit in afgewassen kakikleuren groen, bruin of blauw en kei harde kleuren rood, geel, blauw, paars, zwart, wit en vooral veel oranje. En bij voorkeur van hypermoderne synthetische materialen. Vinyl-motorjacks bij voor beeld met stoere, grove ritsen en contras terende teksten of emblemen, gewatteer de body-warmers, met borg gevoerde sur vivaljacks en gevechtsbroeken in kaki-ca- mouflageprints, nylonjacks, parka's en overshirts van fleecestoffen, hessen van namaakbont en T-shirts met grote, ge plaatste dessins als graffity of badges. De metallic-coatings en dan vooral in zil ver, doen het in deze categorie goed. Be halve in dessins op shirts en parka's, wor den ze ook toegepast voor allerlei jacks, waaronder glanzende, dik gewatteerde exemplaren. Lakleer is eveneens een favo riet materiaal, niet alleen voor strak aan sluitende broeken, maar ook voor felge kleurde schoenen. Ook gewoon leer is ge wild voor allerhande jacks en jassen. Zo- Ruim jasje met grote opgezette zakken over een vestje dat hoger gesloten is dan het bekende giletje. foto Matinique lang het er maar flink versleten en shabby uitziet. De spijkerbroek moet voor het eerst sinds jaren het onderspit delven. Weliswaar blijft het five-pocketmodel broek gehand haafd, maar de denim-blauwe uitvoering verdwijnt wat naai' de achtergrond. Blauwe denim wordt wel veel toegepast in jacks en in loshangende hessen, maar voor de overbekende spijkerbroek wordt dit materiaal meer en meer vervangen door stevige ribcords en katoenen kwali teiten in donkere kleuren en zwart. Verder zijn er twee thema's, die in de afge lopen seizoenen al ruimschoots hebben bewezen tot de blijvertjes te behoren. In de eerste plaats de country-trend, geënt op het leven van de Britse platte lands-aristocratie. Elegant, comfortabel en warm zijn sleutelwoorden in dit mode beeld, waarin we opnieuw veel tweed-col berts tegenkomen, al dan niet voorzien van suède elleboogstukken en dito kraag je. Maar ook royale ribcordbroeken, grof gebreide truien in melées (met een col of met een ritsje), korte, vierkante cabans en parka's, stevige jacks van canvas of ge coate katoen, met dubbele sluitingen en koordsluitingen, opgestikte zakken en ac centen van leer, alsmede joppers met rit sen en vooral veel wax-j assen. De over hemden in allerlei ruitdessins zijn door gaans geruwd. Ze worden bij voorkeur ge dragen met een overshirt, een gebreid vestje of een los hangend fleece-shirt met Noorse folkloremotieven. De warme kleuren saffraan, bruin, beige, terra-cotta, koraal en kaki en de koelere tinten grijs en ijsblauw weerspiegelen de kleuren van het al winters wordende herfstlandschap, dat als achtergond dient voor deze wat avontuurlijk ogende, nostalgische trend. Wat ook blijft is de werkmanslook, een re gelrechte voortzetting van het modebeeld van vorig jaar. Sobere kleuren als lever, loodgrijs en donker blauw met een afge wassen 'look' en stevige, geruwde stoffen benadrukken het beeld van de hand werksman, die in het zweet des aanschijns zijn dagelijks brood verdient. De kleding is zo minimaal mogelijk en weerspiegelt de drukkende sfeer van de crisisjaren: ge- meleerde, geribbelde truien met een ritsje of coltruien, hooggesloten gebreide vest jes met festonsteken afgewerkt of met va ge streepdessins, tops die de indruk wek ken mouwloos te zijn en in laagjes te wor den gedragen, doordat de mouwen van een contrasterende stof en/of kleur zijn, stevige korte jassen, ongeconstrueerde ribcordjasjes en tricot shirts. De noeste arbeider op het lijf geschreven zijn ook de met borg gevoerde bodywar mers, overalls en timmermansbroeken met extra zakken en gereedschapslussen op de pijpen. Alles flink verstevigd met ex tra knopen, metalen sluitingen en sier- stiksels. Bretels zijn in dit thema haast on misbaar, al was het alleen maar om de sfeer ervan te onderstrepen. Bretels en timmermansbroeken, ban kierskostuums en satijnen overhemden, motorjacks van vinyl en tweedcolberts met suède elleboogstukken: het contrast kan haast niet groter zijn. Komende win ter wordt het allemaal samengevoegd in één modebeeld. Een modebeeld van uiter sten: van chique tot shabby, van cosmo- politisch tot landelijk, van ingetogen tot extreem. Een compleet modebeeld, waar in zowel de dissident als de avant-gardist, het klassieke type als de eigentijdse hippy zich zullen herkennen. Kitty van Gerven T~\ e nieuwe mannenschoenen zien Uer slanker en eleganter uit dan afgelopen seizoen. De zogenaamde city-schoen speelt een belangrijke rol. Daarin zijn alle klassiekers weer present: van brogue tot derby en van monk tot pennyloafer. Op vallend is de terugkeer van de klas- siék-élegante enkellaars, die er met veter, brogueperforatie en gesp is. Luxe materialen of een rustige ma- terialenmix met een fijne print en nubuck voeren de boventoon. Een nieuwe, enigzins extravdgente trend is de toepasing van veiden hang uiterlijk) met een ivilde die- renprint zoals zebra in de spiegels van schoenen en op boots. Voor wat de kleuren betreft: Zwart, bruin, blauw en wat bordeaux maken de dienst uit. Het aanbod aan stoere, sportieve en boots blijft groot, maar ook hier slankere vormen. De profielzolen zijn wat minder grof geworden. Ge vet leer en nubock beheersen hier het schoeisel. Favoriet zijn bruinen in allerlei nuances. foto Piet Pulles Advertentie slank colbert foto HIJ De mannenmode voor komende winter laat het duidelijk zien: De nonchalante super-macho is van zijn troon gestoten door zijn conventionele tegenpool: het bankiers type uit de jaren veertig en vijftig; gladgeschoren, goed gekapt en onberispelijk gekleed in... een kostuum. Onderbroek met wat langere pijp. foto Mey (Advertentie) Het pak is terug, het staat in de man nenmode voor herfst en winter '95/'96 weer bovenaan de ranglijst. En zeker niet alleen voor de categorie die nog maar kort geleden afstand kon doen van het drie-de- lig grijs. Ook de modieuze, jonge man voelt zich weer helemaal thuis in het klas sieke krijtstreepje. Onberispelijk en ge distingeerd. Maar het pak heeft qua stylng wèl een ver andering ondergaan. Het komt nog het meest overeen met de kostuums van de helden uit de jaren-vijftig-films: licht ge tailleerd met doorgaans vrij korte, iets verbrede (opgesneden) revers en een over slagsluiting met acht knopen of een slui ting middenvoor met maximaal vijf kno pen. De broeken zijn comfortabel, maar niet overdreven ruim met twee of vier bandplooien en hangen royaal op de schoenen met een omslagje. Een vestje is onontbeerlijk. Het kan traditioneel van vorm zijn, maar ook hooggesloten of afge werkt met een klein kraagje. De nieuwe kostuums zijn messcherp ge sneden en uitgevoerd in authentieke ma terialen: stevige, gladde kostuumstoffen met fijne krijt- of kalkstrepen, visgraat motieven, vage vensterruiten en faux- uni's in sobere, wat sombere kleuren an traciet, zwart, inktblauw en allerlei bruin en grijstonen. De overhemden zijn ge woon wit, met vrij lange boordpunten, zo dat de brede dassen met kleine, kleurige prints het best tot hun recht komen. Wordt dit wat al te klassiek? Dan mag ook worden gekozen voor fijn gestreepte hem den met een (witte) button-downkraag. Het grote verschil met de kleding van wel eer is dat de pakken komende winter niet 'gebeiteld' zitten, maar soepel de li chaamsvormen volgen. Bovendien is er voor elk wat wils. Wie het nieuwe beeld met wat gevoel voor humor wil benaderen kan kiezen voor een hippy-achtige inter pretatie in de jaren zestig- en zeventigstijl. Het kostuum en de combinatie blijven daarbij uitgangspunt, maar de colberts vertonen grote gelijkenis met de beroem de Beatles-jasjes, ongeconstrueerde, re- versloze jasjes met een rond kraagje of een opstaand boordje en een knoopsluiting middenvoor. De bijpassende broeken zijn aansluitend en doorgaans zonder band- plooien. Het overhemd mag vervangen worden door een coltrui, maai' het vestje blijft ook in deze stijl een must. De wollen raglanjas maakt evenwel plaats voor knielange trenchcoats. Of juist voor opvallend getailleerde jassen met een ve lours kraagje, die grote gelijkenis verto nen met de dracht van de dandy van rond de eeuwwisseling. Dit beeld van de artis tieke intellectueel kan nog worden ver sterkt met behulp van hooggesloten gilets met een satijnen kraagje, met satijnen overhemden of gevoerde ribcord over shirts en gebreide of fluwelen vestjes. Het zwarte, fluwelen kostuum houdt duidelijk het midden tussen de hippy-look en de dandy-stijl. Overigens biedt deze dandy-stijl allerlei mogelijkheden om te experimenteren en zelfs te provoceren met elementen uit de kleding van rond de eeuwwisseling, waar- r is meer onder de zon dan de witte katoenen onderbroek met gulp of het boxershort met konijntje sprint. Ondergoed voor mannen gaat een steeds belangrijker plaats innemen. In korte tijd zijn de slip en boxer veranderd in onderbroeken die zitten als een tweede huid. Na den zijn niet langer zichtbaar en het dikke elastieke boord is vervangen door een platte elastische band. Het mannenondergoed voor ko mend seizoen heeft wel wat details teruggekregen van het ouderwetse lijfgoed, omdat die gewoon handig waren. De gulp bijvoorbeeeld is weer in ere hersteld, met openval lende knoopjes of ritsen. De pijpen zijn vaak wat langer, soms zelf tot boven de knie en sluiten goed om het bovenbeen. Als hemd en slip als bo dy aan elkaar zitten, is er gedacht aan simpele sluitingen. Wit en zwart zijn de hoofdkleuren, •maar ook donkerblauw, donker rood en groen breken door, naast garenmélanges in bijvoorbeeld na turel en grijstinten. Prints duiken hier ook op. Ribbels en piques zor gen voor structuur in de stof en kno pen, labels en bandelastiek geven het ondergoed een extra accent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 43