mode
Het pak is terug
Krokodillebril
Klassieke schoen
duikt weer op
Comfortabel
mannenondergoed
Klassieke
krijtstreep
kenmerkt
winterkleding
31
47,50
VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1995
Het nieuwe mannenkostuum heeft een hooggesloten, lang en
met schuin weggesneden voorpanden.
Verfijnd enkellaarsje "Vromani", speciaal voor ons gestyled
in Italië. In zwart, bruin e,p donkerblauw. Soepel calf leder
met mooie métalisé print en suède omslag,
ook omhoog te dragen. Fraai bij de mode van
het najaar. Maten 35 t/m 42. normaal ook al
laag geprijsd voor fl.230,-. T/m 16 sept. geldt,
voor zover voorradig, de verbazende prijs van I
Wassen, knippen en
modeldrogen
en... het is toch bij
van de sande haarverzorging
intercoiffure - interbeauté
haute coiffure francaise
Vlasmarkt 35
telefoon 01180-1 2692
4331 PD Middelburg
Petit pique is de benaming van een speciale weefstructuurDragers van de.
Lacoste poloshirts, die met dat krokodilletje, kennen de structuur die in ie
dere polo van de fabrikant terugkeert. René Lacoste, de man achter de shirts,
wilde zijn petit, pique ook nog ergens anders verwezenlijken; namelijk op een
brilmontuur. Dat is lang bij een droom gebleven omdat de technische verwezelij-
king ervan niet mogelijk bleek. Tot voor kort, want een Franse monturenfabri-
kant is erin geslaagd de weefselstructuur èn het krokodilletje aan te brengen in
het metaal van veren, blok en neusbrug. De brillen, Les lunettes du crocodille
petit pique genaamd, make?i deel uit van de nieuwe najaars- en whiter collectie
brillen van Lacoste. fotoBuchmann
bij overdrijven een voorwaarde lijkt te
zijn. 'Te groot', 'te wijd' of 'lekker excen
triek' zijn dan ook zeker toegestaan.
Straatmode
Het echte nieuws voor het volgende sei
zoen zit niet in de geklede mannenmode,
maar in de categorie 'straatmode', afge
stemd op de rage-gevoelige, doorgaans
jeugdige mode-consument. Voor hem
geen kostuum en zelfs geen combinatie,
maar een opvallende, schijnbaar lukraak
bij elkaar geraapte outfit in afgewassen
kakikleuren groen, bruin of blauw en kei
harde kleuren rood, geel, blauw, paars,
zwart, wit en vooral veel oranje. En bij
voorkeur van hypermoderne synthetische
materialen. Vinyl-motorjacks bij voor
beeld met stoere, grove ritsen en contras
terende teksten of emblemen, gewatteer
de body-warmers, met borg gevoerde sur
vivaljacks en gevechtsbroeken in kaki-ca-
mouflageprints, nylonjacks, parka's en
overshirts van fleecestoffen, hessen van
namaakbont en T-shirts met grote, ge
plaatste dessins als graffity of badges.
De metallic-coatings en dan vooral in zil
ver, doen het in deze categorie goed. Be
halve in dessins op shirts en parka's, wor
den ze ook toegepast voor allerlei jacks,
waaronder glanzende, dik gewatteerde
exemplaren. Lakleer is eveneens een favo
riet materiaal, niet alleen voor strak aan
sluitende broeken, maar ook voor felge
kleurde schoenen. Ook gewoon leer is ge
wild voor allerhande jacks en jassen. Zo-
Ruim jasje met grote opgezette zakken
over een vestje dat hoger gesloten is dan
het bekende giletje. foto Matinique
lang het er maar flink versleten en shabby
uitziet.
De spijkerbroek moet voor het eerst sinds
jaren het onderspit delven. Weliswaar
blijft het five-pocketmodel broek gehand
haafd, maar de denim-blauwe uitvoering
verdwijnt wat naai' de achtergrond.
Blauwe denim wordt wel veel toegepast in
jacks en in loshangende hessen, maar
voor de overbekende spijkerbroek wordt
dit materiaal meer en meer vervangen
door stevige ribcords en katoenen kwali
teiten in donkere kleuren en zwart.
Verder zijn er twee thema's, die in de afge
lopen seizoenen al ruimschoots hebben
bewezen tot de blijvertjes te behoren.
In de eerste plaats de country-trend,
geënt op het leven van de Britse platte
lands-aristocratie. Elegant, comfortabel
en warm zijn sleutelwoorden in dit mode
beeld, waarin we opnieuw veel tweed-col
berts tegenkomen, al dan niet voorzien
van suède elleboogstukken en dito kraag
je. Maar ook royale ribcordbroeken, grof
gebreide truien in melées (met een col of
met een ritsje), korte, vierkante cabans en
parka's, stevige jacks van canvas of ge
coate katoen, met dubbele sluitingen en
koordsluitingen, opgestikte zakken en ac
centen van leer, alsmede joppers met rit
sen en vooral veel wax-j assen. De over
hemden in allerlei ruitdessins zijn door
gaans geruwd. Ze worden bij voorkeur ge
dragen met een overshirt, een gebreid
vestje of een los hangend fleece-shirt met
Noorse folkloremotieven.
De warme kleuren saffraan, bruin, beige,
terra-cotta, koraal en kaki en de koelere
tinten grijs en ijsblauw weerspiegelen de
kleuren van het al winters wordende
herfstlandschap, dat als achtergond dient
voor deze wat avontuurlijk ogende,
nostalgische trend.
Wat ook blijft is de werkmanslook, een re
gelrechte voortzetting van het modebeeld
van vorig jaar. Sobere kleuren als lever,
loodgrijs en donker blauw met een afge
wassen 'look' en stevige, geruwde stoffen
benadrukken het beeld van de hand
werksman, die in het zweet des aanschijns
zijn dagelijks brood verdient. De kleding
is zo minimaal mogelijk en weerspiegelt
de drukkende sfeer van de crisisjaren: ge-
meleerde, geribbelde truien met een ritsje
of coltruien, hooggesloten gebreide vest
jes met festonsteken afgewerkt of met va
ge streepdessins, tops die de indruk wek
ken mouwloos te zijn en in laagjes te wor
den gedragen, doordat de mouwen van
een contrasterende stof en/of kleur zijn,
stevige korte jassen, ongeconstrueerde
ribcordjasjes en tricot shirts.
De noeste arbeider op het lijf geschreven
zijn ook de met borg gevoerde bodywar
mers, overalls en timmermansbroeken
met extra zakken en gereedschapslussen
op de pijpen. Alles flink verstevigd met ex
tra knopen, metalen sluitingen en sier-
stiksels. Bretels zijn in dit thema haast on
misbaar, al was het alleen maar om de
sfeer ervan te onderstrepen.
Bretels en timmermansbroeken, ban
kierskostuums en satijnen overhemden,
motorjacks van vinyl en tweedcolberts
met suède elleboogstukken: het contrast
kan haast niet groter zijn. Komende win
ter wordt het allemaal samengevoegd in
één modebeeld. Een modebeeld van uiter
sten: van chique tot shabby, van cosmo-
politisch tot landelijk, van ingetogen tot
extreem. Een compleet modebeeld, waar
in zowel de dissident als de avant-gardist,
het klassieke type als de eigentijdse hippy
zich zullen herkennen.
Kitty van Gerven
T~\ e nieuwe mannenschoenen zien
Uer slanker en eleganter uit dan
afgelopen seizoen. De zogenaamde
city-schoen speelt een belangrijke
rol. Daarin zijn alle klassiekers
weer present: van brogue tot derby
en van monk tot pennyloafer. Op
vallend is de terugkeer van de klas-
siék-élegante enkellaars, die er met
veter, brogueperforatie en gesp is.
Luxe materialen of een rustige ma-
terialenmix met een fijne print en
nubuck voeren de boventoon. Een
nieuwe, enigzins extravdgente
trend is de toepasing van veiden
hang uiterlijk) met een ivilde die-
renprint zoals zebra in de spiegels
van schoenen en op boots. Voor wat
de kleuren betreft: Zwart, bruin,
blauw en wat bordeaux maken de
dienst uit.
Het aanbod aan stoere, sportieve en
boots blijft groot, maar ook hier
slankere vormen. De profielzolen
zijn wat minder grof geworden. Ge
vet leer en nubock beheersen hier
het schoeisel. Favoriet zijn bruinen
in allerlei nuances. foto Piet Pulles
Advertentie
slank colbert
foto HIJ
De mannenmode voor komende winter laat het duidelijk
zien: De nonchalante super-macho is van zijn troon
gestoten door zijn conventionele tegenpool: het bankiers
type uit de jaren veertig en vijftig; gladgeschoren, goed
gekapt en onberispelijk gekleed in... een kostuum.
Onderbroek met wat langere pijp.
foto Mey
(Advertentie)
Het pak is terug, het staat in de man
nenmode voor herfst en winter '95/'96
weer bovenaan de ranglijst. En zeker niet
alleen voor de categorie die nog maar kort
geleden afstand kon doen van het drie-de-
lig grijs. Ook de modieuze, jonge man
voelt zich weer helemaal thuis in het klas
sieke krijtstreepje. Onberispelijk en ge
distingeerd.
Maar het pak heeft qua stylng wèl een ver
andering ondergaan. Het komt nog het
meest overeen met de kostuums van de
helden uit de jaren-vijftig-films: licht ge
tailleerd met doorgaans vrij korte, iets
verbrede (opgesneden) revers en een over
slagsluiting met acht knopen of een slui
ting middenvoor met maximaal vijf kno
pen. De broeken zijn comfortabel, maar
niet overdreven ruim met twee of vier
bandplooien en hangen royaal op de
schoenen met een omslagje. Een vestje is
onontbeerlijk. Het kan traditioneel van
vorm zijn, maar ook hooggesloten of afge
werkt met een klein kraagje.
De nieuwe kostuums zijn messcherp ge
sneden en uitgevoerd in authentieke ma
terialen: stevige, gladde kostuumstoffen
met fijne krijt- of kalkstrepen, visgraat
motieven, vage vensterruiten en faux-
uni's in sobere, wat sombere kleuren an
traciet, zwart, inktblauw en allerlei bruin
en grijstonen. De overhemden zijn ge
woon wit, met vrij lange boordpunten, zo
dat de brede dassen met kleine, kleurige
prints het best tot hun recht komen.
Wordt dit wat al te klassiek? Dan mag ook
worden gekozen voor fijn gestreepte hem
den met een (witte) button-downkraag.
Het grote verschil met de kleding van wel
eer is dat de pakken komende winter niet
'gebeiteld' zitten, maar soepel de li
chaamsvormen volgen. Bovendien is er
voor elk wat wils. Wie het nieuwe beeld
met wat gevoel voor humor wil benaderen
kan kiezen voor een hippy-achtige inter
pretatie in de jaren zestig- en zeventigstijl.
Het kostuum en de combinatie blijven
daarbij uitgangspunt, maar de colberts
vertonen grote gelijkenis met de beroem
de Beatles-jasjes, ongeconstrueerde, re-
versloze jasjes met een rond kraagje of een
opstaand boordje en een knoopsluiting
middenvoor. De bijpassende broeken zijn
aansluitend en doorgaans zonder band-
plooien. Het overhemd mag vervangen
worden door een coltrui, maai' het vestje
blijft ook in deze stijl een must.
De wollen raglanjas maakt evenwel plaats
voor knielange trenchcoats. Of juist voor
opvallend getailleerde jassen met een ve
lours kraagje, die grote gelijkenis verto
nen met de dracht van de dandy van rond
de eeuwwisseling. Dit beeld van de artis
tieke intellectueel kan nog worden ver
sterkt met behulp van hooggesloten gilets
met een satijnen kraagje, met satijnen
overhemden of gevoerde ribcord over
shirts en gebreide of fluwelen vestjes. Het
zwarte, fluwelen kostuum houdt duidelijk
het midden tussen de hippy-look en de
dandy-stijl.
Overigens biedt deze dandy-stijl allerlei
mogelijkheden om te experimenteren en
zelfs te provoceren met elementen uit de
kleding van rond de eeuwwisseling, waar-
r is meer onder de zon dan de
witte katoenen onderbroek met
gulp of het boxershort met konijntje
sprint. Ondergoed voor mannen
gaat een steeds belangrijker plaats
innemen. In korte tijd zijn de slip en
boxer veranderd in onderbroeken
die zitten als een tweede huid. Na
den zijn niet langer zichtbaar en het
dikke elastieke boord is vervangen
door een platte elastische band.
Het mannenondergoed voor ko
mend seizoen heeft wel wat details
teruggekregen van het ouderwetse
lijfgoed, omdat die gewoon handig
waren. De gulp bijvoorbeeeld is
weer in ere hersteld, met openval
lende knoopjes of ritsen. De pijpen
zijn vaak wat langer, soms zelf tot
boven de knie en sluiten goed om het
bovenbeen. Als hemd en slip als bo
dy aan elkaar zitten, is er gedacht
aan simpele sluitingen.
Wit en zwart zijn de hoofdkleuren,
•maar ook donkerblauw, donker
rood en groen breken door, naast
garenmélanges in bijvoorbeeld na
turel en grijstinten. Prints duiken
hier ook op. Ribbels en piques zor
gen voor structuur in de stof en kno
pen, labels en bandelastiek geven
het ondergoed een extra accent.