Met een mode Op vlijmscherpe hakken de nieuwe tijd tegemoet knipoog naar het extreme Natuurlijk en synthetisch gaan samen Nieuwe materialen bepalen schoenbeeld Kinderschoenen Horloge Pierre Balmain r— '2 PZC VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1995 2 9 Lopen, het is iets wat we als vanzelfsprekend ervaren. Maar het kost kleine kinderen een hele hoop moeite om het onder de knie te krijgen. Kruipen, staan en uiteindelijk lopen. Wat een vrijheid. Belangrijk daarbij is goed schoeisel. Schoenen waarin de voetjes onbelemmerd, maar goed gesteund kunnen groeien. Barbara Stevens weet daar alles van. Zij runt sinds een jaar het Vlissingse kinderspeciaalzaakje in schoenen Pompidoe. Met veel plezier. Het werken met kinderen is leuk, maar 'je moet wel een schoenentick hebben'. Schaapsleren babyslofjes en stoere booties maat 41, het staat allemaal bijelkaar in het kleine kinderschoenen winkeltje Pompidoe in Vlissingen. Een modische collectie kinderschoenen met een knipoog naar het extreme. Zoals de zwarte veterschoenen met koeprint of een zilverkleurig paai-. Kinderschoenen en dan maat 41? „Het is schrikbarend hoe groot de voeten van de kinderen soms zijn. Het is geen uitzondering als een jongen van negen al maat 41 heeft", vertelt Barbara Stevens. Zij runt sinds een jaar het zaakje aan de Scherminkelstraat. De winkel heeft al leen kinderschoenen. „Ik verkoop wel eens een bootie aan een jonge moeder die ze dan zelf draagt, maar ik heb me uit sluitend gericht op kinderen. Over het al gemeen worden kinderen in gewone schoenenzaken een beetje vergeten. Hier kunnen kinderen in alle rust kijken. En Het modebeeld voor herfst en winter '95-'96 weerspiegelt onze tegenstrijdige gevoelens aan de vooravond van de overgang naar de volgende eeuw. Sciencefiction achtige toekomstvisioenen, gekoppeld aan een hunkering naar de goeie ouwe tijd manifesteren zich in een mix van contrasten. In een modebeeld met flink wat déja-vu- effecten, maar ook met verrassend nieuwe beelden. Een mode, waarin rijke decoratie en soberheid, natuurlijk en synthetisch, masculien en vrouwelijk, futuristisch en retro op een wat kunstmatige manier zijn samengevoegd tot een ongewoon geheel. Eco is oubollig, natuurlijk is uit. Als reactie op de eco-manie kondigt zich in de nieuwe wintermode zelfs een anti- ecotrend: Cyberchic, het antwoord van de nieuwe Space-vrouw op de Moeder-Aarde- adapt. Geen onelegante bergschoenen en rijglaarzen maar aftekenende jurkjes van futurische metallic-materialen of hoogglanzend plastic om op vlijmscherpe naaldhakken de nieuwe tijd tegemoet te stappen. De mode, die zichzelf jarenlang, op wat kleine verschuivingen na, leek te herha len, krijgt een nieuw gezicht. Geen echt duidelijk gezicht nog, daarvoor zijn de wij zigingen te subtiel, maar in elk geval eeeu- riger gezicht. De neutralen lossen groten deels op om plaats te maken voor zachte pastels, wat sombere barokke kleuren, veel roodbruin, zwart, grijs en inktblauw en heldere neon-kleuren, maar vooral veel metaaltinte,n met de nadruk op zilver. Behalve de kleuren zorgt ook het stoffen- beeld voor een belangrijke verschuiving. Warme, wollige stoffen zijn er nog volop, maar zijn overdadig geruwd, harig of vol oppervlaktestructuren. Bovendien wor den ze in het nieuwe modebeeld gecombi neerd met streelzachte satijn en velours, waardoor het geheel een heel andere, ver leidelijke uitstraling krijgt. Overigens draait het in het stoffenverhaal voornamelijk om glans, schittering en aai baarheid. Afgezien van de mannelijk aan doende stevige kostuum-stoffen winnen vooral de moderne synthetische materia len terrein, zoals vinyl, allerhande metal lic-coatings, namaakbont, borg, lakstof- fen en lurex, samen met barokke materia len als flausch, fluweel, velour panné, sa tijn, kant en mohair. De lichaamsvormen worden weer wat sterker benadrukt. De vormgeving blijft eenvoudig, wat vooral blijkt uit het enorme aanbod van simpele tops van stretch-materiaal. En het sil houet blijft slank en kort; de minirok wint het op punten van de lange versie, hoewel de broek als de grote winnaar uit de bus komt. Maar dat heeft vooral te maken met als ze gaan huilen is er niets aan de hand. Ouders en kinderen voelen zich hier wat meer op hun gemak. Ze worden niet in een hoekje weggedrukt." De gezellige zitblokken in felle kleurtjes, Mickey Mouse en de zachte beige-gele wanden geven een vrolijk sfeertje in de winkel. In vier grote kasten staan de schoenen per maatgroep uitgestald. En op de 'toonbank' natuurlijk een grote fles met snoepjes. Rozijntjes voor de klein tjes en zachte beertjes voor kinderen die wel al mogen snoepen. Modisch „Ik heb bewust gekozen voor een modi sche collectie in natuurlijke materialen. Je vindt hier geen kunststof schoenen." Over het algemeen zit er veel nubuck bij, naast geolied leer en glad leer. Soepele materialen dus. De schoenen hebben leuke details; veters, banden en veel ge spen. De kleuren zijn over het algemeen vrij donker, zwart en bruin spelen daar bij een hoofdrol. Booties zijn heel na drukkelijk aanwezig. „Je hoort vaak dat kinderen, zeker de kleinere, direct naar kleurige schoenen pakken, maar dat merk ik niet. Waar kinderen naar pakken is heel wisselend, daar kan ik geen lijn in ontdekken. Ik merk wel dat ze zo rond de zes, zeven een eigen willetje krijgen en duidelijk aangeven wat ze wel en niet wil len." Kinderschoenen zijn de laatste jaren duidelijk in het modebeeld meegegroeid. „Het zijn aftrekseltjes van volwassen schoenen geworden. Vroeger had je ech te kinderschoenen, maar die hadden wei nig met mode te maken. Dat waren van die Donald Duck-schoenen met zo'n bre de rand erlangs. Nu zijn er echt leuke mo dellen. En daar zoeken wij ook bewust naar." Barbara omschrijft waaraan een goede kinderschoen moet voldoen. „Er moet voldoende ruimte in zitten zodat het voetje onbelemmerd kan groeien. Een centimeter 'extra' ruimte is nodig. De schoenen moeten ook soepel zijn, de voet moet zich goed kunnen afwikkelen tij dens het lopen. Daarnaast moet de schoen voldoende steun bieden. Een ver sterkte hiel en een voetbedje zijn daar voor van belang. Ik heb vroeger op het schoenencentum in Nieuwegein gewerkt en daar had ik al een affiniteit met kinderschoenen. Het werken met kinderen is heel leuk, maar je moet wel een schoenentick hebben. Gelukkig worden de collecties voor kin derschoenen steeds leuker. Dan kun je ook echt iets aparts aanbieden. Er is al teveel van hetzelfde." Anncmarie Zevenbergen androgyne beeld, dat nog het beste tot uit drukking komt in het broekpak, een va riant op het mafia-gangsterpak uit de ja ren dertig. Voor de vrouwelijke noot zor gen sierlijke (wikkel)blouses van satijn, zijde of met borduurwerk versierde crêpes en satijnen gilets. Lange tweedjassen en trenchcoats ondersteunen de mannelijke uitstraling en de stropdas is uiteraard een onmisbare accessoire. Vrouwelijker en ook feestelijker in dit the ma zijn de korte rechte jurkjes met ver laagd aangezette rok in charleston-stijl, simpele mini-jurkjes in onderjurk-vorm of met een gedrapeerde wikkelvorm, korte truitjes en twinsets van mohair. Daar naast korte plooi- en overslagrokjes, sim pele overgooiers en eenvoudige rechte jurkjes in allerlei Schotse ruiten. De inspiratie voor het androgyne mode beeld van komende winter komt ook ook uit de tijd rond de vorige eeuwwisseling. Het beeld van Oscar Wild en George Sand herleeft in allerhande typen jasjes, met en zonder reverskraag, op korte rokken of juist vloeiende, lange crêpe-rokken. Nieuw zijn de verlengde (tweedjjasjes, soms met een fluwelen kraagje en dito klepzakken, en aansluitende fluwelen broekpakken met hooggesloten jasjes en broeken met sigarettepijpen en een zij sluiting.-Maar de Oscar Wilds van '95 zijn ook te herkennen aan de getailleerde lan ge dandy-jassen en de overslagjassen met sjaalkraag als ouderwetse kamerjassen. Gilets van rustieke interieurstoffen of glanzende changeant-materialen, blouses met kanten kragen en lange kanten man chetten maken het beeld compleet. Even als de wat ouderwets aandoende bloem motieven. De bekende cocooning-look krijgt een wat andere interpretatie. Aan de ene kant worden de harige, wollige stoffen in neu trale kleuren gecombineerd met satijn en kant in tere poederpastels in korte mohair- truitjes en -jurkjes, in satijnen en velours (wikkel)tops en in jaren-zestig-achtige bouclé-pakjes met korte rok en dito jasje met stoffen knopen. Aan de andere kant keren de rustieke kwaliteiten met een ver weerd of vervilt uiterlijk terug in een folk loristisch thema, waarin etnische invloe den uit het Hoge Noorden zijn te herken nen. Binnen het folkore-thema is het Verre Oosten, en dan met name uit Japan en China, duidelijk te zien. Authentieke ki- monovormen en traditionele oosterse des sins zijn terug te vinden in allerlei wikkel- jassen en -jasjes. Ook de sjanghai-jurk duikt weer op. evenals tal van hesjes, die worden gesloten met Chinese koordslui- tingen of geknoopte lintjes. Vreemd Echt nieuw en 'vreemd' is dit allemaal nog niet. Dat komt pas, wanneer de kleding wordt gecombineerd met die uit het Spa- ce-thema, dé look van de vrouw van de eindjaren negentig. Daarbij horen naald hakken, een strak zilverkleurig gewat teerd minirokje met daarboven een aan sluitend topje in panterdessin onder een korte blouson van knalrood imitatiebont. Of een hoogglanzend lakjurkje met bus- tiertop onder een zilverkleurig jasje van vinyl. De synthetische materialen en het kunst bont hebben niet de pretentie ook maar in de verste verte te lijken op natuurlijke ma terialen. De felle kleuren rood en oranje, kobaltblauw en geel, zwart en wit, en de metallic-tinten brons, goud en zilver zijn juist bedoeld om het futuristische effect van de kleding te verhogen. Kitty van Gerven a een lange -periode van stoer schoeisel is er een kentering te zien in de schoenenmode voor vrou wen. Komende herfst en winter is al les eleganter hogere hakken en la gere leesten) en verfijnder, tot en met een vleugje glamour toe door de briljant glanzende materialen. Naast het elegantere schoeisel is een ook ruimte voor een grapje in de vorm van een 'slobkous', gebreid of in glimmende stretch-uitvoering. De sportievere modellen hebben wat minder grove zoelen gekregen. Net als in de bovenkleding geeft de toepassing van materialen een nieuioe beeld. Veel lak en reptiel printen naast parachutenylon, elas tiek en stretch. In de wat vrouwlij- ker categorie geeft zwart de toon aan, vaak met een steenkoolglans. Daarnaast is er veel geoxydeerd zil ver te zien. In de meer sportieve hoek bepalen de bruinen het beeld met daarnaast groentinten. De hakken van pumps en band schoenen zijn vaak recht en dik met een hoogte tussen de vier en zes cen timeter. De banden zijn er in diverse uitvoeringen, van gekruisd tot pa rallel, over de wreef of rond de en kel. De hoge rijgveterlaars heeft ook een come-back gemaakt. De meeste laarzen hebben overigens en hogere schacht dan afgelopen seizoen. Op vallend zijn schachten in een stretchmateriaal die als kousen rond het been zitten, foto Piet Pulles de modebeelden uit het verleden, die als thema's zijn gekozen voor de nieuwe win tercollecties. In een van de belangrijkste thema's voor het komende seizoen wordt de tijd terug gedraaid naar de jaren twintig, dertig en veertig. Mannelijke en vrouwelijke ele menten vloeien hier soepel samen tot een Ooststraat 2, Domburg St.- Jacobspassage 15 Vlissingen Barbara Stevens bezig met een paar jonge klanten. Inzet: Booties met veters en gespen doen het goed komende winter. foto's Lex de Meester Mannelijke en vrouwelijke elementen vloeien hier soepel samen tot een androgyne beeld in deze combinatie, foto Kreymborg Couturiers zoeken steeds meer naar andere actviteiten en creë ren naast hun couture-lijn parfums en accessoires. Zij moeten tenslotte ook brood op de plank houden en van couture alleen is het moeilijk rondkomen. Zo ook Pierre Balmain. Zijn parfum Ivoire stamt al uit een grijs verleden, maar is nog immer gewild. De couturier ontwerpt nu ook horloges. In samenwerking met de Zwitserse horlogefabrikant SMH is een horlogelijn uitgebracht, be staande uit dertig modellen. De uur werkjes zijn opvallend gesigneerd door de Meester zelfe. De prijzey van deze sieraden liggen tussen de 500 en 1000 gulden. Advertentie De opvallende dalmatinerprint maakt van deze lamswollen pullover een blikvanger, foto Kookaï

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 41