Met een
mode
Op vlijmscherpe hakken
de nieuwe tijd tegemoet
knipoog
naar het
extreme
Natuurlijk
en synthetisch
gaan samen
Nieuwe materialen
bepalen schoenbeeld
Kinderschoenen
Horloge Pierre Balmain
r—
'2 PZC VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1995 2 9
Lopen, het is iets wat we als
vanzelfsprekend ervaren. Maar het
kost kleine kinderen een hele hoop moeite
om het onder de knie te krijgen. Kruipen,
staan en uiteindelijk lopen. Wat een
vrijheid. Belangrijk daarbij is goed
schoeisel. Schoenen waarin de voetjes
onbelemmerd, maar goed gesteund
kunnen groeien. Barbara Stevens weet
daar alles van. Zij runt sinds een jaar het
Vlissingse kinderspeciaalzaakje in
schoenen Pompidoe. Met veel plezier. Het
werken met kinderen is leuk, maar 'je
moet wel een schoenentick hebben'.
Schaapsleren babyslofjes en stoere
booties maat 41, het staat allemaal
bijelkaar in het kleine kinderschoenen
winkeltje Pompidoe in Vlissingen. Een
modische collectie kinderschoenen met
een knipoog naar het extreme. Zoals de
zwarte veterschoenen met koeprint of
een zilverkleurig paai-.
Kinderschoenen en dan maat 41?
„Het is schrikbarend hoe groot de voeten
van de kinderen soms zijn. Het is geen
uitzondering als een jongen van negen al
maat 41 heeft", vertelt Barbara Stevens.
Zij runt sinds een jaar het zaakje aan de
Scherminkelstraat. De winkel heeft al
leen kinderschoenen. „Ik verkoop wel
eens een bootie aan een jonge moeder die
ze dan zelf draagt, maar ik heb me uit
sluitend gericht op kinderen. Over het al
gemeen worden kinderen in gewone
schoenenzaken een beetje vergeten. Hier
kunnen kinderen in alle rust kijken. En
Het modebeeld voor herfst en
winter '95-'96 weerspiegelt onze
tegenstrijdige gevoelens aan de
vooravond van de overgang naar de
volgende eeuw. Sciencefiction
achtige toekomstvisioenen,
gekoppeld aan een hunkering naar de
goeie ouwe tijd manifesteren zich in
een mix van contrasten. In een
modebeeld met flink wat déja-vu-
effecten, maar ook met verrassend
nieuwe beelden. Een mode, waarin
rijke decoratie en soberheid,
natuurlijk en synthetisch, masculien
en vrouwelijk, futuristisch en retro
op een wat kunstmatige manier zijn
samengevoegd tot een ongewoon
geheel.
Eco is oubollig, natuurlijk is uit. Als
reactie op de eco-manie kondigt zich
in de nieuwe wintermode zelfs een anti-
ecotrend: Cyberchic, het antwoord van de
nieuwe Space-vrouw op de Moeder-Aarde-
adapt. Geen onelegante bergschoenen en
rijglaarzen maar aftekenende jurkjes van
futurische metallic-materialen of
hoogglanzend plastic om op vlijmscherpe
naaldhakken de nieuwe tijd tegemoet te
stappen.
De mode, die zichzelf jarenlang, op wat
kleine verschuivingen na, leek te herha
len, krijgt een nieuw gezicht. Geen echt
duidelijk gezicht nog, daarvoor zijn de wij
zigingen te subtiel, maar in elk geval eeeu-
riger gezicht. De neutralen lossen groten
deels op om plaats te maken voor zachte
pastels, wat sombere barokke kleuren,
veel roodbruin, zwart, grijs en inktblauw
en heldere neon-kleuren, maar vooral veel
metaaltinte,n met de nadruk op zilver.
Behalve de kleuren zorgt ook het stoffen-
beeld voor een belangrijke verschuiving.
Warme, wollige stoffen zijn er nog volop,
maar zijn overdadig geruwd, harig of vol
oppervlaktestructuren. Bovendien wor
den ze in het nieuwe modebeeld gecombi
neerd met streelzachte satijn en velours,
waardoor het geheel een heel andere, ver
leidelijke uitstraling krijgt.
Overigens draait het in het stoffenverhaal
voornamelijk om glans, schittering en aai
baarheid. Afgezien van de mannelijk aan
doende stevige kostuum-stoffen winnen
vooral de moderne synthetische materia
len terrein, zoals vinyl, allerhande metal
lic-coatings, namaakbont, borg, lakstof-
fen en lurex, samen met barokke materia
len als flausch, fluweel, velour panné, sa
tijn, kant en mohair. De lichaamsvormen
worden weer wat sterker benadrukt. De
vormgeving blijft eenvoudig, wat vooral
blijkt uit het enorme aanbod van simpele
tops van stretch-materiaal. En het sil
houet blijft slank en kort; de minirok wint
het op punten van de lange versie, hoewel
de broek als de grote winnaar uit de bus
komt. Maar dat heeft vooral te maken met
als ze gaan huilen is er niets aan de hand.
Ouders en kinderen voelen zich hier wat
meer op hun gemak. Ze worden niet in
een hoekje weggedrukt."
De gezellige zitblokken in felle kleurtjes,
Mickey Mouse en de zachte beige-gele
wanden geven een vrolijk sfeertje in de
winkel. In vier grote kasten staan de
schoenen per maatgroep uitgestald. En
op de 'toonbank' natuurlijk een grote fles
met snoepjes. Rozijntjes voor de klein
tjes en zachte beertjes voor kinderen die
wel al mogen snoepen.
Modisch
„Ik heb bewust gekozen voor een modi
sche collectie in natuurlijke materialen.
Je vindt hier geen kunststof schoenen."
Over het algemeen zit er veel nubuck bij,
naast geolied leer en glad leer. Soepele
materialen dus. De schoenen hebben
leuke details; veters, banden en veel ge
spen. De kleuren zijn over het algemeen
vrij donker, zwart en bruin spelen daar
bij een hoofdrol. Booties zijn heel na
drukkelijk aanwezig. „Je hoort vaak dat
kinderen, zeker de kleinere, direct naar
kleurige schoenen pakken, maar dat
merk ik niet. Waar kinderen naar pakken
is heel wisselend, daar kan ik geen lijn in
ontdekken. Ik merk wel dat ze zo rond de
zes, zeven een eigen willetje krijgen en
duidelijk aangeven wat ze wel en niet wil
len."
Kinderschoenen zijn de laatste jaren
duidelijk in het modebeeld meegegroeid.
„Het zijn aftrekseltjes van volwassen
schoenen geworden. Vroeger had je ech
te kinderschoenen, maar die hadden wei
nig met mode te maken. Dat waren van
die Donald Duck-schoenen met zo'n bre
de rand erlangs. Nu zijn er echt leuke mo
dellen. En daar zoeken wij ook bewust
naar."
Barbara omschrijft waaraan een goede
kinderschoen moet voldoen. „Er moet
voldoende ruimte in zitten zodat het
voetje onbelemmerd kan groeien. Een
centimeter 'extra' ruimte is nodig. De
schoenen moeten ook soepel zijn, de voet
moet zich goed kunnen afwikkelen tij
dens het lopen. Daarnaast moet de
schoen voldoende steun bieden. Een ver
sterkte hiel en een voetbedje zijn daar
voor van belang.
Ik heb vroeger op het schoenencentum
in Nieuwegein gewerkt en daar had ik al
een affiniteit met kinderschoenen. Het
werken met kinderen is heel leuk, maar
je moet wel een schoenentick hebben.
Gelukkig worden de collecties voor kin
derschoenen steeds leuker. Dan kun je
ook echt iets aparts aanbieden. Er is al
teveel van hetzelfde."
Anncmarie Zevenbergen
androgyne beeld, dat nog het beste tot uit
drukking komt in het broekpak, een va
riant op het mafia-gangsterpak uit de ja
ren dertig. Voor de vrouwelijke noot zor
gen sierlijke (wikkel)blouses van satijn,
zijde of met borduurwerk versierde crêpes
en satijnen gilets. Lange tweedjassen en
trenchcoats ondersteunen de mannelijke
uitstraling en de stropdas is uiteraard een
onmisbare accessoire.
Vrouwelijker en ook feestelijker in dit the
ma zijn de korte rechte jurkjes met ver
laagd aangezette rok in charleston-stijl,
simpele mini-jurkjes in onderjurk-vorm of
met een gedrapeerde wikkelvorm, korte
truitjes en twinsets van mohair. Daar
naast korte plooi- en overslagrokjes, sim
pele overgooiers en eenvoudige rechte
jurkjes in allerlei Schotse ruiten.
De inspiratie voor het androgyne mode
beeld van komende winter komt ook ook
uit de tijd rond de vorige eeuwwisseling.
Het beeld van Oscar Wild en George Sand
herleeft in allerhande typen jasjes, met en
zonder reverskraag, op korte rokken of
juist vloeiende, lange crêpe-rokken.
Nieuw zijn de verlengde (tweedjjasjes,
soms met een fluwelen kraagje en dito
klepzakken, en aansluitende fluwelen
broekpakken met hooggesloten jasjes en
broeken met sigarettepijpen en een zij
sluiting.-Maar de Oscar Wilds van '95 zijn
ook te herkennen aan de getailleerde lan
ge dandy-jassen en de overslagjassen met
sjaalkraag als ouderwetse kamerjassen.
Gilets van rustieke interieurstoffen of
glanzende changeant-materialen, blouses
met kanten kragen en lange kanten man
chetten maken het beeld compleet. Even
als de wat ouderwets aandoende bloem
motieven.
De bekende cocooning-look krijgt een wat
andere interpretatie. Aan de ene kant
worden de harige, wollige stoffen in neu
trale kleuren gecombineerd met satijn en
kant in tere poederpastels in korte mohair-
truitjes en -jurkjes, in satijnen en velours
(wikkel)tops en in jaren-zestig-achtige
bouclé-pakjes met korte rok en dito jasje
met stoffen knopen. Aan de andere kant
keren de rustieke kwaliteiten met een ver
weerd of vervilt uiterlijk terug in een folk
loristisch thema, waarin etnische invloe
den uit het Hoge Noorden zijn te herken
nen.
Binnen het folkore-thema is het Verre
Oosten, en dan met name uit Japan en
China, duidelijk te zien. Authentieke ki-
monovormen en traditionele oosterse des
sins zijn terug te vinden in allerlei wikkel-
jassen en -jasjes. Ook de sjanghai-jurk
duikt weer op. evenals tal van hesjes, die
worden gesloten met Chinese koordslui-
tingen of geknoopte lintjes.
Vreemd
Echt nieuw en 'vreemd' is dit allemaal nog
niet. Dat komt pas, wanneer de kleding
wordt gecombineerd met die uit het Spa-
ce-thema, dé look van de vrouw van de
eindjaren negentig. Daarbij horen naald
hakken, een strak zilverkleurig gewat
teerd minirokje met daarboven een aan
sluitend topje in panterdessin onder een
korte blouson van knalrood imitatiebont.
Of een hoogglanzend lakjurkje met bus-
tiertop onder een zilverkleurig jasje van
vinyl.
De synthetische materialen en het kunst
bont hebben niet de pretentie ook maar in
de verste verte te lijken op natuurlijke ma
terialen. De felle kleuren rood en oranje,
kobaltblauw en geel, zwart en wit, en de
metallic-tinten brons, goud en zilver zijn
juist bedoeld om het futuristische effect
van de kleding te verhogen.
Kitty van Gerven
a een lange -periode van stoer
schoeisel is er een kentering te
zien in de schoenenmode voor vrou
wen. Komende herfst en winter is al
les eleganter hogere hakken en la
gere leesten) en verfijnder, tot en
met een vleugje glamour toe door de
briljant glanzende materialen.
Naast het elegantere schoeisel is
een ook ruimte voor een grapje in de
vorm van een 'slobkous', gebreid of
in glimmende stretch-uitvoering. De
sportievere modellen hebben wat
minder grove zoelen gekregen.
Net als in de bovenkleding geeft de
toepassing van materialen een
nieuioe beeld. Veel lak en reptiel
printen naast parachutenylon, elas
tiek en stretch. In de wat vrouwlij-
ker categorie geeft zwart de toon
aan, vaak met een steenkoolglans.
Daarnaast is er veel geoxydeerd zil
ver te zien. In de meer sportieve
hoek bepalen de bruinen het beeld
met daarnaast groentinten.
De hakken van pumps en band
schoenen zijn vaak recht en dik met
een hoogte tussen de vier en zes cen
timeter. De banden zijn er in diverse
uitvoeringen, van gekruisd tot pa
rallel, over de wreef of rond de en
kel.
De hoge rijgveterlaars heeft ook een
come-back gemaakt. De meeste
laarzen hebben overigens en hogere
schacht dan afgelopen seizoen. Op
vallend zijn schachten in een
stretchmateriaal die als kousen
rond het been zitten, foto Piet Pulles
de modebeelden uit het verleden, die als
thema's zijn gekozen voor de nieuwe win
tercollecties.
In een van de belangrijkste thema's voor
het komende seizoen wordt de tijd terug
gedraaid naar de jaren twintig, dertig en
veertig. Mannelijke en vrouwelijke ele
menten vloeien hier soepel samen tot een
Ooststraat 2, Domburg
St.- Jacobspassage 15
Vlissingen
Barbara Stevens bezig met een paar jonge klanten. Inzet: Booties met veters en
gespen doen het goed komende winter. foto's Lex de Meester
Mannelijke en
vrouwelijke
elementen vloeien
hier soepel samen
tot een androgyne
beeld in deze
combinatie,
foto Kreymborg
Couturiers zoeken steeds meer
naar andere actviteiten en creë
ren naast hun couture-lijn parfums
en accessoires. Zij moeten tenslotte
ook brood op de plank houden en
van couture alleen is het moeilijk
rondkomen. Zo ook Pierre Balmain.
Zijn parfum Ivoire stamt al uit een
grijs verleden, maar is nog immer
gewild. De couturier ontwerpt nu
ook horloges. In samenwerking met
de Zwitserse horlogefabrikant SMH
is een horlogelijn uitgebracht, be
staande uit dertig modellen. De uur
werkjes zijn opvallend gesigneerd
door de Meester zelfe. De prijzey van
deze sieraden liggen tussen de 500
en 1000 gulden.
Advertentie
De opvallende
dalmatinerprint
maakt van deze
lamswollen
pullover een
blikvanger,
foto Kookaï