Popconcert in barokke entourage Steeds sterker dan de leer PZC Verteerbaar spektakel Farinelli kunst cultuur filmselectie Under Siege filmwijzer Alhambra exposities Schilderijen VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1995 2 5 De Belgen hadden dit jaar weer een Oscarnominatie met Farinelli, een film van Gerard Corbiau. Dat zo'n nominatie nauwelijks nog iets te maken heeft met de kwaliteiten van de film als film, blijkt eens te meer uit deze Farinelli. Het is het exotische onderwerp en het verre verleden waarin het speelt dat iedereen zal aanspreken en waarop die nominatie gebaseerd is. Farinelli is de naam van de bekendste castraatzanger, die zijn grote carrière had in de eerste helft van de achttiende eeuw. Corbiau heeft daar als scenarioschrijver een verhaaltje omheen verzonnen hoe Farinelli strijd leverde met zijn bestaan als castraat en strijd leverde met zijn broer Riccardo en met Georg Friedrich Handel. Een van de grootste problemen waarvoor Corbiau zich ge plaatst zag was natuurlijk dat nie mand nu weet hoe een castraat klinkt. Eeuwenlang was de ca straat zeer populair, maar om een of andere reden is hij als zanger uit de mode geraakt. En in plaats van iemand speciaal daarvoor op te lei den, heeft Corbiau de twee stem men van een hoge tenor en een so praan digitaal gemixed. Dat klinkt zeer goed en overtuigend, juist om dat niemand nu weet hoe een ca straat klinkt. Een ander probleem, hoe hier een film van te maken, heeft Corbiau niet zo goed opge lost. Hij is bij voortduring zeer mo ralistisch bezig hoe slecht het toch wel was van de mensen om jonge jongens te castreren. Dat is ook de voornaamste drijfveer van het broederdrama dat hij verzonnen heeft. Farinelli was de artiestennaam van Carlo Broschi, de acht jaar jon gere broer van Riccardo Broschi, de man die enkele opera's voor zijn broertje heeft geschreven. Volgens Corbiau wordt deze Riccardo zijn even lang verteerd door een schuldgevoel van wat zijn kleine oroertje is aangedaan en is zijn ei gen leven gefixeerd op het verzach ten van de pijn bij zijn broer. Dat is natuurlijk psychologie van de koude grond en Enrico Lo Verso, onlangs nog te zien in 'Lamerica', kan acteren wat hij wil als Riccar do, overtuigen doet het nooit. Fenomeen Stefano Dionisi heeft het als Fari nelli niet makkelijker, want hij moet zonder zijn eigen stem het to neel op. Dat zijn wel de scènes die het meeste aanspreken, omdat een vol theater met mensen in acht tiende eeuws kostuum erg mooi oogt. Corbiau kan daar ook zijn vi sie kwijt op het fenomeen castraat zanger. De hele mise-en-scène doet erg denken aan wat een popcon cert van bijvoorbeeld Boy George of andere tieneridolen teweeg brengt. Flauwvallende meisjes en hysterische taferelen bij het zien van het idool. De seksuele aantrek kingskracht van Farinelli zit hem in het feit dat hij de vrouwen wel kan bevredigen, maar niet zwan ger kan maken. Daar zorgt zijn broer dan weer voor, want volgens Corbiau hebben die twee de af Jeroen Krabbé (staand) als Handel, Stefano Dionisi als Farinelli. spraak dat ze na elkaar in bed krui pen met dezelfde vrouw. De muziek baart hen meer zorgen, want allebei de broertjes hebben in de gaten dat de muziek die Riccar do speciaal schrijft voor die pop concerten niet kan tippen aan wat maestro Handel in Londen op pa pier tovert. Handel zelf heeft van de reputatie van Farinelli kennis genomen en komt in de vertrouw de gedaante van Jeroen Krabbé gedurende de hele film af en toe om de hoek kijken of er met Farinelli onderhandeld kan worden over zijn transfer naar Covent Garden. Handel heeft geen behoefte aan de ongetalenteerde Riccardo in zijn team en Carlo wil niet zonder zijn broer werken. Opera Jarenlang ontwijken de twee grootste muzikale talenten elkaar tot het einde van de film, wanneer Farinelli dan eindelijk een opera van Handel gaat zingen. Het bete kent het einde van de muzikale carrière van beide heren. Farinelli zingt vanaf dan alleen nog maar foto G PD voor de koning van Spanje en Han del besluit om geen opera's meer te componeren. Dat is allemaal zoals de titel aan het begin van de film beweert gebaseerd op een waar verhaal, maar Corbiau heeft te wei nig verstand van film om er meer van te maken dan de glitter van een eeuwenoud popconcert. Een popconcert dat heel veel mensen zal bekoren, dankzij de muziek en de begeleidende mooie plaatjes. Piet van de Merwe Farinelli, te zien in Cinema Middelburg. Het moet enige hoofdbrekens hebben gekost om een over treffende trap te verzinnen voor het vliegdekschip uit 'Under Siege'. Actieheld Steven Seagal stapt nu aan boord van de Grand Continental, uiteraard net op het moment dat deze meest luxe trein van de Verenigde Staten door ter roristen wordt gekaapt. Toch klinkt dat nog wat alledaags. Om de actie wat meer ruimte te geven, verschijnt er een tot de tanden ge wapende satelliet op het toneel waarmee hele continenten in de as gelegd kunnen worden. De geniale doch waanzinnige uitvinder (een olijke Eric Bogosian) blijkt nog een appeltje te schillen te hebben met het Pentagon. Dat belooft al wat meer vuurwerk. Inderdaad, terwijl grijnzende huurmoordenaars onschuldige burgers overhoop schieten, en wanhopige regeringsfunctionaris sen elkaar in de haren vliegen, spreekt Seagal de gevleugelde woorden: 'Wie aan mijn keuken komt, komt aan mij'. Want ook in Under Siege 2 speelt hij weer de chef-kok die tevens getraind is als commando. Of was het andersom? Het is nog steeds een curieuze vondst waar in deze nieuwe afleve- ring niet al te veel scènes meer aan vuil worden gemaakt. We zien hem nog even met meesterhand een be- slagje kloppen, maar hoe de cake uit de oven komt heb ik niet meer kunnen waarnemen. Had toch een aardig detail kunnen zijn, maar ach, wie let daar nog op als zojuist de wereld van de ondergang is ge red. Wie zich door alle overbodige on zin heenbijt - zo moeten de schur ken per se vanuit een rijdende trein verbinding met hun ruimte wapen maken - houdt een harde kern van degelijke actie over. Hoe wel voorspelbaar, biedt het ge vecht in, op en rond de voortsnel lende trein voor de liefhebber een goed verteerbaar en gevarieerd spektakel. Zo blijkt dat je met in grediënten uit de provisiekast nog een aardige napalmbom kan fa briceren. Het valt overigens direct op dat zo'n 'alledaagse' krachtmeting tussen held en gespuis veel span nender is dan al het gescherm met aardbevingen in China, kernram pen in Amerika en verdampende vliegtuigen. Wanneer de makers (waaronder regisseur Geoff Mur phy) dat tijdig hadden ingezien, had misschien ook voorkomen kunnen worden dat de film zichzelf in een overspannen finale op blaast. Leo Bankersen Under Siege 2. te zien in Grand Theater Goes, De Koning Hulst en Cmemactueel Bergen op Zoom. De kiem van kunst kan in de behoefte liggen om iets te maken. Maar ook de drang om greep te krijgen op het eigen in nerlijk of op wat er in de wereld speelt is vaak de drijfveer. Als beide samengaan met het vermo gen om vorm te geven is de kans groot dat er werk ontstaat dat echt iets te vertellen heeft. Dat is bij Gerard Marinus Verkerke na drukkelijk het geval. In het bastion van Fort Ramme- kens toont Verkerke zijn recente produktie, vooral beelden. Ze ogen nogal surrealistisch. Een voorvork van een motor heeft een paardeschedel als spatbord, ter wijl de tank van een rubberach tige substantie is en overgaat in het onderlijf van een etalegepop, dat als achterwiel en frame fun geert. De elegante benen van de vrouw lijken het vehikel in bewe ging te zetten, maar worden te vens ondersteund door krukken. Om dit beeld staan kisten waal lijsten op hangen met fotoko pieën van een tekst over de 19e eeuwse filosoof Schopenhauer. Deze pessimistische denker achtte het leven doelloos, on danks de (vrije) wil die de mens aanzet tot, leven. In Schopen- hauers visie betekent dat vooral lijden, zodat het leven het beste maar kan worden opgegeven. Dat staat echter haaks op de le vensdrift, de wil. Ascese is zo'n beetje de enige manier om die te genstelling op te lossen. Ik weet niet hoe compleet Ver- kerke's belangstelling voor de ideeën van Schopenhauer is, dus ook niet of zijn beelden de dia loog met alle aspecten van zijn fi losofie compleet aangaan. Wel valt op dat in alle beelden een grote spannig is ingebouwd tus sen emotie en denken, tussen het organische en het mechanische, tussen agressie en verleidelijk- Gerard Marinus Verkerke, De ideale danspartner. heid. Enerzijds lijkt Verkerke zo de ideeën van Schopenhauer te verbeelden. De mannelijke mo tor wordt in beweging gezet door het beeld dat hij zich van de vrouw vormt die hij najaagt. Dat beeld is veelal schijn, een projec tie die haar terugbrengt tot een stereotiep. De krukken die de motorvrouw ondersteunen ge ven dat al aan. Anderzijds kan Verkerke ook het vrouwelijke in de man aan de or de stellen. Zijn beelden kunnen ook Schopenhauers opvattingen willen ondergraven, vanuit de idee dat de levenspraktijk toch steeds weer sterker is dan de leer. De mens blijft immers verre van ascese, de man schept zich steeds opnieuw een schijnbeeld van de vrouw en reduceert haar zo tot een reclamepop. Treffend is in dat opzicht De ideale danspart ner, een voertuigje dat ook weer veel heeft van een motor. Wie het stuur vastpakt, ziet de pop en foto Lex de Meester kan haar door de ruimte laten zwieren. Andere werken van Verkerke hebben veel te maken met het onderzoeken van de ook in zijn vorige exposities aanwezige ri tuelen. Stamverband en totems spelen daarin een grote rol. Op zoek naar zijn identiteit en die van de soort waarvan hij deel uit maakt, laat Verkerke sporen na waarin fallische symbolen, te kens van geweld en verleiding voorkomen. Het zit technisch al lemaal perfect in elkaar. Ben van Lier is een laatbloeier. In de jaren '50 was hij in zijn geboor testad Nijmegen als jongen vaak te vinden in het atelier van een goudsmid. Hij leerde er tech nisch veel, maar kwam in het on derwijs terecht. De laatste jaren zijn een inhaalmanoeuvre. De ex positie in galerie In de Galerant in Terneuzen vertoont dan ook alle kenmerken van een snelle speurtocht naar de eigen beel dende mogelijkheden. Veel werk is niet meer dan matig studiema teriaal. Met name twee bronzen van zittende vrouwen ontberen zowel vormgevoel als anato misch inzicht. Maai- in Frisky an gels weet van Lier drie speelse ge stalten dan weer fraai in een op gaande draaiende beweging te vatten. De diversiteit van de beelden in brons en steen wijst mij vooral op het zoeken naar de eigen vorm en thematiek. Naast lineaire raak gekarakteriseerde figuurtjes zijn vloeiende vogelvormen in spek steen te zien, afgewisseld met een meer abstracte groen gepatineer- de cirkelvorm waaruit groeisels spruiten. Rodeoeen cowboy op een bokkend paard, is dan weer figuratief, pasteus geboetseerd, maar ook wat onbeholpen. Nico Out Gerard Marinus Verkerke, Schopen hauer en het invalide paard, de neer slag van een duel. Fort Rammekens, tot en met 30 september. Ben van Lier, bronzen en stenen sculpturen. Galerie In de Galerant, Terneuzen. Tot 20 september. VLISSINGEN (01184-18810) Braveheart. Vandaag (vrijdag) tot en met zondag 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. While you were sleeping. Vandaag (vrijdag) tot en met zondag 19 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. Batman. Vandaag (vrijdag) 19 uur, zaterdag en zondag 14 en 19 uur, woensdag 14 uur. Congo. Vandaag (vrijdag) tot en met zondag 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. French Kiss. Vandaag (vrijdag) tot en met zondag 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. Casper. Zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. Free Willy 2. Vandaag (vrijdag) 19 uur, zaterdag en zondag 14 en 19 uur, woensdag 14 uur. De Leeuwekoning. Zaterdag, zon dag en woensdag 14 uur. Cinema MIDDELBURG (01180-13482) La reine Margot. Vandaag (vrij- dag)tot en met zondag en woens dag 20 uur. Farinelli. Vandaag (vrijdag) en za terdag 22.30 uur, dinsdag 20 uur. E.T. Zondag 14 uur, maandag 20 uur. Legends of the fall. Donderdag 20 uur. Grand Theater GOES (01100-15165) Under Siege 2. Vandaag (vrijdag) tot en met zondag 19 en 21.30 uur, dinsdag en woensdag 20 uur. Roma citta aperta. Maandag 20 uur. Free Willy 2. Zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. Casper. Vandaag (vrijdag) 19.30 uur, zaterdag 14 en 19.30 uur, zon dag 13.45 en 16.15 uur, woensdag 14 uur. Flodder 3. Vandaag (vrijdag) 20 uur, zondag 14.30 en 20 uur. De Leeuwekoning. Zaterdag en woensdag 14 uur, zondag 13.45 uur. Porgy Bess TERNEUZEN (01150-13293) Geen voorstellingen. Ledeltheater OOSTBURG (01170-52735/53377) Flodder 3. Vandaag (vrijdag) 20 uur, zondag 14.30 en 20 uur. Cinemactueel BERGEN OP ZOOM (01640-54886) Under siege. Vandaag (vrijdag) 18.45 en 21.30 uur, zaterdag 14. 18.45 en 21.30 uur, zondag 14,16.15, 18.45 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 20 uur, woensdag 14 en 20 uur. While you were sleeping. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 18.45 en 21.30 uur, zondag 16.15, 18.45 en 21.30 uur, dinsdag en woensdag 20 uur. Free Willy 2. Zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. Congo. Vandaag (vrijdag) tot en met zondag 21.30 uur. maandag en woensdag 20 uur. Flodder 3. Vandaag (vrijdag) en za terdag 18.45 uur, zondag 16.15 en 18.45 uur. De Leeuwekoning. Zaterdag, zon dag en woensdag 14 uur. The sound of music. Maandag 20 uur. Burnt by the sun. Dinsdag 20.30 uur. Roxy 't Beest GOES (01100-28142) Crazy Love. Vandaag (vrijdag) 20.30 uur. Vals Licht. Zaterdag 16 uur. De Koning HULST (01140-12030) Under Siege 2. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22 uur, zondag 13.45, 16.15, 19 en 21.30 uur, maan dag tot en met woensdag 20 uur. Braveheart. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 21.30 uur, zondag 16 en 20 uur, maandag tot en met woens dag 20 uur. While you were sleeping. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22 uur, zondag 16.15, 19 en 21.30 uur, maandag en woensdag 20 uur. Congo. Vandaag (vrijdag) 19.30 uur, zaterdag 14 en 19.30 uur, zon dag 13.45,16.15 en 19 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. French Kiss. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 22 uur, zondag 19 en 21.30 uur, dinsdag en woensdag 20 uur. Crimson Tide. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 22 urn-, zondag 21.30 uur, maandag en dinsdag 20 uur. Free Willy 2. Vandaag (vrijdag) 19.30 uur, zaterdag 14 en 19.30 uur. zondag 13.45 uur, woensdag 14 uur. BERGEN OP ZOOM (01640-33434) Braveheart. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 21.30 uur, zondag 16.15 en 20 uur, maandag tot en met woens dag 20 uur. Batman. Vandaag (vrijdag) 18.45 en 21.30 uur, zaterdag 14, 16.15, 18.45 en 21.30 uur, zondag 14.16.30 en 20.30 uur, maandag en dinsdag 20 uur, woensdag 14 en 20 uur. Casper. Vandaag (vrijdag) 18.45 uur, zaterdag 14.16.15 en 18.45 uur. zondag en woensdag 14 uur. Antwerpen Cartoon's - Ed Wood, dagel. 18 uur; The Tenant en Priscilla, queen of the desert, dagel. 18 uur, vrij. en zat. 18 en 0.15 uur: Sopyonje en Carrington, dagel. 20 uur; The neon bible, dagel. 20.15 uur (zon. 15.30 en 20.15 uur); The Kingdom I, vandaag (vrijdag), zaterdag en maandag 22 uur; The Kingdom II. vandaag (vrijdag) en zaterdag 0.15 uur, zondag, dinsdag en woensdag 22 uur; Otto E Mezzo, dagel. 22 uur; Huevos d'oro, dagel. 22 uur, zon dag 15.30 en 22 uur. Calypso - Free Willy 2, dagel. 14 uur; Crimson tide, dagel. 15.45,18 20.15 en 22.30 uur; First Knight dagel. 15.45, 20 en 22.15 uur Doornroosje, dagel. 14 uur; While you were sleeping, dagel. 14,16,18 20 en 22.15 uur, zat., zon. en woens dag 16. 18, 20 en 22.15 uur; The se cret of Roan Inish. dagel. 18 uur: Casper, dagel. 14 uur. Paul Franssen uit Venlo exposeert schilderijen in galerie Rob de Zoete in Burgh-Haamstede. De ga lerie is de gehele maand september dagelijks te bezoeken van 10-13 uur en van 15-18 uur. Aquarellen Jean du Neele toont tot en met zondag 1 oktober aquarellen en acrylschilderijen in de Sint Nico- laaskerk in Brouwershaven. Be zoektijden: maandag tot en met zaterdag van 13.30 tot 16.30 uur. Kloveniersdoelen De tentoonstelling Water Blood van Barbara Jean is vanaf morgen, zaterdag, te zien in de Kloveniers doelen te Middelburg. Professor Fons Elders van de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht ver richt om 16 uur de opening. Te zien t/m 7 oktober. De expositie krijgt een vervolg in de Watertoren van Oost-Souburg met de installatie Salt of the earth (24 september-26 oktober). Bezoektijden: dagelijks 09-17 uur. Lievevrouwke De Belgische kunstenaars Mare Maes en Dirk Buseyne exposeren vanaf morgen, zaterdag, in kelder galerie 't Lievevrouwke in Bergen op Zoom. Maes toont keramische beelden en van Buseyne is grafiek te zien. De opening is om 15.00 uur. Te bezichtigen tot en met 4 novem ber, dagelijks (ook 10 september) van 13.30-18.00 uur. vrijdags tot 21.00 uur. Ghetto De Palestijnse kunstenaar Sager Al-Qatil exposeert vanaf maandag schilderwerk en tekeningen onder de titel From ghetto to ghetto in de hal van het stadhuis van Terneu zen. De tentoonstelling biedt een overzicht van zijn produktie in de tijd dat hij verbleef in een vluchte lingenkamp in de Gazastrook, jeugdherinneringen en dromen over de toekomst, maar ook recent en meer abstract werk. Te zien t/m 13 oktober tijdens kantooruren. Architectuur De resultaten van de studieweek over architectuur worden tentoon gesteld in de Zeeuwse Bibliotheek te Middelburg. De studenten werk ten aan de herinrichting van de Markt, het Molenwater en de sta tionszone in Middelburg en van de tussenzone, het gebied tussen Mid delburg en Vlissingen. Burgemees ter mr C. G. J. Rutten van Middel burg opent dinsdag om 16.30 uur de expositie, die tot 25 september is te bezichtigen. Openingstijden: maandag 17.30-21.00 uur, dinsdag t /m vrijdag 10-21 uur en zaterdag 10- 13 uur. Koerdistan Twee kunstenaars uit Koerdistan exposeren in de raadskelder van het Belfort in Sluis. Kakayi toont figuratief werk onder de naam Mi xed media op papier en Sader laat schilderijen van mensen en dieren vanuit een droomwereld zien. J. van Acker, medewerker van de Vlaamse radio, verricht de ope ning morgen, zaterdag, om 15.00 uur, in aanwezigheid van Kakayi. Te bezichtigen tot 9 oktober, elke dag behalve donderdag, 13-17 uur, zondag 14-18 uur. Portretten Beatrix Meindersma toont por tretten en landschappen, in olie verf, aquarel en gemengde technie ken, tijdens een expositie in de clientenruimte van de ABN-AM- RO aan de Markt in Middelburg. Te zien tot 16 oktober, op werkda gen 9-17 uur. ApaMana Veelbelovende schilders uit het he dendaagse Indonesië exposeren onder de naam ApaMana in het museum Ter Zijde in Wouw. Te zien samen met de tentoonstelling Sarong van Sutra, Kebaya van Kant, tot 30 oktober, ma t/m za 10- 17 uur, zondag 13-17 uur. Landschappen Nico van Welzenes toont Zeeuwse landschappen in aquarel in het stadskantoor te Goes. Te bekijken tot 27 oktober, ma t/m vrij 9-17 uur, in september op vrijdag tot 12 uur. Pastel Pastelschilder J. de Brouwer uit Wilhelminadorp houdt de exposi tie Natuur in gemengde technie ken in galerie Trés Unique te Goes. W. J. vanTatenhove, directeur van de nv Haven van Vlissingen en voorzitter van de Raad van Com missarissen van de KNJV, organi satie voor natuur en wildbeheer in Nederland, verricht de opening' vandaag, vrijdag, om 20.00 uur. De tentoonstelling is te zien tot en met 30 september. Bezoektijden: dinsdag t/m vrijdag 9-17 uur (don derdag ook 19-21 uur) en zaterdag 9- 16 uur. Voor de lopende exposities zie pa gina 13

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 25