Financiering transferium rond Een doel voor toeristenbelasting? PZC Nieuwe sleepboot in gebruik Westkapelle peilt meningen over 30 kilometer-zone Gemeente koopt kantongerecht in Terneuzen Fikse boetes voor overtreding van de maximumsnelheid Aanleg gasleiding Dow langs spoorlijn onder voorwaarde r*. 1» - cm u&mi, zeeland DONDERDAG 7 SEPTEMBER 1995 Laatste half miljoen voor verkeersknooppunt bij Renesse op tafel Herindeling van onze verslaggever BURGH-HAAMSTEDE - Pro vincie en Rijkswaterstaat heb ben op ambtelijk niveau over eenstemming bereikt over de fi nanciering van het transferium bij Renesse. Beide deelnemers zouden het resterende bedrag, bijna een half miljoen gulden, op tafel moeten leggen. De be doeling is dat de gemeente Wes- terschouwen, de derde partici pant, 'in natura' een extra bij drage levert door het overne men van een stuk weg. De pro vincie werkt momenteel aan een dergelijk voorstel. Hoofd van het Bureau Verkeer en Ver voer drs H. E. C. Thomaes: „We zouden onszelf belachelijk ma ken als het nu niet doorgaat." Het project, de eerste fase van het mobiliteitsplan van de ge meente Westerschouwen, dreig de vast te lopen op de financie ring. De totale kosten bedragen zes miljoen gulden. Het rijk heeft toegezegd de helft voor zijn reke ning te nemen. De provincie wil de aanvankelijk niet verder gaan dan 1,25 miljoen terwijl de gemeente Westerschouwen 1,3 miljoen gulden zou bijdragen. Er restte een tekort van bijna een half miljoen gulden: het was on duidelijk wie daarvoor zou op draaien. Thomaes voorspelt dat binnen kort bestuurlijke knopen wor den doorgehakt over de aanleg van het transferium. „We zijn volop aan het onderhandelen en er gloort hoop." Ambtenaren van Rijkswaterstaat hebben volgens hem al ingestemd met het voorstel. Over de verdeel sleutel wil hij nog niets zeggen. Volgens Thomaes moet gedepu teerde J. I. Hennekeij nog op de hoogte worden gesteld van het plan. De gedeputeerde was woensdag niet bereikbaar voor commentaar. Rijkswaterstaat houdt voorlo pig nog de kiezen op elkaar. Woordvoerder ir L. P. M. van de Korput wil wel bevestigen dat de provincie momenteel een plan uitwerkt waaraan Rijkswa terstaat wil meebetalen „Er is een grote kans dat we er geza menlijk uitkomen." Over enkele dagen wordt het voorstel voor gelegd aan Rijkswaterstaat in Den Haag. Volgende week zou een definitief besluit moeten val len, aldus Van de Korput. De Westerschouwse wethouder ir C. W. Veerhoek wil nog geen commentaar geven. „Ik reageer niet op ambtelijke voorstellen." Vandaag, donderdag, vergade ren de Westerschouwse raads commissies in beslotenheid over het mobiliteitsplan om het re creatie verkeer terug te dringen, het transferium en het landin richtingsplan Schouwen-West. Het transferium zou in 1996 ge reed moeten zijn. De voorziening biedt parkeerruimte aan negen honderd auto's. Inzittenden worden vervolgens met shuttle bus of fiets naai' het strand of het dorp vervoerd. Om het grote ver keersaanbod te verwerken, wordt bij het transferium een ro tonde aangelegd. van onze verslaggeefster AXEL - Gedeputeerde staten hebben geen onoverkomelijke bezwaren tegen de aanleg van een gasleiding ten behoeve van de nieuwe warmtekrachtcen trale van Dow langs de spoor lijn. Zij stellen daarbij echter als voorwaarde dat de provin cie gevrijwaard blijft van kos ten wanneer toekomstige in dustriële ontwikkelingen op de Westelijke Kanaaloever verleg ging van de leiding noodzake lijk maken. Gs adviseren de Planologische "Werkcommissie van het Rijk, rdie een besluit over het tracé neemt, om de tracé-keuze van de Gasunie af te wijzen als aan de 'gestelde voorwaarden niet wordt voldaan. De provincie is zelf voorstander van aanleg tus sen het meet- en verdeelstation in Axel en de warmtekrachtcen trale van Dow in de bestaande leidingenstrook en niet", zoals de Gasunie enst, langs de spoorlijn. Zij baseren zich op het uitgestip pelde beleid, weergelegd in on dermeer het streekplan Zeeland 1988, dat aanbeveelt leidingen om (toekomstige) industriële ge bieden aan te leggen. De leidin genstrook vormt volgens hen bovendien geen belemmering voor de aanleg van de Wester- schelde Oeververbinding. De Gasunie meent op haar beurt dat een gasleiding die het tracé van de spoorlijn volgt, korter is en dus goedkoper. Ook voert het bedrijf aan dat er al drie leidin gen parallel aan de spoorlijn lig gen en dat met een leidingennet langs het spoor de infrastruc tuur wordt gebundeld. De Gasu nie brengt verder in dat bedrijfs ontwikkelingen op de Westelijke Kanaaloever alsmede de aanleg van de WOV voorlopig nog niet aan de orde zijn.. De provincie wil - mocht de voorkeur van de Gasunie toch doorgaan - samen met het ha venschap de schriftelijke garan tie dat verleggingskosten voor rekening van de Gasunie zijn. De Gasunie is bereid deze te be talen wanneer de verlegging bin nen een termijn van tien jaar noodzakelijk is. u w De jongste aanwinst van de vloot van Willem Muller, de Holland, maakte een tochtje met genodigden. foto Charles Strijd van onze verslaggever TERNEUZEN - Het Terneuzense sleep en bergingsbedrijf Willem Muller Neder land bv nam woensdagmiddag de sleep boot Holland officieel in gebruik. Me vrouw M. M. Verbrugge-Hamelink mocht als vertegenwoordiger van de aandeel houders van het moederbedrijf Union (Unie van Redding- en Sleepdienst) het schip dopen door een fles geestrijk vocht op de romp kapot te laten slaan. De Holland, gebouwd in Singapore, heeft, al een ruim tweejarig leven achter de rug als 'Montalvo' en voer onder die naam als sleepboot bij het Portugese Setubal. Samen met het communicatieschip Coby M. en de sleepboten Zeeland, Schotland, Finland en Waasland vormt de Holland de vloot van Willem Muller voor sleep- en reddingsoperaties op en in de nabijheid van de Westerschelde. De Holland is 29 meter lang en 8,60 meter breed en twee straalmotoren van 1200 pk leveren een trekkracht van 32 ton. De Waasland moet misschien over enkele maanden uit die vloot verdwijnen, maar helemaal zeker is dat nog niet. Een woord voerder: „De Waasland blijft in elk geval nog een paar maanden stand by. Mocht blijken dat we de sleper dan niet meer no dig hebben, dan kan het zijn dat de boot wordt verkocht. Maar misschien wordt de boot ook nog wel elders door de moeder maatschappij ingezet." van onze verslaggever VLISSINGEN - Zeeuwse bestuur ders zijn niet erg verrukt van de door staatssecretaris Van Dok van Econo mische Zaken tijdens haar werkbe zoek aan Zeeland uitgesproken ge dachten de toeristenbelasting tot een doelbelasting te maken. Dat zou wen selijker zijn dan die inkomsten te la ten wegvloeien in de pot van de alge mene middelen, waarvan ook andere zaken worden betaald. Er is moeilijk een grens te trekken welke investe ringen nu precies de eigen bevolking raken en waar de toerist er de vruch ten van begint te plukken. Voorts zou die ingreep een hoop administra tieve rompslomp met zich mee bren gen, met uiteindelijk toch hetzelfde resultaat. Bovendien wordt inmen ging van de rijksoverheid op dit punt van de gemeentelijke bestedingen niet erg op prijs gesteld. Het was secretaris Gert-Jan Brink man van de organisatie van recreatie ondernemers Recron die mevrouw Van Dok de uitspraak ontlokte. Brinkman hield een hartstochtelijk pleidooi de toeristenbelasting tot een doelbelasting te maken, „zodat er een duidelijke samenhang is tussen wat de gast betaalt, en wat hij in de ge meente waar hij verblijft aangeboden krijgt." Vaak wordt de toeristenbelasting als sluitstuk van de begroting toegepast. Brinkman: „Is er meer geld nodig zo als in Domburg met het subtropische zwembad, dan wordt daarvoor de toe ristenbelasting gebruikt. De gemeen ten houden er geen rekening mee dat daardoor de prijzen voor het kampe ren steeds verder verhoogd dienen te worden." Domburg geniet de twijfelachtige eer tot de gemeenten te behoren, waai- de verblijfstoerist het zwaarst wordt be last. In deze heffing doet de Hof Dom burg-problematiek zich ernstig ge voelen. Om de lokale bevolking daar niet al te zeer voor te laten bloeden mag de rust en verpozing zoekende re creant het gat in de kas mee helpen opvullen. Er geldt in Domburg en Oostkapelle een gedifferentieerd ta rief. Campinggasten worden per over nachting voor ƒ1,35 aangeslagen. Strijkt men neer in een hotel of soort gelijke accommodatie dan moet per nacht, verblijf 1,85 worden neerge teld. Er ligt thans een voorstel om er nog een dubbeltje bovenop te zetten. Dat levert bijna anderhalve ton op, waarmee de opbrengst aan toeristen belasting op twee en een half miljoen gulden uitkomt. Ondernemers hebben, zo signaleert burgemeester Hietkamp van Dom burg, altijd al geroepen dat de inkom sten uit de toeristenbelasting apart moeten. Maai- een groot deel van de gelden wordt toch al aan de recreatie besteed. „Dat is onze grootste industrie. We gen worden extra bereden en versle ten door het vakantieverkeer. In feite Drukte in Zoutelande: toeristen brengen ruim negen ton in het laatje van de gemeente Valkenisse. is het dus nu al een kwestie van vest zak-broekzak." Als het ministerie de zaken wil gaan ooi-merken, is dat vol gens Hietkamp een nieuw feit. Hij voorziet daarmee een 'ongelooflijk in gewikkelde boekhouderij'. De eerste ingezetene van Domburg wil tevens graag vastgesteld hebben, dat het mi nisterie door te bepalen, dat de toeris tenbelasting een doelbelasting moet worden, een soort schottensysteem aanbrengt in de financiën van de ge meenten. „Dat is volstrekt strijdig met het decentralisatiebeginsel." Hoewel de verblijfsgast in Wester schouwen 95 cent per overnachting aan toeristenbelasting betaalt, komt men daar op jaarbasis boven de op brengst van de gemeente Domburg uit: een dikke twee en een half miljoen gulden. Overwogen wordt het tarief nog wat op te trekken. Volgens wet houder C. Veerhoek kan mevrouw Van Dok dan wel snel roepen dat de toeristenbelasting een bestemmings belasting zou moeten worden, „maar dan moet ze toch ook eens in eigen huis kijken." Veerhoek vindt dat de ministeries dan ook in doeluitkerin gen moeten gaan denken. „We zullen er over denken", zegt de Wester schouwse wethouder van de sugges tie van de staatssecretaris. „Hoe moeilijk het ook is om objectief aan te geven wat precies de kosten zijn in die sfeer." Veerhoek waarschuwt ervoor dat bij een doelbelasting de toerist wel eens veel hoger zou kunnen wor den belast dan nu het geval is. Hoewel het een interessante inkom stenbron is houdt de gemeente niets over aan wat toeristen met die heffing binnen brengen. „Anderzijds houdt de gemeenschap daar wel wat aan over. Da's prima en zo hoort het." In Valkenisse bedraagt de heffing voor een toeristische overnachting een gulden. Dat levert met 900.000 vrijetijdsvierders over de vloer op jaarbasis negen ton op. „Wij houden dat geld apart", meldt wethouder Jobse. Vanuit het fonds recreatie voorzieningen gaat er wel dertig pro cent naar de algemene middelen. „Het ambtelijk apparaat en de tech nische dienst hebben voor een deel werk aan het toerisme", verklaart de wethouder deze overhevelingspost nader. Blauwe vlag Van de overblijvende zestig procent wordt een belangrijk deel opgeslokt door de strandreiniging: 3,5 ton. De rest gaat naar zaken als strandbevei- liging, VVV, recreatieteam. bijdrage aan evenementen, onderhoud duin paden en zo meer. Omdat het fonds recreatievoorzieningen een negatie! saldo vertoont had het college van b en w voorgesteld de toeristenbelas ting met een kwartje te verhogen. Het voorstel sneuvelde in de commissie overlegfase. Nader wordt bezien op welke wijze de kwaliteit van de voor zieningen op peil kan worden gehou den. Met een investering in de aan sluiting van de strandpaviljoens op de drukriolering hoopt Valkenisse straks weer in aanmerking te kunnen komen voor de fel begeerde blauwe vlag als kwaliteitskeurmerk voor de stranden. De gemeente Oostburg vangt per jaar rond twee miljoen gulden van het ver blijf van vrijetijdsvierders, die een gulden per overnachting moeten be talen. Persoonlijk vindt"wethouder L. Cuelenaere-Faes dat die gelden maar als vanouds in de algemene middelen- kas moeten blijven vloeien. „Zo werkt het goed." Voor bepaalde posten valt wel duidelijk aan te geven of ze meer aan de gemeenschap ten goede ko men dan aan de verblijfsgasten. „Maar er zit nog een heel schemerge bied tussen, waar dat moeilijk is aan te geven." Als voorbeeld van die be langenverstrengeling noemt de wet houder de dijkverzwaring. De ge meente Oostburg heeft de uitvoering van de werken ter versteviging van de zeewering aangegrepen om met extra gelden een aantrekkelijk fiets- en foto Ruben Oreel wandelgebied langs de kust te kun nen inrichten. Daar kan de lokale be volking net zo goed van profiteren als de toeristische bezoeker. Provinciaal bestuurder Gert van Zwieten houdt de uitspraken van me vrouw Van Dok even voor 'geroep om dat ze dat zo vindt'. De staatssecreta ris heeft naar de inschatting van de gedeputeerde ook niet de beschik king over de instrumenten om dat af te dwingen. Van Zwieten herinnert er aan dat al eerder een onderzoekscom missie in Zeeland de discussie over de omgang met de toeristenbelasting opnieuw heeft aangezwengeld met voorstellen richting gemeenten. Zon der enige vorm van succes. Bemoeizucht De provinciebestuurder voelt weinig voor inmenging van hogere overhe den op het punt van de besteding van de toeristenbelastinggelden. „Be moeizucht werkt meestal averechts. De impulsen moeten van de lokale po litiek uitgaan". De gedeputeerde ziet voor de provincie vooral een coördi nerende taak weggelegd. En voorts wil van Zwieten graag voortgaan met het bedrijf van zending door uit te dragen dat het streven naar een kwa litatief hoogwaardig toeristisch pro- dukt een gezamenlijke verantwoorde lijkheid is. van onze verslaggeefster WESTKAPELLE - De inwoners van Westkapelle mogen hun mening geven over de 30 kilo meter-zone in hun woonplaats. De gemeente heeft deze week een schriftelijke enquête huis- aan-huis verspreid. Door mid del van de vragenlijst wil de ge meente onderzoeken of de maat regelen nog kunnen worden verbeterd. Ook wil ze weten of de doelstelling van het project dat een jaar geleden is gereali seerd. ruimte en veiligheid voor de voetgangers, is bereikt. Een gedeelte van de Zuidstraat moet overigens nog worden aangepakt. Bij de aanleg van de 30 kilome ter-zone is bewust gekozen voor niet-agressieve obstakels in de rijbaan, als verhoogde kruisin gen en verschuivingen van de wegas. De Zuidstraat kreeg in het project een aparte benade ring vanwege de grote verkeers drukte. De zone in de bebouwde kom van het dorp moet de na druk leggen op de verblijfsfunc- tie van het gebied en het karak teristieke dorpsbeeld bewaren. Ook moeten de maatregelen het fietsgebruik bevorderen en het autogebruik in het dorp terug dringen, waardoor de verkeers veiligheid groter wordt. Nog dit jaar wil de gemeente de inventarisatie rond hebben. Met- de opmerkingen en suggesties wil het college van burgemees ter en wethouders een nieuw voorstel opstellen dat door de raad moet worden behandeld. Bijzonder is dat de evaluatie van de 30 kilometer-zone tevens dient als proefproject voor het ingenieursbureau Oranjewoud. Het bureau heeft een nieuwe on derzoeksmethode ontwikkeld waarmee verkeerssituaties van uit het oogpunt van de verschil lende gebruikers ter plekke kun nen worden beoordeeld, de zoge naamde 'quick scan'-methode. Inwoners kunnen zich tot 15 sep tember opgeven voor een ver kenning van het bureau in de straten van de 30 kilometer-zo ne. van onze verslaggever TERNEUZEN - De gemeente Terneuzen heeft met de Dienst der Domeinen overeenstem ming bereikt over de aankoop van het Terneuzense kantonge recht. De raad wordt deze maand door het college van b en w van de Scheldestad verzocht om in te stemmen met de aan koop van het gerechtsgebouw, e verwervingkosten maakte de gemeente niet bekend. Omdat het uit het begin van de ze eeuw daterende gebouw een substantieel onderdeel vormt van het Steenen Beer-project verkoopt de gemeente het pand direct door aan Johan Matser Projectontwikkeling bv uit Hil versum. Deze projectontwikke laar is momenteel in Terneuzen bezig met de bouw van een nieuw woon-en winkelcomplex, alsmede een stadskantoor in het Steenen Beergebied. Het is de bedoeling dat het beeldbepalend gebouw aan de Markt niet wezenlijk door de projectontwikkelaar verbouwd wordt. Wel komt er een glazen voorgevel met overdekt terras voor te staan. Het gebouw zal mogelijk in de toekomst ge bruikt worden als een grand ca fé. In het overdrachtcontract tus sen Matser en de Dienst der Do meinen is de voorwaarde opge nomen dat de administratie van het kantongerecht wordt onder gebracht in het nieuwe stads kantoor. De financiële commissie van de gemeente Terneuzen buigt zich donderdag 14 september over het voorstel om het pand aan te kopen en over te dragen. De commissie spreekt zich ook uit over de voorgenomen verkoop van het voormalig gemeente huis van Zaamslag aan de Ter- neuzenaar M. de Vries. Met de koper is afgesproken dat de vrij willige brandweer van het dorp, die gebruik maakt van de bene denverdieping, voorlopig tegen een jaarlijkse vergoeding in het gebouw gehuisvest kan blijven. Ook zijn er afspraken gemaakt voor de elektriciteitsvoorzie ning voor het torenuurwerk van de Nederlandse Hervormde kerk vanuit het voormalig gemeente huis. De commissievergadering wordt gehouden in het Terneu zense stadhuis en begint don derdag om 19.30 uur. van een medewerker TERNEUZEN - Een 31-jarige inwoner uit Axel werd dinsdag door de Terneuzense kanton rechter voor een snelheidsover treding conform de eis veroor deeld tot 600 gulden boete en een voorwaardelijke rij-ontzeg- ging van vier maanden, met een -proeftijd van twee jaar. Het rij bewijs van de Axelaar kwam in gevaar, omdat de man binnen een korte tijd twee keer de snel heidslimiet had overtreden. De automobilist was op 31 ja nuari van dit jaar met een snel heid van 88 km p/u binnen de be bouwde kom van Heikant in overtreding. „Ik werd opgeroe pen voor mijn werk om een com puter bij een bedrijf te herstel len. Ik weet dat het geen excuses zijn, maar ik rijd zo'n 60.000 kilo meter per jaar", vertelde de ver dachte. Zowel de kantonrechter als de officier van justitie toon den geen clementie. Ook in de zaak tegen een 24-jari- ge Axelaar vond men geen aan leiding om af te wijken van de landelijke normen. De man maakte het nogal erg bont met zijn excuses. In een verklaring tegenover de politie had hij ge zegd dat hij op verzoek van zijn tante met spoed naai- Hoek was gereden en daardoor de snel heidsovertreding had begaan. Dit bleek een misvatting, want pas een dag later, op 8 november vorig jaar, werd hij gepakt voor een snelheidsovertreding 129 km p/u, waar 80 km p/u is toege staan) in Hoek. „Nee, het klopt niet helemaal. Het had temaken met de relatie met mijn vriendin, die verbroken zou worden", pro beerde de man zich uit de benar de situatie te redden. Officier van Justitie mr M. van Nooijen vond dat er geen enkele aanleiding voor hem was ge weest om zo hard te rijden. Haar eis 400 gulden boete werd door de kantonrechter overgenomen. slot van pagina 13 Hontenisse, lid van het Loenens Beraad (een groep gemeentebe stuurders die zich landelijk sterk maakt voor het behoud van kleinere gemeenten), ziet in Van der Vondervoorts voorne men de kosten van herindeling op het conto van de gemeenten te schrijven weer een extra argu ment om tegen herindeling te pleiten. „Mocht er in de regio Zeeuws-Vlaanderen dan toch nog een herindeling volgen, dan zouden de kosten - en dat bete kent alleen voor Hontenisse al miljoenen - verhaald worden op de burgers. Dat is natuurlijk een heilloze zaak", voerde hij aan. Ook in Terneuzen wordt de uit komst van de discussie over de zogenaamde frictiekosten in Den Haag afgewacht. Het col lege wil echter niet wachten met het op een rij zetten van argu menten voor een bestuurlijke herschikking in de Kanaalzone. B en w van Terneuzen pleitten in juni in een gesprek met gedepu teerde G. de Kok voor één grote gemeente Kanaalzone, omdat de financiële draagkracht van die gemeente dan groter zou worden dan die van de gemeente Sas van Gent en Terneuzen nu. Bovendien zou één gemeente beter sturing kunnen geven aan de economische ontwikkelingen in de Kanaalzone. Aan flarden Gedeputeerde staten schoten deze argumenten echter aan flarden door simpelweg in een notitie te stellen dat de finan ciële draagkracht van één Ka naalzonegemeente zelfs kleiner zou worden. Daarnaast meende het provinciebestuur dat de ont wikkeling van de Kanaalzone geen expliciete gemeentelijke, maar een Zeeuwse zaak is. Burgemeester drs R. Barbé van Terneuzen kondigde dinsdag avond aan dat Terneuzen nog maals alle argumenten voor een grote centrale Zeeuws-Vlaamse gemeente op een rijtje zal zetten, compleet met cijfermatige on derbouwing.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 17