Provincie asfalteert fietspaden Badgasten tegen beter weten in Dagen kustwachtpost zijn geteld Grenspaal 369 is koppiger dan de koppigste Zeeuw Tweede-keus-oplossing levert tijdwinst op Kamer wenst regeling voor financiering van herindelingsoperatie Ligfietser wil traject Parijs-Amsterdam in zeventien uur afleggen zeeuwse almanak Ontbijt Aanhoudingen na inval in woning Terneuzen van onze verslaggever VROUWENPOLDER - Het mooie weer lijkt tijdelijk 'op' te zijn. Daar zullen weinig mensen mee zitten. De meeste vakantiegan gers zitten weer tussen vier muren, op kantoor of fabriek. Door de beslagen ruiten kijken ze de vrije-tijdsvierders die nog op vakantie moesten met meewarige blik na. Aan de waterkant houden enkele overgebleven Oosterburen hardnekkig stand. Het strand kan niet worden binnengehaald. Dat treft: plaats genoeg om je als gezinnetje in te graven. Laat John Bernard maar waarschuwen voor depressies en krachtige wind. Ze verstaan het niet en het deert ze ook niet. Maar sjouwen met een koelbox is met dit weer wel een tikkeltje overdreven. foto Ruben Oreel van onze verslaggeefster WESTKAPELLE - De kust wachtpost van de Vaarweg- markeringsdienst (VMD) op de Zeedijk in Westkapelle wordt vrijwel zeker gesloopt. De dagen van het betonnen gebouwtje bij de markante rood-wïtte toren zijn geteld. Oorspronkelijk wilde de VMD de wachtpost woensdag al slopen. De gemeente-opzich ter kon woensdagochtend net op tijd voorkomen dat het ge bouwtje tegen de vlakte ging. Het Westkappelse college van burgemeester en wethouders heeft nog geen sloopvergun ning afgegeven. Wel heeft de VMD al een sloopvergunning van het Waterschap Walche ren, de beheerder van de zee wering. Bij de gemeente zijn de afgelo pen weken enkele suggesties binnengekomen van onderne mers en verenigingen. Deze plannen zijn ook voorgelegd aan de VMD en het water schap. Zo wilden vogelliefheb bers van het gebouwtje, dat leegstaat sinds de Schelde- Walradarketen in gebruik is genomen, een vogelobserva tiepost maken. Door de VMD is dit idee afgewezen omdat er geen financieel plaatje bijzit. De dienst blijft vanwege een erfpachtovereenkomst met het Waterschap verantwoor delijk voor het gebouw en eventuele schade aan de dijk. De kustwachtpost bij de markante rood-witte toren op de Westkappelse Zeedijk wordt vrijwel zeker gesloopt. foto Dirk Jan Gjeltema Het waterschap heeft echter het laatste woord, zélfs al zou den de VMD en de gemeente Westkapelle willen meewer ken aan een nieuwe bestem ming. Volgens een woordvoer der van het schap maakt een nieuwe bestemming geen en kele kans. Het beleid van het waterschap staat in principe geen vreemde voorwerpen toe op de zeewering, vooral niet op de Westkappelse glooiing die door haai- ligging heel wat te verduren heeft. Het schap is niet van plan een uitzondering te maken voor de kustwacht post. Verpaupering De gemeente Westkapelle kan de sloop wel tegenhouden door geen vergunning af te ge ven. Het enige wat hiermee 'bereikt' wordt is volgens de woordvoerder de verpaupe ring van het gebouwtje dat sinds het leegstaat al wordt belaagd door vandalen. In 2004 zou opnieuw een beslis sing moeten worden genomen omdat dan het erfpachtcon tract van de VMD afloopt. Dinsdag bespreekt het college van b en w de sloopvergun ning. mm i van onze verslaggever MIDDELBURG - Veel provin ciale fietspaden zullen over vijf jaar heel wat comfortabeler te berijden zijn, dankzij een om mezwaai in het wegenbeleid. De provincie stapt af van het ver vangen van tegelfietspaden door betonpaden. Ze gaat tegel- fietspaden asfalteren. Dat is goedkoper en maakt het moge lijk de fietspaden sneller te 'ver nieuwen'. Het asfalteren van tegelfietspa- Sportdag militairen MIDDELBURG - Het dienstvak Militaire Ad ministratie houdt vrij dag 22 september in Middelburg de jaarlijk se sportontmoeting. Deelnemers zijn de on geveer vijfhonderd mili tairen van het Oplei dingscentrum Militaire Administratie. Locaties zijn de sportterreinen aan de Nassaulaan en Kruitmolenlaan, sport park Voorborch en het tennispark van MLTC. De OCMA-comman- dant, luitenant-kolonel J. F. van der Vliet zal sa men met een aantal me de-parachutisten de sportdag om 8.45 uur openen met een para chutesprong uit een heli copter op het militaire sportveld aan de Na ssaulaan. De sportdag begint om 9 uur met volleybal, voet bal, tennis, badminton en een fietstoertocht over 75 kilometer, 's Middags wordt een cross over vier of zes kilo meter gelopen. van onze verslaggever TERNEUZEN/DEN HAAG - De fractiewoordvoerders van de drie regeringspartijen en het i CDA in de Tweede-Kamercom missie voor binnenlands be stuur hebben staatssecretaris A.G. M. van de Vondervoort (binnenlandse zaken) verzocht een overgangsregeling te be denken waardoor de gemeenten die voor een herindelingsopera- j'tie staan toch kunnen rekenen op een vergoeding voor de schaalvergroting. De fracties volgen met het ver zoek een advies van de Raad voor de Gemeentefinanciën waarin de bewindsvrouwe ook gevraagd wordt om af te zien van tiaar voornemen de kosten voor herindelingsoperaties in de na if bije toekomst volledig voor re kening te laten komen van de ge meenten in kwestie. De bewindsvrouwe kondigde in juni aan dat zij wilde doorgaan met een bestuurlijke schaalver groting in den lande, maar dat het Rijk de kosten voor sane ringsoperaties niet meer voor zijn rekening zou nemen. Dit be leidsvoornemen viel slecht in Zeeland, maar ook in Drente en Noord-Brabant waar momen teel gemeenten heringedeeld worden of waar nog herinde lingsprocessen moeten worden opgestart. Gedeputeerde staten van Zee land rekenden uit dat een herin deling van Zeeuws-Vlaanderen ÏERNEUZEN - De politie heeft omstreeks zeven uur dinsdag avond acht mensen aangehou den na een inval in een woning aan de Tholensstraat in de Ter- binnenstad. De helft de aangehoudenen, onder wie de 43-jarige bewoner, zitten 'og vast op het politiebureau in Terneuzen. de woning werden, naast de gebruikelijke verdovende-mid- iolen-attributen', ruim vijftig jfam hard drugs en 43 gram soft "Ugs gevonden. Twee Belgen 20 en 24) uit het Waalse Ath ble- :en zelf tien en zes gram heroine bij zich te hebben. Zij mochten na het betalen van schikkingen van respectievelijk 1000 en 750 lulden naar huis. Een 19-jarige jrouw uit dezelfde plaats en een 'O-jarige vrouw uit Westdorpe konden na verhoor ook weer naar huis. den is min of meer een nood greep. Provinciale staten beslo ten twee jaar geleden het budget van één miljoen gulden voor fietspaden te halveren. Vervan ging van tegelfietspaden door betonpaden werd daardoor op de lange baan geschoven. Ambtenaren rekenden uit dat pas over twintig tot dertig jaar alle tegelfietspaden vervangen zouden kunnen zijn door beton paden. Zij vonden dat onaan vaardbaar. Niet alleen voor de fietsers, maar ook voor de pro vincie. Tegelfietspaden zijn enorm duur in onderhoud. „Die andere oplossing, asfalte ren, was door de voorkeur voor die betonpaden uit beeld ver dwenen". vertelt provincie-me dewerker J. in 't Veld. „Dankzij de bezuiniging is het asfalteren weer boven tafel gekomen. Het is niet de beste oplossing, maar wel de meest haalbare." Afwatering Het grote voordeel van asfalte ren is tijdwinst. In zo'n vijf jaar kunnen alle geschikte tegelfiet spaden aangepakt zijn. Met de werkzaamheden is dit jaar al be gonnen, langs de Oude Rijksweg bij Lewedorp en Rilland en bij Axelse Sassing. Voor 1996 staat onder meer de fietsverbinding Philippine-IJzendijke op de- planning. Niet alle tegelfietspaden kunnen geasfalteerd worden. Het fiets pad tussen Middelburg en Nieuw- en Sint-Joosland is bij voorbeeld afgevallen, omdat de afwatering van de hoofdrijbaan in gevaar komt door een extra laag op het fietspad ernaast. Nutsleidingen in de grond kun nen ook een obstakel vormen. De provincie beseft dat asfalte ren een 'second best'-oplossing is. Wortels van bomen kunnen aan geasfalteerde tegelpaden nog veel schade aanrichten. „Wij onderkennen dat", aldus In 't Veld, „en zullen daarmee reke ning houden in ons onderhouds- programma." zo'n veertig miljoen gulden zou gaan kosten. Gs schreven eind augustus dan ook een brand brief aan de staatssecretaris waarin haar verzocht werd het beleidsvoornemen in herover weging te nemen. „Temeer", zo stellen gs, „omdat het afschaffen van de verfijningsregeling con sequenties zal hebben voor de provincies om een toekomstge richt herindelingsbeleid te voe ren." Getemperd Door de discussie rond het al dan niet afschaffen van de ver goedingsregeling is in Zeeuws- Vlaanderen de animo voor een herindelingsoperatie bij de ge meentebesturen die voor een be stuurlijke herschikking zijn, da nig getemperd. In Hulst wacht het college de ontwikkelingen rustig af. Hetzelfde is het geval in Oostburg. „Mocht de staatssecretaris ech ter niet van haar standpunt af te brengen zijn, dan ontstaat er toch een wat rare situatie. Dan wordt boven de Westerschelde een herindelingsoperatie wel door het Rijk gecompenseerd en bezuiden de Westerschelde niet. Dat kan natuurlijk niet. Ik denk dan ook dat deze hele discussie, vertragend zal werken op een eventuele herindeling van Zeeuws-Vlaanderen". zei burge meester J. Kruize van Oostburg. Zijn collega Th. Steenkamp van slot zie pagina 17 kolom 7 Twee 20-jarige Hagenaars en een 27-jarige Belg uit Zedelgem wor den nog vastgehouden, omdat de politie onderzoekt of zij bij meer drugsdelicten betrokken zijn geweest. Ook de 43-jarige bewoner van het pand aan de Tholensstraat, dat al langere tijd een bron was van ernstige overlast in de omgeving, zit nog vast. Tijdens diens afwezigheid betrapte de politie om half vier woensdagmorgen een 30-jarige Belg uit leper op heterdaad. De Vlaming was aan het inbreken in het pand aan de Tholensstraat. Of hij iets heeft ontvreemd is nog onbekend, maar de politie nam wel een verboden vlindermes, een bus traangas en wat wissel geld in beslag. De man uit leper werd woensdagnamiddag, na verhoor en in het bezit van een proces-verbaal, ook naai- huis gestuurd. van onze verslaggever MIDDELBURG - Nog twee nachtjes slapen en dan is het zover voor Derk Thijs (37) uit Middelburg. Zaterdag begint hij vanuit Parijs aan de 550 kilo meter lange tocht naar Amster dam. Op zijn ligfiets met kuip. Vorig jaar deed hij ook mee aan de wedstrijd, die hij won in 18 uur en 34 minuten. Hij ver wacht er deze keer zeventien uur over te doen. „Als het weer maar meewerkt." Vrijdag (mor gen) vertrekt hij vroeg om zich in de buurt van Euro Disney na bij Parijs in een hotel voor te be reiden. Zondagochtend hoopt hij om elf uur in Amsterdam te finishen. Zijn fiets ziet er gestroomlijnd uit. Laag bij de grond, omhuld door een cocon van hetzelfde materiaal als surfzeil. Door een roeiende beweging met armen en benen te maken, beweegt Thijs zich voort. Na vorig jaar heeft hij wat aanpassingen aan gebracht aan de fiets, zodat de rit dit jaar vlekkeloos moet ver lopen. Zo hoopt de 'roeifietser' deze keer door het aanbrengen van een simpel spatbord geen water of troep in zijn nek te krij gen van het achterwiel. Ook zijn drinkwaterinstallatie lag hem in 1994 dwars, maar die heeft de Middelburger nu beter beves tigd. Derk Thijs is niet gespannen. „Was ik vorig jaar ook niet. Je zelf opfokken heeft geen zin. Toen wist ik niet wat me stond te wachten en nu wel, dus dat maakt het alleen maar makkelij ker." Tijdens de tocht vorig jaar viel hij een paar keer, omdat hij op de onverlichte wegen de kui len in het wegdek niet zag. Thijs: Concurrentie „Concentratie blijft het belang rijkste. Na driehonderd kilome ter krijg je een inzinking en dan wordt het spannend." Deze keer is er wel meer concur rentie, geeft Thijs toe. Twee Ne derlanders in een roeitandem en een Amerikaan op een ligfiets zullen hem het vuur na aan de schenen leggen, verwacht hij. Daarom'wil hij niet meteen naar voren sprinten, maar gelijk op trekken met andere koplopers, om uiteindelijk zijn slag te slaan. Winnen is leuk. maai- de streep halen is het belangrijkst. Boven dien wil hij door te winnen de lig fiets meer bekendheid geven. Trainen doet Thijs al jaren. Hij fietst als hij kan iedere dag. „Als ik een week niet heb gefietst ben ik chagrijnig. Zo heb ik afgelo pen week vijfhonderd kilometer afgelegd." Oefenen voor de nachtelijke uren doet hij niet. „Dat heeft geen zin. Alleen om de lichten te testen ben ik in het donker gaan fietsen. Tijdens de wedstrijd zal ik ook 's nachts ge woon moeten gaan, net als over dag." Natuurlijk kent de rit ook geva ren. Er zijn geen wegen afgezet en de deelnemers moeten zich gewoon aan de verkeersregels houden. „Dat kan wel tegenstrij dig werken, want je wilt vanzelf sprekend zo snel mogelijk. Als je met tachtig kilometer per uur de berg afraast en je valt, ben je af hankelijk van de mensen om je heen. Er rijdt geen ambulance mee." Gedurende de rit wordt Thijs continu bijgestaan door Huub Ubben en Leo van Lieren in de volgauto. Echt contact is niet nodig. Thijs: „Daar heb je de tijd niet voor. Je bent constant aan het schakelen en aan het kijken of je niet in een kuil rijdt. Ik heb mijn handen al vol genoeg." Op de verzorgingsposten, die elke vijftig kilometer staan opge steld. kunnen zij even met el kaar praten. Dan moeten ook de eventuele reparaties verricht worden die de hulp van de bijrij ders vereisen. Tijdens de rit zijn de deelnemers op zichzelf aange wezen. van onze verslaggever RETRANCHEMENT - Grens paal 369 in het Zwin.blijft een zorgenkindje. De paal is omge vallen, ligt in de Zwingeul en dreigt verloren te gaan. Het is niet de eerste keer dat de paal wordt bedreigd. Zijn bestaan is gekenmerkt door vallen en op staan. In de loop van de jaren kan deze grenspaal beschouwd worden als een monument van de Zeeuwse strijd tegen het wa ter. Grenspaal 369 moet behou den blijven en tot provinciaal monument worden uitgeroe pen. Natuurlijk, de grillen van de Zwingeul dienen gerespec teerd, maar paal 369 verdient een plek in de Zeeuwse geschie denis. Grenspaal 369 is de laatste paal op de scheiding tussen Zeeland en Vlaanderen. In de buurt staat nog wel hulppaal 369 A. maar die is van hout en doet vooral dienst om de scheiding tussen het naaktstrand en het meer ge klede deel van het gebied aan te geven. Nummer 369 is een gietijzeren paal van ongeveer 2,5 meter hoog. Het onderste deel is zes- kantig en meer naai- boven wordt de paal rond, om taps toe te lopen in een witte eikelvor- mige punt. Op de paal staat niet alleen het nummer 369, maar prijken ook de wapens van Ne derland en België. De bewuste paal werd voor het eerst in 1869 geplaatst. Afgaand op ambtelijke en militaire be richten leidde de paal aanvanke lijk eeij vrij rustig bestaan. Pas in 1947 verzoekt de burgemees ter van Retranchement de Bel gische overheid de paal te her plaatsen om zo de situatie van voor de oorlog te herstellen. In november 1950 wordt de paal te ruggezet op de bestaande funde ring. In december 1950 wordt de provinciale overheid ingelicht dat de paal omgevallen is. Uit verschillende briefwisselingen blijkt dat als gevolg van het gra ven door Nederland van een nieuwe geul in het Zwin de paal niet behouden kan blijven. De internationale Zwincommissie lost het probleem van de geul op en de paal staat in oktober 1952 weer overeind. Tevens wordt een betonnen hulppaal neergezet. Een Nederlandse landmeter meldt op 31 januari 1953, net voor de watersnoodramp, nog dat de paal in orde is. Op 16 fe bruari van dat jaar deelt de over heid mee dat de paal als gevolg van de storm is weggespoeld. De vorming van een nieuwe geul is er 26 april 1954 aanleiding toe de paal te herplaatsen, hoog en droog boven op een duin. Ook de palen 367 en 368 worden gelicht en op hun oorspronkelijke plaats gezet. Die situatie duurt ongeveer vier jaar want als gevolg van duinaf slag stort de paal in 1958 naar be neden. De situatie neemt nu zo danige vormen aan dat op 23 ok tober 1958 een speciale commis sie wordt gevormd voor het her plaatsen van de grenspaal 369. Deze commissie komt echter pas op 22 juli 1964 voor het eerst bijeen en beslist de paal landin waarts aan de voet van het duin te plaatsen en tevens hulppalen richting toren van Retranche ment en aan de zeezijde neer te zetten. Herplaatst De tweede bijeenkomst van de commissie is 13 januari 1969 en daar moeten er nu zelfs een lid van gedeputeerde staten van Zeeland en een Bestendige af gevaardigde van de provincie West-Vlaanderen aan te pas ko men. Ze komen overeen de paal meer landinwaarts te plaatsen. De paal 369 en een houten hulp paal werden op 21 maart 1969 ge plaatst. De hulppaal was begin juli van dat jaar al verzonken, werd in juli herplaatst en ver dween in augustus na een storm opnieuw. De gemeentedienst van Knokke heeft hem nog te ruggezet, maar in mei 1970 ver dween hij definitief. Deze hulp paal is nooit meer teruggezet. In 1976 komt weer een melding dat de paal overhelt naar het oosten en twee jaar later dat de paal dringend dient te worden verplaatst, als gevolg van het vormen van een nieuwe kreek. De kans bestaat dat hij volledig verdwijnt, luiden de berichten in juni 1982. In februari krijgt de overheid door dat de paal op nieuw is bloot gekomen na een storm en een controle-rapport in 1983 meldt dat de paal verzon ken is tot ongeveer 70 centime ter boven het maaiveld. Op 7 maart 1984 wordt met in stemming van Nederlandse en Belgische autoriteiten de paal uitgetrokken en naar een droge plaats overgebracht. In 1984 wordt in een proces verbaal voorgesteld de paal weer maar eens te bergen en opnieuw te plaatsen, hetgeen gebeurt. In 1990 wordt er serieus werk van gemaakt. Er komen een funde ringspaal en een speciale voet in een bekisting. Het lijkt goed te gaan. Een inspectie in 1991 meldt dat de paal in een goede staat van onderhoud is op en kele krassen na. Vorig jaar nog kreeg de paal een nieuw kwastje verf. Maar de geschiedenis heeft zich herhaald. Weer is de Zwingeul sterker dan de mens. De provin cie geeft de strijd niet op. Het 'Luctor et Emergo' klinkt en morgen, vrijdag, zal de paal met behulp van een aannemer boven water gehaald worden. Want nummer 369, de laatste in de rij, 4 moet behouden blijven. Als hij dan tenminste nog terug te vin den is. Maar dat kan bijna niet anders. Grenspaal 369 is immers koppiger dan de koppigste Zeeuw. Orde Advocaten stoot neus bij Raad van State van onze verslaggever DEN HAAG - De Raad van Sta te heeft een beroep van de Raad van Toezicht van de Orde van Advocaten in het arrondisse ment Middelburg afgewezen. De Orde was in beroep gegaan tegen een beslissing van burge meester mr C. G. J. Rutten van Middelburg. Deze had een ver klaring van goed-gedragen afge geven aan een jurist die zich wilde inschrijven als advocaat. De man heeft een strafrechte lijk verleden. De jurist betaalde medio vorig jaar een schikkingsbedrag van tienduizend gulden om een strafrechtelijke vervolging we gens oplichting of valsheid in ge schrifte te voorkomen. Omdat de gemeente Middelburg de Or de niet als belanghebbende wil de horen en de rechtbankpresi dent in Middelburg dat stand punt nog eens onderstreepte, stapte de Orde in juli naar de af deling bestuursrechtspraak van de Raad van State in Den Haag. Die vindt op haar beurt even eens dat de Orde geen belang hebbende is. Volgens de memo rie van toelichting op de Wet over de verklaring van goed ge drag is een hoger beroep boven dien niet eens mogelijk. Het Bevelandsp stel wooni al jaren sarnen. Zonder trouwboekje. Want dat be schouwden zij altijd maar als onzin. Maar opvattingen kunnen veranderen. En nu er een baby op komst is. be sloten zij toch maar te kie zen voor meer zekerheid. Trouwen dus. Maar wèl in stilte. Geheimen zijn er echter om uit te lekken. En zo kregen enkele colle ga's van het aanstaand bruidspaar' spoedig lucht van de huwelijksplannen. Zij verzonnen een aardig heidje; zij lieten op de huwe lijksdag een geheel ver zorgd ontbijt op bed bezor gen, compleet met cham pagne. Nou, als dat niet leuk was! Een verrassing was het ze ker. De eerste verse beschuit ivas nog niet naar binnenge werkt, of daar ging opnieuw de bel: een taxichauffeur voor de deur met, jawel, een tweede ontbijt. Met de harte lijke gelukwensen van een goede vriendin. Stapel het daar maar op. gebaarde het paar in de richting van het voeteneind. En als meneer chauffeur trek had. nou, hij kon gerust blijven mee-eten. Het iverd heel genoeglijk. En net toen de taxi-chauf feur op het punt stond met een hartelijke groet en wel gevulde maag afscheid te nemen klonk de ding-dong- bel wederom. Daar stonden de buurtjes op de stoep te glimmen. Met een dienblad vol. Wie durft nu nog te beweren dat in Nederland niet goed ivordt ontbeten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 13