Het verlangen naar ordening
King George was goed gek
PZC
Vleeshal en
Watertoren
kunst cultuur
21
exposities
Rozentuin
Nigel
Hawthorne
filmselectie
filmwijzer
De Koning
VRIJDAG 11 AUGUSTUS 1995
De overzichtsexpositie van
Patrick van Caeckenberg
(B) in de Vleeshal ademt de
sfeer van de 19e eeuw, waarin
het door de Verlichting zwaar
aangezette encyclopedische
denken tot een voorlopig
hoogtepunt werd gebracht. De
ongebreidelde
ondernemingszin die de
toenmalige technische
hoogstandjes mogelijk maakte,
had zijn pendant in de
sisyfusarbeid van de
wetenschappers. Vrachten
kroontjespennen en potloden
moeten zijn versleten om hun
observaties en conclusies te
noteren voor ze in deftige druk
verschenen.
Van Caeckenberg bedient zich
ook van relatief eenvoudige
middelen. Zorgvuldig worden hon
derden plaatjes uitgeknipt en
enorme vlakken met kriebelig
handschrift gevuld. In de objecten
ontbreekt elk spoor van high-tech.
Toch is van Caeckenberg eerder
een postmoderne deconstructivist
dan een verdwaalde romanticus.
De illusie een sluitend wereldbeeld
te ontwerpen wordt door hem bij
voortduring afgebroken.
Zo stelde "Van Caeckenberg in 1985
/'86 een paard samen uit een tafel
met stapels glazen potten vol
groenvoer, een kop van borden en
een staart van bestek. Een eigen
echo van Duchamp, Magritte en
Broodhaers, verbonden met een
zelfgeschapen mythe van een cow
boy die zijn paard niet door de
douane kreeg en dan maar dit her
inneringsbeeld maakte. Tegelij
kertijd een beeldende definitie van
het dier als gebruiksvoorwerp. In
mijn ogen gaat Van Caeckenberg
in de rest van zijn tentoonstelling
juist mythen en verklaringen te
lijf. In een enorme foto van een wa
terval plakt hij in het water hon
derden mondjes, terwijl de rotsen
eromheen volzitten met uitgeknip
te afbeeldingen van papegaaien.
In lijst ernaast is de index afge
drukt van een boek over goden.
'Het Orakel of de papegaaien van
de Goden' zou nog best nieuwe go
den en spreekbuizen kunnen ber
gen en er zouden er ook wel kun
nen verdwijnen. Alles leidt tot
niets, behalve verwondering.... Zo
vergaat het ook de 'wetenschap
per' van Caeckenberg die zelf in
veel objecten en voorkomt. Zijn
studies over vogeltrek of de oriën
tatie van pinguïns leveren gege
vens en hypothesen, maai- elke ver
klaring maakt het wonder van de
schepping alleen maar groter. Dat
besef en de positie van de kunste
naar/onderzoeker maakt deze ex
positie zo boeiend en belangrijk.
Van Caeckenberg stelt zich name
lijk zowel objectief als subjectief
op. Daarmee relativeert hij elke
pretentie van een dwingend we
reldbeeld, maar roept het publiek
op zijn eigen beeld te vormen. En
zich vooral te verbazen. Daar is een
leven zinvol mee te vullen....
In de Watertoren biedt Ton Slits
een veel meer cerebrale en estheti
sche benadering van het probleem
zingeving. Ook hij ordent, maar
met abstracte elementen. Hetzelf
de legergroen geschilderde doosje
wordt met stroken en flappen
steeds een ander, onbegrijpelijk
voorwerp. Slits schilderde op 'zijn'
verdieping de onderste helft van
de muren zwart, de bovenste wit.
Er zijn met tussenruimtes horizon
tale zwarte balkjes tegen beves
tigd. Ze zijn hol en hebben vijf ron
de gaten. Een paar keer komt ook
een forsere balk met vier en een
blokje met één gat voor. Ik zie het
als een zelfgeschapen wereld, een
landschap van de geest, waarin de
rationele vorm van de balkjes
staat voor het objectieve en het
handgemaakte voor het subjec
tieve. Ook hier geen verklaring.
Het abstracte maakt het werk
enerzijds moeilijker toegankelijk
dan dat in de Vleeshal, anderzijds
ook minder persoonlijk.
'Absalom-Absalom' van Jo Heij-
nen is dat helemaal niet. In zijn
werk staan moraal en politiek cen
traal. Uit het oppervlak van zijn
doeken stulpen dotjes olieverf
naar voren, zodanig dat de hoofd
lijnen van een portret zichtbaar
worden. Bijschriften verwijzen
naar artistieke persoonlijkheden,
een toelichting meldt dat het gaat
om grote artistieke talenten die
zich te dicht tegen politiek twijfel
achtige machthebbers aanschurk
ten om in onze ogen moreel aan
vaardbaar te zijn. Leni Riefenstahl
is daarvan een bekend 'voorbeeld'.
Door deze figuren uit de verf te la
ten opdoemen, wil Heijnen het pro
bleem stellen van de politieke en
morele positie van kunst en kun
stenaar. Het materiële karakter
geeft de voorstellingen iets natuur
lijks: een morele opstelling is deel
van het leven.
Pauline Prior en Thea van den
Heuvel maakten in het waterreser
voir een verrassende installatie.
Fotografie is middel, beweging en
ruimte zijn thema's. Prior is sterk
betrokken bij fotografie die meer is
dan een afbeelding, zoals ook
blijkt uit de reeks achter ver-
grootglaasjes gehangen foto's van
een reis door Israël. Door het glas
kijkend waan je je ter plekke aan
wezig. Dat uitgangspunt komt ook
terug in het waterreservoir. Het
'krijgt zijn functie als het ware ver
anderd terug. Op twee tegenover
staande plekken van de ronde
wand verschijnen meer dan le
vensgrote projecties van onderwa
terzwemsters. De projectoren
draaien ook rond en er klinkt mu
ziek en geluid op wisselend niveau,
alsof je zelf ook onder water bent.
Als referentie worden op een vast
punt andere dia's geprojecteerd
die de zwemmers van boven het
water tonen. Een bijzondere erva
ring!
Nico Out
Patrick van Caeckenberg, Vleeshal,
Middelburg. Ton Slits, Jo Heijnen. Pau
line Prior/Thea van den Heuvel. CHK
Watertoren, Oost-Souburg. Beide tot en
met 27 augustus.
De Zeeuwse Rozentuin aan de.
Katse Groeneweg in Kats
wordt deze zomer opgeluisterd
door beelden, plastieken en ob
jecten. In samenwerking met
Galerie Ronkes Agerbeek uit
Den Haag werd werk geselec
teerd van Guus Koenraads,
Theo ten Have, Geert Koe-
voets, Melanie de Vroom, Paul
Panhuysen en Joop Haring. De
landschappelijke rozenkweke
rij, met theepaviljoen, telt
meer dan 200 soorten rozen en
is van dinsdag tot en met zater
dag geopend tussen 10.00 en
16.00 uur.
Toekomst
In het stadhuis van Terneuzen
is tot 5 september een expositie
ingericht, die als motto heeft
Terneuzen werkt aan... de toe
komst. De tentoonstelling, toe
gankelijk tijdens kantooruren,
is onderverdeeld in de onder
werpen Steenen Beer, Othene,
Axelsedam, Zuiderpark en Ar
senaal.
't Haentje
Gedachten in textiel van Els
van Baarle en collage objecten
van Andreija Eijgermans zijn
tot 11 september te zien in gale
rie 't Haentje te Paart aan de
Spanjaardstraat in Middel
burg. Els van Baarle volgde
verschillende textielopleidin-
gen. Haar eerste werken waren
sterk beïnvloed door de Indo
nesische batikkunst. Tegen
woordig hebben haar doeken
een meer experimenteel karak
ter en werkt zij met de fraaiste
soorten zijde. Andreija Eijger
mans voltooide een opleiding
modevormgeving en is werk
zaam als styliste. Haar objec
ten zijn gemaakt van afval-ma-
terialen, zoals oud karton, oud
papier, lampjes en metaal. De
galerie is geopend op donder
dag, zaterdag en zondag van
14.00 tot 16.30 uur.
Ludmila
Kalmaeva
Ludmila Kalmaeva exposeert
tot en met 8 oktober schilderij
en, collages en mixed media in
het Arsenaaltheater in Vlissin-
gen. Zij werd in 1946 geboren in
Minsk (Wit-Rusland), maar
woont en werkt sinds 1992 in
Arnemuiden. In haar geboorte
plaats kreeg zij een gedegen
academische opleiding. Zij
schildert, tekent, maakt gra
fiek en experimenteerde met
verschillende materialen. In
ternationale bekendheid ver
wierf zij met ontwerpen voor
posters voor film en theater. De
laatste jaren heeft het realisme
plaats gemaakt voor lyrisch
abstracte schilderijen. De ten
toonstelling wordt vanmiddag
(vrijdag) om 16.00 uur geopend
door burgemeester Visser van
Arnemuiden en is daarna van
dinsdag tot en met zondag te
zien tussen 11.00 en 23.00 uur.
Bewaerschole
In De Bewaerschole in Haam
stede is zaterdag om 15.00 uur
de presentatie van het werk Mi
grations, dat de Amerikaanse
kunstenaar Michael Pestel ver
vaardigde in het kader van de
tentoonstellingenreeks Gele
zen uit het landschap. Uit
gangspunt daarbij is dat in het
landschap valt te 'lezen' in de
zin van doordringen: kijken,
zoeken naar oorsprongen, ver
anderingen en aanknopings
punten. De opening van de
nieuwe expositie krijgt een bij
zonder karakter door het op
treden van Michael Pestel and
his Ornithology Ensemble. De
kunstenaar, die zelf dwarsfluit
speelt, is de laatste jaren steeds
meer geïnteresseerd geraakt in
de gedragingen en geluiden
van vogels. In het Pittburghs
vogelpark maakt hij regelma
tig opnamen, die hij gebruikt in
zijn werk. De installatie blijft
tot 9 september in De Bewaer
schole, die van maandag tot en
met zaterdag is geopend tus
sen 13.30 en 16.30 uur.
Eric Brandts
Op verzoek van de Stichting
Eb en Vloed heeft de Vlissingse
kunstenaar Eric Brandts invul
ling gegeven aan het leegstaan
de pand Coosje Buskensstraat
150 in Vlissingen. De installatie
achter de etalageruiten heeft
als titel meegekregen 'Stille
sporen in het verleden' en is tot
midden september dag en
nacht te aanschouwen. Bij
voorkeur evenwel na zonson
dergang, omdat dan het effect
van het ultraviolette licht, dat
de objecten in een andere di
mensie plaatst, het grootste is.
Wolters
Frieda J. Wolters-Meijer uit
Middelburg exposeert tot en
met 30 september crayons
(pasteltekeningen) en aquarel
len in het kantoorpand van de
Ventevogelgroep aan de Bad
huisstraat 71 in Vlissingen. De
tentoonstelling is toegankelijk
tijdens kantooruren.
Het overzicht van de lopende
exposities is te vinden op pa
gina 13
Hij zou zelf geen koning willen zijn,
want hij wil niet gevangen worden
gezet 'in een keurslijf, maar elke dag in
Londen op zijn gemak zijn krant
kunnen kopen en boodschappen
kunnen doen. Het spelen van de rol van
koning George III heeft wel het leven
van de 66-jarige Britse acteur Nigel
Hawthorne veranderd. Hij oogstte met
de rol niet alleen in Engelse theaters
succes, maar ook op tournees door
Europa en de Verenigde Staten. En
inmiddels bereikt hij met de titelrol
van de film The madness of king
George van Nicholas Hytner een nog
veel groter publiek. Hawthorne: „Het
spelen van George III heeft me als
acteur een vorm van erkenning
gebracht die ik nooit voor mogelijk
had gehouden. En als ik die koning niet
had gespeeld, was ik al een jaar met
pensioen geweest. Nu is mijn leven
anders dan dat van de meeste van mijn
leeftijdsgenoten. Ik heb heel wat aan
die koning te danken."
De film The madness of king
George speelt in het Enge
land van 1788. Gezond en wel
opent George III het parlement,
maai' een paar dagen later lijkt hij
volslagen gek geworden. De hof
houding in Windsor Castle siddert
onder zijn woede-aanvallen, of
moet zich onsamenhangend ge
babbel laten welgevallen. Zelfs ko
ningin Charlotte (Helen Mirren,
die dit jaar voor deze rol de Gou
den Palm voor beste actrice in
Cannes kreeg) wordt wanhopig
van het gedrag van George. Zijn
oudste zoon, de Prince of Wales
dus (Rupert Everett), ziet zichzelf
al bijna op de troon zitten en regelt
van alles om dat ook zo snel moge
lijk voor elkaar te krijgen. Ene dok
ter Willis (Ian Holm) weet met on
orthodoxe therapieën George
evenwel weer zover te krijgen, dat
hij op z'n minst de schijn op kan
houden het land naar behoren te
kunnen regeren.
Hawthorne had bijrollen in films
als 'Gandhi', 'Turtle diary' en 'De
molition man', maar schitterde
vooral in het theater. In 1992 kreeg
hij als theater acteur zowel de Lau-
rence Olivier Award als de London
Drama Critics Award.
In The madness of king George
worden grappen gemaakt over de
relatie tussen koningschap en gek
te. Dokter Willis zegt dat veel van
zijn patiënten denken dat ze een of
andere koning zijn.
- Wilde Hawthorne alleen het ka
rakter van de koning spelen, of
ook iets van de psychologische as
pecten van het koning zijn laten
doorschemeren?
Nigel Hawthorne als King George.
„Beide. Je kunt die dingen niet van
elkaar scheiden. Overigens is de
rol in meer opzichten fascinerend.
Er zitten zoveel wendingen in. Het
gaat niet allemaal volgens een vast
patroon. De ene keer heeft die man
pijn ten gevolge van constipatie,
de andere keer zit het probleem
tussen zijn oren en toch moetje dat
allemaal als een geheel zien."
Op een gegeven moment komt de
koning tot inzicht in zijn ziekte
beeld door met vertrouwelingen
fragmenten uit 'Koning Lear' van
Shakespeare te lezen. Shakes
peare is de koning van de schrij
vers van koningsdrama's.
-- Zegt dat ook iets over het Britse
vorstenhuis door de eeuwen heen?
„Ik geloof dat leden van konings
huizen overal ter wereld aan het
zelfde probleem lijden: door hun
geboorte krijgen ze iets opgedron
gen wat ze misschien helemaal
niet willen hebben. Maar ze moe
ten wel, want die monarchie moet
foto GPD
blijven bestaan. Ze zijn in dat insti
tuut geboren. Sommigen stappen
er trouwens wel uit. 'Koning Lear'
was het favoriete stuk van George
III. Toen hij op zijn sterfbed lag,
waren zijn laatste woorden een ci
taat uit het stuk: De graftomben
van arme lui zijn koud."
Portretten
Vanaf het moment dat George III
ziek werd zag hij zichzelf volgens
Hawthorne als Lear. „Dat is echt
ontroerend. Als je de portretten
ziet, die van George IH zijn geschil
derd. dan zie je dat hij volgens de
beschrijving van Lear een lange
witte baard liet staan en dat zijn
witte haar lang was. Zijn haar hing
tot aan zijn heupen. Hij leek op
Lear en identificeerde zich met
hem."
De artsen hebben nauwgezet het
ziekteverslag van George III bijge
houden en daar heeft Hawthorne
een studie van gemaakt. „De boe
ken beschrijven elke seconde van
zijn leven, 'every breath he took'.
Wat niet werd geobserveerd is wat
hij dacht. Het was mijn taak om
daar achter zien te komen. Hij wist
dat hij ziek was, maar dat hij niet
gek was. Het tragische van de man
was, dat hij wist dat hij behandeld
werd voor iets wat hij niet had.
Hawthorne werkte met grote regis
seurs als Richard Attenborough.
Dit keer had hij met een debutant
temaken, Nicholas Hytner. Bracht
dat geen complicaties met zich
mee? Hawthorne: „Weet je, als ie
mand voor de eerste keer een film
maakt kunnen er problemen ont
staan. Zo iemand kan dermate am
bitieus zijn dat hij denkt dat hij Or
son Welles is en allerlei moeilijke
constructies moet verzinnen. Of
hij wil gewoon een toneelstuk regi
streren. Nic Hytner is erg ambi
tieus, maai- hij is ook erg vrij en
staat open voor ideeën van ande
ren. In de vier jaar die ik met hem
heb gewerkt heeft hij me nooit ge
zegd wat hij wilde dat ik zou doen.
Hij wds wel een gids voor me, maar
gedroeg zich nooit als een autori
teit. Hij heeft een buitengewoon
talent om het beste uit mensen te
halen. Dat is gebaseerd op het ver
trouwen dat hij in zijn mensen
heeft."
Als je de geestelijk gehandicapte
koning George ziet, met de mani
pulaties die om hem heen op gang
komen, en je haalt daar nog wat
andere historische feiten over lei
ders bij, dan raak je wel erg beves
tigd in de hypothese dat elke vorm
van leiderschap gewantrouwd
dient te worden. Hawthorne: „Ik
denk ook dat het zo is. Neem
Winston Churchill. Vlak na de
Tweede Wereldoorlog werd hij se
niel. Dat was een publiek geheim,
maar tot aan het eind van zijn le
ven moest het lijken alsof alle§ met
hem in orde was. Over de hele we
reld heb je kunnen zien dat leiders
met de moed der wanhoop in leven
werden gehouden. Dat heeft alles
met de economie van een land te
maken. De film laat dat gekonkel
ook zien."
Voor het doorgeven van dit soort
relativeringen van leiderschap is
de vorm van tragi-komedie, zoals
gehanteerd in The madness of king
George volgens Hawthorne de bes
te. ..Shakespeare deed het al. Je
laat de absurditeit van een situati-
tie zien en dat werkt komisch,
maar vervolgens zie je er het tragi
sche van in."
Rijk van Rotterdam
The madness of king George gaat deze
week in Nederland in première.
Alhambra
VLISSINGEN (01184-18810)
French Kiss. Zaterdag 24 uur.
New Nightmare. Zaterdag 24
uur.
Crimson Tide. Vandaag (vrij
dag) en zondag tot en met
woensdag 19 en 21.30 uur, zater-
dag 19, 21.30 en 24 uur.
Power Rangers. Zaterdag, zon
dag en woensdag 14 uur.
Casper. Vandaag (vrijdag),
maandag en dinsdag 19 en 21.30
uur, zaterdag, zondag en woens
dag 14,19 en 21.30 uur.
Flodder III. Vandaag (vrijdag)
tot en met woensdag 19 en 21.30
uur.
Frank Frey. Zaterdag, zondag
en woensdag 14 uur.
Die Hard III. Vandaag (vrijdag)
en zondag tot en met woensdag
21.30 uur, zaterdag 21.30 en 24
uur.
Free Willy II. Vandaag (vrijdag),
maandag en dinsdag 19 uur, za
terdag, zondag en woensdag 14
en 19 uur.
Cinema
MIDDELBURG (01180-13482)
Four weddings and a funeral.
Vandaag (vrijdag) 20 uur.
Kalifornia. Vandaag (vrijdag)
22.30 uur.
Naked. Zaterdag 20 uur.
Mina Tannenbaum. Zaterdag
22.30 uur.
Farewell to my concubine. Zon
dag 20 uur.
El pajaro de la felicidad. Maan
dag 20 uur.
Madame Bovary. Dinsdag 20
uur.
La dernière femme. Woensdag
20 uur.
In the name of the father. Don
derdag 20 uur.
Les vacances du monsieur Hu-
lot. Donderdag 22.30 uur.
Grand Theater
GOES (01100-15165)
Flodder III. Vandaag (vrijdag)
tot. en met zondag 19 uur.
Die Hai'd. Vandaag (vrijdag), za
terdag en zondag 21.30 uur,
maandag tot en met woensdag
20 uur.
101 Dalmatiërs. Zaterdag, zon
dag en woensdag 14 uur.
't Beest
GOES (01100-28142)
Geen voorstellingen.
Dorpshuis
RENESSE (01116-1345)
Flodder III. Vandaag (vrijdag)
tot en met zondag 19 uur, maan
dag tot en met woensdag 20 uur.
Bad Boys. Vandaag (vrijdag) tot
en met zondag 21.30 uur.
101 Dalmatiërs. Zaterdag, zon
dag en woensdag 14 uur.
HULST (01140-12030)
Crimson Tide. Vandaag (vrij
dag) en zaterdag 19.30 en 22 uur,
zondag tot en met woensdag 19
en 21.30 uur.
First Knight. Vandaag (vrijdag)
en zaterdag 19.30 en 22 uur, zon
dag tot en met woensdag 19 en
21.30 uur.
Free Willy H. Vandaag (vrijdag)
en zaterdag 14 en 19.30 uur, zon
dag 13.45,16.15 en 19 uur, maan
dag tot en met woensdag 14 en
19 uur.
Power Rangers. Vandaag (vrij
dag) en zaterdag 14 uur, zondag
13.45 en 16.15 uur, maandag tot
en met woensdag 14 uur.
Casper. Vandaag (vrijdag) en za
terdag 14, 19.30 én 22 uur, zon
dag 13.45, 16.15, 19 en 21.30 uur,
maandag tot en met woensdag
14,19 en 21.30 uur.
Flodder III. Vandaag (vrijdag)
en zaterdag 14, 19.30 en 22 uur,
zondag 13.45, 16.15, 19 en 21.30
uur, maandag tot en met woens
dag 14,19 en 21.30 uur.
Die Hard III. Vandaag (vrijdag)
en zaterdag 22 uur. zondag tot
en met woensdag 21.30 uur.
Frank Frey. Zaterdag en
maandag 14 uur, zondag 13.45
uur.
De Zwanenprinses. Vandaag
(vrijdag) en dinsdag 14 uur, zon
dag 16.15 uur.
Porgy Bess
TERNEUZEN (01150-13293)
Geen voorstellingen.
Ledeltheater
OOSTBURG (01170-52735/
53377)
Streetfighter. Vandaag (vrij
dag) tot en met zondag 20 uur.
Cinemactueei
BERGEN OP ZOOM (01640-
54886)
The all night horror show 3
met: Wes ci-aven's ney night
mare, Needful Things, Death
Machine en Embrace of the
vampire, zaterdag 24 uur.
First Knight. Vandaag (vrij
dag), zaterdag en maandag tot
en met woensdag 18.45 en 21.30
uur, zondag 16.15,18.45 en 21.30
uur.
Free Willy II. Vandaag (vrijdag),
zaterdag, maandag en woens
dag 14, 18.45 en 21.30 uur, zon
dag 14, 16.15, 18.45 en 21.30 uur,
dinsdag 14 en 18.45 uur.
Flodder III. Vandaag (vrijdag),
zaterdag en maandag tot en met
woensdag 14, 18.45 en 21.30 uur,
zondag 13.30, 16.15, 18.45 en
21.30 uur.
Frank Frey. Vandaag (vrij
dag) tot en met woensdag 14
uur.
Once were warriors. Dinsdag
20.30 uur.
Roxy
BERGEN OP ZOOM (01640-
33434)
Crimson Tide. Vandaag (vrij
dag) en zaterdag 21.30 uur, zon
dag tot en met woensdag 20.30
uur.
Power Rangers. Vandaag (vrij-
dag) en zaterdag 14 en 18.45 uur,
zondag tot en met woensdag 14
en 18.30 uur.
Casper. Vandaag (vi'ijdag) en za
terdag 14 en 18.45 uur, zondag
tot en met woensdag 14 en 18.30
uur.
Die Hard III. Vandaag (vrijdag)
en zaterdag 21.30 uur, zondag
tot en met woensdag 20.30 uur.
Antwerpen
Cartoon's 1 - Dagelijks 20 en
22.15 uur: A short film about lo
ve, vandaag (vrijdag): The wed
ding banquet, zaterdag: Elisa,
zondag; The house of the spirits,
maandag 20 uur; Pret a porter,
dinsdag. High heels, vandaag
(vrijdag) en zaterdag 0.15 uur,
zondag en maandag 18 uur.
Cartoon's 2 - Het mes in het wa
ter, dagel. 20 uur, vandaag (vrij
dag) en zaterdag 0.15 uur; Bad
boy Bubby, Vandaag (vrijdag)
en dinsdag 22.15 uur, zondag en
maandag 18 uur; Rice people,
zaterdag en zondag 22.15 uur.
Cartoon's 3 - Between the devil
and the deep blue sea, dagel.
20.15 uur; Ed Wood, dagel. 22
uur, behalve maandag; The bad
luitenant, vandaag (vrijdag) en
zaterdag 0.15 uur, zondag en
maandag 18 uur.
Calypso - Casper, dagel. 14. 16,
18 en 20 uur; Rob Roy, dagel.
21.45 uur; Into the west, dagel.
14, 16 en 20 uur; The last seduc
tion, dagel. 18 en 22 uur; Free
Willy II, dagel. 14, 16, 18 en 20
uur; Priest, dagel. 22 uur.
Metropolis - Vertoningen dagel.
om 14.30, 17, 20 en 22.30 uur:
Drop Zone, Legends of the fall,
Flodder III, Casper, Free Willy
II, Casper, Die Hard III, Dumb
Dumber, Don Juan de Marco,
Outbreak, It could happen to
you, The quick and the dead,
Malice, Kiss of death. Bad Boys.
Batman forever, Rob Roy, Prin
cess Caraboo en Usual Sus
pects; dagel. 14.30 en 17 uur: The
fox and the hound en De Zwa
nenprinses: dagel. 20 en 22.30
uur: Heavenly creatures en The
shawshank redemption; dagel.
14.30,17 en 20 uur: The river wild
en Carrington; dagel. 22.30 uur:
The Hunted en Brainscan.
foto L. van Kamper
Installaties van Van Caeckenberg in de Vleeshal.