Intieme band met schrijvers Feministische Antonia opent filmdagen Tilly Hermans fondsredacteur bij Meulenhoff Tomas Ross geeft zijn eigen visie op Indonesië-kwestie kunst cultuur VRIJDAG 11 AUGUSTUS 1995 17 Achtervolging in Groningen Willeke van Ammelrnoy speelt de hoofdrol in de film Antonia. fotoGPD Thrillerschrijver Tomas Ross. oeken maken is mensenwerk. Maar de meeste lezers t hebben geen idee hoe een uitgeverij werkt. Wie neemt welke beslissingen en hoe komt een boek tot stand? Tilly Hermans is fondsredacteur bij Meulenhoff. „Auteurs zeggen vaak: ik heb het gevoel dat ik voor jou schrijf. Die band is heel intiem". Ogen in doodsangst staren je vanaf de omslag aan. Rechtsonder staat 'Nederland se thriller', waarbij de twee I's in 'thriller' zijn vervangen door twee revolvers. Toch komt er geen vuurwapen aan te pas in De prooi, het thrillerdebuut van freelance journalist Frank Noë (1959). Er worden slechts wat harken en schoffels op on reglementaire wijze gehan teerd. Maar het verhaal speelt zich dan ook grotendeels af op het Groningse platteland. Daar schieten ze niet, kenne lijk. De hoofdrol in De prooi is weg gelegd voor landmeter Lam bert Greveling. die op een kwa de dag een jonge vrouw onder zijn terreinwagen ziet verdwij nen. Zij is niet meteen dood en ziet in het ziekenhuis - op het moment dat Lambert vol schuldgevoelens haar bezoekt - kans in comateuze toestand de woorden 'Mimi Zuid' te pre velen. Een week later overlijdt ze. Nieuwsgierig naar de achter grond van het slachtoffer speurt Lambert naar Mimi Zuid. Hij vindt haar - een vols lank, sproeterig, beugeldra- gend rekenwonder, dol op liter- pakken vla - en wordt halsover kop verliefd. Door zijn kennismaking met Mimi raakt Lambert echter verstrikt in een familiedrama: zijn geliefde blijkt lijdend voor werp te zijn van een psycholo gisch experiment van haar va der. Mimi is vader Zuid beu en vlucht, maar pappa vindt de proef nog niet voltooid en jaagt achter haar aan. Aangezien Lambert zich om Mimi bekom mert, vindt ook hij geteisem op zijn weg. Lambert vertelt zijn wederwaardigheden aan zijn broer, die ongelovig reageert: „Gevolgd, in Groningen? Hou op, zeg". Uiteindelijk vindt er een beslissende confrontatie plaats, op het platteland, in een verlaten kas, inclusief ge bruik van Hendrik-Jans tuin gereedschap. Dan ook komt Lambert erachter wat de over reden vrouw met de zaak te maken heeft. De prooi is een niet onverdien stelijk debuut: de finale is tot op zekere hoogte spannend, de dialogen zijn smakelijk en hu moristisch en 'het noorden' wordt in beeldende taal neer gezet. Noë ziet echter geen 'kans zijn verhaal van het Ka- meleon-achtige karakter te zuiveren. Je blijft als verstede lijkte lezer denken: het zal daar op 't mooie Groninger land niet zo erg zijn. Volgende keer toch maar een revolver gebruiken, Frank? Peter Kuijt Frank Noë - De prooi, uitgeverij Bert Bakker, 197 pag. 24,90 In de Lundiakast achter haar bu reau staat een appelschilappa raat. Gekregen van de dichter K. Michel. Een felgekleurde houten kat komt van Carolijn Visser. Iets verder ligt een bos bijna lichtge vend blauwe namaaktulpen die ze kreeg toen Gerhard Durlacher vo rig jaar de AKO-prijs won. Tilly Hermans zou het vreselijk vinden als haar overkwam wat on langs gebeurde bij uitgeverij Atlas, zegt ze. Daar stapte Boudewijn Büch op om terug te gaan naar De Arbeiderspers, zijn oude 'huis'. Een redacteur heeft zo'n persoon lijke band met zijn schrijvers, dat zij het weggaan van een auteur zelf zou ervaren als een scheiding, compleet met gevoelens van afge wezen zijn, rouw en woede. „Mijn schrijvers zeggen vaak: ik heb het gevoel dat ik voor jou schrijf. Ik ben de eerste lezer bui ten hun schrijftafel en daardoor wordt de band die je samen hebt heel intiem. De buitenwereld speelt in dat stadium nog geen en kele rol". De lijst van Nederlandse auteurs die Tilly Hermans bij Meulenhoff begeleidt, is indrukwekkend. On der hen Gerhard Durlacher, Char lotte Mutsaers, Adriaan van Dis, Nelleke Noordervliet, Carolijn Vis ser, Lieve Joris, Betsy Udink, Ma- riet Meester en Oek de Jong. Ook was ze de vaste redacteur van Renate Rubinstein. Deze weken is ze druk bezig met het samenstel len en redigeren van het vierde en laatste deel van Rubinsteins ver zameld werk. „Renate was op 16 november jarig en 23 november is het precies vijf jaar geleden dat ze overleed. Dus haar verzameld werk moet per se in november klaar zijn, dat is een erekwestie voor mij". Verder werkt ze nu een dag per week met Rudy Kousbroek aan Terug naar Negri Pan Erkoms, waarin de schrijver op zoek gaat naar zijn Indische jeugd. Dat bete kent veel praten, overleggen en fo to's uitzoeken. Niks komkommer tijd dus, hoewel het wel prettig is dat de telefoon deze dagen zo wei nig gaat. Klassieke talen Tilly Hermans (44) werkt al sinds 1968 bij Meulenhoff en is daarmee de langst zittende van de drie lite raire fondsredacteuren. Ze is sinds begin dit jaar hoofdredacteur. Vers van school (gymnasium alpha) stapte ze indertijd naar Johan Po lak, schrijver, uitgever en classi cus, om over haar toekomst te pra ten. „Want ik was heel goed in klas sieke talen en ik wilde graag iets met schrijvers gaan doen". Polak kon haai- zelf geen baan aan bieden, maar hielp haar wel ver der. Zo kwam Tilly eerst korte tijd bij Allert de Lange terecht, en daarna bij Meulenhoff. „Ik heb hier echt een opleiding door het hele bedrijf gekregen. Ik begon als se cretaresse, ik ben produktie-assis- tente en redactie-assistente ge weest. Daarna werd ik bureaure dacteur, wat bij andere uitgevers eindredacteur heet. Het wil zeggen datje de teksten verzorgt van ma nuscript tot eindresultaat". Tilly Hermans moest in haar eer ste jaren bij Meulenhoff van haar baas, Theo Sontrop, iedere week verplicht een boek lezen. Een infor mele cursus wereldliteratuur waar ze nog steeds blij mee is. „Ik las on der meer de reeks Literair Pas poort, een serie van dertig boeken waar grote namen inzaten als Ga briel Garcia Marquez". Er is erg veel veranderd in de ze sentwintig jaar dat Tilly Hermans in de uitgeverij werkt. Zo heeft ze het manuscript van In De Boven kooi van Maarten Biesheuvel nog van de eerste tot de laatste letter uitgetikt. Als dank voor die klus nam Biesheuvel Tilly op in een lijst met namen van schepen in het ver haal Oculare Biesheuvel. Tegenwoordig leveren bijna alle schrijvers hun werk op floppy aan. „Maar dat betekent niet dat ik achter het beeldscherm zit te re digeren. Dat doe ik op een print, want ik moet altijd kunnen laten zien wat ik aan veranderingen voorstel". Publiciteit Nog een verschil met vroeger is dat het belang van de publiciteit enorm is toegenomen. Het in goede banen leiden daarvan is een belangrijk deel van Tilly's werk. „Ik krijg per dag gemiddeld drie verzoeken voor Adriaan van Dis binnen. Ik heb daarover dagelijks contact met hem. Ik denk mee. Zeg bijvoorbeeld: je bent nu hard aan het schrijven, is het wel wenselijk als je afgeleid wordt of is dit optre den of interview juist nuttig of leuk. Ik ben daarin een beetje lite rair agent". Sommige schrijvers leggen Tilly delen van hun boek voor als het nog niet helemaal af is of vertellen haar welke kant het verhaal op gaat. Zo heeft ze niet alleen een be geleidende, maar ook een stimule rende functie. Gerhard Durlacher noemde haar zelfs 'de vroedvrouw van mijn boeken'. Debutanten Debutanten binnenhalen hoort er ook bij. Meulenhoff krijgt dagelijks drie tot vijf manuscripten aange boden. Welke ze eruit pikt? „Le vendige beginscènes; iemand die meteen een bepaalde sfeer weet op te roepen, die een eigen toon heeft, iets bijzonders". Maar eigenlijk kan ze makkelijker uitleggen wat een tekst niet goed maakt. „Reisverhalen die begin nen met 'Gisteren stapte ik in de taxi en ging daar- en daarheen' bij voorbeeld. Het verbaast mij wel eens dat mensen kennelijk niet we ten dat een goed boek iets anders is dan een brief aan vrienden. Uit geven is nu juist: iets maken dat verder reikt dan je vriendenkring". Behalve auteurs als Carolijn Vis ser of Gerhard Durlacher, die het prettig vinden om heel intensief contact te hebben tijdens het schrijven, zijn er ook auteurs die kant en klare manuscripten afleve ren, zoals eertijds Frans Kellen- donk. „De keuze voor de manier van werken is aan de schrijver. Maar als ik lang niks hoor, ga ik na een tijdje wel trekken. Marcel Möring bijvoorbeeld zit al een jaar of twee, drie aan zijn nieuwe boek te werken. Ik heb hem van de week gevraagd om binnen twee of drie maanden iets te laten zien. Want op een gegeven moment moet een schrijver toch beginnen zijn werk los te laten". Tilly Hermans vindt het begelei den van auteurs 'heel inspirerend', en soms ook lastig. „Wantje moet je zo verplaatsen in iemands hoofd". En ze raakt in veel gevallen betrokken bij het persoonlijk le ven van haar schrijvers. „Want als er iets aan de hand is met iemands hypotheek of met zijn familie, beïnvloedt dat ook het schrijven". Het gaat om het geheel. Meulen hoff geeft geen boeken uit, maar schrijvers. Het is dan ook heel slecht voor een auteur, vindt Tilly Hermans, om van uitgever te ver anderen. Omdat de continuïteit zoekraakt en omdat een schrijver de greep verliest op wat er met zijn oude boeken gebeurt. Waardering Intensief overleg en wederzijdse waardering zijn de pijlers van haar werk. Dat leidt soms tot een hech te vriendschap. Adriaan van Dis droeg zijn boek Zilver aan Tilly op. Ze kende hem voor hij ging schrij ven al als vertaler van Breyten Breytenbach en ze leerden elkaar beter kennen toen ze in 1982 samen een grote bloemlezing samenstel den, Het land der letteren. Is het niet moeilijk kritiek te leve ren op werk van mensen met wie je zo'n nauwe band hebt? Enerzijds niet, vindt Tilly, omdat het beoor delen van het werk vaak de basis van de vriendschap was. „Als ik kritiek heb probeer ik dat wel heel duidelijk te brengen, zodat er geen misverstand over kan bestaan. Maar het blijft altijd vervelend. Ik loop soms echt met klompen in mijn maag rond. Want ik weet hoe hard iemand heeft zitten werken, en hoe onzeker schrijvers kunnen zijn. Ik vraag me wel eens af waar om mensen in godsnaam willen schrijven. Maar ik hoor steeds weer dat het een heerlijke bezig heid is". Ambities Zelfheeft ze absoluut geen literaire ambities. Tilly Hermans vindt het leuk om mensen met elkaar in con tact te brengen, bijvoorbeeld op de maandelijkse borrel van Meulen hoff. Het idee van een literaire sa lon spreekt haar aan. Ze vertelt met plezier hoe de Amerikaanse schrijfster Jayne Anne Phillips, toen ze in Amsterdam was, een avondje ging stappen met Marcel Möring. Idee van Meulenhoff. Overstappen naai1 een andere uit geverij, ooit? Ze lacht smakelijk: „Soms denk ik wel eens: hoe zou het zijn om de redacteur van Hugo Claus te zijn. Maar ik ben erg ver knocht aan mijn eigen schrijvers, hoor. Meulenhoff is er nu honderd jaar, het moet nog maar honderd jaar blijven. Er zit zoveel moois in dat fonds". Inge van den Blink Thrillerschrijver Tomas Ross (pseudoniem van Wil lem Hoogendoorn) heeft in dit Indonesie-jaar een poging ge daan zijn 'faction'-techniek - fictie, maar gebaseerd op feiten - los te laten op de kwestie In donesië van eind jaren veertig. Ross is erkend specialist op dit gebied en de lezer dient bij voorbaat voor lief te nemen dat waar de feiten niet langer meer voldoende zijn het boek te schragen, Ross gewoon door gaat op basis van 'maar zo had het toch künnen gebeuren?' Dat levert vaak fascinerende therorieën op, die meestal ook nog spannend zijn opgeschre ven. Dat is ook gelukt met dit boek. De Broederschap, waarin hij poogt de geschiedenis van de verzelfstandiging van Neder- lands-Indië nader te verklaren, althans een duiding te geven van enkele merkwaardige ge beurtenissen uit die periode, waarvan nog steeds niet hele maal duidelijk is waarom ze precies plaats vonden en wie er achter zaten. In de epiloog van het boek noemt Ross er een paar op, die hij dan al via 'faction' heeft ver klaard. Ik noem er een paar: er is in mei 1945 een moord ge pleegd op een Haagse advo caat, die zou beschikken over belastend materiaal tegen Haagse politici. In oktober ver ongelukte op mysterieuze wij ze een KLM-toestel bij Glas gow. In de wrakstukken wer den pakketten diamanten van onbekende herkomst gevon den. In mei 1949 overleed in Ba tavia onverwacht de generaal Spoor. Vergiftiging?. Opstan delingenleider Westerling weet in 1950 te ontsnappen uit stren ge Nederlandse hechtenis, na dat een aantal uitleveringsver zoeken van Indonesië is afge wezen. Chantage Het boek begint in een Haags Indonesisch restaurant waar twee agenten, Pieter Nolten en Aafke Toet, van de Centrale Veiligheidsdienst zitten te eten. De man die zij schaduwen valt dood neer - vergiftigd! Hij blijkt iets te maken te hebben met een poging tot chantage door een onbekende groep ('De Broederschap'), die Haagse po litici wil dwingen de uitver koop van Indië aan de nationa listenleider Soekarno te sta- De door Marleen Gorris geregisseerde tragikomedie Antonia is gekozen als openingsfilm van de vijftiende editie van het Nederlands Film Festival (20 tot en met 29 september in Utrecht). Willeke van Ammelrooy speelt de hoofdrol: een 80- jarige boerin, die op de dag dat ze zal sterven, terugziet op een leven waarin ze zich zelden heeft laten ringeloren door mannen. Na een besloten vertoning tij dens het Festival van Cannes - alleen vrouwelijk publiek was daar welkom - typeerde het Ame rikaanse vakblad Variety de film van Gorris als een zeer geslaagde 'feministische feel good-movie'. Naast Willeke van Ammelrooy spelen onder anderen Els Dotter mans, Jan Decleir, Marina de Graaf en Dora van der Groen in Antonia mee. Het affiche van dit festival is ont worpen door Jos Stelling, de man die vijftien jaar geleden de initia tiefnemer was van het nationale filmfestival. De Utrechtse cineast biedt een sterk aan zijn eigen film De Vliegende Hollander herinne rende voorstelling van een in lom pen gehulde man die, gekneveld aan dikke zwevende touwen, voortstrompelt door een weids maar plat landschap met ergens in de verte nog een klein molentje. Het is een stellig adequate verzin nebeelding van de minder floris sante staat waarin momenteel de Nederlandse cinema verkeert. Met een begroting van ruim 1,4 miljoen gulden beschikt het festival even wel over voldoende middelen om de minnaars van Nederlandse film kunst gedurende tien dagen een hart onder de riem te steken. Met betrekking tot het prestige en de financiële vooruitzichten van het festival zelf is het voor direc teur Jacques van Heijningen een opsteker dat Philips zich heeft la ten verleiden tot meerjarige steun. Het concern wordt hoofdsponsor van het festival en exclusieve sponsor van het Film Gala waar op 29 september de Gouden Kalveren zullen worden uitgereikt en dat dit keer in het speciale teken komt te staan van 100 jaar Nederlandse ci nema. De AVRO-televisie zal van uit de Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs in Utrecht rechtstreeks de festiviteiten rond de prijsuitrei king verslaan op Nederland 1. Het speciale historische accent van deze vijftiende editie van het festival zal eerder, op 21 septem ber, een hoogtepunt krijgen tij dens de herpremière van de in 1917 gemaakte speelfilm Het Geheim Van Delfteen uit de legendarische Filmfabriek Hollandia in Haarlem afkomstig drama dat lange tijd verloren was gewaand, maar waar van recent een kopie werd terugge vonden. De volledig gerestaureer de film werd door Henny Vrienten voorzien van nieuwe muziek die in Utrecht 'live' zal worden uitge voerd door het Basho Ensemble onder leiding van Jurrien Sligter, met voor deze gelegenheid verster king door Joost Belinfante en Fay Lovski. Pieter van Lierop ken, om het maar even kort sa- men te vatten. Ross geeft een fraai sfeerbeeld f van het Den Haag in de zomer van 1948, toen de guldens nog van papier waren, een enkeltje j met de tram zeventien-en-een- halve cent kostte, iedereen rookte en premier Drees amb tenaren thuis ontving, waarbij zijn vrouw thee en mariakaak- jesserveerde. Uiteindelijk leidt het spoor IJ naar Indië/Indonesië zelf, waar h de politionele acties onder Amerikaanse druk waren op- gegeven, de sfeer behoorlijk j nerveus was en de voorstan- j ders van een eenheidsstaat (Soekarno en de zijnen) een j zware politieke strijd leverden met de voorstanders van een federatieve staat (bijvoorbeeld de Molukkers). Jenever Ook van de toenmalige Gordel van Smaragd geeft Ross mooi de sfeer weer. Behalve veel ge- f rookt wordt er in Indië veel ge noten van de prachtige natuur en van jenever, die weliswaar fl thriller ijskoud in kelkjes worden ge- B dronken, maai1 voor de zeker- [1 heid per fles besteld. Zoals bekend, liep het slecht af met de federalisten, hielp de h CIA een handje de nationalis- ten in het zadel te krijgen en waren de politieke verhoudin- s gen in Nederland lang ver stoord door 'de kwestie'. Eigen- R lijk ontsprong alleen Wester- ij ling de dans, Het boek is dan knap ingewik keld geworden, want om de plot goed te kunnen volgen moet de lezer een beetje kennis hebben van de Indonesische I kwestie, van Nederlandse poli- tieke verhoudingen en ook nog jj al die Nederlandse, Ameri- kaanse en Indonesische hoofd- en subfiguren uit elkaar hou- I den. Desondanks houdt Ross de vaart er in, zodat in combi natie met wat geweld en een vleugje seks een zeer leesbaar boek is ontstaan. Inderdaad, zo had het toch kunnen gebeuren? James McGonigal Tomas Ross - De Broederschap, uit geverij De Fo7itein. 303 pagina's, 29,90

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 17