Gratie en weelde in haute couture PZC vrije tijd ZATERDAG 29 JULI 1995 19 Einde van het boy- en girltijdperk Stoofpot uit een vulkaan John Galliano opvolger van Hubert de Givenchy Strijd tussen superabsorbers Het eens zo anonieme witte pak is volwassen geworden. Het spreekwoord 'goedkoop is duurkoop' kan op de helling. Het huismerk biedt tegenwoordig meer dan waar voor zijn geld. Het imago van hele winkelketens hangt er vanaf. De hoogste tijd om eens wat produkten uit het schap te halen. Deze week: luiers. H et was niet zozeer de haute-couturemode zelf die bij de presentatie van de herfst- en wintercollecties in Parijs voor de grootste verrassing zorgde bij het couture-minnende publiek. De mond van dit selecte clubje viel eerder open bij het horen van de naam van degene die volgend jaar tekent voor de collectie van het huis Givenchy. Als de 67-jarige Hubert de Givenchy, die grote bekendheid kreeg met zijn creaties voor Audrey Hepburn, eind dit jaar voorgoed z'n schaar en speldenkussen opbergt om in alle rust van de opbrengst van zijn mode-imperium te gaan genieten, neemt de Engelse John Galliano zijn taak over. En over die beslissing, die werd bekendgemaakt door de eigenaar van het huis Givenchy, Moët Hennessy Louis Vuitton, trok menig insider onlangs even de wenkbrauwen op. Niet omdat wordt getwijfeld aan de capaciteiten of de creativiteit van de 35-jarige Galliano; de jonge ontwerper heeft inmiddels wel bewezen op modegebied het een en ander te presteren. Maar of zijn doorgaans gewaagde ontwerpen ook in de smaak zullen vallen bij de liefhebbers van de elegant-klassieke kleding die Hubert hun voorschotelde....? Bovendien is er amper een groter contrast tussen twee mensen denkbaar. De rijzige aristocraat Hubert de Givenchy, die nu wordt opgevolgd door de excentrieke, als een New Age-hippie uitgedoste Galliano.... Dat zal even wennen worden voor de Givenchy- clientèle. Overigens kon ook Saint Laurent weer re- kenen op een ovationeel applaus na af loop van zijn show. die een uitgebalan- I I ceerde collectie omvatte, variërend van jsportieve bruine broeken met camelkleu- j rige parka's en wat gekledere pakjes met vrij lange, aansluitende jasjes, tot korte jurkjes van zwart fluweel met een witte kanten bustiertop voor bij de cocktails. satijnen japonnen voor aan het diner en uitbundige baljurken om de uurtjes daar na in door te brengen. Voor een echte gala avond had Saint Laurent zelfs piramide vormige crinolines in de aanbieding en een majestueus pak van zwart fluweel met glinsterende rijnstenen als knopen en een diamanten hart op de rug. Openluchtfornuis op de Azoren, waarin een smakelijke stoofpot kan worden gemaakt. foto GPD Negen eilanden, een slordige handvol vulkanen, eens verrezen uit de Atlantische Oceaan halverwege tussen Europa en Amerika, dat zijn de Azoren. Ze liggen, meer dan 2500 kilometer van hun moederland Portugal, op een kruispunt van warme en koude lucht- en zeestromingen, en van daaruit worden depressies en hogedrukgebieden naar onze contreien gestuurd. De vulkanen steken als fraaie kegels omhoog in de eeuwig wisselende wolkenluchten, soms omgeven door geheimzinnige mis tflarden. soms in een stralend blauwe lucht. De oceaan botst met witte schuimkragen op de grillig verweerde zwarte lavarotsen langs de kusten en de vruchtbare grond van het binnennland is één groene rijkdom van bossen, weiden en plantages. Manshoge azalea's en hortensia's omzomen wegen en pa den en dienen als afscheiding van de akkers. Knoestige drakebomen spreiden hun brede paraplu van gebladerte, de theestruik gedijt er naast de wijnstok en allerwegen groeit en bloeit in milde overdaad de bloemenweelde, van de chique aronskelk tot de eenvoudige Oos- tindische kers, van de boerenmar- griet tot de statige lelie, van rode hibiscus tot blauwe agapanthus. Alles zomaar in het wild. Nog altijd rommelt het in het bin nenste van de eilanden. Want al glanzen dan in diepe rust en ver stilling de blauwe en groene kra- termeren. nog geen veertig jaar ge leden werd aan de rand van het ei land Faial in zee een nieuwe vul kaan geboren en bij het dorp Fur nas op het grootste eiland. Sao Mi guel. dampen en borrelen de 'cal- deiras', kleine kratertjes met ko kende modder onder witte stoomwolken. Vulkanische as Onder aan een weelderig beboste helling bij een kratermeer ligt een veld van donkere vulkanische as. Het is warm onder de voeten, met enkele kokende en stomende poe len. Daaromheen heeft men in de warme grond gaten gegraven, daarin telkens een rioolbuis ge schoven. en daarmee één reusach tig openlucht-fornuis gecreëerd, 's Morgens om een uur of acht laat men hier zijn pannen in de buis zakken, met daarin, zorgvuldig in een doek gewikkeld, verschillende soorten vlees, rundvlees, vet en mager varkensvlees, kip. de heer lijke. pikante bloedworst van het eiland, en kleine worstjes, waarin ook de hete rode peper niet ge spaard is, wat zout en royaal kno flook, géén ui. Dit is de Azoren-va- riant van de traditionele Portu gese stoofpot, de 'cozido'. Vijf uur moet de cozido zachtjes stoven. Smaken en aroma's van al die verschillende soorten vlees vin den elkaar, vullen elkaar aan. gaan in elkaar op. Elke soort vlees krijgt de mogelijkheid zich te ontplooi en, in de zachte, gelijkmatige warmte van moeder aarde zelf, die hier uit de diepste diepten aan de oppervlakte komt. Tegen het middaguur wordt de warme aarde, waarmee de pan was afgedekt, weggeschoven, en met lange haken wordt de pan uit zijn natuurlijke oven getild. In de keu ken van het restaurant Terra No stra in Furnas vouwt de chef-kok voorzichtig de doek met vlees open, de geuren komen los en nooit heb ik de verscheidenheid aan vleesaroma's zo intens geroken. Om even de maag op gang te bren gen beginnen we met een zachte, romige soep, rins van de zuring. Daarna worden de borden volge- schept met de stoofpot uit de vul kaan. waar men wel even voor moet gaan zitten, met uitzicht.op de sprookjesachtige botanische tuin achter het hotel. We eten er lichtzoet maisbrood bij en drinken de 'vinho de cheiro'. de landwijn van het eiland, met een 'wilde' smaak van bramen en bessen, nog niet geciviliseerd tot het zachte bessenaroma van meer geculti veerde wijnen. Maar er is ook an dere wijn, zoals Terra de conde, wit, droog, fruitig en fris. van een naburig eiland. Maar welke wijn men ook kiest, allemaal hebben ze dat voor vulkanische grond zo ken merkende pittige bittertje op de nasmaak. En na al dit hevige geweld van smaken komen er als dessert dikke plakken ananas van het eiland. Maar wat voor ananas! In volle rij ke rijpheid geplukt, mals en zoet, weelderig geurend en letterlijk overvloeiend van aromatisch sap. Wat weten wij hier van ananas? Wina Born Saint Laurent als bij Christian Lacroix en Guy Laroche. waar sinds kort Michel Klein voor de ontwerpen tekent, waren details te zien die aan de schilderijen van Goya doen denken: aansluitende jasjes, kanten waaiers en hoofddeksels als mata dor-hoeden. Bij Saint Laurent werd het Spaanse sfeertje vooral opgeroepen dooi de outfits van taftzijde en fluweel met wij de rokken. Sprookjesachtig Maar Saint Laurent was niet de enige die zich de afgelopen maanden had toegelegd op sprookjesachtige creaties. Datzelfde gold ook voor Balmain, Valentino en ze ker voor Christian Lacroix. Bij het huis Dior was het al niet veel anders. Ontwer per Gianfranco Ferré liet zelfs z'n dagkle- ding nog vergezeld gaan van bontstola's, terwijl z'n avondjaponnen een en al gla mour uitstraalden. Die glamour ontbrak trouwens ook niet bij de jet-set zelf, die zich in de tuinen van het Palais Galliera verzamelde om het 50- jarig jubileum van het huis Carven te vie ren. Niet minder dan 1500 gasten (vrien den, collega-couturiers en 'tout Paris') kwamen bijeen om de frêle 'Madamoiselle Carven'. zoals ze zelf graag wordt ge noemd, te feliciteren met dit jubileum. De couturiére. die in 1909 in Chateauroux werd geboren als Carmen de Tommaso en haar mode-imperium opbouwde op basis van kleding voor kleine vrouwen zoals zij zelf, leidt al sinds jaren een teruggetrok ken leven als kunstverzamelaarster. Car ven bezit nog wel aandelen in haar mode huis, waarvoor de kleding sinds 1993 wordt ontworpen door Maguy Muzy Kitty van Gerven Luiers. Vooral de allernieuw ste A-merkluiers, zoals Pam pers, Libero en Huggies. Ze wor den stiekem gefotografeerd op beurzen, weggegrist uit de win kels in testgebieden. Geanaly seerd in laboratoria, onderzocht op patenten. De fabrikanten van huismerkluiers. zoals O'Lacy's, Perfekt en Dottles, kunnen in een week tijd het allerlaatste technische snufje leveren. Hubert de Givenchy neemt afscheid van 'zijn' publiek. Bedrijfsspionage? Een geheime luierdienst? Ach welnee, dat is helemaal niet nodig. De hoofd rolspelers Procter Gamble (Pampers), Mölnlycke (Libero) en Kimberly-Clark (Huggies) tes ten hun nieuwste luiers gewoon in de winkel. Op zo'n kleine schaal dat de klant niet eens in de gaten heeft dat er enigszins vermomd een gloednieuwe high tech-luier in de winkel ligt. De huismerkfabrikanten weten dat natuurlijk wel, want deze testge bieden zijn bekend. Berlijn is bij voorbeeld zo'n gebied en 'ultra- dun' is de nieuwste rage. Medewerkers in de buitendienst van de fabrikanten of medewer kers van speciale onderzoeksbu- reautjes krijgen dan ook regel matig de opdracht om een 'store- check' te doen. ..Je merkt ergens in de wereld dat een A-merkfa brikant met een nieuw idee rond loopt. Je gaat vervolgens de test gebieden in en je probeert zo'n predukt te pakken te krijgen, 't Is geen stelen! We kopen de luiers gewoon in de winkel", ver telt een ingewijde. Patenten De luier verdwijnt in het lab om tot op de laatste pluis onder zocht te worden. Juristen zoeken uit hoe het zit met de patenten, want dat geeft nogal wat beper kingen. De vorm, het materiaal, zelfs de plaats van alleen al het hersluitbare plakstripje is vast gelegd. Soms kan de huismerkfa Voorlopig kunnen Givenchy-klanten hun hart echter nog ophalen, want de laatste couture-collectie van 'hun' Hubert werd algemeen beoordeeld als één van zijn beste. Nadat men de ogen had uitge keken naar de geraffineerd eenvoudige jurkjes in herfstkleuren en de uitbundige avondjaponnen met wijde rokken en bus- tier-tops, onthaalde het publiek de schei dende couturier op een ovatie, die maar liefst een kwartier lang duurde. Hubert de Givenchy maakte zijn ere-rondje over het plankier vanwege zijn afscheid ditmaal in gezelschap van z'n naaisters, bij wijze van eerbetoon aan de harde werksters in zijn atelier. Het clubje 'rijken der aarde', dat zich voor de shows in de Franse hoofdstad had ver zameld kon niet naar huis terugkeren met groot nieuws over een nieuwe modelijn. Het beeld van de couture was over het al gemeen vrij rustig. Het accent lag, in te genstelling tot vorig seizoen, ook niet meer zo sterk op de boezem en de billen, maar eerder op een vloeiende belijning, waardoor de lichaamsvormen het best tot hun recht komen. Geen overdreven sexy De consument is de lachende derde bij de prijzenslag tussen de luierfabrikanten. Konisch gevormde avondjaponnen van Emanuel Ungaro. foto's Reuters brikant niet anders dan gewoon betalen voor het nieuwtje. Produktmanagers rekenen ver volgens uit wat het kost om de machines aan te passen. Met een apparaat dat liefst 24 uur per dag 250 luiers per minuut uitspuwt een vrij ingrijpende operatie. De prijzenslag tussen Procter Gamble. Mölnlycke en Kimberly- Clark woedt nog in alle hevig heid. Met de consument als la chende derde. De prijs van een pak A-merkluiers is inmiddels gedaald van 27 naar ongeveer 18 gulden, terwijl voor een pak met de beste kwaliteit huismerkluier zo'n 15 gulden moet worden be taald. De huismerkfabrikanten krijgen steeds meer last van de prijzenslag tussen de giganten, want de prijs van de grondstof, houtpulp, is in een jaar tijd ver dubbeld. De huismerkfabrikan ten kunnen niet afwachten wie het onderspit delft. Ze zoeken 'naarstig en wereldwijd met de fa brikanten van grondstoffen naar alternatieve materialen. Monsters Vital Disposables in Goirle heeft al aardige monsters ontvangen van de leveranciers van grond stoffen. Directeur Frits kuijzer weet zeker dat de A-merkfabri kanten hetzelfde materiaal on der ogen hebben gehad. Nu is het om zelf een nieuwtje te intro duceren, maar degenen die het probeerden kwamen van een koude kermis thuis. Kuijzer ging tien jaar geleden in de fout met het onderscheid tus sen 'boy' en 'girl'. Niemand wilde de met het roze strikje of het blauwe hartje versierde luiers hebben. Sinds de A-merkfabri kanten met een reclamebombar dement ouders hebben weten te overtuigen van het verschil tus sen jongens en meisjes zijn de 'boys' en 'girls' niet aan te slepen. Kuijzer voorspelt echter alweer het einde van deze hausse. Een beetje supermarkt heeft drie A-merken in het schap en één huismerk. Al die merken hebben vijf verschillende maten 'boy' en vijf verschillende maten 'girl'. Probleem voor de winkeliers is dat al deze luierluxe veel te veel schapruimte in beslag neemt. Hoog tijd dus voor het 'no-non- sense'-concept, oppert Kuijzer met vooruitziende blik. „De nieuwe generatie superabsor bers, de korreltjes die in de luiers zitten, hebben zo'n snelle ont wikkeling meegemaakt dat het onderscheid tussen 'boy' en 'girl' technisch gezien helemaal niet meer nodig is." Karin Swiers nog menigeen had gechoqueerd met zijn extreme details, ontleend aan de kleding van rappers en bergbeklimmers, had zich ditmaal ingehouden. Hij legde veel eer in bij z'n publiek met onder meer pakjes met verlengde jasjes met ceintuur in marine blauw. zacht-roze. lavendel en cyclaam. Z'n zwarte gepailletteerde chiffon-cock tailjurken en zijn pastelkleurige avondtoi letten zouden waarschijnlijk zelfs bij de grondlegster van het huis Chanel, Coco, nog in goede aarde zijn gevallen. Hoewel er niet van een echte trend sprake was, hadden sommige ontwerpers zich wel laten inspireren door de kleding van de vroegere Spaanse adel. Zowel bij Yves wachten op de A-merkfabrikant die met een grootscheepse recla mecampagne de nieuwe revolu tionaire vinding presenteert. Zij testen de markt. Zij krijgen de winkeliers en de consumenten mee. Sommige huismerkfabri kanten dromen er wel eens van Cocktailjurkje uit de laatste collectie van Hubert de Gi venchy. decolletes of opgevulde achterwerken, maar vrolijke, kleurige kleding met een vrouwelijke, verfijnde uitstraling. Voor overdag is de korte rok favoriet, in tegenstelling tot de lange broek. Zwart is de meest geziene kleur, hoewel ook alle andere kleuren op het plankier versche nen, van vlammend rood tot sobere aard- tinten, neutralen en pastels. Is de kleding voor overdag vrij decent, 's avonds* mag er bij de high society flink worden uitgepakt: baljurken met rokken van tientallen meters taftzijde, satijn, kant of chiffon en bezaaid met duizenden pailletjes en namaak-edelsteentjes vorm den de afsluiting van praktisch elke mo deshow. Overigens zijn deze avondtoilet ten wel even draagbaar als de kleding voor overdag. Zelfs Karl Lagerfeld, de ontwerper van het huis Chanel, die in zijn vorige collecties

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 19