Ik ben gewend aan die slechte naam Urk moet Urk blijven PZC Ad Latjes Verzet tegen nieuwe visafslag reportage ZATERDAG 15 JULI 1995 30 Gedupeerde reizigers, een faillissement, een stukgelopen huwelijk, rechtszaken en een vlucht naar het buitenland. Maar Ad Latjes kwam terug en maandag lanceert hij zijn nieuwste truc: vliegtickets tegen inkoopprijs. „Een positief imago heb ik niet nodig". Is die Latjes alweer vrij? En doet-ie weer in vliegtickets? In de herinnering van velen, bijvoorbeeld tijdens verjaarsfeest- jes, is 'Ad Gladjes' een boef die al sinds jaar en dag voor zijn 'zonden' boet in een donkere cel. Vergeten en nog steeds niet helemaal vergeven. Dat hij nooit achter de tralies heeft gezeten, alweer ruim tien jaar actiefis in de reiswereld en een 'dikke re boterham dan ooit verdient', daar kijkt men van op. „Hoe durft-ie? Zeker onder een andere naam?" Hij durft en onder eigen naam. „In de ja ren zeventig had ik met mijn reisbureau het probleem dat er ongeloof was. Mensen geloofden gewoon niet dat zo'n snotjong uit Tilburg voor 1200 gulden een ticket naar Johannesburg kon aanbieden terwijl de KLM 4000 vroeg. Die argwaan, die ver dachtmakingen ken ik dus al heel lang. Ik ben gewend aan die slechte naam. Nu we ten ze tenminste dat goedkoop reizen mo gelijk is. Dat veel mensen nog steeds ach terdochtig zijn. dat moet dan maar. Je kunt toch niet alle klanten hebben. Maar van het Ad Latjes-effect hebben tiendui zenden mensen geprofiteerd. Dat ze mij nog steeds een oplichter noemen is onwe tendheid". De 44-jarige Latjes blaakt van zelfvertrou wen. Zijn zoveelste relatie loopt op rol letjes, het tweede kind is op komst („een jongetje, we noemen hem Bart en hij heeft blonde haren en blauwe ogen") en de za ken gaan goed. Student Als student economie aan de toenmalige Hogeschool in Tilburg rolde de destijds twintigjarige Ad ongewild in de reiswe reld. Eerst zocht hij voor medestudenten baantjes in Amerika, Israël en Canada, la ter kwamen daar tickets bij. Kantoor Ad Latjes: „Een positief imago heb ik niet nodig." foto GPD - hield-ie van zes tot zeven op zijn kamertje aan de Tobias Asserlaan. „Het liep storm. Voor 800 gulden naar de Westkust en voor vierhonderd naar New York." Al snel werden de openingstijden van het 'reisbureautje' ruimer en gaf Latjes de brui aan de studie. Hij ontdekte toevallig dat het centrum van de dumpmarkt van vliegtickets in Engeland zat. Uit de adver tenties van de Herald Tribune plukte hij de vijf goedkoopste aanbieders van tic kets en legde de contacten. De KLM bleek ook al voor discounttarieven lege stoelen te verkopen in Londen. Latjes adverteer de in de Telegraaf op de voorpagina en vervolgens werd bij hem de bel uit de deur getrokken. „Ook reisagenten belden en boden goedkope tickets aan. Gewoon de hele wereld rond voor half geld of minder". De omzet van de agressief verkopende Latjes (onder andere via zijn eigen pira tenzender in Tilburg) steeg in die jaren van niks tot 16 miljoen gulden in 1980. „Het was een gekkenhuis, hysterie. Ik was de goedkoopste en dat maakte de reiswe reld pislink. De KLM foeterde en chan teerde andere maatschappijen als ze met mij zaken deden. Maai' door de komst van die grote Jumbo's moesten de luchtvaart maatschappijen ineens heel veel stoelen vullen. Ze hadden dus liever een goedkope maar bezette stoel dan een dure maar le ge. Dus dumpten ze de prijzen van de tic kets. Onder andere via reisagenten zoals ik. Zogenaamd bestond het niet en deed niemand met mij zaken, maar ik kon over al aankomen." Voor elk probleem bedacht de creatieve Latjes een oplossing. En steeds weer kwam hij de KLM tegen of zocht hij ze zelf op. „De KLM zette mij de zoveelste hak door British Airways te verbieden met mij in zee te gaan voor goedkope tickets naar Jakarta. Toen heb ik KLM-tickets naar New York gekocht en adverteerde ik met een lagere prijs dan de KLM zelf vroeg. Het ontbrekende bedrag legde ik er zelf bij. De hele reiswereld belde de KLM plat. De advertentie suggereerde dat zij zaken met mij deden en ook nog tegen discount- tarieven. De KLM ontkende natuurlijk, maar niemand geloofde dat. Want ieder een in de vliegwereld dumpt tickets in het buitenland en ontkent dat vervolgens." „Toen is de KLM ondergronds gegaan. Die boef Orlandini was commissaris bij de ABN waar ik een rekening courant had lo pen van vierhonderdduizend gulden. Or landini heeft het toen in een onderonsje met de ABN zo gespeeld dat de bank plot seling geld terug begon te eisen. Dat kan bij zo'n rekening en ik was zo stom ge weest geen aparte bv's op te richten. Elke week eisten ze twintigduizend gulden van mij, zonder enige opgaaf van reden." Latjes had de pech dat de markt van on roerend goed in die tijd volledig op zijn gat lag. De verkoop van zijn panden bracht dus niet voldoende op. „In oktober '81 kon ik het niet meer opbrengen en heb ik geld dat mensen voor tickets hadden betaald voor de aflossing aan de bank gebruikt. En toen liep het echt fout. Ik kon de al be taalde tickets niet leveren en ben in pa niek naar Amerika gevlucht met geleend geld van mijn moeder." Zo'n vierhonderd gedupeerde reizigers liet hij achter. Dagenlang stonden de voorpagina's van de kranten vol over de oplichter van een 'Gladjes' die ertussen uit was geknepen. „Ik kon niet meer. Ik moest even weg. Iedereen had me behoor lijk in de stront laten zakken". Een maand later keerde Latjes terug en op vrijdag 20 november werd zijn faillissement uitge sproken. Een half uur later zijn echtschei ding. De spullen van Latjes werden onder massale belangstelling geveild, Wim Kan ruimde een plekje voor hem in in zijn ou- dejaarsconférence en het Brabantse car naval kon niet meer stuk. Schuld tegenover de reizigers voelt Latjes niet „Dat zou ik wel hebben als ik hun geld in de zak had. Ik kan mezelf niets ver wijten." Ruim een jaar zit Latjes in de put. Hij probeert het opnieuw maar dat mis lukt. Hij weigert zich echter gewonnen te geven. In 1984 start hij met hulp van een vriend het reisbureau Malibu Travel op het Damrak in Amsterdam. Het garantie fonds SGR wil hem niet als lid, omdat Latjes de goede naam van het fonds zou bezoedelen. Maar de smet op zijn naam is niet bekend bij de vele buitenlanders die door de schreeuwende aanbiedingen naar binnen worden gelokt. Verre reizen en weer voor spotprijsjes. Latjes haalt een omzet van zo'n vijf miljoen, adverteert zich te pletter op Sky Chanel, MTV, Euro sport en de wereld loopt bij hem binnen. Hij start het eerste gratis 06-nummer van uit Amerika naar Amsterdam en haalt door de dure dollar flinke winsten binnen met weer dezelfde truc: tickets buiten Amerika gekocht voor dumpprijzen. Latjes koopt en verkoopt ook steeds va ker aan buitenlandse agenten. Hier kost een ticket Amsterdam-Zürich-Buenos Ai res een schijntje van de prijs die in Zwit serland wordt gevraagd, dus het eerste couponnetje Amsterdam-Zürich wordt er uit gescheurd en de Zwitsersé agent kan flink verdienen. „Zo gaat dat en zo doet iedereen het. Alleen: niemand mag het weten." Latjes roept discountagenten over de hele wereld bij elkaar en organiseert twee keer per jaar een congres. Daar worden de prij zen vergeleken van overal ter wereld en gaan de tickets in de aanbieding. „Zo had den we alle tarieven op een rij en wisten we precies waar welk ticket het goedkoopst was. Gigantisch. Met krankjorume prijs verschillen." Hotelkorting Inmiddels draait Malibu zo'n vijf miljoen omzet per jaar en verzint Latjes iets nieuws: de hotelkortingskaart. Hij maakt zichzelf president-directeur van Euro pean Travel Network ETNen verlegt zijn werkterrein naar de wereld van hotels, restaurants en autohuur. „Van lege hotelkamers moet ik het heb ben en daar kampen ze over de hele wereld mee." Het is hetzelfde principe als de lege stoel in het vliegtuig. De kaarten worden over de hele wereld verkocht door zo'n tweehonderd agenten en ondersteund door een lijvige hotelgids met kortingen van 20 tot 50 procent. Zelf vangt Latjes 25 gulden voor elke kaart. De agent stelt zijn eigen prijs vast. Zo kost de kaart in Oos tenrijk 200 gulden, in Duitsland 180 Mark en in Nederland 130 gulden. „De kaart is een ongelooflijk succes. Dat vier gram pa pier zoveel teweeg kon brengen had ik nooit gedacht." Latjes sponsort de Miss World verkiezingen en heeft naar eigen zeggen honderdduizenden hotelkaarten aan de man gebracht. „Het leven is nu veel leuker geworden dan in de jaren zeventig. Ik ben blij dat het gebeurd is toen ik jong was. Ik ben helemaal terug, al heeft het lang geduurd." De kortingskaart moet naast de hotelkor tingen nu ook gaan gelden voor goedkope vliegtickets. „Reisbureaus die mijn uitge breide kaart gaan verkopen, kunnen klan ten aan zich binden. Ze kopen de kaart bij mij voor een paar tientjes en verkopen die voor bijvoorbeeld 200 gulden, dat mogen ze zelf weten. De klant kan met de kaart dan bij hen tickets kopen tegen inkoop prijs. Dus geen winst meer op de tickets maar op de vaste-klantenkaart. Op die kaart kunnen reisbureaus zo'n 150 gulden verdienen, terwijl ze op een gemiddelde ticket 75 tot 150 gulden winst maken. En de klant is er zeker van dat-ie altijd het goedkoopst mogelijke ticket krijgt." Volgens Latjes zijn veel reisbureaus en thousiast over zijn nieuwste idee maar contracten heeft hij nog niet. Edoch, als maandag het jongste ei van Latjes wordt gelegd, is er in ieder geval één reisbureau i dat de kaart gaat verkopen: Malibu Tra vel. De eigenaar? Ad Latjes. Peter de Knegt Terwijl burgemeester Sijko Veninga van Urk oproept tot boetedoening, zegt hoofdrolspeler Klaas Koffeman lakoniek: „Ach, het loopt allemaal niet zo'n vaart. Ik voel me nog steeds erg happy op Urk. Een fijne gemeenschap. Maar zelfs in de beste families komen wel eens ruzies voor". Alle sussende opmerkingen ten spijt, kan niet worden ontkend dat er dei ning is over de gemeentelijke visafslag Urk. Wel of geen nieuwbouw, dat is de vraag waar de gemeenschap nu al zo'n vijf jaar mee worstelt. Voor- en tegen standers bestoken elkaar met financiële 'plaatjes', maar achter die rookwolken gaat een veel dieper probleem schuil. Moet Urk worden opgestoten in de vaart der volkeren, of moet het bijna 15.000 zie len tellende dorp een godvruchtig eiland blijven in een geseculariseerde maat schappij. Sterk gechargeerd staat nieuwbouw voor vooruitgang en meegaan met de tijd. terwijl verbouw stilstand en nostal gie vertegenwoordigt. Grofweg kan wor den gezegd dat de handel voor nieuw bouw is, terwijl de burgerij in meerder heid voor verbouw van de huidige afslag is. Nieuwbouw en verbouw wisselen elkaar al jaren af. Eerst zou het nieuwbouw wor den. toen verbouw, toen weer nieuw bouw en vervolgens opnieuw verbouw. Uiteindelijk leek de raad vorige week met de kleinst mogelijke meerderheid - acht tegen zeven stemmen - voor nieuw bouw te kiezen. De eerste spa zou zelfs eind dit jaar de grond ingaan. Maar juist op het moment supreme liet fervent voorstander Klaas Koffeman (CDA) het afweten en staakten de stemmen. Besmeuren Persoonlijke aanvallen, het besmeuren van zijn auto en bedreigingen aan het adres van gezinsleden, bleken de rede nen te zijn waarom hij het na 25 jaar wel letjes vond en pal voor het zoveelste be slissende raadsdebat ontslag nam als raadslid. Koffeman wil niet nader op de affaire ingaan: „Ik heb er zo langzamer hand schoon genoeg van. Ik heb bijna 25 jaar met heel veel plezier in de raad geze ten en daar heb ik nu een punt achter ge zet. Dat is alles". Over de aard van de be dreigingen houdt hij zich op de vlakte. Politiewoordvoerder Onink in Em- meloord licht een tipje van de sluier op. De dreigementen zouden gezocht moe ten worden in de zakelijke sfeer. In het dagelijks leven is Koffeman namelijk procuratiehouder bij de plaatselijke ABN AMRO-bank. Een soort spin in het web. De ABN AMRO is al jarenlang met de RABO-bank in de slag om de gunst van de vissers. „Ik heb begrepen dat Kof feman zo tussen neus en lippen te ver staan is gegeven dat ze wel eens naar een andere bank zouden kunnen gaan". En daarnaast zou het om wat baldadige jongelui gaan die in het verbale politieke geweld een mooie aanleiding zagen wat 'rotzooi' te trappen. In de politieke strijd is oud-wethouder Koffeman (van visserij en openbare werken) de personificatie van nieuw bouw buiten het dorp. terwijl de SGP'er Pieter Bos de tegenstanders mobiliseert. Maar het gaat veel te ver om Urk op te delen in een rechts-links of progressief- conservatief blok. Daarmee zou een kari katuur van het vissersdorp worden ge schetst. Conservatief In feite is namelijk het hele dorp, op een enkele uitzondering na, conservatief. En dat wordt als een eretitel, een geuzen naam, ervaren. In de gemeenteraad zit ten geen vertegenwoordigers van de PvdA of de VVD, om van D66 maar niet te praten. Met andere woorden: geen en kel raadslid voelt enige verwantschap met de paarse coalitie. In dat politieke klimaat zit het CDA aan de linkerkant en de SGP aan de rechterkant. Het democratisch gehalte is hoog. Elke keer als het heikele punt ter sprake komt, barst de raadzaal uit haar voegen met Voor- en tegenstanders van nieuw bouw. En ze laten zich niet onbetuigd. Met name Pieter Bos kan op applaus re kenen als hij weer eens van leer trekt te gen de zondige elementen die Urk drei gen te overspoelen als de afslag bij de ha ven verdwijnt. Een ander frappant verschil met de sa menstelling van gemeenteraden elders in den lande, is de nauwe verbondenheid met het bedrijfsleven. Terwijl vrijwel overal ambtenaren en onderwijzers de dienst uitmaken, bestaat de Urker ge meenteraad vooral uit mensen uit de 'praktijk', reden waarom vaak op het scherp van de snede wordt gedebatteerd. Een raadsbesluit gaat hen immers dik wijls direct aan, zeker als het over de vi safslag gaat, die geheel in handen van de gemeente is. Vis. Urk en de afslag vor men één geheel. Pieter Bos is daarvan en uitstekend voorbeeld. Wie een dorre, wereldvreem de godsdienstfanaat verwacht, komt be drogen uit. Pieter Bos is jong - 35 jaar -. dynamisch en welbespraakt. In het de bat gaat hij er keihard tegenaan, volgens tegenstanders zelfs te hard. Op Urk behoort hij tot de coming men. Naast directeur van Agrifood, een visver- werkend bedrijf, is hij al sinds z'n twin tigste voorzitter van de plaatselijke afde- Pieter Bos op de visafslag van Urk. ling van de Nederlandse vissersbond. Met 500 voorkeurstemmen werd hij tij dens de recente gemeenteraadsverkie zingen in de raad gekozen. En daar valt hij op door z'n felle betoogtrant. Nu de kruitdampen wat zijn opgetrok ken wil hij tussen de zakelijke beslom meringen zijn aversie tegen de bouw van een nieuwe visafslag buiten de bebouw de kom. nog wel even op een rijtje zetten. Zonder dralen geeft hij toe dat Urk niet de weg moet inslaan van Volendam en Harderwijk of - nog erger - Scheveningen. En die dreiging hangt. Urk boven het hoofd als de afslag uit het hart van het dorp verdwijnt. Zijn ogen zouden open zijn gegaan bij een bezoek aan de voormalige afslag in Scheveningen. Die afslag is nu veran derd in een soort pretpark, compleet met disco's, een bar en restaurants. En in Vo lendam en Harderwijk is het van hetzelf de laken een pak. dat wil zeggen dat de recreatie-industrie steeds belangrijker is geworden en de visserij naar de marge is verdwenen. Pieter Bos: „De voorstanders van nieuw bouw draaien de boel steeds om. Ze stel len dat de huidige afslag geen recrea tieve bestemming krijgt. Waar maak je je dan zo druk om, zo zeggen ze. Waar het mij echter om gaat is dat de toekomst van Urk als vissersdorp verzekerd is als de afslag in het dorp blijft staan. Dat is de centrale vraag. En heel veel Urkers zijn dat met me eens. En heus niet alleen SGP'ers". „Op straat word ik door CDA'ers, GPV'ers en RPF'ers aangesproken die er net zo over denken als ik. Urk moet Urk blijven. Een dorp met een eigen cultuur en een eigen dynamiek. We zijn een vis sersdorp en dat willen we blijven. Negen tig procent is hier afhankelijk van de vis. Ik heb helemaal geen behoefte aan hor den toeristen die hier aapjes komen kij ken. Dan worden wij een soort toeristi sche attractie. Want daar komt het na tuurlijk op neer. Urk kan zich best red den zonder toeristen". - Maai- Urk kan toch best een stimulans in de vorm van toerisme gebruiken? Pieter Bos: „Aan onze principiële opstel ling hangt een prijskaartje. Maar dat hebben we ingecalculeerd. Hoe vaak is Urk als vissersplaats niet door de be leidsmakers afgeschreven. Maar we heb ben het altijd gered, hoe moeilijk het soms ook was. En ik ontken niet dat we op het ogenblik in een dalletje zitten. De prijzen zijn redelijk, maar de vissers kun nen hun quotum niet opvissen. De vang sten zijn mager en dat baart zorgen. Maar toch zeg ik: ook deze crisis zullen we overwinnen". Tij tegen Niet ontkend kan worden dat Bos en co in economisch opzicht het tij tegen heb ben. De huidige visafslag aan de haven is gebouwd in een tijd dat de meeste vis over zee werd aangevoerd. Nu gaat de vangst in Lauwersoog of Harlingen aan wal, waarna de vis met koelwagens naai de afslag in Urk wordt gebracht. Al die vrachtwagens denderen door het vissers dorp. Het ligt dan ook voor de hand dat de afslag op het veel eenvoudiger te be-, reiken industrieterrein wordt gebouwd, temeer daar op dat terrein de verwerken de industrie is gevestigd. Wil Urk dus zijn leidende positie behou den, dan moet tot nieuwbouw worden overgegaan, waarmee volgens de laatste berekeningen 25 miljoen gemoeid zou zijn. Om quitte te kunnen spelen moet de afslag meer dan 220 miljoen omzetten, een getal dat vier keer is gehaald. Voorstander Klaas Koffeman blijft on danks het massieve verzet vanuit de be volking bij zijn visie dat nieuwbouw on ontkoombaar is: „We worden steeds meer afhankelijk van de buitenlandse aanvoer. Vorig jaar ging het om zo'n 60 miljoen, vooral uit Groot-Brittannië. Maar die 'buitenlandse' vis wórdt hier wel gefileerd en verwerkt. Kortom: het brengt werkgelegenheid met zich mee. Maar dan moeten we wel aantrekkelijk blijven, want andere afslagen liggen op de loer. Die willen onze positie overne men. En daarom is nieuwbouw een ver eiste'. Kees van Oosten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 30