Vlammen op een voetstuk Comfortabele terreinwagen Een ruime stationwagen PZC Van tondeldoos tot turbo vrije tijd 20 BEL GRATIS: 06-0996688 hypotheken Volvo opent fabrieksmuseum ZATERDAG 15 JULI 1995 Onlangs verscheen een eerste boek dat uitgebreid stilstaat bij de geschiedenis van de aansteker. Het boek, vol met prachtige illustraties, gaat terug naar de Tondeldoos en komt uiteindelijk uit op de modernste turboaansteker. Tussen die twee uitersten zijn 190 gebonden bladzijden vol met aardige en eigenaardige vlammetjes. In het voorwoord schrijft de auteur: „Met dit boek heeft de aansteker het voetstuk gekregen, waar het op grond van zijn geschiedenis het volste recht toe heeft". Oftewel: achter elke aansteker zit een verhaal. De aansteker ligt uitgestald tussen ongematteerde Hava na's en antieke doosjes van Chief Whip in een sfeervolle, met bor deauxrood velours beklede eta lage in het mondaine Zwitserse skioord Crans-Montana. Hij glimt opvallend, heeft een prachtige art- decovorm en is belegd met edelste nen. Het bescheiden prijskaartje, dat met een gouden draad aan het sieraad is bevestigd, schreeuwt een onbescheiden bedrag: SF 35.000. Vijfendertigduizend Zwit serse franken voor een aansteker die, onbewaakt, in een etalage van een ordinaire sigarenwinkel ligt. Het mag voor de bevolking van Crans-Montana verder geen naam hebben. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. lopen bont jassen en bontmoonboots aan de etalage voorbij met de, als altijd, ontevreden blik. Alsof ze willen zeggen: „Wat nou, het is maar een aansteker, hoor". Zo'n aansteker mag nooit weige ren en zal waarschijnlijk ook nooit weigeren. Met zo'n aansteker is het een feest om de verzonnen hoofd persoon in Roald Dahl's verhaal De man uit het zuiden te ontmoe ten. Die man, klein van stuk en stinkend rijk, wedt graag met ie dereen die in het bezit is van een prachtige aansteker. Hij zet zijn auto. een Cadillac, in en vraagt van de tegenpartij als tegenprestatie de pink van de linkerhand. Bijl De weddenschap verloopt simpel: de man met de aansteker die de weddenschap aangaat, zit aan een tafel met daarop zijn vastgebon den linkerhand en in zijn rechter hand de 'hopelijk' nooit weigeren de aansteker die tien keer achter elkaar moet aanfloepen en de man die hem tot de weddenschap heeft aangezet, zit glimlachend naast hem, met in zijn rechterhand een vervaarlijk zwaaiende bijl die toe slaat zodra de aansteker weigert. Het einde van het verhaal is totaal verrassend: voor nieuwsgierigen is dat te lezen in Dahl's boek So meone like you (M'n liefje, m'n duifje). Jaren geleden las ik dit verhaal. En elke keer als ik weer een wegwer paansteker kocht of kreeg, pro beerde ik 'm uit. Tien keer achter elkaar een vlam was een veilig idee, wantje weet nooit wie je ont moet in het leven. Een vereiste voor een functione rende aansteker is dat-ie gevuld is. De vele gasaanstekers die ik in de jaren '70 en '80 van Sint Nicolaas kreeg waren prachtig van vorm. maar moeilijk te vullen. De gasfles- jes met strips plastic hulpstukjes zorgden eerder voor een walm gas in de ruimte waar werd gevuld dan in de aansteker zelf. Altijd het ver keerde trechtertje, maar toch stroomde er een kleine hoeveel heid gas in de aansteker, nauwe lijks genoeg voor een avondje ro ken in het café. Leeg op de verkeer de momenten. Altijd. Met enige ja loezie keek ik dan ook altijd naar het vulsysteem van de Silver Match. Die aansteker had een 'ei gen' gasflesje datje op het ventiel schroefde. De aansteker zoog zich zo automatisch vol met brandbaar gas. Het vulprobieem wera opgelost met de aanschaf van een Zippo, benzineaansteker. Gekocht in het Hard Rock Café in Los Angeles en daarna nooit meer van mijn zijde geweken. Op die ene keer na. De Zippo was plotsklaps verdwenen. Weg: uit mijn zakken. Verloren? Gestolen? Paniek om het hart. Een lullige aansteker van amper vijfen twintig dollar bleek heel vee! waar de te hebben. Een week gezocht, een week gedacht, maai- tever geefs. Totdat na vele weken de duster weer eens uit de kast werd gehaald. Op de vroege ochtend was roken taboe, maar een ontbij tje op bed stond zoveel leuker met een brandend kaarsje... Nu is de Zippo werkloos. Ik ben ge stopt met roken. Maar soms mag ie mee. Op reis, of naar een feestje. Tot de nok gevuld met wasbenzine is hij weer helemaal in zijn element en zorgt-ie voor gevraagde vuur tjes. En dat doet denken aan die prachtige grap van Vivian Stans- hall van The Bonzo Dog Band die in de song 'I'm the Big Shot' ver na middernacht een man op straat te genkomt, die hem vraagt: „Have you got a light, Mac". Waarop Stanshall antwoordt: „No, but I have a dark brown overcoat". (Mac betekent niet alleen 'knul', maar is ook de afkorting van Macintosh, een bekende Schotse regenjassen- firma). Fred van Garderen Van Tondeldoos tot Turbo. Historie en magie van de aansteker - Ad van Weert. 191 blz. Prijs: f69.90 (V+K Publishing- Inmerc Het kleine Koreaanse merk SsangYong is sinds de Au- toRAI show in februari officieel vertegenwoordigd in ons land, feitelijk komt dat merk nu pas op de markt. Het begint met de luxueuze Musso, die zo'n beetje het midden houdt tussen een stationcar en een grote terrein wagen. Dergelijke modellen hebben een zekere attractie als zakenauto met aparte uitstra ling. SsangYong richt met een scherp geprijsde aanbieding duidelijk op klanten die wel een topklasse terreinwagen willen, maar geen ton of meer op tafel kunnen of willen leg gen. De SsangYong Musso is er in vier versies met prijzen van f. 66.780 tot f. 80.980; de model naam Musso betekent neus hoorn, licht de importeur toe. Een attractie is dat er een heuse 2,9 liter vijfcilinder Mer cedes dieselmotor in staat. Juist omdat echte terreinwa gens nogal aan de prijs zijn ziet General Motors weer kansen voor de Pick-up als goedkoper, maar niet minder stoer alterna tief. Het blijft kennelijk dwars zitten dat in de VS Pick-ups tot de allerbest verkochte (privé- (auto's behoren, maar Europa er geen trek in lijkt te hebben. Daarom probeert men het nog- eens met de Chevrolet S 10, technisch gebaseerd op de hier al bekende Blazer terreinwa gen. Eigenlijk zou je het andersom verwachten: de exclusief ogen de Musso met sterke benzine motor en de meer utilitaire S10 met een diesel. Want een top van 145 km/h voor de 70 kW/95 pk sterke Müsso is bescheiden, terwijl je van een luxe truck als de Chevy S 10 niet zou ver wachten dat hij met 88 kW/120 pk 2,2 liter al 160 km/h haalt. Dat wordt straks wat met een 142 kW/193 pk V6 als tweede mogelijkheid. Over een jaar komt ook de Musso met een benzinemotor, Mercedes' 162 kW/220 pk sterke multikleps 3.2 liter zes-in-lijn. Nadeel van de S 10 is dat hij maar twee zitplaatsen biedt, hoewel twee wielbasislengten geboden worden en ook een verlengde cabine (met bagage ruimte achterin). Vooralsnog is in Nederland geen versie met Insta Trac vierwielaandrijving leverbaar, tijdens het rijden elektrisch in te schakelen. Dat heeft de SsangYong wel, die overigens ook als tweezits be drijfsauto leverbaar is vanaf f. 52.990 inclusief btw. Daar tegenover heeft elke Che vy S 10 een airbag in het stuur wiel en ABS op de remmen, ter wijl voor de Musso helemaal geen airbag leverbaar is en al leen het ELX topmodel ABS heeft. Dat duurste model heeft wel airco, talrijke elektrische accessoires en houten inte rieurversiering. Dat heeft de duurste S 10 evenwel ook aan boord, zonder houtversiering maar met cruise control die op de Musso ELX een extra is. Au tomatische transmissie kan op de Musso EL en ELX bijbesteld worden, bij de Chevrolet komt die pas later beschikbaar in combinatie met de V6-motor. De forse SsangYong Musso. Speelse achterlichten geven de rechte achterkant van de Laguna Break iets bijzonders. foto C Net als Citroën onlangs deed bij zijn Xantia Break wees Re nault tijdens de presentatie van de Laguna Break op de sterk ge groeide populariteit van station cars. Men ging niet zo ver hun een betere toekomst te voorspellen dan de veelgeroemde ruimtewa gens, zoals Citroen. Doch een marktexpert merkte wel op dat stationcar-eigenaren niet gauw naar een ruimtewagen zullen over stappen. Renault kon het niet laten te ver melden dat de Laguna Break iets- meer bagageruimte biedt dan Ci- troën's nieuwe concurrent Xantia. De stijl van beiden is wel gelijk: een extra ruime auto met veel comfort, een mooie lijn en dezelfde rij kwaliteit als een sedan. Want er mag vooral geen bestelwagen-ge voel opkomen. Daartoe zocht Ci troën het in een exclusieve, coupé achtige schuine daklijn. Renault koos voor maximale ruimte met een meer vierkante achtersteven. Een paar originele en handige de tails benadrukken dat de Laguna Break als privéauto is bedoeld. Zo zijn alle versies leverbaar in ze- venzits Familiale uitvoering, met een opklapbaar kinderbankje in de bagageruimte. Daarop is goed gestudeerd. Uit praktische en vei ligheids-overwegingen staat het bankje met de rug in rijrichting, andersom dan in vorige Renault Familiales. Het bankje is niet als accessoire achteraf in te bouwen, want ermee samen gaan extra bal ken opzij achterin de carrosserie voor aangepaste botsveiligheid. Tevens hoort er een kantelbaar pa neel bij, waardoor de vloer lager wordt voor meer beenruimte. Comfortabel In het bijzonder deed Renault zijn best om de Break binnenin vooral even stil te maken als andere La- guna's. Langer werd hij niet, de ge wijzigde daklijn geeft wel meer hoofdruimte achterin. Daar zit je nog vorstelijker dan in het gewone model. Omdat de ruitontwase- ming helemaal achterin een sta tioncar minder vlot gaat bedacht Renault dat de achterste zijruiten dan elektrische verwarming moes ten hebben. Standaard in alle ze- venzits versies, maar niet op de vijfzits RN basisuitvoering. Evenmin heeft die RN dakrails, veelvuldig gebruikt om een sta tioncar extra cachet te geven. Al leen de duurste versie RXE krijgt nog iets moois mee: een afzonder lijk te openen achterruit, om bood schappen in te laden zonder de he le achterklep te hoeven openen. Als extra kan al het genoemde wel op elke versie geleverd worden. Een waar gemis is dat de basisver sie het moet stellen zonder afdek- scherm voor de bagageruimte. Dit doet er niets aan af dat de Laguna in stationcarvorm een mooie en heel ruime auto blijft, met uitste kend rij comfort. Zoals beoogd zon der extra interieurgeluid vanuit de grote holle ruimte achterin. Vanaf het najaar worden in Neder land zeven versies geboden (nog af gezien van de Familiales). Met RN of RT uitrusting is er keus uit 1,8 en 2,0 liter benzinemotoren en een 2,2 diesel. Topmodel wordt de RXE 2.0 S met de pas geïntroduceerde 102 kW/140 pk zestienkleps motor. Ook met V6 motor wordt de La guna Break gemaakt, maar daar voor verwacht men in Nederland te weinig belangstelling. Nog iets over de uitrusting: daarin ontbreekt een airbag, zelfs bij de duurste versie. Zou de in novem ber arriverende opvolger voor de Renault 19 die wel hebben? De nieuwe 19-reeks zal. zo vernamen we. ook een bijzonder model om vatten dat het midden houdt tus sen een stationcar en ruimtewa gen. Weer een aanwijzing dat Re nault gelooft in de attractie van ex tra ruime modellen, maar niet ziet gebeuren dat ieder een volwaar dige grote ruimtewagen kan en wil aanschaffen. Met de Laguna Break kom je ook al een heel eind, desnoods in zeven- zits uitvoering. De prijzen zijn nog niet vastgesteld, als indicatie noemt de importeur een 'gebruike lijke' meerprijs tegenover het ge wone model van 2000 tot 2500 gul den. Dat kost in vergelijkbare ver sies f. 37.675 tot f. 54.025. Peter Fokker DE NATIONALE a op eenzame HYPOTHEEKBEURS IlOOgtC... ..voor hypotheekadvies of bemiddeling boven de grijze middelmaat Gespecialiseerd in hypotheken voor particulieren, vrije beroepsuitoefenaren, staffunctionarissen en ondernemers Goes: Vlasmarkt 4, Tel. 01100-51588 Middelburg: Lange Geere 153, Tel. 01180-29828 Vlissingen: Badhuisstraat 137, Tel. 01184-13900 Zierikzee: Korte St.-Janstraat 8, Tel. 01110-20124 De rente op de kapitaalmarkt vertoont een dalende tendens en bevindt zich op dit moment weer op het zelfde niveau als een maand geleden. Wij noteerden deze week geen wijzigingen in de hypotheekrentetarieven, wel werden er enkele nieuwe rentevastheidsperiodes ingevoerd bij ver schillende geldverstrekkers. rentepercentages Hypotheekrente netto werkelijke per rente afsluit opgave rente bij fiscale 11 juli 1995 vast provi bank besparing van gedu sie in constant rende 37.65% 50% ABN AMRO spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,50 4,11 2,66 spaarhyp. 10 jr. 1.00 8,20 4,58 3,03 spaarhvp. 15 jr. 1.00 8,50 4,79 3,19 ann. hyp. variab. 1,00 6,30 4,19 3,36 arm. hyp. 5 jr. 1,00 7,30 4,84 3,88 ABP spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,30 4,00 2,58 spaarhyp. 10 jr 1,00 7,80 4,33 2,84 spaarhyp. 15 jr. 1 00 8,10 4,54 3,00 ann. hyp 5 jr. 1,00 7.10 4,71 3,78 ann. hyp. 10 jr. 1,00 7,60 5,04 4,04 Aegon spaarhyp 5 jr. 1,00 7,20 3,96 2,56 spaarhyp. 15 jr. 1,00 8,20 4,63 3,09 Amev zorg-vrij-hyp. 5 jr. 1,00 7,30 4,03 2,61 Levensverz. zorg-vrij-hyp. 15 jr. 1,00 8,30 4,70 3,14 Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr. 1,00 7,40 4,09 2,65 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 8,10 4,56 3,02 spaarv.hyp. variab. 1,00 6,50 3,50 2,20 Centraal spaargar.hyp. 5 jr. 0,25 7,30 3,95 2,54 Beheer spaargar.hyp. 15 jr. 0,25 8,30 4,62 3,07 CVB ann. hyp. 10 jr. 1,00 8,10 4,50 2,96 spaarhyp. 2 jr. 1,00 6,20 4,12 3,31 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,10 4,71 3,78 Delta Lloyd/ hyp.tot.plan 5 jr. 1,00 7,10 3,89 2,50 Leven hyp.tot.plan 15 jr. 1,00 8,40 4,56 3,03 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 7,50 4,15 2,71 FBTO spaarhyp. 5 jr. 0,50 6,80 3,71 2,37 spaarhyp. 15 jr. 0,50 7,90 4,43 2,94 GWK-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,40 4,09 2,66 ann. hyp. Ijr. 1,00 5,90 3,93 3,16 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,20 4,78 3,83 HNG spaarv.hyp. 5 jr. 1,00 7,20 3,96 2,56 spaarv.hyp. 15 jr. 1,00 7,80 4,36 2,87_ HoogHuys/C hyp.spaarpl. 5 jr. 1,00 7,30 4.02 2,60 ING-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,50 4,11 2,66 spaarhyp. 10 jr. 1,00 8,20 4,58 3,03 ann. hyp. 0/1 jr. 1,00 6.20 4,12 3,31 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,30 4,34 3,88 Nationale spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,30 4,03 2,61 Nederlanden spaarhyp. 15 jr. 1.00 8,20 4,63 3,08 NOG verz. garant hyp. 5 jr. 1,00 7,10 3,74 2,31 garant hyp. 10 jr. 1,00 7,60 4.08 2,57 garant hyp. 15 jr. 1,00 7,90 4,28 2,74 Postbank spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,40 4.08 2,65" spaarhyp. 5/7 jr. 1,00 7,70 4.28 2,80 spaarhvp. 10/12 jr. 1.00 8,40 4,75 3,18 ann. hyp. 2 jr. 1,00 6,40 4,16 3.33 ann. hyp. 0 jr 1,00 7,20 4,68 3,74 PVF hyp. spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,20 3,93 2,53 spaarhyp. 15 jr. 1,00 8,10 4.54 3,00 ann. hyp. 5 jr. 0,75 7,00 4,63 3,72 ann. hyp. 10 jr 0,75 7,60 5,03 4,03 ann. hyp. 15 jr. 0,75 7,90 5,22 4,19_ Rabo hyp. sp.opt. hyp. 3 jr. 1.00 7,20 3,92 2,51 sp.opt. hyp. 10 jr. 1,00 8,20 4,61 3,06 SNS bank spaarhyp. deaal 1.00 7,40 4.02 2,57 spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,50 4,08 2,62 ann. hyp. Ijr. 1,00 6,00 3,99 3,21 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,30 4.84 3,88 West land Utr lage last. 7 jr. 1,00 7,70 4,28 2,80 Zwolsche Alg. hyp.-gar-plan 5 jr. 1,00 7,30 3,88 2,45 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met nationale hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is geba seerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-per- centages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr- percentages gelden. Bij andere hypoteekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellingen enigszins af. DE LAAGSTE RENTE IS 5,2% BEL GRATIS DE GRAAF 06 - 022 14 15 Vlak bij de Volvo-fabriek in het Zweedse Torslanda is in het plaatsje Arendal een 3600 vierkan te meter groot fabrieksmuseum ge opend. Het toont de hele geschie denis en glle kanten van het merk Volvo. Naast auto's zijn er vlieg tuig- en scheepsmotoren en vrachtwagens te zien. De collectie bevat in bruikleen afgestane voer tuigen van particuliere verzame laars, en natuurlijk uniek fa- brieksmateriaal zoals protypes. Een model 263 GL bijvoorbeeld, een luxe combi-coupé op basis van de 2401260 die nooit in produktü kwamen een VS prototype d~' men ooit ovog voor de Amerikaan se markt. Ook Volvo's oudste auto staat er, een ÖV4 uit 1927, evenals een één jaar jongere Volvo l Nog ouder is een buitenboordmo tor uit 1922. Zeer de moeite waart dus voor elke Volvo-liefhebben Het persbericht meldt niets ove' Nederlandse Volvo's, hun voorge schiedenis is ook beter te zien M j het DAF-museum aan de Tongelr* sestraat in Eindhoven. Vulproblemen behoren tot het verleden met de benzine-aansteker Zippc foto G PD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 20