Vlammen
op een
voetstuk
Comfortabele
terreinwagen
Een ruime stationwagen
PZC
Van tondeldoos
tot turbo
vrije tijd
20
BEL GRATIS: 06-0996688
hypotheken
Volvo opent fabrieksmuseum
ZATERDAG 15 JULI 1995
Onlangs verscheen een eerste boek dat uitgebreid
stilstaat bij de geschiedenis van de aansteker. Het boek,
vol met prachtige illustraties, gaat terug naar de
Tondeldoos en komt uiteindelijk uit op de modernste
turboaansteker. Tussen die twee uitersten zijn 190 gebonden
bladzijden vol met aardige en eigenaardige vlammetjes. In
het voorwoord schrijft de auteur: „Met dit boek heeft de
aansteker het voetstuk gekregen, waar het op grond van zijn
geschiedenis het volste recht toe heeft". Oftewel: achter elke
aansteker zit een verhaal.
De aansteker ligt uitgestald
tussen ongematteerde Hava
na's en antieke doosjes van Chief
Whip in een sfeervolle, met bor
deauxrood velours beklede eta
lage in het mondaine Zwitserse
skioord Crans-Montana. Hij glimt
opvallend, heeft een prachtige art-
decovorm en is belegd met edelste
nen. Het bescheiden prijskaartje,
dat met een gouden draad aan het
sieraad is bevestigd, schreeuwt
een onbescheiden bedrag: SF
35.000. Vijfendertigduizend Zwit
serse franken voor een aansteker
die, onbewaakt, in een etalage van
een ordinaire sigarenwinkel ligt.
Het mag voor de bevolking van
Crans-Montana verder geen naam
hebben. Alsof het de normaalste
zaak van de wereld is. lopen bont
jassen en bontmoonboots aan de
etalage voorbij met de, als altijd,
ontevreden blik. Alsof ze willen
zeggen: „Wat nou, het is maar een
aansteker, hoor".
Zo'n aansteker mag nooit weige
ren en zal waarschijnlijk ook nooit
weigeren. Met zo'n aansteker is het
een feest om de verzonnen hoofd
persoon in Roald Dahl's verhaal
De man uit het zuiden te ontmoe
ten. Die man, klein van stuk en
stinkend rijk, wedt graag met ie
dereen die in het bezit is van een
prachtige aansteker. Hij zet zijn
auto. een Cadillac, in en vraagt van
de tegenpartij als tegenprestatie
de pink van de linkerhand.
Bijl
De weddenschap verloopt simpel:
de man met de aansteker die de
weddenschap aangaat, zit aan een
tafel met daarop zijn vastgebon
den linkerhand en in zijn rechter
hand de 'hopelijk' nooit weigeren
de aansteker die tien keer achter
elkaar moet aanfloepen en de man
die hem tot de weddenschap heeft
aangezet, zit glimlachend naast
hem, met in zijn rechterhand een
vervaarlijk zwaaiende bijl die toe
slaat zodra de aansteker weigert.
Het einde van het verhaal is totaal
verrassend: voor nieuwsgierigen is
dat te lezen in Dahl's boek So
meone like you (M'n liefje, m'n
duifje).
Jaren geleden las ik dit verhaal. En
elke keer als ik weer een wegwer
paansteker kocht of kreeg, pro
beerde ik 'm uit. Tien keer achter
elkaar een vlam was een veilig
idee, wantje weet nooit wie je ont
moet in het leven.
Een vereiste voor een functione
rende aansteker is dat-ie gevuld is.
De vele gasaanstekers die ik in de
jaren '70 en '80 van Sint Nicolaas
kreeg waren prachtig van vorm.
maar moeilijk te vullen. De gasfles-
jes met strips plastic hulpstukjes
zorgden eerder voor een walm gas
in de ruimte waar werd gevuld dan
in de aansteker zelf. Altijd het ver
keerde trechtertje, maar toch
stroomde er een kleine hoeveel
heid gas in de aansteker, nauwe
lijks genoeg voor een avondje ro
ken in het café. Leeg op de verkeer
de momenten. Altijd. Met enige ja
loezie keek ik dan ook altijd naar
het vulsysteem van de Silver
Match. Die aansteker had een 'ei
gen' gasflesje datje op het ventiel
schroefde. De aansteker zoog zich
zo automatisch vol met brandbaar
gas.
Het vulprobieem wera opgelost
met de aanschaf van een Zippo,
benzineaansteker. Gekocht in het
Hard Rock Café in Los Angeles en
daarna nooit meer van mijn zijde
geweken. Op die ene keer na. De
Zippo was plotsklaps verdwenen.
Weg: uit mijn zakken. Verloren?
Gestolen? Paniek om het hart. Een
lullige aansteker van amper vijfen
twintig dollar bleek heel vee! waar
de te hebben. Een week gezocht,
een week gedacht, maai- tever
geefs. Totdat na vele weken de
duster weer eens uit de kast werd
gehaald. Op de vroege ochtend
was roken taboe, maar een ontbij
tje op bed stond zoveel leuker met
een brandend kaarsje...
Nu is de Zippo werkloos. Ik ben ge
stopt met roken. Maar soms mag
ie mee. Op reis, of naar een feestje.
Tot de nok gevuld met wasbenzine
is hij weer helemaal in zijn element
en zorgt-ie voor gevraagde vuur
tjes. En dat doet denken aan die
prachtige grap van Vivian Stans-
hall van The Bonzo Dog Band die
in de song 'I'm the Big Shot' ver na
middernacht een man op straat te
genkomt, die hem vraagt: „Have
you got a light, Mac". Waarop
Stanshall antwoordt: „No, but I
have a dark brown overcoat". (Mac
betekent niet alleen 'knul', maar is
ook de afkorting van Macintosh,
een bekende Schotse regenjassen-
firma).
Fred van Garderen
Van Tondeldoos tot Turbo. Historie en
magie van de aansteker - Ad van Weert.
191 blz. Prijs: f69.90 (V+K Publishing-
Inmerc
Het kleine Koreaanse merk
SsangYong is sinds de Au-
toRAI show in februari officieel
vertegenwoordigd in ons land,
feitelijk komt dat merk nu pas
op de markt. Het begint met de
luxueuze Musso, die zo'n beetje
het midden houdt tussen een
stationcar en een grote terrein
wagen. Dergelijke modellen
hebben een zekere attractie als
zakenauto met aparte uitstra
ling.
SsangYong richt met een
scherp geprijsde aanbieding
duidelijk op klanten die wel
een topklasse terreinwagen
willen, maar geen ton of meer
op tafel kunnen of willen leg
gen. De SsangYong Musso is er
in vier versies met prijzen van f.
66.780 tot f. 80.980; de model
naam Musso betekent neus
hoorn, licht de importeur toe.
Een attractie is dat er een
heuse 2,9 liter vijfcilinder Mer
cedes dieselmotor in staat.
Juist omdat echte terreinwa
gens nogal aan de prijs zijn ziet
General Motors weer kansen
voor de Pick-up als goedkoper,
maar niet minder stoer alterna
tief. Het blijft kennelijk dwars
zitten dat in de VS Pick-ups tot
de allerbest verkochte (privé-
(auto's behoren, maar Europa
er geen trek in lijkt te hebben.
Daarom probeert men het nog-
eens met de Chevrolet S 10,
technisch gebaseerd op de hier
al bekende Blazer terreinwa
gen.
Eigenlijk zou je het andersom
verwachten: de exclusief ogen
de Musso met sterke benzine
motor en de meer utilitaire S10
met een diesel. Want een top
van 145 km/h voor de 70 kW/95
pk sterke Müsso is bescheiden,
terwijl je van een luxe truck als
de Chevy S 10 niet zou ver
wachten dat hij met 88 kW/120
pk 2,2 liter al 160 km/h haalt.
Dat wordt straks wat met een
142 kW/193 pk V6 als tweede
mogelijkheid. Over een jaar
komt ook de Musso met een
benzinemotor, Mercedes' 162
kW/220 pk sterke multikleps
3.2 liter zes-in-lijn.
Nadeel van de S 10 is dat hij
maar twee zitplaatsen biedt,
hoewel twee wielbasislengten
geboden worden en ook een
verlengde cabine (met bagage
ruimte achterin). Vooralsnog is
in Nederland geen versie met
Insta Trac vierwielaandrijving
leverbaar, tijdens het rijden
elektrisch in te schakelen. Dat
heeft de SsangYong wel, die
overigens ook als tweezits be
drijfsauto leverbaar is vanaf f.
52.990 inclusief btw.
Daar tegenover heeft elke Che
vy S 10 een airbag in het stuur
wiel en ABS op de remmen, ter
wijl voor de Musso helemaal
geen airbag leverbaar is en al
leen het ELX topmodel ABS
heeft. Dat duurste model heeft
wel airco, talrijke elektrische
accessoires en houten inte
rieurversiering. Dat heeft de
duurste S 10 evenwel ook aan
boord, zonder houtversiering
maar met cruise control die op
de Musso ELX een extra is. Au
tomatische transmissie kan op
de Musso EL en ELX bijbesteld
worden, bij de Chevrolet komt
die pas later beschikbaar in
combinatie met de V6-motor.
De forse SsangYong Musso.
Speelse achterlichten geven de rechte achterkant van de Laguna Break iets bijzonders. foto C
Net als Citroën onlangs deed bij
zijn Xantia Break wees Re
nault tijdens de presentatie van de
Laguna Break op de sterk ge
groeide populariteit van station
cars. Men ging niet zo ver hun een
betere toekomst te voorspellen
dan de veelgeroemde ruimtewa
gens, zoals Citroen. Doch een
marktexpert merkte wel op dat
stationcar-eigenaren niet gauw
naar een ruimtewagen zullen over
stappen.
Renault kon het niet laten te ver
melden dat de Laguna Break iets-
meer bagageruimte biedt dan Ci-
troën's nieuwe concurrent Xantia.
De stijl van beiden is wel gelijk:
een extra ruime auto met veel
comfort, een mooie lijn en dezelfde
rij kwaliteit als een sedan. Want er
mag vooral geen bestelwagen-ge
voel opkomen. Daartoe zocht Ci
troën het in een exclusieve, coupé
achtige schuine daklijn. Renault
koos voor maximale ruimte met
een meer vierkante achtersteven.
Een paar originele en handige de
tails benadrukken dat de Laguna
Break als privéauto is bedoeld.
Zo zijn alle versies leverbaar in ze-
venzits Familiale uitvoering, met
een opklapbaar kinderbankje in
de bagageruimte. Daarop is goed
gestudeerd. Uit praktische en vei
ligheids-overwegingen staat het
bankje met de rug in rijrichting,
andersom dan in vorige Renault
Familiales. Het bankje is niet als
accessoire achteraf in te bouwen,
want ermee samen gaan extra bal
ken opzij achterin de carrosserie
voor aangepaste botsveiligheid.
Tevens hoort er een kantelbaar pa
neel bij, waardoor de vloer lager
wordt voor meer beenruimte.
Comfortabel
In het bijzonder deed Renault zijn
best om de Break binnenin vooral
even stil te maken als andere La-
guna's. Langer werd hij niet, de ge
wijzigde daklijn geeft wel meer
hoofdruimte achterin. Daar zit je
nog vorstelijker dan in het gewone
model. Omdat de ruitontwase-
ming helemaal achterin een sta
tioncar minder vlot gaat bedacht
Renault dat de achterste zijruiten
dan elektrische verwarming moes
ten hebben. Standaard in alle ze-
venzits versies, maar niet op de
vijfzits RN basisuitvoering.
Evenmin heeft die RN dakrails,
veelvuldig gebruikt om een sta
tioncar extra cachet te geven. Al
leen de duurste versie RXE krijgt
nog iets moois mee: een afzonder
lijk te openen achterruit, om bood
schappen in te laden zonder de he
le achterklep te hoeven openen.
Als extra kan al het genoemde wel
op elke versie geleverd worden.
Een waar gemis is dat de basisver
sie het moet stellen zonder afdek-
scherm voor de bagageruimte. Dit
doet er niets aan af dat de Laguna
in stationcarvorm een mooie en
heel ruime auto blijft, met uitste
kend rij comfort. Zoals beoogd zon
der extra interieurgeluid vanuit de
grote holle ruimte achterin.
Vanaf het najaar worden in Neder
land zeven versies geboden (nog af
gezien van de Familiales). Met RN
of RT uitrusting is er keus uit 1,8 en
2,0 liter benzinemotoren en een 2,2
diesel. Topmodel wordt de RXE
2.0 S met de pas geïntroduceerde
102 kW/140 pk zestienkleps motor.
Ook met V6 motor wordt de La
guna Break gemaakt, maar daar
voor verwacht men in Nederland
te weinig belangstelling.
Nog iets over de uitrusting: daarin
ontbreekt een airbag, zelfs bij de
duurste versie. Zou de in novem
ber arriverende opvolger voor de
Renault 19 die wel hebben? De
nieuwe 19-reeks zal. zo vernamen
we. ook een bijzonder model om
vatten dat het midden houdt tus
sen een stationcar en ruimtewa
gen. Weer een aanwijzing dat Re
nault gelooft in de attractie van ex
tra ruime modellen, maar niet ziet
gebeuren dat ieder een volwaar
dige grote ruimtewagen kan en wil
aanschaffen.
Met de Laguna Break kom je ook
al een heel eind, desnoods in zeven-
zits uitvoering. De prijzen zijn nog
niet vastgesteld, als indicatie
noemt de importeur een 'gebruike
lijke' meerprijs tegenover het ge
wone model van 2000 tot 2500 gul
den. Dat kost in vergelijkbare ver
sies f. 37.675 tot f. 54.025.
Peter Fokker
DE NATIONALE
a op eenzame
HYPOTHEEKBEURS IlOOgtC...
..voor hypotheekadvies of bemiddeling
boven de grijze middelmaat
Gespecialiseerd in hypotheken voor
particulieren, vrije beroepsuitoefenaren,
staffunctionarissen en ondernemers
Goes:
Vlasmarkt 4,
Tel. 01100-51588
Middelburg:
Lange Geere 153,
Tel. 01180-29828
Vlissingen:
Badhuisstraat 137,
Tel. 01184-13900
Zierikzee:
Korte St.-Janstraat 8,
Tel. 01110-20124
De rente op de kapitaalmarkt vertoont een dalende tendens en bevindt
zich op dit moment weer op het zelfde niveau als een maand geleden.
Wij noteerden deze week geen wijzigingen in de hypotheekrentetarieven,
wel werden er enkele nieuwe rentevastheidsperiodes ingevoerd bij ver
schillende geldverstrekkers.
rentepercentages
Hypotheekrente netto werkelijke
per
rente
afsluit
opgave rente bij fiscale
11 juli 1995
vast
provi
bank
besparing
van
gedu
sie in
constant
rende
37.65%
50%
ABN AMRO
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,50
4,11
2,66
spaarhyp.
10 jr.
1.00
8,20
4,58
3,03
spaarhvp.
15 jr.
1.00
8,50
4,79
3,19
ann. hyp. variab.
1,00
6,30
4,19
3,36
arm. hyp.
5 jr.
1,00
7,30
4,84
3,88
ABP
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,30
4,00
2,58
spaarhyp.
10 jr
1,00
7,80
4,33
2,84
spaarhyp.
15 jr.
1 00
8,10
4,54
3,00
ann. hyp
5 jr.
1,00
7.10
4,71
3,78
ann. hyp.
10 jr.
1,00
7,60
5,04
4,04
Aegon
spaarhyp
5 jr.
1,00
7,20
3,96
2,56
spaarhyp.
15 jr.
1,00
8,20
4,63
3,09
Amev
zorg-vrij-hyp.
5 jr.
1,00
7,30
4,03
2,61
Levensverz.
zorg-vrij-hyp.
15 jr.
1,00
8,30
4,70
3,14
Bouwfonds
spaarv.hyp.
5 jr.
1,00
7,40
4,09
2,65
Combinatie
spaarv.hyp.
10 jr.
1,00
8,10
4,56
3,02
spaarv.hyp. variab.
1,00
6,50
3,50
2,20
Centraal
spaargar.hyp.
5 jr.
0,25
7,30
3,95
2,54
Beheer
spaargar.hyp.
15 jr.
0,25
8,30
4,62
3,07
CVB
ann. hyp.
10 jr.
1,00
8,10
4,50
2,96
spaarhyp.
2 jr.
1,00
6,20
4,12
3,31
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,10
4,71
3,78
Delta Lloyd/
hyp.tot.plan
5 jr.
1,00
7,10
3,89
2,50
Leven
hyp.tot.plan
15 jr.
1,00
8,40
4,56
3,03
Direktbank
besp.dir.hyp.
5 jr.
1,00
7,50
4,15
2,71
FBTO
spaarhyp.
5 jr.
0,50
6,80
3,71
2,37
spaarhyp.
15 jr.
0,50
7,90
4,43
2,94
GWK-bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,40
4,09
2,66
ann. hyp.
Ijr.
1,00
5,90
3,93
3,16
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,20
4,78
3,83
HNG
spaarv.hyp.
5 jr.
1,00
7,20
3,96
2,56
spaarv.hyp.
15 jr.
1,00
7,80
4,36
2,87_
HoogHuys/C
hyp.spaarpl.
5 jr.
1,00
7,30
4.02
2,60
ING-bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,50
4,11
2,66
spaarhyp.
10 jr.
1,00
8,20
4,58
3,03
ann. hyp.
0/1 jr.
1,00
6.20
4,12
3,31
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,30
4,34
3,88
Nationale
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,30
4,03
2,61
Nederlanden spaarhyp.
15 jr.
1.00
8,20
4,63
3,08
NOG verz.
garant hyp.
5 jr.
1,00
7,10
3,74
2,31
garant hyp.
10 jr.
1,00
7,60
4.08
2,57
garant hyp.
15 jr.
1,00
7,90
4,28
2,74
Postbank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,40
4.08
2,65"
spaarhyp.
5/7 jr.
1,00
7,70
4.28
2,80
spaarhvp. 10/12 jr.
1.00
8,40
4,75
3,18
ann. hyp.
2 jr.
1,00
6,40
4,16
3.33
ann. hyp.
0 jr
1,00
7,20
4,68
3,74
PVF hyp.
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,20
3,93
2,53
spaarhyp.
15 jr.
1,00
8,10
4.54
3,00
ann. hyp.
5 jr.
0,75
7,00
4,63
3,72
ann. hyp.
10 jr
0,75
7,60
5,03
4,03
ann. hyp.
15 jr.
0,75
7,90
5,22
4,19_
Rabo hyp.
sp.opt. hyp.
3 jr.
1.00
7,20
3,92
2,51
sp.opt. hyp.
10 jr.
1,00
8,20
4,61
3,06
SNS bank
spaarhyp.
deaal
1.00
7,40
4.02
2,57
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,50
4,08
2,62
ann. hyp.
Ijr.
1,00
6,00
3,99
3,21
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,30
4.84
3,88
West land Utr
lage last.
7 jr.
1,00
7,70
4,28
2,80
Zwolsche Alg. hyp.-gar-plan
5 jr.
1,00
7,30
3,88
2,45
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
nationale hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is geba
seerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-per-
centages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad
150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-
percentages gelden. Bij andere hypoteekbedragen wijkt de nwr bij een
aantal instellingen enigszins af.
DE LAAGSTE RENTE IS 5,2%
BEL GRATIS DE GRAAF 06 - 022 14 15
Vlak bij de Volvo-fabriek in het
Zweedse Torslanda is in het
plaatsje Arendal een 3600 vierkan
te meter groot fabrieksmuseum ge
opend. Het toont de hele geschie
denis en glle kanten van het merk
Volvo. Naast auto's zijn er vlieg
tuig- en scheepsmotoren en
vrachtwagens te zien. De collectie
bevat in bruikleen afgestane voer
tuigen van particuliere verzame
laars, en natuurlijk uniek fa-
brieksmateriaal zoals protypes.
Een model 263 GL bijvoorbeeld,
een luxe combi-coupé op basis van
de 2401260 die nooit in produktü
kwamen een VS prototype d~'
men ooit ovog voor de Amerikaan
se markt. Ook Volvo's oudste auto
staat er, een ÖV4 uit 1927, evenals
een één jaar jongere Volvo l
Nog ouder is een buitenboordmo
tor uit 1922. Zeer de moeite waart
dus voor elke Volvo-liefhebben
Het persbericht meldt niets ove'
Nederlandse Volvo's, hun voorge
schiedenis is ook beter te zien M j
het DAF-museum aan de Tongelr*
sestraat in Eindhoven.
Vulproblemen behoren tot het verleden met de benzine-aansteker Zippc
foto G PD