Hulp voor leidsters kindercentra PZC Staten struikelen over stoepen Abdij In de ban van Jacob Slagters hoorn en Tsjaikowski's klank De Zomerbus rijdt weer langs Zeeuwse kust Fragmenten van de wereld Badpaviljoen als kunstobject zeeland 13 Project moet opvang kinderen met afwijkend gedrag verbeteren kunst VRIJDAG 30 JUNI 1995 Dethon houdt 'Philipsbanen' TERNEUZEN - Het werk van zestig medewerkers van het so ciaal werkvoorzieningsschap Dethon aan opdrachten van Phi lips komt de komende twee jaar niet in gevaar. Hoewel de discussie over het verdwijnen van de helft van de arbeidsplaatsen Philips Lighting Terneuzen nog niet achter de rug is, ziet het er naar uit dat verplaatsing en vermindering van activiteiten aan Dethon voorbijgaat. Dat zei algemeen direc teur F. K. Hamelink van het Zeeuws-Vlaamse sociaal werk voorzieningsschap donderdagmiddag tegen het algemeen be stuur. Het Hontenisser raadslid E. van Goethem vroeg tijdens de rondvraag van de vergadering naar de gevolgen van het even tueel wegvallen van het 'Philipspakket'. Hamelink: ..Ik kan na tuurlijk geen twee. drie of vier jaar vooruitkijken. Maar het ziet er naar uit dat de Philipsdiscussie op korte termijn aan Dethon voorbijgaat." Tractor-combinatie ramt auto SINT-ANNALAND - Een tractor met twee opleggers en een personenauto zijn donderdagochtend op de kruising Stoofweg Dorpsweg/Zoetwaterweg in Sint-Annaland met elkaar in bot sing gekomen. De auto. bestuurd door een 25-jarige inwoner van Stavenisse, raakte geheel vernield. De tractor-combinatie bleef onbeschadigd. Het ongeluk gebeurde om 6.30 uur. De tractorbestuurder, een 73-jarige man uit Sint-Annaland, reed over de Zoetwaterweg en sloeg onverwachts linksaf richting Dorpsweg. Hij deed dit net op het moment dat de automobilist hem inhaalde, waar door de botsing ontstond. Geen van beide chauffeurs raakte gewond. Politie Terneuzen vindt XTC-pillen TERNEUZEN - De politie hield donderdagochtend twee man nen uit Bergen op Zoom aan in een gesloten pand in de Elle boog in Terneuzen. De 23-jarige mannen zonder vaste woon- en verblijfplaats wer den bij een controle rond vijf uur aangetroffen in het pand. Bij onderzoek bleek dat zich tweehonderd XTC-pillen in de wo ning bevonden. Die werden in beslaggenomen. In een woning in de Grenulaan in Terneuzen vond de politie woensdag bij een huiszoeking een handgranaat. De dertigja rige Terneuzense bewoner werd aangehouden. Achteraf bleek dat de handgranaat leeg was en als zodanig niet meer was te gebruiken. Dit was aan de buitenkant niet af te zien. van onze verslaggever MIDDELBURG - Het plan van gedeputeerde staten om voor 321.000 gulden de stoepen op het Middelburgse Abdijplein van natuursteen te voorzien is bij een aantal politieke partijen in het verkeerde keelgat gescho ten. In een vergadering van de provinciale commissie Alge meen Bestuur verwoordde P. M. YVoudstra van Delta An ders het als volgt: „Drie ton voor iets wat als luxe bestem peld kan worden is toch wel erg wrang. Het moet misschien een keer gebeuren, maar het ge beurt nu wel op een heel onge lukkig moment." Gedeputeerde D. J. P. Brui- nooge (PvdA) gaf aan dat hij een eind wil maken aan de discussie over het al of niet afmaken van de vernieuwing van het Abdij plein. „Het geld is er nu en het Abdijplein is het mooiste plein van het westelijk halfrond. Als goed huismeester moet je dan een keer het karwei afmaken." A. J. Dijk wel (D66) vond dat het niet kon. Het geld kan beter aan de jeugdzorg besteed worden, gaf hij aan, want om die post enigszins te bekostigen wordt nu het welzijnsfonds met een ton afgeroomd. Ook D. Holtkamp (PvdA) en F. H. van Kollem (GroenLinks) hadden moeite met uitholling van het welzijns fonds. De fracties van RPF/GPV en VVD spraken zich heel duidelijk uit voor uitvoering van het. plan van gs. Ze vonden dat de stoe pen niet snel genoeg met natuur steen bekleed kunnen worden. BROUWERSHAVEN, Grote Kerk Het Zeeuws Orkest onder leiding van Laivrence Renes met werken van Mo zart, Richard Strauss en Tsjaikows- ki. Solist: Jacob Slagter, hoorn Herhalingen in Goes (Grote Kerk, vandaag 20 uuren Veere (Grote Kerk, zaterdag 20 uur). door Kees Cijsouw De serie zomerconcerten van het Zeeuws Orkest heeft in de loop van de jaren in pro grammering een ontwikkeling naar seizoenloosheid doorge maakt. Aanvankelijk - zo staat me voor de geest - stond tijdens de juni-optredens vooral mu ziek op de lessenaars die kleur de bij de tijd van het jaar: opge wekt, luchtig, ontspannen. Gaandeweg is het soortelijk ge wicht van de programma's 'ver zwaard' en die tendens krijgt deze week zijn bekroning. Hoofdmoot in de drie optredens is Tsjaikowski's vijfde symfo nie en dat is een werk met bij wijze van spreken 'neergetrok ken mondhoeken', muziek waarin het niet écht wil zome ren. Komt bij, dat het voortraject in de drie concerten weliswaar be duidend lichtvoetiger is, maar zich wel grotendeels buiten de platgetreden paden bevindt. Mozarts ouverture 'La Clemenza di Tito' mag welluidend klinken, ze valt buiten de top drie van zijn populairste ouvertures. En het eerste (wald)hoornconcert van Richard Strauss staat zeer in de schaduw van Mozarts solower- ken voor hoorn. Het gaat om een jeugdwerk, is in toon en opbouw Lawrence Renes klassiek van snit. De muziek haalt het in diepgang bij lange na niet bij het prachtig-nostalgi- sche hobo-concert van decennia later, maar bood solist Jacob Slagter. solo-hoornist van het Concertgebouworkest, donder dagavond in Brouwershaven in ieder geval alle gelegenheid zijn niet geringe virtuositeit én de beheersing van zijn instrument te tonen. Hoewel ook de Vijfde van Tsjai- kowski niet eerder op de lesse naars bij het Zeeuws Orkest heeft gestaan, was ik vooral nieuwsgierig naar de manier, waarop men zich in de begelei ding van het Strauss-concert zou weren. In de loop van de ja ren heeft het orkest zich de klan kwerelden van zowel Mozart als Tsjaikowski wel eigen gemaakt. Los van de technische proble men. die de muziek stelt, vergt Richard Strauss mentaal een andere instelling. Ik was dus be nieuwd hoe een orkest, dat in tussen als semi-professioneel door het leven gaat. zich in die contreien van de muziekge schiedenis thuisvoelt. Eerlijk gezegd: ik heb die con centratie op het orkest maar kort volgehouden, zo sterk werd ik afgeleid door de schitterend volle toon van Jacob Slagter en de manier, waarop hij Strauss' hoornconcert liet zingen. Ik had de indruk, dat het Zeeuws Or kest - met een stevige repeti- tieijd achter de mg - de solist adequaat partij gaf. maar Slag ter stal wat mij betreft de show volledig. Dat geeft tegelijk een van de aardige trekjes in een op treden van het Zeeuws Orkest aan: op een mooie, doordeweek se donderdag krijgt men soms een topsolist voorgezet, die ook niet te beroerd is zijn klasse te demonstreren. Mozarts ouverture werd stevig neergezet en Tsjaikoswki's vijf de klonk tamelijk resoluut, Ik zou niet graag zeggen dat het Zeeuws Orkest met de beheerst leidende Renes de Slavische ziel tot in alle diepten peilde. Het zou zelfs overdreven zijn van een naadloze uitvoering te spreken: hier en daar - in de wals. in de passages van de finale waar ko- pergroepen en snelle strijkersfi guren elkaar afwisselden - was het samenspel niet altijd vlekke loos. Het neemt niet weg dat Tsjaikoswki met elan en toewij ding werd gespeeld en dat Renes het werk zorgvuldig opbouwde, vanaf dat donkere begin tot aan die geforceerd vrolijke finale. In het bijzonder de blazersleverden welsprekende bijdragen. Uit bundig applaus tot slot. van onze verslaggever OOST-SOUBURG - De Lim burgse kunstenaar Ton Slits heeft in de Watertoren in Oost-Souburg twee ruimten tot zijn beschikking die hij precies tegengesteld heeft in gericht. In de kelder expo seert hij kleine objecten en collages achter glas, omdat hij de betegelde ruimte zo min mogelijk wil aantasten. De eerste etage daarentegen, heeft hij zich helemaal toe geëigend. Rondom heeft hij de witte muren voor de helft zwart geschilderd en er uit springende zwarte elemen ten aan bevestigd. „Ik toon fragmenten", zegt Slits. „In de kelder moet je ernaar toe lopen om ze te zien, boven is de ruimte zo overweldigend dat ik die wilde slechten dooi er mijn overweldiging aan toe te voegen." Ton Slits (Valkenburg. 1955) volgde de docentenopleiding aan de kunstacademie in Til burg en daarna de Jan van Eyck Academie in Maas tricht. Sinds 1982 werkt hij als kunstenaar In alles wat hij doet werkt hij met ruimte, zegt hij. want ook een plat vlak is de projectie van een ruimte. Daar staat tegenover dat zijn ruimtelijke werk in de Watertoren in zekere zin ook plat is: het zijn reliëfs, zowel in het groot als in het klein ..Het is beslist geen beeldhouw werk", waarschuwt hij. Aanvankelijk gaf hij in zijn werk een uiteenzetting over de mensfiguur en de vormen die deze in zijn omgeving te genkomt. maar in de loop der tijd zijn die vormen steeds be langrijker geworden. Zij kun nen net zo goed metaforen zijn voor mensfiguren. Be langrijk is dat hij in zijn werk reageert op de actualiteit, op dat wat vandaag de dag ge beurt. „Daar gaat mijn werk over, omdat ik nu leef. 'Wat is de rol van de mens?', vraag ik mij af. 'Is hij alleen een door gever van energie, of meer?' Ik stel vragen. Wie ben ik om te zeggen dat het zus of zo zal zijn?" Ogenschijnlijk mag de mens figuur uit het werk van Slits verdwenen zijn, toch speelt hij nog een belangrijke rol. Over de bovenruimte in de Watertoren zegt hij: „Ik heb dit werk gemaakt. Daardoor is de mens er al in aanwezig, want ik denk niet dat een aap dit op de wand had gekregen. De elementen zijn bovendien ook bedacht. Het zijn modu les van afspraken die we met elkaar maken. Ze gelden als metafoor voor de menselijke handeling. Verder lijken de elementen fabrieksmatig ge produceerd. maar ze zijn toch handwerk." Slits isoleert fragmenten uit de wereld om hem heen, in de overtuiging dat uit de klein ste deeltjes de structuur van het geheel is af te lezen. Zijn kunst duidt hij aan met de term fragmentarisme. „Ik probeer iets van de onderlig gende structuur bloot te leg gen. In ieder geval hoop ik dat andere mensen door het waar nemen ervan tot hun eigen ge dachten komen over het le ven. Dat ik een gesprek op gang breng, desnoods van mensen met zichzelf. Maar wat ik koste wat het kost wil vermijden is mensen iets aan te leren. Er moet iets te raden overblijven. Ik wil de mensen niets voorkauwen." Vanaf 2 juli is het werk van Ton Slits te zien in de Water toren in Oost-Souburg. Tege lijkertijd worden grote por tretten geëxposeerd die Jo Heynen schilderde van be kende personen uit de twin tigste eeuw die gemeen heb ben dat ze er allemaal een twijfelachtige moraal op na hielden. Verder foto's van Pauline Prior, gemaakt in Is rael. Voor de aan elkaar gere gen foto's zijn vergrootglazen geplaatst die schaduwen wer pen op de Israëlische tafere len. De exposities duren t/m 27 augustus. van onze verslaggever CADZAND - De Zomerbus rijdt weer. Donderdag waren wat Disney-figuren de eerste passagiers van de alterna tieve vervoersmogelijkheid voor ver- blijfstoeristen. Pinokkio en Stamper tje reden niet alleen mee in de bus, ze brachten ook iets mee: de herziene edi tie van het natuurpaspoort dat over handigd werd aan wethouder C. Bolijn- Hertzberger van Oostburg, ZWN-di- recteur H. Bouma en leden van de stichting De Springer, die gisteren het eigenlijke begin van het toeristisch hoogseizoen 1995 gezamenlijk inluid den. ZWN-directeur Bouma toonde zich ge lukkig dat ook dit jaar de Zomerbus langs de Zeeuwse kust kan en mag toe ren. Vorig jaar werd er danig geschrapt in de dienstregeling, maar voor zover het Zeeuws-Vlaanderen betreft, hoefde dit dit seizoen niet te gebeuren. Volgens Bouma en voorzitter P. de Keuninck van stichting De Springer (een samen werkingsverband van zeven recreatie ondernemers in West-Zeeuws-Vlaande ren) blijft de klandizie voor de busvoor ziening bezuiden de Westerschelde een stijgende lijn vertonen. Iets wat op Wal cheren (waai- de ZWN samenwerkt met touringbedrijf Carlier) en Schouwen- Duiveland niet het geval is. De Keuninck: „Mogelijk zijn de toeris ten in de andere regio's nog niet vol doende bekend met het fenomeen Zo merbus. In West-Zeeuws-Vlaanderen zijn we inmiddels zeven jaar bezig, maai' toen de recreatieondernemers destijds begonnen met wat toen heette de strandexpress die veel minder fre quent reed, moesten onze gasten ook echt gewezen wordt op de door ons be dachte vervoersvoorziening. Zoiets vergt nu eenmaal tijd." Tevreden Hoe het ook zij, Bouma was meer dan tevreden dat dankzij de samenwerking met de Zeeuwse recreatie-ondernemers en Carlier de voorziening toch voor de provincie - ondanks het dichtdraaien Ton Slïts aan het werk in de Watertoren in Oost-Souburg. foto Lex de Meester van onze ^verslaggeefster ^MIDDELBURG - Leidsters in kindercentra die een kind met leen afwijkend gedrag signale den, weten vaak niet hoe ze dat -kind het beste kunnen opvan gen. In sommige gevallen kan -het kind met extra zorg en aan of een andere vorm van -begeleiding binnen de reguliere (peuterspeelzaal, buiten opvang en gastouders) -worden geholpen. Bij leidsters -en gastouders in de kinderop bestaan hierover veel vra Daarvoor is het project 'Opvallend tussenin' in het le i-ven geroepen. Het project heeft •ondermeer als doel leidsters en gastouders te ondersteunen in -hun werk. De Stichting Ondersteuning "Kinderopvang Zeeland (SOKZ) en de Stichting Agogische Zorg centra Zeeland (AZZ) hebben de handen ineen geslagen om dit tweejarige project te begeleiden. Consulente Corry Haverkort is ^aangetrokken om als adviseur tussenpersoon voor de be etrokken partijen - kinderop ouders en jeugdhulpverle ning - op te treden. •Leidsters die vragen hebben •over een kind kunnen bij Haver- •ikort aankloppen voor advies. {.Maar door met collega's, lei dinggevenden of een deskun- 4ige vanuit de hulpverlening te .praten, kunnen leidsters of gas houders al snel antwoord krijgen -op vragen die hen bezighouden. moet hen ook duidelijk wor in dit project", aldus Haver- Bij verdere stappen die in vloed hebben op de ontwikke ling van het kind worden ouders .hierover ingelicht. Openheid consulente onderstreept de noodzaak van openheid naar de 'Ouders toe: „Dit is een zeer ge voelige zaak, want het gaat im mers om kinderen van iemand. We willen zo zorgvuldig mogelijk te werk gaan." Het project is in april officieel van start gegaan op Walcheren en loopt eind maart 1997 ten ein de. Het is de bedoeling dat alle Zeeuwse regio's het werkplan overnemen. „Het is niet de in tentie dat dit project iets nieuws in het leven roept", verzekert Haverkort, „We willen juist dat er samengewerkt wordt met de bestaande hulpverleningsin stanties en dat er gebruikt wordt gemaakt van bestaande deskun digheid." Uit de resultaten moet straks blijken hoe de samenwerking tussen kinderopvang, gastou ders en hulpverlening er uit moet zien om het kind zo lang en goed mogelijk in de reguliere op vang te houden. De SOKZ. AZZ en Kinderopvang Walcheren zijn van mening dat bij vroegtij dig ingrijpen duurdere jeugd hulpverlening in een later sta dium kan worden voorkomen. Ook is het beter voor de ontwik keling van een kind als het in zijn oude omgeving kan blijven. Lading schoenen uit auto gestolen - Een koeriersbe is voor ongeveer vierdui zend gulden gedupeerd. De auto wan het bedrijf werd opengebro en de lading schoenen emit gehaald. De auto stond gepar in de Vlooswijkstraat in Domburgs hotel kreeg artistieke aankleding Stampertje en Pinokkio behoorden tot de eerste reizigers van de Zomerbus dit jaar en hadden als presentje het natuurpas poort bij zich. foto Charles Strijd DOMBURG - De kunst heeft weer bezit genomen van het Badpaviljoen in Domburg. Aan het begin van deze eeuw was het hotel bovenop de Domburgse duinen een trefpunt voor kun stenaars die internationaal aan de weg timmerden, nu hebben kunstenaars uit Duitsland en Zwitserland de enigszins in ver- ral geraakte uitspanning met eigenzinnige kunstwerken aan gekleed. Ze hebben onder meer dieren op hel dak geplaatst, alle kamersleutels vervangen, twee bruidssuites ingericht en de achtergevel met fantasievlag- gen getooid. Zoals de titel van de expositie aangeeft, hebben ze geprobeerd De mogelijkheden van het hotel volledig uit te bui ten. Initiatiefnemer is de Duitse kun stenaar Till Velten (1959). Hij studeerde bij Gerhard Richter han de kunstacademie van Dus- seldorf. Tijdens een studiereis ontdekte hij het Badpaviljoen in Domburg en hij kreeg het idee daar iets met kunstenaars te gaan doen. Hij benaderde de Academie voor Vormgeving in Basel, de stad waar hij een groot deel van het jaar werkt, voor sa menwerking. Velten formeerde een kunstenaarsgroep van zes Baselse kunststudenten en nog pens acht professionele Zwitser se en Duitse kunstenaars om zijn hotelproject uit te voeren. De financiering werd groten deels verzorgd door Zwitserse bedrijven en fondsen. Deze week leggen de kunste naars de laatste hand aan het werk dat zij speciaal voor het Badpaviljoen vervaardigden. Zaterdag begint de tentoonstel ling. Als voorafje is enkele we ken geleden in de Kuiperspoort in Middelburg al een expositie geopend met modellen van het hotel en van het project is ook een grafiekmap uitgebracht. „Maar dit is het belangrijkste", zegt Velten. „Het is de bedoeling dat de kunstwerken hier ze kei- twee jaar blijven staan." Van ver af springen de vier die ren die Christa Ziegler op het dak van het Badpaviljoen plaat ste het meest in het oog. Stuk voor stuk zijn het beesten die zo wel op land als in water leven. Vanaf het dak staren ze weemoe dig naai' de zee. „Het gaat om grenzen", zegt Ziegler. „Tussen water en land, tussen dichtbij en ver en tussen cultuur en na tuur." Bruidssuite Stefan Pangritz en Georg Kre- feld hebben beiden een bruids suite ingericht. Laatstgenoem de heeft het verhaal van Perseus en Andromeda op de wand gete kend, vanuit het trappenhuis een hotelkamer in. „Natuurlijk is het een liefdesverhaal", ver klaart hij glimlachend. In en om het Badpaviljoen staan verder onder meer een klankspel en drie vitrines met voorwerpen uit het hotel, bedoeld als een orde ning die contrasteert met de chaotische gang van zaken in een hotel. Juist die chaotische, eigenaar dige sfeer van het Badpaviljoen heeft Velten geïnspireerd. „In een groot professioneel hotel was dit niet mogelijk geweest." Daarbij werd hij aangetrokken door de plek aan zee en de archi tectuur van het Badpaviljoen. Maar waarom kunst in een ho tel? Velten: „Ik vind de kunst praktijk zoals die de laatste tien jaar in musea en galeries te zien was tamelijk vervelend. Per land zijn er vijf of zes supersterren en zo wil iedereen worden, wat na tuurlijk niet kan. Het is veel inte ressanter om kunst te maken voor iets waar je thuis bent. Een hotel is een microkosmos, de he le buitenwereld wordt erin weer spiegeld. Ik vind de confrontatie met de realiteit belangrijk. De samenwerking met het hotel, met de gemeente, de financie ring, dat hoort er allemaal bij. De kunstenaar hoeft niet hele maal uit zijn ivoren toren te ko men, hij kan vanuit zijn eigen atelier, vanuit zijn eigen werk iets met deze plek doen. Dat is het voordeel van een kunstenaar boven een architect of een desig ner. Als een kunstenaar een ho tel herinricht hoeft het niet alle maal functioneel te zijn." De mogelijkheden van het hotel, vanaf 1 juli in het Badpaviljoen in Domburg. Weemoedig staren de dierenfiguren vanaf het dak van het Domburgse Badpaviljoen uit over zee. foto Lex de Meester van subsidiekranen - kon worden be houden. Ook het Zeeuws-Vlaamse natuurpas poort blijkt een blijvertje te zijn. Vorig jaar werd het pasje een initiatief van de natuurbeschermingsverenigingen in Zeeland, stichting De Springer en het Toeristisch Bureau Zeeuws-Vlaande- ren voor het eerst gedrukt en verstrekt aan de gasten van de zeven in De Sprin ger verenigde bedrijven. Volgens Tiny Maenhout was de belangstelling voor het leuke hebbedingetje - het ziet er uit als een gewoon paspoort en is gevuld met allerhande wetenswaardigheden over de natuurgebieden in de regio - 'uitzonderlijk groot'. „Om die reden hebben we de oplage dit jaar wat ver groot en zal het pasje ook worden aan geboden aan de gasten van andere re- creatiebedrijven. Als iets aanslaat, en de recreatie-ondernemers willen hun gasten ook echt op het natuurschoon in de streek wijzen, dan moet je daarmee doorgaan", meende Maenhout. De Zomerbus rijdt van 1 juli tot en 31 augustus langs de West-Zeeuws- Vlaamse kust, tussen Breskens-Veer- haven en Sluis (lijn 14) en tussen Sluis en Knokke (lijn 17). Op Schouwen wordt gereden vanaf Ellemeet over Re- nesse en Nieuw-Haamstede naar Haamstede-dorp. Op Walcheren wordt nog een dienst intact gehouden tussen Zoutelande en Vlissingen. De strippen kaarten zijn op de Zomerbussen niet geldig. Kaartjes kunnen gekocht wor den op de bussen, bij VVV-kantoren en bij diverse recreatiebedrijven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 37