Currie met draaiende speelvloer Loes Luca terug aan het front PZC Van gogo-meisje tot showleidster Lamerica is een film over brood kunst cultuur VRIJDAG 30 JUNI 1995 21 Nanette Currie heeft zoveel meegemaakt, dat over haar belevenissen beslist een goedverkopend boek is te schrijven. Van iemand die qua opleiding niet eens de lagere school doorliep, heeft ze zich autodidactisch opgewerkt tot een theaterpersoonlijkheid, die bovendien sinds kort eigenaar en exploitant is van een tonnen kostende luxueuze tent en van haar nauwelijks te benoemen Madame Currie Show. De voorstelling met een hoge amusementswaarde is een mengeling van een concert, klassiek en modern ballet, zang, circus en variété. Rond haar afkomst hangt een romantische waas. Er wordt beweerd dat zij de dochter is van een Cura^aose kapitein en een In- ka prinses. Zij zelf vertelt dat haar vader een zoon is van een gouver neur van Curapao. Haar moeder, een artieste, was voordat ze met haar vader trouwde, statenloos. Het harde feit is wel, dat Nanette Currie reeds als baby in een kin deropvang in Zandvoort aan haar lot werd overgelaten. Dit was het eerste van een reeks tehuizen waar ze gedurende haar jeugdjaren in verzeild raakte. Ze is in Curasao geboren, maar goeddeels in Am sterdam getogen. Ze had een moei lijke jeugd, al heeft ze dat niet als zodanig ervaren. „Ik liet de dingen gewoon op me af komen. Zoals ik nu nog altijd niets van tevoren bereken en uitdenk. Alles wat ik toen ondernam had te maken met willen overleven. Ik had doodeenvoudig niet veel uit te stippelen. Behalve dansen en zin gen kon ik niks. Verder dan de vier de klas van de lagere school ben ik niet gekomen. Rekenen kon ik niet en in schrijven was ik ook heel be roerd. Misschien had het met mijn bar slechte ogen te maken. Wan neer we een opstel moesten schrij ven, hadden de andere leerlingen al drie velletjes vol terwijl ik niet, verder kwam dan de derde regel. Op een soort van huishoudschool heb ik gehaktballen leren maken. Daar was ik zo baldadig dat ze mij niet konden handhaven." zag je ze allemaal hun broodje uit zo'n trommeltje eten. Ik had nooit wat bij me. Ik was daar dus snel weer vertrokken." „Kamermeisje ben ik ook geweest. Tijdens het werk kon ik zingen en dansen. Met de bezemsteel in de hand. Als kind al was ik bezeten van dansen en ik zong graag. Ik be dacht daarbij mijn eigen ritmische bewegingen. Zo'n twintig jaar gele den danste ik van tien urn 's avonds tot drie uur 's nachts als gogo-girl in discotheken. In Am sterdam, op de Canarische eilan den, in Duitsland. Daar verdiende ik mijn geld mee." Topless Regels De tengere Nanette Currie heeft een expressief gezicht. Ze is uiterst beweeglijk en vertelt na een korte vraag minutenlang openhartig over haar wel en wee. Ronduit ver guld is ze van haar nieuwe show en nieuwe grote tent. „Ik heb bijna van alles aangepakt, waar niet di rect een opleiding voor nodig was. Inpakwerk in een fabriek heb ik ge daan. Ik kon niet tegen de regels: om zo laat beginnen, van zo laat tot zo laat schafttijd. In die pauze Ze ondernam en regelde alles zelf. „Wanneer ik ergens in zo'n disco theek wilde dansen, ging ik eerst als bezoeker naar binnen. Liet ik op de dansvloer zien, wat ik kon. Meestal werd ik dan door de baas gevraagd om als gogo-danseres bij hem in dienst te treden. Ik heb ook als striptease-danseres in night clubs gewerkt. En als variété-da me met van die blote borsten en met zo'n veer in je reet." Daar had ze geen enkel probleem mee, noch enige schroom voor. „Vroeger was ik zeer exhibitionis tisch. Er zat geen knoop aan mijn blouse. Ik liep al topless rond voor dat ik ooit in zo'n show had opge treden. Animeermeisje was ik ook. Maar daar probeerde ik altijd on deruit te komen." Met een ondeu gende blik: „Behalve wanneer ik er zelf zin in had. Dan was het gega randeerd reuze pret!" Angst voor dat louche wereldje heeft ze nooit gehad. „Als je vanaf je dertiende op straat rondschooi- ert, dan is alles terug te brengen tot de kunst van het overleven. Van dansen kon ik eten en met dansen kon ik me emotioneel ui ten. Ik heb ook in Arabische lan den gedanst. In Irak bijvoorbeeld. Daar mag ik nooit meer in. In een van die landen heb ik een tijdje in de gevangenis gezeten. Als ik niet onbewust die innerlijke gedreven heid heb gehad, die ik overigens Nanette Currie: Alles is terug te brengen tot de kunst van het overleven. nog altijd bezit, om mijn eigen we reld te creëren en onafhankelijk te zijn, dan was het hoogst waar schijnlijk anders gelopen in mijn leven. Was ik zwaar aan de verdo vende middelen, of ben ik nu een hoer." Improviseren „Ach, bij mij gaat alles blijkbaar, zoals het gaan moet. Ik was een keer in het buitenland en zat zon der geld. Ik ben toen zomaar een nightclub binnengestapt. Fone tisch had ik het liedje 'My Funny Valentine' ingestudeerd en dat zong ik daar. De band kon me mu zikaal absoluut niet volgen, alleen de trompettist bleef me tot het bit tere einde begeleiden." Licht iro nisch: „Niet alles, wat ik impulsief ondernam was succesvol." Soms weer wel, zoals blijkt uit deze getuigenis: „Vroeger beheerste ik geen enkele buitenlandse taal. Toch had ik een one-woman show in Frankrijk in nep-Frans, waar mee ik een uur lang de Fransen wist te boeien. Ik kan heel goed im proviseren. Zo heb ik zonder be hoorlijk Spaans te kennen als zan geres in een show verschillende Spaanstalige nummers gezongen, en tango's en zo gedaan." „Ik zal je een andere anekdote ver tellen: als jong meisje was ik een keer onuitgenodigd Carré binnen gestapt, waar Joop van den Ende een auditie hield voor een musical. Al die meisjes stonden totaal op van de zenuwen allerlei lichaams- en stemoefeningen te doen. Het enige wat ik deed was mijn brilletje afzetten en me in de rij aansluiten. 'Mijn roosje, mijn roosje' moesten we al huppelend zingen. Bij de tweede ronde hoorde ik Joop van den Ende uit de pikdonkere zaal tieren: 'Ik heb toch gezegd dat die eruit moest!' Met die bedoelde hij mij." Tango Palace Achttien jaar podiumervaring bracht ze mee. toen Wouter Brave haar in 1990 vroeg om mee te doen aan een tango-produktie in Tango Palace bij De Parade. Drie jaar la ter nam ze die tent over en begon ze voor zichzelf met een eigen show, waarin ze zich presenteerde als La Donna. „Ik was op zoek naar een min of meer mysterieuze naam. die bij mij paste als Leading Lady in dat programma met gastartiesten. Ik zat ergens een kopje thee te drinken en daar zag ik opeens een sigarendoosje met La Donna erop afgedrukt." Het willen optreden met live-mu- ziek door een meer all-round band is een van de hoofdredenen dat ze zich een veel grotere tent heeft aangeschaft. Het startkapitaal verdiende ze kortgeleden met een reeks promotionele shows voor Philips. 'Laat u overspoelen met zintuiglijk foto GPD genot', blijft het motto van de reeks voorstellingen. Maar er is veel nieuws in deze versie van De Madame Currie Show met de draaiende speelvloer. De Prima Donna Band is nieuw. Trapeze werkster Bean Pole doet voor het eerst mee. Dansers Igor en Natalia Gold vertolken een fonkelnieuw duet van choreograaf Tamara Ro- so met als thema 'de innerlijke strijd van twee zielen'. Peter Kuit verruimt het begrip tapdansen met hernieuwde gedrevenheid. Jeanette Fifi en La Chaca La Turco zorgen voor extra muzikale vrolijkheid. „Dit alles brengt gigantische kos ten met zich mee. Ik heb negentien mensen in dienst. Toch sta ik er ga rant voor dat ze betaald worden. Velen willen graag aan deze show meewerken. Ze bellen me op. of zoeken contact met me. Nu heb ben ze mij nodig. Dat is een heel lekker gevoel. Joop van den Ende kan me dus nog steeds gestolen worden met z'n 'Roosje, mijn roos je'!" Max Smith De Madame Currie Show op De Parade: Utrecht, Park Nieuweroord Laan van Puntenburg)vandaag vrijdagtlm zo 9 juli. Ma tlm do 20.30 en 22.00 uur; vr en za 20.30,22.00 en 23.30 uur. Zo 15.30 uur. Gent, Park Beaudelo, 15 tlm 24 juli. Amsterdam, Martin Luther King Park, 28 juli tlm 13 aug. Een oud model Volvo komt de Kerkstraat in Amsterdam ingereden. De autoradio staat aan en de vrouw achter het stuur zingt wiebelend op de maat uit volle borst mee. Het kan niet missen: het is Loes Luca. Te laat voor de afspraak, maar ze blijft er even vrolijk onder. Wanneer ze de fotograaf en mij ziet, wachtend op een bankje, zwaait ze uitbundig en roept spontaan: „Jongens, ik zat in een file!" Alvorens op zoek te gaan naar een parkeerplaats, laadt ze energiek en kordaat allerlei spul len uit, waaronder een kartonnen doos met enkele flessen drank. „Ik ben hier te gast bij mijn twee harts vriendinnen. Zoontje-lief is mor genjarig. Dat is dubbel feest!" Het is duidelijk: het gaat weer naar wens met de 41-jarige Loes Luca. Ze heeft een moeilijk jaar achter de rug. Haar vader overleed in decem ber 1993. Vervolgens verliet haar man haar. Met het overladen werk programma erbij, was dit allemaal net iets te veel. Ze trok zich terug uit de musical Willeke, waarin zij de titelrol zou vervullen en zag af van een grote filmrol die Bob Rooyens voor haar op het oog had. „Mijn werk en zeker ook mijn kind sleuren me weer overeind. Ik heb wel eens bij zo'n psychotherapeut een paar dozen kleenex leeg gesno ten, maar goeddeels ben ik op ei gen kracht weer uit dat dal gekro pen." „Ik probeer het. maar kalmer aan doen zal er uiteindelijk wel niet van komen. Ik ben gewoon een ac tief mens. Even snel dit doen en dan ook nog even dat, liefst twee dingen tegelijk. Ik ben niet voor niks zo dun." Heeft het afzeggen van de titelrol in de musical 'Willeke' geen nare gevolgen gehad? Willen bijvoor beeld producenten nog wel met haar in zee? Loes Luca maakt een afwerend gebaar: „Ach, ik heb im mers nooit last van producenten. Ik regel mijn eigen zaken zelf: heb een eigen bedrijfje. Bij Willeke had ik nog geen contract getekend. Het was dus geen contractbreuk. Vaste afspraken niet nakomen doe ik nooit. Zelfs als ik ziek ben niet. Ik heb altijd al getwijfeld aan die mu sical. Vanwege het fenomeen Wil leke. Ik had toen nog geen scenario gelezen, alleen een synopsis. Het was niet duidelijk wie er mee zou den spelen. Het niet aannemen van die rol was meer uit praktische overwegingen, dan dat ik het geestelijk niet kon opbrengen. Ik had geen zin om mijn kind zo'n 120 avonden toe te vertrouwen aan een oppas." Loes Luca deed auditie bij de To neelschool in Amsterdam. Weldra leek het haar leuker om naar de Akademie voor Expressie door Woord en Gebaar in Utrecht over te stappen. „Ik ervoer toen toneel spelen als een erg egocentrisch vak. Maar dat was natuurlijk een excuus. Het kwam gewoon omdat veel mensen die ik kende op die school zaten. Zoals Pieter Kramer, die nu de regisseur is van Theo en Thea. Hij behoort nog steeds tot mijn beste vrienden. Ik heb jaren lang in Utrecht gewoond. Het was een heel plezierige tijd". Parijs Voordien verbleef ze enige tijd in Parijs. „Daar was ik erg eenzaam. Wat wil je. als zo'n jong ding daar in je eentje zitten. Ik was een jaar of zestien en ik wilde een nieuw leven beginnen. Dat slaat natuurlijk ner gens op, maar dat weet je pas later. Ik heb mijn boeken, platen wegge- Loes Luca: Gewoon een actief mens. geven, alles. Het was niet eens het avontuur zoeken. Ik was au pair en had een keurig bestaan in Parijs. Ik wilde graag Frans leren. Ik ben gek op taal." „Daarom en omdat ik het zo'n leuke woordspeling vond. en nog vind, en ik in eerste instantie Fran se liedjes wilde zingen heb ik onze muziekgroep Nénette et les Zézet- tes genoemd. Het is een breed sca la geworden in verschillende talen, wat we brengen. Op deze Parade komen we met een gedeeltelijk nieuw repertoire uit. Van de twin tig bestaande nummers heb ik er zeven uitgeknikkerd en er andere voor in de plaats genomen." Pikante teksten spreken haar bij zonder aan. „Dat vind ik leuk. Evenals lekker sjansen met het pu bliek en met de jongens op het to neel. Niet uit een soort van geil heid, en niet ordinair, maar zo maar voor de gein. De grappen ver zin ik ter plekke, ik schrijf ze nooit uit. Met Pierre van Duyl als het duo José en Cor Witjes zing ik al acht jaar van die heerlijke, soms een tikkeltje schuine smartlappen. Dat is een leuke afwisseling bij het meer serieuze werk, zoals bij Orka ter." „In de theaterwereld kennen ze mij onderhand wél. Niet voor niets ben ik weer teruggegaan naar mijn ge boorteplaats Rotterdam. Daar woont bijna niemand uit het vak. Joke Bruys heb ik pas één keer in levende lijve ontmoet. Gerard Cox komt echt niet regelmatig bij mij over de vloer." (GPDi Nénette et les Zézettes op De Parade: Utrecht, Park Nieuiveroord iLaan van Puntenburg), ma 3. di4. wo 5 en do 6 juli. vanaf20 00 uur Amsterdam, Martin Luther Kingpark. vr 28 tlm zo 30 juli en vr 4 aug tlm di 8 aug. vanaf20 00 uur. Het uitreiken van Felixen zal wegens geldgebrek worden gestaakt. Als er evenwel iemand dankbaar mag zijn dat deze Europese tegenhangers van de Oscars dan toch zes jaar hebben bestaan, dan is het de Italiaanse regisseur Gianni Amelio, die drie keer het beeldje won voor de beste Europese film van het jaar. In 1988 won hij met Porte Aperte, in 1992 met Ladro Di Bambini en vorig jaar met Lamerica. De film Lamerica werd op genomen in Albanië en gaat over de chaos in 1991. toen na de val van het communisti sche regime tienduizenden Al banezen per schip naar Italië probeerden te vluchten: voor hen het land van de grote belof ten. Tegelijk proberen louche Italiaanse zakenlieden munt te slaan uit de situatie en met ge fingeerde industriële vestigin gen geld op te strijken dat ter beschikking staat voor de eco nomische opbouw van berooid Albanië. Spiro, een voormalige gevangene die hoogbejaard is en seniel, wordt voor dq sier aangesteld als directeur van een schoenenfabriek die in werkelijkheid een bouwvallig loodsje blijkt waar niets wordt geproduceerd Als de man spoorloos verdwijnt, moet de jonge Italiaanse executive Gio vanni de grijsaard zien op te sporen. Het loopt uit op een deerniswekkende Odyssee door de ruines van Hoxa's in eengestorte imperium. De oude Spiro blijkt geen Alba nees. maar een Italiaan die 50 jaar geleden was'gedeserteerd uit Mussolini's bezettingsleger. Vaders en zonen Er ontstaat een merkwaardige vader-en-zoon-achtige relatie tussen Spiro en Gino. Het brengt in herinnering dat ook in Porie Aperte en Ladro Di Bambini projecties van relaties tussen vaders en zonen een be langrijke plaats innamen. De 50-jarige Gianni Amelio be aamt onmiddellijk dat van toe val geen sprake is. „Ik heb mijn vader verloren toen ik anderhalfjaar oud was. Hij was om economische reden met de boot naar Amerika ver trokken, het échte Amerika. Hij is daar gaan zoeken naai zij n eigen vader die ooit even eens naar Amerika was ver trokken en niets van zich had laten horen. Mijn vader heeft zijn eigen vader teruggevon den. getrouwd met een andere vrouw, bij wie hij eveneens kin deren had. Mijn eigen vader is in Amerika gebleven, zocht er werk. had het ene baantje na het ander. Ook hij nam er een andere vrouw en hij kreeg bij haar een zoon. Die heet Gio vanni. net als het personage in Lamerica. In de finale van de film ziet de oude Spiro al die Al banese vluchtelingen op de boot naar Bari en hij zegt: 'Ie dereen is vertrokken met ach terlating van zijn familie.' En hij herinnert zich dat ook hij destijds zijn familie in Italië had achtergelaten. En rechtvaardigt zichzelf met de opmerking: 'Ik kon indertijd mijn familie niet meenemen, omdat mijn Giovanni te klein was en mijn vrouw was ziek.' Dit zijn exact dezelfde redenen die ik later van mijn eigen va der heb vernomen. Hij is terug gekomen toen ik achttien jaar oud was. Maar toen had ik hem als vader niet meer nodig. Dat is de reden waarom in mijn films de relaties tussen vaders en zonen altijd zo belangrijk zijn." „Eigenlijk gaat mijn filrp niet over Albanië en niet over Italië. Niet over vandaag en niet over vroeger. Het is een film over het ontberen van primaire levens behoeften. Een film over brood. Hij gaat over iemand die nooit heeft geweten wat honger is en die voor het eerst van zijn leven ontdekt wat brood betekent voor mensen die het niet heb ben." - Was het moelijk om in Alba nië zelf op te nemen? „Ik geloof eigenlijk dat elke film moeilijk is om te maken. Maar de echte pröblemen heb ben als regel weinig met logis tiek te maken. Pas echt lastig is het bedenken van methodes hoe een verhaal het beste ver teld kan worden. Wel was het voor mij mentaal moeilijk om met filmtechnische complica ties te worstelen, temidden van mensen die waarlijk ernstiger problemen aan hun kop had den dan de vraag hoe de ca mera het beste kon bewegen en welk lens een bepaald moment het geschiktst was." President „De scènes van de finale, met Gino en Spiro op het vluchte- lingenschip, die hebben toch curieuze complicaties opgele verd. De autoriteiten wilden me geen toestemming geven omdat ik er 3.000 Albanese fi guranten voor nodig had. Men was doodsbang dat die lui wa pens zouden meesmokkelen, het schip kapen en op hun beurt eveneens naar Italië af varen. Ik heb zes maanden moeten wachten op permissie. De hele rest van de film had ik al opgenomen en zelfs gemon teerd. toen we terugkeerden naar Albanië om alsnog die fi nale te draaien. Ik heb er de persoonlijke goedkeuring voor gevraagd van de Albanese pre sident die ik uiteindelijk pas kon vermurwen nadat ik had gedreigd te zullen gaan klagen bij de Italiaanse autoriteiten en dat daar vast een diploma tiek incident van zou komen." Egoïst - Waarom heeft u Enrico Lo Verso als hoofdrolspeler geno men? Hij was zo'n schat van een jongen in Ladro di Bam bini. tenuijl u hem nu opvoert als een spijkerharde egoïst. „Ik ontdekte dat Enrico een ge weldig acteur was in de finale van Ladro di Bambini, in de scène waar hij gearresteerd is en een lange monoloog heeft op het politiebureau, vertelt wat hij heeft gedaan en waarom. Dat deed hij zo fantastisch. Toen begreep ik ineens dat hij elke rol aan zou kunnen en dat ik opnieuw een film met hem wilde doen. Toen ik een perso nage moest ontwerpen voor Lamerica, heb ik gedacht aan Italiaanse zakenlieden zoals ik ze zelf in Albanië heb ontmoet. En zij zijn geen mafia, maar op lichters die met gefingeerde of slonzige projecten zo veel mo gelijk opstrijken van het geld dat is bedoeld voor de opbouw van dat land. Geld voor bij voorbeeld een schoenenfabriek die nooit gebouwd zal worden. En de Italiaanse overheid wist precies wat er gebeurde, maar keek de andere kant uit omdat veel van die politici nauwe ban den onderhielden met de in dustrie. Maar ik denk niet dat ik de corruptie in de Italiaanse politiek nog hoef uit te leggen De hele wereld is inmiddels uit voerig bekend met die schan de." Gestripte auto -- De manier waarop die auto van de Italiaan in Albanië stukje voor beetje gestript wordt, tot zelfs de wielen zijn leeggeroofd, dat is ivaar vroe ger Nederlandse toeristen voor iverden geivaarschuwd als ze Napels wilden bezoeken. „En die associatie is exact mijn bedoeling met deze film. Ik wil de dat als mensen naar dit Al banië zouden kijken, ze zich in eens zouden herinneren hoe Italië is geweest kort na de Tweede Wereldoorlog. Er is die andere scène waar de oude man wordt aangevallen door kinderen en van zijn schoenen wordt beroofd, ook dat is ty pisch voor Napels na de oorlog. Ik ben pas geboren in 1945. maar zelfs mijn oudste herinne ring is er een geweest van hon ger. Schoenen had ik trouwens ook niet. Ik kom uit een Cala- bnsch bergdorpje van 400 men sen. Die streek was nauwelijks door de oorlog aangeraakt. Nooit gebombardeerd en er zijn nooit geallieerde soldaten langs geweest. Want er was daar niks van strategisch be lang of van wat voor belang dan ook. Het was de armste streek van Italië. Je kon daar alleen eten wat er wilde groeien. Pasta hadden we niet. Zelfs wie rijk was. kon hooguit een half onsje spaghetti kopen en dat werd zeer nauwkeurig afgewogen. Elektricteit kwam er pas toen ik vier was." Pieter van Lierop Lamerica, te zien in Cinema Middel burg. Scène uit Lamerica.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 21