Germania kan het Reich niet redden Duitse geschiedenis aan de hand van beeldende kunst kunst cultuur VRIJDAG 30 JUNI 1995 In het Duitse historische museum in Berlijn loopt een van de interessantste tentoonstellingen van dit moment. Aan de hand van de kunst wordt de bezoeker wegwijs gemaakt in het doolhof van de Duitse geschiedenis. Het is een gouden formule. De bezoeker steekt niet alleen veel op van wat de Duitsers in de afgelopen eeuwen Lucas Cranach: Frederik de Wijze van Saksen. hebben doorstaan en aangericht. Hij krijgt ook een fraai gepresenteerd overzicht van de belangrijkste culturele ontwikkelingen. Warm aanbevolen derhalve; zeker nu van alle kanten een hartelijke verstandhouding met de oosterburen wordt aangemoedigd. En alsof ze onze zwakke plek kennen: de entree is gratis. Filmaffiche van Kupfer Sachs, de blonde Venus Mariene Dietrich. Dit is waarschijnlijk hèt uitgelezen mo ment om ons te verdiepen in de ge schiedenis van het Grote Buurland. De herdenkingen van de Tweede Wereld oorlog zijn voorbij, bondskanselier Kohl bracht een uiterst succesvol bezoek aan ons land en Ajax won tijdens zijn zege tocht door Europa ook van Bayem Mün- chen. De betrekkingen zijn nu. als we Kok en Kohl mogen geloven, beter dan ooit. Zo goed, dat zelfs in Amsterdam niet meer al le Duitsers automatisch moffen schijnen te zijn. Met het slijten van het vooroordeel wordt ook een meer onbevangen blik mogelijk op wat de Duitsers de afgelopen eeuwen hebben aangericht en doorstaan. En de vermoedelijk aangenaamste manier om met die geschiedenis in aanraking te ko men is een bezoek aan het Duitse Histo risch Museum in Berlijn. Daar 'loopt' sinds december vorig jaar een 'permanente' tentoonstelling. Beelden en Getuigenissen van de Duitse Geschiede nis, waarin de bezoeker via de kunst weg wijs wordt gemaakt in het doolhof dat het Duitse verleden niet alleen voor de meeste buitenlanders maai' ook voor vele Duit sers nog steeds is. Het is een tentoonstelling waarin ruim 2000 schilderijen, beelden, foto's, affiches en gebruiksvoorwerpen samen met de be geleidende teksten van historici voor het commentaar zorgen op wat zonder over drijving het Duitse drama mag worden ge noemd. Want als er één ding duidelijk wordt tij dens een rondgang door de zalen van het voormalige Zeughaus aan de Unter den Linden is het wel dat de Duitse geschiede nis een vaak deprimerend feuilleton is. Om die geschiedenis, van de heksenver brandingen in de middeleeuwen tot de boekverbranding in de nazi-tijd, uitput tend te behandelen is in dit bestek onbe gonnen werk. Daarom is het waarschijn lijk het beste om die periodes te belichten waarin de ontwikkelingen in Duitsland grote invloed hadden op de gebeurtenis sen in Europa en de rest van de wereld. Dit heeft natuurlijk het nadeel, dat sommige gebeurtenissen uit hun context worden gelicht en dus te kort worden gedaan, maar ook het niet te versmaden voordeel dat de geschiedenis overzichtelij kei- wordt. Maarten Luther Duitsland heeft helaas nogal veel ontwik kelingen gekend die de loop van de ge schiedenis van 'Europa en de rest van de wereld' ingrijpend hebben veranderd. Van de reformatie en de Dertigjarige Oorlog, via de opkomst van Pruisen, de eerste ver eniging door Bismarck, de Eerste Wereld oorlog. tot het nationaal-socialisme en de Tweede Wereldoorlog: het zijn episodes waarin Duitsland het vaak met bloed be smeurde toneel beheerste. Over de laatste revolutionaire ontwikke ling. de hereniging van Duitsland na de val van de Muur. valt natuurlijk ook veel te filosoferen. Maar omdat dit proces nog in volle gang is en de consequenties nog steeds niet te overzien zijn. blijft de 'Wen de' hier buiten beschouwing. Toen Maarten Luther in 1517 zijn stellin gen aan de deur van de kerk in Wittenberg nagelde, ontketende hij ongewild een re volutie die een einde maakte aan het ge- loofsmonopolie van de Heilige Moeder kerk en leidde hij de religieuze scheuring van Europa in. Van deze revolutionair-tegen-wil-en-dank hebben vader en zoon Cranach schitteren de portretten nagelaten, die tot de hoogte punten van de tenstoonstelling behoren. Het portret door Lucas Cranach de oudere (1472-1553) is een karakterstudie van de jongere Luther, die de toeschouwer scep tisch. om niet te zeggen wantrouwend aankijkt. Lucas junior (1515-1586) portretteerde de oude Luther, een grijze norse man. die, als je goed kijkt, een superieure vastberaden heid uit blijkt te stralen. De Cranachs waren de grote portretteurs van hun tijd. Behalve de portretten van Luther, vereeuwigden ze ook andere hoofdrolspelers in dit drama, zoals Katha- rina van Bora, een non die liever de bruid van Luther dan van Christus was en Fre derik de Wijze van Saksen, beschermheer door dik en dun van de opstandige mon nik. Maar deze periode wordt niet alleen gedo cumenteerd door de grote kunst van de Cranachs. Het zijn vooral de spotprenten tegen de paus, de anti-paapse-pamfletten en dé protestantse traktaten die de heftig heid van de eerste grote religieuze en ook politieke revolutie illustreren. Slagveld Met zekerheid valt het natuurlijk niet te zeggen, maar zonder Luther was de Der tigjarige Oorlog waarschijnlijk aan Duits land voorbij gegaan. Tijdens deze oorlog (1618-1648) was Duitsland het slagveld van Europa. De toenmalige grootmach ten. Frankrijk, het Habsburgse Rijk en Zweden vochten met him Duitse bondge noten om de politieke en religieuze hege monie in Europa. De bevolking was het grote slachtoffer van de oorlog, zoals uit de talloze schilderijen, tekeningen en et sen duidelijk wordt. Er is toen op een voor die tijd ongeevenaarde schaal gemoord en geplunderd. Het aantal Duitsers werd ruim gehalveerd (van 17 tot 8 miljoen) en in 1648 lagen meer dan 15.000 dorpen en steden volledig in puin. De politieke en sociale gevolgen van deze slachting waren op zijn minst even desas treus. Door de Dertigjarige Oorlog werd het burgerdom, in West-Europa de drij vende kracht achter de democratisering van de staat en maatschappij, een vernie tigende slag toegebracht. Op de collectieve psyche heeft de oorlog diepe sporen nagelaten. Uit puur lijfsbe houd onderwierp de bevolking zich aan el ke potentaat, die, hoe tiranniek ook, rust en orde beloofde ter brengen. Dit kruipe rige en, naar is gebleken, noodlottige ont zag voor autoriteiten, uniform en grote bek zou volgens sommige historici uit de ze tijd stammen. Het heeft enkele generaties geduurd voor dat Duitsland - de uit tientallen konink rijken. hertogdommen, stadstaten en bis dommen met hun onderscheiden belan gen en machtsposities bestaande lappen deken - deze ramp enigzins te boven was. In het grote schaakspel om de macht in Europa was het land. zo maakt de ten toonstelling duidelijk, eigenlijk tot de op komst van Pruisen in de eerste helft van de 18e eeuw niet meer dan een pion. Frederik de Grote Frederik de Grote maakte van Pruisen een grootmacht. Hij deed dat op een ma nier waarin sommige experts een model voor de toekomst zouden zien. De 'oude Fritz' voerde en won een serie oorlogen te gen de Habsburgers, de Polen en de Rus- Friedrich von Kaulbach: Germania als een Walküre uit de Opera van Wagner. Frederik Willem I 'verzamelde' lange soldaten, zoals de meer dan 2.20 meter lange Ierse grenadier James Kirkland. sen. Hij leek een onaantastbaar rijk te hebben gevestigd. Maar na zijn dood bleek het een kaartenhuis, dat door Napo leon zonder pardon omver werd geblazen. De opkomst van Pruisen was in eerste in stantie het werk van zijn vader. Frederik Willem I. Hij was een kort aangebonden type dat zijn onderdanen letterlijk de mo derne tijd in schopte en ranselde. Hij had ook een eigenaardige hobby. Hij verza melde lange soldaten. De beroemdste was de Ierse grenadier James Kirkland die meer dan 2.20 m lang was. In het Zeug haus hangt een levensgroot portret van de soldaat die in onze tijd vermoedelijk bas ketballer was geworden. Frederik de Grote had andere liefhebbe rijen. Hij was een kampioen van de ver lichting, componeerde (matig) en was be vriend met de Franse filosoof Voltaire met- wie hij uitvoerig correspondeerde. Duitsland mag in de jaren na de roemloze nederlaag van Pruisen tegen Napoleon politiek weer tot een dwerg zijn ver schrompeld. cultureel beleefde het land een gouden tijd. Met dichters als Goethe en Schiller, denkers als Herder en Kant en de componist Beethoven, werd Duitsland het mekka van de kunst en de filosofie. Al leen met de beeldende kunst wilde het niet vlotten, zoals uit de afwezigheid van grote schilderijen blijkt Biedermeier De periode die begint met de definitieve nederlaag van Napoleon in 1815 wordt echter niet door die grote cultuurdragers bepaald. De stabilisering van de politiek, het reactionaire' machtsevenwicht dat Europa tot de revolutie van 1848 ruim 30 jaar vrede bezorgt, vindt zijn weerslag in de kunst. De behoefte van het burgerdom aan harmonie, de voorliefde voor de idylle, het afwijzen van politieke verantwoorde lijkheid kunnen met een woord worden sa mengevat: Biedermeier. Ruim 150 jaar voor het CDA wordt het gezin als de hoek steen van de samenleving ontdekt. Vader en moeder poseren braaf met kroost voor schilders die vooral hun welgedaanheid vereeuwigen. Met die rust is het voorgoed gedaan, wan neer de kanselier van Pruisen, Otto van Bismarck, er in 1871 na oorlogen tegen De nemarken, Oostenrijk en Frankrijk in slaagt de Duitse staatjes tot het Duitse Keizerrijk samen te smeden. Dat is het moment waarop de kiem van het Duitse onheil wordt gelegd. Het Reich is de snelst groeiende industriestaat van Europa, heeft het beste en sterkste leger, maar is ook een door sociale en politieke tegen stellingen verscheurde semi-diktatuur. Als Bismarck in 1890 het veld moet rui men. komt de macht in handen van keizer Wilhelm II. Alles wat Bismarck heeft we ten te voorkomen, de isolering van Duits land. de onnodige confrontaties met En geland. Frankrijk en Rusland, wordt nu werkelijkheid De Kaiser is de belicha ming van dit 'rusteloze rijk'. Hij is de par- venue op de troon, die bijna verongelijkt zijn rechten opeist. Duitsland moet een 'wereldrijk' worden, moet zijn 'plaats in de zon' krijgen en stevent onder leiding van deze koninklijke praatjesmaker af op de Eerste Wereldoorlog. Wat van de kunst uit het Wilhelmische tijdperk opvalt, is de. zeker vergeleken bij de voorafgaande periodes, grote verschei denheid Er is veel nationalistische hum bug en de Duitse hoogmoed komt vooral in de bombastische architectuur tot uit drukking. Maar er is ook ruimte voor 'ge zagsondermijnende'. experimentele stro mingen als het symbolisme, de jugendst.il en het impressionisme Er is zelfs sprake van wat we nu 'maat schappijkritiek zouden noemen. Het sati rische weekblad Simplicimus heeft dit rijk van onderdanen tot zijn jachtterrein gekozen en trekt grijnzend ten strijde te gen de Kaiser, de clerus, de Pruisische houwdegens en andere pijlers van de ge vestigde orde De redactie staat dan ook vaak voor de rechter. Nationalisme In augustus 1914 breekt de Eerste Wereld oorlog uit. Het nationalisme slaat als een golf over het land. waardoor zelfs de paci fistische socialisten zich laten meeslepen. In duizenden slechte gedichten wordt de lof van het vaderland gezongen en hon derdduizenden jonge mannen laten zich zingend de dood in sturen. De nationalistische kitsch daalt nu af tot haar diepste dieptepunt. Zo beeldt de schilder Friedrich von Kaulbach Germa nia af als een Walküre uit de Opera van Wagner. Met wapperende haren, de kei zerskroon op het hoofd, grimmige blik en het zwaard in de hand houdt ze de wacht aan de Rijn. Tevergeefs, want het Reich verliest de oorlog en de Kaiser vlucht naar Nederland. De diversiteit aan kunststromingen die aan het eind van de vorige eeuw al duide lijk werd. manifesteert zich na de oorlog nog sterker. De politieke en culturele ont wikkelingen voltrekken zich in zo n ra zend tempo, de chaos is zo overweldigend, dat de 'man in de straat' het spoor wel bij ster moet raken. De mislukte revolutie van 1919, de ver woestende inflatie, de politieke moorden, het extremisme van links en rechts, de crash van Wallstreet en de massale werk loosheid en Hitiers verovering van de macht: het is een wereld die uit zijn voe gen vliegt. In dit klimaat gedijt de kunst als een veel koppig monster Het expressionisme wordt gevolgd door het non-figuratisme. de nieuwe zakelijkheid en Bauhaus ma ken hun opwachting. Dada bespot alle mogelijke conventies en ook zich zelf. het cabaret, de film en het toneel beleven een ongekende bloei. De republiek van Wei- mar is een gekkenhuis, waar tenslotte al leen de grootste en gevaarlijkste gek de orde weet te herstellen. Met de Weimar-periode bereikt, de ten toonstelling eigenlijk haar hoogtepunt. De behandeling van het nationaal-socia lisme. de tweede wereldoorlog, en de holo caust kan in dit jaar van de herdenkingen geen grote verrassingen meer bieden Het is gedegen en gewetensvol gedaan, meer valt er eigenlijk niet van te zeggen. Dat zelfde geldt ook voor de na-oorlogse jdren. De afstand is waarschijnlijk nog te klein en daardoor kijk je als door een be slagen raam naar de grote gebeurtenissen van deze tijd. zoals de bouw en de val van de Muur. Het is voorbij, maar nog niet af gesloten. Dat is geen verwijt aan de inrichters van deze fascinerende tentoonstelling. Het is niet meer dan de constatering van dit ene feit: dat de geschiedenis nooit is afgelo pen. Peter van Nuijsenburg Expositie: Bilder und Zeugnisse der deutschen Geschichte. Permanente tentoonstelling in het Duits Historische Museum in Berlijn. De catalo gus kost 68 DM.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 17