Bromfiets moet rijbaan op
CZ
NS sluit voor 1 januari 1997
geen stations en spoorlijnen
BRUGMAN 5 JAAR IMG
fit
Instorten warenhuis kondigde zich al aan
Toerist hoeft ondanks
Frans besluit z'n pas
niet steeds te tonen
4 WEKEN
CZ. REKEN DAAR MAAR OP.
Maatregel zorgt voor forse daling aantal verkeersongelukken
Jongeren spelen VN na
Rnigman vanaf i 7.00 uur
kunst cultuur
VOOR 14,25
Aanhoudend zomers
Ook vandaag zonnig. Temperatuur
rond 28 graden, aan zee omstreeks 24
graden. Weinig wind, in de ochtend
oostelijk. Vanmiddag zeewind.
238e jaargang no. 152
^/rijdag 30 juni 1995
I .osse nummers f 1,50
ZORGVERZEi
GROEP
ZORGVERZEKERINGEN
naam
ïoycotactie
'ranse wijnen
>m kernproeven
t )EN HAAG (ANP) - Dertig Ne
derlandse vredesorganisaties
:ijn donderdagmiddag een boy-
:otactie begonnen tegen Franse
ijnen. De bewegingen, ver-
:nigd in het comité Boycot
'ranse Wijnen, hopen hierdoor
lat Frankrijk de kernproeven
Mururoa niet laat doorgaan.
)e actie is een initiatief van F.
[telling. Ze kwam op het idee
loor het succes van de consu-
nentenboycot tegen Shell in
luitsland. „Ik heb gekozen voor
i vijn omdat dat een makkelijk
i irodukt is. Iedereen kan er aan
needoen. De actie is nog in een
iril stadium, maar vrijdag over-
landigen we 5000 handtekenin
gen aan het Franse consulaat. Ik
ïoop dat dan het balletje gaat
ollen."
[telling is teleurgesteld in de
ïouding van de vereniging Mi-
ieudefensie. „Die zou meedoen,
naar trok die toezegging later
veer in. Ze wilden wachten op
Ireenpeace en die vindt actie op
lit moment nog te vroeg. Ik vind
iat er nu iets moet gebeuren, an-
lers is iedereen op vakantie,
ich. het is natuurlijk ook een
leetje een machtsstrijd. Ik ben
naar een gewone huisvrouw, die
;o'n boycot start terwijl de ge-
:estigde organisaties dat mis-
ichien liever zelf zouden willen
loen."
\lisun wacht op
besluit banken
HEERHUGOWAARD (GPD) -
De banken hebben gisteren nog
jeen besluit genomen over zon
nebankfabrikant Alisun in
Heerhugowaard.
Vandaag zet directeur J. Verwer
zijn gesprekken met de banken
voort. Gisteren legde hij een
overlevingsplan voor, dat ook-
vandaag ter sprake komt. Aan
genomen wordt dat de banken
vandaag de knoop doorhakken
over een eventueel faillissement
iii de toekomst van 130 werkne
mers en andere betrokkenen.
Kamer akkoord
met aanleg
Betuwelijn
DEN HAAG (ANP) - De VVD-
fractie in de Tweede Kamer
heeft in de nacht van donderdag
op vrijdag alsnog steun gegeven
aan de oplossing van een tunnel
onder het Pannerdensch Ka
naal in het tracé van de Betuwe
lijn. Daarmee heeft het kabinet
op de valreep het definitief be
sluit over de Betuwelijn weten
le realiseren.
Na afloop van het fractieberaad
van de liberalen vrijdagochtend
gaf fractieleider Bolkestein te
kennen dat de VVD instemt met
de extra kosten van de tunnel,
mits de provincie Gelderland
ook bijdraagt.
Voor de motie van D66/PvdA
over de tunnel onder het kanaal
kstemde een meerderheid van
PvdA, VVD, GroenLinks,
AOV, SP. CD en de kleine
christelijke fracties.
DEN HAAG (GPD) - De brom
fiets moet op de rijbaan en niet
op het fietspad. Dat leidt tot
veel minder ongelukken. Niet
alleen met fietsers, maar ook
met auto's. De bromfietsen blij
ken namelijk even hard te rij
den als het overige verkeer.
Buiten de bebouwde kom moet
de bromfiets weer wel op het
fietspad, althans als dat er is.
De stichting wetenschappelijk
onderzoek verkeersveiligheid
(SWOV) zegt dit na een onder
zoek in Apeldoorn, Tiel en Den
Haag. Daaruit bleek dat daar
waar bromfietsen op de rijweg
mochten rijden het aantal onge
lukken met meer dan de helft
daalde. Dat gold ook voor het
aantal slachtoffers dat daarbij
viel. Op het fietspad werden
geen fietsers meer aangereden
terwijl ook botsingen met auto's
op kruisingen en bij zijstraten
veel minder voorkwamen.
Sinds 1953 moeten bromfietsen
op het fietspad rijden. Maar de
vrees dat de brommers door hun
geringere snelheid een gevaar
zouden vormen voor de auto's
op de rijweg, is niet terecht, zegt
de SWOV nu. De meeste brom
mers blijken veel harder te rij
den dan de voorgeschreven snel
heid (30 kilometer per uur). Zij
rijden gemiddeld 45 km. per uur.
Dat is ook de gemiddelde snel
heid van het autoverkeer binnen
de bebouwde kom.
De SWOV achterhaalde dat ge
meenten die ervaringen hebben
met de bromfiets op de rijweg,
zeer positief zijn. In andere ge
meenten is de houding negatief.
Men kent het verschijnsel niet
en is bang voor de effecten. De
fietsers zijn over het algemeen
erg tevreden als de brommer van
het fietspad verdwijnt.
Als het systeem in het hele land
wordt ingevoerd is er volgens de
SWOV wel een algemene rege
ling voor nodig. Rijkswaterstaat
is daar voorstander van. Het
enige probleem vormt de situa
tie buiten de bebouwde kom.
waar de bromfiets weer van de
weg af moet, als er tenminste een
fietspad is. Speciale aandacht
vergen de snorfietsen en scoot
ers die langzamer zijn als brom
mers en dus wèl op het fietspad
moeten rijden.
Pleidooi voor
verbod op rapen
van mosselen
DEN HAAG (ANP) - De Wadden-
vereniging, het Produktschap
Vis en de Producentenorganisa
tie Mosselcultuur willen dat er
een eind komt aan het bedrijfs
matig rapen van mosselen in de
Waddenzee. De organisaties
vinden dat het ministerie van
landbouw, natuurbeheer en vis
serij maatregelen moet nemen.
Deze week heeft volgens de orga
nisaties een Zeeuwse visser on
der Ameland duizenden kilo's
mosselen geraapt. De visser zou
door het rapen schade hebben
.aangebracht- aan de mosselban-
ken, maar het rapen was niet il
legaal. De schaaldieren zijn na
melijk buiten het natuurbe-
schermingsgebied geschept.
De organisaties zijn bang dat
het op grote schaal rapen van
mosselen kan leiden tot aantas
ting van de aanwezige jonge
mosselbanken. In de Nederland
se Waddenzee zijn dit jaar voor
het eerst sinds 1991 weer mossel-
banken aanwezig. De Wadden
vereniging, het Produktschap
Vis en de Producentenorganisa
tie Mosselcultuur willen deze
jonge mosselbanken behouden,
omdat ze voor de natuur van
grote waarde zijn.
(Advertentie)
Het warenhuis is vrijwel met de grond gelijk gemaakt omdat de ingestorte verdiepingen in ondergrondse etages verdwenen.
Alleen de twee zijdelen bleven staan. foto AP
SEOUL (AFP/RTR/DPA) - Bij het instor
ten van een luxe warenhuis in de Zuidko-
reaanse hoofdstad Seoul zijn donderdag
zeker 42 mensen om het leven gekomen.
De oorzaak is nog onbekend De autoritei
ten houden zowel rekening met een con
structiefout als met een gasexplosie. Het
aantal gewonden is gestegen naar 710.
Reddingswerkers zeiden dat het aantal
doden en gewonden nog verder kan oplo
pen, omdat nog meer mensen onder het
puin liggen, onder wie veel kinderen. Mo
gelijk zijn velen van hen door rookontwik
keling gestikt.
Een winkelbediende vertelde op de Zuid-
koreaanse staatstelevisie dat er uren voor
het ongeluk aanwijzingen waren voor de
ophanden zijnde instorting. De directie
van het warenhuis kwam in spoedzitting
bijeen. Zij besloot echter niet tot ontrui
ming over te gaan. Drie directieleden zijn
inmiddels door de politie ondervraagd.
Een groot deel van het vijf verdiepingen
tellende gebouw is in de ondergrondse
verdiepingen gestort waardoor een krater
is ontstaan. De autoriteiten vrezen dat
ook de rest van het gebouw instort. Het
warenhuis - een van de grootste van het
Aziatische land - stond in het zuiden van
Seoul, in het luxueuze en dichtbevolkte
district Kangnam. Het warenhuis was ook
geliefd bij buitenlanders, maar over bui
tenlandse slachtoffers is nog niets be
kend.
Brokstukken van het gebouw troffen
voorbijgangers. Goederen uit het waren
huis kwamen in een straal van 500 meter
rond de plek des onheils terecht. Tiental
len ambulances vervoerden de gewonden
naar ziekenhuizen. Duizenden politie
agenten, brandweerlieden en reservisten
waren bij de reddingsacties betrokken.
Helikopters brachten reddingswerkers
naar het dak van het verwoeste gebouw,
waar ze op zoek gingen naar vermisten.
Op afstand bestuurde camera's toonden
de door schrik getekende, met stof be
smeurde gezichten van beknelde slachtof
fers.
Een kok die in het restaurant op de eerste
verdieping van het gebouw werkte, ver
klaarde dat hij vlak voor het instorten zag
hoe in een muur een scheur ontstond. Hij
liet de horecagelegenheid ontruimen.
Kort daarna hoorde hij drie ontploffingen.
Zuid-Korea is de afgelopen maanden her
haaldelijk getroffen door rampen. In april
kwamen in Tageu meer dan honderd men
sen om het leven toen een gasontploffing
grote schade aanrichtte aan een metro
bouwput. Vorig jaar oktober stierven in
Seoul 32 mensen toen 's morgens tijdens
het spitsuur een gedeelte van een brug in
stortte.
Nieuw: kurkparket
Ziet er mooi uit.
Voelt prettig aan.
i lurkpaiket (n de FARD'O
ïuook 31 sc
I parket studio Cus 31 ni
bezoeken Kurkparket past ir. elke woningtrtfjchting en
is een genoegen voor uw voeten. Het is gemakkelijk
zeil te leggen Breng uzell in verrukking Wij verkopen
nu méér dan 165 vloerbedekkingen van hout en kurk
ten veelvuldigheid die zich ook kan laten zien wal de
pri|S belrelt Koop de dc
lerbedekkjng
ALKMAAR - Op het Murmelliusgymnasium in Alkmaar is
donderdag begonnen met het jaarlijkse International Mo
del United Nations. Jongeren uit verschillende landen 'spe
len' daarbij de VN na. Zo wordt geprobeerd hen meer inzicht
te geven in eikaars culturen en religies. Op de foto een dis
cussie op het schoolplein tussen enkele deelnemers uit Sy
rië en anderen. foto ANP
DEN HAAG (GPD) - Het kabi- sis van eerder onderzoek niet flink lager uitvalt dan het be- dan 15 Procent. onder hi
net heeft maximaal 80 miljoen verder gaan dan 60 miljoen. drag waarop de NS had ingezet. di§e niveau liggen, en in g.
lilden ner iaar ovpp vnnr hpl in- In de overeenkomst, is SDrake was npn rpcIpti tpv«Hon t>,' kei iaar mag het aant£
DEN HAAG (GPD) - Het kabi
net heeft maximaal 80 miljoen
gulden per jaar over voor het in
standhouden van onrendabele
spoorverbindingen. Dit is vast
gelegd in de overeenkomst tus
sen de NS en rijksoverheid,
waarin de verzelfstandiging
van het spoorbedrijf wordt ge
regeld. Voor 1 januari 1997 zal
de verzelfstandigde NS geen on
rendabele lijnen en stations
sluiten.
De overeenkomst is gisteren on
dertekend door minister Jorrits-
ma van verkeer en NS-topman
Den Besten. De Tweede Kamer
en de raad van commissarissen
van NS moeten de afspraken
nog goedkeuren. In het contract
zijn de rechten en plichten die de
overheid en de per 1 januari 1996
zelfstandige NS jegens elkaar
hebben, voor meerdere jaren
vastgelegd.
Een heet hangijzer in de onder
handelingen. die bijna twee jaar
in beslag hebben genomen, was
het bedrag dat de overheid zou
bijdragen aan de contractsector
Daarbij gaat het om lijnen die zo
onrendabel zijn. dat de NS ze al
leen in stand wil houden als de
overheid (rijks- of locaal daar op
contractbasis aan meebetaalt.
Waar de NS stelde jaarlijks 200
miljoen nodig te hebben om het
huidige net in stand te kunnen
houden, wilde de minister op ba-
van eerder onderzoek niet
verder gaan dan 60 miljoen.
In de overeenkomst is sprake
van een bedrag dat geleidelijk
wordt verhoogd tot 80 miljoen in
2000. Dit bedrag vloeit niet auto
matisch naar de kas van de NS.
maar wordt gereserveerd op de
begroting van de minister. Het
kan worden aangesproken als
beide partijen het erover eens
zijn dat een bepaalde verbinding
niet rendabel (te maken) is,
maar wel maatschappelijk on
misbaar is. Voor besluitvorming
daarover is een procedure afge
sproken, die tenminste een jaar
in beslag neemt en moet garan
deren dat alle partijen volledig
geïnformeerd zijn.
Hoewel de overheidsbijdrage
flink lager uitvalt dan het be
drag waarop de NS had ingezet,
was Den Besten tevreden. „Tij
dens de onderhandelingen heb
ben we ons erop geconcentreerd
als zelfstandig bedrijf financieel
gezond ter wereld te komen. Dit
akkoord voldoet aan de eisen die
je daaraan kunt stellen"
Afspraken
Om te voorkomen dat de NS bij
een teruggang in het reizi
gersaanbod toch drastisch zou
gaan snijden in de voorzienin
gen, zijn afspraken gemaakt
over het minimumniveau. Het
aantal te leveren plaatskilome
ters (het aantal beschikbare
plaatsen dat wordt vervoerd)
mag in het jaar 2000 niet meer
dan 15 procent onder het hui
dige niveau liggen, en in geen en
kel jaar mag het aantal met
meer dan 7,5 procent afnemen.
Het aantal stations mag alleen
dalen als tijdig voor andersoor
tig vervoer is gezorgd. Alleen
zeer kleine stations zijn van deze
regeling uitgezonderd.
Volgens topman Den Besten is
de NS niet van plan de verwor
ven vrijheid te gebruiken om het
spoorvervoer op z'n kop te zet
ten. „We willen een betrouwbare
partner zijn. We gaan nieuwe
dingen rustig en gefaseerd uit
proberen. We kiezen voor een ui
terst gematigd tarievenbeleid.
Daarbij denken we wel aan prijs
differentiatie. maar hoe, daar
zijn we nog niet uit".
extra koopavonden (tot 21.00 uur)
i van dinsdag 27 juni t/m vrijdag 30 juni
dagelijks hapjes en drankjes
KEUKENS
Aanbieding ge!dll/m I juli 1995 en vhluitoad «n I
Goes, J A. van der Goeskade 1,01100-50255
De Duitse geschiedenis kent meer dalen dan pieken. In het Histo
risch Museum in Berlijn ivordt het drama van Germania uit de doe
ken gedaan aan de hand van schilderijen, affiches en beeldhouw
werken. Verder in de bijlage Kunst Cultuur: sierkunst van Huub
Beurskens dochters over hun vaders Boon belicht pop in de
literatuur Anna Pavlova: de mythe Beth Yahp voelt de geesten
eigenzinnige show van Nanette Currie Loes Luca klimt uit het
dal chaotisch Albanië verfilmd Metropolis in Rotterdam Grote
Kerk van Veere toont passie nieuwe Flodder kan niet verrassen
uit-agenda, exposities, filmwijzer. 4 h
17 t/m 23
Akkoord bouw dubbeldekker
Zeeland kan een nieuwe dubbeldeks veerboot laten bouwen. Het
Rijk betaalt. De bootkaartjes zullen door deze beslissing van minis
ter Jorritsma Verkeer en Waterstaat) niet extra omhoog gaan. De
beioindsvrouwe heeft gisteren bovendien toegezegd dat ze ook de al
bestaande veerboten volledig zal blijven betalen.
Morgen start in Saint Brieuc de
82e editie van de Tour de Fran
ce. Vandaag een extra bijlage,
met verhalen over Miquel Indu-
rain, die op jacht gaat naar zijn
vijfde overwinning. Over Jan
Raas, die voor de ommekeer in
zijn leven staat en over het wie
lerleven vol angsten en onrus
ten. zoals Rob Harmeling dat
heeft beleefd. En natuurlijk de
kleurerikaart van de Ronde van
Frankrijk.
Opinie: 2; Binnenland: 3; Achtergrond: 4; Buiten
land: 5; Financiën en economie: 6; Radio en televi
sie: 7; Zeeland: 9, 11, 12, 13 en 15,"Kunst Cultuur:
17,18,19,21,22 en 23; Sport: 25,26,27,28,29,30 en
31
van onze correspondent
Peter de Vries
BRUSSEL - De twee miljoen
Nederlanders die deze zomer
naar Frankrijk op vakantie
gaan, zullen weinig tot niets
merken van het Franse besluit
voorlopig door te gaan met de
paspoortcontroles. Die garantie
heeft de Franse minister van
Europese zaken Barnier don
derdag in Brussel gegeven aan
zijn Nederlandse collega Patijn.
Parijs kondigde deze week on
verwacht aan dat het de pas
poortcontroles nog een halfjaar
zal voortzetten in plaats van ze
op 26 juni definitief af te schaf
fen. 'Technische problemen' en
groeiende zorg over het drug
stoerisme naar met name Neder
land liggen aan dat besluit ten
grondslag, zei Barnier donder
dag in Brussel.
Het schrappen van de paspoort
controles is de kern van het
Schengenverdrag. dat is onder
tekend door Nederland. België.
Luxemburg. Duitsland. Frank
rijk. Spanje. Portugal. Italië.
Oostenrijk en Griekenland. De
invoering van het verdrag is ja
renlang door vooral Franse te
genwerking vertraagd.
Barnier bezwoer zijn partners
donderdag in Brussel dat Parijs
nog steeds principieel achter de
Gen doodt
aaltje in
aardappelen
DEN HAAG (GPD) - Aardappel
moeheid kan beter worden be
streden. Er is een gen ontdekt
dat stoffen produceert waar
door de veroorzaker van deze
ziekte, het aaltje, afsterft.
Tot deze ontdekking kwam on
derzoekster C. Kreike. verbon
den aan het Centrum voor Plan
tenveredeling en Reproduktie-
onderzoek van de Landbouwu
niversiteit in Wageningen. Zij is
op het onderzoek gepromo
veerd. Kreike slaagde erin in de
wilde aardappel het gen op te
sporen. Plantenveredelaars
kunnen dit gen overbrengen in
de cultuuraardappel zoals wij
die kennen. Dat is belangrijk
omdat bij planten die niet ge
voelig zijn voor het aaltje, niet
meer hoeft te worden gewerkt
met bestrijdingsmiddelen. Ook
kan de boer dan meerdere jaren
achter elkaar aardappelen telen
op hetzelfde perceel.
afspraken staat en ze slechts tij
delijk niet kan nakomen. Hij
stelde voor dat alle landen de
paspoortcontroles nog een half
jaar uitvoeren. Maar dat werd
verworpen omdat het volgens de
Nederlandse staatssecretaris
Patijn getuigde van 'teveel fun
damentele twijfels' over de be
reidheid Schengen uit te voeren.
(eenmalig binnen zes maanden)
JA, ik
wil:
J een proefabonnement van
4 weken voor 14,25
J een abonnement. De eerste twee
weken ontvang ik de krant
gratis.
Daarna wil ik betalen.
J per maand met automatische
afschrijving a 30,-
J per kwartaal met
automatische afschrijving
a 85,90
Naam:
Stuur deze bon op in een open
enveloppe, zonder postzegel, naar:
PZC. afdeling abonnementen
Antwoordnummer 123
4380 VB Vlissingen.
Bellen gaat sneller: 01184-84216
De PZC
'n dijk van een krant
713214
000002
WÊÊ