Bromfiets moet rijbaan op CZ NS sluit voor 1 januari 1997 geen stations en spoorlijnen BRUGMAN 5 JAAR IMG fit Instorten warenhuis kondigde zich al aan Toerist hoeft ondanks Frans besluit z'n pas niet steeds te tonen 4 WEKEN CZ. REKEN DAAR MAAR OP. Maatregel zorgt voor forse daling aantal verkeersongelukken Jongeren spelen VN na Rnigman vanaf i 7.00 uur kunst cultuur VOOR 14,25 Aanhoudend zomers Ook vandaag zonnig. Temperatuur rond 28 graden, aan zee omstreeks 24 graden. Weinig wind, in de ochtend oostelijk. Vanmiddag zeewind. 238e jaargang no. 152 ^/rijdag 30 juni 1995 I .osse nummers f 1,50 ZORGVERZEi GROEP ZORGVERZEKERINGEN naam ïoycotactie 'ranse wijnen >m kernproeven t )EN HAAG (ANP) - Dertig Ne derlandse vredesorganisaties :ijn donderdagmiddag een boy- :otactie begonnen tegen Franse ijnen. De bewegingen, ver- :nigd in het comité Boycot 'ranse Wijnen, hopen hierdoor lat Frankrijk de kernproeven Mururoa niet laat doorgaan. )e actie is een initiatief van F. [telling. Ze kwam op het idee loor het succes van de consu- nentenboycot tegen Shell in luitsland. „Ik heb gekozen voor i vijn omdat dat een makkelijk i irodukt is. Iedereen kan er aan needoen. De actie is nog in een iril stadium, maar vrijdag over- landigen we 5000 handtekenin gen aan het Franse consulaat. Ik ïoop dat dan het balletje gaat ollen." [telling is teleurgesteld in de ïouding van de vereniging Mi- ieudefensie. „Die zou meedoen, naar trok die toezegging later veer in. Ze wilden wachten op Ireenpeace en die vindt actie op lit moment nog te vroeg. Ik vind iat er nu iets moet gebeuren, an- lers is iedereen op vakantie, ich. het is natuurlijk ook een leetje een machtsstrijd. Ik ben naar een gewone huisvrouw, die ;o'n boycot start terwijl de ge- :estigde organisaties dat mis- ichien liever zelf zouden willen loen." \lisun wacht op besluit banken HEERHUGOWAARD (GPD) - De banken hebben gisteren nog jeen besluit genomen over zon nebankfabrikant Alisun in Heerhugowaard. Vandaag zet directeur J. Verwer zijn gesprekken met de banken voort. Gisteren legde hij een overlevingsplan voor, dat ook- vandaag ter sprake komt. Aan genomen wordt dat de banken vandaag de knoop doorhakken over een eventueel faillissement iii de toekomst van 130 werkne mers en andere betrokkenen. Kamer akkoord met aanleg Betuwelijn DEN HAAG (ANP) - De VVD- fractie in de Tweede Kamer heeft in de nacht van donderdag op vrijdag alsnog steun gegeven aan de oplossing van een tunnel onder het Pannerdensch Ka naal in het tracé van de Betuwe lijn. Daarmee heeft het kabinet op de valreep het definitief be sluit over de Betuwelijn weten le realiseren. Na afloop van het fractieberaad van de liberalen vrijdagochtend gaf fractieleider Bolkestein te kennen dat de VVD instemt met de extra kosten van de tunnel, mits de provincie Gelderland ook bijdraagt. Voor de motie van D66/PvdA over de tunnel onder het kanaal kstemde een meerderheid van PvdA, VVD, GroenLinks, AOV, SP. CD en de kleine christelijke fracties. DEN HAAG (GPD) - De brom fiets moet op de rijbaan en niet op het fietspad. Dat leidt tot veel minder ongelukken. Niet alleen met fietsers, maar ook met auto's. De bromfietsen blij ken namelijk even hard te rij den als het overige verkeer. Buiten de bebouwde kom moet de bromfiets weer wel op het fietspad, althans als dat er is. De stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid (SWOV) zegt dit na een onder zoek in Apeldoorn, Tiel en Den Haag. Daaruit bleek dat daar waar bromfietsen op de rijweg mochten rijden het aantal onge lukken met meer dan de helft daalde. Dat gold ook voor het aantal slachtoffers dat daarbij viel. Op het fietspad werden geen fietsers meer aangereden terwijl ook botsingen met auto's op kruisingen en bij zijstraten veel minder voorkwamen. Sinds 1953 moeten bromfietsen op het fietspad rijden. Maar de vrees dat de brommers door hun geringere snelheid een gevaar zouden vormen voor de auto's op de rijweg, is niet terecht, zegt de SWOV nu. De meeste brom mers blijken veel harder te rij den dan de voorgeschreven snel heid (30 kilometer per uur). Zij rijden gemiddeld 45 km. per uur. Dat is ook de gemiddelde snel heid van het autoverkeer binnen de bebouwde kom. De SWOV achterhaalde dat ge meenten die ervaringen hebben met de bromfiets op de rijweg, zeer positief zijn. In andere ge meenten is de houding negatief. Men kent het verschijnsel niet en is bang voor de effecten. De fietsers zijn over het algemeen erg tevreden als de brommer van het fietspad verdwijnt. Als het systeem in het hele land wordt ingevoerd is er volgens de SWOV wel een algemene rege ling voor nodig. Rijkswaterstaat is daar voorstander van. Het enige probleem vormt de situa tie buiten de bebouwde kom. waar de bromfiets weer van de weg af moet, als er tenminste een fietspad is. Speciale aandacht vergen de snorfietsen en scoot ers die langzamer zijn als brom mers en dus wèl op het fietspad moeten rijden. Pleidooi voor verbod op rapen van mosselen DEN HAAG (ANP) - De Wadden- vereniging, het Produktschap Vis en de Producentenorganisa tie Mosselcultuur willen dat er een eind komt aan het bedrijfs matig rapen van mosselen in de Waddenzee. De organisaties vinden dat het ministerie van landbouw, natuurbeheer en vis serij maatregelen moet nemen. Deze week heeft volgens de orga nisaties een Zeeuwse visser on der Ameland duizenden kilo's mosselen geraapt. De visser zou door het rapen schade hebben .aangebracht- aan de mosselban- ken, maar het rapen was niet il legaal. De schaaldieren zijn na melijk buiten het natuurbe- schermingsgebied geschept. De organisaties zijn bang dat het op grote schaal rapen van mosselen kan leiden tot aantas ting van de aanwezige jonge mosselbanken. In de Nederland se Waddenzee zijn dit jaar voor het eerst sinds 1991 weer mossel- banken aanwezig. De Wadden vereniging, het Produktschap Vis en de Producentenorganisa tie Mosselcultuur willen deze jonge mosselbanken behouden, omdat ze voor de natuur van grote waarde zijn. (Advertentie) Het warenhuis is vrijwel met de grond gelijk gemaakt omdat de ingestorte verdiepingen in ondergrondse etages verdwenen. Alleen de twee zijdelen bleven staan. foto AP SEOUL (AFP/RTR/DPA) - Bij het instor ten van een luxe warenhuis in de Zuidko- reaanse hoofdstad Seoul zijn donderdag zeker 42 mensen om het leven gekomen. De oorzaak is nog onbekend De autoritei ten houden zowel rekening met een con structiefout als met een gasexplosie. Het aantal gewonden is gestegen naar 710. Reddingswerkers zeiden dat het aantal doden en gewonden nog verder kan oplo pen, omdat nog meer mensen onder het puin liggen, onder wie veel kinderen. Mo gelijk zijn velen van hen door rookontwik keling gestikt. Een winkelbediende vertelde op de Zuid- koreaanse staatstelevisie dat er uren voor het ongeluk aanwijzingen waren voor de ophanden zijnde instorting. De directie van het warenhuis kwam in spoedzitting bijeen. Zij besloot echter niet tot ontrui ming over te gaan. Drie directieleden zijn inmiddels door de politie ondervraagd. Een groot deel van het vijf verdiepingen tellende gebouw is in de ondergrondse verdiepingen gestort waardoor een krater is ontstaan. De autoriteiten vrezen dat ook de rest van het gebouw instort. Het warenhuis - een van de grootste van het Aziatische land - stond in het zuiden van Seoul, in het luxueuze en dichtbevolkte district Kangnam. Het warenhuis was ook geliefd bij buitenlanders, maar over bui tenlandse slachtoffers is nog niets be kend. Brokstukken van het gebouw troffen voorbijgangers. Goederen uit het waren huis kwamen in een straal van 500 meter rond de plek des onheils terecht. Tiental len ambulances vervoerden de gewonden naar ziekenhuizen. Duizenden politie agenten, brandweerlieden en reservisten waren bij de reddingsacties betrokken. Helikopters brachten reddingswerkers naar het dak van het verwoeste gebouw, waar ze op zoek gingen naar vermisten. Op afstand bestuurde camera's toonden de door schrik getekende, met stof be smeurde gezichten van beknelde slachtof fers. Een kok die in het restaurant op de eerste verdieping van het gebouw werkte, ver klaarde dat hij vlak voor het instorten zag hoe in een muur een scheur ontstond. Hij liet de horecagelegenheid ontruimen. Kort daarna hoorde hij drie ontploffingen. Zuid-Korea is de afgelopen maanden her haaldelijk getroffen door rampen. In april kwamen in Tageu meer dan honderd men sen om het leven toen een gasontploffing grote schade aanrichtte aan een metro bouwput. Vorig jaar oktober stierven in Seoul 32 mensen toen 's morgens tijdens het spitsuur een gedeelte van een brug in stortte. Nieuw: kurkparket Ziet er mooi uit. Voelt prettig aan. i lurkpaiket (n de FARD'O ïuook 31 sc I parket studio Cus 31 ni bezoeken Kurkparket past ir. elke woningtrtfjchting en is een genoegen voor uw voeten. Het is gemakkelijk zeil te leggen Breng uzell in verrukking Wij verkopen nu méér dan 165 vloerbedekkingen van hout en kurk ten veelvuldigheid die zich ook kan laten zien wal de pri|S belrelt Koop de dc lerbedekkjng ALKMAAR - Op het Murmelliusgymnasium in Alkmaar is donderdag begonnen met het jaarlijkse International Mo del United Nations. Jongeren uit verschillende landen 'spe len' daarbij de VN na. Zo wordt geprobeerd hen meer inzicht te geven in eikaars culturen en religies. Op de foto een dis cussie op het schoolplein tussen enkele deelnemers uit Sy rië en anderen. foto ANP DEN HAAG (GPD) - Het kabi- sis van eerder onderzoek niet flink lager uitvalt dan het be- dan 15 Procent. onder hi net heeft maximaal 80 miljoen verder gaan dan 60 miljoen. drag waarop de NS had ingezet. di§e niveau liggen, en in g. lilden ner iaar ovpp vnnr hpl in- In de overeenkomst, is SDrake was npn rpcIpti tpv«Hon t>,' kei iaar mag het aant£ DEN HAAG (GPD) - Het kabi net heeft maximaal 80 miljoen gulden per jaar over voor het in standhouden van onrendabele spoorverbindingen. Dit is vast gelegd in de overeenkomst tus sen de NS en rijksoverheid, waarin de verzelfstandiging van het spoorbedrijf wordt ge regeld. Voor 1 januari 1997 zal de verzelfstandigde NS geen on rendabele lijnen en stations sluiten. De overeenkomst is gisteren on dertekend door minister Jorrits- ma van verkeer en NS-topman Den Besten. De Tweede Kamer en de raad van commissarissen van NS moeten de afspraken nog goedkeuren. In het contract zijn de rechten en plichten die de overheid en de per 1 januari 1996 zelfstandige NS jegens elkaar hebben, voor meerdere jaren vastgelegd. Een heet hangijzer in de onder handelingen. die bijna twee jaar in beslag hebben genomen, was het bedrag dat de overheid zou bijdragen aan de contractsector Daarbij gaat het om lijnen die zo onrendabel zijn. dat de NS ze al leen in stand wil houden als de overheid (rijks- of locaal daar op contractbasis aan meebetaalt. Waar de NS stelde jaarlijks 200 miljoen nodig te hebben om het huidige net in stand te kunnen houden, wilde de minister op ba- van eerder onderzoek niet verder gaan dan 60 miljoen. In de overeenkomst is sprake van een bedrag dat geleidelijk wordt verhoogd tot 80 miljoen in 2000. Dit bedrag vloeit niet auto matisch naar de kas van de NS. maar wordt gereserveerd op de begroting van de minister. Het kan worden aangesproken als beide partijen het erover eens zijn dat een bepaalde verbinding niet rendabel (te maken) is, maar wel maatschappelijk on misbaar is. Voor besluitvorming daarover is een procedure afge sproken, die tenminste een jaar in beslag neemt en moet garan deren dat alle partijen volledig geïnformeerd zijn. Hoewel de overheidsbijdrage flink lager uitvalt dan het be drag waarop de NS had ingezet, was Den Besten tevreden. „Tij dens de onderhandelingen heb ben we ons erop geconcentreerd als zelfstandig bedrijf financieel gezond ter wereld te komen. Dit akkoord voldoet aan de eisen die je daaraan kunt stellen" Afspraken Om te voorkomen dat de NS bij een teruggang in het reizi gersaanbod toch drastisch zou gaan snijden in de voorzienin gen, zijn afspraken gemaakt over het minimumniveau. Het aantal te leveren plaatskilome ters (het aantal beschikbare plaatsen dat wordt vervoerd) mag in het jaar 2000 niet meer dan 15 procent onder het hui dige niveau liggen, en in geen en kel jaar mag het aantal met meer dan 7,5 procent afnemen. Het aantal stations mag alleen dalen als tijdig voor andersoor tig vervoer is gezorgd. Alleen zeer kleine stations zijn van deze regeling uitgezonderd. Volgens topman Den Besten is de NS niet van plan de verwor ven vrijheid te gebruiken om het spoorvervoer op z'n kop te zet ten. „We willen een betrouwbare partner zijn. We gaan nieuwe dingen rustig en gefaseerd uit proberen. We kiezen voor een ui terst gematigd tarievenbeleid. Daarbij denken we wel aan prijs differentiatie. maar hoe, daar zijn we nog niet uit". extra koopavonden (tot 21.00 uur) i van dinsdag 27 juni t/m vrijdag 30 juni dagelijks hapjes en drankjes KEUKENS Aanbieding ge!dll/m I juli 1995 en vhluitoad «n I Goes, J A. van der Goeskade 1,01100-50255 De Duitse geschiedenis kent meer dalen dan pieken. In het Histo risch Museum in Berlijn ivordt het drama van Germania uit de doe ken gedaan aan de hand van schilderijen, affiches en beeldhouw werken. Verder in de bijlage Kunst Cultuur: sierkunst van Huub Beurskens dochters over hun vaders Boon belicht pop in de literatuur Anna Pavlova: de mythe Beth Yahp voelt de geesten eigenzinnige show van Nanette Currie Loes Luca klimt uit het dal chaotisch Albanië verfilmd Metropolis in Rotterdam Grote Kerk van Veere toont passie nieuwe Flodder kan niet verrassen uit-agenda, exposities, filmwijzer. 4 h 17 t/m 23 Akkoord bouw dubbeldekker Zeeland kan een nieuwe dubbeldeks veerboot laten bouwen. Het Rijk betaalt. De bootkaartjes zullen door deze beslissing van minis ter Jorritsma Verkeer en Waterstaat) niet extra omhoog gaan. De beioindsvrouwe heeft gisteren bovendien toegezegd dat ze ook de al bestaande veerboten volledig zal blijven betalen. Morgen start in Saint Brieuc de 82e editie van de Tour de Fran ce. Vandaag een extra bijlage, met verhalen over Miquel Indu- rain, die op jacht gaat naar zijn vijfde overwinning. Over Jan Raas, die voor de ommekeer in zijn leven staat en over het wie lerleven vol angsten en onrus ten. zoals Rob Harmeling dat heeft beleefd. En natuurlijk de kleurerikaart van de Ronde van Frankrijk. Opinie: 2; Binnenland: 3; Achtergrond: 4; Buiten land: 5; Financiën en economie: 6; Radio en televi sie: 7; Zeeland: 9, 11, 12, 13 en 15,"Kunst Cultuur: 17,18,19,21,22 en 23; Sport: 25,26,27,28,29,30 en 31 van onze correspondent Peter de Vries BRUSSEL - De twee miljoen Nederlanders die deze zomer naar Frankrijk op vakantie gaan, zullen weinig tot niets merken van het Franse besluit voorlopig door te gaan met de paspoortcontroles. Die garantie heeft de Franse minister van Europese zaken Barnier don derdag in Brussel gegeven aan zijn Nederlandse collega Patijn. Parijs kondigde deze week on verwacht aan dat het de pas poortcontroles nog een halfjaar zal voortzetten in plaats van ze op 26 juni definitief af te schaf fen. 'Technische problemen' en groeiende zorg over het drug stoerisme naar met name Neder land liggen aan dat besluit ten grondslag, zei Barnier donder dag in Brussel. Het schrappen van de paspoort controles is de kern van het Schengenverdrag. dat is onder tekend door Nederland. België. Luxemburg. Duitsland. Frank rijk. Spanje. Portugal. Italië. Oostenrijk en Griekenland. De invoering van het verdrag is ja renlang door vooral Franse te genwerking vertraagd. Barnier bezwoer zijn partners donderdag in Brussel dat Parijs nog steeds principieel achter de Gen doodt aaltje in aardappelen DEN HAAG (GPD) - Aardappel moeheid kan beter worden be streden. Er is een gen ontdekt dat stoffen produceert waar door de veroorzaker van deze ziekte, het aaltje, afsterft. Tot deze ontdekking kwam on derzoekster C. Kreike. verbon den aan het Centrum voor Plan tenveredeling en Reproduktie- onderzoek van de Landbouwu niversiteit in Wageningen. Zij is op het onderzoek gepromo veerd. Kreike slaagde erin in de wilde aardappel het gen op te sporen. Plantenveredelaars kunnen dit gen overbrengen in de cultuuraardappel zoals wij die kennen. Dat is belangrijk omdat bij planten die niet ge voelig zijn voor het aaltje, niet meer hoeft te worden gewerkt met bestrijdingsmiddelen. Ook kan de boer dan meerdere jaren achter elkaar aardappelen telen op hetzelfde perceel. afspraken staat en ze slechts tij delijk niet kan nakomen. Hij stelde voor dat alle landen de paspoortcontroles nog een half jaar uitvoeren. Maar dat werd verworpen omdat het volgens de Nederlandse staatssecretaris Patijn getuigde van 'teveel fun damentele twijfels' over de be reidheid Schengen uit te voeren. (eenmalig binnen zes maanden) JA, ik wil: J een proefabonnement van 4 weken voor 14,25 J een abonnement. De eerste twee weken ontvang ik de krant gratis. Daarna wil ik betalen. J per maand met automatische afschrijving a 30,- J per kwartaal met automatische afschrijving a 85,90 Naam: Stuur deze bon op in een open enveloppe, zonder postzegel, naar: PZC. afdeling abonnementen Antwoordnummer 123 4380 VB Vlissingen. Bellen gaat sneller: 01184-84216 De PZC 'n dijk van een krant 713214 000002 WÊÊ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 1