Zoomweg baat Oost-Zeeland frPEN HUIS Avond swingen in de Klovenierstuin Blijgestemde zichtjes uit Zeeland PZC Bijenvolk verjaagt steenuilen Meer luisteraars Omroep Zeeland General Electric investeert 500 min in Bergen op Zoom TADSDRUKKERIJ i s zeeland 17 lapport bepleitgericht beleidprovincie en gemeenten AN DAAG, ZA 13.30-17.00 ZATERDAG 24 JUNI 1995 11 onze verslaggever IDDELBURG - Reimerswaal - in mindere mate - Tholen innen in hun economische (wikkeling profiteren van de omweg. Voorwaarde daar- ior is een gericht beleid van de [vinciale en gemeentelijke erheid. Vooral Reimerswaal vindt zich met haar bedrij- nlerrein De Poort aan de A58 Rilland in een kansrijke po- je. Dit terrein heeft mogelijk- jen om uit te groeien tot een ponaal distributiecentrum ior Zeeland en West-Brabant, aen ander blijkt uit een in op- Echt van het provinciaal be- uitgevoerd onderzoek de economische effecten de Zoomweg, de meest stelijke hoofdtransportroute sen Rotterdam en Antwer- a. Enkele jaren geleden is het idelijke gedeelte (Hooger- ide-Antwerpen) aangelegd. In noordelijke deel ontbreekt jgde schakel Bergen op Zoom- ateloord. Het is vraag of dit deelte spoedig zal worden hgelegd. Volgens Rijkswater- latis het goedkoper de A16 te [beteren. >t huidige streekplan staat op bedrijventerrein De Poort chts vestiging van bedrijven die passen bij aard. schaal en ictie van Rilland. Bij een intuele opwaardering van dit rein moet ook worden gelet het bedrijventerrein De Poel Goes, dat ook de functie van tonaal distributiecentrum krijgen. t Poort onderzoekers menen dat De ort méér voor de Zeeuwse tnomie kan opleveren dan De Poel. Dit terrein ligt na de aan leg van de Westerscheldetunnel weliswaar gunstig ten opzichte van Zeeuws-Vlaanderen, maar vanaf De Poort kunnen bedrij ven zich beter op West-Brabant en België richten. Daarbij komt nog dat meer na druk op het Goese bedrijventer rein een grotere verkeersdruk op de noord-zuidverbinding via de Zeelandbrug tot gevolg zal heb ben. Dat is een ontwikkeling die het provinciaal bestuur liever niet stimuleert, omdat het mid dengebied van de Delta moet worden ontzien. Reimerswaal heeft nog een ijzer in het vuur: het gebied tussen de Zoomweg en de Schelde-Rijn- verbinding. Deze locatie leent zich volgens de onderzoekers voor de vestiging van een boven regionaal transport- en distribu tiecentrum. waar vervoer over de weg, over het spoor en over het water kunnen worden ge combineerd. Tholen hoeft slechts haar hui dige actieve economische beleid voort te zetten om in te spelen op de mogelijkheden die de Zoom weg biedt. Vestiging van bedrij ven wordt vooral bij de stad Tho len voorzien. De gemeente heeft er belang bij dat in West-Bra bant schaarste aan bedrijven terreinen blijft bestaan. De aan leg van de ontbrekende schakel in de noordelijke Zoomweg kan voor Tholen een extra impuls betekenen. Het onderzoek naar de economi sche betekenis van de Zoomweg voor het oosten van Zeeland is aangekaart bij discussies over het promotiebeleid en het so ciaal-economisch beleidsplan. Verondersteld werd dat de dicht langs Tholen, Reimerswaal en Hulst trekkende verkeers stroom mogelijkheden kan bie den voor deze gemeenten. Uit het onderzoek blijkt dat dit voor Hulst nauwelijks het geval is. Bedrijven in deze gemeente moeten het vooral zoeken in sa menwerking met Belgische on dernemingen. Het Zoomweg-rapport is vrijdag gepresenteerd aan de gedepu teerden D. J. P. Bruinooge (eco nomie) en J. G. van Zwieten (ruimtelijke ordening) en aan vertegenwoordigers van de ge meenten. Het is de bedoeling dat er rekening mee wordt gehou den bij de vervaardiging van een nieuw streekplan. OORDSTRAAT/HK COOSJE BUSKENSTR. Moederuil en haar twee jongen in hun nieuwe behuizing, op steenworp afstand van het oude nest. foto Peter Nicolai van onze verslaggever RETRANCHEMENT - Het is oorlog in de notenboom van de familie Vercouteren in Retranchement. Een ontheemd bijen volk heeft het nest van een jong steenui lengezin ingenomen. Dankzij ingrijpen van de familie konden de verjaagde uils kuikens worden gered. De drie dieren kregen in een kistje een nieuwe plek in de boom, vlak naast hun oude nest. De moe deruil heeft het menselijk ingrijpen geac cepteerd en voert haar jongen onver stoord door. Het 'drama' deed zich eerder deze week voor. Hans en Els Vercouteren werden 's nacht uit hun slaap gehouden door een aanhoudend gekras. Bij het aanbreken van de ochtend gingen ze kijken wat er aan de hand was. In het gras onder een kastanjeboom vonden ze twee uilskui kens. Even verderop bij de perenboom lag het derde jong. De uilen hadden hun nest gebouwd in een gat van een dikke tak in de notenboom. In het holst van de nacht kregen ze gezel schap van een bijenkoningin. De rest van het volk volgde al snel. „Het geroep dat we de hele tijd hoorden, was dus waarschijn lijk van de moederuil", vertelt Els Ver couteren. „Ik denk dat ze de jongen een eindje heeft meegenomen en is verloren. Want vliegen op eigen kracht kunnen ze nog niet." Een paar dagen na het angstige avontuur zitten de dieren nog nabibberend in een hoekje van het fruitkistje, dat de Vercou- terens zo dicht mogelijk bij het eigenlijke nest in de boom hebben gezet. Daardoor kon moederuil haar jongen weer pro bleemloos vinden. „We hebben de volgen de ochtend een half opgevreten muisje in de doos gevonden, dus blijkbaar vindt ze het wel goed zo." Of de uilen het verblijf in het open nest zul len overleven, is nog even afwachten. De bijen moeten in ieder geval binnenkort omzien naar een ander territorium. Het volk groeit nog steeds en begint zo zacht jes aan voor overlast te zorgen op het boe renerf. Mogelijk kunnen de uilen na het volgende menselijk ingrijpen hun oude stek weer betrekken. van onze verslaggever AMSTERDAM - General Elec tric Company in de Verenigde Staten wil de komende jaren vijf miljard gulden investeren in uitbreiding van haar activi teiten in Europa. Van dat be drag komt vijfhonderd miljoen gulden terecht bij de Neder landse tak van de onderneming. General Electric Plastics (GE Plastics) in Bergen op Zoom. De investeringen in West-Bra bant zijn naar schatting goed voor enkele honderden nieuwe arbeidsplaatsen. GE Plastics onderhandelt met het ministerie van Economische Zaken over fi nanciële tegemoetkomingen. Het bedrijf wilde nog niet zeggen of de mate van investering af hankelijk is van de uitkomsten van dat overleg. Eerder gingen omvangrijke investeringspro gramma's aan de neus van Ber gen op Zoom voorbij om te wor den uitgevoerd in Spanje. Dat land zorgde voor aantrekkelij ker financieringsvoorwaarden. Directeur U. Wascher van GE- plastics wees toen als oorzaak op het ontbreken van enige fi nanciële handreiking van de Ne derlandse overheid. GE Plastics, zo bleek gisteren tijdens een presentatie voor de Europese vakpers in Amster dam. heeft te maken met een ra zendsnelle ontwikkelingen van het gebruik van kunststofpro- dukten in vrijwel alle branches en sectoren. Met name de vraag naar siliconen neemt volgens de onderneming „gigantisch toe." Ook voor andere produkten moet de bestaande produktieca- paciteit drastisch worden uitge breid. De Nederlandse overheid echter wilde tot dusverre, met het oog op Europese regels die subsidie verlening in economisch goed draaiende regio's verbieden, niet over de brug komen. Wa scher vindt dat het tijd wordt om bij investeringen meer Europees te denken. Hij voorspelde uitste kende jaren voor kunststofpro ducenten. „We staan aan het be gin van een revolutie. Plastic wordt straks toegepast op plaat sen waar we dat nooit hadden gedacht." van onze verslaggever OOST-SOUBURG - De luister cijfers van Omroep Zeeland trekken weer aan. Begin vorig jaar bleken de luisterdichtheid en het marktaandeel van de Zeeuwse regionale omroep op een dieptepunt te zijn beland. Alleen Radio Noord-Holland deed het slechter. Inmiddels kruipt Omroep Zeeland uit het dal. Uit de luistercijfers over maart en april 1995 blijkt dat zij als enige regionale omroep over de volle breedte forse winst boekt. Terwijl de meeste andere omroepen minder worden be luisterd of slechts een kleine winst behalen. Wat beluistering betreft bevindt Omroep Zee land zich nu in de middenmoot van de regionale omroepen in Nederland. Een voordeel van de aangetrok ken luistercijfers is dat de recla metarieven niet omlaag hoeven, maar op het oorspronkelijke ni veau worden gehandhaafd. De opbrengsten van de reclame worden nu nog gedeeld met de Zeeuwse uitgevers. Per 1 januari loopt het contract daarover af. Wat nu nog wettelijk verplicht is, is dan waarschijnlijk verbo den omdat de omroep zich niet dienstbaar mag maken aan winst door derden. Het dagelijks bestuur van Om roep Zeeland stelt het algemeen bestuur dan ook voor de over eenkomst met de uitgevers niet te verlengen. Die stap is formeel nodig, hoewel nog onderzocht wordt op welke manier verdere samenwerking met de uitgevers toch mogelijk is. Vrijdag 30 juni vergadert het algemeen bestuur van Omroep Zeeland vanaf 14.00 uur onder meer over deze kwes tie in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg. kunst van onze verslaggever MIDDELBURG - Bij mooi weer spelen ze in de tuin en anders staan ze vanavond, za terdag, op het podium van de Kloveniersdoelen in Middel burg. De dertien muzikanten tellende band Sogomougou, gevormd rond de van Future Shock en Greetje Bij ma 5 be kende gitarist Jan Kuiper, wil het domein van de Nieuwe Muziek laten swin- en grooven. „Er zit welis waar veel jazz in onze mu ziek", zegt Kuiper. „Maar we zijn ongetwijfeld de meest poppy act die Ad van 't Veer in tijden geboekt heeft." Sogomougou is een jaar gele den begonnen als zuiver in strumentaal gezelschap van acht personen. Inmiddels zijn bet er dertien, omdat de band is uitgebreid met een aantal rappers en zangeressen. ■Waar ik van hou is een band be diverse stijlen in zich her bergt", verklaart Kuiper. ,0ns repertoire steunt op drie belangrijke onderdelen: Afri kaanse muziek, rap en funk nision. Waarom? Ik had ge woon behoefte om eens met Afrikaanse muzikanten en rappers samen te werken. Als ik Mongoolse bergmuziek had willen maken, was ik dat gaan doen." Iets nieuws De Afrikaanse muziek is rit misch interessant, aldus de parist. De rapmuziek voegt een duidelijk Ameri- s element aan toe, een tieel andere ritmische groove' |>n Kuipers woorden. Door de samenvoeging ontstaat iets nieuws. „De groep zit nog een beetje in een overgangsfase", vertelt hij. „Dat is te merken aan de manier waarop wij het optreden opbouwen. We be- jbnnen met jazz-achtige stuk- na de pauze komen de rappers en zangers erbij. De Afrikaanse inbreng wordt ook steeds groter. Langzaam wordt het podium steeds vol ler." De band is zo groot dat tot de ovond van het optreden on duidelijk is of iedereen komt opdagen. Zo zit op het ogen blik een van de rappers voor ton hiphopfestival in Berlijn ou een van de Afrikaanse drummers in Portugal. Kui- per: „Het is altijd de vraag hoeveel er komen, maar de cruciale mensen zijn er zeker. We zitten niet plotseling met een triootje." Wat de muziek van Sogomou gou gemeen heeft met de jazz is dat de muzikanten volop improviseren. „Alleen maar", bevestigt Kuiper. „We maken heel weinig afspraken vooraf. Dat is iets watje in de hiphop en de popmuziek natuurlijk nooit ziet. Door het impro viseren wordt de muziek voor mij interessant. Ik hoorde vandaag een popbandje op de radio, de Jazzpolitie, en die vertelden dat ze altijd een ref- reintje-coupletje-reffeintje spelen. 'Daar zijn jullie gezel lig mee', denk ik dan, maai zelf zou ik er gestoord van worden. En ik doe in de mu ziek nou eenmaal alleen waar ik me lekker bij voel." Het is niet zijn bedoeling kri tiek te leveren op de popmu ziek, benadrukt hij. „De Sto nes weten van tevoren ook precies wat ze gaan spelen en hoe, en dat doen ze verrekt goed. Ze zijn er ook aardig rijk mee geworden." Ambitie Is dat ook zijn ambitie, rijk worden? „Mijn eerste ambitie is dat het op het podium klikt. Wij spelen met zulke verschil lende mensen uit verschillen de culturen. In de hiphop heerst een heel andere sfeer dan in de Afrikaanse muziek en de zangeressen zijn het weer anders gewend. Mijn doel is dat het op het podium in elkaar valt. Ik heb inmid dels met de halve wereld ge speeld. Als ik alle energie en vaart die ik daarin heb gesto ken had aangewend voor een baan in het bedrijfsleven, zou ik. nu ik bijna veertig ben, hartstikke rijk zijn geworden. Maar daar doe ik het niet voor. Ik hoef er niet rijk van te worden." Sogomougou, vanavond in Middelburg. 20.30 uur in de Kloveniersdoelen ■Mi \v' Henri Cassiers: Zeeland. ff' ff I AQx. van onze verslaggever Ernst Jan Rozendaal VEERE - Zijn prentbriefkaarten met Zeeuwse boerinnen staan al jaren in de rekken van museum De Schotse Huizen in Veere. 'Henri Cassiers: Zeeland', is de summiere aanduiding achterop. Wie de schilder van deze charmante tafereel tjes nu precies was, bleef eigenlijk altijd een raadsel. Vorig jaar kwam daarin verandering toen Museum Vleeshuis in Antwerpen en het Katwijks Museum ge zamenlijk een grote tentoonstelling wijdden aan het werk van de Belg Henri Cassiers (1858-1944), in zijn tijd vooral gewaardeerd om zijn affiches, boekillu straties en aquerellen. James Ensor noemde hem in 1901 de prins der Belgi sche aquarellisten. Vanaf vandaag is in Veere te zien hoe belangrijk Zeeland was in de kunst van Cassiers. In de tweede helft van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw bezoch ten tal van buitenlandse kunstenaars Ne derland. De bekendsten onder hen waren Claude Monet. Max Liebermann en Emil Orlik. Als reactie op het academische kunst van de achttiende en negentiende eeuw, was de belangstelling voor de Hol landse schilderkunst uit de eeuwen daar vóór enorm toegenomen en veel schilders kwamen de door hen bewonderde werken met eigen ogen bekijken. Daarbij hadden ze behoefte aan idylli sche en exotische onderwerpen. Steden als Amsterdam en Venetië waren door hun schilderachtige karakter populair en in vergelijking met de omringende lan den bleef Nederland wat achter in de in dustriële ontwikkeling, waardoor het landschap ongerept en aantrekkelijk bleef. Naar noorden Vanaf 1880 trokken veel Belgische schil ders naar het noorden, onder wie Henri Cassiers. Hij werd geboren in Antwerpen, maar groeide op in Brussel. Zijn ouders zagen hem graag architect worden, zelf zocht hij het liever in de schilderkunst. Zijn grote voorbeeld en leermeester was Henri Stacquet (1838-1906). Net als hij ontwikkelde Cassiers een voorkeur voor de aquarel. Al in 1881 nam hij in Brussel deel aan zijn eerste tentoonstelling. Hoe wel rond die tijd het symbolisme de schil derkunst ging domineren, koos Cassiers voor een realistische aanpak. Dat was ty perend, want ook later zou hij nooit een vernieuwend schilder worden. Cassiers reisde naar Engeland, Schot land en Italië, maar zijn voorkeur bleef uitgaan naar Nederland. Regelmatig ver bleef hij in Zeeuws-Vlaanderen en op Walcheren, en in de Noord-Hollandse vis sersdorpen. De schilder had een scherp oog voor de vochtige atmosfeer van Ne derland die zich uitte in een variatie van mist. enorme wolkenluchten en een ver rassende lichtval. Daarnaast was Cas siers zeer gecharmeerd van de karakte ristieke huizen en boerderijen, gevuld met ouderwets meubilair en bewoond door boerenfamilies in klederdracht. Mix In Veere zijn enkele van de foto's te zien die Cassiers nam van de boerenbevol king. De poserende figuurtjes plaatste hij later in zijn schilderijen waarop het ka rakteristieke landschap of opvallende ge bouwen van een bepaalde streek waren afgebeeld. Dat hij het niet altijd even nauw nam. blijkt uit prenten waarop boe rinnen in Axelse klederdracht zijn uitge beeld voor de Lang Jan in Middelburg. Ook mixte iftj elementen uit de Zeeuwse en Volendamse klederdracht nogal eens door elkaar, of gaf hij - vooral in zijn re clametekeningen - figuren die hij in eer der werk al eens had gebruikt een nieuw schortje of mutsje dat beter paste bij ITet onderwerp dat hij op dat ogenblik onder handen had. Cassiers idealiseerde het Zeeuwse platte land en zijn bevolking. De boeren en vis sers in zijn aquarellen en tekeningen stra len vaak een volstrekte rust uit. Tevre den zuigen de mannen op een pijpje, de vrouwen wandelen hand in hand langs het water. Dat, en de heldere schemati sche stijl die hij hanteerde, maakte zijn werk bij uitstek geschikt als prentbrief kaart, affiche of reclametekening. Licht „En heeft niet lang Henri Cassiers, de Antwerpenaer, zijn bekendheid verwor ven, in onze streken en daar buiten, door zijn luchtige en blijgestemde zichtjes uit Holland", schreef een Belgische criticus. „Geen 'schilderachtig' hoekje of Cassiers heeft het gezien met een genietend oog, geschilderd met lenige hand. Instinctie- velijk greep hij daarbij naai' het mate riaal, dat de vlugste bewerking toeliet en hem het meeste geëigende voorkwam voor de lichteffecten der Hollandsche at mosfeer: zijn waterverfschilderijen wer den door den druk vermenigvuldigd en. te zamen met zijn blijde synthesen in helkleurige plakkaten, die de stations op- vroolijkten, bezorgden zij hem den wel verdienden roep van illustrator van Hol land's blijde zicht." Steeds meer richt Cassiers zich op het ontwerpen van affiches en ansichtkaar ten, waarin hij vaak een geïdealiseerde voorstelling gaf van de boerenbevolking. Met overdonderend succes. Grote uitge verijen kochten de de rechten op zijn werk. Het bekendst zijn de posters die hij ontwierp voor de scheepvaartmaat schappij Red Star Line. Om de populari teit van zijn reprodukties werd zijn suc ces in België wel vergeleken met dat van Toulouse-Lautrec in Frankrijk. Idealiserend De idealiserende uitbeelding gaat ten koste van het realisme uit zijn beginja ren. Met zijn affiches en tekeningen sloot Cassiers duidelijk aan bij de traditie van de burgerlijke kunst en de kunst van de heersende klasse. Hij maakte mooie af beeldingen van een vrolijke, gezonde boerenbevolking en ging meestal voorbij aan de harde, dagelijkse realiteit van het plattelandsleven. De expositie in Veere toont de schilder op het breukvlak van realisme en idealisme. De nadruk ligt op zijn Zeeuwse werken met - heel toepasselijk - veel Veerse tafe relen. voornamelijk aquarellen en teke ningen. Van zijn affiches en koekblikach tige illustraties is weinig te zien, omdat ze minder met Zeeland van doen hebben. Maar Cassiers' Zeeuwse prenten vol staan om te constateren dat hij zijn stijl steeds meer aanpaste aan de verheerlij king van het platteland. Expositie: Henri Cassiers 1858-1944 in De Schotse Huizen in Veere. van 26 juni VmlSep tember. Opening vandaag, zaterdag, om 16

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 47