WAAROM LAAT
SHELL DE
BRENT SPAR
AFZINKEN?
mm
IMMiM
ifüii
Bil™
DE SHELL OPINIE
6
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 15 JUN11995
Bij tal van mensen leeft op dit moment bezorgdheid over de beslissing van Shell
om liet afgedankte olieopslag- en overlaadstation Brent Spar in de oceaan te
laten zinken. "Je gooit je afval niet zomaar in zee", zeggen zeer velen.
Wij delen deze reactie. Ook Shell is van mening dat de zee geen vuilnisvat is en dat
wij er slechts met de allergrootste zorgvuldigheid kunnen en moeten opereren.
Wij gooien dan ook niet 'zomaar' iets in zee. Er is heel gewetensvol gezocht naar een
methode met de minste risico's voor veiligheid en milieu. Op deze plaats willen wij
11 graag wat diepergaand informeren over onze argumenten.
Toen in 1991 het olieopslag- en laadstation Brent Spar op het
Britse deel van de noordelijke Noordzee uit dienst werd geno
men door Shell Expro (de door Shell UK bestuurde Britse
exploratie- en produktie joint venture van Shell en Esso) werd
de intensiteit van de studie naar de beste verwijderingsmetho
de opgevoerd.
Vooral 1993 en 1994 waren vruchtbare studiejaren; diverse
bergingsbedrijven, ingenieursbureaus en instituten, waaronder
de universiteit van Aberdeen, leverden ruim dertig rapporten
af. De eindconclusie van alle studiewerk was eensluidend:
het laten zinken van de constructie in diep water -nadat de
structuur zoveel als veilig mogelijk was geschoond van
verwijderbaar afval en losse materialen- was niet alleen de vei
ligste en de goedkoopste maar bovenal ook de minst milieu
belastende methode.
Zes maal minder kans op ongelukken
Afzinken in ruim twee kilometer diep water in de noordooste
lijke Atlantische Oceaan zou zes maal minder kans op onge
lukken opleveren en vier maal lagere kosten dan slopen op een
landlokatie. Schotse instellingen als de Scottish Natural
Heritage, de Scottish Association for Marine Science en het
Joint Nature Conservation Committee werden apart geïnfor
meerd en gaven hun mening.
Ook zij gingen akkoord met afzinken in de zogeheten North
Feni Ridge, een trog op ruim 200 kilometer uit de kust, met
waterdiepten van 2.000 tot 2.500 meter.
In het daarop volgende overleg met de Britse autoriteiten
(waaronder het Scottish Office, de officiële vergunningverle
ner) stemden ook zij in met de voorgedragen oplossing.
Het Britse ministerie van Handel en Industrie (DTI) meldde
-conform de regels van de Conventies van Oslo (1972) en die
van Oslo-Parijs (1992)- daarop het voornemen aan de regerin
gen van alle landen rond de Noordzee en de Oostelijke
Atlantische Oceaan. Geen 'enkele regering tekende bezwaar
aan, ook niet nadat het DTI de termijn voor reactie had ver
lengd van zestig tot negentig dagen.
Het schept geen precedent
In de publiciteit rond de Brent Spar is door Greenpeace
gesteld dat het afzinken van deze offshore-constructie een
unieke daad zou zijn. Voorts zou het precedentwerking hebben
voor alle toekomstige verwijderingen van olie- en gasinstalla
ties op de Noordzee.
Uniek is het afzinken van buitengaatse constructies zeker niet.
De resten van het door een explosie getroffen olieproduktie-
platform Piper Alpha zijn op de bodem van de Noordzee gede
poneerd en de Noren lieten het gekapseisde hotelplatform
Alexander Kielland in een fjord zinken.
\m f#P®
MSSS§°f;. ..1
drijftanks
29 meter
In principe zullen wij alle installaties op zee uiteindelijk aan
land brengen voor sloop.
Slechts in een zeer gering aantal gevallen zal -na zorgvul
dige bestudering- moeten worden besloten dat afzinken op
grote diepte de beste optie is.
Uitgebreide studies hebben aangetoond dat het afzinken
van Brent Spar in ruim twee kilometer diep water een ver
waarloosbaar klein effect zal hebben op het milieu.
Geconsulteerde visserij- en milieuorganisaties stemmen in
met deze visie.
Er is geen sprake van dat Shell met Brent Spar gekozen
zou hebben voor een voor het milieu schadelijke manier van
verwijdering, zoals Greenpeace beweert. De maatschappijen
van de Koninklijke/Shell Groep houden zich aan zorgvuldig
omschreven interne gedragsnormen.
De Britse wet- en regelgeving met betrekking tot offshore
activiteiten behoort daarbij tot de strengste ter wereld.
ken van de bovenbouw vervangen door nieuwe installaties. Alle oude modules worden naar de
wal vervoerd om daar te worden verschrot.
Wat maakt Brent Spar zo uniek?
Brent Spar is in feite een grote boei of noem het een dobber. De installatie is in 1976 geplaatst
en diende tot 1991 als opslag- en laadstation voor ruwe olie uit het Brent-veld. Speciale tankets
namen de olie over en vervoerden die naar raffinaderijen.
De installatie -met een opslagcapaciteit van 300.000 vaten ruwe olie- werd overbodig toen
nieuwe pijpleidingen de volledige olieproduktie van het veld
konden afvoeren naar een terminal op de Shetland Eilanden.
Brent Spar is met zijn gewicht van 14.500 ton (waarvan 6.700
ton staal en 6.800 ton rood-ijzererts plus beton als ballast) eet
relatief kleine installatie. Een produktieplatform op een beton
nen sokkel weegt al gauw vele honderdduizenden tonnen.
Ondanks zijn relatief kleine omvang is Brent Spar echter
moeilijk aan land te slopen. De grote diepgang zou het nood
zakelijk maken de installatie op zee in horizontale stand le
kantelen alvorens hem op een lichter naar het vasteland te
vervoeren. De kans dat de Spar bij dit kantelen en het daarop
volgende transport breekt is groot. Shell beoordeelt het risico
dat mensen en milieu daarbij lopen als onacceptabel hoog.
Bij breken kan het gebeuren dat het bezinksel in de tanks ia
één keer in ondiep water stroomt en daar in contact komt met
de voedselketen. Dat willen we juist voorkomen.
Doorroesten pas over 4.000 jaar
Tot de studies die Shell door de diverse instituten en bedrijven
heeft laten verrichten, (in totaal zijn dertien manieren van
verwijdering bekeken, plus enkele varianten daarop) horen
vooral ook die naar milieu-effecten.
Brent Spar wordt niet in de (ondiepe) Noordzee afgezonken,
maar in een trog in de Atlantische Oceaan, ver verwijderd van
de voedselketen. Er is nauwelijks zeeleven op deze diepte en
als zich -na zeer lange tijd- al lekkage voor zou gaan doen,
wordt de emissie sterk verdund.
Naar verwachting van de deskundigen zal de romp van de
Brent Spar in dit zuurstofarme water ongeveer 4.000 jaar
intact blijven door het trage tempo van corrosie.
'Onverantwoord alarmerend'
Beweringen van Greenpeace, als zou de Brent Spar vol olie,
zware metalen en 'een cocktail van giftige en radio-actieve
stoffen' afzinken, zijn slechts ingegeven door promotioneel
effectbejag. Shell beoordeelt deze teksten als 'onverantwoord
alarmerend'
Minstens negentig procent van het bezinksel in de Brent Spar
is zand. De rest bestaat hoofdzakelijk uit een zwaar, stabiel
olieresidu, vergelijkbaar met het asfalt op onze wegen. Er
bevindt zich voorts een zeer geringe hoeveelheid zware
metalen in het vat. De concentratie van deze metalen is van
dezelfde orde van grootte als de concentratie van zware
metalen in een gelijk gewicht plankton of marien sediment.
Enkele zouten -die met de olie uit de diepe aarde mee zijn
gekomen- geven enige (natuurlijke) radioactiviteit af, ntaar
niet meer dan bijvoorbeeld een blok van graniet gebouwde,
huizen, zoals die in Schotland veelvuldig voorkomen.
De voormalige leef- en werkruimten op het accommodatiedeel
van Brent Spar zijn volgens plan volledig geschoond voor hel
afzinken. "Tot de laatste gloeilamp is verwijderd", zoals
dr Chris Fay, president-directeur van Shell UK, in een brief
aan Greenpeace International meedeelde.
anode
ankerkettingen
olietanks
ballast
Bij Brent Spar is geen sprake van precedentwerking. De nu afgegeven vergunning stelt
uitdrukkelijk dat afzinken de beste optie is in het geval van Brent Spar maar dat alle andere
gevallen telkens apart moeten worden beoordeeld.
Volgens Shell Expro zal het afzinken van constructies waarschijnlijk slechts in een zeer gering
aantal gevallen de oplossing zijn. Op dit moment werkt het bedrijf aan een omvangrijke totale
verbouwing van de vier grote produktieplatforms op het Brent-veld. Daarbij worden grote stuk-
Een zeer gebalanceerde afweging
Er is voor de verwijdering van de Brent Spar een zeer zorgvuldige en gewetensvolle afwegi»?
gemaakt tussen de elementen milieu, veiligheid en economie. De balans is daarbij doorgeslagen
naar de beslissing om in dit unieke geval te kiezen voor het afzinken van de
installatie in zeer diep water. In principe zullen afgedankte offshore-installa
ties aan land worden gebracht voor sloop: alleen in uitzonderingsgevallen zal
afzinken de te prefereren optie zijn.
Deze advertentie is geplaatst door Shell Nederland B.V., Hofplein 20, Rotterdam. Voor informatie kunt u zich wenden tot de afdeling Public Affairs, postbus 1222, 3000 BE Rotterdam. Tel. 010 - 469 6911, of fax 010 - 469 6605