Stooflap uit de gratie Hallo, ik ben je gastvrouw PZC Vlees verliest aan imago Witte Rioja wint aan geur en smaak in eikehouten vat Eet-keten Applebee vrije tijd Eén nieuwe trend ZATERDAG 27 MEI 1995 33 Vlees is bezig de traditionele rol op tafel te verliezen. De klandizie verschuift op grote schaal van de ambachtelijke slager naar de veelal goedkopere supermarkt. En van 'moeilijk' vlees, naar het gemaksartikel. Maar voor steeds meer mensen hoeft vlees niet meer zo nodig. Vlees verliest ook aan imago. De sudderpan raakt uit de gra tie. De bereiding van draad jesvlees kost te veel tijd in het mo derne leven. Druk-druk-druk. Steeds vaker grijpt de jachtige mens naar slavinken. schnitzels en hamburgers. In een mum van tijd staan ze op tafel, zonder dat het in de keuken veel omkijken heeft ge vraagd. Het is niet toevallig dat het merendeel van deze huishou dens een magnetron bezit. Het for nuis voor het urenlang sudderen van de stooflappen is nog favoriet bij oudere vleeseters. Maai' de vleessector ziet het probleem al: deze groep vergrijst. De slager vindt de traditionele vleesliefhebber nog in het noorden en oosten van het land. Deze laat nog stooflappen in de pan sudde ren. koopt nog doorregen lappen en eet gekookte achterham. In de drie grote steden is dat anders. Daar treft de slager vooral de ge makszoeker, die maar weinig tijd in de keuken wil doorbrengen en het liefst zijn toevlucht zoekt in fast-foodrestaurants en snack bars. Diens favoriete vleeskeuze? Hamburgers en vinken. Slagers richten zich meer en meer op gemaksvoeding. De consump tie van panklare produkten stijgt in hoog tempo. „Voor de consu ment ligt de prioriteit steeds min der bij voeding", zegt Alexander Karstens, directeur Voorlichtings bureau Vlees. De rol van de tradi tionele maaltijd wordt in de hui dige jachtige samenleving verder teruggedrongen. De consument gunt zich minder tijd voor de berei ding van vlees. Tendens In een paar jaar tijds is de beteke nis van vlees als onderdeel van de warme maaltijd flink afgenomen. En die tendens gaat door. meent directeur Goos Eilander van on derzoeksbureau Trendbox. Hij wijst erop dat nog maar 35 procent van de jongeren zes dagen van de week vlees nuttigt bij het warm eten. Een paar jaar geleden zei 75 procent van de consumenten vrij wel elke dag vlees op tafel te heb ben, nu is dat nog maar 60 procent. Slechts een derde van de Neder landers heeft als opvatting dat je vier tot vijf keer per week vlees moet nuttigen bij de warme maal tijd. Het eetpatroon is rommeliger ge worden. Het begint al 's ochtends met het ontbijt. Nog maar ruim 40 procent van de jongeren met een eigen huishouden zegt dagelijks te ontbijten. De rest schiet na het ontwaken in de kleren en spoedt zich naar het werk. Bij 80 procent van de gezinnen met kinderen wordt er trouwens nog wel dage lijks ontbeten. Hoofdredacteur Aty Luitze van Margriet ziet het dan ook nog niet zo somber in. Ze wil niet van een soberheidstrend spreken, liever van een gezelligheidstrend. Zeker, ze ziet ook wel dat de gemaksvoe ding „duidelijk in opkomst is." De ingrediëntenlijsten bij gerechten in Margriet zijn zelfs al veel korter dan vroeger. „Men wil voor de be reiding niet veel tijd kwijt zijn en het liefst de benodigde kruiden zo uit het eigen keukenkastje pak ken." Maar dat de jongeren uit een soort van faalangst niet meer in de pot ten en pannen staan te roeren, daar wil Luitze niet aan. „Natuur lijk leren ze nog wel koken. Mis schien nog niet op hun vijftiende, maar daarna wel, ook jongens." En zelfs een pan met draadjesvlees zal daarna nog wel eens op het vuur komen. „Denk eens aan het moeder-dochter-effect. Vooral als de dochter een baby krijgt, gelden er ineens heel andere waarden." Luitze ziet wel toekomst in tradi ties, zeker als tegenhanger van de moderne technologie. „Gelukkig maar voor Margriet." Vleesliefhebber De vleessector heeft de heden daagse consument in hokjes neer gezet, ter onderscheid. Bijna 1 op de 5 Nederlanders kan als traditio nele vleesliefhebber worden aan gemerkt. De sudderpan is veruit favoriet, maar bovendien worden vrijwel alle andere vleesprodukten meer dan gemiddeld geconsu meerd. Logisch dat de traditionele vleesliefhebber het meeste uit geeft aan vlees: maar liefst 20 pro cent meer dan het gemiddelde. Toch is voor de vleesbranche de traditionele vleesliefhebber min der belangrijk, zegt Fons van Leeuwen, marktonderzoeker bij het Produktschap voor Vee Vlees en Eieren. „De groep vergrijst", verklaart hij. Het is duidelijk dat het oog is gevallen op de gemaks zoekers, nu al een kwart van de Ne derlanders. „Die groep zal in de toekomst sterk groeien." Cijfers onderbouwen de voorspelling van Van Leeuwen. Per huishouden werd vorig jaar bijna 16 kilogram varkensvlees ge kocht, 11 kilo gehakt, 10,5 kilo kip en amper 8 kilo rundvlees. Voor het eerst waren de aankopen aan panklare vleesprodukten (bijna 9 kilo) groter dan die van rundvlees. De groei (14 procent ten opzichte van '93) is ongekend. Ook het aan deel snacks op de vleesaankopen stijgt aanzienlijk (9 procent). Het gaat overigens ten koste van vers varkensvlees en in mindere mate rundvlees. Het Voorlichtingsbureau Vlees re kent voorts 11,5 procent van de Ne derlander tot de prijskopers. De groep, die zich overigens vooral be- vindt-in het noorden en oosten van het land. heeft een besteedbaar in komen beneden het landelijk ge middelde en kiest vanwege de prijs vooral voor half-om-half gehakt en varkensvlees. De prijskoper is vol gens de onderzoekers ook niet zo erg geïnteresseerd in kokkerellen en bezit relatief weinig kookboe ken. Als zorgenkindje beschouwt de vleessector de groep van de kriti sche consumenten die vooral te vinden is in de Randstad en het oosten van het land. „Deze groep beschouwt vlees veel minder als een belangrijke maaltijdcompo nent", vertelt Van Leeuwen. De uitgaven aan vlees zijn hier 11 pro cent lager dan het landelijk gemid delde. „Anderen willen vooral genieten van vlees, maar dat komt hier op de tweede plaats. We rekenen ze wel tot de Pietjes Precies, ze doen alles zo weloverwogen", luidt het oordeel van Van Leeuwen. Tot de groep worden 18,5 procent van de Nederlanders gerekend, vooral ge pensioneerden en jongeren. Zor gen zijn er vooral over de overver tegenwoordiging van de laatste groep. Het zou immers een langdu rige trend betekenen naar minder vleesconsumptie. De voorkeur van deze consumenten gaat vooral uit naar rundergehakt en kippepoten. Een duidelijke afkeer is er van half- om-half gehakt en karbonade. Plezier En dan is er de groep kwaliteits zoekers, aan wie de slager het meeste plezier beleeft. Zo'n kleine 15 procent van de Nederlanders is in staat en bereid de beurs te trek ken voor duurdere vleessoorten. Ze besteden 15 procent meer aan vlees, maar dat komt vooral door dat de keuze valt op kalfsvlees, biefstuk/rosbief en rauwe achter ham. En wie zijn deze levensgenie ters? Vooral de Bourgondische zuiderlingen en juist veel minder randstedelingen en oosterlingen. Ten slotte is er nog een groep van gemiddelde vleeseters (11 pro cent). die wat van de Bourgondi sche inslag heeft. Ze eten meer dan gemiddeld buitenhuis, maar zijn voor de rest geen uitschieters. Het Noordspaanse wijngebied Rioja wordt vooral geassocieerd met rode w ijnen. Toch brengt het een aanzienlijke hoeveelheid witte voort. Dat zijn niet alleen frisse, fruitige soorten, maar in toenemende mate ook op vat gerijpte, met meer dimensie in geur en smaak. Maar het hedendaagse beeld van de vleeseter zal de komende decen nia sterk veranderen, voorspelt Goos Eilander van Trendbox. De gemiddelde grootte van het Neder landse huishouden - in 1960 nog 3,5 zal dalen van de huidige 2,5 naar 2 in 2020. Voorts zal het aantal een persoonshuishoudens nog flink toenemen. En er is sprake van een toenemende vergrijzing van de sa menleving. De huidige trends in de eetgewoonten wijzen er al op dat deze kleine huishoudens de ideale afnemers zijn voor gemaksvoe ding. Dierenwelzijn De vleesconsument zal meer dan voorheen gevoelig zijn voor het dierenwelzijn, voor natuurvriende lijkheid en voor vers. „Dat laatste heeft een magische betekenis", be klemtoont Eilander. En hij ver wacht een sterke groei van het aantal vegetariërs. Nu kopen slechts 1 tot 2 procent van de huis houdens uit principe geen vlees. „Maar het potentieel is veel groter. Veel jongeren tussen vijftien en ne gentienjaar zijn sceptisch over za ken als dierlijke huisvesting." Eilander waarschuwt voor al te veel enthousiasme over het hui dige imago van vlees. Bijna 80 pro cent van de Nederlanders onder schrijft de stelling dat vlees lekker is. „Dat is zó goed. dat het eigenlijk alleen maar kan dalen", meent Ei lander. Hij ziet dat gevaar, als de vleessector geen garanties biedt voor bij voorbeeld hormoonvrij vlees. Weliswaar ziet de helft van de Nederlanders een maaltijd als niet compleet als er geen vlees bij zit, toch vindt 30 procent vlees niet meer wat het geweest is. Bert de Jong Met de opkomst van witte Rio- ja's uit het vat herhaalt de ge schiedenis zich enigszins. Want vroeger werd alle witte Rioja in va ten gelagerd. Men bereidde de wij nen toen echter anders dan nu. Van temperatuurbeheersing tij dens de gisting was bijvoorbeeld geen sprake, wat het merendeel van de witte wijnen saai en vlak deed smaken. Bovendien werden veelal oude fus ten gebruikt met aan de binnen kant een dikke laag wijnsteen zuurkristallen. De wijn kwam dus niet in aanraking met het hout, ter wijl de mantel van kristallen het vat hermetisch afsloot. Ook de in vloed van de zuurstof was dus ui terst gering. Eigentijds Het was Bodegas Marqués de Ca- ceres die in het begin van de jaren '70 als eerste witte Rioja ging ma ken op een eigentijdse manier. Ei genaar Enrique Forner, die lang in Frankrijk had gewerkt, produceer de een witte wijn die bij lage tem peratuur langzaam was vergist - en die niet met hout in aanraking was geweest. De wijn smaakte fris en fruitig. Zijn succes was enorm, zelfs op de conservatieve Spaanse thuismarkt. Vrijwel alle belangrij ke producenten volgden dit voor beeld: opwekkende, van fris fruit voorziene witte Rioja's begonnen steeds vaker te verschijnen. Van alle witte Rioja is momenteel naar schatting zo'n 90 procent van het fruitige, frisse type. Je vindt het overal, in supermarkten, in slij terijen. in restaurants. Het pro bleem is alleen dat dit soort wijnen eigenlijk een beetje karakter mist - en dus inwisselbaar is met droge witte wijnen uit andere landen of gebieden. Een aantal Riojaanse producenten is daarom gaan speu ren naar methoden om hun witte wijn wat meer persoonlijkheid en klasse te geven. Waarbij ze terug keerden naar het hout. In dit geval werd gekozen voor nieuwe of vrijwel nieuwe vaten. Want de invloed van het eikehout op de wijn was beslist gewenst. Dank zij de wisselwerking tussen de witte Rioja en het eikehout kreeg de wijn namelijk een extra dimensie, boven op zijn frisse frui tigheid: een dimensie bestaande uit tonen van vanille, kruiden, ver se toast en uiteraard hout zelf. Dank zij de rijping in eiken vaten werden extra geur- en smaakele- menten toegevoegd. Witte Rioja werd een completere wijn. Gisting Enkele bodega's hebben inmid dels de volgende stap gezet door hun witte Rioja niet alleen in fus ten te lageren, maar ook te vergis ten. Deze manier van wijnberei ding voegt nóg wat meer nuances aan de wijn toe, terwijl het houta roma toch beheerst blijft. Soms. als bij Bodegas Breton, laat men de fermentatie op vat maar liefst anderhalve maand duren, bij een graad of 15. Bij de gigant Campo Viejo duurt de fustgisting meestal iets van 28 dagen. Maar daar ligt de gistingstemperatuur ook enkele graden hoger, op 17 graden. Het spreekt vanzelf dat witte Rio ja's die in vaten werden vergist wat duurder zijn dan wijnen die alleen in vaten werden gerijpt, terwijl de laatste weer iets meer kosten dan de gewone frisse, fruitige soorten. Maar je proeft het er wèl aan af. Enkele aanbevolen witte Rioja's uit het vat zijn die van Berberana (Carta de Oro), Breton, Campo Viejo, Cune, Marqués de Caceres, Martinez Bujanda (merk Conde de Valdemar). Muga, Navajas. Pala- cio (Cosme Palacio y Hermanos). Hubrecht Duijker In de door bergen omgeven Riojastreek gedijen zowel blauwe als witte druiven. foto G PD Zo zien de Amerikaanse Applebee-restaurants er uit. foto GPD Het 'cosy' interieur van éen van de Applebee-vestigingen. Casual dining heet het in de Verenig de Staten. En waag het niet het op één hoop te gooien met fastfood-ketens i als Danny's, Denny's, Dundee's, Har dee's, Paddy's en Rily's. Applebee's is 'iets heel nieuws voor Europa', dat is in formeel dineren, zeggen ze daar. Al klinkt het woord dineren weer te sjiek voor Nederland. Dus daar moeten ze nog wat op vinden voor komende winter. Want dan hoopt de Maastrichtse zaken man en hotelier Benoit Wesly het eerste van een reeks van 75 restaurants te ope nen. De primeur moet verschijnen langs de autosnelweg in Heerlen. Later vol gen vestigingen in hartje Amsterdam, 28 in de Benelux, 25 in het Duitse Roer gebied en twintig in Israël. Verslagge ver Jos van den Camp nam in Kansas Ci ty, de bakermat van Applebee's, een kijkje in de keuken om te zien wat Ne derland nu weer te wachten staat. „Ei genlijk verkopen we vooral gezellig- i heid." Alsof ze in de wachtkamer bij de dok ter zitten. Een paar gezinnen en een amateur-baseballteam uit Kansas City wachten op zondagnamiddag geduldig i tot er een tafeltje vrijkomt in het drukste Applebee's-restaurant van Kansas, j' De rest van de tweehonderd gasten zit I i inmiddels, in een 'cosy' sfeer aan de mun- chies, de steaks, de riblets, de burgers, de super salads en de combos. Maar na drie kwartier en tal van tv-samenvattingen over baseball- en footballwedstrijden wijzer, mogen ook de geduldige wachten- den uit het portiekje aan tafel. „Zo lang zie ik Nederlanders eerlijk gezegd niet op een tafeltje wachten", zal Benoit Wesly later zeggen. „Hallo, ik ben Tina en ik ben je gast- vrouw", zegt vervolgens een in poloshirt en korte broek gehulde tiener tegen de I gasten, zoals ze dat geleerd heeft. „Hoe gaat het met je vandaag?" Ze is de eerste Amerikaan die een antwoord op die I vraag afwacht en neemt de bestelling voor de drank op. Ze zegt dat ze 'right back' zal zijn. met een biertje 'waarvan ik weet dat jij dat lekker vindt'. „Dat noem ik nou nog eens een persoon lijke benadering. Daar gaan wij onze mensen in Nederland ook in trainen". De I 30-jarige Robert Teulings uit Maastricht zou willen dat veel van de serveersters voor het eerste restaurant in Heerlen zijn zoals Tina. Spontaan, behulpzaam, vriendelijk, correct. Kortom, een goede gastvrouw. Mega-produkties Teulings is een jaar geleden door zijn di recteur. de Maastrichtse hotelier en za kenman Benoit Wesly. benoemd tot di recteur van de in de Benelux en het Roer gebied te openen Applebee's-restau- rants. Wesly geniet bekendheid als mede eigenaar van het Circustheater in Sche- veningen. Hij is mede-financier van me ga-produkties als Les Miserabels en The Phantom of the Opera, bouwt een voet balstadion in Jeruzalem, bezit een eigen reisbureau, een kantorenflat en een groot winkelcentrum in de buurt van Kansas City. Samen met zijn Amerikaanse zakenpart ner Roger Cohen, de machtigste project ontwikkelaar van Kansas City. heeft Be noit Wesly voor een onbekend bedrag de rechten gekocht voor de vestiging van Applebee's-restaurants in de Benelux, het Roergebied en Israël. Applebee's. tien jaar geleden opgericht, is een 'booming Company": een snel groeiend concern. In 1990 telde het 160 restaurants in de VS. Tot maart dit jaar dijde Applebee's uit tot een concern met oO.OOO werknemers en 538 restaurants, verspreid over met name 43 van de Ame rikaanse staten. Op de lange termijn stelt Applebee's zich ten doel 1200 restaurants in exploitatie te hebben. De netto-omzet bedroeg vorig jaar 888.9 miljoen Amerikaanse dollars, meer dan een verdubbeling van de omzet van 1992. Winstcijfers maakt het bedrijf niet bekend. De 'casual dining-keten' T.G.I. (Thank God lts» Friday's is de grootste concurrent van Applebee's. Dat concern telt weliswaar minder vestigin gen. maar heeft die wereldwijd beter ge spreid. Zo bestaan er al restaurants van T.G.I. Friday's in bijvoorbeeld Berlijn en Londen. „Zo'n sfeertje wil ik in onze restaurants in Europa ook creëren", zegt- Teulings. wijzend op de televisietoestellen in de zaak. „Net zoals ze hier naar baseball zit ten te kijken, moeten ze straks in onze restaurants op zondagavond naar Stu dio Sport komen kijken. Dat moet de ge woonste zaak van de wereld worden", hoopt Teulings die er zelf een training van enkele maanden in de VS heeft opzit ten en vorige week, in het kielzog van Wesly. aanwezig was bij de onderhande lingen in het hoofdkantoor van de eetke- ten. ook gevestigd in Kansas City. Daar werd de aanstaande introductie van Applebee's in Nederland nog eens van A tot Z doorgenomen. Het succes van 'deze nieuwe vorm van eten' in Ne derland hangt in hun ogen af van de eer ste vestiging in Heerlen „De eerste klap is een daalder waard. Het is nu of nooit. Blunders kunnen we ons niet veroorlo ven". aldus Wesly. Langs de autosnelweg in Heerlen gaat volgens planning in juni de eerste spade in de grond. De eerste eters wil Applebee's er in oktober over de vloer krijgen. De Amerikanen willen koste wat kost niets aan de formule van het restaurant wijzigen. Wesly wil dat eigenlijk ook niet. maar moet rekening houden met cul tuurverschillen tussen de VS en Europa. Europeanen willen bijvoorbeeld hun jas aan een kapstok kunnen ophangen. En ze zijn vast en zeker niet bereid drie kwartier, laat staan anderhalf uur, te wachten op een tafeltje. En wie zegt dat ze het eten - een essentieel punt in dit verband - lekker vinden? Wat dat laatste betreft heeft Wesly zich voorgenomen zijn eigen gevoel te volgen, „Op de Ame rikaanse koffie na, want dat is eigenlijk gewoon slootwater, houden we alles het zelfde", vult Teulings aan. „Zelfs het bier wordt in diepgevroren pullen geschon ken. Daar zullen Europeanen maar aan moeten wennen." Irtterieur Maai- ook over het interieur werden on derhandelingen gevoerd. Tachtig pro cent van het interieur in de Amerikaanse vestigingen is gewijd aan attributen en foto's (een paar honderd) van base-ball- spelers, football-spelers, filmsterren, in dianen, cowboys en muzikanten. Twin tig procent van het interieur heeft be trekking op 'local heroes', regionale be roemdheden. Maar volgens Wesly is het met het aantal beroemdheden in Nederland wat treurig gesteld. Dus dat feest gaat niet door. Mo menteel werken Applebee's en Nasa een interieurversiering uit over het thema ruimtevaart. De 'vertaling' van Applebee's naar Eu ropa. en om te beginnen naar Heerlen, heeft veel voeten in de aarde. De Maas trichtse architect Arno Meijs moet de Amerikaanse bouwtekeningen vertalen in Nederlandse, zonder zichtbaar andere materialen zoals steen en hout te gebrui ken. Typisch Amerikaanse en Zuidame- rikaanse gerechten zoals de riblets (ze lij ken wat op spare-ribs). de steaks en Que- sadillas zal Wesly straks uit de VS laten overkomen. Jos van den Camp Illustratie GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 33