Politieke aardverschuiving
zorgt voor nieuwe geluiden
PZC
Op reis gaan, sparen of aflossen
PZC
Verharding
opinie zaterdag 27 mei 1995
Nuis beperkt kansen
op commerciële kabel
Hoe besteedt de Nederlander zijn vakantiegeld?
Statenleden kiezen
vier nieuwkomers in
de Eerste Kamer
De Eerste Kamer ofwel senaat telt
straks veel nieuwe gezichten. De
'Chambre de reflexion', zoals dit deel
van de staten-generaal ook wel
wordt aangeduid ('Kamer der bezin
ning') wordt namelijk flink opge
schud. Dat is een rechtstreeks gevolg
van de politieke aardverschuiving -
de zoveelste - die de kiezers veroor
zaakten bij de provinciale statenver
kiezingen in maart. De statenleden
kiezen komende maandag een gloed
nieuwe Eerste Kamer, met de VVD
als grootste partij en maar liefst vier
partijen die niet eerder in de senaat
vertegemvoordigd waren. Een ge
sprek met twee nieuwelingen in spe.
door Ans Bouwmans
Hij heeft al eens een rondleiding gehad
in de Eerste Kamer. Zijn eigen werk
plek - „ergens op een bovenverdieping krijg
ik een kamertje" - heeft hij nog niet gezien.
„Ze moesten 'm nog inrichten toen ik er
was". Nog even en dan begeeft hij zich we
kelijks naar de statige vergaderzaal van de
senaat. Mr. Jan de Wit (50), beoogd senator
van de Socialistische Partij, fractiemede
werker van de SP in de Tweede Kamer, ex-
sociaal raadsman en bijna ex-gemeente
raadslid in Heerlen.
„Senator De Wit, zo hoeven ze mij niet aan te
spreken. Er zijn mensen die zelfs de telefoon
aannemen met mr. of dr. voor hun naam.
Dat schept afstand, zet je meteen op een
voetstuk. Ik hecht niet aan die status. Wie
weet nu in Nederland wie er in de Eerste Ka
mer zitten? Dat is het punt. Je moet ze dui
delijk maken datje er bent. Door je werk".
Een paar dagen later, dezelfde tafel met uit
zicht op het Plein, een andere gesprekspart
ner: mr. J. Mulder (59), lijsttrekker voor de
Eerste Kamer van de ouderenpartij Unie
55 hoofdbestuurslid van deze partij en
ex-lobbyist te Brussel. De Eerste Kamer
heeft hij nog alleen van buiten gezien en 100
procent zekerheid over zijn stap naar de se
naat heeft hij ook nog niet. Hij moet de steun
krijgen van enkele AOV-statenleden, iets
waar hij ondanks de perikelen in die partij
op rekent.
„Senator Mulder? Ik zal het een eer vinden".
Een baan op stand? Mulder lacht. „Bon, 't is
een functie die je inhoud moet geven. Je ver
tegenwoordigt een groep die iets van je ver
wacht. Dit is een eerzaam huis. Een zeker ca
chet zit er wel aan. Maar daar gaat het niet
om. Het is veel belangrijker dat mensen bij
je durven komen. Als ze zeggen: 'die meneer
Mulder is senator, die kun je niet benade
ren'. dan is dat heel slecht".
Geluid
Beide senatoren in spe behoren tot partijen
die niet eerder vertegenwoordigd waren in
de senaat-. Ze zullen zelf hun weg moeten vin
den. zonder ondersteuning van voorgan
gers. Ze staan er ook alleen voor. Hoe zien zij
hun toekomst?
De Wit: „Ik wil heel rustig beginnen. Dat
lijkt me wel goed. Datje weet watje plaats is.
Ik heb niet de illusie dat ik in mijn eentje
grote zaken kan doen, coalitieafspraken kan
blokkeren. Maar in mijn bijdragen kan ik
een ander geluid laten horen. Bijvoorbeeld
over de vraag 'waar gaan we heen met de op
dringing van de markt en de terugtredende
overheid?' Dat zijn dingen waar wij ons be
zorgd over maken". Tegen het „neo-libe-
rale" overheidsbeleid in bepleit de SP meer
overheidsbanen en hogere uitkeringen. Het
is een partij die niet gauw van compromis
sen wil weten omdat ze dat „kiezersbedrog"
vindt.
Mulder: „Die Eerste Kamer is zo belangrijk
omdat wij als ouderen willen meebeslissen.
In alle politieke geledingen. Kijk naar Leer-
kes, onze man in de Tweede Kamer. Hij
brengt problemen aan die leven bij de ouder
wordende mens. En net als in de Tweede Ka
mer kan het hier aankomen op één, twee of
drie stemmen om een wetsvoorstel erdoor te
krijgen of niet. Dat is niet ondenkbaar".
Overdenking
De Eerste Kamer heeft geen recht van
amendement (wetswijziging) of initiatief
(zelf een wet ontwerpen), zoals de Tweede
Kamer die wèl heeft. Het is de allerlaatste
instantie waar wetten in zijn geheel worden
gewogen op hun uitvoerbaarheid, consisten
tie en handhaafbaarheid. Op basis daarvan
wordt beleid goed- of afgekeurd.
Het actuele politieke debat is het speelter
rein van de Tweede Kamer. Tijdens de vo
rige kabinetsperiode roerde de inmiddels
overleden CDA-senator Kaland zich in de
Eerste Kamer toen hij daar te weinig vuur
werk van zijn partijgenoten zag. Dat zal nu
niet snel gebeuren, verwachten Mulder en
De Wit. In de Tweede Kamer is het dualisme
immers herleefd: kabinet en coalitieparijen
zijn niet meer per definitie twee handen op
één buik. „De Eerste Kamer hoeft dat nu
niet te corrigeren", aldus Mulder.
De senatoren van SP en Unie 55+ zullen
zich met name richten op de belangen van
de ouderen en de zwakkeren in deze samen
leving. 'Hoe werken wetten uit in de samen
leving?', luidt voor hen de centrale vraag.
„In de Tweede Kamer wordt daar snel over
heen gegaan. Als Eerste-Kamerlid bekijk je
het rustig".
Puinhoop
Er komen straks ongelooflijk veel dossiers
op hen af. Dat kunnen ze niet allemaal bol
werken in hun eentje. Dat betekent keuzes
maken, aldus De Wit. Datzelfde geldt voor
Mulder, die hoopt op goede werkafspraken
met het AO V. Dat het daar zo'n puinhoop is,
betreurt hij. „We moeten als één partij opko
men voor ouderen. Wij hebben geen belang
bij problemen in het AOV, want die slaan
ook op ons terug. Mensen generaliseren, ook
al is er bij ons niets aan de hand".
SP'er De Wit - zijn partij heeft een zeer hech
te achterban - is benieuwd wat er met de ou
derenpartijen gebeurt. „Het is interessant
om te weten dat er ook andere partijen zijn
die vanuit hun hoek een ander geluid kun
nen laten horen, mits ook hun bijdrage nave
nant is. Het nadeel van 'one-issue-bewegin-
gen' als de ouderenpartijen is dat 90 procent
van de politieke zaken niet direct verband
houdt met ouderenbelangen".
Mulder veert op als hij het woord 'one-issue'
hoort. „Daar is geen sprake van. Het gaat
niet alleen om de inkomens van ouderen,
maar ook over huisvesting, gezondheids
zorg. We komen op voor alle mensen die uit
het integratieproces dreigen te vallen, ook
werklozen en gehandicapten. Er is een brede
onderlaag die ons en ons ideaal steunt".
Directie:
K. Scherphuis,
W. F. de Pagter en
F. van de Velde.
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
Vlissingen: Oostsouburgse-
weg 10, Postbus 18,
4380 AA Vlissingen.
Tel. 01184-84000.
Middelburg: Markt 51.
4331 LK Middelburg.
Tel. 01180-81000.
Goes: Grote Markt 2.
4461 AJ Goes.
Tel. 01100-31800.
Terneuzen: Axelsestraat 16,
4537 AK Terneuzen.
Tel. 01150-94457.
Hulst: Servicepunt.
Boekhandel Duerinck,
Gentsestraat 12,
Tel. 01140-14058.
Axel: Nassaustraat 15,
4571 BK Axel. Tel. 01155-68000.
Zierikzee: Oude Haven 41
4301 JK Zierikzee.
Tel. 01110-15380.
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur.
Openingstijd Zierikzee
8.30-17.00 uur.
Zaterdags in Vlissingen
van 8.00 tot 10.30 uur.
Centrale redactie: Postbus 18,
4380 AA Vlissingen.
Tel. 01184-84000:
Redactiefax: 01184-70102.
's avonds op zondag t/m
vrijdag: vanaf 19.00 uur:
in het weekeinde: verwijzing via
de telefonische boodschap op de
kantoren.
Bezorgklachten: maandag
t'm vrijdag: op de kantoren
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 14.00 uur:
op de kantoren door de klacht
in te spreken op de band of de
verwijzing op te volgen.
Overlijdensadvertenties: tijdens
kantooruren en uitsluitend maan
dag- t/m vrijdagavond van 20.30
tot 22.00 uur en zondagavond
van 20.00 tot 22.00 uur:
Tel. 01184-84000.
Fax 01184-70100.
Abonnementsprijzen: per
kwartaal 86.75, automatische
afschrijving 85,90, franco per
post 110,00: per maand
ƒ30,50, automatische afschrij
ving 30,00:
jaarabonnement 335.00, auto
matische afschrijving 333,50;
jaarabonnement franco per post
440,00; losse nummers maan
dag t/m vrijdag 1,50, zaterdag
2,25 p.st. (alle bedragen inclu
sief 6 pet. btw).
Postrek.nr.: 3754316 t.n.v. PZC
ab.rek. Vlissingen.
Advertentietarieven: 169 cent
per mm; minimumprijs per
advertentie 25,35: ingezonden
mededelingen 2,5 x tarief.
Voor brieven bureau van dit
blad 6,50 meer. Volledige
tarieven met contractprijzen op
aanvraag (alle advertentieprijzen
exclusief 17,5 pet. btw).
Giro: 35 93 00. Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant B.V.
Vlissingen
PZC-ombudsman:
C. van der Maas. Telefonisch
spreekuur maandag t/m vrijdag
9.30-12.00 uur Tel. 01184-
84401
De militaire situatie in het voormalige Joegoslavië
verhardt snel. Binnen enkele etmalen is de crisis
geheel uitzichtloos geworden. De Bosnische Serviërs
hebben nu ook de Verenigde Naties hun oorlog ver
klaard. De woede over het gecombineerde VN-Navo-op-
treden is uitgelopen in een bloedblad. Opnieuw werden
burgers het slachtoffer van de nietsontziende strijd om
de eerste plaats in een verscheurd land. De Verenigde
Naties hebben herhaaldelijk een robuust optreden in
het vooruitzicht gesteld. Hun uiterste terughoudend
heid is in brede kring omschreven als tergend aarze
lend. Ze hebben, na vele rondes van risicoberekening,
met hun luchtacties een ferme A laten horen. Hoe de B
zal klinken, wordt met angstige spanning afgewacht.
De ernst van de situatie is er naar. De VN-militairen zit
ten, geografisch en logistiek, in een val. Ze vormen een
kwetsbare minderheid op het gebied van aantallen, po
sities en bewapening. Hun aanwezigheid komt - nog
steeds - voort uit de welwillendheid van landen die ge
zamenlijk naar een oplossing streven. Die goede wil
staat evenwel onder zware druk. Geen enkel land, geen
enkele regering ziet met instemming mensen vallen in
een strijd die geen echte vrede zal kennen.
Het dillema verwoest de mensen die er zich noodge
dwongen mee bezig moeten houden. Berusten in de Joe
goslavische situatie lijkt uitsluitend tot nog groter
slachtpartijen te voeren.
Er is een cynische vraag aan de orde: waar vallen de
slachtoffers? Is dat aan Bosnische kant of sneuvelt
de vrije wereld mee? Onder de leveranciers van mensen
en middelen wordt de roep om snelle terugtrekking lui
der en luider. Nederland vormt daarop geen uitzonde
ring. Veel hangt af, in het verband van VN en Navo, van
de pas aangetreden Franse president Chirac, wiens
land al teveel en te grote offers heeft moeten brengen.
De vragen zijn talrijk, de mogelijkheden voor een af
doende oplossing gering. Velen ervaren de optie-terug
trekken als beladen met een niet te dragen gezichtsver
lies. Zij zijn, wellicht ten rechte, van mening dat een der
gelijke maatregel de Bosnische moslims in de kou zou
zetten. Zij eisen, na de ferme taal en een falende diplo
matie, nu eindelijk de harde actie. Het is een gevaarvol
verlangen, dat eerder uit wraakgevoelens dan uit ver
standelijke overwegingen geboren lijkt. De geschiede
nis heeft geleerd hoe lastig misdadige regimes bestre
den kunnen worden. In het voormalige Joegoslavië zijn
de omstandigheden delicaat. Er is sprake van een bur
geroorlog op verschillende fronten. De geografische ge
steldheid bemoeilijkt grote acties op de grond en in de
bergen. VN en Navo zullen bij uitbreiding van hun be
trokkenheid niet langer uitsluitend op het luchtwapen
kunnen rekenen. De bescherming van hun, thans gegij
zelde, manschappen eist een hogere inzet en - zo valt te
vrezen - een steeds hogere prijs. Met de gespreide beta
ling is al begonnen. Over het moment van stopzetting
dient nu gesproken te worden. In dit dilemma kan her
nieuwd afwachten niet langer een rol spelen.
Kabelmaatschappijen mo
gen vanaf 1 januari 1997
niet onbeperkt commerciële
diensten en programma's door
geven. Zij moeten een deel van
de beschikbare kanalen reser
veren voor andere gegadigden.
Op die manier kan een monopo
liepositie worden voorkomen.
Dat schrijft staatssecretaris
Nuis (cultuur) in een nota over
het mediabeleid die binnenkort
verschijnt.
De nota handelt over de belem
meringen die de Mediawet nu
nog bevat voor kabelmaat
schappijen die commerciëler
willen gaan opereren. De kabel
exploitanten kunnen zich uiter
lijk per 1 januari '97 storten op
financieel aantrekkelijke dien
sten als tele-winkelen, pay-tv,
alarmdiensten en telefoonver
keer. Ook de doorgifte van com
merciële lokale en regionale te
levisie, naast de huidige ge
meentelijke en provinciale,
wordt door Nuis mogelijk ge
maakt.
Nuis eist dat een deel van de ka
nalen op het kabelnet voor der
den beschikbaar blijft. Hoe hij
dit 'anti-kartel beleid' vorm gaat
geven staat nog niet vast. Ge
dacht wordt aan de eis vijftig
procent van de capaciteit op de
kabel voor andere gegadigden te
reserveren.
Welke rol in de toekomst over
blijft voor de gemeentelijke pro
grammacommissies is nog niet
duidelijk. Zij adviseren nu welk
programmapakket de burger
krijgt voorgeschoteld bij schaar
ste aan kanalen. Volgens Nuis
blijft de gemeenteraad een vin
ger in de pap houden. Door tech
nologische vernieuwing ver
dwijnt in de nabije toekomst het
tekort aan televisiekanalen.
De redactie van de Provinciale Zeeuwse Courant maakt
naast de eigen nieuwsgaring gebruik van de volgende bron
nen: Geassocieerde Pers Diensten (GPD), Algemeen Neder
lands Persbureau (ANP). Associated Press (AP). United
Press International (UPI), Deutsche Presse Agentur (DPA),
Agence France Press (AFP), Reuters (RTR) en European
Pressphoto Agency (EPA).
door Maurice Wilbrink
Het vakantiegeld, dat sinds
1968 wettelijk verplicht is,
wordt door de meeste Nederlan
ders nog altijd uitgegeven aan
datgene waarvoor het ooit be
doeld was: de vakantie. Uit een
enquête van het bureau Into-
mart, gehouden mede in op
dracht van de PZC, blijkt dat
69,2 procent zijn extraatje, dat
meestal in de maand mei wordt
onvangen, geheel of gedeelte
lijk uitgeeft aan een reis.
Een kwart heeft er een hele an
dere bestemming voor, zoals on
derhoud aan de woning, luxe
goederen, gewone huishoudelij
ke uitgaven of het aflossen van
schulden. Voor een derde van de
Nederlanders is de vakantie iets
dat niet te veel mag kosten. Ze
houden de vakantie-uitgaven la
ger dan het bedrag dat ze als
vakantietoeslag krijgen.
Van het vakantiegeld wordt ver
der flink gespaard: 17,2 procent
van de mensen zet het opzij. De
hoogte van het inkomen is daar
bij nauwelijks van belang. Zowel
de hoogste als de laagste inko
mens schommelen rond die 17
procent. Vrijwel niemand benut
zijn vakantiegeld echter direct
voor de pensioenvoorziening,
een verwaarloosbare 0,8 pro
cent.
Er worden ook veel schulden af
gelost met de vakantietoeslag:
7,8 procent van de ondervraag
den bestemt het bedrag daar
voor. Vooral de laagste inko
mens moeten hun extraatje
daarvoor aanspreken: ruim 11
procent van de mensen die min
der dan duizend gulden netto
vakantiegeld ontvangen en 10,4
procent van degenen die recht
hebben op een bedrag tussen
duizend en tweeduizend gulden.
Krediet
Geleend wordt er nauwelijks
voor vakanties. Slechts 0,7 pro
cent gaat schulden aan om een
reis te financieren. Volgens de
gegevens van Intomart vallen
deze mensen allemaal binnen de
laagste inkomensgroep, die min
der dan duizend gulden netto
vakantiegeld ontvangt.
Uit een inventarisatie in de we
reld van reisorganisaties blijkt
dat het idee van 'reis nu, betaal
later' nog nauwelijks in praktijk
wordt gebracht. D-Reizen (een
onderdeel van het Dirk van den
Broek-concern) is de enige orga
nisatie die reizen op afbetaling
aanbiedt. Sinds januari van dit
De meeste mensen gebruiken hun vakantiegeld waar het sinds 1968 voor bedoeld is. voor de jaarlijkse vakantie. foto archief PZC
jaar kunnen consumenten een
aflossingstermijn. Van den Hoo-
gen: „We willen dat de reis bin
nen een jaar wordt afbetaald.
Bovendien mag pas opnieuw
zo'n reis worden geboekt als de
vorige is afbetaald. We willen
voorkomen dat mensen onbe
taalde reizen op elkaar stape
len."
De uitbetaling van vakantiegeld
in mei speelt in sommige geval
len heel duidelijk een rol bij het
boeken of plannen van een reis.
Van den Hoogen: „Er zijn men
sen die een 'last-minute-reisje'
boeken in het voorjaar in af
wachting van het vakantiegeld
dat eind mei komt. De reis wordt
dan afbetaald met het vakantie
geld en wij verstrekken in feite
een overbruggingskrediet."
reis op krediet boeken bij een
van de 66 D-Reizen Voordeel
Vakantiewinkels.
Volgens B. van den Hoogen, di
rectielid van Dirk van den
Broek, zijn er sinds begin van dit
jaar 200 aanvragen gedaan voor
een reis op afbetaling. „Opval
lend is dat een vrij hoog percen
tage door ons ook gehonoreerd
kan worden."
D-Reizen laat een aanvraag al
tijd toetsen bij het Bureau Kre
dietregistratie in Tiel, waar de
officieel afgesloten leningen van
alle inwoners van Nederland
staan geregistreerd. Als deze in
stantie positief adviseert, dan
gaat D-Reizen over tot verkoop
van de reis. De enige voorwaar
den die de reisorganisatie zelf
stelt hebben betrekking op de
Maar het extraatje in mei is voor
nogal wat werknemers niet meer
het enige dat hen in staat stelt
een luxe uitgave te doen. Reisor
ganisaties stemmen hun aanbod
daar dan ook niet echt op af. Van
den Hoogen: „Velen krijgen een
dertiende maand en er zijn aller
lei andere tussentijdse bonus
sen. Voor die categorie mensen
is het belang van het vakantie
geld wat minder groot."
Toch wil Van den Hoogen het
klassieke vakantiegeld in mei
niet kwijt. „Eén keer per jaar uit
gekeerd is voor ons absoluut het
meest interessant. Sparen is nou
eenmaal niet iedereen gegeven.
Als het zou worden uitgesmeerd
over een heel jaar, dan verdwijnt
het eerder in de gewone huishou
delijke uitgaven."
Vroeg boeken
Bij Arke Reizen is vorig jaar on
derzocht of men reizen op afbe
taling zou moeten aanbieden,
maar men heeft daar voorlopig
van afgezien. Woordvoerder R.
Admiraal: „Dit heeft nu geen
commerciële prioriteit". Vol
gens de Arke-woordvoerder ligt
er hooguit een indirecte relatie
tussen het boeken van reizen en
het ontvangen van vakantie
geld. Het bedrijf ziet geen be
langrijke toename in het aantal
boekingen op het moment dat
mensen hun vakantiegeld krij
gen bijgeschreven.
„Voor het zomerseizoen wordt er
al vanaf december geboekt, de
hele winter door. Dan is het
vakantiegeld nog lang niet bin
nen. maar toch gaan mensen al
verplichtingen aan." Wel wordt
het mei-vakantiegeld vaak aan
gewend om het restant van de
betaling te voldoen, dat uiterlijk
zes weken voor de reis moet zijn
betaald. Admiraal schat dat nog
altijd ruim zestig procent van de
reizen worden gemaakt in het
hoogseizoen, tussen half juni en
half september.
Aan de andere kant wordt het
reis- en boekingspatroon van
een toenemend aantal mensen
grilliger. Admiraal: „Een grote
groep beperkt zich allang niet
meer tot de klassieke zomerreis.
Er zijn heel wat mensen die zich
tegenwoordig veel kunnen per
mitteren: een kampeervakantie,
een stedentrip èn een interconti
nentale reis in één jaar. Voor die
groep is het klassieke vakantie
geld in feite nauwelijks meer van
belang bij de beslissing of ze een
reis maken en hoeveel dat mag
kosten."
Als alles volgens scena
rio verloopt, worden
komende maandag door de
provinciale staten vier
nieuwe partijen in de Eerste
Kamer gekozen. Het Alge
meen Ouderenverbond
komt met twee kamerleden
in de senaat.
Wie dat gaan worden hangt
af van de steun voor AOV-
voorzitter Batenburg, die
eigenlijk op een onverkies
bare plaats staat.
De Ouderen-Unie 55+- re
kent op één zetel, maar heeft
daar wel de steun van de
AOV-statenleden voor no
dig.
De Socialistische Partij
heeft zelf genoeg 'punten'
om haar entree in Eerste Ka
mer te kunnen maken.
De regionale partijen en de
Groenen willen samen één
senator afvaardigen.
De vijfenzeventig senatoren
worden traditiegetrouw ge
kozen door de provinciale
volksvertegenwoordigers.
De zetelverdeling in de
lieuwe Eerste Kamer is niet
alleen gebaseerd op het aan
tal statenleden dat stemt,
maar ook op het 'gewicht'
van het statenlid. De stem
men van statenleden uit
Zuid- en Noord-Holland we
gen vanwege de grote inwo
neraantallen van deze pro
vincies het zwaarst: zij tellen
voor 401 respectievelijk 312
'punten'.
De voorkeuren van bijvoor
beeld de Zeeuwse of Drentse
statenleden zijn aanzienlijk
minder waard: Zeeland heeft
een gewicht van 78 en Dren
the van 89.
Voor een zetel in de Eerste
Kamer zijn een dikke twee
duizend punten nodig. Par
tijen kunnen zelf uitrekenen
of ze voldoende punten ha
len om een of meer senatoren
af te vaardigen.
Waar dat net niet lukt wordt
geprobeerd afspraken te ma
ken met andere partijen die
nog een stem kunnen mis
sen.
Er is ook een 'blanco lijst'
met vertegenwoordigers van
regionale partijen (zoals de
Fryske Nasjonale Partij) en
de Groenen. De lijsttrekker
hiervan, hotelhouder Kupe-
rus uit Franeker, is overi
gens nog allerminst zeker
van zijn plekje in de senaat.
Hij sluit niet uit dat zuidelij
ke statenleden voor hun ei
gen kandidaat op de blanco
lijst zullen kiezen. Ook de
Groenen prefereren moge
lijk hun eigen afgevaardigde
boven de nummer één op de
gezamenlijke lijst.
Op basis van de statenver
kiezingen van afgelopen
maart is alvast de volgende
zetelverdeling te maken. De
WD wordt in de nieuwe Eer
ste Kamer de grootste partij
met 23 zetels, het CDA volgt
met 18. PvdA 14, D66 7 en
Groenlinks 4.
De kleine christelijke partij
en krijgen vier senatoren, de
ouderenpartijen drie, de SP
één en de blanco lijst van Re
gionalen en Groenen één.
De CentrumDemocraten
hebben niet genoeg stem
men om een senaatszetel te
kunnen bemachtigen.
Op dit moment is het CDA
met 27 zetels de grootste par
tij in de Eerste Kamer. De
PvdA heeft er 16, WD 12,
D66 12, Groenlinks 4, en de
kleine christelijken ook 4. De
nieuwe Eerste Kamer wordt
op 13 juni geïnstalleerd.
AOV-voorzitter Batenburg
staat op een onverkiesbare
plaats maar komt mis
schien toch in de senaat.
Fotoarchief PZC
foto GPD
Jan de Wit wordt naar alle waarschijnlijkheid maandag senator voor de SP.