omité houdt actie drugsoverlast
Werken van Mondriaan en
Toorop op 1 juni geveild
PZC
Architectuur
omvat meer dan
een geveltje
D66 in Middelburg
kapittelt Van Gelder
over Museum 13/IX
"'K1
Zeeuws Museum grijpt naast pronkbeker
The Hoax: band voor
de ere-divisie op
Klomppop Ovezande
zeeland
15
erneuzense binnenstadbewoners schudden bestuurders wakker
\y
lezers
schrijven
kunst
VRIJDAG 26 MEI 1995
onze verslaggeefster
liNEUZEN - 'Het bloed is
(hup. de spuiten zijn on-
iildig, de 'drugs' onschade-
de'knallen nep en de over-
lijdelijk. Bij ons duurt deze
lelijkheid helaas al jaren,
osen wordt wakker!!' Was
Actiecomité Leef-
fTerneuzen.
:üsdagavond half twaalf,
jroep van twintig bewoners
de binnenstad en de Oranje-
rt krijgt in café De Groef in
Sorte Kerkstraat de laatste
ructies voor de op handen
je actie, die de Terneuzense
tuurders eens flink wakker
schudden. ,,We gaan eerst
jde burgemeester, dan naar
ïelinck en dan naar Van
jjen", legt Petra Luteijn uit.
moeten maar eens voelen
wij elke dag ervaren", vindt
bewoonster van de Van Bo-
jtraat. „Beseffen ze eigenlijk
wat er in de binnenstad aan
and is?"
man kunnen de bewoners
de Oranjebuurt meepraten,
ge klachten worden niet se-
genomen. terwijl er in de
xt zeker vijf adressen bekend
;,an waaruit wordt gedeald.
f.Advertentie
FELANDHALLEN
GOES
ZATERDAG 27 MEI
9 00 - 17.00 uur
ZONDAG 28 MEI
j r\ nr> 17 nn uur
Een handtekeningenactie lever
de deze week meer dan tweehon
derd reacties op. Dat zegt toch
genoeg", voeren zij aan.
Lachertje
„Dat gedoogbeleid is een lacher
tje, slechts een prestigeplan van
de gemeente. Die DOG zou elke
week een drugspand sluiten.
Maar dat kan ze eenvoudig niet
waarmaken. Er is geen man
kracht. Wanneer er voortaan
nog maar twee koffieshops wor
den toegestaan, zal de overlast
voor de bewoners alleen maar
toenemen. Het probleem is niet
de koffieshops, maar is de straat
handel", vindt Boaz Brom.
Kwart voor twaalf. De gettoblas
ter wordt getest. Enkele bandle
den slaan wat akkoorden aan.
Nel Florusse belt met een smoes
de collegeleden op om te con
troleren of ze thuis zijn. Als blijkt
dat Barbé niet thuis is, ontstaat
even verwarring. Wat nu? Beslo
ten wordt dan maar de zoon des
huizes lastig te vallen.
Twaalf uur. Een zevental auto's
zet koers richting Katspolder.
Bij de jachthaven worden de au
to's achtergelaten. Niemand
blijft in de auto's achter. Te voet
gaan de actievoerders verder.
Wat onwennig beginnen ze te
schreeuwen. Al gauw zit de lol er
goed in. Voor de ambtswoning
van de burgemeester aan Langs
de Kreek worden klapperpisto
len leeggeschoten, rotjes afge
stoken en spuiten in de tuin ge
gooid. Zakjes witte basterd- of
poedersuiker wordt uitgestrooid
over de voorruiten en daken van
in de buurt geparkeerde auto's.
Op de stoep overal ketchup. De
brievenbus is van binnen en bui
ten besmeurd. Een ketchupfles
wordt tegen de rand van het
trottoir kapot gesmeten. Barbé
junior laat zich niet zien.
Steun
Kwart over twaalf. Voor de deur
van wethouder P. Hamelinck
aan de Noteneeweg wordt halt
gehouden. „Ik wil dope", bon
ken de deelnemers op zijn voor
deur. Gejoel. Knallen. Het
spaarzame licht in de kamer
gaat uit. Het blijft stil. Niemand
komt naar buiten om te kijken
wat er aan de hand is. Een bewo
ner van de Jan van Galenstraat
is het met de demonstranten
eens. „Ik steun jullie van harte."
Half één. Als alle pamfletten on
der de ruitewissers zijn gescho
ven. de zakjes nepdrugs leeg zijn
en de ketchup rijkelijk heeft ge
vloeid, verlaten de relschoppers
luid toeterend de wijk. De politie
volgt hen op de voet. Bij café De
Groef krijgen de agenten tekst
en uitleg. Ze grijpen niet in als de
buurtbewoners even later de
auto instappen om opnieuw hun
frustraties te botvieren op de le
den van het gemeentebestuur.
Wethouder J. van Rooijen wordt
met rust gelaten. Die woont in
een flat.
Wethouder Hamelinck reageert
donderdagmiddag aangedaan
op de gebeurtenissen van de
nacht ervoor. Hij kan geen enkel
begrip opbrengen voor 'deze
misselijke actie'. „Mijn tuin is
vernield, bloemen zijn uit dé
grond getrokken, flessen ket
chup zijn tegen de gevel kapot-
gegooid Er is op de ramen ge
timmerd. Mijn vrouw heeft de
hele nacht geen oog dicht ge
daan. mijn kind dat in de stad
was, moest noodgedwongen el
ders slapen."
Hamelinck vindt het 'beneden
alle peil' dat zijn gezin en dat van
Barbé - terwijl ze wisten dat hij
zelf niet thuis was - op deze ma
nier worden aangepakt. „Wees
flink en laat mijn gezin er buiten.
Er zijn andere wegen die je kunt
bewandelen. Ik ben vaak genoeg
's avonds in de binnenstad om te
weten wat er aan de hand is. Ik
ben niet blind."
Hamelinck overweegt aangifte
bij de politie te doen. Hij heeft
enkele kentekens genoteerd.
De Actiegroep Leefbaar Terneu-
zen beraadt zich op nieuwe ac
ties.
Actievoerders strooien zakjes meel leeg op geparkeerde auto's.
foto Peter Nicolai
van onze verslaggever
MIDDELBURG - De gemeente
raadsfractie van D66 in Middel
burg vindt dat de Zeeuwse
Commissaris van de Koningin
drs W. T. van Gelder 'de regels
van politiek fatsoen heeft over
schreden'. D66 schrijft dit in een
persbericht. Van Gelder heeft
verklaard dat het college van b
en w in Middelburg de besluit
vorming rond het Museum 13/
IX 'bewust op slot probeert te
houden' en dat 'sommige leden
van het college de standpunten
van provincie en Rijk niet weer
geven zoals ze in werkelijkheid
zijn'. „In feite zegt de commissa
ris: 'b en w, wat jullie zeggen
klopt niet", reageert drs L. de
Kraker van D66 verontwaar
digd. „Terwijl er juist zo veel
openheid is geweest en informa
tie is verstrekt."
'De fractie van D66 neemt met
verbazing kennis van het feit dat
een comité van particulieren en
vertegenwoordigers uit het be
drijfsleven de gemeenteraad
gaat vragen zijn negatieve be
sluit over de bouw van Museum
13/IX te heroverwegen', schrijft
de Middelburgse fractie. Zij
vindt dat echter geen represen
tatieve afspiegeling van de Mid
delburgse bevolking. „Laat dan
de bevolking zich maar uitspre
ken in een referendum", zegt De
Kraker.
„De kwestie is in feite afgeslo
ten, maar blijft toch steeds door
modderen", vindt hij. Boven
dien is D66 van mening dat de
besluitvorming in de gemeente
raad 'na vele overwegingen"
heeft plaatsgevonden en dat
hierbij 'niet over één nacht ijs' is
Aanpak wegen
in Middelburg
MIDDELBURG - De dienst
stadsbeheer van de gemeente
Middelburg begint op dinsdag
30 en woensdag 31 mei met asfal-
teringswerkzaamheden op de
Seissingel (in de bocht bij Park
de Griffioen), de Laan der Ver
enigde Naties (tussen de Euro
palaan en de Beneluxlaan), de
Sandberglaan (laatste honderd
meter tot de verkeerslichten) en
de Walcherseweg (rotonde tot de
begraafplaats). Bij slechte
weersomstandigheden wordt
het werk een paar dagen uitge
steld. Het verkeer wordt met
borden omgeleid.
gegaan. Verder zegt De Kraker
dat zijn partij nooit tegen het ac
tiviteitenbudget heeft gestemd,
maar dat het probleem erin lag
dat 'de bouwkosten ruim over
schreden zouden worden'. De
Middelburgse fractie van D66
heeft de fracties in de Tweede
Kamer een brief gestuurd met
achtergrondinformatie over de
museumkwestie.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor
reacties op in de PZC verschenen berich
ten, artikelen of commentaren. De reactie
tijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Open brie
ven, oproepen, gedichten en anonieme
Inzendingen worden niet geplaatst.
Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250
woorden. De redactie behoudt zich het
recht voor inzendingen te bekorten. Over
geweigerde brieven wordt niet gecorres
pondeerd.
Vogels
Wie met enig vermogen tot on
derscheid en een kritische in
stelling tegenwoordig de krant
leest, wordt er vaak beslist niet
vrolijker op. Dan heb ik het nog
niet eens over armoede in de VS
of hongersnood in India. Zo lees
ik op 22 mei: Broedende en jonge
vogels levend begraven. Het
blijkt dan dat een broedende ko
lonie oeverzwaluwen met de
grond is gelijk gemaakt ten be
hoeve van een motorcrossweek
end! Burgemeester ing J. van
Rest van Sluiskil maakt daarop
de merkwaardige vergelijking:
moet het dan zo zijn dat ik door
een nestje in mijn tuin daar dan
niet meer kan werken? Van de
burgemeester zou men toch wat
meer wijsheid mogen verwach
ten. Het gepaste antwoord zou
kunnen luiden: „Mensen van de
Steltkluut, wat spijt me het ver
schrikkelijk dat het zo gelopen
is. ik zal alles in het werk stellen
om de schade te herstellen door
bijvoorbeeld het gebied af te
schermen door middel van een
hekwerk of iets dergelijks en ik
zal er persoonlijk voor zorgen
dat zoiets in mijn gemeente
nooit meer plaats vindt!" Dan
zou ik wat minder droevig ge
weest zijn, na het lezen van het
artikel, dan dat ik nu ben.
B. van Trirum
Westwal 77
Goes
van onze verslaggever
MIDDELBURG - Als tach
tig procent van alle huizen
door beunhazen worden
ontworpen en de mensen
daar met veel genoegen in
wonen, past het de overheid
dan te zeggen dat deze wo
ningen niet voldoen aan de
kwaliteitsnorm voor archi
tectuur en stedebouw En
wat is eigenlijk kwaliteit
En als een projectontwikke-
een recreatiepark be
taalt, mag hij dan als enige
bepalen hoe het eruit gaat
zien Om dergelijke vragen
ging het woensdag tijdens
een discussie over het
Zeeuwse architectuurbe
leid in de Kloveniersdoelen
in Middel burg.
Aanleiding was het verschij
nen. enkele maanden gele
den. van de verkennende no
titie Door groen aan het oog
onttrokken waarin, zoals ge
deputeerde drs G. L. C. M.
de Kok omschreef, wordt ge-
voor een regisseursrol
van de provincie als het gaat
architectuurbeleid.
Eensgezind velden alle spre
kers woensdag een oordeel
over deze notitie: er is best
iets op aan te merken, maar
de verschijning alleen al be
wijst dat Zeeland op dit ge-
voorop loopt. „De pro
vincie steekt haar nek uit",
ir F. B. van den Mei
racker van de Vereniging
Dorp, stad en Land. „Dit is
uniek in Nederland."
Veergeplempt
Architectuur is weliswaar
een zaak van de gemeenten,
de provincie kan het
streven naar kwaliteit wel
degelijk stimuleren. Nadat
u> de jaren zestig en zeventig
;e nieuwbouwwijken
a>maar zijn 'neergeplempt'
'Van den Meiracker: 'Ik
chargeer" is de laatste jaren
reer aandacht voor het ste-
debouwkundige geheel en
de provincie kan dat, in haar
streekplan bijvoorbeeld,
verder stimuleren.
■Architectuurbeleid is meer
dan alleen de zorg voor een
Seveltje", aldus P. Zelissen,
voorzitter van Architectuur
Eokaal en burgemeester van
Grave. „De architectuur
moet gelijke tred houden
met maatschappelijke en
culturele ontwikkelingen en
dus is een visie nodig op het
maatschappelijk leven van
de komende honderd jaar."
Dus wel gebruik maken van
deskundigen, maar niet ver
vallen in specialisme; wel re
kening houden met de pu
blieke opinie, maar niet de
kwaliteit van de omgeving
uit het oog verliezen.
Regeltjes helpen daarbij
niet zo veel, betoogde Van
den Meiracker, veeleer is het
zaak de betrokkenen op el
kaar af te stemmen. Dat zou
een taak van de provincie
kunnen zijn. Hij introduceer
de de drie o's: de overheid, de
ontwerper en de opdrachtge
ver. „Als zij alle drie ambi
ties hebben en alle drie wil
len, is er een kans. Ontbreekt
een van de schakels dan is de
kans op een gedegen archi
tectuurbeleid klein." De ver
kennende notitie van de pro
vincie beschouwde hij als
een veelbelovend begin om
de drie partijen te koppelen.
Bleef over de vraag wiens
ambities precies moeten
worden gestimuleerd. Zelis
sen zou van de gemeentelij
ke overheden graag een
meer 'bevlogen benadering'
zien. „Het is een beetje het
idee van de verbeelding aan
de macht."
Tekort
En iedereen in de matig ge
vulde zaal - wat mensen van
de provincie en de architec
tuursector en alleen verte
genwoordigers van de ge
meenten Vlissingen en Mid
delburg - vond dat de ambi
tie van de meeste opdracht
gevers flink tekort schiet.
„Ze hebben een tekort aan
cultureel besef en een over
maat aan commercieel be
sef'. vatte gespreksleider
G. B. Schoenmakers samen.
Veelvuldig werd venvezen
naar de Zeeuwse recreatie
parken als voorbeeld van
hoe het niet moet. Voor de
wat tamme discussie zou het
zeker verfrissend zijn ge
weest wanneer de organi
satoren een projectontwik
kelaar als René Coltof had
den uitgenodigd om te ver
tellen wat zijn ambitie dan
wel is.
van onze verslaggever
AMSTERDAM - De exposities
tijdens het afgelopen Mon-
driaanjaar hebben mogelijk de
indruk doen ontstaan dat schil
derijen van Toorop en Mon
driaan nooit meer in de handel
komen, maar niets is minder
waar. Donderdag 1 juni komen
bij de Moderne en hedendaagse
kunstveiling van het Amster
damse veilinghuis Christie's
verschillende 'Zeeuwse'
werken van Piet Mondriaan en
Jan Toorop onder de hamer. De
prijzen variëren van zeventig
tot tweehonderdvijftigduizend
gulden.
Van Toorop (1858-1928) wordt
het schilderij Een boerenmeisje
op Walcheren uit 1904 geveild.
Vanaf 1903 verbleef Toorop re
gelmatig in Domburg, al snel ge
volgd door kunstenaars als Jan
Sluijters, Mondriaan en Leo Ge
stel. Zij werden géinspireerd
door het Zeeuwse landschap en
de bevolking. Toorop experi
menteerde bij het schilderen
van het boerenmeisje met hel
dere en levendige verfstreken en
vlakken met lichte kleuren zijn
in een mozaïekpatroon gerang
schikt.
Van Mondriaan (1972-1944) wor
den Duinen uit 1909 en Gevel
van een huis, Zeeland, geschil
derd omstreeks 1908/1910. te
koop aangeboden. Het eerste is
een neo-impressionistisch schil
derij van bescheiden formaat,
dat sterk pointillistisch van ka
rakter is. De facade van een huis
was niet nieuw in Mondriaans
werk, maai- van het schilderij
dat Christie's veilt vallen de hel
dere, natuurlijke kleuren op; een
duidelijk Zeeuwse invloed. Het
schilderij verraadt ook verwant
schap met het werk van Toorop.
Van Mondriaan worden nog vier
schilderijen verhandeld. Andere
bekende kunstenaars waarvan
werk wordt verkocht zijn: Carel
Willink, Pyke Koch, Jan Sluij
ters. Karei Appel, James Ensor,
Joseph Beuys, Peter Struycken
en Jan Schoonhoven. De kijkda
gen van Christies duren van za
terdag 27 mei t/m woensdag 31
mei.
T"
van onze verslaggever
MIDDELBURG - Het Zeeuws Museum in
Middelburg is een kostbare nieuwe aan
winst misgelopen. Tijdens een internatio
nale kunstveiling van Sotheby's in het
Zwitserse Genève zette het museum vorige
week dinsdag zijn zinnen op een vergulde
zilveren pronkbeker uit 1601 van de Sint-
Jorisschutterij in Middelburg. Voor het
kostbare veilingstuk - toegeschreven aan
de Middelburgse zilversmid Jan Smit - had
het museum maximaal 490.000 gulden
over. Twee andere kunstliefhebbers, van
wie er eén per telefoon bood, overtroefden
de Zeeuwen echter. Van dit tweetal kreeg
de hoogste bieder de pronkbeker uiteinde
lijk voor ongeveer 5,5 ton (360.000 Zwitser
se francs) in bezit. Zijn naam is niet bekend
gemaakt.
De door veilinghuis Sotheby's vastgestelde
richtprijs van de 47 centimeter hoge. rijk be
werkte beker bedroeg 260.000 Zwitserse
francs. Directeur drs I. V. T. Spaander van
het Zeeuws Museum betreurt het zeer dat
Zeeland de aanwinst is misgelopen. „Dit is
ontzettend jammer. We hadden al een plekje
in het museum voor de beker gereserveerd",
zegt zij desgevraagd. Spaander noemt de be
ker 'een schitterend internationaal top
stukHet Zeeuws Museum had, met succes,
een aantal fondsen en instellingen aange
schreven voor financiële toezeggingen om
de aanschaf van de uit de collectie-Ritman
afkomstige pronkbeker binnen bereik te
brengen. Zo zegde de Vereniging Rem
brandt twee ton toe en kon het Middelburg
se museum ook rekenen op 25.000 gulden
van het Anjerfonds Zeeland. Nu de aankoop
is mislukt, kan het museum naar dat geld
fluiten. Het bedrag van 25.000 gulden was
het hoogste in een reeks financiële bijdragen
die het Anjerfonds Zeeland heeft toegekend
aan een groot aantal organisaties en vereni
gingen in de provincie. In totaal gaat het om
179.800 gulden, zo maakte het fonds woens
dag bekend. Penningmeester D. Janse van
het Anjerfonds Zeeland bevestigt dat de 25
mille nu aan de neus van het museum voor
bij gaat. Maar hij sluit niet uit dat het fonds
in de toekomst opnieuw geld uittrekt voor
plannen van het museum om bijzondere
aankopen te doen. Janse: „Het is jammer
dat wij dit keer niet konden bijdragen aan
iets wat uniek was en heel belangrijk voor
Zeeland. Een geslaagde aankoop zou ook
voor ons fonds de nodige publiciteit hebben
opgeleverd."
Opmerkelijk is dat het Anjerfonds Zeeland
dit jaar ook aan twee privépersonen subsi
dies heeft verstrekt: de Middelburgers drs
M. C Verburg en J. de Koning krijgen res
pectievelijk 3.200 en 6.800 gulden voor publi-
katies over de ontwikkeling van Zeeland in
de periode 1940-1990 en over Middelburg in
de jaren 1945-1995.
Een boerenmeisje
op Walcheren van
Jan Toorop
Saxofonist Hans Dulfer in actie op Klomppop. foto Willem Mieras
van onze verslaggever
Frank Balkenende
OVEZANDE - The Hoax was
donderdag de revelatie op het
Klomppop-festival in Ovezan
de. Met de lovende recensies in
gezaghebbende muziekbladen
was niets teveel gezegd. De
bluesy Britten maakten hun re
putatie als podiumdieren vanaf
het eerste nummer waar. Zij
ontvouwden een hechte set,
waarin blues regelmatig werd
bestoven met funk, soul-ele-
menten en rhythm blues. Een
band die gereed is om te pro
moveren naar de eredivisie van
de internationale rochscene.
The Hoax, die eind 1994 de cd
Sound Like This uitbracht, heeft
alles wat een goede band be
hoort te hebben. Een pompende
ritmesectie, twee gedreven gita
risten en een fantastische zan
ger. die en passant een maestro
op de mondharmonica is. Alsof
ze op een goeie achternamiddag
een potje zaten te jammen - zo
gemakkelijk leek het allemaal -
wierpen de Britten hun grooves
de zaal in, daarbij luchtig wisse
lend van blues naar soul. De
broertjes Jess en Robin T. Da-
vey duelleerden op gitaar, waar-
bij gretig uit het Stevie Ray
Vaughan-vaatje (vooral de wah-
wah-solo's herinnerden aan de
overleden meester) werd getapt.
Alles klopte bij The Hoax, een
teken van pure kwaliteit
Op het sportveld in Ovezande.
waar na jaren Heinkenszand
Klomppop zich afspeelde in een
tent, trapte The Gain af met in
strumentale rock met een hoog
Satriani-quotiënt, gevolgd door
de melodieuze tijdloze rock van
Baby Bruce, ook van Zeeuwse
bodem. Daarna kwam het beest
Hans Dulfer, die zich met een
lijntje coke had geprepareerd en
vervolgens een uur lang zich leeg
toeterde in een keiharde hutspot
van jazz. avant garde, blues.
rock. funk, speedmetal en
Tja. wat eigenlijk niet?
Na deze ruwe, doch lekkere was
beurt duwde Sound Circus, al
een tijdje met Richard de Nooij-
er aan de microfoon, nog even
door. Het vijftal spuwde zowel
covers (He's a Maniac) als eigen
materiaal uit, in een rap tempo
en met overtuiging. Trouwens,
prachtig Amerikaanse getint gi-
taarwerk van Wim Flipse. Als
volstrekte tegenpool jatte
Swindle vervolgens de totale
punkdiscotheek leeg. aangevuld
met één, twee, drie. vier-ram-
men-songs uit eigen boezem.
Een niet geheel vlekkeloze set.
waar de heren zelf achteraf ook
niet zo tevreden over waren. Als
boosdoeners werden het geluid
en een even slapende podium
crew genoemd, waardoor het in
stortende drumstel net te lang
bleef kapzeisen.
Na The Hoax volgde de feest
band The Bob Color, een oud-ge
diende op Klomppop. De opge
fokte mix van ska. funk, pop en
vuile rock roll sloeg aan, mede
dankzij de altijd maffe show. De
organisatie had Surrender als af
sluiter geprogrammeerd, omdat
het volgens Ad Boonman moei
lijk is na deze kleirockers het pu
bliek verder in galop te jagen.
Arjaen van Pier, zo hij bestend.
zcu het bevestigen. Boonman
toonde zich gelukkig met de ech
te festivalsfeer en de zes- tot ze
venhonderd bezoekers, waar
mee Klomppop Buiten finan
cieel ook is geslaagd. Alleen de
regen, die verstierde het voor
Bad Little Sis en Screaming
Meaning, want terwijl deze
bands op het buitenpodium
speelden, bleef het publiek wijs
onder het zeil.