Een multinational uit de 17e eeuw Soul is een klassiek genre Verleden tan VOC len toon Oplossing vrije tijd 39 Big John Russell puzzelen Horizontaal Verticaal ff ff postzegels DANMARK BATAVIA ZATERDAG 20 MEI 1995 De afdeling Nederlandse Geschiedenis van het („sterdamse Rijksmuseum ,onthoe Nederland groeide en loeide tot een volwassen itie. De bezoeker kon al reclit voor de Nederlandse lentiteit ten tijde van alkeniers en piekeniers. Nu jner zeventien vitrines lijjekomen waarin de lof tordt gezongen op de [trenigde Oostindische Compagnie, de Hollandse lindelsvereniging die op de voer en de staten van Holland en Zeeland machtig en lijk maakte. De opstelling gaat iiopde zakelijke en kstuurlijke kanten van het bedrijf.- In de nieuwe VOC-vitrines in het Amsterdamse Rijksmuseum zijn vondsten opgesteld uit VOC scheepswrakken en objecten die bewaard zijn gebleven in de collec ties van het Rijksmuseum. Ook hangt er een reeks portretten van de hoogste VOC-functionarissen, de gouverneurs-generaal uit de pe riode tussen 1602 en 1797. De schil derijen, die meestal werden ge maakt door 'compagnieschilders', zijn afkomstig uit het paleis van de gouverneur-generaal in het voor malige Batavia. Ze zijn ettelijke keren elders in Indië onderge bracht en pas na de Tweede We reldoorlog naar Nederland ge transporteerd. De VOC werd in 1602 opgericht. De regering van de Nederlandse Re publiek probeerde in deze onder neming de belangen van particu liere handelsondernemingen te bundelen. De VOC werd een orga nisatie die het midden hield tussen een onderneming en een staat. Het bedrijf ontwikkelde zich tot de grootste handels- en transporton derneming ter wereld. De VOC was belangrijk voor de Nederlandse economie maar ook voor die van Azië. Multinational Volgens Bas Kist, conservator af deling geschiedenis was de Hol landse Verenigde Oostindische Compagnie volstrekt uniek verge leken bij de andere Oostindische Compagnieën, zoals die van Frankrijk of bij voorbeeld Enge land. „De Engelse compagnie is een soort koloniaal gouvernement geworden, terwijl de VOC tot het eind toe een handelsonderneming bleef. Het gekke is dat wij de ge schiedenis van dat immense be drijf onderwaarderen. We zouden De wapens van de Vereenigde Oostindische Compagnie en van de stad Batavia. foto G er eigenlijk trots op moeten zijn. Het is een onderneming geweest op wereldniveau. Je kunt de VOC beschouwen als een multinational met 35.000 werknemers, vooral Aziatische employés." De VOC bestond uit zes Kamers: Amsterdam, Hoorn, Enkhuizen, Middelburg, Delft en Rotterdam. Amsterdam had een groot over wicht maar aan de raad van de He ren Zeventien was het centrale be stuur toevertrouwd. De VOC on derhandelde met landen op eigen gezag. Eigenmachtig sloot de com pagnie verdragen met inheemse vorsten. Om de handel ongestoord te laten verlopen en om concurren ten de baas te zijn werden schepen bewapend en forten gesticht. Om haar belangen veilig te stellen trad de VOC ook als militaire macht op. De VOC had het recht om in Indië als gezagsdrager op te treden, het recht- om oorlog te voeren en vrede te sluiten. Bas Kist vindt die verregaande be voegdheid vanzelfsprekend: „Voordat er in een buitenpost ant woord kwam op een bericht uit Amsterdam was er een jaar ver streken. De verantwoordelijkheid lag bij de beheerder in de buiten post, die moest zelf beslissingen nemen. Er moesten ter plekke competente personen worden aan gesteld." Volgens Kist werkte die grote afstand tussen Holland en Indië wel een enorme bureaucrati sering in de hand. „Omdat de Hol landse directie niet ter plekke kon zijn, schreef men overal reglemen ten voor." Corruptie Ook corruptie was aan de orde van de dag. Er werden speciale officie ren aangesteld die de corruptie, veelal particuliere handel, moes ten bestrijden maar dat sorteerde niet veel effect. Er werd officieel door de Compagnie maar dus ook onderhands lustig handel gedre ven in verfstoffen, tabak, porselein en edele metalen. Vette winsten werden gemaakt op specerijen, waarvan de VOC rond het midden van de 17de eeuw het monopolie had. Het Rijksmuseum toont ook de manier van verpakken. Vaten en balen, potten, flessen en krui ken, waaronder de fameuze 'baard mannetjes' staan in de uitstalkas-' ten. Ook de betalingsmiddelen als baar zilver, het gereedschap, de eerste brandspuit van de schilder/ fabrikant Jan van der Heijden, een drukkerij en de zorg van de scheep schirurgijn spreken tot de verbeel ding. De VOC stelde eigen ambtenaren aan. Er was geen centraal gezag totdat de Heren Zeventien in 1609 de eerste gouverneur-generaal, Pieter Both aan het hoofd van de onderneming in Indië stelden. Zijn opvolger was de legendarisch Jan Pieterszoon Coen, de man uit Hoorn, die als onderkoopman bij de VOC in dienst trad en in 1607 naar Indië vertrok. Zeven jaar la ter werd hij benoemd tot directeur- generaal en eerste raad van Indië en in 1617 volgde de benoeming als gouverneur-generaal. Als een rijk man keerde hij naar Hoorn terug, trouwde er maar ging in 1627 weer scheep naar Indië waar hij twee jaar later aan dysenterie overleed. Zijn spijkerharde optreden - op de puinhopen van Jacarta stichtte hij Batavia, een vaste zetel van de VOC - ondervond kritiek, ook van tijdgenoten. Volgens Bas Kist kunnen we vanuit ons moderne standpunt Coen een agressieve po litiek verwijten maar mogen we niet vergeten dat Coen op dat mo ment door Holland uitgestuurd was in oorlogstijd. Met de Span jaarden en de Portugezen werd om het hardst gevochten om de we reldmacht. Mossel Een veel minder bekende gouver neur-generaal, die het ambt van 1750 tot 1761 bekleede, was Jacob Mossel uit Enkhuizen. In 1719 voer hij nog als lichtmatroos maar hij klom op tot hoogste man van de VOC. Mossel trof bezuinigings maatregelen om de financiën van de VOC te saneren. Tegelijkertijd verhoogde hij de salarissen om de corruptie in te dammen. De parti culiere handel poogde hij in te per ken en hij beeindigde de oorlog met de Javaanse vorsten. Maar on der Mossel werd de VOC-vloot in Bengalen op de Ganges verslagen door de Fransen en Engelsen. Had de VOC tot dan talrijke vestigin gen in India en de controle over heel Ceylon, nu eiste Engeland de hegemonie in India op. Oorlogen legden de scheepvaart lam en dat maakte het verval van de VOC on stuitbaar. De neergang van de VOC werd be spoedigd door een teruglopende markt die geenszins rechtvaardig de dat er zulke hoge dividenden werden uitgekeerd. Het kwam de VOC op een schuldenlast te staan waai- ze aan het eind van de 18de eeuw bijna onder bezweek. Een faillissement kon worden voorko men doordat de staat de compag nie met haar schulden en middelen overnam. Rob Bouber De VOC-vitrines zijn dagelijks te zien in het Rijksmuseum Amsterdam van 10 tot 17 uur. ver zijn gewicht is al zo veel 'gezegd. Maar over z'n muzikale (wicht? In het buitenland wel. Bill foley was blij met hem. Percy Sledge teeg tranen in zijn ogen toen hij hem "Joptreden. In Duitsland behoort hij liio'n jaar of dertig tot wat hijzelf stempelt als 'de kliek': de kring van iifenommeerde artiesten die noch »r elkaar noch voor het publiek ouwelijks meer een misser kunnen oken. En als ze dat onverhoopt toch «ner alleen als menselijker door '®rden beschouwd. In Nederland ligt dat een beetje anders voor Big John Russell. Terwijl hij toch een Nederlander is. hier al vanaf zijn veertiende (en dat is inmiddels zo'n dikke dertig jaar geleden) woont. Maar... misschien komt de erkenning voor hem nu ook hier. Wie zijn nieuwe (live-)CD 'Big John Russell, 30 years live in Europe' hoort kan niet anders dan door de knieën gegaan. Op enige schaal gebeurt dat al. De single van de CD, 'Point your fin-' ger' is bij de vele radiostations in Nederland goed ontvangen met als consequentie dat de plaat ook vaak wordt gedraaid. Russell is er blij mee. „Een hit helpt altijd. Hoewel ik moet zeg gen dat als je jonger bent je daar aan meer hangt. Je wilt het onmid dellijke succes, de onmiddellijke erkenning, je bent ongeduldig en je weet diep in je hart datje zo slecht nog niet bent. Maar dat wil je wel bevestigd zien." Om de sfeer van Russells muziek te bepalen een paar namen uit het genre waarin hij zich al die jaren al beweegt: Fats Domino, Otis Red ding, Little Richard. En wellicht voor nog beter begrip: Russell was de stem van Spooky in het duo Spooky and Sue die halverwege de jaren zeventig hits hadden met on der meer 'Swingin' on a star' en "You talk too much'. En altijd was er die eigen band met optredens vooral in het buiten land. Soul, reggae en rock and roll. Nog steeds heeft hij daarmee suc ces. Je zou je kunnen afvragen of er niet eens wat eigentijds repertoire bij zou moeten. Reacties „Dat vraag ik me ook af, maar ge loof me of niet: ik neem me dat ook wel eens voor aan het begin van een concert, maar ik kom er nooit aan toe. Ik probeer het wel, maar dan hoor ik aan de reacties dat het publiek dat andere wil. En denk niet dat het publiek alleen uit ouderen bestaat. Het verbaast mij ook. Laatst kwam er een meisje naar me toe dat zei: Mijn moeder vond het zo erg dat ze niet kon ko men. We zouden samen gaan. want ik ben een even grote fan als zij." „Ik denk dat het met het genre dat ik speel heeft te maken. Ik ben er langzamerhand van overtuigd ge raakt dat soul een klassiek genre is. Ik wist dat trouwens diep in mijn hart heel vroeger al. Je kunt je als je soul speelt niet permitteren een noot fout te spelen, je moet exact het juiste tempo aanhouden. Dat geldt voor alle musici met wie je op dat moment op de Bühne staat. Valt. er een uit het tempo, speel je een foute noot, dan valt het hele stuk in elkaar." „Je kan je dus weinig vrijheden permitteren. Je wordt gedwongen je niet modieus te gaan gedragen, kortom soul staat niet toe datje de eigenheid verloochent, omdat je zelf zou denken dat je met je tijd mee moet gaan en er daarom maar een paar zogenaamd moderne ar rangementen tegenaan moet gooi en. Waar ik nu zo blij om ben. is dat er een groot publiek, althans gro ter dan toen ik begon, dat weet te waarderen. En ik ben blij natuur lijk dat ik dat mag meemaken." „Toen ik jong was, was er de erken ning van groten in het vak. Ik was veertien toen ik werd gevraagd om met The Beatles in The Star Club in Hamburg te spelen. Kun je je dat voorstellen? Ik werd gehaald en gebracht, want de volgende dag moest ik weer naar school. Bill Ha ley, voor wie ik moest invallen, be dankte me. hoe ziek hij ook was. in zijn kleedkamer. 'Jij hebt mijn show gered', zei hij." „Het is toch niet meer dan logisch dat je op zo'n moment, als begin nend musicus denkt: de erkenning door het grote publiek komt ook onmiddellijk. Wat je vervolgens gaat doen is: telkens als je een plaatje hebt gemaakt bij de radio zitten en afwachten of het wordt gedraaid. Is dat niet het geval, dan zitje in zak en as." Armoedig „In feite is het emotioneel een ar moedig bestaan. Datje, zelfs als je volgens professionele maatstaven iets kimt. jezelf zo afhankelijk maakt van andere mensen. Aan de andere kant: het is inherent aan dit vak. Maar dat weetje niet als je jong bent. Dan denk je dat alle mensen het zelfde inzicht hebben als de mensen die je in je eigen vak ontmoet." „Je moet er ouder voor worden om te kunnen inzien dat het anders in elkaar steekt. Er zijn musici die hun leven lang alleen maar in ei gen kring worden gewaardeerd. Als je geluk hebt, maak je mee dat het getij keert. Ik prijs mezelf ge lukkig dat ik mag ervaren dat kwa liteit in wat je doet steeds meer gaat tellen." Els Smit Sleutelwoord kruiswoordraadsel: 37- 114-31- 110-80- 70- 34- 115. Schrijf uitsluitend het gevonden sleutelwoord op een briefkaart en stuur dit naar onze puzzelredactie. Uw briefkaart moet uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit zijn op het volgende adres: Puzzelredactie PZC Postbus 466 4380 AL VLISSINGEN Vermeldt uw naam, adres en woonplaats. De PZC stelt de volgende prijzen beschikbaar: eerste prijs een VW- bon van f50.—. Tweede, derde en vierde prijs een VW-bon van f25. De oplossing en de namen van de prijswinnaars vindt u in de PZC- bijlage 'Vrije Tijd' van volgende week. De prijswinnaars van de doorloper van vorige week zijn: Mw. C. Slaakweg-de Vos, Van Til- burghstraat 39. Driewegen (VW-bon 50.—): de drie VW-bonnen van 25.— gaan naar A. Jansen, J. Tooropstraat- 24 te Schoondijke. Y. H. van der Lugt, Meestoof 71 te Middelburg en A.P. v.d. Horst, A. Dekenstraat 28 te Vlissingen. De prijzen worden zo spoedig mogelijk toegezonden. 1 Indianenstam; 6 dun panne koekje; 11 pausennaam; 12 pa pegaai; 14 dik; 15 godsdienst; 17 waterdoorlatend; 19 deel v. h. oor: 20 kunstmatige insemina tie <afk.); 21 behoeftig: 23 hals doek; 25 voertuig; 26 verbin ding: 27 gedroogd gras: 29 af hangend deel: 31 enkelvoudig; 32 welpenleidster; 34 voordat; 35 haast; 36 vogel: 37 periodieke wind: 40 afslagplaats bij golf; 41 lof; 42 muurholte: 45 lus; 47 soort erwt: 49 spil; 51 ooruil: 52 helium (scheik.); 53 dof; 55 ake lig; 56 zwaardwalvis; 58 ge zichtsorgaan; 59 vouw; 60 eike schors; 61 boomvrucht: 62 cilin der; 63 geul: 65 wintersportarti kel; 67 vlekkenwater; 68 voeg woord; 70 voorschrift; 72 zilver (scheik.); 73 planten; 75 strijd macht; 78 iel; 80 elektrisch gela den deeltje; 82 goudgewicht: 84 brandstof; 87 kostuum: 89 tus sen (Fr.); 91 gelofte: 92 wending: 94 snaarinstrument: 95 lil; 97 van goede kwaliteit: 98 ijzerhou dende grond; 99 bestemming: 100 lidwoord; 102 vreemde munt: 103 titel; 104 jong dier. 106 voorzetsel: 108 windrich ting: 109 totaal: 110 familielid; 112 lievelingskostje; 114 beval lig; 115 ernstig. 1 Bijbelse naam; 2 reeds; 3 ker ker; 4 hoofddeksel; 5 achter; 6 muzieknoot: 7 wild zwijn; 8 troefkaart; 9 heilige (afk.i; 10 deel v. d. verhaal; 13 file; 16 bol gewas; 18 serre; 19 stuk stof; 20 specerij; 22 vruchtenbrij; 24 win- tervoertuig; 25 vrucht; 26 ent: 28 illinium (scheik.); 30 droogoven: 31 mijlpaal <afk.); 33 houtskool: 35 uiting v. verdriet; 38 sterren beeld; 39 schande: 41 wandver siering; 43 tennisterm: 44 jong konijn; 46 balspel; 47 het ge kookte; 48 nachtgewaad; 50 ont vangkamer; 52 uitroep v. vreug de; 54 speelgoed; 55 loofboom; 57 steen; 58 oktober (afk.): 64 go din v. d. vrede; 66 gering; 69 lor; 71 schrijfbehoefte; 74 buisje v. zacht metaal; 76 betrouwbaar; 77 trant; 79 schildersgerei; 81 te vredenstellen; 82 zangwijs; 83 hemellichaam; 85 luizeëi; 86 denkbeeld; 87 jongensnaam; 88 amfibie: 90 regeringsreglement; 93 eerwaarde vader (Lat.); 95 stuf; 96 wat; 99 schaapkameel; 101 draaikolk: 104 plomp; 105 boksterm: 107 rondedans; 109 selenium (scheik.); 110 deel v. d. bijbel; 111 motorschip (afk.); 113 voorzetsel. spelonkevenmens telefoonaraedom riemfortrittele almmeterbehalve kleiruneeeakker bonntitelvlarel uitgevertissute iradeegelantier teneureconoomma erosvanhgstoepa nodeeratooirlor keerlilbarettra abeelavalbleuaa neleenenveertig slingerkatapult Oplossing vrijdag s o m p r e r O t a ver t a 1 O r ede n a t e a r e b e m s b a m b O e 1 a t a 1 b u m r a e n u 1 i d e a a 1 d u i t O e r a 1 e r k e r s a r a k e r n s t r a s r u i t e r m i s O k e r 1 i n d e m a k a a k O O r HET gemeenschappelijke the ma van de Europa-zegels is dit jaar 'vrede en vrijheid'. De ze gels van het voor de Zweedse kust liggende Finse eilandenrijkje ALAND die 5 mei verschenen, at tenderen op Aland als gedemilita riseerd gebied in de Oostzee. In 1921 werd namelijk een conventie ondertekend, waarin werd be paald dat binnen de grenzen van Aland zich geen militaire troepen mogen bevinden. Op zegels in de waarde van 2,80 Fmark (oplage 450.000) en 2,90 Fm. (500.000) gesti leerde vredesduiven. DENEMARKEN heeft het 4 mei niet bij twee Europa-zegels gela ten, maar daar nog eens twee aan alle aspecten van deze lange en verschrikkelijke oorlog worden be licht. De vier zegels tonen achter eenvolgens: 3,75 kr.. de saluerende veldmaarschalk Montgomery in Kopenhagen (Europazegel); 5,00 kr., de bevrijding van de concen tratiekampen: 10.000 Skandina- viërs werden met witte bussen en vrachtwagens uit Duitsland ge haald (Europa-zegel); 8,75 kr., het droppen van containers met wa pens en explosieven voor het ver zet; 12.00 kr.. de ontsnapping van duizenden Deense joden via het zuiden naar Zweden. De 3,75 kr.-zegel zit ook in een boekje van tien stuks (37.50 kr.) en er is weer een postkaart versche nen. ook met de 3,75 kr.-zegel (prijs 4,75 kr.). DUITSLAND heeft op 5 mei ruim aandacht geschonken aan het ein de van de Tweede Wereldoorlog. Niet alleen met een van de twee Europa-zegels (vrede en vrijheid), maar ook nog met een velletje met twee zegels en met een velletje, waarin één zegel zit. De 100 pf.-Eu- ropa-zegel, die als randschrift heeft '1945 Ende des Krieges' is in bruinrood uitgevoerd met in het midden een kleine vierkante uit sparing waarin enkele soldaten door de schemering sloffen. Een mooie zegel. De andere Europa-zegel in de waarde van 200 pf. is uitgevoerd in blauw en toont enkel de twaalf sterren van de EU. Deze zegel heeft als randschrift 'Aufbruch nach Eu ropa'. Beide zegels zijn ontworpen door Ernst Jünger van wiens hand ook het velletje komt '50. Jahrestag der beendigung des Zweiten Weltkrie- ges'. Beide zegels van 100 pf. zijn bijzonder treffend. Ook hier heeft Jünger net als bij de 100 pf.-Euro- pazegel in egale kleurvlakken een vluchtelingen die met een oude kar. waarop de gezinsleden, naar hun vaderland terugkeren. Hier als tekst 'Vertreibung und Verlust der Heimat'. Het tweede velletje met een zegel van 100 pfennig herdenkt '50. Jah restag der Befreiung der Gefange- nen aus den Konzentrationsla- gern'. Op de zegel een tralie, ge knipt uit kampkleding, met daar op een kampnummer en verder een stuk prikkeldraad. Op de vel- rand namen van de kampen Auschwitz, Auschwitz-Birkenau, Auschwitz-Monowitz, Bergen-Bel- sen, Buchenwald, Dachau, Dora- Mittelbau. Flossenbiirg, Gross- Rosen, Herzogenbusch, Kauen. Klooga, Krakau-Plaszow. Lublin- Majdanek. Mauthausen, Natzwei- ler. Neuengamme, Ravensbrück. Riga, Sachsenhausen, Stutthof, Vaivara, Warschau und alle Ande ren. Verder verscheen 5 mei nog een 100 pf.-zegel ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het Deut sche Schillergeselschaft (motief: silhouet van de dichter Friedrich von Schiller (1759-1805), zijn hand tekening en het museum in Mar- bach) en een 100 pf.-zegel naar aan leiding van 150 jaar Vinzenz-confe- renties in Duitsland (portret van de Franse priester en ordestichter, de heilige Vinzenz von Paul (1581- 1660) en embleem). toegevoegd om de 50-jarige bevrij ding te herdenken. En dan nog. zegt. de Deense post. kunnen niet vierkantje uitgespaard met op de ene zegel rokende puinhopen en de tekst 'Zerstörung von Stadten und Dörfer' en op de andere zegel IN 'T KORT: Spanje: 3 januari, persm. zegels koning Juan Carlos, 19 ptas en 30 ptas; 20 januari, Spaanse film, 30 ptas, 'Belle Epo que' van Fernando Trueba 1955) en 60 ptas. 'Volver a empezar' van José Luis Garcia 1944): 25 ja nuari, 900 jaar stadsrechten voor Logrono, 30 ptas., gezicht op Lo- grono; 30 januari, velletje met. 130 ptas-zegel t.g.v. nat. thematische postzegeltentoonstelling Filatem in Granada, op de zegel een sneeuwster, een plantje uit de Sier ra Nevada; 9 februari, paddestoe len, 19 ptas, Coprinus comatus en 30 ptas, Dermocybe cinnamomea; 24 februari, mineralen, drie zegels van 30 ptas. met aragoniet, het mu seum Don Felipe de Borbón en do lomiet: 9 maart, dag van de postze gel. 30 ptas., 19de eeuws schild van een postkantoor in Madrid. Hero Wit foto G PD Big John Russell.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 39