Natuurlijke voeding is gewoon lekkerder Ik hou van eenvoud Welke kapper is geknipt voor de haar-Oscar? Plezier in het dagelijks eten vrije tijd ZATERDAG 20 MEI 1995 37 Ontwerper en culinair publicist Erik Herbst Coiffure Award i ls er in verband met voedsel ltermen worden gebruikt, afgeleid an het Griekse bios, leven, dan linken we aan 'natuur' en 'gezond': iologisch, biologisch-dynamisch aak ten onrechte bio-dynamisch tnoemd) en macrobiotisch. Maar die innen worden nogal eens door elkaar daardoor verkeerd gebruikt en men ieft vaak maar een vaag idee van wat voorstellen. 'Iets vegetarisch' denkt ;en dan. Maar daar hebben ze in «en niets mee te maken. De eerste tee staan voor een manier van iedsel produceren, de macrobiotiek jreen leefregel. Om met de macrobiotiek (een leefregel) te beginnen: het is een verzinsel van de Japanner George Ohsawa (1893-1966), die pretendeerde daarmee de mensheid gezon der en gelukkiger te maken. Als basis koos hij de oeroude Chinese yin-yang-leer; yin het vrouwelijke, yang het mannelijke, die sa men de wereld in stand houden. Volgens de ze leer behoren sommige soorten voedsel tot de yin-groep, zoals granen, bonen, groente, schaal- en schelpdieren, over het algemeen alles wat licht is. Andere zijn yang: vlees, vette en sterk gekruide gerechten. Nog altijd bestaat een klassiek Chinees menu uit af wisselend yin- en yang-gerechten, wat in we zen heel zinnig is. Ohsawa is echter op dit op zichzelf goede idee gaan doorfantaseren en deelde alle voe dingsmiddelen in als meer of minder yin of yang, vaak volstrekt willekeurig. Tomaten, paddestoelen en aubergines achtte hij yin; wortels, radijs en uien yang, honing is vol gens hem meer yin dan olijfolie, ananas zeer yin, appelen en aardbeien weer yang, edam mer kaas yang en kip yin. Ziekte Vitamine C, en dus ook rauw fruit, achtte Ohsawa ongezond. Een ernstige ziekte als leukemie meende hij in tien dagen met een macrobiotisch dieet te kunnen genezen, huidziekten door vrijwel niet meer te drin ken en nierziekten met rijstepap en ook al bijna geen drinken meer. Granen achtte hij ideaal voedsel, zelfs beschimmelde granen inooit gehoord van de zeer giftige graan- schimmel moederkoren?). Zo zit de macrobiotiek vol met onzinnige ad viezen. Naar wetenschappelijke maatstaven was Ohsawa een niet ongevaarlijk warhoofd en kan macrobiotiek tot ernstige schade aan de gezondheid leiden. Gelukkig is die mode vrijwel over. Van geheel andere orde is de biologisch-dy- namische landbouw. Ook deze heeft een wijsgerig stelsel als basis: de antroposofie van Rudolf Steiner, zoals die werd uitge werkt in 1924. Die houdt in, dat alles wat leeft - mens, dier en plant -, behoort tot een geestelijke, kosmische wereld, die wij niet mogen verstoren. Gewassen moeten worden geteeld in grond en klimaat waar ze thuisho ren, met dierlijke en groenmest van eigen bedrijf. Dier noch plant mag worden gefor ceerd om meer te produceren dan ze van na ture doen. Géén kunstmest, géén chemische bestrijdingsmiddelen. Alles moet zijn na tuurlijke gang gaan. waarbij men met wijs beleid rekening houdt met kosmische krachten, zoals de stand van de zon en de schijngestalten van de maan. Kleinschalig telen en fokken en liefderijk omgaan met al les wat leeft. Dieren leven zo veel mogelijk in vrijheid en krijgen natuurlijk voedsel. Zo zal men varkens houden als afvalopruimers: ze krijgen de wei die overblijft na het kaasma ken, en voor de verkoop minder geschikte groenten, aardappelen en granen. Technologie Ten slotte is er de biologische land- en tuin bouw, nuchter zonder filosofieën. Milieube lang staat voorop, geen chemische bestrij dingsmiddelen en geen kunstmest. Maar wel moderne technologie en geen kosmische r.atuurverbondenbeid zoals bij de biolo- gisch-dynamische landbouw. In de kassen van het Westland worden tomaten, kom kommers en paprika's niet in de aloude Moeder Aarde geteeld maar op een sub straat, bijvoorbeeld van steenwol, en van voedsel en water voorzien via buisjes, waar bij de hoeveelheden door de computer be stuurd worden. Maar wat ze krijgen is wel van natuurlijke herkomst. Voor de bestrijding van schadelijk gespuis, zoals bepaalde vliegjes, worden weer andere insekten, zoals de sluipwesp, ingehuurd, zo als dat ook in de natuur gaat: eten en gege ten worden. Zo werken natuur en techniek samen tot heil van het milieu. Maai- behalve dat is er nog iets, en dat is smaak, plezier in goed eten. In ons door prin cipes beheerste land komt genot wel altijd als laatste aan bod, maar mógen we ook ple zier hebben in ons dagelijks voedsel? En voedsel, dat met respect voor de natuur wordt voorgebracht, smaakt betei. of het nu een karbonaadje, een ei of een radijsje is. La ten we dat toch nooit vergeten. Wina Born Het is een bijzondere jongen raet een Dik Trom-achtige ltstraling. Blos op de wangen, :ippe sjaal en een onderkin die "rraadt dat de geneugten des *v'ns aan hem welbesteed zijn. I": Mk Herbst: fysiotherapeut in Zwolle, culinair publicist, wichelroede-expert en ontwerper. Mie laatste hoedanigheid wantwoordelijk voor de wgenaamde 'zitfitkruk' of 'olkenkruk', „een kruk die eruit "et als een wolk en zit als een wolk". Rugklachten worden er %ns Herbst door verminderd ia wel voorkomen. Aandacht o 'tor een man die 'constant bezig In de cocktail aan bezigheden die Erik Herbst (43) erop na houdt, vormt de 'wolkenkruk' het nieuwste idee dat is opgebor reld. Zijn inzet is bescheiden: „Ie dere Nederlander moet zo'n krukje hebben." Het ontwerp oogt opmerkelijk. Een glooiende kom op het zit vlak, drie ronde poten en één vierkante. Blank ongestoomd beukehout. „Ik heb tien jaar naar die vorm gezocht, het in de prak tijk uitgeprobeerd. Je kijkt hoe spieren aanspannen. Dat kun je heel goed meten." „Iedereen, lang of kort. zoekt zijn eigen zithouding. Je voelt het ef fect in een paar minuten. Mensen gaan zitten en zijn verbaasd. De doorbloeding verbetert, je krijgt rust in je rug en warmte in rug en nek. De moeheid trekt weg. De vorm van het krukje dwingt spie ren anders te gaan staan." Geschikt voor huis. kantoor, theater en aula's. Het blad VT Wonen is al door de bocht. „De hele redactie heeft erop gezeten. Laaiend enthousiast. Zij brengen de kruk als voordeel-aanbieding op de markt." Organisch Dat kost zeker wel een paar rug gen? „Honderdvijfennegentig gulden als aanbiedingsprijs via VT Wonen. Met name de kom, die met een speciaal mes moet wor den uitgesneden, is kostbaar. Die kom is wel wezenlijk voor het in één keer het idee: dezelfde mensen die naar fantastische res taurants gaan, kijken ook naar fraaie tuinen." In 1990 verschijnt 'Keukenho ven' over dertig restaurants in Nederland en België, met foto"s, recepten, interieurs, tuinen en een beschrijving van de omge ving. Herbst kan dankbaar ge bruik maken van zijn ervaringen als culinair publicist. „Ik schrijf j veel rapporten voor diverse res- taurant-gidsen." De schrijverij levert weer op drachten op voor interieur-ont werpen. Restaurant-houders die eens wat anders willen. Erik trekt er op uit met pen, papier en pot lood. Maakt een eisenlijstje, be kijkt de keuken, het gebouw en de omgeving. Praat met betrok kenen. „En dan ga ik schetsen. Het borrelt er uit." Wichelroede Herbst heeft naast 'Keukenho ven' ook een honderdtwintig pa gina's tellende publicatie over wichelroedelopen op zijn naam staan. Samen met een studie vriend geschreven onder de pseu doniemen Van Heerde en Van Tuil. Wichelroedelopen? „Op vakan tie in Engeland ben ik ermee in aanraking gekomen. Iemand vroeg of ik ook even wilde 'lopen' omdat hij een waterput moest slaan. Toen heb ik onderzoek ge daan. De strekking van het boek is dat iedereen, als je het goed doet, in no-time wichelroedelo pen kan leren. Wil je het probe ren? Doe het maar! We deden het ook op feestjes. Wat is er nou leu ker dan zo'n meute midden in de nacht rond te laten lopen." „Slechte plekken in je huis, ver storing van electro-magnetische velden, gewone mensen kunnen ze met een wichelroede opspo- i ren. Echt. je moet het alleen vol gens de juiste richtlijnen doen." Het is allemaal in één mens ver- i enigd: de fysiotherapeut (gespe cialiseerd in cara-patiënten en het behandelen van musici), de schrijver, de ontwerper. Momen teel is hij druk bezig met de aan leg van een tuin bij zijn boerderij in het Zuiddrentse Fort (ooit de doorwaadbare plaats in de rivier De Reest). Uiteraard naar eigen ontwerp. Het recept voor zoveel bezigheden: „Efficiënt met je tijd omgaan en overal ontzettend veel lol in hebben." Het resultaat is er soms maar zo. „Het kan midden in de nacht ge- j, beuren. Dan flitst het door me heen. zet ik iets op papier en staat het ontwerp er gelijk defini tief." Joop Offringa Jeroen Gelderblom heeft bij zijn Avant-gardemodel ingehaakt op retro- punk, want de hanekam komt volgens hem weer helemaal terug. foto G PD ontwerp, je glijdt niet weg. hebt houvast." Niet alleen de kom. ook het zit vlak is apart. Eën vierkante hoek en veel rondingen. Herbst: „In mijn ontwerpen gebruik ik altijd organische vormen." Organisch? „Golvende, bewegende vormen. De natuur, de bomen zijn ook nooit recht, er zit altijd beweging in. Maar elke ruimte heeft altijd wel één vierkante hoek. Daarom zit die rechte hoek erin, zodat het model zich niet laat verkleinen in de ruimte." De achtergrond van Eriks ont- werp-drift is eenvoudig. Gene tisch gezien zijn er enige gelijkge stemde familieleden en hij stu deert zelf behalve psychologie ook architectuur, voordat uitein delijk de studie fysiotherapie wel wordt afgerond. „Uit mijn architectuur-studie, een jaar in Milaan, stamt de inte resse voor interieurs, ramen, ter rassen en tuinen. Ik breng kijklij- nen aan. Neem bijvoorbeeld het terras van het Amstelhotel in Amsterdam. De gevel van dat ho tel is heel dominant. De blik van de mensen moest naar het water geleid worden. Daar heb ik door mijzelf ontworpen obelisken van zo"n kleine twee meter voor ge bruikt, van roestige scheepshuid. De mensen kijken via de obelis ken naar het water, dat zijn dus kijklijnen. Je moet zorgen dat het geen chaos wordt. Schilderijen zet ik vaak op de grond omdat ze soms helemaal geen lijst nodig hebben. Dan is de muur al een lijst. En niet op sta- maar op zi thoogte hangen. Je zit toch meer in de kamer?" Herbst houdt van eenvoud. „Na tuurlijke materialen. Die oude scheepshuid oxydeert aan de buitenkant en valt uiteindelijk weer terug naar het oer-element ijzer. Ik gebruik nooit kunststof. Het materiaal geeft de verbin ding met mensen en de natuur aan." Keukenhoven De verhouding fysiotherapie en ontwerpen schat hijzelf op „vier zesde in mijn Zwolse praktijk en twee zesde voor de rest. maar het wisselt ook wel eens." „De rest" is niet alleen maar ontwerpen. Erik Herbst heeft inmiddels twee boe ken op zijn naam staan. Om te beginnen 'Keukenhoven', een monumentaal uitgevoerd werk over restaurants en hun tuinen. „Bij mijn ouders kwamen altijd veel gasten over de vloer. Dan werd met z'n allen gekookt. Op vakantie gingen we in Frankrijk de bekende adressen af. Vanaf mijn zeventiende heb ik bij be roemde keuken-chefs als vakan tiehulp gewerkt. Begonnen met aardappels schillen en zo verder. Vanuit die kook-achtergrond en het ontwerpen van tuinen kwam De Coiffure Award wordt gezien als de Oscar voor de kappers. Meer dan 800 kappers dingen dit jaar mee naar wat wordt beschouwd als de belangrijkste onderscheiding in de kappersbranche. Uit ruim 2100 haarmodefoto's zijn 62 deelnemers genomineerd. Elf kappers en een team gaan uiteindelijk met een prijs naar huis in categorieën als Avant-garde, Newcomer of the Year (zeg maar: de debutant van het jaar) en Beste regio kapper. Nieuw dit jaar is de Team Award. Door het grote aantal inzendingen boog dit jaar eerst een Nederlandse vakjury zich over de ingezonden foto's. Deskundigen op het gebied van fotografie, styling, visagie en een aantal vakgenoten maakten een voorselectie. Daarna pas kreeg een internationale vakjury de genomineerde foto's onder ogen. Onder voorzitterschap van de Engelse topkapper Trevor Sorbie zijn twaalf winnaars gekozen die morgen, zondag, in Hilversum bekend worden gemaakt tijdens de vierde editie van de Coiffure Award. Dat je met behulp van een fon duebord een fantastisch kap sel kunt creëren, bewijst Team Hans Snels uit Berkel en Roden rijs. „We hebben de kleurtjes eerst op een palet gespoten, maar die lie pen er steeds af. Fondueborden, met drie vakjes, zijn echter per fect," zegt aanvoerster Audrey van Kooy die een gooi doet naar het da- mes-regio-kapsel. Hield ze zich tij dens vorige edities van de Coiffure Award aan de richtlijnen van de or ganisatie. dit keer dingt ze mee met haar eigen 'huislijn' voor het voorjaar en de zomer. Nadat met het mes het model is gesneden, krijgt, het kapsel een behandeling met zogeheten Picasso-colors waarbij drie tinten koper in het haar worden gekamd. Audrey is zeer te spreken over deze mélange van kleuren. „Je hebt ten minste niet één geverfd hoofd," al dus de haarstyliste. Als speciale actie voor de klanten wordt de Pi casso kleurtechniek ook met blond- en bruinschakeringen gele verd - om het kapsel een zonnig ac cent te geven óf om de eerste grijze haren te verbergen. De inzending van Team Hans Snels is met opzet commercieel aangepakt. Behalve een korte lijn zijn er opsteek-kapsels gefotogra feerd in combinatie met huishou delijke klusjes en attributen uit de jaren '60, waaronder borstels 'van Lola', afwasteiltjes en plastic was manden. Het draait namelijk niet alleen om het kapsel bij de Coiffure Award, ook de styling en de visagie worden beoordeeld. Ruig Volgens de kapster, die drie keer eerder is genomineerd ('dus het wordt onderhand tijd'), hebben haar klanten geen boodschap aan avant-garde foto's. Daar kun je in de salon en in de etalage niets mee. Iemand van 16. maar ook van 50 jaar moet zich door de foto's aan gesproken voelen, legt Audrey uit. De finish-techniek ofwel de kleur en de manier van drogen bepaalt Erik Herbst: „Ik heb overal ontzettend veel lol in." uiteindelijk de look. waarbij ze voor iemand van 16 een 'lekker ruig' kapsel in gedachten heeft. „We kunnen ook heel veel met lang haar", vervolgt de kapster. „Meestal doen we zelf voor wat de mogelijkheden zijn. want we heb ben ook allemaal lang haar. Bij klanten spreekt zo'n benadering veel meer aan dan een kapsel van zomaar een model." Audrey is vier jaar geleden toege treden tot het Team Hans Snels: „We doen niet of nauwelijks mee aan wedstrijden, wel aan presenta ties van ons werk. Onder de vleu gels van de Nederlandse Kappers- cfrganisatie gaan we op toernee om onze behandelingen te promoten-, variërend van massage- en was- tot kuurtechnieken ofwel de super verwenmethode, compleet met handddoeken uit de magnetron. En van onze hoofdhuidmassage ga je totaal onder zeil." Het winnen van een Coiffure Award is volgens Audrey de kroon op je werk. Het is de beloning van 'waar je mee bezig bent', al gaat van de Engelse verkiezing, waarbij je gekozen word tot Hairdresser of the Year, meer aantrekkings kracht uit. „Maar met een Award zou ik dolgelukkig zijn, hoor. Ik zit in een fout rayon, gezien het aantal grote namen op kappersgebied dat hier actiefis, dus het zou heel leuk zijn als een boerinneke uit Berkel zou winnen." Retro-punk Jeroen Gelderblom van Aloxi Kappers in Rotterdam-I Jsselmon- de doet voor de eerste keer mee aan de Coiffure Award-verkiezing. Het vinden van het 'totaalconcept' vond hij het moeilijkst. Omdat de Britse hairdressers toonaange vend zijn. heeft hij zich laten leiden door de Engelse vakbladen en tijd schriften. Het herenkapsel voor de nationale kappers wedstrijd is met opzet klassiek gehouden ('dat vind ik toch wel mooi"), bij de categorie avant-garde heeft hij ingehaakt op retro-punk, want de hanekam komt volgens hem weer helemaal terug. Na vijfjaar bij zijn vader als kapper te hebben gewerkt, die al dertig jaar in het vak zit, is Jeroen voor zichzelf begonnen. „Met het ge wone wedstrijdkappen val je veel eerder door de mand. Ik doe nu tien j aar mee. ik zit ook in de natio nale equipe die volgend jaar naar Amerika gaat. Daarbij gaat het puur om de techniek. Dit is meer kunst, dan met haar bezig zijn." Ook Fox Intercoiffure is doorge drongen tot de laatste ronde van de Coiffure Award-verkiezing. „De Team Award is de mooiste award, vinden wij", zegt kapper Frank van Idsinga, „want het zou een be loning zijn van ons allemaal." Een echte mode is er op dit mo ment niet volgens de medewerker van Fox Intercoiffure, de trend is 'van alles een beetje'. „Dat vinden we wel zo prettig", vindt hij, „want dat zie je tenminste geen stereoty pen op straat." „De Award heeft in ons wereldje veel waarde", aldus Frank, „onge veer dezelfde als de Oscar heeft voor de filmwereld. Alleen al door genomineerd te worden, ben je goed bezig. En voor de consument is het de meest in het oog springen de prijs." foto G PD Ellen Scholtens De potstal van de biologisch-dynamische boerderij Ter Linde, voorheen Cultuurmaatschappij Loverendale, in Oostkapelle. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 37