zc
Variaties
op een
wc-borstel
Een metselbox voor de particulier
Sportief rijgedrag
met onhandige details
Ontwerpwedstrijd van de Hema
Mega Tjaffer pickup
vrije tijd
35
hypotheken
ZATERDAG 20 MEI 1995
Ïet is een vies ding, het verkleurt en is moeilijk schoon te maken. De borstelharen zijn
niet stevig genoeg en de houder komt mee naar boven als de borstel wordt opgepakt,
[ndaarmee is de onvrede van de gemiddelde consument over de wc-borstel samengevat...
Heden voor de Hema om de wc-borstel als onderwerp te nemen voor achtste
ontwerp'wedstrijd van het grootwinkelbedrijf. Het moest een borstel worden om 'mee
voor de dag te komen'; practisch, duurzaam en aantrekkelijk om te zien. Dit leverden 128
inzendingen op van studenten van opleidingen (industriële) vormgeving. Het ontwerp 'La
rrille', een spiraalvormige 'borstel' zoals de naam al doet vermoeden, van Henk
[rselmann werd bekroond met de eerste prijs.
Advertentie
In ieder huishouden is er zeker
één te vinden. Een alledaags
ding waar niemand echt mee voor
de dag durft te komen. Op donkere
plekjes achter de wc-pot zijn ze te
vinden. In de herfst naast griezels
van spinnen, zomers naast een ver
dwaalde mier. De wc-borstel slijt
zijn leven in de anonimiteit. Een
triest bestaan, want haast ieder
een vindt hem vies en regelmatig
met je kop door de wc-pot gehaald
worden is ook niet benijdenswaar-
De Hema nam dit jaar die vermale
dijde pleeborstel als uitgangpunt
voor de achtste ontwerpwedstrijd.
De opdracht was om een wc-bor
stel te ontwerpen die zowel prac
tisch als duurzaam is en er ook nog
aantrekkelijk uitziet. Want op al
die punten scoort de huidige wc-
borstel laag. De consument vindt
de borstel over het algemeen onhy
giënisch, moeilijk schoon te ma
ken. De borstelharen zijn niet ste
vig genoeg en slijten snel. En als
toppunt van ellende komt de hou
der mee omhoog als de borstel
wordt gepakt. Kortom komer en
kwel rond de 'plee-boy'.
Spiraal
De jury kende unaniem de eerste
prijs toe aan het ontwerp La Vrille,
dat letterlijk spiraalvlucht bete
kent, van Henk Urselmann. Hij is
bezig aan zijn laatste jaar van de
Academie voor beeldende Kunst
in Enschede. Urselmann kwam tot
de conclusie dat alle klachten
rondom de wc-borstel vooral wor
den veroorzaakt door de borstel
haren. Om dat op te lossen koos hij
in zijn ontwerp voor een open spi-
raalveer van slijtvaste en elasti
sche kunststof met een houder van
essenhout. Het plateau waarop de
'borstel' staat is van acrylglas.
„Door de spiraalvorm is het moge
lijk om de binnen- en buitenrand
gelijktijdig te reinigen. Bovendien
heeft de flexibiliteit van de spiraal
als voordeel dat de borstel zich aan
de vorm van het toilet aanpast,"
aldus Urselmann.
De jury zag La Vrille 'absoluut als
aanwinst voor het kleinste kamer
tje, verrassend en in wezen heel
eenvoudig'. Binnenkort wordt be-
keken hoe de borstel in het assorti
ment van de Hema kan worden op
genomen.
De tweede prijs ging naar Muske
tier 1 van Rene Jansen, student
aan de AIVE in Eindhoven. Hij ziet
zijn ontwerp als een 'elegant stuk
gereedschap'. Het borstelgedeelte
is een stuk kleiner dan gebruike
lijk. De verbinding tussen borstel
en handvat bestaat uit glasfiber,
waardoor je met de borstel de wc
kunt 'schoonzwiepen'. Zijn ont
werp is geïnspireerd op de vorm
van een floret van een musketier.
Het geel-zwarte ontwerp Manus
van Martijn Ritzema, eerstejaars
student 3D Design aan de Hoge
school voor de Kunsten in Arn
hem, was goed voor een gedeelde
derde prijs. Randjes en naden ont
breken bij zijn inzending, zodat
vuil zich daar niet kan hechten. De
borstel wordt op de houder 'ge
prikt'.
Een derde prijs werd eveneens toe
gekend aan de Tuimelaar van
Harm Harms, eveneens studerend
aan de Hogeschool in Arnhem. Hij
liet zich leiden door de beweging
van een tuimelaar: „De steel heeft
een dansende kromming en nodigt
uit tot pakken."
Kraanvogel
Opvallend was de inzending van
Mare de Vree, Orvi genaamd, wat
staat voor Organische Vitaliteit.
Een weinig practisch ontwerp,
maar fraai om te zien. Als de bor
stel zich in de houder bevindt lijkt
het geheel op een kraanvogel.
Met de jaarlijkse ontwerpwedstrij-
Orvi kreeg een eervolle vermelding.
den wil de Hema studenten de
kans geven practische ervaring op
te doen. Daarnaast wil het groot
winkelbedrijf de belangstelling
voor vormgeving in het algemeen
een stimulans geven.
De eerste drie wedstrijden, die nog
tweejaarlijks werden gehouden
hadden respectievelijk baby eet-
en drinkgerei, regenkleding en een
werklamp tot uitgangspunt. In '89
90 werd de wedstrijd een jaarlijks
terugkerend element. Toen werd
ook besloten voortaan de winnen
de ontwerpen op te nemen in het
Hema-asortiment. Nicolaï Carelse
behaalde dat jaar met zijn fluitke
tel Le Lapin de eerste plaats. De
ketel werd, en is nog, een succes.
Carels heeft inmiddels voor de He
ma een waterkoker onder dezelfde
naam ontworpen en een pannen-
set, Robin genaamd. De daarop
volgende winnende ontwerpen, de
klok Gnomon, de nacht- en
thuiskledinglijn Natures Shield en
de tientjestaart werden eveneens
in het assortiment opgenomen.
Tot 17 juni is een selectie van 55 in
zendingen van wc-borstels geëx
poseerd in Sonsbeek Art&Design
in Arnhem.
Annemarie Zevenbergen
Met de Kappa vertegenwoor
digt Lancia de Fiat Auto
groep in de klasse van ruime,
comfortabele zaken-limousines.
Hij geldt mede als opvolger voor
de Fiat Croma, die niet vervan
gen zal worden.
Een test van de Kappa met tur
bodieselmotor, de zakenauto-
versie bij uitstek. Een tegenval
ler is de te sportief-stugge vering,
een sterk punt de meer dan uit
stekende wegligging en prima
remmen. Waar tegenover een ge
voelloze besturing staat, in rijge
drag twijfelt de auto dus tussen
comfort en sportiviteit. Terwijl
comfort de boventoon zou moe
ten voeren neigt zelfs de diesel
motor naar de sportieve kant.
Verbazend bij een gloednieuw
motorontwerp is dat Fiat niet
meteen voor zuinige directe die
selinjectie koos. De vijfcilinder
Kappa-diesel heeft moderne
electronische injectieregeling en
een trillingdempende balansas,
maar klassieke indirecte inspui
ting. Hij moet bij de koude start
zelfs ouderwets lang voorgloeien
tbij directe injectie niet nodig).
De balansas weet trillingen bij
stationair draaiende motor niet
geheel te onderdrukken, rijdend
loopt de vijfpitter wel mooi rus
tig. Aan vermogen komt het 91
kW/124 pk sterke aggregaat niets
tekort, met hoog tempo reizen
ligt hem uitstekend. Maar bij
laag toerental geeft de turbo niet
thuis, voornaam rustig voortglij
den gaat minder soepel. Tijdig
schakelen dus, waarbij de scha
keling gelukkig precies en mak
kelijk werkt. Het brandstofver-
De nieuwe Lancia Kappa heeft verschillende gezichten.
bruik kwam op 1:13, lang niet gek
voor zo'n grote auto.
Evenals zijn voorganger doet de
Kappa niet aan protserig ver
toon. Een enkel stukje chroom
geeft een voornaam accent, maai
de lijn van de auto is erg beschei
den. Hij lijkt van buiten helemaal
niet groot. Binnenin blijkt de
achterbank het mooiste plekje,
met volop ruimte, prettig diep
geprofileerd en riant bemeten.
Bescheiden
Voorin konden we geen geheel
bevredigende zitpositie vinden,
doordat stuurwiel en pedalen te
dicht bijeen staan. Lengte- en
hoogteverstelling op het stuur
foto G PD
plus in hoogte verstelbare stoel
brachten geen uitkomst.
Onhandig is, dat het dashboard
ver van de bestuurder weg buigt.
Dat geeft een extra ruime indruk,
maai- brengt ook diverse bedie
ningsorganen buiten handbe
reik. De interieurafwerking is wel
uiterst verzorgd, tot aan beklede
kaartenvakken in alle portieren.
Ook de zorgvuldig afgestemde
vormen en tinten zijn een toon
beeld van Italiaans gevoel voor
stijl. Het middenconsole met ne-
phout verfje valt daarbij wat uit
de toon.
Bagageruimte
Een 'high-tech' display daarin
geeft de instelling aan van de kli
maatregeling met drukknopbe
diening, en kan een uitgebreide
functie- en onderhoudscontrole
weergeven. De bediening van de
klimaatregeling wordt er helaas
niet praktischer mee. De kof
ferklep opent alleen met de sleu
tel of een drukknop in het dash
boardkastje. Op de inhoud van
de bagageruimte valt niets aan te
merken. De achterbank kan niet
omklappen, er zit wel een skiluik
in.
De Lancia Kappa toont verschil
lende gezichten. Van buiten za
kelijk en ingetogen, van binnen
fraaie Italiaanse elegantie. Een
merendeels, maar niet op alle
punten, sportief rijgedrag gaat
samen met een aantal onhandige
details. Veel ruimte, een zeer de
gelijk gevoel en de prijs plaatsen
hem in een hoge klasse. De goed
koopste Kappa kost 60.000 gul
den, de geteste turbodiesel f.
69.950.
Dat plaatst hem boven de felst
bevochten zakenautoklasse rond
55.000 gulden, en net onder het
niveau van directiewagens als
een BMW 5-serie en Mercedes E-
klasse. Ook wat dit betreft dus
geen vlees en geen vis. Voor de
topklasse heeft de Lancia te wei
nig harmonieuze eigenschappen,
als modale zakenauto is hij te
duur. Maar met wat doorontwik
keling kan het een topper worden
- het is tenslotte pas het eerste
model van een nieuwe generatie.
Peter Fokker
V-Particulier die op zaterdag een
wvriende metselaar heeft
^gd een klusje voor hem te doen,
''"iet meer te klungelen met zakjes
"'en-klaar cement en een
Jtrs'ang in een oude teil. Of nog
'8e|", één deel cement, één deel kalk
édelen zand. Hij kan nu - net als
'""nemer - een (beperkte)
felheid metselspecie laten komen,
«uur verwerkbaar blijft.
Tn Twente en de Oost-Achter-
Ahoek is vorige week een proef ge
start met de metselbox voor parti
culieren. Bij een tiental bouwma-
terialenhandels kan de particulier
^oor 165 gulden een kartonnen
doos halen, die thuis uitvouwen en
doorzien van een plastic zak. Op
het door hem gewenste tijdstip
komt een vrachtwagen een kwart
kuub metselspecie brengen en
eventueel later bijvullen. Maar
niet op zaterdag of zondag. Want
de cao voor de betonmortelindus-
trie staat niet toe dat er in het
weekeinde cement wordt uitgere
den.
De metselbox, zoals de achthoe
kige kartonnendoos heet, is een
inititatief van Metselmix, de ver
eniging van zo'n vijftig producen
ten van gebruiksklare metselspe
cie. „Vanuit de bouwmaterialen-
handel kregen we de vraag of we
als organisatie een oplossing kon
den bedenken voor particulieren
die bijvoorbeeld een kwart kuub
cement nodig hebben voor zo'n 750
stenen", zegt bestuurslid Hennie
Ardesch van Metselmix. Hij is
commercieel directeur bij de Be-
toncentrale Twenthe in Hengelo.
„Dat leek ons wel iets. Want de
particulier kan niet bij ons terecht.
We leveren alleen grote hoeveelhe
den aan de professionele markt.
De particulier moet naar een
bouwmaterialenhandel en koopt
daar 17 zakken kant-en-klaar ce
ment van 25 kilo om een kwart
kuub metselspecie te kunnen ma
ken. En dat is veel werk op zater
dagochtend".
Opvouwbaar
Ardesch zocht namens Metselmix
contact met het Innovatiecentrum
Overijssel, die het probleem voor
legde aan de verpakkingsonderne
ming Orko-pak in Zwolle. Dat be
drijf ontwikkelde een opvouwbare
sterke doos en de metselbox was
geboren.
Tegelijkertijd liet Metselmix door
studenten van de Hogeschool En
schede onderzoeken hoe groot de
behoefte is aan een dergelijke op
lossing. Volgens Ardesch waren de
reacties van zowel de handel als de
particuliere metselaar enthou
siast. „De handel hoeft geen voor
raden cement meer aan te houden,
maar kan volstaan met een stapel
tje dozen. Zodra een klant zo'n
doos heeft betaald, gaat er een fax
naar het betonbedrijf in de buurt
en de metselmix wordt ge
bruiksklaar geleverd".
Voor de leveranciers is er het grote
voordeel dat ze hun wagens voor
taan ook op vrijdagmiddag nog
volop kunnen inzetten. Aanne
mers willen zo kort voor het week
einde geen metselmix meer, terwijl
de particulier er juist voor de vrije
zaterdag behoefte aan heeft. ..Een
week geleden zijn in Hengelo de
eerste folders verspreid en al de
volgende dag kwamen de eerste
bestellingen", zegt Ardesch.
Direct na de bouwvakvakantie zal
de metselbox worden geïntrodu
ceerd in de rest van de provincie
Gelderland en voor het eind van
het jaar is de doos (en de ge
bruiksklare metselspecie) in heel
Nederland te koop. Dan ook zullen
volgens Ardesch grote ketens van
doe-het-zelf zaken de box in hun
assortiment opnemen.
Jan Smit
DE NATIONALE
I op eenzame
HYPOTHEEKBEURS ^OOgte,
..voor hypotheekadvies of bemiddeling
boven de grijze middelmaat
Goes, Vlasmarkt4, tel. 01100-51588
Middelburg, Lange Geere 153. tel. 01180-29828
Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900
Zierikzee, Korte St. Janstraat 8, tel. 01110-20124
BEL GRATIS: 06-0996688
De meeste geldverstrekkers hebben de hypotheekrentetarieven ver
laagd. Enkele geldverstrekkers hebben de ruimte op de kapitaal
markt echter nog steeds niet doorgegeven in de vorm van een renteverla
ging.
rentepercentages
Hypotheekrente netto werkelijke
per
rente
afsluit
opgave
rente bij fiscale
16 mei 1995
vast
provi
bank
besparing
van
gedu
sie in
constant
rende
37.65%
50%.
ABN AMRO
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,50
4,11
2,66
spaarhyp.
10 jr.
1,00
8,20
4,58
3,03
spaarhyp.
15 jr.
1,00
8,50
4,79
3,19
ann. hvp. variab.
1,00
6,30
4,19
3,36
ann. hyp.
5 jr.
1.00
7,30
4,84
3,88
ABP
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,30
4,00
2,38
spaarhyp.
10 jr
1,00
7,80
4.33
2,84
spaarhyp.
15 jr.
1 00
8,10
4,54
3,00
ann. hyp
5 jr.
1,00
7,10
4,71
3,78
ann. hyp.
10 jr.
1,00
7,60
5,04
4,04
Aegon
spaarhyp
5 jr.
1,00
7,20
3,96
2,56
spaarhyp.
15 jr.
1,00
8,20
4,63
3,09
Amev
zorg-vrij-hyp.
5 jr.
1,00
7.70
4,29
2,81
Levensverz.
zorg-vrij-hvp.
15 jr.
1.00
8.50
4,84
3.25
Bouwfonds
spaarv.hyp.
5 jr.
1.00
7,40
4,09
2,65
Combinatie
spaarv.hyp.
10 jr.
1,00
8,10
4.56
3.02
spaarv.hyp. variab.
1,00
7,90
4,42
2,92
Centraal
spaargar.hyp
5 jr.
0,25
7,50
4.08
2,64
Beheer
spaargar.hyp. 15 jr
0,25
8,60
4,82
3,23
CVB
spaarhyp.
•5 jr.
1.00
7.20
3,88
2,47
ann. hyp.
10 jr.
1,00
8,10
4.50
2,96
spaarhyp.
2 jr.
1,00
6,20
4,12
3,31
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,10
4,71
3,78
Delta Lloyd/
hyp.tot.plan
5 jr.
1,00
7,30
4,03
2,61
Leven
hyp.tot.plan
15 jr.
1,00
8,40
4,77
3,19
Direktbank
besp.dir.hjfp.
5 jr.
1,00
7,90
4,42
2,92
GWK-bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,40
4,09
2,66
ann. hyp.
ljr.
1,00
5,90
3,93
3,16
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,20
4.78
3,83
Nationale
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,30
4,03
2,61
Nederlanden
spaarhyp.
15 jr.
1.00
8,20
4,63
3,08
ÏNGJjank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7.30
4.11
2,66
spaarhyp.
10 jr.
1.00
8,20
4.58
3,03
ann. hyp.
0/1 jr.
1,00
6,40
4,25
3,41
ann. hyp.
5 jr.
1.00
7,50
4,97
3,99
Postbank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,40
4.08
2.65
spaarhyp.
5/7 jr.
1,00
7,70
4.28
2,80
spaarhyp. 10/12 jr.
1,00
8,40
4,75
3,18
ann. hvp.
2 jr.
1.00
6,40
4,16
3,33
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,20
4.68
3,74
Rabo
sp.opt. hyp.
3 jr.
1.00
7,30
3,99
2,57
sp.opt. hvp.
10 jr.
1,00
8,20
4,61
3,06
ann. hyp. variabel.
1,00
6,90
4,58
3,67
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,40
4,91
3,94
REAAL
spaarv.hyp.
5 jr.
1,00
7,30
4,03
2,61
Hypotheken
spaarv.hyp.
10 jr.
1,00
7,80
4,36
•2.87
VSBbank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,90
4,43
2,93
Westland Utr. lage last.
7 jr.
1,00
7,70
4,28
2,80
lage last.
15 jr.
1,00
8,40
4,75
3,18
Zwolsche Alg. hyp.-gar-plan
5 jr.
1,00
7,70
4.16
2,67
hyp.-gar-plan
10 jr.
1,00
8,20
4,50
2.94
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
nationale hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is geba
seerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-per-
centages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad
150.000.-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-
percentages gelden. Bij andere hypoteekbedragen wijkt de nwr bij een
aantal instellingen enigszins af.
(Advertentie)
Voor de gunstigste rente en de beste
voorwaarden belt u gratis 06-0221415.
Rentevoorbeeld: met 1 jaar rentebe
denktijd 5.75%. Gratis omzetten naar
langere rentevasteperiode. Voor onaf
hankelijk hypotheekadvies belt u De
Graaf Assurantiën in Middelburg.
O CD 5
i rn
- Hl ^3 l
1
P 3
De importeur van het Franse inerk Mega zetelt in Friesland en de
spreekwoordelijke Hollandse nuchterheid en soberheid kenmer
ken zijn aanbod. De nieuwste toevoeging is een zelf ontwikkelde pic-
kupversie van de Mega Tjaffer, gebouwd op basis van Citroen AX tech
niek.
Gezien de eenvoudige en makkelijk aan te passen opbouw van de Tjaffer
is 'ontwikkeld' misschien een zwaar woord De pickup ontstaat door een
scheidingswand te plaatsen in de kunststof carrosserie, naar wens met of
zonder ruit erin. De pickup kan op personen- of bedrijfswagen-kenteken
geleverd worden.
Het is de lichtste bedrijfswagen op de Nederlandse markt, dat kost dus
weinig houderschapsbelasting. De auto zelf is er vanaf f. 22.975 exclusief
BTW. Er is keus uit benzinemotoren van 1,1 en 1.4 liter en een 1,5 diesel.
Binnenkort is vierwielaandrijving mogelijk, samen met de 1.4 benzine
motor. foto G PD