zc Variaties op een wc-borstel Een metselbox voor de particulier Sportief rijgedrag met onhandige details Ontwerpwedstrijd van de Hema Mega Tjaffer pickup vrije tijd 35 hypotheken ZATERDAG 20 MEI 1995 Ïet is een vies ding, het verkleurt en is moeilijk schoon te maken. De borstelharen zijn niet stevig genoeg en de houder komt mee naar boven als de borstel wordt opgepakt, [ndaarmee is de onvrede van de gemiddelde consument over de wc-borstel samengevat... Heden voor de Hema om de wc-borstel als onderwerp te nemen voor achtste ontwerp'wedstrijd van het grootwinkelbedrijf. Het moest een borstel worden om 'mee voor de dag te komen'; practisch, duurzaam en aantrekkelijk om te zien. Dit leverden 128 inzendingen op van studenten van opleidingen (industriële) vormgeving. Het ontwerp 'La rrille', een spiraalvormige 'borstel' zoals de naam al doet vermoeden, van Henk [rselmann werd bekroond met de eerste prijs. Advertentie In ieder huishouden is er zeker één te vinden. Een alledaags ding waar niemand echt mee voor de dag durft te komen. Op donkere plekjes achter de wc-pot zijn ze te vinden. In de herfst naast griezels van spinnen, zomers naast een ver dwaalde mier. De wc-borstel slijt zijn leven in de anonimiteit. Een triest bestaan, want haast ieder een vindt hem vies en regelmatig met je kop door de wc-pot gehaald worden is ook niet benijdenswaar- De Hema nam dit jaar die vermale dijde pleeborstel als uitgangpunt voor de achtste ontwerpwedstrijd. De opdracht was om een wc-bor stel te ontwerpen die zowel prac tisch als duurzaam is en er ook nog aantrekkelijk uitziet. Want op al die punten scoort de huidige wc- borstel laag. De consument vindt de borstel over het algemeen onhy giënisch, moeilijk schoon te ma ken. De borstelharen zijn niet ste vig genoeg en slijten snel. En als toppunt van ellende komt de hou der mee omhoog als de borstel wordt gepakt. Kortom komer en kwel rond de 'plee-boy'. Spiraal De jury kende unaniem de eerste prijs toe aan het ontwerp La Vrille, dat letterlijk spiraalvlucht bete kent, van Henk Urselmann. Hij is bezig aan zijn laatste jaar van de Academie voor beeldende Kunst in Enschede. Urselmann kwam tot de conclusie dat alle klachten rondom de wc-borstel vooral wor den veroorzaakt door de borstel haren. Om dat op te lossen koos hij in zijn ontwerp voor een open spi- raalveer van slijtvaste en elasti sche kunststof met een houder van essenhout. Het plateau waarop de 'borstel' staat is van acrylglas. „Door de spiraalvorm is het moge lijk om de binnen- en buitenrand gelijktijdig te reinigen. Bovendien heeft de flexibiliteit van de spiraal als voordeel dat de borstel zich aan de vorm van het toilet aanpast," aldus Urselmann. De jury zag La Vrille 'absoluut als aanwinst voor het kleinste kamer tje, verrassend en in wezen heel eenvoudig'. Binnenkort wordt be- keken hoe de borstel in het assorti ment van de Hema kan worden op genomen. De tweede prijs ging naar Muske tier 1 van Rene Jansen, student aan de AIVE in Eindhoven. Hij ziet zijn ontwerp als een 'elegant stuk gereedschap'. Het borstelgedeelte is een stuk kleiner dan gebruike lijk. De verbinding tussen borstel en handvat bestaat uit glasfiber, waardoor je met de borstel de wc kunt 'schoonzwiepen'. Zijn ont werp is geïnspireerd op de vorm van een floret van een musketier. Het geel-zwarte ontwerp Manus van Martijn Ritzema, eerstejaars student 3D Design aan de Hoge school voor de Kunsten in Arn hem, was goed voor een gedeelde derde prijs. Randjes en naden ont breken bij zijn inzending, zodat vuil zich daar niet kan hechten. De borstel wordt op de houder 'ge prikt'. Een derde prijs werd eveneens toe gekend aan de Tuimelaar van Harm Harms, eveneens studerend aan de Hogeschool in Arnhem. Hij liet zich leiden door de beweging van een tuimelaar: „De steel heeft een dansende kromming en nodigt uit tot pakken." Kraanvogel Opvallend was de inzending van Mare de Vree, Orvi genaamd, wat staat voor Organische Vitaliteit. Een weinig practisch ontwerp, maar fraai om te zien. Als de bor stel zich in de houder bevindt lijkt het geheel op een kraanvogel. Met de jaarlijkse ontwerpwedstrij- Orvi kreeg een eervolle vermelding. den wil de Hema studenten de kans geven practische ervaring op te doen. Daarnaast wil het groot winkelbedrijf de belangstelling voor vormgeving in het algemeen een stimulans geven. De eerste drie wedstrijden, die nog tweejaarlijks werden gehouden hadden respectievelijk baby eet- en drinkgerei, regenkleding en een werklamp tot uitgangspunt. In '89 90 werd de wedstrijd een jaarlijks terugkerend element. Toen werd ook besloten voortaan de winnen de ontwerpen op te nemen in het Hema-asortiment. Nicolaï Carelse behaalde dat jaar met zijn fluitke tel Le Lapin de eerste plaats. De ketel werd, en is nog, een succes. Carels heeft inmiddels voor de He ma een waterkoker onder dezelfde naam ontworpen en een pannen- set, Robin genaamd. De daarop volgende winnende ontwerpen, de klok Gnomon, de nacht- en thuiskledinglijn Natures Shield en de tientjestaart werden eveneens in het assortiment opgenomen. Tot 17 juni is een selectie van 55 in zendingen van wc-borstels geëx poseerd in Sonsbeek Art&Design in Arnhem. Annemarie Zevenbergen Met de Kappa vertegenwoor digt Lancia de Fiat Auto groep in de klasse van ruime, comfortabele zaken-limousines. Hij geldt mede als opvolger voor de Fiat Croma, die niet vervan gen zal worden. Een test van de Kappa met tur bodieselmotor, de zakenauto- versie bij uitstek. Een tegenval ler is de te sportief-stugge vering, een sterk punt de meer dan uit stekende wegligging en prima remmen. Waar tegenover een ge voelloze besturing staat, in rijge drag twijfelt de auto dus tussen comfort en sportiviteit. Terwijl comfort de boventoon zou moe ten voeren neigt zelfs de diesel motor naar de sportieve kant. Verbazend bij een gloednieuw motorontwerp is dat Fiat niet meteen voor zuinige directe die selinjectie koos. De vijfcilinder Kappa-diesel heeft moderne electronische injectieregeling en een trillingdempende balansas, maar klassieke indirecte inspui ting. Hij moet bij de koude start zelfs ouderwets lang voorgloeien tbij directe injectie niet nodig). De balansas weet trillingen bij stationair draaiende motor niet geheel te onderdrukken, rijdend loopt de vijfpitter wel mooi rus tig. Aan vermogen komt het 91 kW/124 pk sterke aggregaat niets tekort, met hoog tempo reizen ligt hem uitstekend. Maar bij laag toerental geeft de turbo niet thuis, voornaam rustig voortglij den gaat minder soepel. Tijdig schakelen dus, waarbij de scha keling gelukkig precies en mak kelijk werkt. Het brandstofver- De nieuwe Lancia Kappa heeft verschillende gezichten. bruik kwam op 1:13, lang niet gek voor zo'n grote auto. Evenals zijn voorganger doet de Kappa niet aan protserig ver toon. Een enkel stukje chroom geeft een voornaam accent, maai de lijn van de auto is erg beschei den. Hij lijkt van buiten helemaal niet groot. Binnenin blijkt de achterbank het mooiste plekje, met volop ruimte, prettig diep geprofileerd en riant bemeten. Bescheiden Voorin konden we geen geheel bevredigende zitpositie vinden, doordat stuurwiel en pedalen te dicht bijeen staan. Lengte- en hoogteverstelling op het stuur foto G PD plus in hoogte verstelbare stoel brachten geen uitkomst. Onhandig is, dat het dashboard ver van de bestuurder weg buigt. Dat geeft een extra ruime indruk, maai- brengt ook diverse bedie ningsorganen buiten handbe reik. De interieurafwerking is wel uiterst verzorgd, tot aan beklede kaartenvakken in alle portieren. Ook de zorgvuldig afgestemde vormen en tinten zijn een toon beeld van Italiaans gevoel voor stijl. Het middenconsole met ne- phout verfje valt daarbij wat uit de toon. Bagageruimte Een 'high-tech' display daarin geeft de instelling aan van de kli maatregeling met drukknopbe diening, en kan een uitgebreide functie- en onderhoudscontrole weergeven. De bediening van de klimaatregeling wordt er helaas niet praktischer mee. De kof ferklep opent alleen met de sleu tel of een drukknop in het dash boardkastje. Op de inhoud van de bagageruimte valt niets aan te merken. De achterbank kan niet omklappen, er zit wel een skiluik in. De Lancia Kappa toont verschil lende gezichten. Van buiten za kelijk en ingetogen, van binnen fraaie Italiaanse elegantie. Een merendeels, maar niet op alle punten, sportief rijgedrag gaat samen met een aantal onhandige details. Veel ruimte, een zeer de gelijk gevoel en de prijs plaatsen hem in een hoge klasse. De goed koopste Kappa kost 60.000 gul den, de geteste turbodiesel f. 69.950. Dat plaatst hem boven de felst bevochten zakenautoklasse rond 55.000 gulden, en net onder het niveau van directiewagens als een BMW 5-serie en Mercedes E- klasse. Ook wat dit betreft dus geen vlees en geen vis. Voor de topklasse heeft de Lancia te wei nig harmonieuze eigenschappen, als modale zakenauto is hij te duur. Maar met wat doorontwik keling kan het een topper worden - het is tenslotte pas het eerste model van een nieuwe generatie. Peter Fokker V-Particulier die op zaterdag een wvriende metselaar heeft ^gd een klusje voor hem te doen, ''"iet meer te klungelen met zakjes "'en-klaar cement en een Jtrs'ang in een oude teil. Of nog '8e|", één deel cement, één deel kalk édelen zand. Hij kan nu - net als '""nemer - een (beperkte) felheid metselspecie laten komen, «uur verwerkbaar blijft. Tn Twente en de Oost-Achter- Ahoek is vorige week een proef ge start met de metselbox voor parti culieren. Bij een tiental bouwma- terialenhandels kan de particulier ^oor 165 gulden een kartonnen doos halen, die thuis uitvouwen en doorzien van een plastic zak. Op het door hem gewenste tijdstip komt een vrachtwagen een kwart kuub metselspecie brengen en eventueel later bijvullen. Maar niet op zaterdag of zondag. Want de cao voor de betonmortelindus- trie staat niet toe dat er in het weekeinde cement wordt uitgere den. De metselbox, zoals de achthoe kige kartonnendoos heet, is een inititatief van Metselmix, de ver eniging van zo'n vijftig producen ten van gebruiksklare metselspe cie. „Vanuit de bouwmaterialen- handel kregen we de vraag of we als organisatie een oplossing kon den bedenken voor particulieren die bijvoorbeeld een kwart kuub cement nodig hebben voor zo'n 750 stenen", zegt bestuurslid Hennie Ardesch van Metselmix. Hij is commercieel directeur bij de Be- toncentrale Twenthe in Hengelo. „Dat leek ons wel iets. Want de particulier kan niet bij ons terecht. We leveren alleen grote hoeveelhe den aan de professionele markt. De particulier moet naar een bouwmaterialenhandel en koopt daar 17 zakken kant-en-klaar ce ment van 25 kilo om een kwart kuub metselspecie te kunnen ma ken. En dat is veel werk op zater dagochtend". Opvouwbaar Ardesch zocht namens Metselmix contact met het Innovatiecentrum Overijssel, die het probleem voor legde aan de verpakkingsonderne ming Orko-pak in Zwolle. Dat be drijf ontwikkelde een opvouwbare sterke doos en de metselbox was geboren. Tegelijkertijd liet Metselmix door studenten van de Hogeschool En schede onderzoeken hoe groot de behoefte is aan een dergelijke op lossing. Volgens Ardesch waren de reacties van zowel de handel als de particuliere metselaar enthou siast. „De handel hoeft geen voor raden cement meer aan te houden, maar kan volstaan met een stapel tje dozen. Zodra een klant zo'n doos heeft betaald, gaat er een fax naar het betonbedrijf in de buurt en de metselmix wordt ge bruiksklaar geleverd". Voor de leveranciers is er het grote voordeel dat ze hun wagens voor taan ook op vrijdagmiddag nog volop kunnen inzetten. Aanne mers willen zo kort voor het week einde geen metselmix meer, terwijl de particulier er juist voor de vrije zaterdag behoefte aan heeft. ..Een week geleden zijn in Hengelo de eerste folders verspreid en al de volgende dag kwamen de eerste bestellingen", zegt Ardesch. Direct na de bouwvakvakantie zal de metselbox worden geïntrodu ceerd in de rest van de provincie Gelderland en voor het eind van het jaar is de doos (en de ge bruiksklare metselspecie) in heel Nederland te koop. Dan ook zullen volgens Ardesch grote ketens van doe-het-zelf zaken de box in hun assortiment opnemen. Jan Smit DE NATIONALE I op eenzame HYPOTHEEKBEURS ^OOgte, ..voor hypotheekadvies of bemiddeling boven de grijze middelmaat Goes, Vlasmarkt4, tel. 01100-51588 Middelburg, Lange Geere 153. tel. 01180-29828 Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900 Zierikzee, Korte St. Janstraat 8, tel. 01110-20124 BEL GRATIS: 06-0996688 De meeste geldverstrekkers hebben de hypotheekrentetarieven ver laagd. Enkele geldverstrekkers hebben de ruimte op de kapitaal markt echter nog steeds niet doorgegeven in de vorm van een renteverla ging. rentepercentages Hypotheekrente netto werkelijke per rente afsluit opgave rente bij fiscale 16 mei 1995 vast provi bank besparing van gedu sie in constant rende 37.65% 50%. ABN AMRO spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,50 4,11 2,66 spaarhyp. 10 jr. 1,00 8,20 4,58 3,03 spaarhyp. 15 jr. 1,00 8,50 4,79 3,19 ann. hvp. variab. 1,00 6,30 4,19 3,36 ann. hyp. 5 jr. 1.00 7,30 4,84 3,88 ABP spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,30 4,00 2,38 spaarhyp. 10 jr 1,00 7,80 4.33 2,84 spaarhyp. 15 jr. 1 00 8,10 4,54 3,00 ann. hyp 5 jr. 1,00 7,10 4,71 3,78 ann. hyp. 10 jr. 1,00 7,60 5,04 4,04 Aegon spaarhyp 5 jr. 1,00 7,20 3,96 2,56 spaarhyp. 15 jr. 1,00 8,20 4,63 3,09 Amev zorg-vrij-hyp. 5 jr. 1,00 7.70 4,29 2,81 Levensverz. zorg-vrij-hvp. 15 jr. 1.00 8.50 4,84 3.25 Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr. 1.00 7,40 4,09 2,65 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 8,10 4.56 3.02 spaarv.hyp. variab. 1,00 7,90 4,42 2,92 Centraal spaargar.hyp 5 jr. 0,25 7,50 4.08 2,64 Beheer spaargar.hyp. 15 jr 0,25 8,60 4,82 3,23 CVB spaarhyp. •5 jr. 1.00 7.20 3,88 2,47 ann. hyp. 10 jr. 1,00 8,10 4.50 2,96 spaarhyp. 2 jr. 1,00 6,20 4,12 3,31 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,10 4,71 3,78 Delta Lloyd/ hyp.tot.plan 5 jr. 1,00 7,30 4,03 2,61 Leven hyp.tot.plan 15 jr. 1,00 8,40 4,77 3,19 Direktbank besp.dir.hjfp. 5 jr. 1,00 7,90 4,42 2,92 GWK-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,40 4,09 2,66 ann. hyp. ljr. 1,00 5,90 3,93 3,16 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,20 4.78 3,83 Nationale spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,30 4,03 2,61 Nederlanden spaarhyp. 15 jr. 1.00 8,20 4,63 3,08 ÏNGJjank spaarhyp. 5 jr. 1,00 7.30 4.11 2,66 spaarhyp. 10 jr. 1.00 8,20 4.58 3,03 ann. hyp. 0/1 jr. 1,00 6,40 4,25 3,41 ann. hyp. 5 jr. 1.00 7,50 4,97 3,99 Postbank spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,40 4.08 2.65 spaarhyp. 5/7 jr. 1,00 7,70 4.28 2,80 spaarhyp. 10/12 jr. 1,00 8,40 4,75 3,18 ann. hvp. 2 jr. 1.00 6,40 4,16 3,33 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,20 4.68 3,74 Rabo sp.opt. hyp. 3 jr. 1.00 7,30 3,99 2,57 sp.opt. hvp. 10 jr. 1,00 8,20 4,61 3,06 ann. hyp. variabel. 1,00 6,90 4,58 3,67 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,40 4,91 3,94 REAAL spaarv.hyp. 5 jr. 1,00 7,30 4,03 2,61 Hypotheken spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 7,80 4,36 •2.87 VSBbank spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,90 4,43 2,93 Westland Utr. lage last. 7 jr. 1,00 7,70 4,28 2,80 lage last. 15 jr. 1,00 8,40 4,75 3,18 Zwolsche Alg. hyp.-gar-plan 5 jr. 1,00 7,70 4.16 2,67 hyp.-gar-plan 10 jr. 1,00 8,20 4,50 2.94 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met nationale hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is geba seerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-per- centages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000.-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr- percentages gelden. Bij andere hypoteekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellingen enigszins af. (Advertentie) Voor de gunstigste rente en de beste voorwaarden belt u gratis 06-0221415. Rentevoorbeeld: met 1 jaar rentebe denktijd 5.75%. Gratis omzetten naar langere rentevasteperiode. Voor onaf hankelijk hypotheekadvies belt u De Graaf Assurantiën in Middelburg. O CD 5 i rn - Hl ^3 l 1 P 3 De importeur van het Franse inerk Mega zetelt in Friesland en de spreekwoordelijke Hollandse nuchterheid en soberheid kenmer ken zijn aanbod. De nieuwste toevoeging is een zelf ontwikkelde pic- kupversie van de Mega Tjaffer, gebouwd op basis van Citroen AX tech niek. Gezien de eenvoudige en makkelijk aan te passen opbouw van de Tjaffer is 'ontwikkeld' misschien een zwaar woord De pickup ontstaat door een scheidingswand te plaatsen in de kunststof carrosserie, naar wens met of zonder ruit erin. De pickup kan op personen- of bedrijfswagen-kenteken geleverd worden. Het is de lichtste bedrijfswagen op de Nederlandse markt, dat kost dus weinig houderschapsbelasting. De auto zelf is er vanaf f. 22.975 exclusief BTW. Er is keus uit benzinemotoren van 1,1 en 1.4 liter en een 1,5 diesel. Binnenkort is vierwielaandrijving mogelijk, samen met de 1.4 benzine motor. foto G PD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 35